X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Airport Express og ny internetudbyder...


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 13/09-06 09:34 
.. Jeg kan ikke få det til at virke :/

Jeg har lige, her til morgen, skiftet internetudbyder. Hvis jeg trækker kablet direkte fra routeren og til min iBook fungerer alt perfekt, men hvis jeg trækker det gennem Airporten virker det ikke.

Hvis jeg går ind under systemindstillinger og vælger netværk, står der at der er oprettet forbindelse til internettet via Airporten.

Jeg har prøvet at opsætte den via Airport hjælpeprogrammet, men det hjælper heller ikke.. Tænker at der måske er nogen gamle indstillinger fra TDC der "er blevet liggende", eller noget i den retning?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 13/09-06 09:45 
Både printeren og iTunes via Airporten virker i øvrigt stadig perfekt, må jeg lige indskyde. Så det er ikke selve hardwaren der er stået af
TurricanTurricanSkrevet 13/09-06 11:03 
Hvis du har haft en af TDCs gamle PPPoE opkoblinger, kan du i hvertfald ikke bare skifte til en anden udbyder der kører via DHCP. Jeg kender ikke Airporten, men har læst at den kan køre PPPoE, så dette kunne være problemet. Så er det jo bare lige om du kørte PPPoE da du havde TDC?
The Gods pause for a moment...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 13/09-06 12:04 
Hmm, jeg ved ikke med TDC, men hos den nye udbyder, Fullrate, skal der i hvert fald ikke oprettes forbindelse med PPPoE. Det er Airporten heller ikke indstillet til.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 15/09-06 11:40 
Jeg får stadig pres af det her problem
la0sla0sSkrevet 15/09-06 12:59 
Jeg ville super gerne hjælpe, men aner ikke rigtig hvad der kan gøres. Har du evt. prøvet at lave en "hård" reset på din airport? Altså trykke den lille knap ind, hiv airporten ud og lad knappen være inde i 7-10 sek. Så bliver alt sat tilbage.

Et andet problem kan evt. være hvis din router bruger en intern ip adresse som airporten ellers ville bruge? Altså jeg har oplevet hos andre, nogle konflikter i forhold hvordan ip numrene var fordel. At router kaldte sig 10.0.0.1 og at switchen prøvede på at være der. Tjek at routeren er på 10.0.0.1 og at airporten befinder sig på 10.0.1.1 det har du dog sikkert gjort.

Ville ønske jeg kunne hjælpe mere.

Du har også tjekket at din computer har alt sat på automatisk?
Hvad sker der?
lkzlkzSkrevet 15/09-06 18:12 
Den Airport Express har vel en MAC adresse, er du registeret med din MAC adresse hos din nye udbyder? I så fald er du nok registeret med din iBooks MAC adresse og skal klone den på din AE for at den også kan komme online.
McLovin
3of193of19Skrevet 15/09-06 18:47 
lkz>
Den Airport Express har vel en MAC adresse, er du registeret med din MAC adresse hos din nye udbyder? I så fald er du nok registeret med din iBooks MAC adresse og skal klone den på din AE for at den også kan komme online.

Routeren er det første led i kæden efter modemmet, så det er dens MAC adresse der evt gemmes af udbyderen, ikke Airportens.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 16/09-06 10:14 
Det virkede faktisk at lave en big pimpin' reboot som la0s nævnte. Jeg var ellers ret sikker på, at jeg allerede havde prøvet det, men jeg havde åbenbart ikke gjort det rigtigt :)

Mange tak for svarene
la0sla0sSkrevet 16/09-06 17:12 
Det var nice, big pimpin' reboot er også meget anmelderrost, og kan med fordel bruges på det meste ;)

Men godt det virker :)
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 06/09-07 08:43 
Er der nogen som har et svar på dette Airport problem:

Min internet-udbyder har fornyligt ophørt muligheden for gæste-IP (noget med terror-lovgivning). Det har givet mig nogle problemer:

Jeg har en Airport som er første enhed efter udbyderens modem. Jeg har derfor sat internetforbindelsen sådan at den ene af mine to IP-forbindelser går til Airport'en. Det virker fint. Men når jeg så forbinder med nettet via min computer så opretter den automatisk en IP for min iMac, hvilket vil sige at min anden mulige IP-forbindelse bliver brugt. Det var vidst ikke meningen. Problemet er så at når min kæreste kommer med sin designløse HP laptop så er der ikke nogle forbindelser i overskud.

Så vidt jeg ved skulle det være muligt med Airport'en at have uanede mængder enheder opkoplet til nettet via Airporten: Flere laptops, DS, Wii osv osv.

Så spørgsmålet er vel: hvordan laver jeg multiple-connections til én Airport Express, uden at enhederne æder hiandens IP-adresser.
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 06/09-07 09:54, rettet 06/09-07 09:54 
Du kan sætte Airporten til kun at være trådløst accesspoint, sådan så din router sørger for IP adresser osv. Men det burde da ikke være et problem, hvis din router er 10.0.0.1 og din Airport er 10.0.1.1 og alt andet der efter så bliver *.1.2, *.1.3, *.1.4 osv.

Sålænge det bare foregår lokalt.
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 06/09-07 10:23 
Er problemet ikke netop at han ikke har sin egen (NAT) router i spil?

Ud fra hvad jeg kan læse er Airport Express kun en basestation, altså ingen indbygget router.

Man skal altså have en sådan ind imellem modem'et fra sin udbyder og Airport Express'en.

NAT routing for de uindviede
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 06/09-07 10:28 
Halvrelateret spørgsmål... findes der ikke noget a la Airport, som ikke kommer fra Apple imperiet?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 06/09-07 10:34, rettet 06/09-07 10:44 
Efter at have rodet en del med sagerne, og søgt support på nettet, læste jeg hvordan man deler én IP-adresse med flere enheder, så AirPort distribuerer adresser til de enheder der får forbindelse med basen.

Jeg gør det i Airport-hjælpeværktøjet under Netværk. Problemer er så at hvis jeg aktiverer muligheden for at distribuere IP-adresser, så knækker forbindelsen alligevel. Jeg kan finde mit netværket og den indikerer en positiv statis, men hvis jeg åbner Safari, iChat m.v. så er der ingen forbindelse.

Sagt på en anden måde...

$€&#/§+?!*€&)"....!!!!!!!!

Men det MÅ da være måden at gøre det på, hvis man skal bruge flere enheder på én IP-adresse.

EDIT:

Nu prøver jeg så "Del et udsnit af IP-adresser (med DHCP alene)". Så skriver den at: "Hvis et udsnit af DHCP-adresser skal deles kræver det at basen at konfigureret til at bruge statiske IP-adresser"

Huh...?
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 06/09-07 10:49 
@Sumez: Du kan vel bare købe en standard WiFi basestation fra en anden fabrikant. Jeg har ikke haft fingre i Airport Express basestationer, men så vidt jeg har forstået er det alt de er. Hvis du er lidt snu køber du noget med indbygget router også.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 06/09-07 11:10 
Hvilken fordel er det med indbygget router? Vi har en ret god WiFi router i forvejen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 06/09-07 11:21 
Altså du har en enhed med indbygget WiFi basestation og router?
Hvad skal du så med Airport Express?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 06/09-07 13:49 
Spille musik
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 06/09-07 13:52 
Øjeblik, jeg spørger lige min kammerat der har et lækkert produkt til det formål. Kan ikke huske navnet, men de er lige blevet købt af Logitech.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 06/09-07 14:06 
Oh, det ville være helt perfekt!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 06/09-07 14:13, rettet 06/09-07 14:16 
Jeg tror mit internet-problem er blevet tåbeligt kompliceret, så forfra:

Min internetudbyder Comxnet tilbyder 2 IP-adresser, og ingen gæste-IP.

Min plan er så at jeg bruger den ene IP-adresse til min gamle stationære iMac som ikke har indbygget Airport.

Den anden IP-adresse ville jeg så bruge til min Airport, som så skal kommunikere med mine trådløse enhedere.

So far so good.

Skal der så laves en netværkopsætning hvor Dr. Airport distribuerer IP-adresser til enhederne?

Lige nu har tilfældighederne udartet sig sådan at jeg sagtens kan komme på nettet på min iBook via Airport, men iBooken kræver blot sin egen IP-adresse til formålet (hvilket jo ikke burde være nødvendigt når jeg er online via Airport).

Nu bliver det sjovt: Jeg har talt med Comx kundeservice, hvor en medarbejder påstod hårnakket at jeg ikke kunne bruge min iBook trådløst fordi de ikke kunne finde min Airports MAC adresse i deres system. Det blev ligefrem til et lille skænderi, fordi medarbejderen mente at min iBook opsnappede et andet netværk i bygningen. Bullshit, når jeg kan få mit airport-værktøj til at indikere hvilken Airport base jeg har kontakt med: min! Men de kunne godt finde MAC-adressen for min iBook, hvilket jo ikke burde lade sig gøre hvis jeg opsnappede et andet netværk end deres. Fjolser - dem får jeg ikke noget ud af.

Anyway er jeg stadig lost og er ikke kommet nærmere en løsning. Er der nogen som har nummeret til verdens klogeste Mac-ekspert?
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 06/09-07 14:24 
Jeg har selv ComX og kører med en D-Link trådløs router, hvor jeg har haft 5-6 computere på ad gangen, uden problemer. Jeg tror du sparer en masse blod sved og tårer ved at anskaffe dig en router. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 06/09-07 14:27, rettet 06/09-07 14:32 
Sumez:
Skal dimsen kun bruges til at streame musik, eller skal den også kunne bruges som WiFi-adapter?

Hvis det kun er til musik, findes der en del. SoundBridge har fx et ganske godt ry:
http://www.dvdpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252544&Images=true
- Den basale model.

http://www.dvdpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=195533
- Den lidt mere avancerede.

Dog kan de ikke spille ACC-filer, som er kopi-beskyttede fra iTunes Store, men mit gæt er, at det er forholdsvis normalt, når der ikke er tale om AirPort eller kopier. Til gengæld understøtter de ret sikkert flere formater/bedre lydkvalitet.
SumezSumezSkrevet 06/09-07 15:47 
Kun til musik. Jeg vil gerne kunne sende til anlægget i stuen fra alle computere i lejligheden uden at skulle hive kabler mellem andet end forstærkeren og nævnte box. Og det skal selvfølgelig være digitalt og i høj kvalitet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 06/09-07 18:03 
http://www.slimdevices.com/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WraithWraithSkrevet 06/09-07 22:59 
kidcaffeine>
.. Jeg kan ikke få det til at virke :/

Jeg har lige, her til morgen, skiftet internetudbyder. Hvis jeg trækker kablet direkte fra routeren og til min iBook fungerer alt perfekt, men hvis jeg trækker det gennem Airporten virker det ikke.

Jeg ved ikke det fjerneste om Mac....
MEN jeg ved at langt de fleste udbydere "holder øje med hvad der sidder i enden af kablet" og når denne hardware skiftes skal der gå en "rum tid" - fra ½ time til en dag. Prøv evt at slutte dit udstyr til, ring og bed dem om at resette linien. Det har hjulpet mig adskellige gange inden jeg fik en router jeg var tilfreds med.

Som sagt jeg ved hat om Macs, jeg ville bare give dig dette råd, det ku jo være ;)
I only fart when i'm asleep.
millenniummillenniumSkrevet 07/09-07 11:41, rettet 07/09-07 11:43 
Nu fik jeg sgu' skidtet til at virke. Man skal bare sætte Airport til at distribuere IP-adresser automatisk. Så virker det hele bærbar, Wii, DS - og jeg skal slet ikke lave nogle manuelle opsætninger på nogen af enhederne. Grønt lys!

Som udgangspunkt er Airport opsat til at virke som et switch for internet-opkoplingen, så man skal indstille det manuelt i sit Airport-hjælpværktøj.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig