X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Retroanmeldelse: Metroid II


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 10/08-06 23:28, rettet 10/08-06 23:28 
Titel: Metroid II: Return Of Samus (GB)

Anmelder: Jimmy Marcus Larsen

Ved første øjekast virker Metroid II ikke synderligt tiltrækkende, men man skal ikke lade sig narre - spillet er ældet med stil og udgør i dag et af seriens mest betydende spil. En betydning, jeg gerne så, blev endnu større.

Læs anmeldelsen...
ChronoChronoSkrevet 12/08-06 18:12 
Jeg opdagede lige at dette er min anmeldelse nummer 100 i P:R Arkiv - tillykke til mig :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Zzap!Zzap!Skrevet 12/08-06 22:29 
Rigtigt godt skrevet anmeldelse. Jeg får helt lyst til at støve spillet op. Men jeg går ud fra at det allerede er et samlerobjekt i den peprede ende? (krydser fingre for en Wii VC version).
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 12/08-06 23:57, rettet 13/08-06 00:04 
Samlerobjekt? Næppe. uden kasse kan det vel fås til under fem pund på Ebay. Men så er spørgsmålet, om du vil have det for at spille eller samle.

Det er noget dyrere, hvis det skal være komplet.

Jeg kunne også godt lide anmeldelsen (og din anden artikel om spillene), selv om jeg ikke er enig i, at spillet er så spilbart idag.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 13/08-06 00:08 
Min erfaring er nu, at det er ret besværligt at finde med æske og manual. Således endte jeg (i første omgang) med at købe et cartridge only forleden dag på QXL.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 13/08-06 00:22, rettet 13/08-06 00:27 
Skal det være komplet, er det selvfølgelig dyrere. Men absolut opnåelig. Her er en:

http://cgi.ebay.com/GAME-BOY-METROID-II-2-MINT-return-of-samus-complete_W0QQitemZ8283327214QQihZ020QQcategoryZ62053QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

60 dollar(Buyitnow)+ porto. Så skal brugeren godt nok lige overtales til at sende til DK. Lykkedes det, er det ikke dyrere end at købe et 360 spil.

Men var det mig - og jeg ikke havde det - ville jeg nok vælge, at købe et uden æske. Fx her:

http://cgi.ebay.co.uk/Gameboy-Metroid-II-Return-Of-Samus-Cart-Only_W0QQitemZ180006548590QQihZ008QQcategoryZ112716QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

4 pund(+ porto).

Igen skal sælgeren lige forklares, at der faktisk ikke er noget skummelt ved at sende over vand.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ChronoChronoSkrevet 13/08-06 09:05 
Jeg købte mit af Okotta - i virkelig god stand :)

Bede-x>
Jeg kunne også godt lide anmeldelsen (og din anden artikel om spillene), selv om jeg ikke er enig i, at spillet er så spilbart idag.

Vel hovedsageligt pga. den farveløse grafik? Det er hvad der afskrækker mig mest fra spillet i dag. Synes opbygning og kontrol er herlig.

I øvrigt godt at høre nogen har læst artiklen - havde lidt frygtet den var blevet overset her i ferietiden :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
John DoeJohn DoeSkrevet 13/08-06 10:29 
Jeg læser skam alle retro anmeldelserne, så bare kom med nogle flere af dem.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
Bede-xBede-xSkrevet 13/08-06 11:15, rettet 13/08-06 11:30 
Chrono>
Vel hovedsageligt pga. den farveløse grafik?

Manglen på farver generer mig ikke i Link's Awakening, så det er ikke entydigt forklaringen. Det er nok fraværet af undren - noget af det, du rammer så godt i din anden artikel - der gør forskellen. Man undres ikke på samme måde over lokationerne, som i de bedre Metroid spil. Dertil er de for ensformige og ja, farveløse.

Samtidigt kræver Metroid koncepetet simpelthen et kort. Det er en af grundstenene i det.

Hvis man ikke spiller af historisk interesse eller er Metroid fan, så tror jeg ikke, at man gennemfører Metroid 2 idag. De få fejl spillet har, er for store barrierer og det er grunden til, at jeg - når jeg endelig når ned til det, på min efterhånden ret store vurderingsliste - nok vurderer spillet til 5/10.

Jeg må forresten lige kommentere denne sætning, fra din anden artikel:

Det er unikt for mediet, at en serie ikke har mistet sine centrale egenskaber ved overgangen til 3d

Jeg er vild med ordene, også selv om jeg mener, at det unikke faktisk er, at det HAR mistet sine egenskaber. Spilmekanikken er anderledes, men fordi strukturen som er grundstenen i Metroid oplevelsen er bevaret, føles det på forunderligste vis som det samme.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ChronoChronoSkrevet 13/08-06 20:57 
Jeg synes nu spillet gør hvad det kan med den simple teknik, for at undgå alt for megen ensformighed i lokationerne. Derfor savnes kortet ikke helt så meget som i det første spil.

Men du har nok ret - der mangler måske lidt noget at at undres over, missiler er f.eks. tit skjult på samme måde, og banedesignet er generelt simplere end i de senere afsnit. At kortet er blevet en vigtig del af konceptet er rigtigt. Her må man dog også huske på, at Metroid II afviger lidt fra konceptet i sin opbygning. Det minder i og for sig ret meget som MP: Hunters, på den måde at man søger efter et på forhånd kendt antal ting (metroids i II, artifacts i Hunters), som kan findes i en ret fri rækkefølge. Banedesignet er åbent, men også ret simpelt hvorfor kortet ikke er af afgørende vigtighed - det er langt vigtigere bare at vide hvor meget man mangler at finde (og på hvilken planet det ligger hvis vi taler Hunters).

Det er dog lidt irriterende at mangle kortet når lavasøerne forsvinder, og man ikke ved hvilken af dem det er der er forsvundet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig