X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Flere vurderinger


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 18/11-06 14:28, rettet 18/11-06 14:29 
Jeg vil såmænd bare opfordre alle herinde til at bruge Vurder-systemet lidt mere. Det fungerer i og for sig udmærket, og jeg bruger det tit, når jeg lige falder over et godt spil-tilbud i Fona: Kender jeg ikke spillet, så hoppr jeg ind på PR med min mobil og læser vurderingerne. Hurtigt og nemt!
Jeg kan huske, jeg engang heppede på en WAP-kompatibel Vurder-sektion, men det er jo så oveflødi... Se hele indlægget
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
191 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/12-08 11:13, rettet 12/12-08 11:17 
@Azzkir:
Det virker som om at du skal læse mine indlæg igen! Som sidst: Jeg synes efterhånden jeg har udtrykt mig ret klart. Umiddelbart skriver du et svar der slet ikke passer til hvad jeg giver udtryk for, og det har jeg, efter at have udpenslet min holdning, svært ved at forholde mig til.

-det er fint at du har svært ved at forholde dig til at skulle være objektiv, men som jeg skriver, har vurdér-sektion en målsætning mod netop dette. Som tidligere skrevet: ALLE har lov til deres mening, og jeg er stor tilhænger af så brede vurderingen som muligt. Jeg ved ikke hvordan jeg skal udtrykke mig tydligere, andet end at bede dig læse mit svar til Kroebo!

Ellers vil jeg henvise dig til hvad RJK skriver, hvis jeg har formuleret mig for dårligt. Han giver meget klart udtryk for det jeg mener er meningen med vurdér, og hvordan systemet skal bruges.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-08 12:20 
Hyakotake>
F.eks. Street Fighter 2 - 9/10
Et af de bedste 2D-fighter-spil, som stadig har stor og bred appel den dag i dag. Jeg mener dog tiden er løbet fra spillet med årene og hælder mere til 6/10.

Så man skal give spillet den høje karakter på 9 fordi det er den almene holdning, og derefter skal man så i vurderingen skrive at man selv synes det kun er til et 6-tal? Det kan jeg ikke få til at give mening :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/12-08 13:27 
Nej, ikke "almen holdning"! Objektiv vurdering! Du kan jo sagtens have subjektive præferencer, som adskiller sig fra, hvad der er objektivt godt eller dårligt.

Jeg har f.eks. svært ved at forestille mig at jeg nogensinde ville kunne give et bilspil 10/10, fordi jeg subjektivt ikke er så vild med den genre. Men det betyder jo ikke, at der ikke objektivt findes 10/10-bilspil.

Men jeg omgås bare problemet og de endeløse diskussioner ved ikke at vurdere her på siden overhovedet - så let er det faktisk :-)
SumezSumezSkrevet 12/12-08 13:32, rettet 12/12-08 13:33 
Bottom line, det er ikke så besværligt som visse mennesker opløfter det til her i tråden.
P:R-vurderinger har hidtil kørt fuldstændig problemfrit, med kun få karakterer under "moderatorkniven" ud af de 6500+ der pt. er registreret i systemet.

At der er enkelte mennesker, der er utilfredse med systemet er vel uundgåeligt, jeg mener selv at det, som det fungerer nu, tjener langt flere. Jeg tager i hvert fald vurderingerne på P:R meget mere seriøst end på noget andet site, og ofte er det faktisk mere brugbart end at læse anmeldelser, ikke mindst fordi de ofte er skrevet i spillets eftertid.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaidNaidSkrevet 12/12-08 16:08, rettet 12/12-08 16:11 
Jeg mindes faktisk kun at jeg har fået slettet/modereret en enkelt vurdering i sin tid. Kan det passe at det evt. har været på grund af en smiley?

Jeg finder ligesom sumez, også vurdersystemet på P:R mere brugbart end anmeldelser på diverse spilsites. Der kommer mange forskellige forskellige argumenter for de givne karakterer. Det er nemt at genkende og fravælge de genreskeptiske vurderinger og omvendt, hvis man selv har stor interesse for den enkelte genre. Det giver faktisk en rigtig god balance i vurderingerne. At der så er enkelte personer (herunder KroeboCop) der mener at at postkassen i et "Postman Per" spil har den forkerte farve, og at det er relevant som vurdering - Ja det er jo så noget man bare kan gå at grine lidt af :).

(Eksemplet med postkassen er opdigtet..)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-08 16:36, rettet 12/12-08 16:36 
Hyakotake>
Nej, ikke "almen holdning"! Objektiv vurdering! Du kan jo sagtens have subjektive præferencer, som adskiller sig fra, hvad der er objektivt godt eller dårligt.

Men jeg forstår stadigvæk ikke logikken i at vurdere spillet til 9 hvis man selv mener det er 6. Det er groft det du mente i dit første indlæg ikke?
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 12/12-08 22:33, rettet 12/12-08 22:33 
Jeg synes, I skulle overveje at udvide til, at man kan skrive lidt flere end 200 tegn. Det er naturligvis godt med en begræsning, men en del spil har godt af at få lidt flere ord med på vejen. Måske bare udvide til 300 tegn. De fleste er vel også enige om, at som regel er teksten vigtigere end karakteren. Det skal stadig være vurderinger og ikke brugeranmeldelser, modsat fx Mobygames.

Alternativt kunne man give muligheden for, at man kan lave en kort og en lidt længere version. Sidstnævnte skulle man så klikke videre for at kunne læse. Den længere version kunne så måske være en mini-anmeldelse på maksimalt 800-1000 tegn. Den korte version stadig maksimalt 200 tegn.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-08 22:46 
Jeg kunne i hvert fald godt bruge de 300 tegn. Mini-anmeldelsen lyder også som en god ide :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KamekKamekSkrevet 12/12-08 23:24 
Jeg kunne også godt bruge 100 tegn ekstra... :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
solid snakesolid snakeSkrevet 12/12-08 23:54 
Sumez>

At der er enkelte mennesker, der er utilfredse med systemet er vel uundgåeligt, jeg mener selv at det, som det fungerer nu, tjener langt flere.

Jeg ved det blivet slået til jorden, men jeg skriver det alligevel.. Hvad med at lave en afstemning for at finde ud af hvad folk generalt mener. Jeg har ikke nogen venner som er tilfredse med vurderings systemet. De gør det samme som mig, dropper og lave en vurdering på et spil. Fordi det virker som tidsspild, hvis den ikke er god nok bliver den slettet.

Og jeg kan sagtens forstå man skal lave en ordenligt anmeldelse af et spil. Og ikke bare skrive det er godt eller snot. Der er jo mange ting i det, som grafik, lyd, gameplay, styring, overall osv.. Man kan heller ikke bare anemelde et spil. efter at have prøvet det 5-10 min. Det kræver flere timer.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
RJKRJKSkrevet 13/12-08 00:13, rettet 13/12-08 00:14 
Det er hermed slået ned. Vi går ikke væk fra moderering.

Jeg kan ikke forestille mig at vi ændrer tegngrænsen. Udvidet version, måske, omend jeg tvivler på at det vil bidrage særlig positivt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
solid snakesolid snakeSkrevet 13/12-08 00:27 
Det er ikke for at i skulle ændre noget, men bare for at se hvor folks meninger ligger. Men det finder vi jo så aldrig ud af nu.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
RJKRJKSkrevet 13/12-08 00:33 
Folk der har en mening kommer vel med den her...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaidNaidSkrevet 13/12-08 07:38 
Jeg mener ikke at tegngrænsen skal udvides, og da slet ikke hen i retningen af kort/udvidet forslaget. Det nuværende vurdersystem fungerer glimrende for mig. De nuværende maximale 200 tegn tvinger helt automatisk folk til at skrive en kort og præcis vurdering, med 100% fokus på det vigtigste.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/12-08 10:18, rettet 13/12-08 10:19 
Konsolkongen>
Men jeg forstår stadigvæk ikke logikken i at vurdere spillet til 9 hvis man selv mener det er 6. Det er groft det du mente i dit første indlæg ikke?

Jeg kan ikke huske hvilke anmeldersites, der gør det, men jeg har set "personal tilt" eller noget i den stil et par steder - dvs. anmelderen får lov til at smide sin egen subjektive karakter ind i blandingen af delkarakterer (grafik, gameplay osv.) og kan på den måde "tilte" karakteren i den retning han ønsker spillets slutkarakter skal have.

Selvfølgelig kan det også diskuteres om denne metode er brugbar, og ikke bare er et underligt popfænomen (så, kom så, dér er åbningen til alskens platte kommentarer :-) ), men en obj/subj karakteropdeling ville for mig give mening, da det også giver mig oplysninger om brugerens personlige præferencer og genrelidenskaber.

Jeg snakker karakterer med Bede-x fra tid til anden, og et mere jordnært eksempel vil være f.eks. "Two Worlds" (Oblivion-klon, som jeg har forstået det). Bede kan objektivt godt se, at spillet kun er til en 3-4-5 stykker (jeg har ikke prøvet det, og jeg har kun Bede's udsagn om at det er "bras" eller noget i den dur), men alligevel har han spillet det igennem og elsket hvert minut - fordi han er skudt i open-world-adventure-genren og subjektivt ville give det 6-7-8 stykker (my guess, sådan lyder det i hvert fald når han taler om det). Man sidder jo ikke og spiller spil, der REELT er til en bundkarakter, hvis man ikke kan lide spillet. Man spiller jo spil som fornøjer én, og så kan man evt. se igennem fingre med langt mere graverende tekniske fejl, hvis genre/gameplay tiltaler én.

Jeg æder de fleste sandkasse-titler råt, også på trods af tekniske mangler, men jeg ville nok godt kunne skære min subjektive karakter fra, hvis jeg skulle lave en objektiv vurdering. Men hvis jeg f.eks. gav et spil som Saints Row 2 8 objektivt, men 9 eller 10 subjektivt i teksten, så ville en evt. læser let kunne se hvor min genre-præference er.

Men igen, det er alt samme teoretisk, for for det første vil moderatorerne nok ikke tillade tekst, hvor man begynder at ævle om subjektive vurderinger, og for det andet kommer jeg ikke til at vurdere - men måske forstår du mit udgangspunkt lidt bedre nu :-)
solid snakesolid snakeSkrevet 13/12-08 13:15 
Af dem jeg har snakket med, gider de ikke spilde deres tid på at skrive her, fordi det er nytteløs. Man bliver overhørt, derfor synes jeg det ville være en god ide med den afstemning. Men hvad siger i andre bruger til det her på P.R?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 13/12-08 13:17 
Hvis jeg forstår det korrekt ville jeg så kunne give Super Mario 64 3/10 hvis jeg kunne komme med en ordenligt begrundelse? Eller skal der igen bestemmes af andre hvad jeg må give dette spil, selvom jeg kunne komme med en ordenligt anmeldelse?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/12-08 13:52 
Jeg tror du forveksler Play:Right med et demokrati...

Læs nu de indlæg der for nyligt er skrevet i denne tråd, så vil du indse at dine spørgsmål er blevet besvaret hundrede gange efterhånden.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/12-08 15:53 
solid snake>
Men hvad siger i andre bruger til det her på P.R?

Jeg siger: "Læs hvad Echelon VI skriver!" :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-08 16:30, rettet 13/12-08 16:35 
solid snake>
Hvis jeg forstår det korrekt ville jeg så kunne give Super Mario 64 3/10 hvis jeg kunne komme med en ordenligt begrundelse?

I teorien ja? Jeg mener også det er slået fast flere steder i tråden allerede. Der er dog allerede en god håndfuld vurderinger hvor tekst og karakter overhovedet ikke passer sammen. Så du kan vel bare prøve at lave en ny vurdering uden at argumentere ordentligt for den. Chancen for at den bliver stående ved netop lige Mario 64 er nok bare enormt lille :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
solid snakesolid snakeSkrevet 14/12-08 10:27 
Jeg har fulgt med i tråden.. Og det jeg mener er, systemet her på PR ikke fungere optimalt, når jeg ikke ville kunne give et spil som Super Mario 64 3/10 fordi det efter min mening er det ringeste Mario spil der er udkommet til dato. Og ja jeg kan sagtens komme med en lang anmeldelse, og begrundelse for jeg kun give det 3/10 men til hvad nytte..?
Den bliver jo slette alligevel, fordi at den ikke lever op til det moderaterne synes. Så jeg kan ikke se hvad vi skal bruge vurderings systemet til.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/12-08 11:18, rettet 14/12-08 11:22 
Jeg kan ikke se hvorfor du bliver ved. Læs nu de indlæg der er skrevet tidligere i tråden. De forklarer fuldstændigt tydeligt hvordan systemet skal bruges, og hvilken målsætning det har. Læs hvad der står under FAQ'en, hvis indlæggene her ikke er nok.

Det virker som om at du har set dig blind på at tildele SM64 karakteren 3/10 ud fra din egen skala. Læs lidt på karaktersystemet, prøv at hæv dit saglige niveau lidt højere op, måske i nærheden af noget der er tilnærmelsesvist ojektivt, og tildel så spillet en karakter.

Du kan sagtens blive ved med beklage dig, og blive tøsesur, men det ændre ikke på at langtt de fleste PR-brugere og hovedsagligt staben, er fuldt tilfredse med vurdér-systemt, og kan finde ud af at bruge det som retningslinjerne foreskriver. Som tidligere nævnt er det jo ikke en sektion du er tvunget til at bruge, hvis du føler det bliver modereret for elitært eller hvad du vil kalde det. Systemet bliver ikke ændret for din skyld, og da slet ikke når det i forvejen er ekstremt få vuderinger der blive modereret - staben forholder sig meget large til vurderingerne efter min mening.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JuggernautJuggernautSkrevet 14/12-08 11:26, rettet 14/12-08 11:26 
Echelon VI>
... og hovedsagligt staben, er fuldt tilfredse med vurdér-systemt

Det er jo netop staben der har indført systemet, så det skulle da gerne vil tilfældet ;)

Jeg tror problemet ligger i, at Solid Snake måske har lidt problemer med at skelne mellem subjektiv og objektiv.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/12-08 11:36 
Det kunne være rart hvis man, som med youtube kommentare, kunne se hvor mange tegn man havde tilbage imens man skrev. Kommentarene stopper jo et lidt mærkeligt sted midt på en linje.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/12-08 12:57, rettet 14/12-08 12:58 
Juggernaut>
Jeg tror problemet ligger i, at Solid Snake måske har lidt problemer med at skelne mellem subjektiv og objektiv.

Det lyder det til.

Solid, kan du ikke poste din subjektive 3/10-Mario-skriblen her i tråden, så kan vi bedre se hvad du mener? (Så er den jo ikke "spildt", men en del af snakken (jeg vil dårligt kalde det en diskussion, for i en sådan foreligger muligheden for at tingene ændrer sig i konklusionen) :-)
silverstarsilverstarSkrevet 14/12-08 13:52, rettet 14/12-08 14:06 
solid snake>
Og det jeg mener er, systemet her på PR ikke fungere optimalt, når jeg ikke ville kunne give et spil som Super Mario 64 3/10 fordi det efter min mening er det ringeste Mario spil der er udkommet til dato. Og ja jeg kan sagtens komme med en lang anmeldelse, og begrundelse for jeg kun give det 3/10 men til hvad nytte..?

Er det mig der har deja vú eller har vi ikke allerede debateret din 3/10 Mario 64 anmeldelse i en tidligere tråd?

Problemet i en nøddeskal: Du oplever at få slettet dine vurderinger, fordi du ikke formår/forstår at skrive en anmeldelse, som også tager højde for spillets objektive kvaliteter.
Du kan så vælge mellem at tage dette til efterretning og skrive vurderinger som følger reglerne, eller du kan vælge at brokke dig (som din signatur siger) og prøve at lave hele systemet om, og du har valgt det sidste (det er jo også det nemmeste, for dig).
Nu har Rune/RJK været ude og kridte banen op, så du ikke kan være i tvivl om at systemet ikke bliver ændret til ære for dig (og dine venner), så nu er der blot tilbage at komme videre: Enten ved at få spændt hjelmen og lære at skrive en objektiv vurdering hvor argumentationen for din karaktergivning holder (den konstruktive løsning), eller at forblive tøsesur og lade være med at bruge vurderings-systemet på P:R (skriv dem f.eks. på et umodereret vurderings-site istedet ala coolshop).
Du får ihvertfald ikke mere ud af brok-linien andet end at irritere andre med gentagelser af allerede debaterede emner.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
jaesjaesSkrevet 14/12-08 13:56, rettet 14/12-08 14:54 
Det har han gjort tidligere:
http://playright.dk/forumemne.php?id=25962&sort=0&start=60

Hvis din 3/10-vurdering følger samme argumenter, så forstår jeg godt, at den blev slettet. Dit hovedargument, at det ikke føles som Mario længere, betyder jo ikke, at spillet i sig selv er dårligt :)

EDIT: @Hyakotake.

EDIT 2: Klarhed.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/12-08 14:19 
Wow, okay. Det, øhm, siger ligesom det hele :-D
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 14/12-08 14:39 
Og verden blev en smule mere usmagelig...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
enfenenfenSkrevet 14/12-08 15:26, rettet 14/12-08 16:46 
jaes>
Hvis din 3/10-vurdering følger samme argumenter, så forstår jeg godt, at den blev slettet. Dit hovedargument, at det ikke føles som Mario længere, betyder jo ikke, at spillet i sig selv er dårligt :)

Men det betyder vel bare, at han synes, at spillet er dårligt. Og det må man ikke skrive i en vurdering?

Det gør det lidt svært at vurdere spil, hvis man ikke må komme med sin egen vurdering, men i stedet skal følge strømmen.

Nu er det lang tid siden, jeg sidst vurderede et spil herinde, men jeg mener da alligevel, at folk skal have lov til at komme med deres mening. Det troede jeg egentligt var grunden til, at 'Vurderinger' var der for. Jeg er helt med på, at man ikke bare skal komme med en 'spillet er alt for dårligt' linje, og så smide et 3-tal efter det. Selvfølgelig skal man argumentere på et eller andet plan.
What is the Matrix?
HeroldHeroldSkrevet 14/12-08 16:10 
Pointen er vel at der ikke er nogen grund til at have udelukkende subjektive vurderinger, eftersom de teoretisk set kun er relevante for ét menneske i verden: Ham der har vurderet spillet. Objektive vurderinger, derimod, kan sagtens bruges af alle, og det er sådan set ikke at "følge med strømmen", så længe man kan argumentere for både gode og dårlige dele. Problemet er at folk der har set sig sure på et spil, udelukkende vurderer dem ud fra de ting de ikke kan lide ved det, hvilket giver en fuldstændigt forskruet karaktér.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 16:20, rettet 14/12-08 16:20 
Jeg kan stadig ikke se fidusen i at give spillene kudos for ting som tiltaler flertallet men som man ikke selv kan lide. Jeg har efterhånden vurderet mange titler og jeg fokuserer primært på det negative hvis der er tale om dårlige spil. Det er ikke nemt at få det til at lyde skidt hvis man kun har 300 tegn og samtidig skal skrive hvad man tror flertallet vil synes hvis de er af en anden mening.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/12-08 16:29 
Jeg troede at idéen med vurderinger var at man er subjektiv og det så er den gennemsnittetlige score ud for brugernes vurdering der må sætte standarden?

Ville det ikke være mere fair?
la0sla0sSkrevet 14/12-08 17:05, rettet 14/12-08 17:05 
Er den her tråd ikke også ved at blive lidt et bevis på at folk kan gå i for små sko og svinge sig op over noget der ikke er værd at mene noget om i den grad som det gøres her? Hele den uniformeringstanke som kommer til udtryk... lad det dog hvile lidt... Selvfølgelig sagt mens jeg slår armene ud og smiler forsonligt.
Hvad sker der?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/12-08 17:13, rettet 14/12-08 17:18 
Men ihh hvor er det irriternde at blive misforstået gang på gang, og blive kaldt en der tænker uniformeringstanker! Jeg tror langt de fleste der har skrevet i denne tråd ønsker så brede vurderinger som muligt, INDEN FOR RIMELIGHEDENS GRÆNSER!

Det handler overhovedet ikke om at gå i for små sko - ikke fra min side hvertfald. Jeg har bare måttet skrive det samme om og om igen, fordi jeg blevet bedt om det. Derfor virker mit syn på emnet nok en anelse mere snævert, end det egentlig er, fordi jeg har måttet skære mere og mere ind til benet hver gang, for at min pointe kunne forstås. Som sagt synes jeg at staben er meget large når det kommer til vurderinger. De spil der har fået mange bruger-vurderinger svinger ofte 2-3 karaktere. Det kan godt være mine sko bliver små nu, men det hele skal jo altså heller ikke gå op i hat og briller.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 14/12-08 17:19 
Det virker som om mange (til stadighed) ikke forstår hvad subjektiv og objektiv betyder.

Objektiv = saglig, upartisk, neutral

Subjektiv = præget af en personlig og ofte forudindtaget opfattelse; partisk, ensidig, farvet

At man vurderer objektivt er ikke ensbetydende med, at man "følger strømmen". Det betyder at man sætter sig udover sin egne snævre præferencer og vurderer ærligt i en større helhed. Man kan omvendt sige, at tilpas mange objektive vurderinger vil "lave strømmen" - definere hvordan kvaliteten er, hvilket er formålet med vurderingerne.

En subjektiv vurdering siger derimod intet om kvalitet, men udelukkende noget om personlige præferencer, hvilket kan være ganske underholdende, men derudover ikke har nogen værdi for nogen. Det har så at sige meget lidt at gøre med dét, man vurderer, men med én selv.

Jeg vil tro og håbe at mange herinde har en åben og imødekommende tilgang til et nyt spil, og spiller det på spillets præmisser med rimeligt neutrale briller, og i så fald er objektiv/subjektiv sådan set ikke et fænomen man behøver at tænke nærmere over, for så er man i princippet objektiv af natur.

Hvis man derimod er fanatisk vild med enkelte genrer og hader andre, hvis man lader sig kraftigt styre af fordomme og forventninger eller generelt lader sig påvirke af alle mulige andre faktorer end selve det produkt man vil vurdere, så har man brug for at anstrenge sig væsentligt mere for at være objektiv.

Jeg kunne godt uddybe hvorfor en oversigt over subjektive vurderinger ikke tjener noget formål, men jeg antager at de fleste der har tænkt dén tanke, også er dem der har misforstået hvad objektiv/subjektiv betyder.

Og for at imødekomme den med det samme: ja, en vurdering vil altid være delvis subjektiv, og derfor står der så præcist i reglerne: "Det er altså så vidt muligt en objektiv vurdering"
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 14/12-08 17:20 
enfen>
Men det betyder vel bare, at han synes, at spillet er dårligt. Og det må man ikke skrive i en vurdering?

Man skal jo vurdere spillet efter de årsager, man synes er objektivt dårlige og gode sider ved et spil. At et spil har ændret stil fra tidligere spil i en serie, gør det jo ikke nødvendigvis til et dårligt spil - det er et så subjektivt argument, som det næsten kan blive. Det har ikke noget med at skulle følge strømmen at gøre.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/12-08 17:50 
Rune, hvor store udsving er der generelt på vurderingerne? Jeg forestiller mig en max. spredning på 3½-4 karakterer, og det er endda højt sat, når det skal forestille at være en objektiv score.
RJKRJKSkrevet 14/12-08 18:18, rettet 14/12-08 18:19 
Det har jeg ikke lige regnet på. Min opfattelse er at spredningen generelt er 2 karakterer hvis man fjerner en rimelig statistisk usikkerhed. Hvis man kun ser bort fra de allermest ekstreme afvigelser (som vi så mere eller mindre allerede gør indirekte via modereringen) så vil jeg vurdere at den kun særdeles sjældent overstiger 4.

Hvis man gik mere systematisk til værks tror jeg også man vil se en tendens til, at vurderinger af "større" titler tæt på releasedatoen generelt ligger 1-2 karakterer højere, end vurderinger der er skrevet efter hypen har lagt sig. Hvilket jo er et udtryk for at objektiviteten er nemmere at opnå med tiden.

Helt samme tendens tror jeg at man kan sige om dem der har skrevet flere vurderinger. Altså at der kommer mindre udsving jo mere fortrolige folk er med det. Og så er der selvfølgelig også bare enkelte spil, som der er generel uenighed om.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 14/12-08 20:24, rettet 14/12-08 20:25 
EchelonIV: Det behøver da ikke være henvendt mod dig specifikt? Det kunne da også læses sådan at dem der er paranoia over uniformeringstanken skulle chille.

Jeg synes bare virkelig der er grund til at slå koldt vand i blodet og lade være med et mene så meget om noget der er sådan lidt nåja hva' så agtigt.

I øvrigt Rune, mener jeg også at der kan være en forholdsvis fornuft i at lade en der virkelig hader en genre få lov at tale rent. Det kan sige ligeså meget om spillet, i stedet for at anmeldelsen skal ende i "... genrefans vil blive glade." Jeg tror faktisk modsat at den hæmning nogle af P:R's mest dedikerede brugere, som spiller mest og grundigst, skal lægge på sig selv kan være skadelig for det udbytte, man kan få ud af det.

Dermed ikke sagt at det ikke er ok at lue ud i de der helt ude hampen vurderinger. Eller at der skulle være et problem pt. i forhold til det jeg skriver ovenfor.

Jeg har også indtrykket af at det er de negative vurderinger i slår ned på og ikke de positive?

I øvrigt synes jeg du for nemt slår det af vejen med 300 tegn vs. 200 tegn...

og se nu, nu mener jeg allerede alt for meget om det her :)
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 14/12-08 20:35, rettet 14/12-08 20:43 
la0s>
I øvrigt Rune, mener jeg også at der kan være en forholdsvis fornuft i at lade en der virkelig hader en genre få lov at tale rent.

Men det er vedkommende da også velkommen til at gøre - i forummet, hvor han kan uddybe at han hader genren...

I øvrigt kan man jo sagtens hade en genre, og stadig være objektiv, og så kan man selvfølgelig fint skrive en vurdering.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/12-08 20:39 
Der er også spredning på Echelon VI's navn :-)
la0sla0sSkrevet 14/12-08 20:40, rettet 14/12-08 20:41 
RJK>
I øvrigt kan man jo sagtens hade en genre, og stadig være objektiv, og så kan man selvfølgelig fint skrive en vurdering.

Forhåbentligt... :)

Hyakotake>
Der er også spredning på Echelon VI's navn :-)

Ah ja... det er hermed noteret. :)
Hvad sker der?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/12-08 22:31, rettet 14/12-08 23:04 
la0s>
Jeg har også indtrykket af at det er de negative vurderinger i slår ned på og ikke de positive?

Det er også mit indtryk... Nu ved jeg godt at min SEGA-fanboy-isme skinner igennem, men jeg synes specielt at mange af Nintendo's eksklusive titler har overvægt af 10/10-vurderinger, hvor teksten mest lægger op til en 8/10 eller 7/10-vurdering. SEGA-tosserne lader til, for det meste, at have en bedre evne til at holde fødderne på jorden... måske lige pånær Konsolkongen. Men han er jo også den genfødte SEGA-jesus! ;)

Feks. kan jeg overhovedet ikke se logikken i, at Super Mario World og Sonic The Hedgehog 2 ligger 300 pladser fra hinanden, når det næsten burde være en naturlov, at de to skulle ligge klods op af hinanden og slås om, at ligge øverst...?!
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 22:42, rettet 15/12-08 02:39 
Du har ganske ret ;) Men jeg overrater bestemt ikke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 15/12-08 00:01 
Ikke for at rive op i det her, og artiklen handler om anmeldelser, så er det alligevel interessant. Den handler om objektiv vs. subjektiv anmeldelse, og at der skal være mere af sidstnævnte.

Det her citat synes jeg er interessant omkring det objektive: "it’s in constant danger of being little more than, “If you like this sort of thing, you’ll like this sort of thing.” The very worst level of games criticism. "

og: "I believe that the objective review is ultimately dishonest. It’s a denial of the reality of the experience of playing the game"

Nu veeeeed jeg godt at det slet ikke er det som er på spil her, men det er alligevel interessant, fordi jeg synes det subjektive i høj grad giver mere end det objektive. Beskrivelsen af oplevelsen, som hos Kroebocop, er for mig mere interessant end en opremsning af grafik, lyd, gameplay osv.

Igen artiklen omhandler noget lidt andet, men er ret interessant.

On Why Reviews Should Be Objective
Hvad sker der?
solid snakesolid snakeSkrevet 15/12-08 00:12 
Jeg vil nu ikke kalde mig tøsesur, der skal virkelig meget til at gøre mig sur. Og jeg er slet ikke gang tæt på..
Men ja jeg overveje, hvis jeg nogensiden vil anmelde et spil igen, at læse vejledningen.. ;O)

Joke::::::Joke::::::joke::::::Joke::::::Joke::::::Joke::::::
Jeg kan godt se der er visse regler, der skal overholdes når man skriver en anmeldelse. Men så burde man måske lave en afdeling for gode og dårlige anmeldelser, så har jeg en chance for at komme med i den sidst nævnte... :-D
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
silverstarsilverstarSkrevet 15/12-08 00:46, rettet 15/12-08 00:51 
solid snake>
Jeg vil nu ikke kalde mig tøsesur, der skal virkelig meget til at gøre mig sur. Og jeg er slet ikke gang tæt på..
Men ja jeg overveje, hvis jeg nogensiden vil anmelde et spil igen, at læse vejledningen.. ;O)

Super, så tager du den konstruktive vinkel på det, hvilket jeg synes er den bedste, hatten af for det :)

Laos>
Interessant artikel, jeg er enig på nogle punkter, selvom hans eksempel med hans døde kat influerer på hans reviews er mig en tand for søgt.
Jeg ser dog ikke at det han opponerer imod som et "objektivt review" er helt det samme som der tilstræbes her på P:R.
Artiklen>
"I hope, and my various employers can say otherwise, that I’ve found a way to do this over the last decade that effectively communicates all the necessary “technical” aspects of the game, while still presenting an honest, emotional and human response."

Han mener altså at et review bør indeholde mere end blot en opremsning af spillets tekniske aspekter (grafik, lyd, spilkontrol, etc. samt total), og det tror jeg da alle (eller de fleste) vil give ham ret i. Hvorvidt et spil "fungerer" eller ej er jo mere end blot om grafikken er i top, lyden god og spilkontrollen perfekt.
Jeg synes med andre ord at hans definition af et objektivt review = blind opremsning af tekniske aspekter er en anden, end den som der arbejdes ud fra her, og jeg ser da heller ikke nogen vurderinger på P:R der er så firkantede som dette:
Grafik: 8
Lyd: 9
Spilkontrol: 7
Total (gennemsnit): 8

Der er netop plads til at komme med en reel vurdering af om spillet fungerer som helhed, og ikke blot en facitliste, hvor en sammenfatning af spillets forskellige tekniske aspekter udelukkende dikterer den endelige karakter.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
la0sla0sSkrevet 15/12-08 01:01 
Helt uenig med dig Silverstar. I hvert fald at det objektive kun er en opremsning, så gør du det argumentationsmæssigt nemt for dig selv.

Den objektive anmeldelse, eller forsøget på den, er bevidst at fravælge oplevelsen af at spille og oplevelsen mens man spillede. Det bliver mao. detached, hvis der ikke må tages hensyn eller udgangspunkt i derfra hvor man sidder. Netop som han siger, at det handler om at "hvis du kan lide den her slags spil, så kan du også lide X." Det vil blive anmeldelser ud fra nogle genrebetegnelser og -begrænsninger. osv. osv. :)

Nu pointerer jeg i øvrigt både i top og bund at den ikke er helt dækkende her, så det synes jeg derudover er lidt ligegyldigt at du igen pointerer :)

Men men jeg er med på hvad du mener.
Hvad sker der?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/12-08 04:34 
Men handler den vinkel på diskussionen om subjektiv/objektiv ikke meget mere om retorik, og hvordan man forstår de to ord, end noget andet? Jeg symes netop Runes forklaring af de to termer, gør det meget tydeligt. Det er da heller ikke udelukkende dårligt med subjektive anmeldelser/vurderinger, hvis de som et minimum er komiske/undeholdende, men som tidligere sagt, synes jeg at meget af bredden får lov til at være til stede i sektionen, inden for rimelighedens grænser.

Jeg må indrømme at jeg simpelthen ikke fatter det med spredningen (minder mine udtalelser for meget om RJK's?), udover at jeg er lidt bred i det, rent fysisk :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
191 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig