X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvor er Mario?


Svar
dchangdchangSkrevet 23/12-06 13:07 
Respekt for at lave en spil-kanon, men hvor hulen er Mario blevet af? Skuffende.

Spilkanon...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/12-06 13:30 
Eller Sonic for den sags skyld... virker ikke som en særligt seriøs kanon :/
AV Intelligent Terminal
kooikkooikSkrevet 23/12-06 14:49 
Hvad med Zelda den burde da også være der.
KamekKamekSkrevet 23/12-06 14:54 
En lidt underlig liste - jeg ville da mene at Street Fighter II har haft større betydning for fighter-genren end Soul Calibur.
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
00Void00VoidSkrevet 23/12-06 15:06 
Kig under Donkey Kong.
Jumpman = Mario
Space is the place!!Spiller nu: Tekken 5
RJKRJKSkrevet 23/12-06 15:29, rettet 23/12-06 15:29 
Det er vist nærmere en pc-spil-kanon... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
GoodtimesGoodtimesSkrevet 23/12-06 17:34 
Jeg synes godt nok ogsaa at det er underligt at se Soul Calibur paa saadan en liste. Ikke fordi det ikke er et fantastisk spil, men hvad vil de vise med den liste andet end at de ikke har sat sig ret meget ind i sagerne. Har SC haft indflydelse paa meget andet end SC2 og SC3?

Udover det passer listen da ellers fint ind i de serioese danske mediers dybdegaaende spiljournalistik, og det er jo ogsaa tydeligt at spilforskning.dk befolkes af nogle af de dygtigste folk inden for omraadet.

Det er ogsaa rart at se, at en del af teksten er paa norsk (svensk?). Det giver saadan et serioest, internationalt “feel”.
Med andre ord: Userioest.
:-)
The DaneThe DaneSkrevet 23/12-06 18:06 
En noget underlig liste efter min mening. De har sikkert deres grunde til valgene, men der er som sagt titler der nemt kan argumenteres som endnu vigtigere end de nævnte :p.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/12-06 18:29 
Foruden nogle indiskutabelt idiotiske valg på den liste er det da også helt i skoven at tage hele SERIER af spil og lade dem præsentere enkelt-titler.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/12-06 18:31, rettet 23/12-06 18:36 
Goodtimes>
Det er ogsaa rart at se, at en del af teksten er paa norsk (svensk?). Det giver saadan et serioest, internationalt “feel”.

Jeg gætter på at noget af teksten er forfattet af Kjetil Sandvik (som unægteligt lyder norsk/svensk), men det er selvfølgelig ingen undskyldning for ikke at præsentere det på DANSK, når det nu er en DANSK "kanon".

EDIT: Gruppens "motivation" kaster lidt mere lys på tingene, men der er stadig plads til at stille titusind "Hvorfor er Spil X på listen og ikke Spil Y?" (http://www.spilkanon.dk/motivation.asp) (Kan I mærke hvor meget julestemning jeg er i?)
ckruseckruseSkrevet 23/12-06 21:10 
Sikken en "buldrende skandinavisk spilindustri", Danmark kan præstere ifølge den kanon. Pixeline og Hugo!

Det virker noget håbløst, det udvalg.
ChronoChronoSkrevet 23/12-06 21:16 
Den danske liste er da i det mindste bedre udvalgt end den internationale - det er dog vist heller ikke så svært.

Man kan godt se at Kjetil Sandvik har været med til at lave den internationale liste, med alle de MUD og MMORPG-titler.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 23/12-06 23:56, rettet 23/12-06 23:56 
Chrono>
Den danske liste er da i det mindste bedre udvalgt end den internationale

Er den?

Hvordan har et spil som Total Overdose fx betydning/relevans i forhold til mange af de danske titler der kom i 80'erne/starten af 90'erne? Fx Sword Of Sodan og Battle Squadron var da meget bemærkelsesværdige titler dengang de kom, som også havde stor indflydelse på andre ting. Ikke fordi jeg ynder at hænge Total Overdose ud, men det ER da bare et minimalt bip i spilmediets historie.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 24/12-06 00:46 
De lister er godt nok lidt underlige...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KLTKLTSkrevet 24/12-06 01:58 
Jeg kan heller ikke tage deres valg af spil særligt seriøst, blandt andet er de som nævnt tidligere alt for upræcise, ved i flere tilfælde at nævne hele spilserier frem for de enkelte spil, som ifølge dem skulle have defineret computerspillenes historie.
Så skulle et spil som Super Mario Brothers selvfølgelig også nævnes, da dette for alvor var et af dem der satte gang i spilbranchen efter crashet i 80'erne, og jeg vil personligt også argumentere for at en hel række af spil fra Sega skulle have været på listen.

Generelt set bærer deres website derudover også alt for meget præg af, at de fokuserer alt for meget på PC spil frem for konsol spil.
9/11 Was An Inside Job
3of193of19Skrevet 24/12-06 03:09 
At nævne Soul Calibur på en sådan liste frem for Virtua Fighter (3) er da ligefrem latterligt.

"Det særlige ved Soul Calibur er, at der er gjort en extra-ordinær indsats for at skabe spilbalance og gøre det simple gameplay så udfordrende som muligt. Tidligere 3D kampsportspil havde kun begrænset bevægelighed ad den tredje akse. Dette ændres med Soul Calibur."

Balance? I et Namco fighter spil? Pleeeeaaase...
Det kan godt være at VF3s sidestepping var en smule klodset, men det kan bruges til langt mere i spillet end det relativt ligegyldige freestepping i SC. Og så er spillet også lige et år ældre. Og VF serien var den første 3d fighter.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/12-06 11:17 
Jeg kunne næsten få tanken, at listen BEVIDST er latterlig, kun for at få folk til at snakke videre (udfra en fælles holdning om, at de "ikke ved en skid om spil").

Mon ikke der har været lige så meget palaver omkring de andre kulturlister (film/bøger osv.)?
ChronoChronoSkrevet 24/12-06 15:52 
RJK>
Hvordan har et spil som Total Overdose fx betydning/relevans i forhold til mange af de danske titler der kom i 80'erne/starten af 90'erne?

Det har da betydet at vi nu har fået endnu et stort dansk spilfirma, og at flere danskere nu tror på at vi kan lave større spilproduktioner i Danmark. Før Total Overdose var IO vel lidt alene. Total Overdose var vel også grunden til at Deadline kunne få ham japaneren bag Monkey Ball til at arbejde for dem.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 24/12-06 17:24 
Enten ser vi meget forskelligt på Total Overdose eller også på dansk spilproduktion i 80'erne... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SephirothSephirothSkrevet 24/12-06 17:32 
Hvor er Superman 64?!
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
KLTKLTSkrevet 24/12-06 23:37 
3of19>
At nævne Soul Calibur på en sådan liste frem for Virtua Fighter (3) er da ligefrem latterligt.

Ja da jeg talte om flere spil fra Sega der burde have været selvskrevet på sådan en liste, tænkte jeg selvfølgelig blandt andet på Virtua Fighter serien, for denne har jo virkelig defineret genren og skabt præcedens for alle efterfølgende titler inden for genren.
Men jeg burde som bekendt ikke tale så meget om netop disse spil og denne genre generelt, da jeg som bekendt ikke ligesom dig 3of19 kan betegnes som ekspert i denne genre! :D
9/11 Was An Inside Job
SumezSumezSkrevet 27/12-06 08:43 
Mario er da på et fint billede oppe i sidehovedet. ;)

Men nej, den serie er jo helt til grin.
Neverwinter Nights? Hvad fanden?

Der har vist næppe været mere end en eller to personer (pc-spillere) med til at lave den liste.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/12-06 11:39 
Sumez>
Neverwinter Nights? Hvad fanden?

Neverwinter Nights var det første spil, der næsten udlignede skellet mellem papirrollespil og computerrollespil. Dette vil jeg mene passer ind under komiteens kriterier (som jo stikker lidt uden for traditionelle kanoner).
SumezSumezSkrevet 27/12-06 12:33 
jaes>
Neverwinter Nights var det første spil, der næsten udlignede skellet mellem papirrollespil og computerrollespil.

For det første, var det ikke Baldur's Gate der gjorde det, og for det andet, hvor interessant er det lige at overføre papirrollespil til computerspillene? Vil ikke ligefrem kalde det nyskabende, tværtimod. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 27/12-06 12:39 
Jeg tror jaes tænker på hjemmelavede moduler - spillets community lever stadig i bedste velgående i dag, og der findes mange servere rundt omkring, der hoster spillerskabte moduler. Dét i sig selv, gør NWN til en revolution indenfor genren - og mediet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 27/12-06 12:51, rettet 27/12-06 12:56 
Sumez>
For det første, var det ikke Baldur's Gate der gjorde det,

Jeg har ikke spillet de to spil, men efter hvad jeg har læst, er det noget helt andet i NWN. Der kan man udpege en dungeon master, som styrer spillet og historien på stort set samme måde som i papirrollespil.

og for det andet, hvor interessant er det lige at overføre papirrollespil til computerspillene?

Det bringer det sociale element tilbage i computerrollespillene. MMORPG'er gør naturligvis noget af det samme, men her kan historien ikke rigtigt konstrueres og styres af spillerne.
SumezSumezSkrevet 27/12-06 13:20 
Jeg synes stadig det er søgt, og vi er lidt ude i et nichekoncept, jf. det Herold siger. En god idé gør ikke et spil historisk vigtigt, i så fald ville der være ekstremt mange af disse.
Har i hvert fald aldrig hørt NWN nævnt som noget epokegørende spil, allerhøjst antastet for at være lidt af en skuffelse af fans af klassens andre spil (BG, Planescape, osv.)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/12-06 14:16, rettet 27/12-06 14:24 
Jeg vil gå så langt som at sige, at NWN er lige på grænsen. Men et "hvad fanden?" som du ser det, ligger jeg langt fra :)

NWN har ry for at være en skuffelse i singleplayer, men da det udkom, blev det tiljublet for dets, mere eller mindre, revolutionerende multiplayer.

Det Herold taler om, er i øvrigt ikke det samme jeg tænker på, og gør det ikke nødvendigvis til et nichekoncept.
HeroldHeroldSkrevet 27/12-06 14:37 
Det er også lidt meget at feje det væk som "en god idé". Det NWN gør, er jo reelt at lade brugerne skabe deres egen levende verden. Det er lidt mere end bare en god idé. Det har fostret et aktivt community gennem de mange år, spillet har været på gaden. Om det har betydet meget for spilindustrien som sådan? Nej, nok ikke, men det placerer spillet ret langt oppe af listen IMO. Det er en nyere revolution, og måske ikke skelsættende som så mange andre, og der kunne sikkert sagtens have været andre, ældre spil, der burde kunne skubbe spillet af listen - men listen sammensættes jo ud fra nogle kriterier, som vi er nødt til at gå ud fra er opfyldt.. og det er trods alt stadig subjektivt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ckruseckruseSkrevet 02/01-07 22:22 
Så kom listen i TV2 Nyhederne. Det er stadig direkte bizart, at Mario 64 og Zelda: OOT ikke er der.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig