X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

De 250 bedste film, i det 21. århundrede


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 03/09-06 14:36 
TSPDT har lavet en liste over de 250 bedste film i det 21 århundrede; http://www.theyshootpictures.com/21stcentury.htm


Er du enig med den? Jeg synes der er mange film, jeg aldrig har set. Har aldrig set, Mulholland Dr., In the Mood for Love, Sideways, Far from Heaven, Yi Yi, The Squid and the Whale og mange af de andre:-S

Hvad synes i? Er det en fed liste, eller er den helt til grin?
Well crucify the insincere tonight...
WehnerWehnerSkrevet 03/09-06 14:42, rettet 03/09-06 14:42 
Mulholland Drive er HELT klart værd at se. Hvis man ikke lige er i humør til dens kunstneriske kvaliteter, så skal man nok finde "noget", der tiltaler en alligevel.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 03/09-06 14:58 
Det er uhyggeligt så få af de film jeg har set. Jeg har endda et par stykker stående på hylden, helt uåbnede ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/09-06 15:03, rettet 03/09-06 15:05 
Jeg ved godt, det er en kliché, men her kommer den alligevel: Det vel et spørgsmål om smag. Man kunne ligeså godt lave en liste over de 250 smukkeste farver i verdenen. Det ville give ligeså meget mening. Der vil altid være folk, der elsker farven "lortebrun".

Listen bærer, efter min meing, meget præg af den almindelige (læs: kedelige) tese om, at en films kvaliteter udmåles efter hvor mange fremedord man kan bruge, når man beskiver den... gaaaab!

Min egen liste ville nok være temmelig meget anderledes, og der ville stort set ikke være nogne, som var enige med mig :D
AV Intelligent Terminal
CoreCoreSkrevet 03/09-06 15:07 
Naiera>
Det er uhyggeligt så få af de film jeg har set.

Endnu uhyggeligere er det at jeg kunne finde en hel del mellem 1-50 placeringer jeg selv syntes er direkte crap-film...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
NaieraNaieraSkrevet 03/09-06 15:16, rettet 03/09-06 15:17 
Ja, det er nu ikke nødvendigvis fordi jeg mener alle disse film burde blæse mig væk med deres awesomeness, men når så mange "eksperter" mener, at det er nogle pænt gode film, så kunne man da nok godt lige tjekke dem ud en enkelt gang ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 03/09-06 15:19 
Jeg synes måske også, at der trods alt godt kunne blive plads til Star Wars et eller andet sted på en liste, der er så lang for så kort en periode.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 03/09-06 15:24, rettet 03/09-06 15:25 
Jeg tror nu godt jeg kunne finde andre film der havde fortjent det mere end noget i Star Wars-serien ;)

Smag er forskelligt, men jeg synes da der er rigtig meget kvalitet på den liste. Der er nogle stykker jeg personligt ikke bryder mig om, men godt kan se kvaliteter i alligevel. Det eneste jeg ikke forstår er Dancer In The Dark, som jeg synes er forfærdelig, kvalmende manipulerende.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 03/09-06 15:28 
Ikke at jeg har set 250 film de sidste seks år, men jeg kan ikke forestille mig, at der er 250 film i den periode, der er bedre en Episode 2 & 3. Men det er jo derfor den slags lister er værdiløse.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ValkyrieValkyrieSkrevet 03/09-06 15:51 
Jeg er ihvert fald glad for at Memento, Million Dollar Baby, Grizzly Man, Brokeback Mountain, A.I og Requirem for a Dream, er på top 50eren. Jeg elsker de film.


Dog synes jeg at mange ligger langt nede på listen, Oldboy på 219, Crash på 169 og Black Hawk Down og Gladiator på 143 og 144, er alle film jeg ville have puttet helt op i toppen:-D
Well crucify the insincere tonight...
RJKRJKSkrevet 03/09-06 16:01 
Wehner>
Men det er jo derfor den slags lister er værdiløse.

Fordi der ikke er Star Wars-titler på...? ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 03/09-06 16:20 
Præcis.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/09-06 17:48, rettet 03/09-06 17:52 
Hverken Pulp Fiction, Natural Born Killers eller Fight Club er med på listen... men The 40-Year-Old Virgin er derimod. Det undre mig lidt :/
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 03/09-06 17:56 
Måske er nogle bare lidt bedre til årstal end dig ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ValkyrieValkyrieSkrevet 03/09-06 18:11 
Ja. Fight Club, var i 1999. Og jeg mener at Pulp Fiction vandt i 1993 i Cannes. Og NBK var vist i starten af 90erne.

Men 40 Year old virgin er ret ny. Jeg var ikke så tosset med den, men jeg synes at Steve Carell er vildt skæg i Anchorman og The Office.
Well crucify the insincere tonight...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/09-06 18:13, rettet 03/09-06 21:54 
Ahhhh... det kun for de sidste 6 år... damn, hvor jeg hurtig. Troede det var over alle film gennem tiden :D
Så virker listen pludelig meget, meget mere logisk, LOL

De burde dog ha' kogt det ned til 100... eller 50.
Der er efter min menig ikke blevet lavet 250 "superfilm" i løbet af de sidste 6 år :)
AV Intelligent Terminal
SeventhSunSeventhSunSkrevet 04/09-06 11:30 
Jeg synes godt nok også, at den liste lyser af anmelder-snobberi.

War of The Worlds?

Personligt mener jeg absolut også at især Revenge of the Sith er en bedre film end Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit og King Kong.

Jeg troede egentlig også at A History of Violence var en smådårlig film?

Og hvor blev 28 Days Later af?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
WehnerWehnerSkrevet 04/09-06 11:40 
A History of Violence er forbløffende god, kort og stramt skåret. Nogen klassiker bliver den dog næppe.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
MadsMadsSkrevet 04/09-06 12:55 
Jeg var nær et hjertestop før jeg scrollede op og så at det kun var det 21. århundrede.

Stadigvæk er det en utrolig dårlig liste, næsten kun med ultra-populære titler. Mesterværk som Caché skal man finde på en 42. plads, mens andre mesterværker som Match Point og You and Me and Everyone We Know slet ikke er der (jeg tjekkede kun top-50). Det er kun en håndfuld af de titler der kan komme i nærheden af en top-50, og mange af dem er endda så direkte elendige at de slet ikke burde være på en top-250.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
3of193of19Skrevet 04/09-06 13:03, rettet 04/09-06 13:16 
De har i hvert fald ret med deres placering af Brokeback Mountain i forhold til Crash.
32 for Brokeback og Crash på 169.
Men det er nok alle undtagen Oprah og The "Academy" enige om.

Hmm, har kun set 16 af top 50, 9 af de næste 50 og 10 fra 101-150... Tror ikke man behøver komme meget længere end 150, der ser B-filmene ud til at starte. :p

To ting er dog grueligt galt med listen: Hvor fanden er Serenity og Transamerica henne?

Mads>
mens andre mesterværker som Match Point og You and Me and Everyone We Know slet ikke er der (jeg tjekkede kun top-50).

Match Point et mesterværk? Den er på 162, hvilket lyder ok for mig. Var til forpremiere til Oscarnatten, den halve biograf stønnede højlydt ved hvert plottwist som medførte at vi kunne antage at filmen ville vare yderlige 15 minutter.
MP var ligesom Crash alt for selvoptaget og påtrængende.
MadsMadsSkrevet 04/09-06 13:32 
Match Point er et gennemført stilistisk, film noirisk drama, der nærmer sig en stor instruktørs filmiske højdepunkt, og ligger da milevidt fra, i mine øjne, en totalt ubetydelig, faktisk ringe, sci-fi-flick som Serenity.

Om den er selvoptaget og påtrængende afhænger af hvilken måde man ser film på, og jeg tror næppe vi to har noget til fælles der. At du så sammenligner med Crash og kalder den for det samme er helt uforståeligt for mig, den er da lige præcis modsat, men jeg gider ikke forsvare Crash, det er egentlig ikke en film der siger mig synderligt. Det grænser dog til det pinlige med din Crash-bashing, du må til at komme over at den snuppede Oscar-statuetten foran bøssefilmen.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
XiwanaXiwanaSkrevet 04/09-06 14:39 
Jeg er noget forarget over, at George A. Romeros "Land of the Dead" optræder på listen, når nu langt bedre horrorfilm som "Dawn of the Dead" og "28 days later" ikke gør. Og hvor er Der Untergang?
[inspirational quote here]
3of193of19Skrevet 04/09-06 14:47 
Mads>
Match Point er et gennemført stilistisk, film noirisk drama, der nærmer sig en stor instruktørs filmiske højdepunkt, og ligger da milevidt fra, i mine øjne, en totalt ubetydelig, faktisk ringe, sci-fi-flick som Serenity.

Nu sagde jeg jo heller ikke at Serenity skulle ligge på nr 1 vel? Men pas på med at kalde Serenity for "ringe" herinde. Tror nok du står temmelig alene med den mening.

Mads>
Om den er selvoptaget og påtrængende afhænger af hvilken måde man ser film på, og jeg tror næppe vi to har noget til fælles der. At du så sammenligner med Crash og kalder den for det samme er helt uforståeligt for mig, den er da lige præcis modsat, men jeg gider ikke forsvare Crash, det er egentlig ikke en film der siger mig synderligt.

Selvoptaget og påtrængende passer nok mere på Crash, men MP lider ligesom Crash af urealistiske klovne aktører der kun eksistere for plottets skyld. Og så var tennisbold/ring scenenerne ligeså påtrængende som f.eks. blomsterovergangen i The Hours. "Se på mig, er jeg ikke smart at jeg kan lave sådan en lækker parallel?"
Mads>
Det grænser dog til det pinlige med din Crash-bashing, du må til at komme over at den snuppede Oscar-statuetten foran bøssefilmen.

Det har jeg kommet mig over for længst. Oscars har en lang historie for mærkelige beslutninger. Når man har fremtrædende medlemmer af akademiet udtaler at "sådan noget" gider de ikke se, illustrerer det fremragende hvorfor Brokeback Mountain er en vigtig film.
la0sla0sSkrevet 04/09-06 15:06 
Jeg må sige at Match Point i min bog er en virkelig god film, og absolut en af de bedre film der har været i biografen i dette år! Den har selvfølgelig noget kunstigt og teatralsk over sig, noget stift nok, men det ser jeg slet slet ikke som et minus.

Serenity morede jeg mig fint over da jeg så den (i Atlanta, ja det skulle lige med). Den er ganske underholdende og ret cgi-flot. Med enkelte af de film der er med kunne man argumentere for en plads blandt de sidste 50, men nok heller ikke mere.

Egentlig blev jeg overrasket over hvor mange af filmene jeg har set, og tager egentlig mere listen som 250 udvalgte film og ikke en top 250. Skulle man det er Therkildsen her noget forundret over at The Constant Gardener var så langt nede, og at Caché også var det. Men men... det får mig ikke til at sidde dårligt :)
Hvad sker der?
SøgAArdSøgAArdSkrevet 13/09-06 14:32 
Dejligt at se "The Fellowship of the Ring" foran de to andre, da det i mine øjne er den eneste, der er outstanding af de tre. Umiddelbart en god liste, selvom en film som "A History of Violence" ikke burde rangere så højt.
Home is where the hardware is..
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig