X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Zelda: Twilight Princess


Svar
SumezSumezSkrevet 19/12-06 13:09, rettet 19/12-06 13:09 
Tænkte det var mere passende at oprette en ny tråd om spillet, i stedet for at diskutere det i tråden om Wii-indtryk.

Hands down, det er her er et af de absolut bedste spil, jeg nogensinde har spillet! Jeg er VIRKELIG imponeret!!
Skal man kritisere det, må man påpege at det på mange måder bare minder om en gentagelse af Ocarina of Time, men samtidig er det bare større, flotter... Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
274 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Svar
spectrespectreSkrevet 09/03-16 07:36 
Er der noget anderledes, ud over grafik opdateringen, i forhold til Wii versionen?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
OdinOdinSkrevet 09/03-16 08:25 
Ja. Spillet er spejlet. Eller - i virkeligheden var det jo Wii-udgaven der var spejlet, og Wii U-udgaven er nu vendt tilbage til udgangspunktet fra GameCube.
Der er ydermere hældt en masse colectibles ind i spillet og kontrollen er bedre for os der ikke brød os om waggle. Man kan også bruge Pro-controlleren.
slk486slk486Skrevet 09/03-16 08:32 
Konsolkongen>
Jeg er desværre kommet videre og har overskrevet saven. Har desuden omdøbt både Link og pruhesten :)

Æv! :D
j/k
BeanoBeanoSkrevet 09/03-16 08:43 
Spil det forfra selv. Langt fra så slemt som KK gør det til, jeg hyggede mig fint :)
slk486slk486Skrevet 09/03-16 08:44 
Jeg kedede mig gevaldigt i Wii udgaven, men der var også waggle til at trække ned. Kan man overhovedet overføre saves til en anden på Wii U? Det var egentlig bare en joke ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/03-16 08:45 
Fik spillet en smule længere i går. Hader twilight-delen. Det er deprimerende, grimt og røvsygt. Kamp som ulven er også noget rod, så det er lidt sjovt at se at udviklerne må ha' tænkt det samme ved at inkludere dét der instant-death angreb man kan lave på flere fjender samtidig.

Det er ærgerligt at så stor en del af spillet er direkte dårlig, når resten ellers er så fin :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-16 12:55 
Jeg er ved vand-templet nu. Er den forcerede twilight-del en gennemgående ting igennem resten af spillet?

Det er mange, mange år siden jeg har hadet et spil, men Twilight-delen tager prisen som noget af det allerværste jeg nogensinde har spillet. Jeg har aldrig før oplevet noget i et spil der var så trist, dystert og på alle måder usjovt at jeg næsten mister lysten til at leve, jeg kan ikke beskrive bedre hvor meget jeg hader det. Det er ikke et forsøg på at være sjov eller overdrive, jeg sidder virkelig og får det skidt psykisk.
Og alligevel forsøger jeg at tvinge mig selv igennem det, for en god portion af spillet er jo GODT! D: Naturligvis ikke spillets openworld, dets opstart og da slet ikke kontrollen. Men når man er i en dungeon er der virkelig ting der bare spiller, og her er spillet en fryd på trods af førnævnte problemer.

Jeg forstår nok bare ikke 3D Zelda og jeg forstår ikke dem der elsker dem.

Jeg nyder dele af TP, og jeg nød en større del af WW og OoT, men der er helt ærligt for meget bullshit til at Zelda fortjener at blive kaldt verdens bedste spilserie. SNES-spillet var fremragende og jeg prøver virkelig at kunne lide de nye også :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 24/03-16 13:03, rettet 24/03-16 13:05 
Konsolkongen>Jeg har aldrig før oplevet noget i et spil der var så trist, dystert og på alle måder usjovt at jeg næsten mister lysten til at leve, jeg kan ikke beskrive bedre hvor meget jeg hader det. Det er ikke et forsøg på at være sjov eller overdrive, jeg sidder virkelig og får det skidt psykisk.

Stop med at spille det øjeblikkeligt. Er da ikke værd at sidde og få det dårligt over et spil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-16 13:04 
Det bliver nok også enden på det :( Midna snakkede bare noget om at jeg var ved at være færdig med at samle et-eller-andet så jeg håber måske lidt naivt på at galskaben snart hører op, eller i hvert fald bliver mere valgfri :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 24/03-16 13:12, rettet 24/03-16 13:14 
Hvis du er i vandtemplet er det der ind-og-ud fra Twilight Realm, samle lyskugler osv færdigt hvis jeg husker rigtigt.
Du bliver sendt til Twilight en gang til inden det næste sæt Dungeons, men uden det kuglejageri.

Har her for nyligt genspillet TP og nød det gevaldigt. Især Dungeons i dette spil var forrygende (meget bedre end Windwaker's ditto).
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-16 13:18 
Okay tak det var en enorm lettelse :)
Jeg er enig i at dungeons virker en del bedre end Wind Wakers.
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 24/03-16 13:28 
Jeg sad og prøvede virkelig at lade dungeonsne lede mig naturligt. Bruge tid på at kigge rundt i de enkelte kamre. Lægge mærke til hvordan man lærer teknikker til at bruge items i forskellige måder, ofte ved at kun have én vej frem, hvor man skal lære noget bestemt, for så at smide samme teknik ind senere til noget der ikke er helt åbenlyst.
SumezSumezSkrevet 24/03-16 13:49 
Det skifter over til at man valgfrit kan skifte mellem Twilight og ikke-Twilight alle steder i spillet. Der er selvfølgelig steder hvor man er nødt til at gøre brug af de for at løse puzzles, men det er ikke decideret forceret.
Jeg forstår dog ikke det deprimerende over den del af spillet, og synes det er meget skægt at spille som ulven. Du må have det enormt hårdt over Silent Hill?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 24/03-16 14:01 
Lyskuglesamleriet er det største problem. Nogle gange er det så søgt hvad man skal gøre, og de Midna jumps der kræves at komme rundt virker ofte ret så arbitrære.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-16 14:39 
Sumez>
Du må have det enormt hårdt over Silent Hill?

Nu er min erfaring med Silent Hill meget begrænset, men tillader mig alligevel at kunne svare klart nej. For Silent Hill er da hverken røvkedeligt eller grimt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-16 17:11 
Nu fik jeg Master Sword. Selvom ulven styrer rigtig dårligt, så det langt mere tåleligt nu uden det dystre udseende og den forfærdeligt trættende lydside. Jeg må være ca. der hvor jeg oprindeligt opgav med Wii-versionen. Måske lidt længere. Men jeg giver det et stykke tid mere for at se om det værste ikke er overstået nu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 24/03-16 17:50 
Twilight Princess var det første Zeldaspil jeg spillede og jeg havde det på præcis samme måde som dig. Synes ulve- og Twilight-delene var både kedelige og triste.
Jeg blev helt overrasket da jeg så prøvede det til NES og opdagede hvor godt det er :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-16 17:54 
Mit første møde med Zelda må ha' været Wind Waker på GameCube og dermed også OoT som fulgte med. Begge to var jævnt kedelige meget af tiden så kom aldrig igennem. Jeg blev også meget overrasket over hvor godt SNES-spillet rent faktisk var da jeg endelig fik det prøvet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 24/03-16 17:57 
Den næste dungeon, Arbiters' Grounds er vildt lækker synes jeg.
SumezSumezSkrevet 24/03-16 20:39, rettet 24/03-16 20:39 
Konsolkongen, hvis du bedre kan lide 2D Zelda (hvilket man ikke kan fortænke dig i), bør du prøve at give dig i kast med Link's Awakening og Oracle of Seasons (delvist udviklet af Capcom) i stedet. Det er ret geniale spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-16 20:52, rettet 24/03-16 20:54 
Det vil jeg helt sikkert gøre når jeg falder over dem. Tak for anbefalingen :)

Jeg har også Minish Cap stående som jeg synes virker glimrende.

Jeg har også hørt godt om Alundra på PS1, men ved ikke om det er ren Zelda-klon.

The Story of Thor 2 på Saturn er en personlig favorit, og på højde med Zelda 3 IMO. Tydeligt inspireret af, men også unikt nok til at stå på egne ben.
Har man spillet etteren til Mega Drive, så lad være med at dømme på forhånd, for toeren er på alle måder overlegent :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 25/03-16 01:35 
Minish Cap er rigtig, rigtig godt. Efter min mening et hak over de andre (også gode) håndholdte. Alundra synes jeg ikke er en Zelda-klon. For mig står det stadig som et af de aller-allerbedste PS1-spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 25/03-16 07:51 
Jeg synes så Minish Cap var et hak under de andre. Svært at sætte en finger på hvad det lige er, men det føles lidt mindre "fokuseret" end de andre spil, som har masser af udforskning og puzzles, og nye ting hele tiden. Måske jeg burde give det en ny gennemspilning igen snart.


Alundra synes jeg minder mig mere om et Quintet-spil end Zelda. Hvis det er blevet omtalt som "Zelda klon" er det bare fordi Zelda var skabelonen (og forbilledet) for det meste af den genre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-16 23:00, rettet 27/03-16 23:10 
Så kom jeg igennem Twilight Princess. Jeg er glad for at jeg valgte at fortsætte, for efter de første 16 timer blev spillet en del mere tåleligt. Jeg nåede aldrig at blive glad for spillets open-world, hvor jeg aldrig fandt lysten til at gå efter Poe souls, insekter og heart pieces. Det var kun i dungeons at jeg gik efter at klare 100% fordi de som tidligere nævnt var så godt designet, at jeg næsten følte mig forpligtet til at gøre det.

Jeg valgte at vurdere spillet til 5/10 (overvejede 4), fordi starten efterlod mig med sådan en skidt følelse, og jeg er ærlig talt overrasket over at jeg ender så højt. Spillet er overvejende middelmådigt, med forfærdelig twilight-del, dårlig kontrol, og alligevel med så fremragende dungeons at jeg i sidste ende fik lidt ud af det.
Jeg kan ikke få mig selv til at anbefale det til andre, især ikke når der findes langt bedre alternativer i serien. Havde det ikke været for ferien og tiden jeg havde til at dedikere mig, var det nok røget på hylden og aldrig gennemført.

Skal man alligevel spille TP, så gå da efter HD remake. Der kan vidst roligt trækkes en karakter mere fra Wii-versionen pga. yderligere dårligere kontrol. Jeg kan dog se at jeg har været lidt for gavmild da jeg i sin tid vurderede dén udgave :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 28/03-16 09:47 
Well spoken ærlig snak. Vi skal ikke være så blinde at alt med "Zelda" på coveret, hyldes ukritisk.

Der er to ting i spil: Vores ubegrænsede kærlighed til Zelda-spil og vores faktiske oplevelse af spillet.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 13:14 
Ja det er desværre ofte ilde hørt når nogen forholder sig kritisk til Nintendos spil. En ærgerlig tendens :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 28/03-16 14:06 
Egentligt interessant, at man kan se så forskelligt på det.

Jeg må jo høre til Zelda-fansne, og er af 3d-spillene rigtig glad for Ocarina Of Time, Wind Waker og Skyward Sword. Men omvendt står Twilight Princess (og Majora's Mask) ugennemført tilbage som oplevelser, jeg i det store hele ikke brød mig om. Jeg kan faktisk godt genkende, at Twilight Princess var tenderende deprimerende at spille. Som jeg vist også har nævnt tidligere i tråden, så var det som at spille et dårligt deja vu. Jeg anerkender objektivt dets kvaliteter, men rent subjektivt brød jeg mig bare ikke om det - i hvert fald på daværende tidspunkt.

Og det interessante er jo så, at jeg fornemmer at mange andre, der også vil betegne sig som Zelda-fans, har det nærmest lige omvendt med Skyward Sword og Twilight Princess. Underligt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 14:58 
Du er måske ligefrem ved at være klar til at gå tilbage på påstanden om at smag er objektiv ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 28/03-16 15:36 
Det ved jeg ikke hvordan skal forståes; jeg mindes aldrig at have sagt noget i den retning.

Jeg anerkender Twilight Princess som et rigtig godt spil, objektivt set. Jeg bryder mig bare - rent subjektivt - ikke særlig meget om det.

Og så synes jeg det er interessant, at man indenfor en ret snæver gruppe med meget grundlæggende ens syn, kan have så forskellige præferencer indenfor relativt ens spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 15:50, rettet 28/03-16 15:52 
Det var selvfølgelig en lidt provokerende udlægning af det der blev sagt :) Erindrer det som noget i stil med, at hvis man gik til et spil med en neutral objektiv holding, så ville man komme frem til det samme resultat som andre. Argumentet blev vist ledsaget af noget med at de fleste anmeldelser, lå omtrent samme sted og de udsving der var, var statistiske afvigelser.

Men det er også lige meget.

Jeg finder det også interessant, især fordi vi har med folk at gøre, der har brugt lang tid i selskab med mediet og som sikkert kan se mange af de samme ting, men alligevel vælger at tolke helheden forskelligt. Jeg ville ikke tøve med at kalde Majora's det bedste og Wind Waker det værste af de nævnte.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 28/03-16 16:10 
Det lyder bare som om du blander tingene sammen. Igen, jeg siger jo intet om at Twilight Princess (objektivt) skulle være et dårligt spil. Hvis det blev opfattet sådan, formulerede jeg mig ikke grundigt. Nu har jeg ikke gennemført det, så jeg ville ikke dømme det, men jeg skrev vist tidligere at jeg umiddelbart vurderede det som "fremragende". Jeg har ikke spillet det siden dengang, så jeg mener ikke noget andet nu :)

Det jeg forsøgte at sige er, at på trods af dette, og på trods af at jeg er fan af serien, så brød jeg mig egentligt ikke om at spille Twilight Princess og endte med at lade være. Mens Skyward Sword - rent personligt/subjektivt - var det spil jeg havde allermest glæde af på samme platform (okay, så næstmest efter Xenoblade Chronicles). Altså to vidt forskellige personlige oplevelser, selvom det jo i bund og grund er ret ensartede spil.

Jeg har hørt flere have det på samme måde, men det er mit indtryk, at lige så mange har det præcis omvendt mellem Twilight Princess og Skyward Sword.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 16:12 
Jeg er skam med på hvad du mener.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 16:20 
Jeg er ikke med på hvad du mener. Hvordan kan du umiddelbart vurdere spillet som værende fremragende og så ikke bryde dig om at spille det? Det kan jeg ikke få til at give mening :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 16:24, rettet 28/03-16 16:24 
Det er forskellen på objektiv og subjektiv. Rune anderkender at det objektivt indeholder nogle kvaliteter, men bryder sig ikke subjektivt om dem. Jeg kunne sige det samme om langt størstedelen af gode sports- og bilspil :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 28/03-16 16:30 
Men dét jeg finder interessant her er jo, at eftersom disse objektive kvaliteter for måske 95% vedkommende er identiske mellem Twilight Princess og Skyward Sword, så er det bemærkelsesværdigt at totaloplevelsen subjektivt stadig kan være så forskellig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 16:36 
Ja, det er ret spøjst. Lidt det samme som var kortvarigt oppe at vende mellem Konsolkongen og jeg mht. Mario 3 og World, som også indeholder mange af de samme elementer med nogle åbenlyse forskelle af æstetisk art osv. Jeg ville mene at de begge burde vurderes til tæt på det samme (hvad ellers man så mener det er), men Konsolkongen oplevede stor forskel på kvaliteterne.

Det er sjovt hvordan sådan noget hænger sammen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 16:40 
Bede-x>
Det er forskellen på objektiv og subjektiv. Rune anderkender at det objektivt indeholder nogle kvaliteter, men bryder sig ikke subjektivt om dem. Jeg kunne sige det samme om langt størstedelen af gode sports- og bilspil :)

Det giver ingen mening at blande objektivitet ind i en subjektiv vurdering :)
Jeg er godt klar over at hovedparten af dem der har spillet Twilight Princess har haft en langt bedre oplevelse end jeg, men det kan jeg ikke tage mig af når jeg skal vurdere spillet ud fra min egen oplevelse.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 16:46, rettet 28/03-16 16:55 
Hele ideen, som jeg har forstået det, med Playrights vurderingssystem er netop at tilstræbe objektivitet så vidt muligt (ikke at forstå som andres oplevelser..).
I hvilket omfang det så er muligt, kan diskuteres meget vidt ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 28/03-16 18:49 
Twilight Princess var også der, hvor jeg gik stå i et Zelda-spil for første gang. Jeg hoppede over Skyward Sword, fordi jeg ikke magtede Wii-controlleren. Sådan seriøst ikke magtede den. Men det er en anden historie.

Det var ikke før vindtemplet i Twilight Princess, jeg ikke orkede mere, og jeg kunne egentlig også sådan ok lide spillets setting, der lige som Majora's Mask var meget drømmeagtig. Eller, lad os nu bare være ærlige, mareridtsagtig - flere steder i hvert fald. Nu er Majora's Mask min favorit i serien, så det var nok ikke settingen, der skræmte mig væk. Snarere gætter jeg på, at tiden er løbet fra Zelda-seriens stramme, fastlåste gameplay, hvor en masse blokke skal placeres på én måde, for at man kan komme videre til næste rum i dungeon'en.

Det er selvfølgelig forsimplet skrevet, men hvis man sammenligner fornemmelsen af at stå midt i Hyrule Field og Cyrodiil, så er der - på godt og ondt - meget stor forskel. Og det er vel ikke kontroversielt at skrive, at tidens trend de senere år er gået mere i retning af open world end closed (puzzle) world - uanset om man kan lide det eller ej. Men flertallet lader til at kunne lide det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 19:02 
Sjovt at Majora's Mask deler vandene så voldsomt. Det er helt sikkert dét Zelda-spil der interesserer mig mest, fordi det er et af de eneste spil i serien der turde prøve noget helt anderledes. Jeg har intet imod tidspres i spil som Pikmin og Dead Rising, så jeg tror ikke det er dét der vil afskrække mig.
Jeg tænker dog at jeg hellere må få spillet Ocarina of Time først da det trods alt er forgængeren. Her er jeg dog i tvivl om jeg skal spille det på 3DS hvor det er flottere, men på en håndholdt, eller på N64 hvor det ligner røv og kører 20fps, men trods alt spilles på TV :/

Jeg tror fremtiden ser meget mørk ud for Zelda. Jeg frygter at det nye får for stor fokus på en openworld der er lige så dårlig som den i TP. Og jeg frygter at de genbruger dét med at leje våbene fra A Link Between Worlds, for at man kan takle dungeons i den rækkefølge man ønsker.
Det var en ærgerlig udvikling i Link Between Worlds da de items man får ved at klare dungeons i de traditionelle spil, er den primære belønning man får ved at spille spillene. De har altså valgt at fjerne en stor, vigtig, del af spillets progression ved at træffe så dum en beslutning. På den anden side fungerede det der wall-merge fortræffeligt og gav mulighed for nogle super gode puzzles, så spillet formåede alligevel at være ret godt :)

Jeg håber at de alligevel får tingene til at fungere i sidste ende, også selvom de genbruger nogle af de uheldige ting fra de nye titler. Det er så svært at vide med Zelda-serien før man selv sidder med det. For uanset hvordan slutresultatet bliver skal det nok høste ti-taller i spandevis :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 28/03-16 19:09 
Ja, fremtiden ser ikke lys ud for serien pt., men nogle gange formår Nintendo jo at lave det uventede.

Ang. Majaora's Mask - hvad med at spille det på GameCube fra den der collector's disc? Faktisk kan jeg ikke huske, om det kørte bedre end på N64.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 19:13 
Var der ikke nogle rimelig grove emulerings-fejl i de udgaver? Jeg kan ikke huske hvad, men mener det havde noget med saves eller rumble at gøre :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 28/03-16 19:16 
Pas. Det er for længe siden til, at jeg kan huske det. Om ikke andet kan man da sætte sin GameCube til tv'et med et bedre kabel...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 19:17 
Jeg har da RGB-moddet min N64 ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 28/03-16 19:24 
Nåja, det kan jeg faktisk godt huske, du beskrev herinde :)

Men så component, da
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 19:26, rettet 28/03-16 19:28 
Jeg har faktisk et component-kabel til min Gamecube :) Det giver dog kun en bonus hvis US-udgaven af Zelda Collection understøtter 480p.

Edit: Og hvis N64-spillene emuleres i højere opløsning (som på Wii). Ellers er 240p på N64 nok at foretrække for mig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 29/03-16 08:41, rettet 29/03-16 08:41 
Er dette pludselig blevet den generelle tråd for 3D-Zelda?
Diskutionen omkring objektivitet og subjektivitet er måske meget rammende her, for jeg er heller ikke selv super begejstret for 3D-spillene i serien, men kan samtidig ikke benægte at det er fremragende sammensatte spil, der har underholdt mig rigtig meget. Første gang jeg spillede TP var jeg ekstremt vild med det, hvilket stadig må tælle for noget, selvom spillets sløve tempo har irriteret mig når jeg har vendt tilbage til det efterfølgende. Her har ens egen indstilling og tålmodighed tydeligvis noget at skulle have sagt.

At Twilight Princess får så meget had med på vejen som det har gjort siden det udkom, forstår jeg ikke helt. Et af de største kritikpunkter er at det føles som en gentagelse af Ocarina of Time. Og selvom formlen er helt den samme, er det da noget sludder, da det stadig er et helt nyt spil. Havde der været mere nytænkning kunne man forholde sig til det, men jeg foretrækker alligevel at de holder sig til noget der virker, fremfor det rod der var Skyward Sword.

Objektiv set, kan jeg slet ikke se noget, Twilight Princess ikke gør bedre end det massivt overvurderede Ocarina. En ting begge spil dog kunne lære af, er den fremragende måde SNES-spillet smider spilleren direkte ind i spillets action og beder dig redde prinsessen som det første, for først derefter at åbne spillets verden op og tillade spilleren at køre sit eget tempo. At begrænse spilleren til lange dialoger, tutorials og minigames i en ligegyldig landsby, er ikke noget der kan få folk til at holde fast i et spil medmindre der står Zelda på æsken.

Når jeg heller ikke tror meget på Zelda-seriens fremtid har det ikke så meget at gøre med open world eller udlejning af items, men Nintendos ihærdige forsøg på at gøre serien børnevenlig. A Link Between Worlds ville have været et fortræffeligt spil hvis standard-sværhedsgraden var mindst dobbelt så hård som den "hero mode" man først unlocker efter en gennemførsel, og Skyward Sword havde været udholdeligt hvis man ikke skulle guides igennem hvert eneste puzzle før man fik mulighed for selv at finde en løsning. Det er desværre en retning jeg ikke forventer serien at forlade så længe den har så massiv en målgruppe som den har i dag. Jeg savner et nyt Oracle of Season.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 29/03-16 08:41, rettet 29/03-16 08:44 
Mht. Majora's Mask er det uden tvivl et af de mest interessante Zelda-spil. Objektivt set er det ikke noget supergodt spil. Der er kun fire rigtige dungeons, og de er lange, træge og identitetsløse, mens spillets overworld kræver rigtig meget renden frem og tilbage og løse ærinder. "Tidspresset" er til gengæld overhovedet ikke en ting, og et kritikpunkt der er udvundet af folk som højst kun lige har snuset til spillet. Majora's Mask er til gengæld interessant pga. den ekstremt dystre setting med en snart forestående dommedag, en lille mareridtsagtig verden fanget i et 3-dages loop, og byens indbyggere der alle er mere eller mindre sindssyge, hvor flere lever i fornægtelse af deres uundgåelige skæbne. Det er tydeligt at efter deres helt store, dyre satsning med at tage Zelda-serien til 3D, fik udviklerne meget mere frie hænder ved lav-budget efterfølgeren som også blev udgivet uden den samme store fanfare.
Jeg så en video på YouTube der fremhævede en pointe som udviklerne måske ikke selv har tænkt over, men som ikke desto mindre er interessant - I spillet får man en tjekliste med de små missioner man kan udføre for folk i og omkring byen, og den eneste måde at hjælpe alle er ved at skrue tiden tilbage flere gange, og følge flere forskellige serier af begivenheder der kun fremkommer på bestemte tidspunkter. Det interessante her er at alle de folk man hjælper er dødsdømte. Du kan få lov til at beholde din belønning, men når tiden skrues tilbage, er alt hvad man ellers har opnået for de mennesker annulleret. Og det er teknisk umuligt at hjælpe alle menneskerne i byen "på samme tidslinje" som man som stopper dommedag og redder verden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 29/03-16 10:08 
Wehner>
Snarere gætter jeg på, at tiden er løbet fra Zelda-seriens stramme, fastlåste gameplay, hvor en masse blokke skal placeres på én måde, for at man kan komme videre til næste rum i dungeon'en.

Er det kommercielt du tænker? For så er jeg helt enig. Der passer puzzles ikke ind. Laver man et AAA spil i dag, er det nødvendigt at det kører så gnidningsfrit som muligt, så ingen kan blive frustreret eller opleve at spillet går i stå. Det er derfor man trækkes ved næsen i det nye Thief, hvorfor Tomb Raider har udraderet puzzles i hovedspillet og henlagt dem til valgfrie mini sektioner i helt åbenlyst "gemte" side dungeons, og hvorfor nye Elder Scrolls spil benytter makører så hovedparten af quests kan løses ved at følge markøren og trykke A for enden af det. Er det virkelig avanceret skal man gå samme vej tilbage efter en ny markør for at afslutte questen.

Men puzzles vurderet som spil design? Det kan jeg ikke se tiden er løbet fra eller nogensinde vil gøre. De lever i bedste velgående i mindre produktioner.

Selv om mange Zelda fans vil sige at "the meat" i et Zelda spil er de forskellige puzzle tunge dungeons, kunne man sagtens forestille sig en fremtid, hvor serien ville blive tvunget til at skære ned på eller helt fjerne puzzles, hvis den skal bevare de høje budgetter. Den er i forvejen presset ved at være en first party serie af den slags det mest er third parties, der kan opnå succes med i dag, når budgetterne er så høje, at behovet for at kunne ramme flere platforme stiger. Og ligesom andre AAA spil har fjernet puzzles, kan det også blive nødvendigt for Zelda, men det vil være drevet af kommercielle interesser frem for ideer om godt spil design.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 29/03-16 10:14 
Helt enig i det Bede-x skriver. Du kan ikke sige at fordi det er moderne med dovent og identitetsløst spildesign, baseret udelukkende på at gennemløbe checklister og collect-them-alls, bør Zelda-serien følge den trend. Hvis der er noget Nintendo er gode til, er det at ignorere de førende trends, og af og til har de endda succes med dette.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
274 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig