X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Filmsnak


Svar
jaesjaesSkrevet 03/10-06 16:18, rettet 03/10-06 16:26 
Luc Besson har pensioneret sig selv som filminstruktør. Det er et par måneder siden det kom frem, men jeg følger ikke så meget med i den slags, så jeg har først læst det i dag. Det har vist heller ikke været nævnt herinde.

Det er da lidt vildt. I hvert fald har han for mig altid stået som noget nær det perfekte bindeled mellem den franske og den amerikanske filmtradition. Han har da ... Se hele indlægget


Film-making is such a demanding mistress.
1'802 emne(r).

Svar
jaesjaesSkrevet 03/03-15 17:29 
Der er kommet nyt om Blade Runner 2.

Manuskriptet er færdigt. Historien foregår årtier efter den første film. Harrison Ford har sagt ja. Produktionsselskabet forhandler med Denis Villeneuve om at instruere.

Bliver sgu' spændende hvordan de takler det. Altid noget Ridley Scott har sagt, han ikke "bare" vil lave en actionfilm.

Pressemeddelelsen:
http://www.slashfilm.com/blade-runner-sequel-director/
nerosnerosSkrevet 04/03-15 07:36, rettet 04/03-15 09:59 
Det er farligt at skulle levere noget så hidsigt som en efterfølger til Blade Runner. Det bliver spændende men der er gode chancer for at man fucker det hele op. En ting som er positivt det er hverken en reboot eller prequel.
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 09:13 
Jeg har også meget, meget små forventninger til en Blade Runner efterfølger. Jeg skrev opgave om den i HF, læste helvedes meget om filmens baggrund og det er indlysende hvordan datidens form for filmproduktion også formede slutresultatet. Det var et ret kaotisk projekt båret af vildt dedikerede og udmattede deltagere, som fik lov til at komme med krative forslag. (Rutger Hauer foreslog selv sin afsluttende monolog).
Og så var Blade Runner jo slet ikke tiltænkt en box office succes. Den blev en fiasko i starten, testpublikummet forstod den ikke, produktionsselskabet krævede voice over og tilføjede en lykkelig slutning med optagelser fra The Shining (wtf?). Den blev klippet om i adskillige version til tv, mens en kult gradvist begyndte at forme sig omkring filmen, indtil directors cut udkom i 1992 som den mest reelle version.
De kan lave en efterfølger til filmen, men de kan ikke lave en efterfølger til filmens baggrund.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/03-15 09:24 
En af Blade Runners store styrker er at det føles som en meget lille historie i et meget stort univers, der ikke uddybes særlig meget omring. Mystikken omkring hele den verden filmen foregår i er et af de dragende elementer for mig.

Det er lidt det samme med Alien. Det er en selvstændig historie med et hint af et større univers, der ikke har en direkte relevans for filmens historie. Det er også derfor jeg foretrækker at se Alien som sin egen film uden at se den i lyset af diverse sequels - hver gang de har forsøgt at gå mere i detaljerne omkring filmenes setting, er det kun gået ud over oplevelsen.

Men når det er sagt, så sad jeg faktisk også lidt skuffet tilbage dengang jeg som barn så Blade Runner for første gang. Jeg forstod ikke at værdsætte det simple i filmens historie, og ville gerne vide meget mere om det fiktive Los Angeles og hele historien omkring de androids, det hele drejede sig om.
Jeg tror sagtens man kan uddybe den setting noget mere, men det skal godt nok håndteres med varsomhed. En ikke alt for omfavnende historie der blot tilføjer lidt ekstra krydderi på forlægget ville være helt perfekt. Med tanke på de friheder der i forvejen er taget i forhold til bogen, burde det sagtens kunne bære det.
Worst case scenario ville være at der går Star Wars prequels i skidtet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 10:04 
Det er også obskurt så mange tolkningsniveauer der ligger i Blade Runner og hvor mange symbolske hentydninger man (stadig) kan klemme ud af den, hvilket er helt omvendt nutidens symptomatiske filmproduktion. Når man i dag vil lave en klog-åge film, sørger manuskriptet alligevel for at fodre publikum med alle svarene. Ligesom Inception som havde en stor fascinationskraft i biografen, men to år efter får man ligesom ikke mere ud af det.

Omvendt er der skrevet tykke bøger og essays med analyser af Blade Runner. Hvilken værdi har øjne i filmen? Hvilken symbolik har dyr? Essays om filmens arkitektur. Essays om filmens lyd. Osv osv.

Det virker som om at hovedgruppen af nutidens film ikke er interesseret i langtidsholdbarhed. Kun at sælges flest mulige billetter på 14 dage.

Med enkelt undtagelser.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 04/03-15 10:05 
Måske vi får svaret på om Deckard er en androide selv....
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 04/03-15 10:10 
Det ville ødelægge den første film fuldstændig :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 04/03-15 10:10 
Ja det er faktisk rigtig! :-(
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 10:11 
Neros, neros.... det er ikke vigtigt at vide det.
Det vigtigste er at tvivle.

:-D
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 04/03-15 10:13 
En fortsættelse kunne IMO virke ved 1) At lave en ny lille historie i samme univers, men det skulle i så fald have været uden Decker. 2) Når Decker nu er med igen, kunne 2'eren være en slags refleksion over temaer og begivenheder i 1'eren, og på den måde udnytte narrativt at Decker er en del ældre.

Det er positivt, at Harrison Ford har sagt, at manuskriptet til 2'eren måske er det bedste han har læst. På den anden side, har han tidligere sagt, at han ikke rigtigt forstår 1'erens historie :P Vist også i anden sammenhæng, at han lægger vægt på, at film er underholdende. Frygter lidt den bliver for meget on-the-nose.

Sumez>
En af Blade Runners store styrker er at det føles som en meget lille historie i et meget stort univers, der ikke uddybes særlig meget omring. Mystikken omkring hele den verden filmen foregår i er et af de dragende

Jep. Det smukke ved Blade Runner er, at det er en isbjerghistorie, hvor det meste sker under overfladen. Man kan diskutere om overfladehistorien burde have været være bedre, men der ville uanset nok ikke kunne have været ændret meget på filmens samlede kvalitet.
nerosnerosSkrevet 04/03-15 10:15, rettet 04/03-15 10:19 
Helt enig millennium :-)

Når man tænker på hvor stor en betydning Blade Runner har haft i vores kultur så er det virkelig en kæmpe mæssig sag at skulle løfte den arv videre til de moderne biorgrafer.

Jeg er glad for det sker, men også lidt bange for hvad der kan komme ud af det. Det bliver virkelig spændende.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 04/03-15 10:19, rettet 04/03-15 10:21 
Det antydes ret kraftigt at han er replikant, men håber også de bibeholder tvetydigheden i en eller anden form selv om det er sværere :)

Som kæmpe fan af originalen er jeg meget nervøs for en opfølger - næsten umuligt at leve op til originalen.
jaesjaesSkrevet 09/03-15 19:30, rettet 09/03-15 19:30 
Bekræftet at der kommer en ny Alien-film. Neill Blomkamp skal skrive manuskript og instruere. Lyder til at Sigourney Weaver er med igen.

Tilgengæld kommer der så færre Alien-referencer i Prometheus 2. Ridley Scott skal producere begge film.

Det er lidt svært ikke at komme til at tænke på James Camerons svar, da han på et tidspunkt blev spurgt om han kunne tænke sig at lave en ny Terminator-film:
"From my perspective, it's run its course and I don't know what else to say that hasn't been said. Plus, frankly... the soup's kind of been pissed in a little bit by other filmmakers, so I don't have any personal desire to go back to it"

http://variety.com/2015/film/news/new-alien-movie-confirmed-at-fox-with-director-neill-blomkamp-1201436551/
http://www.slashfilm.com/neill-blomkamp-alien-movie/
SumezSumezSkrevet 09/03-15 21:00 
Yeah, der er ikke meget der kan redde Alien-serien som franchise, det er vist bedst bare at fokusere på de to gode film der er som en enkeltstående god oplevelse. Jeg har bestemt ikke tiltro til at Blomkamp skulle kunne redde noget. Jeg synes RLM illustrerer meget godt mit problem med ham i deres nylige anmeldelse af Chappie:

"Usually his movies tend to beat you over the head with with their social commentary. It's fine if you want to fuse that stuff into a sci-fi story, but it has to be in the background, very subtle. And there's nothing subtle about the Neill Blomkamp."

At bringe Sigourney Weaver med på banen igen virker heller ikke særlig klogt. Hun er en god skuespiller, og synonym for serien, men hendes figur kørte sit løb i 1'eren, og kørte på overtid i 2'eren. 3'eren og især 4'eren strak den for langt. Lad hende nu bare være død.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 09/03-15 21:14 
Der er tre gode film. Uanset hvor stort et clusterfuck produktionen af den tredje var, så er den redigerede udgave, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, en god film.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 09/03-15 21:15 
Jeg synes heller ikke den er dårlig. Jeg synes ikke nogen af dem var. Men de er måske lidt overflødige.

(er det snart 100. gang vi er inde på dette emne på P:R? Det er fantastisk :D)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 09/03-15 21:21, rettet 09/03-15 21:21 
Findes der filmserier som er vigtigere og bedre at snakke om? :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 09/03-15 21:25 
Jeg kan næsten ikke tænke på andre film jeg er glad for som serie, så ville måske give dig ret.

Det er dog måske også et stretch at sige jeg er glad for Alien som serie...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 10/03-15 00:15 
Indiana Jones?
Star Wars

I begges tilfælde, de oprindelige trilogier selvfølgelig :-)
nerosnerosSkrevet 10/03-15 07:10 
Naiera>
Der er tre gode film. Uanset hvor stort et clusterfuck produktionen af den tredje var, så er den redigerede udgave, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, en god film.

Helt enig her.
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 10/03-15 09:00 
Jeg må se at få set den redigerede udgave. Men jeg synes de satte et fint punktum på Alien-serien med 3'eren, ved netop IKKE at lave det "bigger&larger".
The medium is the message.
XiwanaXiwanaSkrevet 10/03-15 09:52 
3'eren (selv biografversionen) er fantastisk og en fuldt ud værdig efterfølger til de to andre film i serien.
[inspirational quote here]
jaesjaesSkrevet 10/03-15 18:13 
Sumez>
Chappie

Jeg håber ikke Blomkamp er den næste Shyamalan.
nerosnerosSkrevet 11/03-15 11:46, rettet 11/03-15 11:50 
Jeg er glad for at der kommer en Alien 5 eller hvad de nu har tænkt sig den skal hedde? Men jeg må indrømme at jeg er meget usikker på det. Det virker som et MEGET for sent projekt at køre videre, og så kan jeg ikke helt forstå at Blomkamp virkelig vælger at lade som om der aldrig har været en Alien 3 og 4? Det virker en smule naivt..På dan anden side husker jeg ikke det er set før i nogen filmserie derfor kan det måske være cool nok, meeeeen..
Bashful Neophyte
dchangdchangSkrevet 11/03-15 12:24 
jaes>
Sumez>
Chappie

Jeg håber ikke Blomkamp er den næste Shyamalan.

Omkring Chappie så kan jeg kun anbefale folk selv at danne deres egne indtryk. På et andet dansk forum omhandlende hjemmebio danner der sig ihvertfald et andet billede end det nogen anmeldere har lagt for dagen.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
millenniummillenniumSkrevet 17/03-15 12:30 
Husk at se Citizenfour på DR2 i aften.

Se DET er public service!
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 17/03-15 15:16 
dchang>
Omkring Chappie så kan jeg kun anbefale folk selv at danne deres egne indtryk. På et andet dansk forum omhandlende hjemmebio danner der sig ihvertfald et andet billede end det nogen anmeldere har lagt for dagen.

Jacob Stegelman har tweeted en del om Chappie. Han anbefaler den stort og mener at den er blevet misforstået (ligesom mange andre nutidige klassikere).

Har ikke set filmen, man kan godt være den ikke er så mainstream-kompatibel. Jeg er i hvert fald nysgerrig.
The medium is the message.
dchangdchangSkrevet 17/03-15 15:31, rettet 17/03-15 15:52 
Jeg var meget godt underholdt og jeg er enig i at nogen har misforstået den fuldstændigt.

Så bare ind og se den peeps! :-)

PS: Omkring Chappie-anmeldelser, så kig nærmere her. Giver måske et lidt mere nuanceret billede end de danske medier.

IMDB - Chappie reviews...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SumezSumezSkrevet 17/03-15 16:21, rettet 17/03-15 16:25 
Jeg stoler mere på Red Letter Media :P Jeg er godt nok ikke altid enig med dem, men synes altid der er hold i deres meninger, og de er gode til at forklare -hvorfor- de har dem.

edit: Også ret "pudsigt" at alle de iMDB anmeldelser siger det samme ("stol ikke på anmelderne!") og de alle sammen kun har skrevet den ene anmeldelse på siden.
Det er desværre meget udbredt at firmaer køber den slags brugeranmeldelser - det er også meget normalt i spilbranchen. Der er folk ansat udelukkende til den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/03-15 16:53 
Jacob Stegelman ville ALDRIG lade sig købe!!!

}:-D
The medium is the message.
dchangdchangSkrevet 18/03-15 08:43 
Bestemmer i selv, jeg kan ikke tvinge jer i biffen. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
millenniummillenniumSkrevet 18/03-15 10:23 
Næh, men du lokker ;)

Jeg skal nok få den set - på et eller andet tidspunkt.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 06/04-15 21:36 
Nogen som har prøvet at se den unrated udgave af World War Z? (For at se om det er værd at bruge tid på ... denne gang).

PG-13 niveauet var ret irriterende da jeg så biografudgaven, IMO.
The medium is the message.
Per SPer SSkrevet 06/04-15 23:49, rettet 06/04-15 23:50 
Jeg har linket til en gennemgang af de ekstra tilføjelser i den forlængede udgave, så kan du selv bedømme om det er det værd. Bare du ikke forventer en vild blodig version af filmen. Jeg synes den holder meget godt, alt taget i betragtning.

Link...
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
millenniummillenniumSkrevet 07/04-15 09:00 
Kunne være man skulle give den et forsøg på US Netflix. Jeg var ret irriteret over, at filmen på den ene side skulle være dystopisk, grå og panisk, men på den anden side altid vendte blikket væk hvis sagerne blev lidt for gory.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/04-15 13:47, rettet 17/04-15 13:47 
Hvis man stadig tror Jurassic World bliver værd at se, skal man bare se det her klip, officielt fra deres Facebook profill.....

https://www.facebook.com/748317065249986/videos/vb.748317065249986/829347993813559/?type=2&theater
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/04-15 15:31 
Jeg er så klar på Jurassic World nu..Tak :D
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 17/04-15 22:04 
Jeg er så meget klar til at se Jurassic World .....

Når den ligger på Netflix.

Og jeg ikke aner hvad jeg ellers skal se.
The medium is the message.
enfenenfenSkrevet 18/04-15 18:16 
Sumez>
Hvis man stadig tror Jurassic World bliver værd at se, skal man bare se det her klip, officielt fra deres Facebook profill.....

Det var godt nok skidt - desværre :(
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 18/04-15 18:39 
Åhr, herregud. Så slemt er det da heller ikke. Og det er jo mere eller mindre blot prologen. Det der tæller i en Jurassic Park film er hvor godt det er EFTER alting går galt og dyrene slipper ud.
DunwichDunwichSkrevet 18/04-15 20:24 
Sumez>
Hvis man stadig tror Jurassic World bliver værd at se, skal man bare se det her klip, officielt fra deres Facebook profill.....

https://www.facebook.com/748317065249986/videos/vb.748317065249986/829347993813559/?type=2&theater

Hvis du ikke har mere, så er du nødt til at stoppe dig selv, Sumez.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/04-15 20:37 
Originalen var jo derimod 500% kvalitet over hele linjen: https://youtu.be/D4MUBQNbTYo
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 19/04-15 10:05 
Udover hele konceptet med genmodificerede dinos (som jeg hader), så illustrerer det ovennævnte klip præcist hvad der er galt med Jurassic World. Spielberg brugte skæve men troværdige personligheder, såsom den tykke, forædderiske IT-nørd, den gamle indehaver og børnehaderen Dr. Grant.
Jurassic World er et typisk symptom på nutidige mainstream-film med idealiserede personer, pumpede mænd og slanke kvinder i særdeles upassende beklædning til naturen.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 23/04-15 09:22 
The Verge synes på ingen måde at Avengers: Age of Ultron er et skridt op af kvalitetsstigen. Tværtimod. Ikke dårlig. Bare almindelige. :(

Link...
The medium is the message.
dchangdchangSkrevet 28/04-15 16:27 
Jeg var heller ikke specielt begejstret, så den i søndags... Lang lang film uden en specielt interessant historie...

Noget helt andet, fik lige en mail om at man nu kan bestille billetter til Mad Max: Fury Road. Den skal ses i biffen men god damn hvor er det dyrt. 130 kr. for at se den i 3D, i Aalborg.

Tror i at monopolet nogensinde bliver brudt?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JmogJmogSkrevet 28/04-15 16:44 
Monopolet? Den kommer vel også i 2D.

(men ja, 3D må gerne snart dø ud)
GreaseballGreaseballSkrevet 28/04-15 17:29 
Alle film kommer vel i 2D udgaver. Det jo ikke alle mennesker som kan se 3D(eller har lyst).
Vil heller se 2D udgaven på et mindre lærred for at slipper for 3D.

Så også Avengers 2 her i lørdags og det var på en af Kino Palæets(Lyngby) mindre sale, som stadig er pæn store. Var godt underholdt og syns næsten godt der måtte havde været lidt mere, selv om den vare over 2 timer. 3D havde ikke givet noget ekstra til underholdningen.

Cinemaxx i Kbh har netop fået en imax sal så man nu kan se film i imax 3D og betaler ENDNU mere for det.
JmogJmogSkrevet 28/04-15 18:28 
Der er desværre nogle ofre i 3D-bølgen: Tegnefilm.

Alt for ofte, når en biograf har en tegnefilm på originalsproget, så er det kun i 3D-version. Det resulterer så i at jeg venter til den kommer på Netflix. Gider ikke se dem på dansk.
vyssenvyssenSkrevet 28/04-15 21:33, rettet 28/04-15 21:34 
Betaler gerne ekstra for 3d. Håber stadig på 3d kanaler. Bare lige for at kippe med 3d flaget. Avatar solgte den gimmick for mig. Uanset historien, så var scenografien en game changer.
OdinOdinSkrevet 28/04-15 21:47, rettet 28/04-15 22:55 
Håber stadig på 3d kanaler.

Du skal nok ikke gøre dig alt for store forhåbninger der. Det går i den stik modsatte retning, og meget hurtigt. De fleste vestlige broadcastere med 3D-kanaler har enten lukket dem eller er på vej til at lukke dem for at frigøre mere båndbredde til HD og UHD-kanaler. ESPN lukkede ned for deres 3D-kanal i slutningen af 2013, Comcast og DirecTV har lukket alle deres, Sky lukker ned for deres i Juni. Du kan efterhånden tælle antallet af tilbageværende vestlige 3D-kanaler på én hånd. Grunden har været den samme over hele linjen: Ingen ser dem.
1'802 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig