X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Filmsnak


Svar
jaesjaesSkrevet 03/10-06 16:18, rettet 03/10-06 16:26 
Luc Besson har pensioneret sig selv som filminstruktør. Det er et par måneder siden det kom frem, men jeg følger ikke så meget med i den slags, så jeg har først læst det i dag. Det har vist heller ikke været nævnt herinde.

Det er da lidt vildt. I hvert fald har han for mig altid stået som noget nær det perfekte bindeled mellem den franske og den amerikanske filmtradition. Han har da ... Se hele indlægget


Film-making is such a demanding mistress.
1'802 emne(r).

Svar
3of193of19Skrevet 01/01-14 22:04 
Disney's Frost/Frozen (og) var klart en af topfilmene for mig dette år.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/01-14 22:31 
Har ikke set Frozen endnu, men Tangled overraskede mig ret positivt, så den skal helt klart ses :)

Gik lige mine bif-billetter fra 2013 igennem, og kom frem til følgende:

Film, som jeg virkelig hyggede mig med (min top-5):

Gravity
Blue Jasmin
Flight
Django Unchained
Oblivion

Film, som var underholdende i stor eller mindre grad:

Thor 2
Escape Plan
White House Down
Red 2
Wolverine 2
Pacific Rim
Man of Steel
Star Trek 2
Iron Man 3
Cloud Atlas
The Last Stand
Jack Reacher

Film, som var store eller små skuffelser (eller bare noget prut):

2 Guns
Kick-Ass 2
Elysium
World War Z
A Good Day to Die Hard

Og så er der Only God Forgives. Ved ikke helt, hvor den hører hjemme. Den kunne godt ligge i min top-10, men den er også lidt noget prut.

Og så har jeg sikkert også kommet til at smide nogle billetter væk :/
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 01/01-14 22:40 
Min årets ubestridte gik til Gravity, fordi det er RIGTIG film der kun kan ses ét sted: Biografen.

Så der er en form for CinemaDRM(tm) på Gravity? Ærgeligt for os, der ikke nåede i biffen at se den.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 02/01-14 09:22 
Biografmediet er skræddersyet den komplette immersive oplevelse, og Gravity den af årets film som bedst spiller på alle mediets tangenter. Jeg tror absolut man mister halvdelen af filmen (mindst) ved at se den på hjemmealteret.

Den starter også med en høj skinger lyd (lidt a'la Aliens eller THX "melodien") som fylder hele biografsalen og får alle de småsnakkende biografgængere til at holde kæft. Genialt påfund.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 02/01-14 09:47 
Lyder godt men hvad så med filmens resterende 90 minutter? :P
millenniummillenniumSkrevet 02/01-14 09:59 
IMO det reelle formål med Real 3D er ikke at kaste ting i hovedet på publikum og få snefnug til at svæve i biografsalen. Formålet er et nedbryde lærredets overflade og trække publikum ind i filmen, men størstedelen af alle 3D film glemmer dette. Gravity huskede det til en A+ grade.

Med alt den hype filmen fik, er der selfvølgelig nogen som kritiserer handlingens banalitet (keyword: rebirth), som jeg så ikke synes var banal. Mit eneste kritikpunkt var Clooney som måske var lidt for kæk en personlighed i denne filmtype. Heldigvis overraskede Bullock mig fuldstændig skamløst.

Men når man bagefter står på gaden ude foran Imperial og føler sig lidt fremmedgjort i byen, så ved man det har været en RIGTIG biograffilm.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 02/01-14 10:05 
Ok, glæder mig til at se den... hjemme i stuen :D
slk486slk486Skrevet 02/01-14 11:16 
Me too :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 02/01-14 11:26 
Husk at skrue op for anlægget. Og sæt jer tæt på flimmerkassen.
The medium is the message.
Per SPer SSkrevet 07/01-14 18:39, rettet 07/01-14 18:43 
William Friedkin's Sorcerer endelig ude på Blu Ray og DVD (i korrekt format).

Jeg har ventet på den her nyhed i årevis. Big news:

>>>

Burbank, Calif., January 6, 2014 – William Friedkin’s Sorcerer, the cult suspense thriller that has been largely overlooked since its 1977 release, has now been acquired and fully restored by Warner Bros. Home Entertainment and will make its Blu-ray™ debut on April 22, 2014. The release, also available on DVD, will be packaged as a 40-page Blu-ray book filled with beautiful images from the film and excerpts from the book, “The Friedkin Connection: A Memoir.”

Sorcerer is derived from the same Georges Arnaud novel that inspired Henri-Georges Clouzot's 1953 French classic, The Wages of Fear. The film, made following the successes of Friedkin’s The French Connection and The Exorcist, tells the story of four men who, for various reasons, cannot return to their own countries and end up in a dismal South American town where an American oil company is seeking courageous drivers willing to haul nitroglycerin through 200 miles of treacherous terrain. The four displaced men have nothing to lose so they agree for a small payment of cash.

Roy Scheider (Jaws), Bruno Cremer (Under the Sun), Francisco Rabal (Dagon) and Amidou (Ronin) star in Sorcerer which Friedkin directed from a Walon Green (The Wild Bunch) screenplay. The haunting music was the first credit for Tangerine Dream, the German electronic experimental band who went on to provide many successful scores for such films as “Risky Business,” “VisionQuest” and “Catch Me if You Can.”

Over the years, awareness of the film has been steadily building as a result of Friedkin fan requests and newly-found praise from critics[1]. Then last year, the director was asked to introduce Sorcerer for its screening at the Venice 70th International Film Festival where he was presented with the Golden Lion Award for Lifetime Achievement.

In a recent L.A. Times interview, prior to the Venice Film Festival, Friedkin offered some theories as to why the film may have failed to achieve commercial success when it was initially released:

"The only known actor, who was not a major star, was Roy Scheider…and people didn't really understand the significance of the title [the name of one of the trucks] -- they thought it was a film similar to 'The Exorcist.’ [But most importantly], the film came out just after 'Star Wars,' a movie that became the template for the future of American film, which it basically still is.

“I have a great fondness for Sorcerer, more than any other film I’ve made.. Sorcerer is the one I hope to be remembered for and the one film that came closest to my vision.”

The film has been remastered by Warner Bros., under Friedkin’s supervision along with colorist Bryan McMahan who has worked with the director since 1994. "The new restoration makes the film appear as if it was just made. None of the essentials — the clothes, the hair — are dated in any way. It looks the way it looked to me when I looked through the lens of the camera," said Friedkin.

The restoration began with a 4K film resolution scan of the original 35mm camera negative.

Ned Price, Chief Preservation Officer of Warner Bros. Technical Operations, who oversees restoration projects for the studio, said, “I was amazed at the brilliance of the original photography. Up to this point, I had only seen poor quality 35mm theatrical prints made from inferior subtitled dupe negatives. Working from the 4K scan allowed us to free up all the information contained in the original negatives.”

The soundtrack was restored from the original 35mm 4-track stereo masters which were in remarkably good condition and contained full dynamic range.

The new restoration allows audiences to appreciate the true visual and aural impact of this film.

Sorcerer US bio-trailer
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
millenniummillenniumSkrevet 24/01-14 09:16, rettet 24/01-14 09:16 
Nogen der kender flere (GODE) film der direkte handler om spil, eller hvor spil er en central del af plottet...?

Letterboxd liste
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 24/01-14 09:25, rettet 24/01-14 09:27 
Dem jeg lige kan komme i tanke om:

The Wizard
Tron Legacy
Brainscan (vidunderlig 90'er trash)
100 Yen: The Japanese Arcade Experience
The Last Starfighter
j/k
millenniummillenniumSkrevet 24/01-14 09:38, rettet 24/01-14 09:38 
Gad vide om The Last Starfighter stadig er "god"?
Jeg så den sønder og sammen da jeg var knejt, men i dag... hmmm

Synes dog ikke video games temaet er så fremtrædende i Tron Legacy, som det var i den første Tron.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 24/01-14 09:43, rettet 24/01-14 09:44 
Pac-Man har en fremtrædende rolle i The Way Way Back, så vidt jeg husker.

http://www.imdb.com/title/tt1727388
slk486slk486Skrevet 24/01-14 09:49 
Synes dog ikke video games temaet er så fremtrædende i Tron Legacy, som det var i den første Tron.

Hmm.. 97.23% af filmen foregår i et "spil" :) Du skal bare føle dig helt fri til at sortere fra :p
j/k
BeanoBeanoSkrevet 24/01-14 09:54 
Det meste af Tron Legacy foregår altså ikke i et spil :)
millenniummillenniumSkrevet 24/01-14 10:21, rettet 24/01-14 10:21 
Netop. I første TRON er Flynn sur over at hans gamle arbejde stjal hans spil, og desuden forsøger filmen at personificere spillenes sprites IRL ved at skildre dem som selstændige programmer i systemet. TRON Legacy har slet ikke denne kobling. Det er mere en nyfascistisk historie i en virtuel verden.

Ikke sagt Legacy er dårligt. Slet ikke. Men den handler ikke rigtigt om spil.

NB: Er The Wizard god eller dårlig-god?
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 24/01-14 10:58 
Beano>
Det meste af Tron Legacy foregår altså ikke i et spil :)

Det er en simulering - derfor "spil" og ikke spil ;)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 24/01-14 11:31 
Det er fint med dig :)
slk486slk486Skrevet 24/01-14 11:35 
Well, det er min argumentation og den holder jeg mig til :p

Svin :D
j/k
jaesjaesSkrevet 24/01-14 14:58 
millennium>
Nogen der kender flere (GODE) film der direkte handler om spil, eller hvor spil er en central del af plottet...?

eXistenZ
http://www.imdb.com/title/tt0120907/
millenniummillenniumSkrevet 24/01-14 15:38 
eXistenZ har jeg ikke set. Gad vide om den er på netfix?
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 24/01-14 15:45 
Den er fremragende!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 24/01-14 16:04 
millennium>
eXistenZ har jeg ikke set. Gad vide om den er på netfix?

På Netflix US, i følge canistream.it. Jeg så den på Viaplay for et års tid siden, så det kunne også være en mulighed.
spectrespectreSkrevet 24/01-14 17:51 
Lawnmower man
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
millenniummillenniumSkrevet 24/01-14 22:21, rettet 24/01-14 22:23 
Den var vidst meget SOM et spil, men ikke så meget OM spil. ;)

Åh, hvad er det nu. Videnskaben prøver at stimulere hjerneceller ved hjælp at VR games. Jeg var i biffen og se den, men tror ikke den imponerer i nutiden.
The medium is the message.
spectrespectreSkrevet 25/01-14 09:47 
Joysticks fra 1983

virkelige dårlig teenage komedie der går på at en flok unge vil redde en arcade hal fra at lukke.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
3of193of19Skrevet 25/01-14 10:31 
Meget hæderligt mål ellers.
millenniummillenniumSkrevet 25/01-14 17:43 
Kære Dansk film, Vil I ikke være søde at filmatisere Dennis Jürgensens Djævelens Hule? Og gå all in med budgettet...? :)
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 25/01-14 18:25 
Det er allerede bedste danske film ever ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 25/01-14 18:35 
millennium>
Kære Dansk film, Vil I ikke være søde at filmatisere Dennis Jürgensens Djævelens Hule? Og gå all in med budgettet...? :)

Whoa... Jeg fik mega flashback af dit indlæg - læste og gik amok over bogen da den udkom. Ja jeg er SÅ gammel. Klart en filmatisering værd :)
JuggernautJuggernautSkrevet 25/01-14 20:22 
Jeg har genhørt den for nylig på lydbog. Et herligt genhør, men om den vil stå til måls med det store lærred, vil være tvivlsomt.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
millenniummillenniumSkrevet 25/01-14 20:49 
Ja, det ville kræve en vis modernisering og et radikalt tiltag som gør illegale videospil troværdigt. :) Men vis nu vi fik Nikolaj Arcel til at instruere... :)
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 28/01-14 09:49 
Der er jo gamer. Den med Gerard Butler. Selv om den ikke er så fed.
slk486slk486Skrevet 28/01-14 10:04 
Nå, ja. Rimelig oplagt :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 28/01-14 10:17 
Nå ja. Jeg prøvede at se de første 10 minutter på Netflix. Så droppede jeg den. Men den KUNNE have været god.

Ligesom den der - hvad hedder den nu - fornylig teeganger slasher om et videospil, hvor spillerne dør en efter en IRL. Den skulle være pænt lortet.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 28/01-14 10:18 
Tror det var den vi så på SSKT på et tidspunkt? Den er virkelig forfærdelig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 28/01-14 10:25 
Stay Alive?
j/k
vyssenvyssenSkrevet 28/01-14 20:53, rettet 28/01-14 20:53 
Der er også Jumanji. Den er nu heller ikke så god.
slk486slk486Skrevet 29/01-14 01:49, rettet 29/01-14 01:50 
Hvis vi tæller brætspil er der også 2eren Zathura :)
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/01-14 03:22 
Zathura filmen har dog ikke særlig meget med Jumanji at gøre. Bøgerne skulle vist være lidt nærmere beslægtede :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 29/01-14 07:57 
Tja, konceptet er da helt det samme. Zathura er bare ikke særlig god, og hende fra Twilight gør bestemt ikke filmen bedre. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 29/01-14 08:58 
Glemte selvfølgelig den mest obvious "movie about video games"... Wreck-it Ralph.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 29/01-14 10:43 
Haha, selvfølgelig. Den kan jeg nu meget godt lide. Stenet den ikke var blevet nævnt.
SumezSumezSkrevet 29/01-14 14:19 
Jeg havde ikke hørt om den nye Turtles-film, men den ser satme sej ud:
http://www.movieweb.com/news/teenage-mutant-ninja-turtles-shredder-and-leonardo-revealed

Ligner bevidst kitsch uden at virke for desperat - dvs. præcis den stil der klæder Ninja Turtles :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 29/01-14 21:10 
Er det ikke Bay der instruerer?
j/k
NaieraNaieraSkrevet 29/01-14 21:43 
Damn, Shredder ser ond ud :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 29/01-14 23:19 
slk486>
Er det ikke Bay der instruerer?

Heldigvis ikke!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 29/01-14 23:44 
Han er dog producer.

Desuden er Megan Fox med i den, hvilket kun kan betyde en dårlig film på den meget dårlige måde. Resten af castet er heller ikke noget at råbe hurra for selvom jeg grinede lidt da jeg så Danny Woodburn (dværgen mickey fra seinfeld), skal spille Splinter.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/01-14 23:52, rettet 29/01-14 23:53 
Det kunne da være værre. De kunne bede den ene gut fra Backstreet Boys om at tage sit Turtles kostume på igen, fra hans yngre dage i Disney World. :3

Og hvis Megan Fox er April, kan det kun betyde at hun er mindst lige så belastende som i de gamle tegnefilm. Score!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
1'802 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig