X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Filmsnak


Svar
jaesjaesSkrevet 03/10-06 16:18, rettet 03/10-06 16:26 
Luc Besson har pensioneret sig selv som filminstruktør. Det er et par måneder siden det kom frem, men jeg følger ikke så meget med i den slags, så jeg har først læst det i dag. Det har vist heller ikke været nævnt herinde.

Det er da lidt vildt. I hvert fald har han for mig altid stået som noget nær det perfekte bindeled mellem den franske og den amerikanske filmtradition. Han har da ... Se hele indlægget


Film-making is such a demanding mistress.
1'802 emne(r).

Svar
millenniummillenniumSkrevet 28/04-15 21:51, rettet 28/04-15 21:52 
Jeg vil gerne postulere at 3D har en berettigelse for film-mediet, men at 95% af de 3D film jeg har set, ikke har udnyttet potentialet.

Biograf-mediet er skabt til den immersive oplevelse. Stolen er fikseret i billedets retning, lærredet dækker synsfeltet, lyset skal slukkes, lyden omgiver os og det er uhøfligt at snakke fordi andre biografgæster rives ud af filmoplevelsen. Med 3D forsøger biografmediet at nedbryde Z-aksens begrænsning med det flade lærred. Avatar forstod potentialet og designede hele filmen efter teknologien. Tron Legacy gjorde det også super godt. Med derudover ... pfff... ikke rigtigt noget nævneværdigt.

Filmene ødelægger 3D. Ikke teknologien.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/04-15 22:38 
Gravity er den eneste film, jeg har set, der virkede som om, den var skabt til 3D.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 28/04-15 23:01 
Damn glemte Gravity. My bad.
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 28/04-15 23:02, rettet 28/04-15 23:04 
3D er en fis i en hornlygte, det vigtigste argument for at biograferne alle har skyndt sig at implementere teknologien er at de kan tage mere for billetterne.
De to nævnte film, Avatar og Gravity, er de eneste hvor det har haft sin berettigelse, resten har været noget skrammel.
Filmskaberne har ganske enkelt ikke formået at udnytte potentialet endnu, hvilket er skuffende når man tager i betragtning hvor gammel teknologien efterhånden er. Jeg fravælger aktivt at se film som 3D i biffen, det er 9 af 10 gange en forstyrrende faktor for oplevelsen med påklistret og ugennemtænkt 3D i filmene.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Soren47Soren47Skrevet 29/04-15 06:41 
Jeg synes faktisk Jackass 3D var den hvor 3D føltes allermest hjemme.
Det giver bare bedre mening at få en masse dildoer i hovedet end en eller anden Navis spil. :b
dchangdchangSkrevet 29/04-15 08:35 
Jmog>
Monopolet? Den kommer vel også i 2D.

(men ja, 3D må gerne snart dø ud)

Kunne godt misforstås kan jeg se. Det var mere Nordisk Film's monopol jeg tænkte på, syntes bare priserne er sindssyge efterhånden.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
millenniummillenniumSkrevet 29/04-15 09:03, rettet 29/04-15 09:04 
Mere detaljeret: På et TEORETISK niveau har 3D en berettigelse i biografmediet. Det som ødelægger 3D i biografen er 1) Absurd griske biografselskaber og 2) filmindustriens manglende evne til at lave 3D optimale film.

Tag en tudekiks, Nordisk Film. Det er så patetisk at bitche over Movie Popcorn og filmpirater, når I samtidig gør en familietur i biografen til en ødelæggende udgift, fylder biografsalen med uønskede 3D film og generelt gør det mere og mere besværligt at være biografgænger.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 29/04-15 09:24 
"filmindustriens manglende evne til at lave 3D optimale film"

Der er lidt to sider af den sag. Du argumenterede selv for at 3D kan bryde z-aksen og tilbyde endnu et naturligt niveau af indlevelse, ligesom den man får når man slukker lyset, osv. Men samtidig - hvis du derudover designer din film specifik til at fremvise 3D som en særlig egenskab, bliver filmen jo drejet imod dette. Mens det kan være brugbart i en film som f.eks. Gravity, vil jeg nok mene at det er de færreste af de film jeg kan lide som jeg ville ønske druknede i et showcase-reel for 3D-effekter.

I film som Avatar og Prometheus synes jeg 3D-effekten fungerede fint, og den har nok også hjulpet lidt på indlevelsen, men for at være ærlig husker jeg dem slet ikke som "3D-film", og jeg tror ikke mit indtryk af filmene havde ændret sig det mindste, hvis jeg havde set dem i 2D. Forstår ikke hvorfor folk fremhæver Avatar som noget særligt eksempel på fremragende 3D.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 29/04-15 11:43 
Efter jeg så 3D konverteringerne af Jurassic Park og Top Gun, på et stort og lækkert lærred, blev jeg mildere stemt overfor 3D. Det ser faktisk godt og naturligt ud, og særligt i Jurassic Park, var der nogle lækre dimensionelle effekter; Setpiecet med T-Rex angrebet på bilen, hvor kameraet er placeret inde i bilen, var ret sublimt lavet; Det føltes som man selv var passager i bilen. Meget overbevisende lavet.
millenniummillenniumSkrevet 29/04-15 12:12 
Sumez>
Forstår ikke hvorfor folk fremhæver Avatar som noget særligt eksempel på fremragende 3D.

Avatar synes jeg fungerede godt, fordi 3D effekten fremhævede følelse af skala og størrelseforhold. Jeg husker deres "Livets Træ" som obskurt stort i et 3D miljø. Jeg husker bombeflyveren i sidste kamp som enorm ift de små kampfly, og derved føles mere farlig. 3D fremmede den effekt som filmens historie sigtede efter.

Prometheus har jeg også tidligere fremhævet som en optimal 3D film, men ikke fordi den bruger 3D som showcase. Derimod fordi 3D miljøet er subtilt præsenteret bagved historien og Ridley Scott har stramt komponeret billederne med effektiv dybdeeffekt

Tron Legacy var godt i 3D, forden den anvendte 2D-virkelighed / 3D-virtuel virkeligheded som et smart lille Wizard-of-Oz gimmick. Og fordi 3D-effekten ikke bragede ud i hovedet på publikum, men forholdt sig tilpas tilbagelænet.

Den første 3D film jeg så var A Christmal Carol, og det var 110% showcase fra start til slut. Alle film der anvender den mindste form for håndholdt kamera og hektiske klip har automatisk diskvalificeret sig som optimale 3D film. FF7 havde aldrig en chance.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 12/05-15 18:14, rettet 12/05-15 18:39 
Kan nogen anbefale gode film og serier om seriemordere?

De jeg lige kan huske jeg har set og kunne lide:

Se7en
Zodiac
The Silence of the Lambs
The Fall
True Detective

EDIT: Det var bevidst, at jeg stillede spørgsmålet lidt bredt, men lige nu og her er jeg mest interesseret i film.
Per SPer SSkrevet 12/05-15 19:01 
Manhunter.

Link...
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
OdinOdinSkrevet 12/05-15 22:49, rettet 12/05-15 23:35 
No Country For Old Men (jeg elsker den film)
Monster (Charlize Therons kraftpræstation i hendes portrættering af Eileen Wuernos er alene værd at se den for)
The Snowtown Murders (benhård socialrealisme, så den kan godt være svær at se)
Man Bites Dog (klassiker)
Black Dahlia (som jeg dog ikke selv var så vild med)

Disse to ældre film har jeg endnu ikke fået set, men fået anbefalet mange gange:
Badlands (Martin Sheen som Charles Starkweather)
Citizen X

Vær opmærksom på, at de fleste af de ovenstående film følger morderne i større grad end politiet og detektiverne, mens de fleste af de film og serier du selv har listet handler mere om mystikken og spændingen i jagten og opklaringen. Det gør en ret stor forskel i tone.
XiwanaXiwanaSkrevet 12/05-15 23:07 
Natural Born Killers
American Psycho
Fredag d. 13.-serien - og alle andre slasherfilm god den sags skyld
[inspirational quote here]
OdinOdinSkrevet 12/05-15 23:12, rettet 12/05-15 23:16 
Xiwana>
American Psycho

Argh. Jeg tænkte på den, men glemte den så igen. Man kan så argumentere for at det måske slet ikke er en film om en seriemorder, lidt afhængigt af hvordan man tolker historien. ^_^

Natural Born Killers

Som i øvrigt også er et (super løst) riff over førnævnte Starkweather og Caril Ann Fugate-historie.
millenniummillenniumSkrevet 13/05-15 13:54 
Lyssværdet i den nye SW film, bøjet i neon...

Link...
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 13/05-15 16:20 
"Jedi weapon"?

Nu går jeg lige i nørdpetitessemodus: Det er et "Sith weapon" :-D
Per SPer SSkrevet 13/05-15 16:46 
Kan det have været et Jedi våben før Sith?
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
JmogJmogSkrevet 13/05-15 18:28 
Næppe. Det er for prangende og uelegant. Nærmest en reklamesøjle for den mørke side :-)
jaesjaesSkrevet 13/05-15 20:21, rettet 13/05-15 20:26 
Takker. På min Watchlist på IMDB har jeg nu disse film i genren (samt nogle med lidt lavere prioritet):

Manhunter
The Snowtown Murders
Badlands
Citizen X
Memories of Murder / Salinui chueok
Henry: Portrait of a Serial Killer
The Chaser / Chugyeogja
I Saw the Devil / Akmareul boatda
American Sniper

Odin>
Det gør en ret stor forskel i tone.

Ja, helt klart. Jeg har en svaghed for whodunit, og for mig er sidste type en form for whodunit (der ofte er endnu bedre film end klassiske whodunit), men jeg kan også godt lide den anden kategori. Monster er fx ret suveræn.

EDIT: Jeg fik lige byttet rundt på de to kategorier.
JmogJmogSkrevet 13/05-15 22:43 
Det er måske at strække definitionen lidt at kalde American Sniper en seriemorderfilm. Så kan vi vist også putte Enemy At The Gates i samme kasse :-)
OdinOdinSkrevet 13/05-15 23:46 
Jmog>
Det er måske at strække definitionen lidt at kalde American Sniper en seriemorderfilm.

Personligt smilede jeg bredt da jeg så den på listen. Jeg gik ud fra, at det var en skarp, overlagt spydighed fra jaes' side på USAs bekostning. Guderne skal vide, at der nok er en del der vil erklære sig enige i betegnelsen.
jaesjaesSkrevet 13/05-15 23:57 
Den stod vist på en af de her Best Serial Killer Movies Ever-agtige lister, og jeg tror desværre ikke forfatteren var spydig ;)

Da jeg læste to linjer om baggrunden på Wikipedia, lød det som om handlingen er, at en tidligere snigskytte smelter og skyder en masse civile, efter han er kommet hjem fra krigen - hvis det er korrekt, kan det måske være derfor, den stod på listen.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/05-15 00:10, rettet 14/05-15 00:10 
Nix, den eneste civile, der dør i filmen, er hovedpersonen (så vidt jeg husker).

At kalde den en seriemorder-film, er vist mest et politisk statement. Ét, jeg til dels godt kan følge.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 14/05-15 00:23, rettet 14/05-15 00:23 
Tyvstjålet fra en eller anden der hedder Per.

Luc Besson som ifølge det allerførste indlæg i den her tråd ellers skulle være gået på pension, er i gang med en film over Linda og Valentin:

http://www.slashfilm.com/valerian-and-laureline-movie/#.VVMRqf2kV5w.facebook

Det har så sindssygt meget potentiale for både at blive fantastisk godt, og i ligeså stor grad for at floppe vildt! :D
Star Trek har ikke en finger på Linda og Valentin! Bedste sci-fi tegneserier at vokse op med som barn. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 14/05-15 01:04 
jaes>
Den stod vist på en af de her Best Serial Killer Movies Ever-agtige lister, og jeg tror desværre ikke forfatteren var spydig ;)

Da jeg læste to linjer om baggrunden på Wikipedia, lød det som om handlingen er, at en tidligere snigskytte smelter og skyder en masse civile, efter han er kommet hjem fra krigen - hvis det er korrekt, kan det måske være derfor, den stod på listen.

Det kunne faktisk ikke være mere ukorrekt. Al action og vold man ser i filmen foregår i Irak.
Per SPer SSkrevet 14/05-15 08:23, rettet 14/05-15 08:24 
Per Juul Carlsen fra DR og Filmland, har oprettet en lidt mere kritisk anmeldelse af den nye Mad Max film.

Stadigvæk 4 ud af 6 stjerner.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
millenniummillenniumSkrevet 14/05-15 08:50, rettet 14/05-15 08:54 
jaes>
Takker. På min Watchlist på IMDB har jeg nu disse film i genren (samt nogle med lidt lavere prioritet):

Manhunter
The Snowtown Murders
Badlands
Citizen X
Memories of Murder / Salinui chueok
Henry: Portrait of a Serial Killer
The Chaser / Chugyeogja
I Saw the Devil / Akmareul boatda
American Sniper

Manhunter har jeg er blødt punkt for, men jeg vil klart anbefale at man ser den to gange. Mindst. Lige for at finde ud af, hvad det er for en fisk. Jeg elsker især finalen. No spoilers, men der bliver Michael Mann virkelig eksperimentiel med musik og billeder.

I Saw The Devil så jeg for ikke så længe siden. Den kan man nøjes med at se én gang, for det er over to timers lammetæsk af sygelige følelser, smertelige effekter og obskure billeder. Burde ses, for man har aldrig set noget lignende.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 14/05-15 12:00 
Godt lige at vide :) Det er rart indimellem med film som udfordrer en lidt, så ser frem til den. Det samme med I Saw the Devil, men af andre årsager.

Så i øvrigt Mr. Brooks i går. Det er nærmest genrens svar på popcornfilm, og presse og publikum er da også delte (henholdsvis 45/100 og 7.4/10). Jeg ligger ca. midtimellem, og synes den er værd at se.

Den er ret godt castet og handlingen atypisk nok til at den er interessant, på trods af lidt plot-fnidder indimellem, og en tone der peger i forskellige retninger. Solidt skuespil af Kevin Costner, og samspillet med 'stemmen i hovedet', som altid er synlig for publikum, William Hurt, er indimellem priceless.

http://www.imdb.com/title/tt0780571/
nerosnerosSkrevet 14/05-15 17:19 
Per S>
Per Juul Carlsen fra DR og Filmland, har oprettet en lidt mere kritisk anmeldelse af den nye Mad Max film.

Per Juul Carlsen gav Birdman 6 stjerner hvilket jeg synes er alt for meget..Så sådan kan alting være ;-)

Er der folk som skal se Mad Max i aften? Vil gerne høre jeres meninger..!!
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 14/05-15 17:50, rettet 14/05-15 17:51 
Jeg så den i dag (2D version) og syntes den fuldt ud levede op til mine høje forventninger efter traileren. Virkelig fed underholdning. Bibeholder galskaben og humoren fra de originale film men skruet op til... nårh ja... MAX. Der er fuld knald på, næsten fra start til slut. Historie måske ikke videre interessant men heller ikke forventet, eller meningen. Der var kun ca. 3 sekunder jeg direkte ikke brød mig om, en dum CGI effekt hen i mod slutningen til 3D publikummet. Tror du vil elske den ;)
nerosnerosSkrevet 14/05-15 19:52, rettet 14/05-15 19:57 
Fedt! Det lyder super godt kan næsten ikke vente til det bliver lørdag nu. Historien i de ældre film var jo heller ikke ligefrem det dybeste, og det var sådan set heller ikke det der var meningen med dem ;-) Det er det sindssyge, galskaben og humoren plus vilde action køretøjs scener som er det gældende.

Sad faktisk og tænkte i dag at etteren altid har gjort mig sådan lidt sørgmodig på en mærkelig måde. Det er virkelig ikke en fremtidsverden jeg har lyst til at befinde mig i. Der er ingen håb kun galskaben og det sindssyge som man bliver nødt til at sluge for at overleve..! Men fascinerende og dragende er universet.
Bashful Neophyte
3of193of19Skrevet 14/05-15 20:42 
Fik min Indy boks i posten i tirsdags og sidder lige og ser Temple of Doom.
Hvorfor er den kvinde i filmen? Hun fremmer ikke handlingen på nogen måde fra de kommer på flyet (Shorty kunne have vækket Indy istedet), kun "haha forkælede kvinder kan ikke klare sig i junglen".
JmogJmogSkrevet 14/05-15 21:13 
Akkeja, det var 80'erne.
GreaseballGreaseballSkrevet 14/05-15 21:18 
Elsker Indy filmene. Men først for nyligt at jeg fandt ud af at Temple of Doom er sat før historien i Raiders of the lost Ark.
millenniummillenniumSkrevet 14/05-15 22:34 
Jeg tror de fleste Indy-fans er ret enige om at kvinden i Temple of Doom er ret så irriterende. "indyyyyyyyy".

Men jeg kan godt lide Temple of Doom fordi den er så Indy-anderledes (I modsætning til The Last Crusade hvor man stort set lavede 1'eren igen). Og fordi den blev så utilsigtet mørk og dyster. Ofringen er virkelig radikal for eventyr for 12årige IMO.

I baggrundmaterilet er det forklaret at de slet ikke havde tænkt sig den skulle være så dyster. De tog bare lidt voodoo, lidt tortur, lidt ofringer, lidt evil Indy, lidt insekter, mm, og først da hele filmen var samlet, opdagede de "Hov, den blev lidt mørk".
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 14/05-15 22:44 
Læste lige at både Lucas og Spielberg blev dumpet af henholdsvis deres kone og kæreste inden filmen blev lavet. Så det er måske derfor Willie endte med at være så pisseirriterende.
JmogJmogSkrevet 14/05-15 23:01 
Og "Willie" gik så hen og blev gift med Spielberg bagefter :-)
3of193of19Skrevet 14/05-15 23:16 
Heh. Pudsigt.
Per SPer SSkrevet 15/05-15 20:25 
Fik set Mad Max: Fury Road (2D) i dag. Thumbs up!
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
NaieraNaieraSkrevet 15/05-15 20:45 
Jeg vil os' se Furry Road.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 17/05-15 14:47, rettet 17/05-15 14:48 
3of19>
Fik min Indy boks i posten i tirsdags og sidder lige og ser Temple of Doom.
Hvorfor er den kvinde i filmen? Hun fremmer ikke handlingen på nogen måde fra de kommer på flyet (Shorty kunne have vækket Indy istedet), kun "haha forkælede kvinder kan ikke klare sig i junglen".

Det er den primære årsag til at jeg har svært ved at holde særlig meget af 2'eren. Der er intet i Crystal Skulls som er tilnærmelsesvist så skidt som den figur.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/05-15 14:58 
Det er syret. 2'eren har altid været min yndlings-Indy-film, og Willie har aldrig generet mig. Jeg er åbenbart vokset op med så mange hysteriske kvinder i min omgangskreds, at jeg er blevet imun fra en tidlig alder :D
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 17/05-15 22:55 
Sumez>
3of19>
Fik min Indy boks i posten i tirsdags og sidder lige og ser Temple of Doom.
Hvorfor er den kvinde i filmen? Hun fremmer ikke handlingen på nogen måde fra de kommer på flyet (Shorty kunne have vækket Indy istedet), kun "haha forkælede kvinder kan ikke klare sig i junglen".

Det er den primære årsag til at jeg har svært ved at holde særlig meget af 2'eren. Der er intet i Crystal Skulls som er tilnærmelsesvist så skidt som den figur.

Hvor fanden har du fundet et cut uden Shia Lebøf?!?
WehnerWehnerSkrevet 17/05-15 23:00 
Jeg tænkte det samme. Det må være ligesom The Phantom Edit :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 17/05-15 23:12 
Hvad er det store problem med ham? Synes hans figur var et af de elementer i filmen der faktisk virkede.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 17/05-15 23:13 
Jeg har ikke noget specielt imod Willie. Toeren er bare ikke helt så stærk som nummer et og tre, men jeg kan godt lide den alligevel.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 17/05-15 23:24 
Det er hende konen der var irriterende i Indy 4.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 17/05-15 23:51 
Så så også Crystal Skull i går.
Den har nogle dybt godnat dumme scener her og der (køleskabet, Shia LaTarzan), men samlet synes jeg så at den ikke kan holde med Ark/Last Crusade men er langt bedre end Temple.

Willie er bare irriterende fra start til slut. Tror der er kun to øjeblikke hun rent faktisk gør noget brugbart, og det kunne man nemt have skrevet udenom.

Mutt er lidt whiny her og der (det ER Shia), men han skubber handlingen frem og er nogenlunde kompetent.

Marion er en mindre rolle, men igen ikke direkte irriterende, kompetent og hendes sammenspil med Indy er sjovere og væsentlig mere naturligt en det der underlige flirteri med Willie i Temple.
SumezSumezSkrevet 18/05-15 09:13 
Naiera>
Det er hende konen der var irriterende i Indy 4.

Der er jeg så til gengæld 100% på bølgelængde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
1'802 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig