X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

First person action-adventure/RPG


Svar
jaesjaesSkrevet 02/11-06 22:25 
Jeg prøver at lave en lille liste til mig selv over spil der blander kampelementer fra moderne FPS'er (dvs. fuld 3D-sigte) med gådeløsning og lignende spas. Fordi jeg godt kan lide den slags spil, og ikke synes det (synligt) vrimler med dem :)

Hvad kender I til?

Det er ikke så meget (fantasy) RPG'er som Oblivion jeg leder efter, men nævn dem da bare for sjov - og i denne her gren af spil overlapper genrerne alligevel ofte.

Personligt er jeg nået frem til (alle undergenrer medtaget):

Deus Ex
Deus Ex: Invisible War
System Shock 2
Thief-serien
Call of Cthulhu: Dark Corners of Earth
Elder Scrolls III: Morrowind
Elder Scrolls IV: Oblivion

Dem jeg er usikre på falder i kategorien mht. kampsystem og styring:

Elder Scrolls: Arena
Elder Scrolls II: Daggerfall
Might and Magic-serien (de nyere af dem?)
System Shock
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Redemption
DeluxScanDeluxScanSkrevet 02/11-06 23:42, rettet 02/11-06 23:43 
Jeg vil selv mene, at Clive Barker's Undying bør høre med.

Undying
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Alf81Alf81Skrevet 02/11-06 23:59, rettet 03/11-06 00:10 
MakenX til DreamCast. Vil tilmed mene, at den rammer en sådan beskrivelse riiimelig godt :)

http://playright.dk/infotitel.php?id=1017
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/11-06 07:00, rettet 03/11-06 07:03 
Strife kan vel også betegnes som et af de tidlige forsøg på den slags?
Omend spillet ganske vist ikke har fuld 3D-sigte i den forstand :/

Strife
AV Intelligent Terminal
HolisticHolisticSkrevet 03/11-06 08:03 
Ok ved godt jeg strækker den langt her:
Liberation (Amiga CD32)
Eye of The beholder serien til Amiga.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
tastasSkrevet 03/11-06 09:01 
Vil nok mene at Metroid Prime 1+2 vil falde under denne katagori?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
GakuGakuSkrevet 03/11-06 09:08 
Ultima Underworld I og II
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/11-06 11:30, rettet 03/11-06 11:48 
Er redemption ikke et ganske ordinært tredjepersons RPG? Det var hvertfald den oplevelse jeg fik, da jeg spillede det i sin tid (Bare for at kneppe fluen).

Genren er jo desværre lidt forsømt rent kvantitativt, men der er ret mange perler imellem: Deus Ex, System Shock 2, Vampire The Masqurade: Bloodlines.

Strife er et godt bud på et helt tidligt FPS/RPG, og som jeg selv har brugt mange timer sammen med. Det var jo nærmest forud for sin tid!

Ellers falder Dark Messiah of Might And Magic ind under kategorien, og det skulle da vist være fremragende.

EDIT: Det kommende Bioshock, fortjener vist også at blive nævnt - det har et kæmpe potentiale.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DeluxScanDeluxScanSkrevet 03/11-06 11:33 
Ahh, Strife. Helt enig.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
jaesjaesSkrevet 03/11-06 13:30 
Husker også tydeligt Strife. Prøvede dog kun demoen. Det havde tilsyneladende en dejlig, anderledes tilgang til FPS-genren i en tid, hvor alt skulle minde om Doom eller Hexen.

Metroid Prime-spillene har da auto-sigte? Hvis det kan slåes fra, bliver spillet så ikke unødigt svært og frustrerende?

Dark Messiah of Might And Magic skal jeg sandsynligvis have efter min næste pc-opgradering. Det har fået nogle enkelte hug, men det ser nu ret sjovt ud :)
tastasSkrevet 03/11-06 13:44 
Ahh jo, havde ikke lige bidt mærke i du havde skrevet "fuld 3d-sigte", men mere at du snakkede om First-person-view med gådeløsning osv.

Så Metroid vil nok falde lidt uden for så.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
The DaneThe DaneSkrevet 04/11-06 00:50, rettet 04/11-06 00:50 
VtM:Redemption er 3. person, og ikke 1. (med mindre der var noget jeg gevaldigt misforstod). Men kan da derudover fuldt gå ind for Strife :) - selvom historien nok var lidt lige.

Kan dog ikke selv komme på nogen nye lige pt. der er så "rpg"-agtige.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SqafemrSqafemrSkrevet 04/11-06 17:10, rettet 04/11-06 21:24 
Strife. Wow, det spil havde jeg helt glemt... virkeligt fedt våben system!

Edit:
Strife er forresten blevet abandonware, så man kan downloade det LOVLIGT og gratis lige her:

"Link fjernet"

Edit2:
Det er åbenbart lidt uklarhed om Strife er abandonware, så jeg fjerner linket indtil jeg ved mere om det.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 04/11-06 18:37 
Hrm, hrm...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SqafemrSqafemrSkrevet 04/11-06 18:47 
Hvad?? Er det ikke lovligt?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-06 19:07, rettet 04/11-06 20:34 
Hmmm... Strife ligge vist lidt i en gråzone lige på det punkt. Fra Mobygames:

The publisher Velocity closed down shortly after Strife was released and it is unclear who has held the rights to the game ever since, which is one of the reasons for its rarity.

Men The Underdogs har også spillet liggende på deres hjemmeside, og de er kendte for(så vidt jeg ved) kun at have "ægte" abandonware(aka. spil frigivet som freeware) liggende... eller er jeg helt forkert på den? :/
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 04/11-06 20:09 
Det er ikke lovligt med mindre det reelt er frigivet. Bare fordi det ikke er nogen til at forsvare rettighederne, betyder det ikke at man kan kopiere det som man vil.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-06 20:33 
Så er jeg bare ekstra glad for mit originale eksemplar ;)
AV Intelligent Terminal
SqafemrSqafemrSkrevet 04/11-06 21:25 
Så et linket fjernet, det er jeg sq ked af drenge!
dpldplSkrevet 04/11-06 21:53 
jaes>
Metroid Prime-spillene har da auto-sigte? Hvis det kan slåes fra, bliver spillet så ikke unødigt svært og frustrerende?

Hmmm lyder som metroid prime 3 hører under det her så? ;)

(Ved den ikke er ude endnu. Men det stod der ikke noget om :D)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
jaesjaesSkrevet 05/11-06 01:48 
Jo, MP3 kan man godt sige passer ind i definitionen.

Tak for indsparkene forresten. Bare fortsæt :)
jaesjaesSkrevet 22/07-12 16:49 
The Farm 51 er i gang med at udvikle et action-adventure i 1. person med arbejdstitlen Project Adventurer. Det er sat til at udkomme i 2013 til X360 og pc. Men de mangler vist stadig en udgiver, så vi må se.

Udover synsvinklen måske ikke videre originalt med sine klare referencer til Indiana Jones, men det er jo heller ikke altid nødvendigt :) Specielt når det ser så godt ud som her.

Gameplay:
http://www.youtube.com/watch?v=t7vDjNf-HTM&feature=player_embedded

Pressemeddelelse:
http://www.gamasutra.com/view/pressreleases/171593/Project_Adventurer.php
SumezSumezSkrevet 22/07-12 18:26, rettet 22/07-12 18:27 
Jeg synes det ser virkelig interessant ud, for ikke at nævne virkelig flot af et indie-spil.

Edit: Det er nogen af dem der står bag Painkiller, det er jo også positivt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 22/07-12 20:12 
Synes ikke man kan kalde hverken udviklerne eller spillet indie (uanset hvordan man bruger begrebet). Det virker mere som noget midt imellem et mindre indie-projekt og et typisk AAA-projekt. Grafikken alene kan IMO måle sig med flere AAA-spil teknisk set :)
TheDukeTheDukeSkrevet 22/07-12 20:27 
Jeg har lige afsluttet gennemspilninger af Arx Fatalis og Dark Messiah of Might & Magic, og begge spil kan anbefales dog med visse forbehold. Interfacet i Arx Fatalis er episk ringe, men der gemmer sig et ret godt RPG bagved (med episk ringe voice actors). Dark Messiah er så godt som piv-liniært og der er ret lidt RPG-agtighed i det. Der er dog langt mere end i andre actionspil fra den æra, og alle burde opleve glæden ved at sparke goblins ud over en megahøj bro ihvertfald en gang i sit liv.
SumezSumezSkrevet 22/07-12 20:52 
jaes>
Synes ikke man kan kalde hverken udviklerne eller spillet indie (uanset hvordan man bruger begrebet). Det virker mere som noget midt imellem et mindre indie-projekt og et typisk AAA-projekt. Grafikken alene kan IMO måle sig med flere AAA-spil teknisk set :)

Hvis de udvikler det på egen hånd uden en udgiver til at bakke dem op, er det vel indie.
Det er i hvert fald lidt af en satsning at sigte så højt som det gør (med et spil der, som u selv nævner, har noget nær en AAA-prouktionsværdi) uden at have en pengemænd i ryggen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 22/07-12 23:49 
Både størrelsen af produktionen og det faktum, at de sigter mod en udgiver + har haft udgivere til (alle?) deres andre spil, gør dem vel ikke rigtigt til indie :)

Men jeg bragte det også kun op, så folk ikke blev skræmte - mange forbinder indie med små produktioner, og det er det her, som vi er enige om, ikke.
SumezSumezSkrevet 23/07-12 00:38 
Nej er med på at det ikke er indie i den "traditionelle" forstand. Eller måske er det netop det her der er den traditionelle forstand, hvorimod det i folkemunde nærmest er gået hen og begyndt at betyde "amatørproduktioner"? :P

At lave sine spil helt på egne præmisser og finde en udgiver på baggrund af et færdigt proukt, fremfor et bestillingsarbejde, er i mine øjne essensen af indie, uanset kvalifikationer og budget. :) Deres dev-diary giver også indtrykket af et forholdsvist lille, vedkommende udviklingsmiljø der ikke er præget af for mange kokke der vil ind og præge suppen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 23/07-12 21:24, rettet 23/07-12 21:27 
Der var nu mindst 20 personer i videoen (kiggede lige igen), det er en del flere end, de fleste indie-udviklere har, og der kan jo godt være rum man ikke så. Men naturligvis langt fra Ubisoft m.fl.

Men som sagt var det ikke for at diskutere indie-begrebet (det er komplet udvandet alligevel), blot at det ikke skulle fremstå som en lille produktion, så folk tænkte, at de ikke orkede den her type spil, hvis et mikro-studie lavede det :)
ChronoChronoSkrevet 24/07-12 06:29 
Måske Legend of Grimrock kan passe ind her? Det er et old school first person RPG. Jeg spiller det for tiden, og det er virkeligt godt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 24/07-12 08:52 
Men som sagt var det ikke for at diskutere indie-begrebet (det er komplet udvandet alligevel), blot at det ikke skulle fremstå som en lille produktion, så folk tænkte, at de ikke orkede den her type spil, hvis et mikro-studie lavede det :)

Jeg har det så lige omvendt. Den type spil er langt mere interessante, hvis der ikke er alle mulige andre interesser ind over.
Og 20 personer i et spilstudie er altså heller ikke meget nu om dage.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 24/07-12 09:30 
Chrono>
Måske Legend of Grimrock kan passe ind her? Det er et old school first person RPG. Jeg spiller det for tiden, og det er virkeligt godt.

Argh.. Jeg venter stadig på en officiel MAC udgave.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 24/07-12 09:54 
Legend of Grimrock er fedt for de godt udtænkte puzzles i spillet, men synes er lidt for simplistisk og mangler indlevelse efter nogen tid. :) Kampsystemet er helt i hampen, men alligevel overraskende sjovt.

Jeg bliver bare ved med at savne de ting, der gør Etrian-spillene så fede når jeg spiller det. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 24/07-12 10:32 
Fallout III og New Vegas burde da være lige til højrebenet i denne kategori.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/07-12 16:18 
Der er også en smule RPG over Stalker.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 26/07-12 00:25, rettet 26/07-12 22:11 
Alle:
Tak for flere bud (selvom det er en gammel tråd, er det stadig ikke ligefrem overrendte spiltyper).

Arx Fatalis, Grimrock og STALKER skal spilles på et tidspunkt. Fallout 3 er jeg i gang med.

Sumez>
Jeg har det så lige omvendt. Den type spil er langt mere interessante, hvis der ikke er alle mulige andre interesser ind over.
Og 20 personer i et spilstudie er altså heller ikke meget nu om dage.

Spil er vel altid bedst uden indblanding fra folk, der enten ikke ved tilstrækkeligt om, hvad de taler om, eller bare beslutter ting ud fra, hvad der sælger eller lign.

20 er ikke mange, men der er stor forskel på, hvad man kan opnå 20, og hvad et par bedroom-rockers kan præstere inden for en tidsramme, der giver mening. Specielt et spil med mange animationer og en pæn slat spilsystemer (begge dele er jo normalt for genren) :)

EDIT: Har justeret det til Sumez lidt.
TheDukeTheDukeSkrevet 26/07-12 13:44 
Jeg ville skippe Fallout 3 og gå direkte til New Vegas, det er et MEGET bedre spil IMO.
Mht. Arx Fatalis, så ville jeg prøve GOG's udgave hvis jeg var dig. Jeg spillede selv Steam versionen og måtte konstatere at den ikke kører helt smooth. Når spillet skal vise et statisk billede (som menuer, quest log, spellbook osv.), så ryger frameraten ned til 8-10 fps. Jeg ved ikke om GOG's version har det samme problem, men det er forsøget værd hvis man kan slippe for det.
SumezSumezSkrevet 26/07-12 14:09, rettet 26/07-12 14:09 
Jeg har Arx Fatalis som PC cd-rom og har, som nærmest er standarden ved JoWood's udgivelser, svært ved overhovedet at installere det. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/07-12 14:49 
TheDuke>
Jeg ville skippe Fallout 3 og gå direkte til New Vegas, det er et MEGET bedre spil IMO.

Jeg synes personligt at F3 er ret meget bedre skruet sammen end New Vegas. Men begge er bestemt gode spil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
TheDukeTheDukeSkrevet 26/07-12 14:58, rettet 26/07-12 14:59 
Jeg fik kun spillet 10 timer af FO3 før jeg blev træt af det, men jeg har heller aldrig brudt mig om Bethesda's tilgang til at skabe RPG-verdener og RPG-karakterer. Derimod kunne New Vegas sagtens fastholde mig hele vejen igennem + DLC. De gange jeg blev irriteret over noget i NV, var de som regel noget Bethesda var skyld i, så som deres fortolkning af SPECIAL eller det værste menusystem nogensinde for folk der bruger en mus.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/07-12 15:16 
Eller folk der bruger controller ;)

Det er bare noget broken shit. Især til PC hvor man død og pine skal lege med mods før man kan få en stabil framerate på 60...

http://fallout3.nexusmods.com/mods/8886
http://newvegas.nexusmods.com/mods/34832
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 26/07-12 15:39 
Dukker sig og siger han var vild med interfacet fordi det bidrog til immersionen.

Jeg synes FO3 og New Vegas har hver deres fordele og ulemper. begge er gode spil.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 26/07-12 16:35, rettet 26/07-12 22:10 
FO3: Jeg kan ret godt lide det, og er langt i det, så det bliver spillet færdigt. Bagefter skal jeg nok have en pause fra universet, men New Vegas er bestemt en mulighed på et senere tidspunkt.

Arx Fatalis: Hvis et spil kan spilles uden DRM og/eller spilklient, gør jeg det altid. Selvfølgelig med mindre det er meget dyrere/en markant dårligere version.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/07-12 00:26 
Er det bare mig, eller får næsten alle FPS'er en gang RPG-fernis lige for tiden? Jeg tænker på spil som BioShock og Rage. De virker sådan lidt RPG-agtige på overfladen, men når man kradser i lakken, finder man bare en rå FPS.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 28/07-12 01:24 
Ja, det passer vist meget godt. Og det er ikke kun FPS'er, efter min erfaring - RPG-agtige opgraderingssystemer har bredt sig godt og grundigt de senere år.
SumezSumezSkrevet 28/07-12 11:16 
Ja, Fallout 3 er et andet godt eksempel :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ProzelProzelSkrevet 28/07-12 11:36 
F3 er da langt mere RPG end Rage og Bioshock.
SumezSumezSkrevet 28/07-12 12:16 
Det har et større inventory anyway :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig