X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Filmsnak


Svar
jaesjaesSkrevet 03/10-06 16:18, rettet 03/10-06 16:26 
Luc Besson har pensioneret sig selv som filminstruktør. Det er et par måneder siden det kom frem, men jeg følger ikke så meget med i den slags, så jeg har først læst det i dag. Det har vist heller ikke været nævnt herinde.

Det er da lidt vildt. I hvert fald har han for mig altid stået som noget nær det perfekte bindeled mellem den franske og den amerikanske filmtradition. Han har da ... Se hele indlægget


Film-making is such a demanding mistress.
1'802 emne(r).

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/01-19 14:01 
Ja præcis :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 25/01-19 14:18, rettet 25/01-19 14:21 
Inception er en god film fordi den er velspillet, velinstrueret og velproduceret, med en fin historie, som forklarer konceptet filmisk så "alle" forstår det. At udtrykkets reelle betydning alligevel går over hovedet på folk er så en anden sag :)

Abrams er god til at opstille mystik omkring den lukkede boks, men ikke særlig god til at præsentere indholdet (det gælder nu de fleste instruktører og forfattere), så luften går af ballonen til sidst. Abrams har en god TED talk omkring det, hvor han bl.a. kommer ind på han selv synes det mest spændende er ikke at vide, hvad der er indeni - og det er også typisk de film, der undlader at opfinde og fremstille alle mulige og umulige forklaringer - og bare lader mystikken tale for sig selv. Lost havde været meget bedre uden de sidste par sæsoner, hvor de var skulle til at binde sløjfe på de løse ender.
Det taber rigtig mange Hollywood film på - at skulle forklare det hele for den amerikanske befolkning :)
j/k
la0sla0sSkrevet 25/01-19 15:40 
Sparker lige en anden film ind der aldrig fik nær den hæder den fortjente, men som dukkede op på flere Best of the ‘00-lister.

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford.

Den står for mig som et mesterværk, dybt poetisk filmet af Deakins. Jeg ved No country... kom ud samme år, og er en meget mere stram og styret film. Et mesterværk. Men ambitionen i den her, gør jeg den betyder mere for mig.
Kan virkelig anbefale den.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 25/01-19 17:24, rettet 25/01-19 17:28 
Jeg er faktisk stadig lidt fredagslammet over de manglende nomineringer af Heat. Tak for den la0s. :-D

Men også The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Absolut. Den kolde westernstemning ligner inspirationskilden for RDR2. Det er virkelig sådan en film hvor man ikke bare betragter miljøet lidt på afstand, som westerns ofte gør - man kan nærmest føle luften i filmens historie.

Det er spøjst, jeg har været fritids-filmanmelder i en del år for forskellige medier, men kan egentlig ikke huske at jeg på et tidspunkt har givet en film topkarakterer. Ofte så synes jeg følelsen af storslåede film først kommer flere år efter man har set den. Til gengæld har jeg ofte givet nogle hædrede film én på snotten.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 25/01-19 18:12 
Gav du ikke Pixels topkarakter? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 25/01-19 18:29 
Ja, det er besynderligt med Heat, som i den grad har et helt mesterligt manuskript der lydefrit holder styr på mange karakterer og sammen med instruktionen gør at selv små bikarakterer står skarpt og med tredimensionalitet. Ja og så er der bare alt det andet.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 25/01-19 23:00 
Sumez>
Gav du ikke Pixels topkarakter? :P

Nej, den fik 7 ud af 10. Jeg har stor respekt for popkultur :D

Og hvorfor vandt The Big Lebowski ikke alle Oscars?
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 27/04-19 16:02, rettet 28/04-19 13:23 
Har I set de seks Alien-kortfilm, der er kommet i forbindelse med 40-års jubilæet?

Det er fanfilm, men værd af se.

Min favorit er Alone, da konceptet er mest interessant, i min bog. EDIT: Bonus - Bill Paxton's søn har en birolle i filmen ;)

Playliste:
https://www.youtube.com/watch?v=Za0jUxBPQTw&list=PLraFbwCoisJApbIN0n2WRyliwHo2nSU3o&index=1
vyssenvyssenSkrevet 04/05-19 18:44 
Jeg så fluen for første gang her den anden dag. Nu har jeg pludselig lidt mere fidus til Goldblum. Vilde effekter, og på mange måder en utrolig kompakt film. Hvis nogen herinde har den til gode, så tjek den ud. Tror jeg skal til at se lidt flere 80er film...
millenniummillenniumSkrevet 04/05-19 21:33 
Velkommen til en æra af fantastiske film :D Det var dengang filmindustrien ikke konkurrerede med HBO og andre dyre tv-serier Dengang film ikke bare skulle bygge en uendelig filmfranchise. Dengang fortsættelser fandtes men man gik sjældent højere end trilogien. Dengang manuskriptforfattere rent faktisk kunne skabe et solid sammenhæng. ;)

Der er mange 80'er film, som er ældet meget bedre end Y2K film.
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 05/05-19 20:29 
Ah 80'er film. Så mange gode film fra den tid. Er især glad for eventyr og sci-fi film fra den æra.
millenniummillenniumSkrevet 05/05-19 21:10 
Gad vide om vi stadig vil få glæde af at gense de nye Marvel film om 30 år, på samme måde som eksempelvis Raiders of the Lost Ark kan nydes i dag?
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 05/05-19 21:33, rettet 05/05-19 21:34 
Jeg kan kun tale for mig selv, jeg vil nok kunne nyde en Marvel film fra idag om 30år. Plus de 4 Indiana Jones film, ja, jeg skrev 4. Har intet imod nogen af dem, selv om så mange piver over den ene af dem.
Men det er nu noget særligt over 80'er film. :)
WehnerWehnerSkrevet 05/05-19 21:44 
millennium>
Gad vide om vi stadig vil få glæde af at gense de nye Marvel film om 30 år, på samme måde som eksempelvis Raiders of the Lost Ark kan nydes i dag?

De kommer til at kunne nydes på samme måde, som du kan nyde Dallas i dag.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 05/05-19 21:47 
Jeg synes umiddelbart at mange af dem netop rammer den der hygge-action film som sagtens kan tåles at blive set igen flere gange netop pga. de mange små detaljer og kvikke replikker, osv.

Jeg skal nok have penge for at sidde gennem film som Winter Soldier eller Age of Ultron igen (de er fine nok, men føles virkelig sjælløse efter den samme trætte formel), men f.eks. Iron Man 1, Captain America 1, Guardians of the Galaxy, Thor Ragnarok, og de to Infinity War film tåler nok masser af gensyn.

Så også Spider-Man Homecoming to gange fordi min kæreste ikke havde set den før, og det er nok en af dem der overraskede mig mest i den forbindelse. Jeg synes ikke filmen er særlig interessant, men den vinder faktisk enormt meget på et gensyn, mest bare fordi Tom Holland's Peter Parker er en skide karismatisk figur.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/05-19 08:41, rettet 06/05-19 08:41 
Winter Soldier er den bedste af dem, men Captain Marvel gider jeg godt nok ikke se igen. Den første Captain America husker jeg også som enormt kedelig, men det er mange år siden, så den skal genses med ungerne snart :)

Ja, Tom Holland gør det fantastisk godt som Spider Man. Bedste yet.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 06/05-19 09:31, rettet 06/05-19 09:33 
Jeg er heller ikke fuldstændig blåøjet. Der er klar nogle 80'er film som var fede dengang, men som virkelig ikke er ældet med ynde. Herunder Blue Thunder, Batteries not Included eller The Last Starfighter. Vi husker dem som har nogle udødelige egenskaber og har gensynsværdi. Måske ligefrem dem som man kan finde flere dimensioner i senere i livet eller modner positivt. (Her kan jeg ikke fremhæve Poltergeist nok).

Men, det er interessant at overveje, hvilke nutidige film som vil dø med tiden, og hvilke vi stadig genser om 20 år. Jeg ser nok stadig Blade Runner 2049 når jeg nyder mit otium.

Edit: Hvad med Cocoon? Har jeg ikke set siden 80'erne .... gad vide hvordan den består.
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 06/05-19 12:43 
De 2 Ghostbusters film, især den første, er film fra 80'erne jeg kan se igen og igen. Helt sikker nogen jeg vil kunne se mange år frem i tiden.
InnerSpace er også en film som jeg ved jeg komme til at se igen og igen. Måske fordi jeg så den første gang som barn. Men syns stadig det er en god historie.
millenniummillenniumSkrevet 06/05-19 14:15 
Især den første Ghostbusters, ja, men 2'eren har altså problemer. Der er fem års forskel på de to film, men effekterne i 2'eren er nærmest blevet dårligere og hele plottet føltes mindre ambitiøst.

Zuul forever! :)
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 12/05-19 15:48 
Følger filmfans her på P:R nogle specifikke YouTube-kanaler?

Dem jeg følger med størst begejstring:

Nerdwriter
Meget mere end film, mens hans kortvarige analyser og essays er så vildt stramt komponerede, intelligente og indsigtsfulde. Se hans essays om Harry Potter og Fangen af Azkaban, The Floria Project, David Fincher, Scott Pilgrim, m.fl. Det er fedt at gense filmene bagefter med et nyt perspektiv.

Patrick (H) Williams
Har fulgt ham i lang tid, og han er kun blevet bedre med tiden med højere og højere produktionsniveau. Og så kan jeg godt lide hans optimistiske og demokratiske filmsmag, hvor Michael Bay og andre misforståede værker får et positivt skulderklap fra Patrick.

Collective Learning
Lidt svingende kvalitet, men virkelig indsigtsfuldt når det er bedst, fordi han fokuserer på alt det ubevidste i film. Nogle gange nørder han en enkelte scene til mindste detalje, hvilke jeg elsker. Se hans sceneanalyse fra Predator og Goodfellas, og hans rereview af Poltergeist.
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 12/05-19 22:56, rettet 12/05-19 22:56 
Lesson’s from the screenplay er også til tider ok.

Kan anbefale The Q&A, som dog er en podcast, med manuskriptforfattere, det er ret indsigtsfuldt.
Hvad sker der?
3of193of19Skrevet 17/05-19 12:55 
Filmjoy med deres “Movies with Mikey” er en af mine favoritter.
millenniummillenniumSkrevet 17/05-19 23:04, rettet 17/05-19 23:04 
Jeg ser også Movies with Mikey, men synes nogle gange videoernes form overstråler indholdet. Lidt for meget smart editing.

Og så er der selvfølgelig Red Letter Media. Jeg har kun set Mr. Plinkett analyserne. Synes ikke deres øvrige videoer er så gode.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/05-19 23:09 
Deres øvrige videoer er væsentlig bedre, især dem hvor de bare holder sig til at snakke om film, og ikke prøver på for mange dumme komedie-sketches. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 28/11-21 13:35 
8-Bit Christmas virker som en ganske fin "julefamiliefilm".
Udkom 24/11 på HBO Max.

"In 1980s Chicago, a ten-year-old sets out on a quest to get the Christmas gift of his generation - the latest and greatest video game system."

Neil Patrick Harris spiller den voksne udgave af barnet.

https://www.imdb.com/title/tt11540284/
DunwichDunwichSkrevet 08/02-22 15:11 
RLM har lavet en længere video, omkring hvor dybt Bruce Willis efterhånden er sunket, og hvor ugidelig han er blevet omkring det at lave film.

Behold: The Bruce Willis Fake Movie Factory

https://www.youtube.com/watch?v=cd1eNS9HtXo

Det er virkelig sørgeligt, at han bare ikke gider længere, men det må give en okay paycheck for ham, siden han fortsætter med disse "film produktioner".
SumezSumezSkrevet 08/02-22 16:05 
Man skal lige 10 minutter ind i videoen før der sker noget, hele "introen" er ret lam. Men ellers et underligt fascinerende emne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 08/02-22 18:33 
Jeg er typen, der faktisk ikke stirrer på andre menneskers trafikuheld. Men så er det jo fint, jeg kan få min lyst styret her.

Holy fuck, jeg kom til at æde den i ét hug. Der er godt nok sket meget med straight-to-vid siden Steven Seagals - i forhold til det her - meget stærke 00'er-film fra rundt omkring i Europa...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DunwichDunwichSkrevet 09/02-22 08:00 
Willis' one-day-shoots-for-a-paycheck er grufuld kigning, og det er utroligt at en tidligere elsket superstjerne kan falme SÅ markant. Det er heller ikke gået ubemærket hen i Hollywood, hvor Bruce Willis, som den vistnok første skuespiller ever, fuldt fortjent har fået sin helt egen kategori til Razzie Awards!

https://www.imdb.com/event/ev0000558/2022/1?ref_=ttawd_ev_1

(Scroll lidt ned, til Worst Performance by Bruce Willis in a 2021 Movie)
enfenenfenSkrevet 10/02-22 10:14 
Det er godt nok utroligt så lavt, han er sunket. Når man tænker på de film, han lavede i sin prime.

God dokumentar, der giver en ret god forklaring på "samlebånds" produktionerne, og hvor lidt arbejde der egentligt er involveret hele vejen rundt; on-screen time stjernerne har (når man trækker doubles fra). Og hvor er det sølle, at man får fodret alle sine replikker, mens man optager.
What is the Matrix?
SøgAArdSøgAArdSkrevet 15/02-22 11:42 
Youtube kommentar: "The sad thing is Bruce Willis legitimately has early onset dementia. It is getting worse, and he knows it. He is cranking out these films for a quick paycheck to provide for his family while he can, because soon he will be nothing but a burden to them. I can’t really fault him for that. It’s sad to see somebody who was once so young and vibrant, falling to the degradations of age."
Home is where the hardware is..
SumezSumezSkrevet 15/02-22 12:22 
Med de penge han får ud af det, så skal der vist ikke mere end én enkelt film til for at hans familie kan klare sig fint :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/02-22 17:24 
Men han har vel næppe brug for penge? Han har ikke været med i noget siden Looper som jeg kunne se helt færdig og det er vel 10 år siden.

Godt nok har hollywood stjerner dyre vaner, men der skal noget af et coke forbrug til, før mangel på penge og derfor ringe roller kunne være årsagen og det har BW mig bekendt aldrig været rygtet for.
millenniummillenniumSkrevet 17/02-22 08:03 
Bruce holder sig i det mindste væsentlig bedre end Steven Seagal, som i øvrigt var med i 7 film i 2016. Fordi nogle tossede producenter stadig giver ham adgang til filmstudier.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 17/02-22 09:34 
Seagal peakede i Under Siege-filmene - Bruce Willis i Pulp Fiction. De er altså ikke sammenlignelige størrelser.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 17/02-22 11:02 
Rettelse: Seagal peakede i den første Under Siege. :D
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 17/02-22 12:29 
Den på toget er altså bedre :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 17/02-22 13:26, rettet 17/02-22 18:28 
Nu synes jeg også at RLM videoen mere kritiserer hele pengemaskinen, og ikke så meget Bruce Willis selv, mens diskussionen her mere virker til at handle om kritik af ham.

Personligt synes jeg RLM har nogle valide pointer, og det er virkelig en ulækker måde at malke og degradere filmmediet, når man bare lader tynd mave sprede sig på denne måde.

Når det er sagt, burde Bruce Willis have noget mere selvrespekt, i stedet for at lade sig købe af disse scammere af nogle filmmagere, lige meget hvilken tilstand han er i. Det er synd, hvis hans helbred faktisk forhindrer ham i at levere en præstation i nærheden af det, han tidligere har vist, for han var bestemt både charmerende og cool i sin tid, men lad da være med at udstille det på denne måde.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
enfenenfenSkrevet 17/02-22 16:51 
SøgAArd>
Youtube kommentar: "The sad thing is Bruce Willis legitimately has early onset dementia. It is getting worse, and he knows it. He is cranking out these films for a quick paycheck to provide for his family while he can, because soon he will be nothing but a burden to them. I can’t really fault him for that. It’s sad to see somebody who was once so young and vibrant, falling to the degradations of age."

Det kan vel lige godt bare være noget taget ud af den blå luft.

Sørgeligt er det under alle omstændigheder. Han var noget af en badass i Die Hard filmene - specielt de første. Og har også lavet andre fede film.
What is the Matrix?
3of193of19Skrevet 18/02-22 18:19 
The French Dispatch
Nyeste film af Wes Anderson, missede den i biografen i slutningen af 2021, fald over den på D+ i går og så den med det samme.
Man følger franske ex-pat journalister på det navnegivende magasin i deres beretninger fra den fiktive by Ennui i Frankrig i midten af det 20. Århundrede.
Konstant leges der med aspektratio, farve/sort-hvid, splitscreen, og især set designet (der ofte ligner dioramas) er imponerende.
Historierne tenderer imod absurd og fik mig flere gange at udbryde i herligt befriende latteranfald.
millenniummillenniumSkrevet 18/02-22 21:03, rettet 18/02-22 21:04 
Det er jo generel filmsnak-tråden, så jeg tør godt smide bomben og afsløre min hemmelighed:

Altså, Wes Anderson har lavet nogle ok film … jeg synes personligt at han er voldsomt overvurderet.

Hit me.
The medium is the message.
enfenenfenSkrevet 30/03-22 21:05 
enfen>
SøgAArd>
Youtube kommentar: "The sad thing is Bruce Willis legitimately has early onset dementia. It is getting worse, and he knows it. He is cranking out these films for a quick paycheck to provide for his family while he can…

Det kan vel lige godt bare være noget taget ud af den blå luft.

Sørgeligt er det under alle omstændigheder. Han var noget af en badass i Die Hard filmene - specielt de første. Og har også lavet andre fede film.

Det var så ikke taget ud af den blå luft.

Bruce og hans familie har meldt offentligt ud, at Bruce stopper karrieren, efter at han er ramt af demens.

Det ER sørgeligt :(
What is the Matrix?
NaieraNaieraSkrevet 30/03-22 21:25 
Det er afasi.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 30/03-22 22:34 
Og kan være et tegn på, eller en del af, en demensdiagnose (og her skal man huske at demens, er en paraplybetegnelse og ikke en sygdom).
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 01/04-22 14:44 
Lidt mere, der potentielt sætter alle Willis' seneste skodfilm i perspektiv.

Artikel
Hvad sker der?
XiwanaXiwanaSkrevet 01/04-22 14:49 
Jeg kan simpelthen ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt han kan siges at være blevet systematisk udnyttet af griske filmproducenter ELLER om dette er en svækket skuespillers forsøg på at tjene så mange penge som muligt, inden han må se sig nødsaget til at indstille karrieren - hvilket han så nu har gjort. Men det ene behøver vel ikke nødvendigvis udelukke det andet.
[inspirational quote here]
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/04-22 16:04 
Det vil i hvert fald være ekstra trist hvis der er tale om det første :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 01/04-22 16:56 
Det er da helt sikkert for at score kassen så hurtigt som muligt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 03/04-22 22:13 
“Score kassen” er måske et lige lovligt stort ord. Det kan ligeså vel for at sikre sit otium hurtigst muligt for ham selv og pårørende. Score kassen er det man gør for at vækste ambitiøst.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/04-22 09:48, rettet 04/04-22 09:48 
Hvis du tjener $2 millioner på 8 timers "arbejde" så har du altså scoret kassen. :P

Jeg kan vist ikke have ondt at ham på den baggrund, men afasi er til gengæld altid trist, det er rigtig ærgerligt at høre. :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
1'802 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig