X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

RGB fra SNES problem løst


Svar
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/06-03 18:41, rettet 01/06-03 19:11 
Som tidligere diskuteret i denne tråd:
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=2073
så har det været et problem at få RGB fra SNES'en.

Jeg postede et link:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_SNES.html#SNES_003
som forklarer at RGB signalet ikke overholder standarden.

Flere oplevede at signalet var der i 5 sekunder hvorefter der blev sort skærm.
Til trods for at der på det andet link stod at signalet skulle reduces, gik jeg ud fra en teori om at signalet måske var for svagt.
I mit u-originale gamecube RGB kabel sad der en elektrolytkondensator på hver af de 3 RGB signaler.
Til dem der ikke ved det, så har en kondensator den egenskab et den leder for et AC signal men blokerer et DC signal når den er ladt helt op, derfor grunden til de 5 sekunder hvor billedet efterhånden blev mere og mørkt.
Det betød at RGB signalet fra SNES'en lå DC-mæssigt omkring nul, eller anderledes sagt, blev sænket.
Så jeg prøvede at kortslutte en af kondensatorerne, hvilket pludeselig gav mig et rødt billede! Hurra!
Så jeg loddede alle 3 RGB signaler direkte på scartstikket og guess what! Nu kan jeg få et dejligt RGB billede fra SNES'en!

Så til Naiera: der ingen forskel på pinout!

Om dette er den korrekte løsning på problemet er jeg ikke helt klar over, men jeg prøver at undersøge det nærmere. Måske handler det mere om at få forstærket signalet eller ændret impedansen.
Fortsættelse følger...


TILFØJET:
I øvrigt så fandt jeg en vejledning til hvordan man rimelig nemt kan få SNES'en til at køre i fuld hastighed, 60 Hz.
http://www.gamesx.com/importmod/snes5060.htm
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 01/06-03 18:57, rettet 01/06-03 18:58 
Azalon >
Så til Naiera: der ingen forskel på pinout!!!

Jeg siger bare hvad jeg læste for det der efterhånden er et godt stykke tid siden, og en eller anden forskel på kablerne VAR der jo...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/06-03 19:08 
Ja på kablerne! De firmaer havde måske fået oplyst at pinout ville være anderledes, men alligevel ikke var det! Hva ved jeg? Det virker i hvert fald med et kabel lavet til gamecube (bortset fra kondensatorerne) uden ændring af pinout!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 01/06-03 19:11 
Godt du fik løst dit problem, men faktum er at der stadigvæk i starten af GC'ens levetid var nogle uoriginale RGB kabler i butikkerne, der bare ikke virkede.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/06-03 19:12 
Ja, det har jeg forstået! Det er jo ikke fordi jeg siger du lyver!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ChronoChronoSkrevet 01/06-03 20:58 
Det lyder jo godt, og det er da et rimeligt simpelt indgreb som jeg burde kunne klare :)

Nu skal jeg bare have fat på et billigt RGB-kabel. Det fungerer vel ikke til GC'en bagefter?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/06-03 21:11 
Jo, det fungerer faktisk stadig med cuben, men jeg vil nok anbefale at du har hver sit kabel!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 01/06-03 23:55 
Eh? Du kan faktisk få et RGB-signal fra din SNES udelukkende ved at pille ved kablet, og altså slet ikke røre ved selve SNES'en??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 02/06-03 00:10, rettet 02/06-03 00:11 
Som sagt i en anden tråd er jeg mange gange blevet fortalt at en standard SNES har RGB fra starten.

Det "sjove" ved den her tråd er, at han har rigget et GC RGB kabel til at virke med SNES'en.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 02/06-03 05:52, rettet 02/06-03 05:52 
Naiera >
Som sagt i en anden tråd er jeg mange gange blevet fortalt at en standard SNES har RGB fra starten.

Jaeh, men forstod jeg nærmest som det med at den arbejder med RGB et sted i selve maskinen, hvilket alle maskiner jo gør.
Om ikke andet synes jeg at dette er en ret interessant udvikling.

Azalon, kunne du ikke overtales til at skrive en kort artikel, evt. med billeder om hvordan man rigger det RGB kabel? Jeg er ret interesseret i selv at få RGB på min SNES. Selvom det nok ikke virker på den amerikanske (jf. den artikel du refererede til i den gamle tråd om hvordan man modder en US SNES 2 til at vise RGB). Og da jeg endnu ikke har et RGB kabel til GC, ville det jo være endnu mere brugbart at købe et, hvis jeg også kunne få det til at virke med min SNES.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 02/06-03 11:55 
Du behøver jo lige præcis ikke rigge et GC RGB kabel! Der er masser af RGB kabler til SNES hos f.eks. Lik-Sang!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 02/06-03 12:58, rettet 02/06-03 12:58 
Hvad er så hele idéen i denne tråd? Jeg troede vi kom frem til at der egentlig ikke var RGB i en SNES sidst..
Men ja, det kunn eman vel forestille sig, når Azalon kan lave sit eget RGB snes kabel. Om ikke andet ville jeg selv foretrække at rigge et GC kabel, der kan fås i den nærmeste legetøjsbutik, fremfor at skulle til at bestille fra Lik-Sang igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 02/06-03 13:00 
Bortset fra at et fra Lik-Sang koster 40 kroner :p

Legetøjsbutikken slipper nok ikke et for under 150 kroner...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 02/06-03 13:46 
50,- kr. i Kvickly. Jeg skal selv ned at have et og lege med i weekenden :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 02/06-03 13:48 
OK da ;)

One for me too then... :) Selvom jeg lige er blevet færdig med Chrono Trigger ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 02/06-03 13:54 
Arh, det var derfor jeg ventede med at spille alle mine SNES RPG'er... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 02/06-03 14:12, rettet 02/06-03 14:13 
Hehe, ja efter at gå fra composit til RGB med Cuben, var jeg ikke i tvivl om at RGB er vejen frem for alle konsoller!

Sumez >
Azalon, kunne du ikke overtales til at skrive en kort artikel, evt. med billeder om hvordan man rigger det RGB kabel?

Jo, det kunne vel godt lade sig gøre, men er det nødvendigt? Jeg synes operationen er rimelig simpel, der er ikke noget at tage fejl af når først scartstikket er skilt ad!
Hvis jeg finder ud af at selve signalet skal forstærkes eller lign. så kan jeg godt se at en artikel om det ville være fint, men ellers så virker det lidt overflødigt.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 02/06-03 14:15 
Enig, det er meget simpelt.

(Disse kondensatorer sidder på alle konsol RGB-kabler og jeg har "leget" med dem før)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 02/06-03 14:27 
Nu er det jo et u-orig. RGB kabel jeg har, så derfor var jeg lidt i tvivl om hvordan Nintendo's GC RGB kabel var indrettet.
Jeg fandt nemlig en tysk side der viste at man skulle putte de 3 kondensatorer ind i scart-stikket, hvilket jo er det modsatte?!?!?

Men for at følge op på emnet, så jeg har fundet information om forskellige signal standarder. Næste skridt er så at hive maskinen med på arbejde og måle med oscilloskop for at se hvilken standard SNES-en er udstyret med!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 02/06-03 15:12 
RJK >
50,- kr. i Kvickly. Jeg skal selv ned at have et og lege med i weekenden :)

Lort. Jeg har lige været i Kvickly! :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 02/06-03 15:25 
Jeg kan selvfølgelig ikke lige garantere, at det er i alle Kvickly'er, eller at de stadig har det...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 02/06-03 15:29 
Arh, com' on! Hvorfor kan du ikke det? ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KTCKTCSkrevet 02/06-03 16:25 
RJK >
(Disse kondensatorer sidder på alle konsol RGB-kabler og jeg har "leget" med dem før)

Det gør de så ikke på Xbox-RGB...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 02/06-03 16:30 
Alle jeg har åbnet, mente jeg selvfølgelig :) (DC, PSX/PS2, SNES)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
olmeolmeSkrevet 02/06-03 16:30, rettet 02/06-03 16:32 
Nu vi er ved subj.
Jeg har købt en scart fordeler (et hanstik i fjernsynet og så 2 til konsoller), den virker fint med min ps2, men min GC vil ikke skifte automatisk til RBG. Den skifter frem og tilbage mellem alm. kanaler og RBG, hvorefter jeg tvinger den til at gå i RBG.
Er det fordeleren der er istykker, eller vil jeg få samme problem med en scart forlængerledning?
Edit: Glemte at sige at GC RBG kabel er nintendo originalt, mens PS2 ikke er det.
RJKRJKSkrevet 02/06-03 16:34 
Det er ret sikkert fordeleren der er i stykker eller et stik der ikke sidder ordentligt i (dårlig forbindelse).

Og så hedder det altså R-G-B... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
olmeolmeSkrevet 02/06-03 16:37 
Så må jeg ud og købe en scart forlænger.
(ang. RGB, er anden gang du minder mig om det ;-))
RJKRJKSkrevet 02/06-03 16:39 
Du kunne sikkert sagtens fikse den, men jeg anbefaler selv SCART-forlængeren, så det synes jeg ikke du skal spilde tiden med :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 02/06-03 16:54 
Poster bare lige for at give endnu en anbefaling af SCART-forlængeren ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 03/06-03 10:54 
olme >
Nu vi er ved subj.
Jeg har købt en scart fordeler (et hanstik i fjernsynet og så 2 til konsoller), den virker fint med min ps2, men min GC vil ikke skifte automatisk til RBG. Den skifter frem og tilbage mellem alm. kanaler og RBG, hvorefter jeg tvinger den til at gå i RBG.
Er det fordeleren der er istykker, eller vil jeg få samme problem med en scart forlængerledning?
Edit: Glemte at sige at GC RBG kabel er nintendo originalt, mens PS2 ikke er det.

Du har ikke begge konsoller tændt samtidig vel? Dét kan nemlig godt give problemer. Eller har du prøvet at bytte mellem det ene eller andet stik?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
olmeolmeSkrevet 03/06-03 12:04 
Jeg byttede om på de 2 og så var der ingen problemmer. Så nu bliver den brugt som scart forlænger ;-)
Burde jo nok have været det 1. jeg kontrollerede.
RJKRJKSkrevet 27/12-03 12:37 
Det skal siges at jeg stadig ikke forstår HVORFOR, men jeg kan nu bekræfte, at Azalons løsning virker. Væk med kondensatorerne og jeg har nu et dejligt flot RGB-billede fra min SNES :))

Next mission: N64.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 27/12-03 12:40 
Godt, du smider bare mit i posten så ;p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 28/12-03 23:57, rettet 28/12-03 23:57 
RJK >
Det skal siges at jeg stadig ikke forstår HVORFOR, men jeg kan nu bekræfte, at Azalons løsning virker. Væk med kondensatorerne og jeg har nu et dejligt flot RGB-billede fra min SNES :))

Next mission: N64.

Nårh ja... det er sandt. Jeg havde jo lovet at følge op på emnet omkring signalet... Jeg finder lige et tidspunkt til at måle signalerne før og efter kondensatorerne.

Men jeg glæder mig til at se hvad du når frem til mht N64!!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 28/12-03 23:59 
Ikke ret meget, desværre...

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig