X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox Live Arcade


Svar
OmenOmenSkrevet 28/09-06 19:49 
Jeg skrev for nyligt en lille artikel om XLA, som jeg godt kunne tænke mig at høre folk herinde fra's respons på, da jeg ved vi er mange brugere af servicen herinde.

So without further ado:

Jeg elsker Geometry Wars: Retro Evolved. Havde jeg forud for at købe en Xbox 360 vist hvor godt spillet var, ville jeg ikke et sekund have været i tvivl om at de næsten fire tusinde kroner jeg gav for maskinen, var alle pengene værd. Men kærligheden stopper ikke ved ikke ved Geometry Wars, for jeg elsker også den service som for ganske få kroner har givet mig adgang til spillet: Xbox Live Arcade (XLA). Eller det er måske for meget sagt, faktisk ville det nok være mere korrekt hvis jeg skrev at jeg elskede ideen ved Xbox Live Arcade, og at jeg elskede hvad det potentiale servicen kunne have til i fremtiden, for lige nu har den øverste ledelse misforstået noget.

Lad mig forklare: Det jeg elsker ved Geometry Wars er at det på alle punkter demonstrerer ideologien bag XLA på den absolut bedste vis. Her er et spil som du kan spille i ti minutter af gangen, men som samtidigt har formået at holde mig fænget længere foran skærmen end noget andet spil på maskinen. Her er et spil som viser hvordan enkel, nogen vil sige gammeldags, grafik kan peppes op med den nyeste teknologi og resultere i en farve eksplosion ikke set eller hørt om siden tressernes glade LSD-dage. Her er et spil som kan købes og downloades af stort set alle, uden at de i månedsvis må spare lommepengene for derefter finde en butik der endnu har spillet til salg. Bedst af alt er dog er der her er tale om et spil der er et ekstrakt af alt hvad der var godt ved gårsdagens arkadedage: point, highscores og et gameplay der belønner dedikation og evner. Med andre ord blev alt hvad alle titler på XLA burde være, altså samlet i en af servicens første titler, et pletskud ikke oplevet siden Halo blev lanceret med den originale Xbox.

Ti lange måneder er der gået siden vi endelig kunne få fingrene i Xbox 360 herhjemme, hvilket også betyder at udviklere over hele verden har haft minimum ti måneder til at kæle og finpudse deres potentielt vidunderlige XLA-projekter. Ti måneder og intet er sket. Fra at være en fantastisk service der fra dag ét tilbød utrolige titler som Geometry Wars og Mutant Storm, har jeg i stedet måttet være uvillige tilskuer til en spilmæssig implosion. Den tidlige succes må have gået nogen til hovedet, for i de sidste ti måneder har jeg måttet lade mig afspise med gamle PC-konverteringer, samt endnu ældre arkade-titler som knapt er blevet opdateret siden de originalt ramte markedet for snart tyve år siden. Det værste er at der helt for oven i systemet sidder nogen pygmæhjerner, der stadig lever højt på den gode omtale servicen fik i starten, og nu tror de kan smide alt op på XLA og forvente lige så god omtale.

Jeg forstår udmærket at der skal være plads til alle på XLA, at der skal være spil for folk som knapt har rørt en kontroller før, hvilket er grundlaget for titler som Zuma, Bejeweled og Hardwood Spades. Hvad jeg ikke forstår, er at vi som Xbox 360-ejere skal føle os enormt privilegeret for adgang til affald som Frogger, Galaga og Crystal Quest, lavet af "udviklere" så dovne, at du praktisk ikke ville kunne adskille spillene fra de tyve år gamle arkadeoriginaler.

Vi bliver lovet at der i fremtiden vil komme fantastiske titler som vil overgå alt hvad vi hidtil har set, og det både tror og håber jeg da også på. Men når jeg får at vide at jeg skal glæde mig til titler som det originale Sonic The Hedgehog, står det krystalklart for mig at der sidder nogle bagmænd der ikke har den fjerneste anelse om hvad de laver. Sonic er et fantastisk spil, men havde du spurgt mig, hvordan jeg forestillede mig XLA ville se ud, et halvt år før servicen rent faktisk trådte i kraft, ville jeg glædeligt have fortalt om en service med adskillige Megadrive og arkade-klassikere fra dag ét. Havde det været urimeligt at forvente, selvfølgeligt ikke. Min reelle beskrivelse af XLA lyder helt anderledes, og det virker i dag til i stedet at handle om de lettest tjente penge, ganske som frygtet. Ingen kan bilde mig ind at der er de store omkostninger i at omsætte en ti - tyve år gammel arkadeklassiker til Xbox 360, og alligevel bliver jeg hver gang snakken falder på emnet fyldt med falske smil og PR sludder om alt andet end det egentlige emne.

Et glimrende eksempel på den pengegriske politik er det for nyligt udsendte Street Fighter 2, der af de fleste brugere var set som XLA’s næste betydningsfulde titel. Det hele blev dog ruineret af et ekstremt inkompetent udviklingshold der tydeligtvis ikke kendte det fjerneste til det originale spil. Havde nogen givet sig tiden og ressourcerne til rent faktisk at lave en tro konvertering af arkadespillet, havde jublen ingen ende ville tage. I stedet skyndte en masse godtroende XLA brugere sig at købe spillet de første dage, for derefter at opdage at de havde erhvervet sig et næsten uspilleligt stykke makværk. Ville du have lyst til at købe flere XLA titler efter en sådan oplevelse?

Nogen burde ruske op i den ledelse der har med XLA at gøre, for med den stil der indtil videre er lagt for dagen, kan de hurtigt glemme alt om at se flere credits fra spillere lige så frustreret som jeg er - og det er synd. For mindre udviklere som PomPom, Llamasoft og Introversion kunne XLA udvikle sig til det distributions led der i så mange år har manglet, men sørger nogen ikke for at sortere ukrudtet fra vil det hele hurtigt blive forpurret. Indtil nogen bliver fyret og drastiske ændringer bliver foretaget, kan i finde mig på Geometry Wars highscore listen, lige omkring de 900.000 point.
Vote Ficus!
KTCKTCSkrevet 28/09-06 20:11 
Jeg er enig i stort set alt hvad du skriver.
Lidt synd at man soler sig i den initielle ros og så ellers bare læner sig tilbage i stolen, i stedet for at fortsætte den gode stil. At hælde gammel vin på endnu dårlige flasker end de kom fra er bestemt en dårlig måde at holde et godt rygte kørende...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 28/09-06 20:30, rettet 28/09-06 20:36 
Der er ingen tvivl om, at servicen mest er potientiale i øjeblikket og det skyldes, at de fleste udviklere var uvillige til at hoppe med på vognen i starten. Der var ikke mange, som troede på at Live Arcade ville blive en succes. Men det synes, at være ved at ændre sig. Ikke kun fordi firmaerne hopper med på Microsofts vogn, men også fordi Nintendo (og senere Sony)snart tilbyder noget tilsvarende.

Hvorfor vi skal afspises med "klassikere" fra de tidlige firsere, forstår jeg heller ikke. De fleste af dem, er næsten ikke spilbare. Der burde i stedet være mere fokus på 16 bit klassikerne.

Alligevel føler jeg ikke, at servicen bliver drevet af kyninikere, der bare er ude på at tjene penge. Tværtimod er entusiasmen nærværende og de svage firsertitler sandsynligvis det eneste MS folkene blev tilbudt.

En anden ting er, at det kan være svært at sige hvilke firser titler er for ringe. Jeg har fx moret mig med Gauntlet, men har også mødt folk, som finder det elendigt. Ja, der er endda folk derude, som finder Frogger og Galaga sjove. Skræmmende ;) Selv køber jeg da Defender, når det kommer.

Kvalitetsniveauet er egenligt heller ikke noget stort kritikpunkt for mig. Ligesom andre spilforretninger vil der være gode og dårlige titler, men det generer mig ikke, så længe der er nok titler i hver ende. Og det er - for mig - det egenlige problem: Der er ikke nok titler.

I øjeblikket får vi en titel om ugen. Det er muligt at modellen ikke kan bære mere, men to-tre gange det antal ville være at fortrække.

Jeg er optimistisk for nu. Spil som Marble Blast Ultra, Geometry Wars og Mutant Storm har leveret til fulde. Andre titler ligger lige derunder, men er stadig værd at bruge tid på. Samtidigt ser det ud til, at der kommer et højere antal i fremtiden. Og selv hvis det ikke skulle være tilfældet, vil jeg alligevel få meget ud af spil som Castlevania SotN, Minters næste spil, Metal Slug, Mutant Storm Empire o.lign.

Selv det nyudgivne Doom, skal nok underholde mig i timevis :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 28/09-06 21:22 
Det er rigtigt, at servicen har været en smule tam indtil nu. Men der er nu en forklaring på det. MS valgte bevidst at tage små skridt, og havde ikke forventet en succes i den størrelsesorden, som er tilfældet.

Derfor gik der lidt tid før MS begyndte at lave aftaler om nyudviklede spil, men nu dukker de jo så småt op, og der er annonceret ret mange af slagsen de seneste måneder, specielt i forbindelse med X06. Tror godt jeg kunne komme på mindst 10 titler ved at researche lidt. Og det er så uden puzzlere, bræt- og kortspil, så jeg synes fremtiden er lovende. Læste i øvrigt i dag, at der er et minigolfspil på vej, det synes jeg er stort :D
SephirothSephirothSkrevet 28/09-06 22:18 
Som jaes skriver, mener jeg at have læst, at MS - og udviklerne - ikke havde regnet med at servicen ville blive en så stor succes, hvorfor det forfriskende og nye først kommer nu.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
DeluxScanDeluxScanSkrevet 29/09-06 00:12, rettet 29/09-06 00:12 
Doom har givet mig troen på XBLA igen. Fremragende udført med bl.a. leaderboards og lækkert multiplay (Der faktisk er bedre end hos de 'ægte' 360 spil).
800 points, men bestemt det værd!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
dRxLdRxLSkrevet 29/09-06 10:17, rettet 29/09-06 10:18 
Ah doom, når min tommel bliver god igen får du ansigtet fyldt med shotgun pellets, Dick Cheney style =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
happyEDhappyEDSkrevet 29/09-06 10:41 
Sensible soccer
Small Arms
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Bede-xBede-xSkrevet 29/09-06 11:02, rettet 29/09-06 11:02 
Det ville måske være værd at lave en tråd, om de spil som kommer på Live Arcade, i stil med den Jaes lavede om japanske spil.

Så kunne man danne sig et bedre overblik over, hvor servicen er på vej hen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
tastasSkrevet 29/09-06 11:03, rettet 29/09-06 11:04 
DeluxScan>
Doom har givet mig troen på XBLA igen. Fremragende udført med bl.a. leaderboards og lækkert multiplay (Der faktisk er bedre end hos de 'ægte' 360 spil).
800 points, men bestemt det værd!

Det lyder godt.
Lurede lidt på det, men ville lige høre lidt indtryk af det først. Nu skal jeg helt sikkert have det - glæder mig også til at gå lidt amok i Co-op med vennerne.

Men lige hurtigt - fungerer kontrollen godt? Syntes det har været et generelt problem ved mange af de gamle klassikere som de har genudgivet i Live Arcade...
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Bede-xBede-xSkrevet 29/09-06 11:34, rettet 29/09-06 11:40 
Kontrollen fungerer glimrende, men du kan jo teste det selv, ved at downloade trial versionen.

Noget andet jeg har tænkt på, er om MS går i den rigtige retning? De har jo opsat visse krav mht til opløsning og online integrering på Live Arcade spillene. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg støtter dem, når der er multiplayer i et spil. Det ville ikke være det samme at købe Gauntlet, hvis man ikke kunne spille med vennerne over nettet.

Men når det kommer til singleplayer spil, er jeg ikke sikker på gevinsten er så stor. Spørgsmålet er også, om det sløver antallet af udgivelser, men det får vi nok svar på, når Wii kommer...

Hvis ingen andre har lavet det, så laver jeg en oversigtstråd i nat til arkade spillene på de tre store maskiner.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KalicolaKalicolaSkrevet 29/09-06 11:41 
Kan man spille doom i co-op? Splitscreen?
For The Love Of The Game
Bede-xBede-xSkrevet 29/09-06 11:44 
Du kan spille Doom i co-op over nettet og i splitscreen, men splitscreen fungerer ikke pga skærmstørrelsen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 29/09-06 13:36 
4-player splitscreen fungerede fremragende i den udgave der lå på Doom III. Hvad er problemet i XBLA-udgaven?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 29/09-06 13:42 
dRxL>
Ah doom, når min tommel bliver god igen får du ansigtet fyldt med shotgun pellets, Dick Cheney style =)

Hvad har du da lavet med den?
Uanset hvad, så vil det være mig en fornøjele at introduere dig for 'my little friend': Mr. Shotgun ;)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KalicolaKalicolaSkrevet 29/09-06 13:48 
man kan godt spille doom splitscreen, men det funger ikke? Ikke forstået

Jeg har spillet golden eye 4player på verdens mindste tv, og det fungerede fint en hel weekend :-)
For The Love Of The Game
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/09-06 15:40 
Dvs. et 4" tv. Imponerende.

;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 30/09-06 01:09 
Nåeh, problemet et bare at i har små displays ;-)

Jamen helledusseda, så må i jo overlade splitscreen til dem med displays i mandsstørrelse. Ahh, 4-player splitscreen med ca. 25"-28" hver - det holder :-D
Bede-xBede-xSkrevet 30/09-06 01:30 
Darknon>
man kan godt spille doom splitscreen, men det funger ikke?

Det fungerer ikke optimalt pga skærmstørrelsen. Alt efter hvor mange spillere man er. I twoplayer får du kun lige omkring en fjerdedel af skærmen hver, hvor man i fx Halo og Timesplitters deler den. Den samme fejl kunne findes i Doom udgaven, der var med i Doom 3 CE.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 30/09-06 01:32 
Ban request: Alle med skærme på mere end 32" :)

Eller, hvad er det man siger, store skærme, små... hmm... ja, hvad var det nu...
Bede-xBede-xSkrevet 30/09-06 01:34, rettet 30/09-06 01:35 
Det er ikke skærmstørrelsen af fjernsynet, jeg snakker om, men skærmstørrelsen af spilområdet - altså størrelsen af split-screenen. Selv hvis man sætter den på det højeste, så fylder det ikke ret meget. Der er KÆMPE sorte borders i two player.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 30/09-06 01:39 
Hvis det var til mig, så var mit indlæg til Jmog - vi skrev samtidig :)
Bede-xBede-xSkrevet 20/11-07 20:48, rettet 20/11-07 20:49 
Hvis man kan overtale en kammerat til at købe 360 her til jul, vil både han og en selv få ti gratis Live Arcade spil:

http://www.next-gen.biz/index.php?option=com_content&task=view&id=8016&Itemid=2
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 23/05-08 12:19, rettet 23/05-08 12:27 
MS har åbenbart planer om at trampe på de mindre populære XBLA-titler og deres udviklere:

And what qualifies as 100% pure garbage, you ask? It's a combination of things: A title must be at least six months old, have a Metacritic score below 65 and a conversion rate below 6%. Microsoft will provide a three-month notice before delisting any game.

EDIT: Vi brugere kan vel så dermed ikke re-downloade disse spil :/

Underperforming XBLA titles to be delisted.
SumezSumezSkrevet 26/05-08 08:28 
Tja, jeg synes nu også der er ret meget bræk imellem, som egentlig ville være rart at kunne filtrere fra. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig