X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

TP - Det største Zelda spil, nogensinde?


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 03/09-06 14:48 
IGN; "Twilight Princess will not only be bigger - a horse ride from one side of Hyrule to the next is rumored to take 45 real minutes"


O_O Der var mange meninger omkring Wind Wakers langsomme gameplay når man skulle rejse fra den ene ende af verden til den anden. 45, minutter bare for at komme fra et sted til et andet, er ret langtid.

Shigeru, sagde at d... Se hele indlægget


IGN artiklen
Well crucify the insincere tonight...
251 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Svar
SqafemrSqafemrSkrevet 21/11-06 23:00, rettet 21/11-06 23:16 
Zelda til DS'en skulle da gerne komme næste år, så... Jo tak!...

Et zelda spil om året siger i?? Det er faktisk tæt på.

The Legend of Zelda udkom i 1987, og så vidt jeg kan tælle mig frem til, er der udgivet 13 forskellige Zelda titler (14 med TW, og hvis vi tager "The Legend of Zelda: Phantom Hourglass" (DS) med bliver det 15).

De titler jeg kan komme på:

1. The Legend of Zelda (nes)
2. The Legend of Zelda 2 (nes)
3. Link's Awakening (gb)
4. A Link to the Past (snes)
5. Ocarina of Time (n64)
6. Majora's Mask (n64)
7. Spil 1. GBC (noget med seasons?)
8. Spil 2. til GBC (humm... kan sq ikke lige huske titlen)
9. Wind Weaker (GC)
10. 4 Swords (GBA)
11. The Minish Cap (GBA)
12. 4 Swords (GC)
13. Et zelda spil til en maskine som ikke kom fra nintendo, Philips måske? (kender ikke titlen på spillet).
14. Twilight Princess
15. Phantom Hourglass (2007, måske)

Mangler der noget?

Jeg vil ikke tælle genudgivelser eller "master quest" med. Og jeg er også lidt i tvivl med de 2 "4 Swords", men et zelda spil er vel et zelda spil?? ik?

Så, det jeg gerne ville frem til er at, fra 1987-2007 (med lidt skarp hovedregning giver det 20år) er der udgivet 15 zelda titler, det er alligevel 3/4 spil om året.
Uhyggeligt tæt på et spil om året.

Edit:

Og jeg syntes faktisk de holder standarden meget godt.
Keep up the good work!
RJKRJKSkrevet 21/11-06 23:10, rettet 21/11-06 23:10 
Hvis man absolut VIL genopfinde...

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SqafemrSqafemrSkrevet 21/11-06 23:35, rettet 21/11-06 23:36 
Ahhh... sikke en fin liste. Der er jo snart ikke den ting man ikke kan finde på P:R.

Men det var sjovt at få tjekket hukommelsen :P

Og det er stadigvæk mange gode spil på 20år.
Har godt nok hørt at spillene til CDI (hedder den, ja! takker linket) ikke er så gode. Men den fejl, at udlåne zelda licensen til en anden platform, gentager Nintendo nok ikke igen.
jaesjaesSkrevet 21/11-06 23:42 
Beano>
Zelda 2008 ?.. nej tak...

Argh, lad være. Pimp your Link. Du vil jo gerne :P
WikzoWikzoSkrevet 22/11-06 17:27 
Fandt lige et rigtig godt video-review af spillet på Gametrailers.com.

Der er dog en del screens-spoiler (altså klip vi aldrig har ste før), men det er bestemt det værd.

Zelda TP video-anmeldelse
Bede-xBede-xSkrevet 23/11-06 05:42 
Er der folk, som stadig kan have problemer med grafikken efter at have set det review?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EchoEchoSkrevet 23/11-06 07:01 
Jeg gider ikke se reviewet - er bange for spoilers. Jeg prøver så vidt muligt, at holde oplevelsen uberørt, indtil jeg får spillet. Men kan på nuværende tidspunkt sige, at jeg intet har imod grafikken. Det er super flot, og jeg klager ikke.
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
dRxLdRxLSkrevet 23/11-06 13:53 
Bede-x>
Er der folk, som stadig kan have problemer med grafikken efter at have set det review?

Ja.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KalicolaKalicolaSkrevet 23/11-06 14:18 
Det er jo ikke ligefrem "spaceworld trailer" grafik. Men det er en del bedre end ocarina of time. så jeg klager ikke.
For The Love Of The Game
DommergaardDommergaardSkrevet 23/11-06 16:07 
Synes nu at det er flot grafik. Man kan ikke sidde med Oblivion og Gears of War i baghovedet når man kigger på grafikken. Det ER "last"-gen-grafik!
BeanoBeanoSkrevet 23/11-06 16:27 
Ja, det er ret så tydeligt... jeg har dog ikke noget egentligt problem med new-gen grafikken for jeg ved at den artistiske stil og atmosfære fænger mere.

Syntes det er mere synd at Nintendo ikke har anvendt et rigtigt orkester-indspillet score og stadig klamrer sig til MIDI-lyden. Det kunne de jo passende have lavet for at få spillet til at virke mere moderne.
DommergaardDommergaardSkrevet 25/11-06 20:08 
Hørt! Wind Waker OST var rigtig nice!
KLTKLTSkrevet 25/11-06 20:28 
Jeg er helt enig omkring det med soundtracket og musikken generelt i fremtidige Zelda spil, for nu hvor Nintendo for længst har lagt cartridge formatet bag sig er der da ingen undskyldninger længere for at underprioritere musik og lyd i deres spil.

Og netop musikken fra Zelda serien lægger jo perfekt op til at blive udsat for et kæmpe orkester, vi så jo hvordan Sega i sin tid valgte at prioritere musikken i Shenmue spillene højt og dette resulterede i vel nok et af de bedste soundtracks i et spil nogensinde.
9/11 Was An Inside Job
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 25/11-06 21:05 
Er det rigtigt at det er det sidste "rigtige" Zelda nogensinde? Har læst et par steder at Nintendo vil focusere på spin-offs?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Zzap!Zzap!Skrevet 25/11-06 21:54 
Jeg ville langt hellere have et lille billede malet med vandfarver af en professionel kunstmaler, end et kæmpe lærrede malet i olie af en amatør.
Den professionelle ville ikke alene have en bedre æstetisk sans, han/hun ville også have et bedre begreb om hvordan man får det bedste ud af simple midler.

Ovenstående er selvfølgelig en analogi til folk der hele tiden snakker om at "TP da godt nok er flot, men at det ville have være SÅ meget flottere på PS3".
Sandheden er at det ville det *ikke*.
En sand kunstner vil udnytte sit medie og sine midler fuldt ud. Ikke beklage sig over tekniske begrænsninger, men derimod omfavne dem, som muligheder for et anderledes udtryk.
Hele TPs grafikstil er lagt an på GC/Wiis begrænsninger og fordele.

Jer der beklager jer over at musikken ikke er orkester indspillet, har I overvejet at elektronisk musik højstsandsynligt er det bedste valg af en række årsager:

- Videospil er interaktive, derfor skal musikken om muligt også være det. Der giver elektronisk mixet musik, et langt overlegent resultat.
- Elektronisk musik fylder langt mindre og kan derfor være i hukommelsen, det betyder at i stedet for at benytte al streaming kapaciteten til at streame musik, kan man i stedet streame landskaber, animationer eller anden data.
- Med elektronisk musik har man en række muligheder for kontrol og variation og effekter orkester musik aldrig ville kunne hamle op med. Dertil kommer bedre kontrol med alle microfacetter af musikken. Dette kan være vigtigt hvis musikken skal loopes og høres mange gange, dér ville de mindste fejl, som ville have være charmerende i et stykke der kun bliver spillet een gang, blive meget irriterende at høre på.
-Elektronisk musik er langt billigere, hvilket betyder at man kan lave mere for pengene. Man kan også rette indtil sidste øjeblik, hvis dét skulle blive nødvendigt.
Et orkester slæber man ikke lige frem for at rette et par noder, hvis man har fået en god ide.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 26/11-06 00:03 
Ja hvis det bare var så vel at "kunstmaleren" havde været så dygtig til at udnytte sine begrænsede midler som du antyder.
Det har "han" bare ikke så vidt jeg kan se.

Hvis ambitionen i grafikken havde stået mål med maskinens (i dette tilfælde GC'ens) formåen, havde der jo ikke været noget problem. Det er jo netop det der i mine øjne lykkedes så fantastisk godt i Wind Wanker.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 26/11-06 00:20 
Formålet med analogien var ikke at fastslå om TPs grafik er kunstnerisk god nok eller ej. Det var at pointere at kunstnerisk godt design vil sejre over tekniske øvelser til enhver tid.
Hvis man synes om TPs grafiske udtryk, synes jeg man skal være glad og tilfreds med det, og ikke fantasere om hvordan det kunne have set ud på en anden platform.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 26/11-06 01:04 
Pointen for mig er jo netop ikke at det er platformen i sig selv der gør det grimt, men en udvist manglende forståelse fra udviklernes side for hvad der fungerer godt på den aktuelle platform.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SonicSonicSkrevet 26/11-06 02:19 
/whine less
Parental Advisory: Explicit Lyrics
happyEDhappyEDSkrevet 26/11-06 03:21 
dRxL>
Ja hvis det bare var så vel at "kunstmaleren" havde været så dygtig til at udnytte sine begrænsede midler som du antyder.
Det har "han" bare ikke så vidt jeg kan se.

Hvis ambitionen i grafikken havde stået mål med maskinens (i dette tilfælde GC'ens) formåen, havde der jo ikke været noget problem. Det er jo netop det der i mine øjne lykkedes så fantastisk godt i Wind Wanker.


Så skete det!
Jeg er helt enige i hvad du siger ;)
Forstå ikke at folk var imod wind waker. Det var perfeckt til GC og, ja også wii.
Hvis de havde holdt sig til den stil, og stadig lavet gameplayet sådan her, altså på land og sådan. Så havde det været perfeckt!
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
BeanoBeanoSkrevet 26/11-06 09:46 
For en gang skyld enig - foretrækker også WW stilen. Men forstår også godt skiftet da TP's udseende er mere salgbart.
jaesjaesSkrevet 26/11-06 12:11 
Zzap!>
- Videospil er interaktive, derfor skal musikken om muligt også være det. Der giver elektronisk mixet musik, et langt overlegent resultat.

Rent procesmæssigt er lettere at arbejde med elektronisk musik i den sammenhæng, men selve resultatet har kun noget at gøre med implementeringen i spilkoden.

- Elektronisk musik fylder langt mindre og kan derfor være i hukommelsen, det betyder at i stedet for at benytte al streaming kapaciteten til at streame musik, kan man i stedet streame landskaber, animationer eller anden data.

Det kommer an på formatet og kvaliteten. Det er ikke så firkantet, som du gør det til.
Zzap!Zzap!Skrevet 26/11-06 15:08 
jaes>Rent procesmæssigt er lettere at arbejde med elektronisk musik i den sammenhæng, men selve resultatet har kun noget at gøre med implementeringen i spilkoden.

Man har langt større fleksibilitet med synth lyd, det er helt uomtvisteligt. Du kan pille enkelte stemmer ud og spille dem baglæns, du kan ændre visse dele af melodien helt tilfældigt etc. etc. Det ville du aldrig kunne med et prædefinerede stykke musik.

Det kommer an på formatet og kvaliteten. Det er ikke så firkantet, som du gør det til.

Selv en hårdt komprimeret MP3 fil ville fylde langt mere end tilsvarende wavetable musik (vi taler om op til flere hundrede ganges forskel alt efter musikkens kompleksitet).
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 26/11-06 17:18 
Zzap!>
Man har langt større fleksibilitet med synth lyd, det er helt uomtvisteligt. Du kan pille enkelte stemmer ud og spille dem baglæns, du kan ændre visse dele af melodien helt tilfældigt etc. etc. Det ville du aldrig kunne med et prædefinerede stykke musik.

Jo, men så er vi også ovre i noget der måske ikke er særlig brugbart i praksis. Jo mere der spilles tilfældigt, jo mere tilfældigt bliver resultatet jo også.

Selv en hårdt komprimeret MP3 fil ville fylde langt mere end tilsvarende wavetable musik (vi taler om op til flere hundrede ganges forskel alt efter musikkens kompleksitet).

Øh, jeg tror du har misforstået debatten så.

Nogle nævner, at de ikke synes midi-lyden er god nok i Zelda: TP. Om de så ved, at der er tale om midi eller kun gætter, skal jeg ikke kunne sige. Hovedsagen er, at de ville foretrække at musikken havde været fra et levende orkester*, i stedet for virtuel orkestermusik.

Det har ikke noget at gøre med, hvilket format der afspilles i selve spillet. Et levende orkester optaget i cd-kvalitet, og derefter komprimeret til fx MP3, vil give en mere ægte orkesterlyd, end hvis der er brugt midi-lyde af lav kvalitet.

*At man så kan lave et virtuelt orkester, fx vha midi, der lyder så godt, at 90% at lytterne ikke kan høre forskel, er en anden sag. Men så taler vi om instrumentfiler, der let kan fylde flere hundrede MB per instrument.
Zzap!Zzap!Skrevet 26/11-06 18:09, rettet 26/11-06 19:19 
jaes>Jo, men så er vi også ovre i noget der måske ikke er særlig brugbart i praksis. Jo mere der spilles tilfældigt, jo mere tilfældigt bliver resultatet jo også.

Nu mente jeg selvfølgelig ikke rigtigt tilfældigt, men alle de skøre ideer du kunne finde på at kaste rundt for at se om de skulle virke. For eksempel sammenmiksning af flere forskellige stemmer i forskellige hastigheder alt efter den påkrævede stemning.
Der er lidt af det allerede i den glidende overgang mellem ”farlig fjende” musikken, normal musik, og så de interaktive akkorder der bliver afspillet, når du slår med sværdet i Wind Waker.
Selvom tilfældighed *kunne* fungere til visse typer musik hvis den blev kombineret med den rigtige algoritme.

Øh, jeg tror du har misforstået debatten så.

Nogle nævner, at de ikke synes midi-lyden er god nok i Zelda: TP. Om de så ved, at der er tale om midi eller kun gætter, skal jeg ikke kunne sige. Hovedsagen er, at de ville foretrække at musikken havde været fra et levende orkester*, i stedet for virtuel orkestermusik.

Det har ikke noget at gøre med, hvilket format der afspilles i selve spillet. Et levende orkester optaget i cd-kvalitet, og derefter komprimeret til fx MP3, vil give en mere ægte orkesterlyd, end hvis der er brugt midi-lyde af lav kvalitet.

*At man så kan lave et virtuelt orkester, fx vha midi, der lyder så godt, at 90% at lytterne ikke kan høre forskel, er en anden sag. Men så taler vi om instrumentfiler, der let kan fylde flere hundrede MB per instrument.

Det er dermed underforstået at orkesterlyd er det eneste saliggørende og det ultimative mål for enhver musiker, og at elektronisk genereret musik er underlødig?
Hvad hvis komponisten foretrækker den mere elektroniske lyd i mange sammenhænge? Hvad hvis mange brugere også gør det?
I mine øre er det ikke et teknisk problem, men et attitude problem.
Elektronisk og menneskespillet musik har hver deres fordele, men man kan ikke sige at een af dem er den anden absolut overlegen.

Ang. Din fodnote, så er flere hundrede MB per instrument simpelthen forkert, jeg kan ikke forstille mig hvordan *noget* instrument skulle kunne fylde så meget. Har du et eksempel?
Det normale er, at man har et antal waveforms som man interpolerer imellem for at opnå fleksibilitet og variation. En enkelt waveform fylder kun få Kb i allerhøjeste kvalitet. Med den metode er man sikker på at nå op på i hvert fald 90% troværdighed hvis man sammenligner lyden fra et par højtalere.
Born to kill space
WikzoWikzoSkrevet 26/11-06 18:45 
Jeg forstår langt fra, hvad det er I skriver, men jeg vil gerne have én ting på det rene:

Er det rigtige mennesker fra et orkester, der har spillet musikken til Zelda TP, eller er det hele sammensat på en computer?

Hvis det er det sidste, ja, så kan jeg ikke rigtig høre forskel. Kan blot huske, at Nintendo for nogle år siden annoncerede, at der ville indeholde orkestermusik i Twilight Princess.
Zzap!Zzap!Skrevet 26/11-06 19:44, rettet 26/11-06 19:50 
Vi ved det jo ikke endnu fordi vi ikke har spillet spillet. Men anmeldelserne har i flere tilfælde klaget over at det at bruge MIDI (eller lignende format) er gammeldags.

MIDI har kun fået et dårligt rygte fordi folk tror at den legetøjs MIDI sub-standard, der følger med næsten alle lydkort, nemlig General MIDI, er den eneste MIDI der findes.

MIDI (i sin rene form) er bare et slags musik sprog, der giver en synth eller lydchip besked på hvornår og hvordan den skal spille en eller flere ud af 127 instrumenter. Disse instrumenter kan være hvilke som helst og af hvilken som helst kvalitet.
Det General MIDI gør er at der er prædefineret 127 faste almindelige instrumenter, som kan være af meget svingende kvalitet. Det er dét der har givet MIDI sit blakkede ryg.
Born to kill space
happyEDhappyEDSkrevet 26/11-06 19:50 
Tror det var i 1up showet, jeg så her for et par dage siden. De sagde at musikken var helt i top, og specielt ved bosser.
Dog snakkede de også lidt om at grafikken ikke rigtig klarede sig så godt.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
jaesjaesSkrevet 26/11-06 20:47, rettet 26/11-06 20:51 
Zzap!>
Nu mente jeg selvfølgelig ikke rigtigt tilfældigt, men alle de skøre ideer du kunne finde på at kaste rundt for at se om de skulle virke. For eksempel sammenmiksning af flere forskellige stemmer i forskellige hastigheder alt efter den påkrævede stemning.
Der er lidt af det allerede i den glidende overgang mellem ”farlig fjende” musikken, normal musik, og så de interaktive akkorder der bliver afspillet, når du slår med sværdet i Wind Waker.
Selvom tilfældighed *kunne* fungere til visse typer musik hvis den blev kombineret med den rigtige algoritme.

Jeg regnede heller ikke med, at du mente 100% tilfældigt. Jeg ville bare presse dig til at indrømme, at midi og lignende formater ikke har en kæmpe fordel i praksis, når vi taler interaktiv spilmusik :)

De fleste spil bliver jo nødt til at være strukturerede temmelig meget på forhånd. Og så kan man stort set ligeså godt optage lidt ekstra lydfiler, og på den måde have flere lydstykker at lege med.

Det er dermed underforstået at orkesterlyd er det eneste saliggørende og det ultimative mål for enhver musiker, og at elektronisk genereret musik er underlødig?

Jeg forholder mig ikke til, hvad der bedst. For det kan man, som du er inde på, ikke sådan uden videre definere. Jeg forholdte mig kun det folk talte om tidligere.

Ang. Din fodnote, så er flere hundrede MB per instrument simpelthen forkert, jeg kan ikke forstille mig hvordan *noget* instrument skulle kunne fylde så meget. Har du et eksempel?
Det normale er, at man har et antal waveforms som man interpolerer imellem for at opnå fleksibilitet og variation. En enkelt waveform fylder kun få Kb i allerhøjeste kvalitet. Med den metode er man sikker på at nå op på i hvert fald 90% troværdighed hvis man sammenligner lyden fra et par højtalere.

Jo, det er skam helt korrekt med de store filer. Som du er inde i et andet indlæg, så er midi kun en standard til lydkommunikation. Men lyden skal jo komme et sted fra. Sampler du et Steinway-flygel i samtlige oktaver, og vil du kunne afspille det i noget nær perfekt kvalitet via dit midi-keyboard som fx VSTi-format, kan du godt regne med 1 GB.

Et eksempel hvis vi fx taler VSTi-standarden er East Wests lydbiblioteker, der lyder fremragende, fylder meget og koster en bondegård. Men så får du også instrumenter, der lyder meget tæt på originalerne:
http://www.eastwestsamples.com/details.php?cd_index=979

Og for at blive i Zelda-ånden, er her et link til Tyler Heaths symfony i 4 satser inspireret af Zelda: OoT (har postet det før dog). Orkesterdelen er lavet med en af de mindre og ældre udgaver af East Wests pakker. Det er de fire første filer herfra:
http://briefcase.yahoo.com/bc/crheath@sbcglobal.net/lst?.dir=/music/Remixes&.order=&.view=l&.src=bc&.done=http%3a//briefcase.yahoo.com/
Zzap!Zzap!Skrevet 26/11-06 22:32, rettet 27/11-06 00:20 
jaes>
Jeg regnede heller ikke med, at du mente 100% tilfældigt. Jeg ville bare presse dig til at indrømme, at midi og lignende formater ikke har en kæmpe fordel i praksis, når vi taler interaktiv spilmusik :)

De fleste spil bliver jo nødt til at være strukturerede temmelig meget på forhånd. Og så kan man stort set ligeså godt optage lidt ekstra lydfiler, og på den måde have flere lydstykker at lege med.

Der var faktisk en del dynamisk manipulation med musikken i Wind Waker, men du har da ret i at det ikke er den fordel ved MIDI agtig musik, vi har hørt mest til. Det piller dog ikke ved de andre fordele jeg nævnte, og vi mangler jo stadig rent faktisk at høre TPs musik.

F.eks. er hukommelse og båndbredde er også vigtige ressourcer selv på 360 og PS3.
Man skal heller ikke undervurdere den tid der tager for en CPU i Hollywood vægtklassen, at dekomprimere DCT komprimerede filer (jeg ved ikke om Wii DSP kan bruges til det).

Jo, det er skam helt korrekt med de store filer. Som du er inde i et andet indlæg, så er midi kun en standard til lydkommunikation. Men lyden skal jo komme et sted fra. Sampler du et Steinway-flygel i samtlige oktaver, og vil du kunne afspille det i noget nær perfekt kvalitet via dit midi-keyboard som fx VSTi-format, kan du godt regne med 1 GB.

Et eksempel hvis vi fx taler VSTi-standarden er East Wests lydbiblioteker, der lyder fremragende, fylder meget og koster en bondegård. Men så får du også instrumenter, der lyder meget tæt på originalerne:
http://www.eastwestsamples.com/details.php?cd_index=979


Men det er jo så det jeg vil kalde total sampling, hvor man bare smider hukommelse efter problemet. Efter min mening en lidt vanvittig og ødsel måde at gøre det på og det har i hvert fald intet med syntetisering af lyd at gøre. Wavetable med alle de forskellige variations muligheder vil bringe dig så tæt på at det, for all intents and purposes, er det samme.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 27/11-06 00:15 
Zzap!>
Men det er jo så det jeg vil kalde total sampling, hvor man bare smider hukommelse efter problemet. Efter min mening en lidt vanvittig og ødsel måde at gøre det på og det har i hvert fald intet med syntetisering af lyd at gøre. Wavetable med alle de forskellige variations muligheder vil bringe dig så tæt på at det, for all intents and purposes, er det samme.

Jeg tror ikke du er med på, hvad en wavetable-syntese indebærer. Man skal stadig bruge samples for at få lyd ud af teknikken.

"...These sample-based synthesis systems are often called "wavetable" synthesizers (the sample memory in these systems contains a large number of sampled sound segments, and can be thought of as a "table" of sound waveforms which may be looked up and utilized when needed). A number of the special techniques employed in this type of synthesis are discussed in the following paragraphs."
http://www.sfu.ca/sca/Manuals/247/midi/Wavetable.html

Men lad ikke dette handle for meget om teknik :)
Zzap!Zzap!Skrevet 27/11-06 21:39 
jaes>Jeg tror ikke du er med på, hvad en wavetable-syntese indebærer. Man skal stadig bruge samples for at få lyd ud af teknikken.

Jeg er så meget med, at jeg ved at det hedder *wave*table fordi det kun er en enkelt bølge og ikke en hel lang tone, der er samplet.
Man kan så optage mange forskellige bølger og interpolere mellem dem, eller manipulere dem på anden måde, men en enkelt bølgeform fylder stadig meget lidt, selv i høj kvalitet.
Born to kill space
KTCKTCSkrevet 27/11-06 23:14 
Zzap!>
Jeg er så meget med, at jeg ved at det hedder *wave*table fordi det kun er en enkelt bølge og ikke en hel lang tone, der er samplet.
Nå er det det? Prøv at lave en lydoptagelse i Windows, og gem den. Den vil hedde etellerandet.wav, og "wav" er efternavnet for filtypen "Wave Sound". Disse kaldes også for samples.

Wavetable er en samling af samples, som så bruges som instrumenter. Fidusen er, at musikken så ikke bare er én lang sample, men sammensat af de enkelte samples, der bruges som en slags instrumenter.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dRxLdRxLSkrevet 27/11-06 23:29 
There there, there's no need to argue over the inner workings of stuff that has a perfectly useable explanation available on the Intertron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wavetable
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 27/11-06 23:52, rettet 28/11-06 00:15 
The sound of an existing instrument (a single note) is sampled and parsed into a circular sequence of samples or wavetables, each having one period or cycle per wave...

This method differs from simple sample playback in that the output waveform is always generated in real time as the CPU processes the wave sequences, and the waves in the tables are rarely more than 1 or 2 periods in length.

See?

Edit: Jeg skal lige huske at sige, inden jaes slår ned på det som en høg, at der hvis man simulerer traditionelle/virkelige instrumenter, er en lillebitte "lang" sample kaldet attack, som siger den lyd som f.eks. et guitar plekter eller en klaver hammer giver når den rammer strengen. Men det er stadig en meget lille sample (en tiendel sekund måske) og som nævnt, det bliver langt fra altid brugt.
Born to kill space
HeroldHeroldSkrevet 28/11-06 00:15 
Nåmen... er der nogen der har lyst til at snakke om Zelda?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Zzap!Zzap!Skrevet 28/11-06 00:26 
Gør vi ikke det? Vi snakker om musikken i det.
Born to kill space
DeluxScanDeluxScanSkrevet 28/11-06 00:53, rettet 28/11-06 00:54 
Zzap!>
Jer der beklager jer over at musikken ikke er orkester indspillet, har I overvejet at elektronisk musik højstsandsynligt er det bedste valg af en række årsager:

[Snip - opremsning]


Kunne ikke være mere enig! MIDI eller andet elektronisk musik burde ikke leve i den skam, som det gør i øjeblikket.
Specielt Nintendo har brugt elektronisk musik i stor stil på 64'eren - måske mest af pladshensyn - men både Nintendo og Rare har virkelig lavet imponerende musik og effekter på den platform.
Husk f.eks. i Banjo-Kazooie, hvor musikken skiftede karakter, alt efter om man stod uden for en hytte eller indeni. Der er også mulighed for fede fade-effekter mellem numre - tænk igen på f.eks. Banjo-Kazooie.
M3U-musikken i f.eks. Unreal er stadig noget af det bedste, jeg har hørt i et spil.
Go MIDI!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 28/11-06 08:25 
M3U er så af modul-typen, der som udgangspunkt er opbygget af samples. Moduler er i øvrigt meget udbredt på specielt Amiga, og jeg og en kammerat har leget en del med det i sin tid. Fantastisk og ret fleksibelt system.
MIDI forholder sig til et fast udvalg af samples, hvilket gør at formatet kan fylde ret lidt, men samtidig kræver en del kreativitet, hvis det ikke skal lyde som alt det andet på markedet.

Zapp:
Hvis vi lige skal have afsluttet denne her, så må vi lige forholde os til, at du specifikt påstod, at det er udtrykket "wave", der er ansvarlig for at skabe små filer. Jo mindre samples du bruger, eller jo flere faste instrumenter, jo mindre fylder musikken - længere er den ikke.
Synthesized musik består som nævnt at meget korte samples, som så bliver loopet. Specielt SID-formatet, som mange nok kender fra Commodore 64, udmærker sig ved at fylde ret lidt, og mere eller mindre bestå af computergenererede lyde.

Men noget vi godt kan blive enige om, er at jo mere der bliver real-time genereret, jo mindre fylder det, og jo lettere kan man gøre det dynamisk i spillene.

Zelda spillene har altid haft en spændende lydside, og mon ikke TP kommer til følge trop?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 28/11-06 17:44 
Zzap!>
Jeg skal lige huske at sige, inden jaes slår ned på det som en høg

Du får det til at lyde så negativt. Der er vel ikke noget unormalt i, at påpege de ting, man mener er rigtigt eller forkert. Du gør det selv i de fleste diskussioner du deltager i - ligesom 90% af alle andre mennesker :)

Men for at afrunde diskussionen, så har jeg ikke rigtig noget jeg vil tilføje. Andet end, sådan som jeg læser forskellige kilder, at begrebet wavetable-syntese kan gradbøjes og fortolkes på forskellige måder. Begrebet er vel blevet udvandet med tiden. Det du taler om mht. wavetable-syntese lyder ikke som, at det i praksis kan bruges til at simulere et instrument næsten 100% realistisk uden at det enten kræver en masse info per instrument, som vel så også vil fylde meget, eller kræve meget CPU-kraft at oversætte.
Zzap!Zzap!Skrevet 28/11-06 19:20, rettet 28/11-06 20:20 
KTC>
M3U er så af modul-typen, der som udgangspunkt er opbygget af samples. Moduler er i øvrigt meget udbredt på specielt Amiga, og jeg og en kammerat har leget en del med det i sin tid. Fantastisk og ret fleksibelt system.

M3U er et playliste fil-format, det har intet med den egentlige musik at gøre.

MIDI forholder sig til et fast udvalg af samples, hvilket gør at formatet kan fylde ret lidt, men samtidig kræver en del kreativitet, hvis det ikke skal lyde som alt det andet på markedet.

Her er det jo General MIDI du beskriver, som jeg allerede har nævnt hvorfor ikke er relevant i denne diskussion.
MIDI som format er bare anvisninger til hvornår der skal spilles på hvilke kanaler og hvordan. Ikke om hvilket instrument, eller hvilken kvalitet disse er i.

Zapp:
Hvis vi lige skal have afsluttet denne her, så må vi lige forholde os til, at du specifikt påstod, at det er udtrykket "wave", der er ansvarlig for at skabe små filer. Jo mindre samples du bruger, eller jo flere faste instrumenter, jo mindre fylder musikken - længere er den ikke.

Der er fundamental forskel på sample og wavetable synth ideen, selvom de begge benytter sig af sampling.

Synthesized musik består som nævnt at meget korte samples, som så bliver loopet. Specielt SID-formatet, som mange nok kender fra Commodore 64, udmærker sig ved at fylde ret lidt, og mere eller mindre bestå af computergenererede lyde.

Nu er SIDen en analog/digital hybrid synth, men det er rigtigt at den på mange måder minder om en wavetable synth, lige bortset fra at den ikke har sampling som grundlæggende lydfrembringelses middel (selvom den kan afspille samples ved hjælp af et hack).

jaes>
Zzap!>
Jeg skal lige huske at sige, inden jaes slår ned på det som en høg

Du får det til at lyde så negativt. Der er vel ikke noget unormalt i, at påpege de ting, man mener er rigtigt eller forkert. Du gør det selv i de fleste diskussioner du deltager i - ligesom 90% af alle andre mennesker :)

Det skulle ikke tages så tungt, jeg ville bare dække mig ind inden du hev fat i det, fordi det var hvad jeg ville have gjort hvis jeg var dig.

Men for at afrunde diskussionen, så har jeg ikke rigtig noget jeg vil tilføje. Andet end, sådan som jeg læser forskellige kilder, at begrebet wavetable-syntese kan gradbøjes og fortolkes på forskellige måder. Begrebet er vel blevet udvandet med tiden. Det du taler om mht. wavetable-syntese lyder ikke som, at det i praksis kan bruges til at simulere et instrument næsten 100% realistisk uden at det enten kræver en masse info per instrument, som vel så også vil fylde meget, eller kræve meget CPU-kraft at oversætte.

Jeg vil vove at påstå at det for visse instrumenter er den eneste eksisterende mulighed for nogenlunde tro efterligning, ud over direkte fysisk simulation.
Men jeg er også af den indstilling at det virkelige potentiale i syntetisk lyd frembringelse ligger i at frembringe nye og anderledes lyde, ikke i slavisk at prøve at efterligne eksisterende instrumenter.

I dag kan stort set al lyd hardware der bliver solgt lave alle, eller i hvert fald mange, forskellige typer synth lyd. Så det er måske derfra at dit indtryk af udvandethed kommer? Men teknikkerne er ikke nogen man kan udvande, enten er det FM eller også er det ikke, det samme gælder wavetable eller subtraktiv syntese.
Born to kill space
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 28/11-06 19:24 
Sucky glitch...

Link...
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
KTCKTCSkrevet 28/11-06 20:49, rettet 28/11-06 20:50 
Zzap!>
M3U er et playliste fil-format, det har intet med den egentlige musik at gøre.
Næ, formatet hedder S3M i Unreal, og den eneste grund til at jeg fik skrevet det var, at DeluxScan kaldte det M3U. Beklager, men skylden vælger jeg at kaste delvist videre til DeluxScan ;)
Men du forstod vel meningen alligevel, gjorde du ikke?

Zzap!>
Her er det jo General MIDI du beskriver, som jeg allerede har nævnt hvorfor ikke er relevant i denne diskussion.
MIDI som format er bare anvisninger til hvornår der skal spilles på hvilke kanaler og hvordan. Ikke om hvilket instrument, eller hvilken kvalitet disse er i.
MIDI kan bruge soundfonts, som er arkiver af sound samples, hvilket gør det i stand til at lyde mere autentisk, hvis man har det rette udstyr. Derfor er det vel stadig relevant...

Men pointen var, at lyd gemmes som waves på en computer. Du kender vel også begrebet "lydbølger". Det er når det syntetiske kommer ind i billedet, at vi kan snakke om besparelse af plads, større fleksibilitet og så videre.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 28/11-06 21:07 
KTC>
Næ, formatet hedder S3M i Unreal, og den eneste grund til at jeg fik skrevet det var, at DeluxScan kaldte det M3U. Beklager, men skylden vælger jeg at kaste delvist videre til DeluxScan ;)

My mistake. Det var naturligvis S3M, jeg mente.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Zzap!Zzap!Skrevet 28/11-06 21:56 
@KTC
Med wavetable er det i (næsten) alle tilfælde kun en enkelt periode af bølgen der bliver gemt, ikke længere stykker som med sampling.
Derfor hedder det wave.

Ang. MIDI igen igen, så er det du taler om med soundfonts, bare at udskifte de fastelagte instrumenter i General MIDI så de lyder bedre eller mere autentiske (på PC var det i mange år Yamahas FM chips der herskede og havde altså ikke noget med sampling at gøre overhovedet).
Igen skal vi skelne mellem GM og rigtig MIDI.
Born to kill space
HeroldHeroldSkrevet 28/11-06 21:58 
Zzap!>
Gør vi ikke det? Vi snakker om musikken i det.

Ikke længere...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Zzap!Zzap!Skrevet 29/11-06 00:26 
Jeg bliver jo nødt til at forklare termerne, så der ikke er nogen misforståelser. ;)
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 29/11-06 09:08 
Jeg tror også musikken er ved at være lidt uddebateret, opret evt. en ny tråd, hvis der er brug for at gå længere i dybden, da det ikke har særlig meget med spillet at gøre længere.

Så ellers, tilbage til snakken om Zelda..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 29/11-06 11:27 
Jeg har hørt at der ligger 70 timers spilletid i TP :)
On a sidenote; Jeg glæder mig som bare fanden :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
Bede-xBede-xSkrevet 06/12-06 13:45, rettet 06/12-06 13:48 
1UP har en lille sammenligning mellem Wii og GC versionen:

http://www.1up.com/do/previewPage?cId=3155665

Wii er bedst ved sådanne ting som fiskespillet.

Alt i alt lyder det dog som om, at GC versionen er ligeså god, måske endda bedre på nogle punkter...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
251 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig