X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DS eller PSP?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 11/08-06 10:11, rettet 11/08-06 10:12 
jeg er kommet ud i et mindre problem... Det er sådan at jeg sommetider tager en weekend smut hjem til min mor på lolland ca. 2 timer ud, og 2 timer hjem. Og jeg skal have de 4 timer i toget til at gå.

Her er mit problem. DS'en tiltaler mig meget pga new super mario, tetris, mario kart, og rainbow island. Det er faktisk også de eneste spil jeg umiddelbart kunne finde på at købe. faktisk er new super mario og tetris grunden til at jeg vil købe en DS'er

Så er der PSP'en, hvor udvalget af spil er større, og grafikken er bedre. Og spil som ultimate ghost'n goblins ser super fedt ud. Ja jeg er meget glad for de der side-scroll spil som mario og G'nG og det vil primært være de type spil jeg vil gå efter når jeg får købt en DS eller PSP. Det store minus ved PSP'en er, at der ikke er new super mario til det... Og det der med at styre DS'n med en pegepind, siger mig ikke en dyt, væk med det.

Hvad siger i andre til situationen? for jeg kan sgu ikke selv finde ud af hvilken en jeg vil købe
For The Love Of The Game
dRxLdRxLSkrevet 11/08-06 10:15 
Jeg har aldrig rigtig haft fingrene i en PSP, men er super glad for min DS.

Hvis du kan li' sidescrollers skal du også lige huske at DS'en også kører hele GBA'ens katalog, og der slipper du i hvert fald for de lede 3D spil ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 11/08-06 10:17 
DS - den har klart de mest underholdende titler. Min PSP har nærmest ikke været brugt det sidste halve år. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 11/08-06 10:38, rettet 11/08-06 10:47 
Svært valg kun at pege på en maskine... jeg vil dog anbefale PSP over DS med en lille margen :)

Men som altid, kommer an på hvilke titler du vil spille - der er gode spil på begge platforme men ret forskellige.

Tag evt. også i betragtning at PSP'en kan bruges til andre ting end spil når du er på farten. f.eks. musik og video hvis du ikke har en iPod, ZEN eller lign.

Edit: Ultimate Ghost'n'Goblins blev jo skamrost i Edge (9 i score) så sammen med Daxter og LocoRoco er PSP slet ikke et dårligt valg mht. platformers :)
Bede-xBede-xSkrevet 11/08-06 11:06, rettet 11/08-06 11:07 
Hvis du er til sidescrollers, skal du have begge systemer. DS'en er i øjeblikket lidt foran på området - meget, hvis man tæller GBA spillene med - men PSP'en er ved at komme godt efter, med titler som Ultimate Ghost'n Goblins, Loco Roco og Mega Man PU.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
King ChaosKing ChaosSkrevet 11/08-06 11:10 
Darknon>
Så er der PSP'en, hvor udvalget af spil er større..

Hvor har du fået den idé fra? Anyways, så har jeg det stort set som HrRald at min PSP ikke har været seriøst i brug i lang tid. Jeg indrømmer dog gerne at nogen af de seneste remakes fra Capcom og Loco Roco trækker maskinen op.
KLTKLTSkrevet 11/08-06 12:43 
dRxL>
Jeg har aldrig rigtig haft fingrene i en PSP,

Jeg har ondt af dig :D
Min PSP er i brug dagligt, men det er så også fordi jeg bruger den til så meget andet end bare at spille på.

Det er svært at sige hvilken af de 2 du skal købe, for de har hver deres forcer og bagsider.
DS har unægteligt en masse unikke titler, og hvis du samtidig i forvejen har et kæmpe katalog af 'gamle' GBA spil, er der ekstra meget underholdning at finde der.
PSP skal købes hvis du udover at spille spil på farten, også er interesseret i at se film osv.
Jeg vil også nævne at du med PSP har en decideret multimedie maskine, fx er mit 2 GB Memory Stick Card fyldt godt op med masser af musik, video og flash spil jeg har downloadet fra PSP internet browseren.
Spiludvalget på PSP er derudover også begyndt at blive en hel del bedre på det sidste, efter en lidt sløv start.
9/11 Was An Inside Job
dRxLdRxLSkrevet 11/08-06 13:04 
KLT>
dRxL>
Jeg har aldrig rigtig haft fingrene i en PSP,

Jeg har ondt af dig :D

Det er der ingen grund til.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 11/08-06 13:15 
Jow... lidt :)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/08-06 13:29 
Darknon]Så er der PSP'en, hvor udvalget af spil er større...

Ligesom King Chaos undre jeg mig også meget over hvor du har den ide fra. Det kan godt være at der er udkommet flere spil til PSP, men du finder ikke særligt mange titler der er værd at eje (standarden er meget lav) - Der er ihvertfald en meget højere standard IMO. Stort set alle de 33 titler jeg har til min DS samling har jeg været meget tilfredse med.

Ud fra din beskrivelse vil jeg dog anbefale dig at købe en PSP. Hvis den berøringsfølsommeskærm, som er en af DS'ens vigtigste funktioner, ikke siger dig en dyt, er konsollen bestemt ikke noget for dig!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 11/08-06 13:53 
Beano>
Jow... lidt :)

Muligvis af andre grunde, men da aldrig nogensinde fordi jeg har valgt ikke at have noget med konsol X at gøre. Aldrig.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KalicolaKalicolaSkrevet 11/08-06 13:54 
Jeg er for nærrig til at give 200kr for en psp film, det er sgu lige i overkanten. Kan man høre mp3 og se f.eks avi og quicktime film på den?

Og hvor sjovt er den der DS pegeting egentligt, hvor sjovt er det i et spil? og der må vel også være en del gode spil som ikke benytter den, som new super mario ik?

det er faktisk lidt new super mario og ultimate ghost'n goblins som kæmper imod hinanden her. Jeg tror måske at DS'en vinder, da den også er betydeligt billigere, og spillene er billigere.

Og hvor fedt er new super mario i virkeligheden? lever det op til de gode anmeldelser?

og hvornår udkommer ultimate G'nG?
For The Love Of The Game
HeroldHeroldSkrevet 11/08-06 14:15 
Du kan høre MP3. Filmklip skal konverteres vha. et tool til mp4 (samme format som iPod kører med). Det kan godt tage en lille krig :)

Find én der har en DS, og prøv den. Stylus'en holder hele vejen, og giver dig nogle muligheder for nemmere styring i visse typer spil.

New Super Mario er fedt, men alt, alt for kort :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 11/08-06 14:35 
Darknon>
og hvornår udkommer ultimate G'nG?

8. september
dRxLdRxLSkrevet 11/08-06 14:41, rettet 11/08-06 14:58 
Mht. stylus'ens sjovhedsgrad så er jeg pt. hooked på det mest åndsvage lille spil i verden. Whack-a-mole mini-spillet i New Super Mario Brothers giver bare så megen mening når man spiller det med en stylus som man ender med at flytte rigtig hurtig til sidst i den 30 sekunders sekvens som spillet er.

Men derudover er jeg ikke rigtig stødt på noget hvor jeg har tænkt "det er dæleme godt med så'n stylus". Advance Wars DS spiller jeg f.eks. ikke med den, da interfacet tydeligvis stadig er tilrettelagt med henblik på knapstyring. Men mon ikke andre kan bidrage med de gode eksempler.

Jeg synes i øvrigt at der er masser at komme efter i NSMB når man begynder at gå efter at åbne det hele og spillet er meget varieret.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
King ChaosKing ChaosSkrevet 11/08-06 14:55 
Jeg foretrækker nu også at spille uden stylus, men visse steder er den nødvendig og der er det ok... f.eks. Wario og Brain Age.
Bede-xBede-xSkrevet 11/08-06 15:54, rettet 11/08-06 15:54 
Darknon>
Og hvor sjovt er den der DS pegeting egentligt, hvor sjovt er det i et spil?

Jeg er for det meste træt af, når den bliver benyttet i spillene. Særligt når den bliver presset ind i spil designet, men ofte også når den ikke gør...

Undtagelsen må være Meteos, som den passer ret godt til. Spillet fangede mig bare ikke rigtigt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/08-06 17:07 
Det er jo ofte sådan at der i de fleste er mulighed for at vælge stylusen fra, hvis man ikke bryder sig om styringsformen.

Jeg syntes du skal kigge lidt mere på spiludvalget til de to konsoller og ud fra det bestemme dig for hvilken konsol du vil have. Det er dumt at vælge en konsol ud fra blot et spil!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RuneSPRuneSPSkrevet 11/08-06 18:26 
Når man snakker om touchscreenens funktion i spil, forbavser det mig at Wario Ware: Touched endnu ikke er nævnet (!). Heri er touchscreenen stort set den eneste styrefunktion (samt mikrofonen) og det fungerer fantastisk imo. Især hvis man gennemfører det så man får det ekstra lille spil (kan ikke huske hvad det hedder) hvor man skal trække en lille "hønes" tunge og skyde den afsted for at få fat på krybene som konstant nærmer sig den :) svært at forklare, men drøn sjovt :D tror næsten jeg har brugt flere timer på det lille spil end noget andet til DS'en :D

Dertil synes jeg også at Metroid Prime: Hunters formår at vise hvor godt touchscreenen fungerer med thumb strap. Jeg har i hvert fald aldrig kunnet styre et FPS lige så godt på en håndholdt konsol som her. (virker dog KLART bedst med DS Lite da den er det mindre at det er meget nemmere at nå ud til hjørnerne af skærmen)

Hvis du da stadig ikke tror på touchscreenen så er Mario Kart stadig et af de bedste spil til DS'en som overhovedet ikke benytter sig af skærmen (stort set).
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/08-06 19:00, rettet 11/08-06 19:02 
RuneSP>
Når man snakker om touchscreenens funktion i spil, forbavser det mig at Wario Ware: Touched endnu ikke er nævnet (!).

Ctrl+F - søg på Wario... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RuneSPRuneSPSkrevet 11/08-06 19:23, rettet 11/08-06 19:24 
jaja... men ikke dybdegående nok jo :P heh

man kan vel heller ikke tillade sig at tro at folk læser _alle_ folks indlæg igennem før man kommer med sit eget bidrag :p
King ChaosKing ChaosSkrevet 11/08-06 20:01 
RuneSP>
man kan vel heller ikke tillade sig at tro at folk læser _alle_ folks indlæg igennem før man kommer med sit eget bidrag :p

Jow :D
JAAJAASkrevet 12/08-06 00:48, rettet 12/08-06 00:50 
Jeg bruger begge omkring lige meget. PSP'en delvis fordi det er en 1.5 og derfor kan bruges til emulation, men den er også klart bedre til racing. DS'en fordi der er ret mange gode spil til, og så er den noget mere pick-up-and-play. Stylus styring er jeg egentlig ikke ret glad for, men i nogle spil fungerer det rigtig fint. Pac 'n Roll, for eksempel.

Det lyder meget som om, at det er en DS, du skal have fat i.

Efter jeg fik en GB Micro for en måneds tid siden er det dog næsten udelukkende den, der har været i brug. Jeg kan ikke få nok af Megaman Zero serien!
dRxLdRxLSkrevet 12/08-06 17:17 
Kirby Canvas Curse er et ret godt DS stylus spil fandt jeg lige ud af. Eneste grund til at jeg ikke spiller det lige nu er at jeg løb tør for batteri ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KalicolaKalicolaSkrevet 13/08-06 19:34 
tak for jeres svar. Er blevet en del klogere nu. Jeg tror jeg snupper DS'en, det virker som om at spillene dertil at mere min stil. Så må jeg bare undvære ultimate GnG, men det går nok også.

Så må jeg jo snuppe, new super mario, og tetris, de er nok bedst at lægge ud med, mon ik.

Er der nogen af jer som har spillet rainbow island til ds? Noget værd?
For The Love Of The Game
KTCKTCSkrevet 13/08-06 19:44, rettet 13/08-06 19:59 
Ja, og det er så ringe at jeg var ved at græde. Det besudler originalen i en grad, som sjældent er set. Jeg kan godt give flere detaljer, men det er nok lettest at du prøver at finde en anmeldelse af spillet, hvis du vil vide mere...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
BeanoBeanoSkrevet 16/08-06 11:05, rettet 16/08-06 11:05 
Gamebits.dk har igen PSP base packs til 999,- hvis man samtidig køber spil/tilbehør for 1000,-.

En ret god deal IMO :)
KLTKLTSkrevet 16/08-06 11:59 
Ja jeg er helt enig, og med et tilbud som dette burde alle med planer om et snarligt PSP køb slå til.
De fleste ville under alle omstændigheder formentlig have købt mindst et spil sammen med selve konsollen, og derfor er dette tilbud selvfølgelig godt.
9/11 Was An Inside Job
ElgenElgenSkrevet 16/08-06 13:37 
KTC>
Ja, og det er så ringe at jeg var ved at græde. Det besudler originalen i en grad, som sjældent er set. Jeg kan godt give flere detaljer, men det er nok lettest at du prøver at finde en anmeldelse af spillet, hvis du vil vide mere...

Hørt, hørt... sælger gerne mit eksemplar for 200kr (plus porto), det gav jeg selv, og det har kun være ude af boxen een gang; men det er ligefør at det ville besudle MIT gode navn og rygte mere, end den glæde jeg ville have af de 200 bobs ved salget }:-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KTCKTCSkrevet 16/08-06 13:54 
Spillet er faktisk så ringe, at du burde GIVE folk 200 bobs for at modtage det ;)

Med hensyn til DS eller PSP, så har vi været omkring det meste. Begge maskiner har deres forcer og svagheder. Personligt har jeg begge, og de bruges i perioder begge to. Hvis jeg dog død og pine skulle af med en af dem, så blev det PSPen, og det er udelukkende på grund af at der er flere titler på DS jeg ville savne end på PSP.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KalicolaKalicolaSkrevet 16/08-06 14:10, rettet 16/08-06 14:10 
tak igen.. snupper en DS til den første, og går langt udenom rainbow island...

hvad med bubble bobble til ds? ligeså ringe som rainbow island?
For The Love Of The Game
dRxLdRxLSkrevet 16/08-06 14:34 
Det er så vidt jeg kan se en ret tro konvertering af arcadeversionen (+en eller andne moderniseret version). Problemet med genskabelsen af arcadeversionen er dog at den scroller vertiktalt. Hvilket betyder at du ikke har det overblik du burde have.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 16/08-06 14:48 
Nej, det er noget bedre. Der er både en classic mode, som tilnærmelsesvist er en port af arcadeudgaven. Ganske hæderlig udgave, som dog trækkes lidt ned af noget tilført vertikal scrolling.
Og så er der en ny udgave, som bruger DSens to skærme og har "forbedret" grafik. Den nye udgave mangler bare charmen fra det gamle spil, så forvent dig ikke en masse. Der er nogle nye ting og flere bosskampe i det nye spil, som iøvrigt består at helt andre baner end det originale.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 18/08-06 00:08 
Jeg faldt lige over en ganske interessant tråd på yakyak.com, hvor flere nævner, at de har problemer med stylus-kontrollen i visse spil under urolige forhold (tog og fly er nævnt). Top-moderne-meget-rolige-tog, skulle dog ikke give de store problemer. Jeg har aldrig hørt dette kritikpunkt af DS før, men det giver da udmærket mening...
http://www.yakyak.org/viewtopic.php?p=953390&highlight=#953390
RuneSPRuneSPSkrevet 18/08-06 00:11, rettet 18/08-06 03:47 
Jep har også lagt mærke til netop dette problem når jeg er ved at springe faldskærmsudspring... suk lol... altså det er vel hvad man kan forvente i spil som kræver stor præcision :p
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 18/08-06 00:20 
Jeg vil nu også lige komme med det indput at jeg også kan have svært ved at finstyre stylusen, når jeg kører i bil (Ja det er en diesel bil, og nej det er ikke en traktor, ej heller mig der er fører af bilen:).
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
3of193of19Skrevet 18/08-06 00:40 
Nu er jeg selv nok en af de største DS fanboys, men selv jeg er enig i at det kan være svært at spille f.eks. Osu! Tatakae! Ouendan mens men sidder i bussen pga stylusstyring.
Jeg kan efterhånden gennemføre Ready Steady Go!!! på Cheergirls, men en perfect får jeg ikke ppå bussen.
BlossomBlossomSkrevet 02/10-06 15:30 
Lige et lille dummie-spørgsmål..

Jeg har fået en PSP (utroligt nok så beholder jeg den).

Er den reg.fri ligesom DS'en ??

og

Hvilke spil er fede ??

gider ikke krigsspil og sportsspil.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
HankyHankySkrevet 02/10-06 15:48 
Ja, den er regionsfri ligesom Nintendo DS, dog kun med spil. Hvis du vil se film på den, skal det være fra samme region, som med DVD-afspillere der ikke er kodefri.

Blandt de få spil jeg vil anbefale til PSP'en, er Lumines, LocoRoco, Tekken Dark Resurrection, Me & My Katamari og Daxter.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JAAJAASkrevet 02/10-06 17:56 
Metal Gear Ac!d er glimrende, men der er selvfølgelig et vist militært aspekt i det. Puzzle Bobble er en af de bedste versioner af Puzzle Bobble, der er lavet i nyere tid. Bleach er godt.
KLTKLTSkrevet 02/10-06 18:10 
Blossom>
Lige et lille dummie-spørgsmål..

Jeg har fået en PSP (utroligt nok så beholder jeg den).

Er den reg.fri ligesom DS'en ??

og

Hvilke spil er fede ??

gider ikke krigsspil og sportsspil.

Jeg har på fornemmelsen at et spil som Loco Roco vil tiltale dig!

Derudover er der et meget stort udvalg af forholdsvist gode spil inden for racing genren hvis dette er noget for dig, fx Wipeout Pure og Ridge Racer spillene blandt mange andre.
9/11 Was An Inside Job
BeanoBeanoSkrevet 02/10-06 18:28 
Daxter kan også varmt anbefales :)
BlossomBlossomSkrevet 04/10-06 19:29 
ok.. Tak for svarene..

Jeg kender intet til nogen af de nævnte titler.. som I jo ved har jeg altid været Nintendine...

Jeg er helt vild med spil som Harvest Moon, Super mario i alle afskygninger, Zelda, Bubble Bobble, Brain Age, Pac-Man, Lost in Blue, Trace Memories, Metroid Pinball, Tatakae Quendan (kan ikke lige huske det korrekte navn..

Med PSP'ens lækre skærm kunne en enkelt racer godt snyde sig ind, men jeg synes det er svært at vælge spil, da PSP'ens spil vel er meget anderledes rent genremæssigt ???
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
HankyHankySkrevet 04/10-06 19:57, rettet 04/10-06 20:07 
Hvis du godt kan lide Osu! Tatakae! Ouendan, så burde du måske kigge nærmere på Gitaroo Man Live - En port af PS2-musikspillet. Rigtig godt, dog kun udgivet i Asien for nu, men spillet indeholder ikke rigtig noget tekst, og siden der ingen regionslås er på maskinen, burde der ikke være noget i vejen for at importere (Liksang eks.: http://www.lik-sang.com/info.php?category=304&products_id=9019&)

Link: http://psp.ign.com/articles/726/726769p2.html


'Daxter' er en rigtig god platformer - Jak & Daxter universet på Sony-maskiner, er for mig det samme, som Mario er for Nintendo.

Link: http://www.gamespot.com/psp/action/daxter/review.html


Kan du lide puzzles, er 'Lumines' heller ikke rigtig at komme udenom på PSP'en. Bedst beskrevet som et twisted Tetris-Columns-lignende spil i 16:9 baner, med et lækkert soundtrack.

Link: http://www.gamespot.com/psp/puzzle/lumines/review.html
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-06 20:12 
Hanky>
Hvis du godt kan lide Osu! Tatakae! Ouendan, så burde du måske kigge nærmere på Gitaroo Man Live - En port af PS2-musikspillet. Rigtig godt, dog kun udgivet i Asien for nu.

Det er udkommet herhjemme.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 04/10-06 20:13 
Blossom>
Jeg kender intet til nogen af de nævnte titler.. som I jo ved har jeg altid været Nintendine...

Jeg er helt vild med spil som Harvest Moon, Super mario i alle afskygninger, Zelda, Bubble Bobble, Brain Age, Pac-Man, Lost in Blue, Trace Memories, Metroid Pinball, Tatakae Quendan (kan ikke lige huske det korrekte navn..

Jeg er ret sikker på, at LocoRoco vil være noget for dig. Jeg har ikke selv spillet det, men det er både meget populært og ret Nintendo-agtigt.

Billeder og info:
http://www.tothegame.com/game.asp?id=5067

Filmklip:
http://www.gametrailers.com/gamepage.php?fs=1&id=2575
HankyHankySkrevet 04/10-06 20:32, rettet 04/10-06 20:32 
Konsolkongen>
Det er udkommet herhjemme.

R** og nøgler, det er mig der ikke følger med.
1. september. Geez >_>
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig