X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Famitsu pjattet med Blue Dragon?


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 29/11-06 21:07 
Måske endelig er spil der kan flytte 360 maskiner i Japan?

Blue Dragon (Xbox 360, Microsoft): 9 / 9 / 9 / 10 - (37/40)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
153 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 28/04-09 12:42 
Sumez>
men derudover er spillet ikke nær så skuffende som jeg havde frygtet ud fra demoen.

Demoen giver ikke et specielt godt indtryk af spillet. ville være ærgeligt, hvis spillet blev bedømt på den, for det er nu ganske charmerende og efter min mening et af de bedste rollespil i denne generation. Ja, kan faktisk bedre lide det end Lost Odyssey.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/04-09 12:52 
BD>>>>>>>>>>>>>>>>>LO

:-)
SumezSumezSkrevet 28/04-09 13:12, rettet 28/04-09 13:12 
Hvad er det i bedre kan lide ved BD i forhold til LO?

Jeg mener at BD har en masse rigtig gode kvaliteter, men bl.a. den fuldstændig pinlige historie og de kejtede figurer synes jeg gør spillet rimelig handicappet sammenligndet med LO, der som jeg ser det besidder alle BD's kvaliteter, plus en del mere.

Men BD er helt klart det mest fængende RPG jeg har spillet siden LO. Ikke at der har været særlig mange, men har generelt savnet JRPG's der kan fange mig på samme måde siden, ja, FFX.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BazeBazeSkrevet 28/04-09 21:40 
Jeg er ret ny med JRPG'er så jeg begyndte med BD. Jeg er snart færdig med Disk 1 og selv synes jeg at Blue Dragon er et fantastisk spil, det er vikerlig en tidsrøver (på den gode måde).

Men hvis LO er bedre, så bliver det mit næste køb.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/04-09 21:55, rettet 28/04-09 21:57 
Sumez>
Ikke at der har været særlig mange, men har generelt savnet JRPG's der kan fange mig på samme måde siden, ja, FFX.

Jeg har det på nogenlunde samme måde. Hverken BD eller LO har kunnet gøre det desværre, og da slet ikke Infinite Undiscovery. Underligt nok har det, der har fanget mig mest, været Enchanted Arms, med sine skæve personligheder. Det hjælper altså uhyre meget med et par markante personligheder i et JRPG.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/04-09 21:58, rettet 28/04-09 21:59 
Skankymoe, det er der jo så meget delte meninger om. Hvis du elsker random encounters, som du ikke kan undgå, så by all means, LO is the way to go. Men lige præcis random encounters kommer BD så ufatteligt flot udenom, først ved at man kan se fjender i landskabet og gå uden om dem, hvis man ikke lige gider slås "nu", og derefter ved at lave skjoldet, så man slipper for kedelig/tidsrøvende/unødvendig kamp, når man egentlig hellere vil udforske verden og områder.
NaidNaidSkrevet 28/04-09 22:17, rettet 28/04-09 22:28 
Skankymoe>
Men hvis LO er bedre, så bliver det mit næste køb.

Det kommer i hvert fald an på hvad du søger i et JRPG. LO er temmelig storslået og visuelt orienteret(læs: Final Fantasy). BD er mere nede på jorden, og fokuserer mere på selve spillet, hvis man kan sige det sådan. Enchanted Arms er i øvrig stadig min bedste JRPG oplevelse i denne generation indtil videre. :)

Edit: Nice, Echelon VI hopper åbenbart også på Enchanted Arms vognen. Jeg gik faktisk og følte mig lidt ensom på det punkt. :P
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/04-09 22:34 
Enchanted Arms er noget af det mest undervurderede og oversete i denne generation IMO. Hvorfor det fik så mange huk, har jeg svært ved at forstå. Jeg vil gerne støtte op, og tilslutte mig at det min bedste JRPG oplevelse denne generation - om ikke andet så udelukkende på grund af de første timer i selskab med den herligt homoseksuelle og hylende morsomme Makoto :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WehnerWehnerSkrevet 28/04-09 22:58 
Echelon VI>
Sumez>
Ikke at der har været særlig mange, men har generelt savnet JRPG's der kan fange mig på samme måde siden, ja, FFX.

Jeg har det på nogenlunde samme måde.

Vi har jo haft oppe at vende, om ikke det er en genre, der har haft sin tid. Det tror jeg det er.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/04-09 23:24 
Ja, jeg tror husker diskussionen.

Løbet er måske kørt for det konservative JRPG. Jeg mener dog, at man med et par nyttige tiltag kan revitalisere-genren. Det største problem er i mine øjne, at der ikke er særlig meget spil i mange af de JRPG'er der er nævnt her. De er meget linære i såvel deres historie fortælling, som de muligheder der tilbydes under mere eller mindre tilfældige kampe. Det er til at leve med, hvis historien og personerne er interessante, hvilket desværre ikke er tilfældet for mange af de JRPG'er vi har set denne generation, hvis man spørger mig.

De mangler altså både mod til at genopfinde genren, og de kvaliteter der vel netop er genrens store trækplaster.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
NaieraNaieraSkrevet 29/04-09 02:36 
Wehner>
Vi har jo haft oppe at vende, om ikke det er en genre, der har haft sin tid. Det tror jeg det er.

Jeg tror nærmere at FPS'en har haft sin tid. Det tror jeg den har.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SephirothSephirothSkrevet 29/04-09 03:42 
Gid det var så vel...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
BazeBazeSkrevet 29/04-09 06:51 
Hyakotake>
Skankymoe, det er der jo så meget delte meninger om. Hvis du elsker random encounters, som du ikke kan undgå, så by all means, LO is the way to go. Men lige præcis random encounters kommer BD så ufatteligt flot udenom, først ved at man kan se fjender i landskabet og gå uden om dem, hvis man ikke lige gider slås "nu", og derefter ved at lave skjoldet, så man slipper for kedelig/tidsrøvende/unødvendig kamp, når man egentlig hellere vil udforske verden og områder.

What? Jeg hader random encounters, det var derfor jeg ikke gad at spille FFX. Hva såmed Enchanted Arms, er det ligesom BD eller LO?
SumezSumezSkrevet 29/04-09 08:40, rettet 29/04-09 08:40 
Kobra>
Det kommer i hvert fald an på hvad du søger i et JRPG. LO er temmelig storslået og visuelt orienteret(læs: Final Fantasy). BD er mere nede på jorden, og fokuserer mere på selve spillet, hvis man kan sige det sådan.
LO har rent faktisk en sammenhængende historie, og figurer det er til at holde ud at være i selskab med.
Derudover bruger man ikke 70% af spiltiden på at rende rundt og loote krukker, skabe og poser :P

Wehner>
Vi har jo haft oppe at vende, om ikke det er en genre, der har haft sin tid. Det tror jeg det er.
Det troede jeg at det var, men det syntes jeg LO beviste at det ikke var, og det synes jeg egentlig også BD gør.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 29/04-09 09:16 
Sumez>
Hvad er det i bedre kan lide ved BD i forhold til LO?

Selve gameplayet, særligt kamp/encounter systemet. Synes tiden er kommet til at afskaffe random encounters. Ja, ok imo var tiden til det for 20 år siden :)

Samtidigt kan jeg også godt lide, at encounter systemet i BD er tænkt ind i spillet. Ikke som i fx Eternal Sonata, hvor man i teorien har valg om at skippe fjender, men ofte ikke har det i praksis. I BD kan man gøre det ofte og sværhedsgraden virker sat efter, at man gør det. Det samme gælder alle de ting, man kan undersøge. Ja, det er et retarderet designvalg, at man skal løbe rundt og trykke A (hvis det da er den knap)på alting for at undersøge det, uden nogen clues om der kan ligge noget. Det har altid været retarderet, men desværre benyttet tit i japanske rollespil. I BD overdriver de det, men heldigvis kan man ignorere det - ligesom med encounterne - velvidende at sværhedsgraden er tilpasset til det.

Det eneste der virkeligt generede mig i BD var historien/karakterene. Underligt at de ikke har gjort lidt mere ud af det, når de nu har lavet så mange cutscenes. Ikke at genren er kendt for at levere Moby Dick, men de kunne da godt lige have trukket det op på det sædvanlige pixiebogsniveau ;P

Det undtaget, så var Blue Dragon en rigtig god oplevelse. Verdenen var imødekommende og sjov at udforske, musikken var god og grafikken charmerende. Hvilket er grunden til, at jeg fortrækker det over LO. LO havde til sammenligning alt for mange frustrationsmomenter, af den slags man støder på i FF serien.

Skankymoe>
What? Jeg hader random encounters, det var derfor jeg ikke gad at spille FFX.

Så skal du nok holde dig fra Lost Odyssey for om noget, så minder det om et typisk FF spil. Ja, faktisk har det efter min mening nøjagtig samme styrker og svagheder som FFX.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 29/04-09 09:45, rettet 29/04-09 09:47 
Bede-x>
Selve gameplayet, særligt kamp/encounter systemet. Synes tiden er kommet til at afskaffe random encounters. Ja, ok imo var tiden til det for 20 år siden :)

Den diskussion har vi jo haft så mange gange. Det er helt klart en præferenceting, og jeg kom da også først selv ordenligt ind i genren da jeg prøvede Chrono Trigger (efter dengang at have måttet give op med diverse FF-spil), men som JRPG-tilhænger, der er vant til random encounters, har jeg absolut intet problem med det, og de er iøvrigt relativt sjældne i LO.
Det er kun et problem, hvis kampene i forvejen er irriterende, og ikke en vigtig del af spillet. Men så er spillet jo allerede broken. Det er bare trist at det er det, der skal adskille dig og folk med samme mening fra et fantastisk spil som LO.

Jeg er dog også ret vild med encounter-systemet i Blue Dragon. Især muligheden for at tvinge monster battles, eller generelt bare at combo'e flere kampe i træk for at opnå fordele, synes jeg er rigtig underholdende.

I BD kan man gøre det ofte og sværhedsgraden virker sat efter, at man gør det.
Her synes jeg netop omvendt at det er problematisk at alle fjenderne i BD er så svage, at man praktisk talt sagtens kan tage en hel række dungeons i rap hvor man undgår hver eneste fjende, og alligevel stadig ace hver eneste kamp derefter. Det er ikke nødvendigt at slås - hvad skal det gennemførte kampsystem så til for? :(

Det samme gælder alle de ting, man kan undersøge. Ja, det er et retarderet designvalg, at man skal løbe rundt og trykke A (hvis det da er den knap)på alting for at undersøge det, uden nogen clues om der kan ligge noget. Det har altid været retarderet, men desværre benyttet tit i japanske rollespil. I BD overdriver de det, men heldigvis kan man ignorere det - ligesom med encounterne - velvidende at sværhedsgraden er tilpasset til det.
Både og. Jeg er completist-spiller, når det gælder JRPGs, og skal gerne åbne hver eneste kiste. Det gælder også alle de ting man finder i alle gemmerne i hver eneste rum i spillet. Især da spillet har det system hvor "nothing" faktisk er det bedste man kan finde, pga. de præmier man modtager alt efter hvor mange man har fundet af disse. Jeg føler mig ofte nødsaget til at undersøge alting, selvom det er røvkedeligt. Jeg håber det er noget de fjerner i en eventuel efterfølger.

Det undtaget, så var Blue Dragon en rigtig god oplevelse. Verdenen var imødekommende og sjov at udforske, musikken var god og grafikken charmerende. Hvilket er grunden til, at jeg fortrækker det over LO. LO havde til sammenligning alt for mange frustrationsmomenter, af den slags man støder på i FF serien.
Jeg synes netop at både LO og BD er ekstremt imødekommende og drager spilleren ind i deres verden før man får set sig om. Jeg forstå stadig ikke hvad det er for nogle frustrationsmomenter, LO besidder udover de random encounters, du har været inde på?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/04-09 10:34 
Skankymoe>
[What? Jeg hader random encounters, det var derfor jeg ikke gad at spille FFX. Hva såmed Enchanted Arms, er det ligesom BD eller LO?

Jeg kender desværre ikke EA, men efter de andre kommentarer om det den sidste uges tid har jeg også overvejet, om det er et jeg skal have fat i. Jeg skippede det i første omgang, men nu lyder det alligevel lidt som et spil jeg kan få glæde af at spille.

Hvis du hader random encounters må du (ligesom jeg) være helt vild med BD's måde at omgås det på. Selvfølgelig skal man slå en vis del monstre ihjel for at levelle op og blive sej nok til at klare bosseri historie-forløbet, men at det foregår på ens EGNE præmisser og ikke med tilfældige intervaller er bare SÅ lækkert! Og hvis man vil udforske et område, man tidligere er kommet lidt hurtigt igennem slipper man for timevis af kampe mod latterligt svage fjender og man kan koncentrere sig om at udforske området.

Jeg ser BD som en evolution af JRPG-systemet og et opgør med et forbandet ringe designvalg, som på forunderlig vis har overlevet flere generationer!
SumezSumezSkrevet 29/04-09 11:00, rettet 29/04-09 11:02 
Hyakotake>
Jeg ser BD som en evolution af JRPG-systemet og et opgør med et forbandet ringe designvalg, som på forunderlig vis har overlevet flere generationer!

Det gjorde Chrono Trigger da allerede i 1995 :)
Der er mange spil, der gør brug af et lignende system, inkl. Chrono Cross, Lunar-spillene, Grandia-spillene (så vidt jeg husker?), og især Breath of Fire 5 har utroligt meget fokus på hvordan encounters håndteres i field-området, hvor nærmest halvdelen af kampen potentielt udfoldes før man kommer ind i selve kampscenen.

Og hold nu op med konsekvent at kalde det "ringe", når det er en meget subjektiv holdning. Jeg forstår Jeres holdning, men mener bestemt ikke at det er den eneste rigtige. Et BD-agtigt system er med til at gøre spillene åbne for en bredere målgruppe (vigtigt, da BD sigter mod meget unge spillere), det er der ingen tvivl om, men det betyder ikke at random encounters er "forkert".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/04-09 11:31 
Selvfølgelig skriver jeg subjektivt! Ellers kunne vi jo bare linke til wiki-artikler uden følelser!

Jeg HADER random encounters, og jeg siger det gerne igen. At det har været i tidligere spil kender jeg ikke noget til (jeg har ikke gennemspillet JRPG før X360, og har kun sporadisk set lidt fra tidligere titler), men det glæder mig at BD ikke er det eneste, der forstår at gøre det RIGTIGT! :-) - og så undrer det mig bare endnu mere, at det ikke har slået mere igennem.
SumezSumezSkrevet 29/04-09 11:47, rettet 29/04-09 11:48 
Jeg betragter dit indlæg som et tegn på at du VIRKELIG bør spille Chrono Trigger. :) Især hvis du kan lide Blue Dragon.
Jeg synes at Toriyama's stil er langt bedre indført i CT end i BD.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 29/04-09 12:50 
Der er da mange JRPG'er uden random encounters, også udover de nævnte.

Man må vel bare sige, at når alt kommer til alt og man er fortrolig med genren, så gør det vel for de fleste (jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv) i sidste ende temmelig ligegyldigt.

Det væsentlige er om kampene er sjove og udfordrende, og om de er doseret godt. Om man ser en grafisk gengivelse af fjenden inden kamp eller ej er da bare en detalje. Fra punkt A til punkt B skal man alligevel igennem X kampe.

Der er der masser af andre aspekter ved genren, som det giver meget mere mening at gå op i.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/04-09 14:17 
Rune, jeg vil jo netop selv bestemme dosen af encounters! Jeg vil ikke spises af med at hver X'ende sekund eller skridt på vejen bliver jeg overfaldet af X fjender, som sinker mig X minutter fra mit egentlige objective, f.eks. at gennemsøge en dungeon, som jeg allerede har været igennem i løbet af historien, for lidt ekstra skatte.

Sumez, jeg kender ikke Chrono Trigger, men som jeg har fået det beskrevet er det bestemt ikke noget for mig... men det kunne da få en chance ved lejlighed.
SumezSumezSkrevet 29/04-09 14:22, rettet 29/04-09 14:23 
Det giver ingen mening at du skulle være glad for Blue Dragon, men ikke Chrono Trigger. Hvad er det du mener der ikke skulle være for dig? Du bør bestemt give det et forsøg.

Chrono Trigger tager faktisk "synlige fjender"-konceptet et skridt videre, og lader kampene foregå direkte i dungeon-området (men ikke på den der klamme FF12-måde), i stedet for at tage figurerne ind i en kampscene. Perfekt for folk, der er modstandere af random encounters.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 29/04-09 14:23, rettet 29/04-09 14:25 
Random encounters generer mig heller ikke det store, hvis det er doseret godt. Men jeg vil da helst være fri. Mit største problem med JRPG'er er i stedet kamp på rækker, det synes jeg hurtigt bliver kedeligt. EDIT: Ja, der er flere spil med andre kampsystemer, men rækkesystemet dominerer stadig :)

Det næste års tid ser da i øvrigt ud til at blive det bedste længe i begge sub-genrer.
SumezSumezSkrevet 29/04-09 14:24 
jaes>
Det næste års tid ser da i øvrigt ud til at blive det bedste længe i begge sub-genrer.

Hvad kommer der da, du ser frem til? Jeg er ikke så opdateret. Jeg har kun kig på FF13 og måske Magna Carta 2.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 29/04-09 14:45, rettet 29/04-09 16:00 
Sumez:

JRPG:
Tales of Vesperia
Star Ocean: The Last Hope
Final Fantasy XIII

WRPG:
Dragon Age: Origins
Mass Effect 2
Alpha Protocol
Risen
The Witcher: Rise of the White Wolf
Deus Ex 3

Dertil lidt boblere:
White Knight Chronicles
Final Fantasy Versus XIII
End of Eternity

Kender ikke til præcise datoer for ret mange, men der skulle være pæn sandsynlighed for at se dem alle indenfor et års tid.

EDIT: Det er bare de spil, der indtil videre lyder interessante. Regner ikke med at spille særlig mange af dem. Ville ikke have tid alligevel hehe.
NaidNaidSkrevet 29/04-09 14:49 
Sumez>
LO har rent faktisk en sammenhængende historie, og figurer det er til at holde ud at være i selskab med.
Derudover bruger man ikke 70% af spiltiden på at rende rundt og loote krukker, skabe og poser :P

Jeg skrev IKKE noget om at historie og figurgalleri var bedre i BD. Jeg skrev bare at LO fokuserede mere på slorslåethed og flotte mellemsekvenser. Altså Final Fantasy formlen om igen. BD er meget mere jordnær, og fokuserer mere på selve det at spille. Ja rent visuelt vil spillet allerede ved førske øjekast, dele folk i to lejre. Bare lige for at slå det fast. :)

Skankymoe>
What? Jeg hader random encounters, det var derfor jeg ikke gad at spille FFX. Hva såmed Enchanted Arms, er det ligesom BD eller LO?

Du skal nok ikke give dig i kast med Enchanted Arms, hvis du virkelig hader random encounters som pesten. Til gængæld kan du holde A knappen nede under kampene med det resultat at de foregår dobbelt så hurtigt. Det er faktisk en rigtig brugbar funktion, der også gør at kampene er overstået før de rent faktisk kommer i gang. Selve kampene er en ren fornøjelse sammenlignet med LO, hvis du spørger mig.
BazeBazeSkrevet 29/04-09 15:39 
Du skal nok ikke give dig i kast med Enchanted Arms, hvis du virkelig hader random encounters som pesten. Til gængæld kan du holde A knappen nede under kampene med det resultat at de foregår dobbelt så hurtigt. Det er faktisk en rigtig brugbar funktion, der også gør at kampene er overstået før de rent faktisk kommer i gang. Selve kampene er en ren fornøjelse sammenlignet med LO, hvis du spørger mig.


Jeg hader det mest pga. man i FFX altid var sikret på at møde et monster efter kun et par skridt. Så hvis EA har random encounters i rimelige doser, så er det okay.
RJKRJKSkrevet 29/04-09 15:43, rettet 29/04-09 15:44 
Hyakotake>
Rune, jeg vil jo netop selv bestemme dosen af encounters!

Men det gør du da heller ikke bare fordi der ikke er random encounters! Du bliver da stadig tvunget igennem cirka det samme antal kampe, uanset hvordan du kommer ind i dem. Ofte ved kampe du partout skal kæmpe, kampe du ikke rigtigt kan komme udenom, eller i sidste ende fordi du er nødt til at kæmpe X kampe for at blive stærk nok til at kunne klare de andre kampe.

Hvis du tror at du selv kan styre dette, så er det i praksis fordi du bliver snydt til at tro det (eller i et helt usammenhængende spil, hvor kampe er ligegyldige). Og derfor er det, som jeg skrev, for kendere ikke voldsomt vigtigt, for resultatet er i sidste ende det samme.

Du har da ret i nogle af de andre ting du nævner (ligegyldigt nemme kampe ved backtracking), men det har bare ikke rigtig noget at gøre med om det er random encounters eller ej. Det kan spildesigneren tage lige meget højde for, uanset hvad. Faktisk nemmere med random encounters - ikke fordi de så altid gør det...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 29/04-09 16:07 
RJK>
Men det gør du da heller ikke bare fordi der ikke er random encounters! Du bliver da stadig tvunget igennem cirka det samme antal kampe, uanset hvordan du kommer ind i dem. Ofte ved kampe du partout skal kæmpe, kampe du ikke rigtigt kan komme udenom, eller i sidste ende fordi du er nødt til at kæmpe X kampe for at blive stærk nok til at kunne klare de andre kampe.

Well lige netop med Blue Dragon, er de meget liberale hvad det angår, da alle fjenderne (inkl. bosser), som jeg var inde på, er så svage, at man sagtens helt kan undgå samtlige fjender i adskillige dungeons uden at have noget besvær senerehen som følge deraf. Lidt trist synes jeg faktisk. Tvivler dog på at Hyaku spiller sådan, men kan godt forstå ønsket om at man om ikke andet gerne vil have illusionen af at man selv vælger at kæmpe.

Som du selv siger, er random encounters nemmere at sluge for folk der er meget inde i genren.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/04-09 16:32, rettet 29/04-09 16:33 
RJK>
Du har da ret i nogle af de andre ting du nævner (ligegyldigt nemme kampe ved backtracking), men det har bare ikke rigtig noget at gøre med om det er random encounters eller ej. Det kan spildesigneren tage lige meget højde for, uanset hvad. Faktisk nemmere med random encounters - ikke fordi de så altid gør det...

Ikke desto mindre har BD _præcis_ taget højde for det på flere måder! For at gentage mig selv:

- Du kan, når du er sej nok og sikkert er blevet træt af ligegyldige, tidskrævende og nemme kampe, slå skjoldet til, som så klarer "kampen" på et splitsekund.

- De svage fjender "lærer" at du er for sej og flygter fra dig på kortet, så du aldrig trækkes ind i disse ligegyldige, tidskrævende og nemme kampe.

Egentlig også sjovt, at man nu skal være "kender" for at vide hvad der er godt - og at BD er for "et yngre publikum". Så man er hardcore JRPG-nørd, hvis man elsker timevis af ligegyldige, tidskrævende og nemme random encounters, som bare kunstigt forlænger spilletiden?
RJKRJKSkrevet 29/04-09 16:46 
Det har bare ikke noget med random encounters at gøre. De ting du nævner kan jo laves lige så fint med random encounters.

Jeg snakker ikke om BD. Kun om en misforstået opfattelse af at random encounters skulle være en designmæssig katastrofe.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 29/04-09 17:09, rettet 29/04-09 17:11 
RJK>

Men det gør du da heller ikke bare fordi der ikke er random encounters! Du bliver da stadig tvunget igennem cirka det samme antal kampe, uanset hvordan du kommer ind i dem. Ofte ved kampe du partout skal kæmpe, kampe du ikke rigtigt kan komme udenom, eller i sidste ende fordi du er nødt til at kæmpe X kampe for at blive stærk nok til at kunne klare de andre kampe.

Lige præcis, folk har det med at tude over random encounters, men i realiteten kæmper du ikke flere kampe end du ville med regulære encounters eller et aktivt integreret kampsystem ala SoM.

Når man fx spiller Persona 4, som nok er det bedste jrpg i 10 år, så kan man uden videre løbe forbi samtlige fjender i diverse dungeons, men det hjælper ikke ret meget for så er man overhovedet ikke i stand til at nakke en eventuel boss. Om encounters er random eller valgfrie er vel i så fald ligegyldigt?

Og med hensyn til backtracking, så kan det være irriterende ja, men mange spil med random encounters er efterhånden indrettet sådan at enten har man en "let go" option ala Suikoden serien eller også kommer encounters langt fra så ofte, desuden har de fleste spil Items til at mindste eller forøge random encounter.

Men det hele bunder jo blot ud i om man kan lide genren eller ej. Stop jeres tuderi, hvis du ikke kan lide random encounters, så find et andet spil. Mange af de bedste spil nogensinde har haft random encounters, det vil aldrig nogensinde blive forældet eller revolutioneret eller noget af det andet vrøvl som folk har nævnt.
NaidNaidSkrevet 29/04-09 17:42, rettet 29/04-09 19:11 
Skankymoe>
Jeg hader det mest pga. man i FFX altid var sikret på at møde et monster efter kun et par skridt. Så hvis EA har random encounters i rimelige doser, så er det okay.

Nu har jeg ikke lige prøvet FFX. Sammenlignet med de FF spil jeg så har prøvet, så er EA nok ikke ret meget bedre på det punkt. Som tidlige nævt, så er det altså muligt at holde en knap nede, således at kampene går betydeligt hurtigere. Uden at du lige må hænge mig op på det, så mener jeg faktisk også at der er en "auto battle" funktion. Den er selvfølgelig ikke brugbart til de lidt stærkere fjender og bosser, men den aflaster altså en hel del.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/04-09 18:48 
Azzkikr>
Stop jeres tuderi, hvis du ikke kan lide random encounters, så find et andet spil. Mange af de bedste spil nogensinde har haft random encounters, det vil aldrig nogensinde blive forældet eller revolutioneret eller noget af det andet vrøvl som folk har nævnt.

Det er utroligt så meget mere indsigt du har, i forhold til alle andre...

Som sagt handler det for mig ikke særligt meget om random encounters eller ej, men jeg følte det nødvendigt at kommentere på dit underligt nedladende indlæg, som da kun kan bunde i en særdeles bitter personlighed.

BD sagde mig absolut ingen ting, på grund af et virkelig fladt men samtidig stereotypt persongalleri, mens genudgivelsen af Dragon Quest: Hand of The Heavenly Bride på NDS (som jeg netop har været igennem), var en fantastisk oplevelse fordi persongalleriet, historien og dialogen bare holder.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 29/04-09 18:55 
Hyakotake>
Egentlig også sjovt, at man nu skal være "kender" for at vide hvad der er godt - og at BD er for "et yngre publikum". Så man er hardcore JRPG-nørd, hvis man elsker timevis af ligegyldige, tidskrævende og nemme random encounters, som bare kunstigt forlænger spilletiden?

Well, det er for ret mange et spørgsmål om simpelthen at være vant til den spilstil, før man er 100% afklaret med random encounters. Flere af os har overhovedet ingen problemer med det, og det er muligt at det er en vanesag, og det er muligt at random encounters ikke er særlig imødekommende overfor folk der ikke er vant til det, men sådan er det nu engang.

Og der er vist ingen tvivl om at Blue Dragon er skræddersyet til det yngre publikum. :) Det ses (udover den visuelle stil) blandt andet på den nærmest pinligt lette sværhedsgrad. Heldigvis har os, der kan lide et godt spil, stadig en masse stats og skills at lege med, samt den hard mode, der kan downloades.


Om ikke andet, for ligesom at tage det videre, så for at komme til bunden af det hele, er pointen at der ER en masse JRPGs der bruger random encounters, de gør det stadig, og de vil altid komme. Og i sidste ende er det direkte synd for dem, der ikke affinder sig med det, at de går glip af nogle satans gode spil, heriblandt Lost Odyssey.
Jeg synes stadig at folk, der lader sig afskrække af det, bør prøve at "bide i det sure æble" en gang imellem, så de ikke misser disse store spiloplevelser. Men det er nok først når man holder helt op med at se random encounters som et irritationsmoment, at man kan sætte sig ind i det.


Iøvrigt Hyako holder jeg stadig på at du bør prøve Chrono Trigger. Du vil helt sikkert ikke fortryde det, og jeg tror ikke jeg vil give op før du gør det. Det er så langt fra random encounters som det kan blive.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 29/04-09 19:08 
Echelon VI>
Det er utroligt så meget mere indsigt du har, i forhold til alle andre...

Som sagt handler det for mig ikke særligt meget om random encounters eller ej, men jeg følte det nødvendigt at kommentere på dit underligt nedladende indlæg, som da kun kan bunde i en særdeles bitter personlighed.

Bitter? Den eneste der lyder bitter her er nu dig, sjovt du altid skal komme med denne type, nærmest tragikomiske, replies til mine posts.

Men nu var min post jo på ingen måde specielt henvendt til dig, men det er jo ikke ligefrem første gang folk græder over at de gerne vil spille jrpg's, men random encounters skræmmer dem væk. Det giver bare ikke nogen mening, random encounters/regulære encounters har altid været en del af genren.

Det svarer til at tude over bang bang gameplayet i FPS spil, fordi man hellere vil spille det som turnbased.

Sådan er genrene nu engang indrettet, om så man kan lide det eller ej. At sige at et spil er ringe pga en mere eller mindre genre bestemt faktor er jo komplet meningsløst. Så kan man bare ikke lide genren og så er den ikke længere.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/04-09 19:19, rettet 29/04-09 19:21 
Tragikomik eller ej, så er det da en underlig nedladende tone du har anlagt dig - jeg fangede godt at dit indlæg ikke var rettet specielt mod mig.

IMO er random encounters bare ikke et lige så grundlæggende element, som f.eks. skyderiet i FPS'er. Det skulle jeg da mene også rent spilhistorisk er bevist; Der findes mange JRPG'er uden random encounters, men ingen FPS'er uden skyderi. Sammenligningen holder ikke helt.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 29/04-09 19:48, rettet 29/04-09 19:53 
Sumez>
...og det er muligt at det er en vanesag, og det er muligt at random encounters ikke er særlig imødekommende overfor folk der ikke er vant til det, men sådan er det nu engang.

Nu er FF-serien den eneste erfaring, jeg har med RE i et JRPG. Men det er mit indtryk, at encounter-intervallet er normalt for genren i de fleste spil i serien? Hvis ja, så kan man vist roligt sige, at det gennemsnitlige RPG med RE ikke er særligt imødekommende, for ofte går der jo kun mellem ca. 30-60 sekunder mellem hver kamp i FF-spillene. I min verden er det i hvert fald meget ødelæggende for udforskningen. Hvis man så rendte ind i 2- 3 kampe i træk, og derefter en pause, ville det være ok. Men i områderne med kamp ankommer kampene nærmest efter urværk :)

Jeg er glad for flere af FF-spillene pga. andre kvaliteter, men jeg synes ikke om måden, der er brugt RE i disse spil (jeg har prøvet 7-10).

EDIT: Ca. 30-60 sekunder er så primært vurderet ud fra FFVII, som jeg har spillet for nylig, men jeg husker de andre af spillene som ligeså emsige.
WehnerWehnerSkrevet 29/04-09 19:50 
Azzkikr>
Bitter? Den eneste der lyder bitter her er nu dig, sjovt du altid skal komme med denne type, nærmest tragikomiske, replies til mine posts.

Du skriver overordnet set let provokerende, nedladende og debatterer på et lavere niveau end de fleste andre herinde. Det vil sige, at du nok kommer til at vælge mellem enten at tage dig sammen og hæve niveauet (hvis du så formår) eller acceptere flere svar ala Echelons.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 30/04-09 08:21 
Bare lige som en indskydning, så er hyppigheden af random encounters ikke afhængig af tid, men hvor stor afstand man har vadet rundt siden sidste encounter, samt en tilfældighedsfaktor. i FF-spillene synes jeg tit man kan slippe afsted med at rende gennem et helt rum uden overhovedet at blive angrebet, så så hidsige synes jeg da alligevel ikke de er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 30/04-09 14:25 
Det kan sagtens være, at der er tale om afstand frem for tid, men i praksis bliver tidsintervallet nogenlunde det samme, da man sjældent har brug for at stå stille i længere tid ad gangen.

Det må være meget små rum, du taler om :P
Krans.KKrans.KSkrevet 04/05-09 21:00 
Jeg kan godt følge Runes argument med at du i et spil uden random encounters reelt set stadig er nødt til at kæmpe det samme antal kampe. Alligevel kan man ikke komme uden om, at man uden random encounters i højere grad selv kan vælge HVORNÅR man vil kæmpe dem, og det mener jeg da bestemt stadig der kan ligge en kvalitet i.
Hvis jeg gerne lige hurtigt vil hen til et savepoint, eller har glemt at hente et eller andet i en dungeon og skal gå adskillige rum tilbage efter det, eller hvad ved jeg, kan jeg nu sagtens se kvaliteten i, at jeg kan undgå random encounters, hvis jeg ikke lige kan overskue dem lige der.
Af og til er man altså også bare i mere grinding humør end man er på andre tidspunkter =) Derudover kan der jo også være bestemte typer monstre man måske bare synes er regulært pisseirriterende at kæmpe imod (også i forhold til belønningen ved at slå dem), og som man derfor helst vil undgå. På den måde kan du jo selv lidt være med til at designe den kampoplevelse du ønsker.

Det skal måske lige tilføjes at jeg vist aldrig har fra- eller tilvalgt et spil pga. random encounters, så meget fylder de ikke i min bevidsthed, men jeg mener ikke det er helt rimeligt at påstå, at de blot er en designmæssig illusion, der ikke har nogen reel effekt på hvordan man spiller eller kan spille sit spil.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
RJKRJKSkrevet 04/05-09 21:53 
Nu ved jeg ikke hvilke spil du har spillet uden random encounters, men nu er der vel temmelig stor forskel på dem, og jeg synes nok dine eksempler er ringe dækkende for hvordan det ofte er (det KAN selvfølgelig være sådan). Som eksempel så er det da relativt normalt at man ikke kan se præcis hvilken type fjende der er tale om, i hvert fald i de lidt ældre titler.

Men nu taler jeg jo også om "det store billede". Sådan lige ned i det enkelte lille tilfælde er det da mere end en illusion, ja vist, men samlet set over hele spiloplevelsen er forskellen minimal. Og det er vel dét man må se på, når man vurderer om man vil eller ikke vil spille et spil. Ellers kan man jo finde tonsvis af smådetaljer og ophøje til kæmpestore problemer (fx forstår jeg heller ikke hvorfor så mange hidser sig op over at RPG'er med tale ofte ikke har tale på alle dialoger - som om det var meget bedre at alle siger det samme hele tiden...).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaidNaidSkrevet 04/05-09 23:15 
Jeg synes nu ikke at der er den store forskel på JRPGs uden random encounters. Jeg har selvfølgelig ikke spillet alt på markedet, men jeg har altså omtrent en 5-10 JRPGs uden random encounters på samvittigheden efterhånden. Jeg har aldrig afskrevet et JRPG på grund af random encounters, og heller ikke favoriseret dem uden. Min måde at spille på hælder dog alligevel mest til dem uden random encounters. Jeg har en generel tendens til simpelthen at flygte fra de fleste kampe indtil at jeg løber panden mod muren. Så er det bare på med en omgang level grinding mod nogle high level fjender. Alternativet ville være at kæmpe alle random encounters til ende, som det er tiltænkt. Resultatet bliver bare at jeg skal kæmpe mig igennem oceaner af kampe mod low level fjender. Det er kort sagt spild af tid, og på mange måder bare en kunstig forlængelse af spillet. Det er så bare min måde at spille et trationelle JRPG på.

Det er i øvrigt rigtig nok at det kun er i relativt få spil at man kan se fjendernes personlighed inden man angriber. Alligevel kæder så godt som alle JRPGs bestemte fjender sammen med bestemte områder. Så det er jo egentlig bare et spørgsmål om at undgå kampe i et bestemt område, hvis man ved at ens "hade fjender" kan dukke op. Det er jo så ikke helt muligt ved random encounters.

Som tidligere nævt i tråden, så er det her jo en evig diskussion. Jeg kan lide begge måder at gøre det på. Jeg synes dog at det er forkert at påstå, at der kun er minimale forskelle i spiloplevelsen.
RJKRJKSkrevet 04/05-09 23:55 
Igen synes jeg du snakker om balance og andre ting, der ikke er afgjort af random eller ikke random encounters. Det du siger er jo at du bruger ikke-random encounters til at skabe mere interessante kampe - hvad ikke var et emne, hvis blot der havde været ordentlig balance til at starte med.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaidNaidSkrevet 05/05-09 00:57 
Nu skal vi lige have en ting på det rene her. Snakker vi om balance, fordele/ulemper? Eller selve forskellen i spiloplevelsen mellem to to måder?. Hvilke faktorer skal man basere en spiloplevelse på?. Jeg forstår ikke sammenhængen mellem det du skriver nu og det du skrev til krans k.
SumezSumezSkrevet 05/05-09 01:19, rettet 05/05-09 01:20 
Man kan jo så også argumentere for at kampe er til for at give en (optimalt relativt strategisk) udfordring, og ikke bare nogen man kæmper for at opnå belønning i form af EXP. I den sammenhæng kan det jo være en "fordel" for spiloplevelsen, at man ikke bare kan gå udenom de kampe man "ikke gider".

Desværre yder de fleste JRPGs minimal udfordring nu om dage. På det punkt er det virkelig dejligt at spille FF4 igen på min DS. :) Og så den "ægte" udgave, og ikke den milde US-udgave.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/05-09 11:02 
Jeg snakker om random encounters som koncept, og jeg synes at der ofte rodes forskellige andre ting i det (fx omkring balance og udfordring), som ikke har noget med selve random encounters at gøre, men er et andet (og meget større) problem.

Der er jeg i øvrigt enig med Sumez, og i at kampene i mange spil er blevet ligegyldige. Men at fjerne random encounters har bare ikke noget med dét at gøre. Det er da mere noget med at rydde op i en udvikling og starte forfra med de basale ting. Det synes jeg i øvrigt FFXII gjorde rigtig godt - at det så også var uden random encounters mener jeg intet har med det at gøre :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/05-09 11:43 
RJK>
Der er jeg i øvrigt enig med Sumez, og i at kampene i mange spil er blevet ligegyldige. Men at fjerne random encounters har bare ikke noget med dét at gøre.

Nej, det var også ment som en kommentar til at random encounters giver mindre mening i dag, hvor alle kampene har tendens til at være en gåtur i parken at komme henover.
De behøver ikke at være en udfordring hver gang, men jeg synes det er vigtigt at der er en risiko for rent faktisk at dø hver gang man støder på en fjende, hvis man ikke tænker sig om. Det ser man ret sjældent i RPG'er i dag, og er bl.a. en af grundene til at jeg stadig ser FF4 som et af de bedste i serien.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
153 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig