X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SNES 60Hz


Svar
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 07/06-03 21:22, rettet 07/06-03 21:23 
Jeg har lige idag moddet min SNES til at køre 60 Hz. Super fedt, nu kører bl.a. Zelda og Mario Kart i den rigtige hastighed!
Jeg lagde mærke til det med det samme! Lækkert!

Hvad der imidlertid undrer mig er, at ikke alene er hastigheden 16,6% hurtigere, men jeg er også sluppet for de sorte bjælker og billedet fylder hele skærmen.
Jeg havde forventet at de sorte bjælker stadig var der, men er det i virkeligheden et PAL/NTSC mod?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 07/06-03 21:53 
Ideen med at fjerne de sorte bjælker har altid været formålet med 60Hz. Troede du at det var meningen spil ikke skulle fylde hele skærmen? Det er forskellen mellem PAL og NTSC der gør at vi har borders herovre, f.eks. som vi ofte ser dem på PS2 spil, og 16 bit spillene, fra dengang der ikke fandtes PAL optimeringer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Le RoofLe RoofSkrevet 08/06-03 03:07 
NTSC har 525 vandrette linjer, hvorimod PAL har 625 vandrette linjer...deraf kan du vel selv tænke dig til resten ;)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/06-03 10:05, rettet 10/06-03 10:09 
Jaja, jeg er udmærket klar over at der er flere linjer i PAL signalet og det er derfor vi må leve med de sorte bjælker!
Men så vidt jeg var informeret handlede det kun om et 60Hz mod, dvs. PAL60. Derfor blev jeg lidt forbløffet! Men uanset hvad, så er det meget fedt at en cirkel på skærm nu er rund og ikke oval! ;-)

TILFØJET:
Hvad der imidlertid skal tilføjes er at Mario Kart, i singleplayer, kommer med nogle hvide glimt på skærmen. Det ser ikke ud som om at spillet har så godt af det. Så man kan vel tale om kompatibiliteten mht. PAL-spil i 60Hz-mod-mode!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 10/06-03 10:55 
Forskellen på PAL60 og NTSC er KUN farvekodningen af S/composite-signalet.

Når man kører 60Hz så udviddes afstanden mellem linierne for at gøre op for dette og dermed bliver billedet højere og PAL-borders forsvinder.

I sidste ende giver det (groft sagt) de samme antal linier per sekund:

50Hz = 625 linier * 50 = 31.250 linier per sekund

60Hz = 525 linier * 60 = 31.500 linier per sekund
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/06-03 11:07 
Ja når du nu stiller det op på den måde, så må jeg vel bøje mig i støvet og erkende min fejl.... øv...

Men så er der i virkeligheden slet ikke noget fedt ved PAL60? (andet end at cut-scenes i spil ikke lacker)
Nu har jeg ironisk nok gået og undersøgt hvilke spil der kan køre 60Hz på gamecuben, men det er så spildt arbejde.
:-/ Hmm...
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 10/06-03 11:11 
For ikke-PAL-optimerede spil er det selvfølgelig meget fedt, eftersom man slipper for borders, hakkende sekvenser og langsommere gameplay.

Derudover er det selvfølgelig også dejligt at opleve spillene som de var tænkt.

Ordentlig PAL-optimering er desværre ikke videre udbredt og ikke altid muligt. Fx i 2d-fightere ville det kræve en uforholdsmæssigt stort indsats at bibeholde hastigheden i 50Hz - alt skulle laves om fra bunden af.

60Hz vil altid være det optimale i praksis.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/06-03 11:35 
RJK >
For ikke-PAL-optimerede spil er det selvfølgelig meget fedt, eftersom man slipper for borders, hakkende sekvenser og langsommere gameplay.

Tjaa... til Gamecuben er det vel kun hakkende sekvenser der er tale om.

RJK >
Derudover er det selvfølgelig også dejligt at opleve spillene som de var tænkt.

Det var præcis min hensigt mht SNES'en! :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 10/06-03 11:41 
Azalon >
Tjaa... til Gamecuben er det vel kun hakkende sekvenser der er tale om.

Det kan jeg bestemt ikke forestille mig...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/06-03 11:51 
Jeg synes da ikke jeg har oplevet nogle PAL udgivelser med mulighed for 60Hz, som kører hurtigere i 60Hz.
Det er vel derfor at PAL udgivelserne altid er så længe om at komme på markedet, fordi de skal bygges op fra bunden af som du selv nævner!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 10/06-03 11:59 
Der er mange grunde til at PAL-udgivelser er langsomme, men mig bekendt handler det primært om oversættelser (sprog) og markedsføring fremfor teknik.

Jeg tror godt jeg tør garantere, at der ikke findes (rigtigt) PAL-optimerede 2d-spil.

Tænk lige over det. I en 2d-fighter varer et bestemt slag måske seks frames. Dvs. at det i 60Hz varer 0,1 sekund, men i 50Hz 0,12 sekund. Altså skulle hele animationen tegnes om, så den kun varer fem frames for at opnå samme effekt. Det betragter jeg som utænkeligt.

Når vi snakker 3d så har man selvfølgelig ikke samme problem med grafikken, som stort set kan ændres med lidt andre parametre. Men der er stadig problemer omkring animationer, som vel kan løses på forskellige måder. Den nemme løsning er bare at lade det hele gå langsommere, hvilket også er den mest udbredte metode...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/06-03 12:10 
Jeg kan godt se din point, og du har garanteret også ret!
Jeg tænkte også kun på GC da jeg sagde, at jeg ikke har lagt mærke til at en hastighedsforskel mellem 50/60Hz. Det er så vel også pga at de fleste spil er 3D, og så er det kun små-ting det har en betydning for.
Men tror du ikke at titler som Mario Sunshine og Zelda: TWW er fuldt optimerede? (jeg har spillet US-Zelda så dér kan jeg ikke udtale mig om PAL 50 Hz.)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 10/06-03 12:23, rettet 10/06-03 12:23 
Azalon >
Jeg kan godt se din point, og du har garanteret også ret!

Sådan er det jo for det meste ;pp

Men tror du ikke at titler som Mario Sunshine og Zelda: TWW er fuldt optimerede?

Jeg har ikke tjekket det (hvis der er en 60Hz option bruger jeg selvfølgelig ikke andet), men, jo, det vil jeg tro. Men helt ærligt har jeg ikke andet at have mit gæt i, end at jeg har rimelig god tiltro til, at Nintendo gør sig umage.

Det er jo virkelig kun op til udviklerne og har intet med teknikken at gøre. Fx er ingen af Squares spil ordentligt PAL-optimerede.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/06-03 12:34 
Sjovt nok, så nu hvor jeg prøver at komme i tanke om hvilke spil problemet kunne opstå i, så kom jeg i tanke om Dave Mirra BMX 2. Der er vist nok ikke 60 Hz option, og når man vælter eller styrter på cyklen, så falder han ret langsomt og kroppen ligner en kludedukke. Det ser ret dårligt ud!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig