X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Neo Geo AES og MVS


Reply
silverstarsilverstarSkrevet 13/01-07 22:18, rettet 14/01-07 01:17 
Jeg har et spørgsmål vedr. mulighederne for at køre MVS spil på en AES. Here goes:

Jeg kan se at man på neostore.com kan købe en MVS converter som passer i AES'en og gør det muligt at spille MVS spil. Er der nogen herinde der har erfaringer med denne converter? Jeg har læst en del på neo-geo.com forums, og der er blandede meldinger. Converteren er ikke helt billig... Se hele indlægget
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
336 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Reply
nerosnerosSkrevet 22/03-10 15:29, rettet 22/03-10 15:29 
Jeg er plug & play typen så jeg gider ikke rodde rundt med tingene ;-)
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 22/03-10 15:44 
Sumez>
Det er kun nogle boards der har controller-porte. :)

Det er kun de små MV1'ere der ikke har dem, så faktisk er de på langt de fleste :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 22/03-10 16:40, rettet 22/03-10 16:41 
Har i nogle links til de der superguns?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/03-10 17:09, rettet 22/03-10 17:10 
RJK>
Det er kun de små MV1'ere der ikke har dem, så faktisk er de på langt de fleste :)

5 ud af 9 er tættere på "nogle" end "langt de fleste", nu må du snart styre dit behov for at rette på mig ;P
Pointen var at hvis man ville gå ud fra at der er controller ports på boardet, skal man lige være opmærksom på hvilken version man køber.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 22/03-10 17:22 
Jeg vil også gerne se nogle links hvor man kan få et fungerende MVS-setup til at slutte til tv for 800 kr.
I sin tid kiggede jeg også på superguns, men gik fra det igen. Jeg synes der var for meget lodde- og strømarbejde til at jeg havde lyst/mod på at lave det selv, og de færdige setups jeg kunne finde var dyre og ville koste en formue at få sendt fra udlandet.

Jeg kigger stadig engang imellem på den converter, men jeg tror jeg er for fedtet til at købe den til fuld pris (250 US$). Jeg fatter ikke at der ikke er nogle andre der har kunnet lave en kopi som kan det samme og er billigere, det må da kunne lade sig gøre.
Hvis jeg endelig skulle fedte med det selv ville jeg være mere tryg ved at prøve at lave en MVS -> AES conversion, men der er også helvedes meget loddearbejde i det, og det bliver aldrig det samme som at have det originale spil til AES alligevel. Så hellere bruge converteren :/
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 22/03-10 17:26, rettet 22/03-10 17:27 
Sumez>
Jeg mente i forhold til den samlede mængde, selvfølgelig :) De helt små MV-boards er jo ikke nær så udbredte som de store. Jeg tror portene er på omkring 95% af de MV-boards jeg har set.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 22/03-10 17:27, rettet 22/03-10 17:29 
Jeg kan godt nok heller ikke se ideen med at købe en MVS når jeg har en AES i forvejen. Hvis i siger en MVS koster 800kr med alt tilbehør skal jeg jo bare lægge 500kr oven i hatten og wupti man har en MVS maskine uden alle de kabler og fjollede ting ved siden af ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 23/03-10 11:10, rettet 23/03-10 11:11 
Nogen der har lidt forstand på alle de fodboldspil som findes til NEO GEO? Jeg tænker kraftigt på at anskaffe mig et af dem snart, men hvilket et skal man vælge :-/

Super Sidekicks 1-4 eller Neo Geo Cup 98. Der er meget blandede meninger om det, nogen siger Cup 98 er det bedste mens andre siger at man skal holde sig til Super Sidekicks 2...!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 23/03-10 11:15 
RJK>
Jeg mente i forhold til den samlede mængde, selvfølgelig :) De helt små MV-boards er jo ikke nær så udbredte som de store. Jeg tror portene er på omkring 95% af de MV-boards jeg har set.

Virkelig?
Jeg synes ret tit jeg ser små boards som 1FZ eller 1A, og det var også primært dem jeg stødte på da jeg ledte efter mit på eBay, eller i hvert fald dem der var billigst.

Men ja, du ser vel nok en del flere Neo Geo boards end jeg gør.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/03-10 11:36, rettet 23/03-10 11:37 
Det har nok noget at gøre med efterspørgslen. De små boards er bare utroligt lækre, og de kan sendes med en nogenlunde human porto. De er mest eBay venlige :)

Men jeg vil også skyde på, at godt over 90% af de gamle MVS-kabinetter rundt omkring har et stort multi-slot board siddende i sig (i hvert fald i Danmark).
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 23/03-10 11:40 
neros>
Nogen der har lidt forstand på alle de fodboldspil som findes til NEO GEO? Jeg tænker kraftigt på at anskaffe mig et af dem snart, men hvilket et skal man vælge :-/

Super Sidekicks 1-4 eller Neo Geo Cup 98. Der er meget blandede meninger om det, nogen siger Cup 98 er det bedste mens andre siger at man skal holde sig til Super Sidekicks 2...!

Jeg er faktisk mest til SS(1) og 4 :) Så ja, det er vel meget med smag og behag.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 23/03-10 11:43, rettet 23/03-10 11:44 
Uha det gjorde ikke valget nemmere haha :-) Kan du uddybe det lidt måske hvis du gider.
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 23/03-10 12:01, rettet 23/03-10 12:13 
Tror ikke nødvendigvis du skal lytte til mig, for når det kommer til fodboldspil, drejer det sig meget om grafik og især lyd, for mit vedkommende.

Men derudover mener jeg faktisk, at der er noget mere gameplay at hente i 4eren, end i de andre i serien. Mht NGC'98 aner jeg det ikke, for fandt det så kedeligt, at jeg aldrig har sat mig noget særlig ind i det.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 23/03-10 13:40 
OK men godt med lidt input. Jeg tror umiddelbart jeg køber Super Sidekicks 2 i første omgang, men jeg har det egentlig ligesom dig med hensyn til lyd og grafik når det kommer til fodboldspil. Der er så meget action i de Sidekicks spil. Der er ligefrem, "punch in the face lyde" når man skyder til bolden :D
Bashful Neophyte
BonziniBonziniSkrevet 23/03-10 16:03 
Jeg har både SS2 og 4, startede med 2'eren men har ikke rørt det siden jeg fik 4'eren. Spillede det rigtig meget da vi havde det stående på vores kontor.
nerosnerosSkrevet 23/03-10 20:15 
4'eren er meget dyr til AES så det bliver et MVS køb :-)
Bashful Neophyte
T.L.OT.L.OSkrevet 23/03-10 23:16 
->Neros, jeg er selv ret pjattet med super sidekicks 2, de andre spil i serien er også ret gode.. men hvis du skal købe et til AES ville jeg nok anbefale 1-2 da de ikke er ret dyre til maskinen.. 1'eren er dog ikke ret let at finde til tider.
nerosnerosSkrevet 23/03-10 23:42 
Fedt! Ok så bliver det 2'eren jeg køber :-) Jeg har faktisk heller ikke set 1'eren nogen steder på ebay endnu..?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 24/03-10 08:05 
neros>
4'eren er meget dyr til AES så det bliver et MVS køb :-)

Købes skal det! Måske mit absolutte favorit-kampsspil nogensinde!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 24/03-10 08:24 
Kampsspil ;-)

Jeg husker at have spillet det på den lokale grillbar. Det må være så sjovt i two player!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 24/03-10 08:34 
Ja, det er kun sådan det skal spilles :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 24/03-10 08:35 
Haha :D
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 24/03-10 21:02 
Iøvrigt fik jeg købt Super Sidekicks 2 idag i JAP. Så håber jeg det kommer inden påskeferien ;-)
Bashful Neophyte
silverstarsilverstarSkrevet 26/03-10 21:23, rettet 26/03-10 21:29 
Nu har jeg købt et MVS board af Kroe af typen MV-1F, så nu skal det til at være alvor med den supergun :)
Jeg har kigget rundt og er faldet over en meget billig løsning som også ser besnærende enkel ud.
http://cgi.ebay.co.uk/MK-III-neogeo-mvs-arcade-supergun-motherboard_W0QQitemZ250595740602QQcmdZViewItemQQptZUK_VintageComputing_RL?hash=item3a58ab8bba

Så vidt jeg kan se så:
-skal den sættes på JAMMA stikket på MVS boardet
-bruger den en ATX strømforsyning som PSU
-forbindes den til tv via SCART-stik

Er disse antagelser korrekte tror i?

Desuden et par spørgsmål:
-Er det bare et alm SCART-kabel på direkte til tv, og så kører det RGB eller hvad?
-der står "The gamer will have to directly connect the 3 kick buttons from the arcade pcb kick harness to the DC type arcade controls. "... Er dette aktuelt når jeg udelukkende vil anvende det til neo geo? Hvad ja, hvad er disse kick buttons for en størrelse og hvad bruges de til?
-Hvordan styrer jeg alle de funktionaliteter som en arcade-maskine har ud over selve joysticket og knapperne? Jeg tænker på ting som f.eks. mønt-indkast etc. Skal jeg til at lodde nogle ekstra knapper/switches etc på enten boardet eller supergun for at styre disse funktioner? Selve boardet har controller-porte, så jeg regner med at jeg kan tilslutte alm neo geo controllere direkte?

Som jeg nævnte før ser denne supergun meget lille og overskuelig ud, men det jeg kan frygte er at der ligger et stort arbejde i at få det til at spille sammen med MVS-boardet før jeg ender ud med et færdigt setup, der kan sluttes direkte til tv'et.
Jeg modtager også gerne anbefalinger af andre superguns, hvis andre har erfaringer eller viden de vil dele.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-10 21:36, rettet 26/03-10 21:39 
silverstar>
Er disse antagelser korrekte tror i?

Det ser det ud til.

Desuden et par spørgsmål:
-Er det bare et alm SCART-kabel på direkte til tv, og så kører det RGB eller hvad?

Der skal muligvis tilføjes et par modstande i kablet før billedet bliver rigtig godt, men ellers burde det virke.
http://mastersystem.dk/modding/rgb.php#advanced

-der står "The gamer will have to directly connect the 3 kick buttons from the arcade pcb kick harness to the DC type arcade controls. "... Er dette aktuelt når jeg udelukkende vil anvende det til neo geo? Hvad ja, hvad er disse kick buttons for en størrelse og hvad bruges de til?

Det er ikke aktuelt. De bruges kun til spil der understøtter 6 knapper. Primært Capcom fighting spil.

-Hvordan styrer jeg alle de funktionaliteter som en arcade-maskine har ud over selve joysticket og knapperne? Jeg tænker på ting som f.eks. mønt-indkast etc. Skal jeg til at lodde nogle ekstra knapper/switches etc på enten boardet eller supergun for at styre disse funktioner? Selve boardet har controller-porte, så jeg regner med at jeg kan tilslutte alm neo geo controllere direkte?

Der er en knap på supergunnen der virker som mønt indkast. Hvis du bruger controller porten på MVS'en skulle du kunne bruge select knappen på et Neo Geo stick som coin button. Men kun hvis du har en Uni bios.
Alternativt kan du lodde en ledning til coin-knappen på supergunnen.


Unibios
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 26/03-10 21:44 
Ahh, så "3 kick-buttons" refererer til spil som Street Fighter 2, der har 3 punch og 3 kick knapper?

Tror i der skal gøres noget ekstra for at få lyden med? Jeg kan se at der er et par aftegninger på MVS-boardet, der har med lyd at gøre, men det ville jo være en del nemmere hvis det hele ryger igennem SCART-kablet?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-10 21:56, rettet 26/03-10 22:06 
silverstar>
Ahh, så "3 kick-buttons" refererer til spil som Street Fighter 2, der har 3 punch og 3 kick knapper?

Yes :) Kablet der skal bruge til den slags bliver ofte kaldt et "Kick harness", men det skal du slet ikke bekymre dig om hvis du kun skal spille Neo Geo.

Tror i der skal gøres noget ekstra for at få lyden med? Jeg kan se at der er et par aftegninger på MVS-boardet, der har med lyd at gøre, men det ville jo være en del nemmere hvis det hele ryger igennem SCART-kablet?

Alt går igennem JAMMA porten enten ind eller ud fra MVS'en. Dvs. Lyd, billede, controls og strøm til maskinen. Det ville være lidt mærkeligt hvis der ikke var lyd i Scart porten :)

EDIT: Med hensyn til test-knappen du kan se på supergun boardet så ved jeg ikke hvor vigtig den er? Du kan komme ind i menuen ved at trykke B+C+D når maskinen startes, hvis altså du har en Unibios installeret.

Overvej om du ikke skal ha' sådan en bios før du laver huller til knapper som du måske kan undgå. Det skulle også være muligt at unlocke training modes osv. som normal kun er tilgængelige i AES versionerne.

Jeg skal helt sikkert ha' sådan en bios i min maskine når jeg får den :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 26/03-10 22:04 
Cool, tak for de mange gode svar :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-10 22:08 
Post gerne billeder og forklaringer når du får det hele op og køre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 26/03-10 22:13 
Lyd på arcadeboards er forstærket. Lyd i et SCART-stik du skal have ind i et fjernsyn skal være uforstærket. Man kan godt bare sætte det til og der kan også sidde noget på det converter-board der gør noget ved lyden, men ingen af delene er optimale og kan potentielt beskadige ting.

I forvejen er de fleste arcadeboards i mono på JAMMA-stikket, så til hjemmebrug er det langt det bedste at tage stereo-lydudgangen på arcadeboardet, når dette findes. Som det i hvert fald gør på NOGLE MV-boards ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-10 22:15, rettet 26/03-10 22:48 
Det var godt at få med for det var jeg slet ikke klar over :) Kan du huske om der er stereo out på MV-4?

EDIT: Det kan jeg se der er ifølge denne side:
http://www.boredstu.com/neogeo/hardware/mv4fs/mv4fsmain.html

Så er det bare at tappe lyden fra det stik der hedder "CN6" ikke?
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 26/03-10 22:54, rettet 26/03-10 22:56 
Det vil med andre ord sige at man risikerer at beskadige sit tv ved at benytte den type supergun som jeg linker til, eller kan man undgå potentielle problemer? Selv om man tager lyder direkte fra MVS boardet, så risikerer man vel stadig at noget går galt gennem SCART-kablet?
Edit: Kunne man evt klippe de ben i SCART-stikket der har med lyden at gøre?

RJK, har du evt. andre bud på en god og prismæssigt fornuftig supergun?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 29/03-10 08:07 
Konsolkongen>
Det var godt at få med for det var jeg slet ikke klar over :) Kan du huske om der er stereo out på MV-4?

Det er der:

http://hardmvs.com/html/PCBcompare.htm
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/03-10 15:57 
Og så er ideen at jeg bare kan tappe lyden derfra ikke?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 29/03-10 17:27 
Ja, det er meget nemmere end at skulle ligge og rode med et forstærket output.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/03-10 18:23 
Fint så kan det aldrig gå helt galt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 10/04-10 15:39, rettet 10/04-10 15:39 
Nogen der kender et godt sted at købe Neo Geo AES æsker. Det skal helst være dem i hardbox!
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 10/04-10 16:47 
Kan de overhovedet købes i løsvægt?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 10/04-10 16:48 
Ja jeg har ihvertfald set man kan købe nogle af de gamle æsker på ebay. Dem jeg gerne vil have fat i må vist være de nye af slagsen. De har sådan en god låsemekanisme :-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 18/04-10 10:05 
Hvilke Neo Geo spil booter skærmen op med "GIGA POWER PRO-GEAR SPEC" og ikke det alm. Max 330 Mega? Det må jo være nogle af de spil som går amok med megabits :-) Mit KOF 98 har 683 MEGS, men jeg mener ikke den booter op i GIGA POWER!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/04-10 10:26, rettet 18/04-10 10:27 
Der er en liste her. Men jeg ved ikke, hvor komplet den er :)


GIGA POWER!!!!.... PRO-GEAR SPEC
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 18/04-10 10:40 
Cool mange tak :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-10 01:36 
Hvordan virker Game select knapperne på sådan en Neo Geo? Jeg har fået min fint op og køre og mangler egentlig bare unibios, en klat maling og controllere :)

Jeg har optaget en video hvor man kan se at maskinen starter og jeg trykker flittigt på "Game select up" knappen (pin 26) uden der egentlig sker noget. Til sidst skifter maskinen selv videre til næste spil i rækken.

Skal der credits i maskinen før man kan vælge spil? Jeg har som sagt ingen controller lige pt. De 15 pins d-sub connectors jeg købte passer fint, men er ikke dybe nok og kan ikke få fat... :/

http://www.youtube.com/watch?v=-MlXhzMwXCg


Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 21/04-10 02:09 
Det er en setting. Default kraever det credit at skifte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-10 02:17 
Tak for det :) Har smart nok valgt ikke at smide en testknap på dyret da den bliver totalt overflødig når jeg får en Unibios. Så blev jeg så klog :)

Har du nogen ide om hvad der er L og R på den connector der hedder "4" på billedet her? Det er øverste og nederste pin der er lyd og dem i midten er GND. Jeg kan sagtens høre at jeg får stereo lyd, men det er godt nok svært at høre om det kommer ud af de rigtige højtalere når man ikke selv spiller :)


Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 21/04-10 08:06 
Konsolkongen>
Jeg har optaget en video hvor man kan se at maskinen starter og jeg trykker flittigt på "Game select up" knappen (pin 26) uden der egentlig sker noget. Til sidst skifter maskinen selv videre til næste spil i rækken.

Det er ellers et flot billede den giver :-)
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 21/04-10 09:51, rettet 21/04-10 09:55 
@KK: Hvis du booter den uden carts i, kommer der så ikke et testgrid (det gør der på min 2-slot, man kan vist også bare hive kontakt 1 i dipswitchen hvis man har carts i?!)? Du kan så på P1-start-knappen trykke dig gennem farve-, lyd-, og controllertest...jeg mener at der også er en test af stereo?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 21/04-10 09:56 
Jeg elsker testgrid ;D
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 21/04-10 10:11, rettet 21/04-10 10:12 
Jep, set dipswitch 1, så kommer du ind i indstillinger for både system og cart.
Du kan også sætte en række andre ting (som free play osv. mener jeg) via dipswitches, der er en liste over alle indstillingerne på hardmvs.com.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-10 12:36 
Nice det må jeg prøve senere når jeg har fået en controller sat til :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
336 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me