X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Quake-serien ødelagt?


Svar
JinkJinkSkrevet 13/01-07 15:56 
Jeg fortsætter Quake diskussionen fra en anden tråd, fordi jeg har alt for meget tid og ikke har lyst til at forlade en diskussion jeg allerede er i gang i.

Quake 4 var en kæmpe skuffelse når det kom til multiplayer. At KTC eller Rooney ikke kan se det skræmmer mig, da jeg må anse Q4 som det største flop når det kommer til multiplayer.

For lige at begrunde skuffelsen af Quake for nogle, har jeg sat de største fejl op i punktform:

- Q4 har FPS cap på 63 fps. På konsol er det måske acceptabelt, men på PC er det ikke godt.

- Der findes ikke GTV, som gør det muligt at følge med i kampe. Det findes til Q3.

- Det var ikke muligt at joine en server hvis man manglede en fil. Da man ikke fik at vide hvilken fil det var og at man ikke kunne downloade fra server, havde man altså ingen mulighed for at joine den.

- Det krævede alt for meget af ens maskine, som var skyld i at næsten ingen kunne spille det i multiplayer.

Hvis man følger dette link: http://archive.gamespy.com/stats/
Kan man se at Q4 slet ikke er på listen mere, mens Q3 ligger på en 10. plads selvom det er fra 99.

Hvis disse tydelig fejl var rettet kunne spillet have blevet en nogenlunde succes. Man undres derfor, om det er en fordel for udviklere at udgive spil, i stedet for at bruge en ordentlig omgang tid til udvikling og testning? Det er jo ikke første gang man ser spil, som mister status efter tid. Andre spil serier, som har skuffet mig er fx ISS, Sonic og Mortal Kombat. Det er ikke fordi jeg tror det er let at lave spil, men Blizzard og Square kan udgive top spil hele tiden. Er de bare bedre udviklere eller er det deres strategi der fungerer?
Bede-xBede-xSkrevet 13/01-07 16:05 
Synes du godt nok at spil som The Bouncer, Parasite Eve 2, Saga Frontier 2 er topspil?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 13/01-07 16:08, rettet 13/01-07 16:10 
Når der i dit link f.eks. står 29971 servers, 85482 players ved Half Life/CS, hvordan skal antallet af spillere så forstås? 85482 på i det det øjebliksbillede, Gamespy har taget, formoder jeg?

Edit: Og er det muligt at se antal unikke spille i løbet af et døgn?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/01-07 16:12, rettet 13/01-07 16:13 
Jink >

Hvorfor omtaler du Q4 i datid? Er der allerede kommet en 5'er? Damn, hvor er jeg glad for, at jeg (næsten)er stået af det sindsyge PC-gaming ræs :/
AV Intelligent Terminal
JinkJinkSkrevet 13/01-07 16:12, rettet 13/01-07 16:28 
Ja, sådan skal linket forståes. Det er ikke præcist, men giver et fingerpeg om hvor populært et spil er. Jeg er også i tvivl om det er med eller uden bots.

Tror ikke det er muligt at se antal unikke spillere i løbet af et døgn.

Bede-x: Har ikke prøvet nogle af de spil, men kan se udfra gamerankings at de nok ikke er topspil. De ser dog ikke ud til at være kæmpe skuffelser udfra forgængeren score mæssigt. The Bouncer mener jeg kom ret tidligt i PS2 perioden. Det er heller ikke et topspil, men var vidst et af de bedre dengang. Min viden om Square er ikke stor, men min opfattelse er at de sagtens kan, hvis de virkelig vil.

Killer Bean 2: Fejlene er enten blevet rettet af mods team eller af patches fra iD. Men de var skyld i den kæmpe fiasko af spillet, da den almindelig casual spiller ikke kender til de forskellige mods og fordi udviklerne var alt for langsomme til at rette det.
RJKRJKSkrevet 13/01-07 16:19 
Bede-x>
Synes du godt nok at spil som The Bouncer, Parasite Eve 2, Saga Frontier 2 er topspil?

Solgte de tre ikke omkring 1/2, 1/4 og 3/4 million alene i Japan? Ikke at jeg er kæmpe fan af nogen af dem, men flop kan man vel heller ikke ligefrem kalde dem :)

(og, ja, Square har selvfølgelig sin andel af dårlige og floppede spil - alt andet ville vel være mærkeligt når man har lavet hundredvis af spil ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 13/01-07 16:29 
RJK>
Solgte de tre ikke omkring 1/2, 1/4 og 3/4 million alene i Japan? Ikke at jeg er kæmpe fan af nogen af dem, men flop kan man vel heller ikke ligefrem kalde dem :)

Nu snakkede Jink om "topspil" og i det lå der spil som var gode. Det var kvaliteten af Quake 4 som blev anfægtet, ikke salgstallene.

Og Square har lavet både godt og dårligt. Hvilket var min pointe.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 13/01-07 16:41, rettet 13/01-07 16:47 
Jeg mener at der i det mindste må være en del japanere der mener de spil er temmelig gode, når de sælger så meget. Din pointe med kommentaren var jo at fremstille det som om nævnte spil var uomtvisteligt elendige, hvilket jeg ville bemærke er unuanceret. I øvrigt var det jo næppe fordi nogen mente, at hver evig eneste af Blizzards og Squares spil var verdens bedste - vel blot at der var en generel forskellig indgangsvinkel fra forskellige firmaer til den kvalitet man vil levere. Det var for mig dét, det handlede om, og det ændrede din lille - mere eller mindre berettigede - "stikpille" jo ikke på :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JinkJinkSkrevet 13/01-07 16:54 
De kendte spilserier Square har skabt, har de prøvet at holde fast i ved at lave kvalitets efterfølgere. Min opfattelse af de nævnte spil, er mere at det har været sideprojekter, som bare ikke er blevet til det store hit?

Man kunne også indrage Nintendo, som også har lavet dårlige spil, men alligevel som regel kan levere hvad der forventes af dem når det kommer til deres populære spilserier.
Bede-xBede-xSkrevet 13/01-07 17:01, rettet 13/01-07 17:14 
RJK>
Jeg mener at der i det mindste må være en del japanere der mener de spil er temmelig gode, når de sælger så meget.

At en forbruger har købt et produkt, er ikke ensbetydende med, at det også opleves som værende kvalitet. Det er ikke sikkert at alle som kom hjem med Tomb Raider AoD, mener at det er et topspil. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være nogle japanere, som mener, at de nævnte spil er gode, men det kan altså ikke bedømmes på salgstallene alene.

Samtidigt nævner du det med 250000 kopier solgte og uden at have tjekket det, ville det ikke overraske mig, hvis Quake 4 også havde solgt det. Topspil i denne sammenhæng? Nej, for det var ikke salgstal der blev diskuteret.

Din pointe med kommentaren var jo at fremstille det som om nævnte spil var uomtvisteligt elendige

Nej, det var at sige, at Square ikke kun har lavet topspil. Fordi jeg ikke mener at spillene er topspil, kan man selvfølgelig ikke antage, at jeg mener at spillene er "uomtvisteligt elendige".

, hvilket jeg ville bemærke er unuanceret.

Det eneste unuancerede er vist de ord, du ligger i min mund ;)

Men lad os bare komme tilbage til emnet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 13/01-07 17:34, rettet 13/01-07 17:34 
Der er ellers mange gode ting at diskutere dér, men for ikke at ødelægge tråden yderligere, holder jeg så op. Jeg mener stadig det var helt tydeligt hvad du mente, og betragter det stadig som værende fejlagtigt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 13/01-07 20:46 
Jink: Tak fordi du smed nogle argumenterede begrundelser på bordet for din skuffelse med Quake 4. Min erfaring med spillet er primært i singleplayer, hvor spillet kører upåklageligt på min maskine. Multiplayer er som nævnt også blevet spillet, men i langt mindre grund, da det mindede så meget om Quake 3, og ikke sagde mig så meget.

De nævnte problemer er selvfølgelig alvorlige nok, og jeg er da glad for at jeg ikke har spillet det mere online så, for så var jeg nok også blevet gal i længden...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RooneyRooneySkrevet 13/01-07 21:21 
- Q4 har FPS cap på 63 fps. På konsol er det måske acceptabelt, men på PC er det ikke godt.

Nå, nu er 60 fps ikke nok længere? Dine øjne kan knap nok SE framerates over 60 fps..

- Der findes ikke GTV, som gør det muligt at følge med i kampe. Det findes til Q3.

Så spillet kan ikke være sjovt, uden at man sidder som spectator og følger med? Jeg troede at man oplevede om et spil var sjovt eller ej, når man selv sad og spillede det.

- Det var ikke muligt at joine en server hvis man manglede en fil. Da man ikke fik at vide hvilken fil det var og at man ikke kunne downloade fra server, havde man altså ingen mulighed for at joine den.

Så finder man bagefter en anden server at spille på. Eller spiller Quake 4 på Live - der mangler der ingen filer, når man hoster eller joiner.

- Det krævede alt for meget af ens maskine, som var skyld i at næsten ingen kunne spille det i multiplayer.

Betyder det så, at du selv slet ikke har spillet Quake 4? Jeg spørger, fordi din argumentation indtil videre har været utrolig tynd. Det lyder præcist som om du aldrig selv har spillet det, og istedet ridser grundene op til at man IKKE kan spille det, fordi der er det ene eller andet problem med PC udgaven.

Jeg læser i anmeldelserne, at folk der har spillet det, synes det er sjovt; Det er hvad jeg kan forholde mig til, omk. Quake 4's multiplayer.

Du nævner en masse fejl i PC udgaven; Spil istedet Xbox 360 udgaven - bl.a IGN havde det mægtigt sjovt i multiplayer, på Live, og de havde åbenbart heller ingen problemer med at joine et spil osv.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
HankyHankySkrevet 13/01-07 22:52, rettet 13/01-07 22:54 
Rooney>
Du nævner en masse fejl i PC udgaven; Spil istedet Xbox 360 udgaven - bl.a IGN havde det mægtigt sjovt i multiplayer, på Live, og de havde åbenbart heller ingen problemer med at joine et spil osv.

Hvad angår lige præcis Quake - uanset om det er Q3 eller Q4 vi snakker om, så er og bliver det altså ikke det samme at spille på X360, som på PC. Hvis jeg gik seriøst meget op i FPS på PC, som det lyder til at Jink han gør, så ville jeg da heller ikke føle mig tilfreds, hvis jeg blev spist af med en version af Q4, der indeholder fejl som 360-udgaven ikke gør.

Når det drejer sig om en FPS til PC, der også var tiltænkt at tiltale den mere seriøse FPS-spiller skare, der spiller på konkurrence plan, er en ting som at kunne spectate en anden kamp altså også uundværligt. Når spil som Counter-Strike, UT og sågar Q4's forgænger havde denne mulighed, hvorfor så undlade det i Q4? Det giver ingen mening IMO.

EDIT: Jeg snakker selvfølgelig kun multiplayer :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JinkJinkSkrevet 13/01-07 23:12, rettet 13/01-07 23:18 
Nå, nu er 60 fps ikke nok længere? Dine øjne kan knap nok SE framerates over 60 fps..

Hvis man er vant til 125 fps, så er det altså en stor forskel. For dem der er vant til 60 fps, er det måske svært at forstå. At der ikke forskel er ihvertfald ikke sandt. Tjek eventuelt http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Så spillet kan ikke være sjovt, uden at man sidder som spectator og følger med? Jeg troede at man oplevede om et spil var sjovt eller ej, når man selv sad og spillede det.
Quake har en rimelig 'hardcore' fanbase. De spiller spillene som en slags sport. Det skal selvfølgelig være sjovt, men for dem handler det ikke bare om at hoppe ind på en public server(om det er en dårlig attitude til spil, bør nok ikke diskuteres her, da jeg kun tror det er PRs Halo2 spillere der kender til det). At et spil som kom i 99 kan have GTV(som var en populært feature), så burde det være naturligt at efterfølgeren også har det.

Så finder man bagefter en anden server at spille på. Eller spiller Quake 4 på Live - der mangler der ingen filer, når man hoster eller joiner.
Så de skal bare droppe deres fan base og kun kunne lave spil på konsol? Nej vel. At skulle argumentere for at det er et lille problem synes jeg er latterligt, når jeg aldrig har set et spil have så dum en fejl. Den kan simpelthen ikke accepteres.
Løsningen som du nævner, var heller ikke mulig, da det kun var et fåtal servere man kunne komme ind på og de var alle tomme. De var tomme fordi de fleste almindelige spillere allerede havde givet op, at komme ind på en server.

Betyder det så, at du selv slet ikke har spillet Quake 4? Jeg spørger, fordi din argumentation indtil videre har været utrolig tynd. Det lyder præcist som om du aldrig selv har spillet det, og istedet ridser grundene op til at man IKKE kan spille det, fordi der er det ene eller andet problem med PC udgaven.
Jeg har spillet det omkring i et halvt år. Det blev muligt at spille da diverse mods gjorde det muligt så det kørte de konstante 63 fps. Hvis personer som ikke engang lever af det, kan fixe det, så burde Raven også have kunnet det.

Jeg læser i anmeldelserne, at folk der har spillet det, synes det er sjovt; Det er hvad jeg kan forholde mig til, omk. Quake 4's multiplayer.

Du nævner en masse fejl i PC udgaven; Spil istedet Xbox 360 udgaven - bl.a IGN havde det mægtigt sjovt i multiplayer, på Live, og de havde åbenbart heller ingen problemer med at joine et spil osv.

Har du overhovdet selv prøvet det? Du refererer hele tiden til IGN.

Sandheden er at anmeldere ikke ved meget om multiplayer når det kommer til FPS spil. Det eneste de kan sige er at det er ’fun’. UC til xbox fik fx gode karaktere selvom det var noget skrammel i forhold til UT2004. Uden at have prøvet Q4 multiplayer på Xbox 360, tør jeg allerede væde på at det er langt værre gameplay wise. Teknisk er de måske det samme, men spillet er ikke muligt at spille på konsol ligesom UC heller ikke var. De er bare ports fra PC versionen. Det er måske derfor Halo2 er blevet sådan en succes fordi det er optimeret til konsol.

Jeg lyder måske lidt for pro/hardcore med mit forhold til FPS spil, men det er der en masse andre der også er og det var iD godt klar over, som selv holder events for disse spillere.

Men hvis du påstår det ikke er et flop, så fortæl mig hvorfor Q4 ikke er på Gamespy’s stats liste?

EDIT: og nogle af punkterne kunne Hanky forklare bedre :> Hvad der bør understreges er at Quake er et PC spil og grunden til at det er på Xbox er at der findes single player og at de så kan tjene nogle ekstra penge.
RooneyRooneySkrevet 14/01-07 00:06 
Jeg aner ikke hvorfor Quake 4 ikke er på Gamespy's liste, og jeg spiller heller ikke selv Quake 4 i multiplayer.

Refererer til IGN, fordi de har skrevet, at de syntes multiplayer var sjovt i Quake 4. Jeg kunne osse referere til andre sites + mine venner, som har haft megen sjov i Quake 4's multiplayer, på Live. Jeg kan ikke referere til nogen sites + venner, som kan fortælle mig, at multiplayer delen ikke virker i spillet; Du er den eneste jeg har hørt fortælle, at multiplayer delen stort set ikke virker - i PC udgaven, vel at mærke. Jeg anede faktisk ikke, at det stod så slemt til med PC udgaven - troede de to udgaver var ret ens, mht. multiplayer.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 14/01-07 00:41 
Det er jo fint nok, at dine venner og anmeldere har haft det sjovt med det, det ændre dog ikke ved at det er dårligt til begge platforme :)

Rooney>Du er den eneste jeg har hørt fortælle, at multiplayer delen stort set ikke virker - i PC udgaven, vel at mærke. Jeg anede faktisk ikke, at det stod så slemt til med PC udgaven - troede de to udgaver var ret ens, mht. multiplayer.
De er svjv. næsten 100% identiske. Pånær at det bare er bedre på PC gameplay wise fordi det er optimeret til den platform. At dine venner og anmeldere kan lide det, skyldes sikkert at de er vilde med store våben og blodige effekter :>

Men jeg går udfra at vi er enige om at Raven aldig mere bør stå for et Quake spil.
enfenenfenSkrevet 14/01-07 15:08 
Rooney>
Nå, nu er 60 fps ikke nok længere? Dine øjne kan knap nok SE framerates over 60 fps..

Det er en være gang vrøvl at lukke ud.

Jeg kan uden problemer se forskel på 120 fps og 60 fps. Hvis du ikke kan, er grunden en af følgende:

1: Du har dårlige øjne.
2: Du spiller med Vsync sat til ON, og din skærm er sat til 60 hz.
3: Din pc kan ikke trække spillet med mere end 60 fps.

Jeg har forklaret det før. Dem der har Quake 3, kan teste ved først at sætte maxfps til 120 og bagefter til 60.

Der er sjovt nok også stadig personer, der påstår, at man ikke kan se forskel på 30 fps og derover.

Quake 1 er stadig det bedste multiplayerspil i serien. De skulle have gjort som Valve. Tag et multiplayerspil (CS), der fungerer og opgrader det med ny grafik.
What is the Matrix?
RooneyRooneySkrevet 14/01-07 15:34 
Hmm...jeg har ingen problemer med at se forskel på 30 og 60 fps, og har læst at man dårligt kan se forskel på framerates over 60.

Jeg spiller iøvrigt ikke meget PC - primært konsol.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 08/08-07 20:40, rettet 08/08-07 20:42 
Det ser ud til at id har lært af Quake4 og vil satse på at lave et ordenligt MP Quake :)

Interview omkring Quake Zero og Quake Arena
nerosnerosSkrevet 08/08-07 21:12 
Nu har jeg kun prøvet en demo af Quake 4 og syntes faktisk ret godt om det. Er spillet ikke ret godt bare i sig selv? Jeg mener uden alt det multiplayer-ræs, selvom det måske er det man forbinder meget med Quake serien. Ihvertfald så handler Quake Arena jo kun om det hvilket jeg blev ret hurtig træt af.
Bashful Neophyte
JinkJinkSkrevet 08/08-07 22:28 
Hvis du mener single player, så har det fået nogle okay anmeldelser. Personligt fandt jeg det ret kedeligt og stoppede kort inde i det, men det er også de færreste single player der fanger mig.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/08-07 22:49, rettet 08/08-07 22:56 
Jeg betragter i hvert fald Quake 4 som et single player spil. Måske er det fordi, jeg stort set aldrig spiller hverken online eller over LAN og derfor synes, det er hyggeligt nok, at ID er gået lidt tilbage til de gamle dyder.

Hvis man absolut skal være social, kan man jo bare spille 3'eren eller Unreal Tournament 2000-og-et-eller-andet ;)
AV Intelligent Terminal
JinkJinkSkrevet 08/08-07 23:02 
Killer Bean 2>
...hyggeligt nok, at ID er gået lidt tilbage til de gamle dyder.

Det ser så ud til at det er omvendt nu.
Det her er nok den bedste nyhed i lang tid for mig. Ser allerede mere frem til dette end UT3, som ellers er lige rundt om hjørnet. Til den tid er jeg dog sikkert blevet gammel og grå :/
SumezSumezSkrevet 09/08-07 09:44 
Heh, personligt synes jeg ikke rigtig at den originale Quake-oplevelse har eksisteret siden 1'eren. Det ville være fantastisk hvis de kunne genskabe den, men mon ikke de holder sig til at satse i retning af Quake 3 igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 09/08-07 09:54, rettet 09/08-07 09:55 
Sumez>
Heh, personligt synes jeg ikke rigtig at den originale Quake-oplevelse har eksisteret siden 1'eren.

Hvis man ville gå i den retning igen ville det gøre mig glad.
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig