X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

360 RPG situationen?


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 09/08-06 12:38 
Big up,

Jeg har efterhånden ikke fulgt med længe, så jeg søger som altid hjælp her :) Er der nogen der kan kaste lidt lys over, hvordan det ser ud med den nuværende/fremtidige RPG situation på 360 markedet? Det eneste jeg umiddelbart er bekendt med er Oblivion..

Jeg spørger, fordi jeg begynder at savne et eller andet godt at spille, nu hvor jeg har lidt fritid på hænderne igen. Den første X-Box skuffede mig gevaldigt hvad angår RPG, hvor PS2'en klarede sig en hel del bedre. Kan vi forvente det samme når PS3'en udkommer?

Andre faktorer der spiller ind mht valg af maskine er også, at der trods alt ser ud til at være et par lækre spil på vej til 360'en. Udover Oblivion, kunne jeg godt tænke mig at stifte bekendtskab med Dead Rising, Bio Shock (/drool), Saints Row osv, når de engang udkommer. Desuden er jeg ikke skide vild med at betale minimum 4000,- for en PS3, når jeg kan få et 360 core system til den halve pris. Omvendt er RPG min favoritgenre, så ja, se ovenstående afsnit :)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/08-06 13:04, rettet 09/08-06 13:06 
Et glimrende sted at lede efter kommende og efterhånden også udkomne titler er "ToTheGame" (se link).

Situationen ser faktisk udemærket ud for X360 på denne front. Biowares næste store RPG "Mass Effect" er godt på vej mens flere japanske RPG'er så som "Blue Dragon", "Lost Oddyssey" og "Enchanted Arms" ser meget lovende ud. Derudover er der selvfølgelig Mr. Hype himself - Peter Molyneux - igang med at udvikle en fortsættelse til det glimrende "Fable".

Bare antallet af de nævnte titler overskrider næsten det antal RPG'er der udkom til Xbox - mit øje skuer en lys fremtid for platformen!

Kommende X360 RPG'er..
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-06 13:06, rettet 09/08-06 13:07 
Der er allerede anonceret to rollespil til 360eren.

Mass Effect: http://masseffect.bioware.com/

- Men det er jo BioWare, så det bliver sikkert skod...

Enchanted Arms: http://www.xbox.com/en-US/games/e/enchantedarms/

- Ligner et ganske alm. japansk rpg. Så det ser vi frem til.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 09/08-06 13:07 
Lyder det helt urealistisk, at man kan regne med to ting:

1. Der vil komme markant flere RPG'er på Xbox 360, end vi fik til Xbox.

2. Der vil komme markant flere RPG'er til PS3, end der gør til Xbox 360.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ckruseckruseSkrevet 09/08-06 14:55 
- Men det er jo BioWare, så det bliver sikkert skod...

Forhåbentligt ironi?
BeanoBeanoSkrevet 09/08-06 14:58 
Syntes nu også Mass Effect ser spændende ud ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-06 15:03 
kr0oZe>
Forhåbentligt ironi?

På ingen måde. Baldurs Gate, KOTOR og Jade Empire er alle, i mine øjne skod spil, eller i bedste fald meget middelmådige.
Spiller nu: Phantasy Star IV
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 09/08-06 15:12, rettet 09/08-06 15:21 
KOTOR sagde mig nu heller ikke noget, og Jade Empire har jeg ikke prøvet... Men Baldurs Gate? Skod? Her hvor jeg bor, har vi brændt folk på bålet for mindre stødende udtalelser! ;)

Men tak for svarene, indtil videre. Det kan godt være jeg må bukke under for presset før eller senere, og anskaffe mig en 360.

EDIT: På den anden side.. Hvis MGS4 bliver eksklusivt til PS3.. Det ville jeg komme til at savne :P
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/08-06 15:26, rettet 09/08-06 15:27 
Bare fordi der er mere dybde i Biowares mere klassiske vestlige rollespil, end de japanske, behøves man jo ikke rynke på næsen :p

For mig ser det ud til, at Xbox 360 får et mere bredt udbud af titler end den forgående box, der var stærkt karakteriseret af mange mainstream titler, der benyttede Microsofts glimrende Live-system.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
la0sla0sSkrevet 09/08-06 15:44 
Enchanted Arms kommer omkring 29. august-1. september i PAL land. Den har både japansk og engelsk voice acting med.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 09/08-06 18:29 
Bare det, at man kan daffe rundt og lege rumnisse på alverdens planeter, har solgt Mass Effect til mig. Der er mange herinde som hader KOTOR, men jeg synes nu det første er ret fedt :)
TobbiTobbiSkrevet 10/08-06 13:52 
hehe, KOTOR var helt klart en af mine favoritter på den gamle Xbox, men sådan er vi jo så forskellige.

glæder mig mest til at se hvad Mass Effect har at byde på...

Der er sikkert mange som synes Oblivion er helt vildt fantastisk, men det har ikke rigtigt fanget mig.
Spiller nu: God Of War III, Mass Effect 2, Final Fantasy XIII
ckruseckruseSkrevet 11/08-06 07:39 
@Konsolkongen: Baldurs Gate skod? Javel, ja. Kan godt se Jade Empire ikke var den mest bemærkelsesværdige titel, men forstår heller ikke dit store had til KOTOR. Hver sin holdning.
HeroldHeroldSkrevet 11/08-06 10:26 
Vi kan da altid håbe at han mener Dark Alliance, for de oprindelige to Baldurs Gates er fantastiske spil. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 11/08-06 10:59 
Konsolkongen>
På ingen måde. Baldurs Gate, KOTOR og Jade Empire er alle, i mine øjne skod spil, eller i bedste fald meget middelmådige.

100% enig
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 11/08-06 12:16, rettet 11/08-06 12:18 
kr0oZe>
Baldurs Gate skod?

Ja, det vil jeg også godt tilslutte mig. Har ikke prøvet Dark Alliance II, men det første var ekstremt ringe, men vandet var flot ;)

Jeg syntes dog også at Mass Effect ser spændende ud.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Bede-xBede-xSkrevet 11/08-06 12:18 
Dark Alliance var den med det flotte vand og det er ikke den, de snakker om...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
CoreCoreSkrevet 11/08-06 12:19 
Fair nok, mistænkte også mig selv for at rode rundt i titlerne. Indlæg rettet ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Bede-xBede-xSkrevet 11/08-06 12:22, rettet 11/08-06 12:22 
Det er PC spillene, lavet af Bioware, der bliver snakket om. Ikke nogen af DA spillene.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
CoreCoreSkrevet 11/08-06 12:39, rettet 11/08-06 13:07 
Hvor har du det fra?

Der bliver snakket om Bioware og deres evner til at lave RPG'er, med konsoltitlerne som omdrejningspunkt. Så det er da i høj grad også DA-spillene der bliver snakket om.

Herold håber at kongen snakker om DA, det er vist det eneste sted det nævnes...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Bede-xBede-xSkrevet 11/08-06 12:46, rettet 11/08-06 12:49 
Core>
Hvor har du det fra ?

Tråden ;)

Core>
Herold håber at kongen snakker om DA, det er vist det eneste sted det nævnes...

Konsolkongen kritiserer spil lavet af Bioware. Altså kan der ikke være tale om DA spillene, med mindre han har misforstået noget.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
CoreCoreSkrevet 11/08-06 12:51 
Ahhh...fordi at DA-spillene slet ikke er lavet af Bioware. Skal jeg så ikke bare lukke røven nu :p
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HeroldHeroldSkrevet 11/08-06 12:55 
Jeg håber iøvrigt stadig :D Jeg bryder mig ikke voldsomt meget om hverken KOTOR eller Jade Empire, men de to Baldurs Gates har jeg haft meget sjov med :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 11/08-06 14:14 
Det er jo alt sammen meget spændende, men find jeres egen tråd hvis i vil snakke mere om det.. Bastards :P
JuggernautJuggernautSkrevet 13/08-06 00:56 
Sjovt ingen har nævnt Two Worlds. Det ser nu ret godt ud og er nok i den mere traditionelle RPG stil. Jeg ved, at det ikke er alle herinde som finder dem spændende, men jeg ser nu frem til den titel.

Enjoy...
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
jaesjaesSkrevet 10/10-06 17:52 
Nye screens fra Two Worlds:
http://www.tothegame.com/screenshot.asp?id=5124
JmogJmogSkrevet 10/10-06 21:25 
Lidt overraskende at Blue Dragon endnu ikke er blevet nævnt. Traileren på Live er mildest talt lovende. Tidligere Square-folk står bag spillet og grafisk fanger de en ret lækker hybrid mellem anime og spilgrafik.

Jeg blev i hvert fald suget ind i trailerens stemning.
JmogJmogSkrevet 10/10-06 21:26 
Hovsa, kan se at det faktisk bliver nævnt i starten af tråden. My bad.

Nå, men jeg ser nu stadig frem til det :-D
jaesjaesSkrevet 18/02-08 18:53, rettet 18/02-08 18:55 
Fire forsøg, og ikke et af boxens JRPG'er har opnået over 80% på Gamerankings.com. Er jeg den eneste, som synes, det giver stof til eftertanke?

I betragtning af, hvor mange gode JRPG'er, der findes til fx PS og PS2, er det da lidt underligt. Specielt når 2-3 af udviklerne mere eller mindre må betegnes som mastodonter indenfor genren. Det er næsten som om, MS har haft for mange fingre med i, hvordan spillene skulle opbygges, eller?

Eternal Sonata - 79%
Blue Dragon - 77%
Lost Odyssey - 76%
Enchanted Arms - 71%

Oblivion - 94%
Mass Effect - 91%
Two Worlds - 49%
WehnerWehnerSkrevet 18/02-08 18:56 
Mon ikke Microsoft har haft fingrene mere i Mass Effect...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 18/02-08 18:57 
Jo da, men pointen var, at MS' fingre måske ikke passer så godt ned i gryden med japanske RPG'er.
NaieraNaieraSkrevet 18/02-08 18:57 
Mistwalker er Square... men så alligevel ikke. Det er for tidligt at dømme LO, men det ser ud som om, at jeg får ret i mine bange anelser: Du smadrer Square, og det du ender med er lidt flere spil med 2/3 Final Fanasy-kvalitet (eller Chrono-kvalitet, for den sags skyld), i stedet for lidt færre spil, med 100% Final Fantasy-kvalitet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Bede-xBede-xSkrevet 18/02-08 19:01, rettet 18/02-08 19:08 
jaes>
Fire forsøg, og ikke et af boxens JRPG'er har opnået over 80% på Gamerankings.com. Er jeg den eneste, som synes, det giver stof til eftertanke?

Ja. Spillene(minus Enchanted Arms) er seriøst undervurderede(i forhold til hvad visse sites ellers giver). Blue Dragon, Eternal Sonata og Lost Odyssey er alle rollespil i den gode ende. I stedet for at se på karakterene, så prøv at se på mange forums, hvad de mener om spillene. Eller prøv dem selv.

I stedet har jeg på fornemmelsen, at mange vestlige anmeldere er blevet lidt genre biased. Tror det er lettere for et fps, at score 80% end for jrpg. Eller måske det vil være bedre at sige, at visse anmeldere er ved at ændre smag. Måske tiden er ved at løbe fra visse af genrens elementer?

Sjovt nok er de tre nævnte spil alle med 9/10 i gennemsnit eller mere pr anmelder hos Famitsu. Se det er tankevækkende :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 18/02-08 19:05 
Ja at Famitsu hårdnakket klynger sig til en forældet genre :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 18/02-08 19:24 
Jeg har virkelig indtrykket af at retningen er ved at vende sig i forhold til RPG-genren. Folk der ikke bryder sig om jRPGer er enten ved at blive flere eller ved at få mere taletid. Det føles for mig i hvert fald som om genren ikke modtager samme respekt. Herover for virker det som om vestlige RPGer derimod får langt mere positiv omtale. Personligt virker det for mig som et præferenceskift, vRPGer er mere i tidens ånd, og folk (modsat "fans) er blevet mætte af jRPGer.

Nu har jeg prøvet både Oblivion og Mass Effect (to populære vRPGer) og er da også ok tilfreds med dem, men at de af en eller anden grund betyder nybrud for RPG genren på konsoller forstår jeg slet ikke. Oblivion er bedre grafik på et gammelt gameplay og Mass Effect er en blanding af nyt og gammelt i en fin men til tider uheldig combo. Jeg kan godt forstå de gode anmeldelser til de to spil, men undrer mig over det kedelige helhedsindtryk til jRPGerne.

Det er nice at der prøves nyt, men det gør i mine øjne ikke jRPGer til dårligere spil at der sker noget nyt i den anden grøft. Det virker det så til at andre synes, at jRPGer er fastgroede og uden fremtidsperspektiver (tænk uddøende race). En ganske fjollet antagelse men oh well... sådan er der jo så meget, jeg synes også at 360 situationen er ganske fornuftig. LO og ES er ganske gode offerings og de to andre er også gode overmiddel forsøg.

Jeg tror sgu det er en smagssag. Det forhindrer heller ikke min nydelse af jRPGer
Hvad sker der?
Bede-xBede-xSkrevet 18/02-08 19:25, rettet 18/02-08 19:26 
Wehner: Ja, det er jo ikke sådan, at jeg er uenig. Ok, kun på visse punkter, men alligevel :)

Iøvrigt mener jeg, at det er håbløst, at anmelderne næsten ikke kan se forskel på de fire rollespil. De falder allesammen i 7/10 området. Der er altså meget klar forskel på Lost Odyssey og Enchanted Arms.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
dpldplSkrevet 18/02-08 19:31, rettet 18/02-08 19:41 
Bede-x>
Enlig enig (udover efter min menig er ES noget værste lort jeg købte denne generation. Og jeg har spillet N3!!)

Men jo, at læse diverse forums gav faktisk langt bedre ide om hvordan spillene var. Fik 100% hvad jeg ventet af blue dragon, hvorimod med LO fik jeg mere end regnet med(undervuderet de drømme). For mig er anmeldelser mere eller mindre død med denne generation, de virker ikke til kunne ramme folks smag mere.
Sjov er mange genre er tradition en god ting, men i Jrpg er det næsten altid en dårlig ting efter anmeldelser.....

Ikke helt sikker hvad du mener Naiera. Personlig er jeg glad for sakaguchi er smuttet, square og FF virker til gå den forkerte vej for mig. Blevet ligeglad med square nu og mere nysgerring i mistwalkers spil(vælger føleser frem for gameplay, er sgu nice. gælder mig meget til cry on nu)

Vil tage LO over FF10 og alle efter det.(men er jo enlig kun FF12-2 og 12. Og kunne ikke lide 12 :P)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
NaieraNaieraSkrevet 18/02-08 20:55, rettet 18/02-08 20:55 
dpl>
Ikke helt sikker hvad du mener Naiera.

Jeg mener, at nu hvor Square ikke er hvad det har været, så ser vi ikke den kvalitet vi var vant til fra dem, med f.eks. Final Fantasy, fra nogle af de helt tidlige spil i serien, og op til 10'eren (og delvist X-2, som der egentlig ikke var noget i vejen med). 12'eren viser ret tydeligt, synes jeg, at der mangler noget, selvom spillet da var en god oplevelse alligevel. Men det var ikke Final Fantasy 7, 8, 9 eller Chrono-kvalitet, vi havde med at gøre. Mht. Mistwalker, som jo er 'en smule Square', så var Blue Dragon jo bestemt ikke nogen titel med Final Fantasy-agtige kvaliteter. Lost Odyssey kunne godt nå niveauet, men som sagt er jeg selv stadig ikke langt nok til at kunne vurdere det endeligt.

Men vi må se, hvordan LO udvikler sig, og hvordan Final Fantasy XIII bliver. Sidstnævnte ser nemlig ud til, at vende tilbage til den gamle formular, hvilket bestemt kunne tænkes at resultere i noget der er ud over det sædvanlige. Jeg håber selvfølgelig på de bedste resultater, også fra Mistwalker. Og random encounters irriterer mig ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 18/02-08 20:56, rettet 18/02-08 20:57 
Wehner>
Ja at Famitsu hårdnakket klynger sig til en forældet genre :)

Sikke noget pjat. Hvorfor skulle genren være forældet bare fordi FPS'eren er blevet mere avanceret siden Doom og Quake? Du skriver det ikke, men det ligger jo i alt du skriver (som f.eks. når du halvvejs barnligt blander dig i LO-tråden og erklærer random encounters forældede), at (J)RPG'er bare ikke er ligeså fede som FPS'er, og de derfor bare burde lægge sig ned og dø.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dpldplSkrevet 18/02-08 21:14 
ah nu er jeg med. Kan enlig ikke være meget uenig. Men hvorfor skulle BD have nogen FF-agtige kvaliteter? Virker jo mere som han prøvet lavet noget ligne Dragonquest serien.

Personlig minder LO mig meget om de gamle FF spil(7, 8 og 9), hvilket også dem jeg elsker mest. Eneste forskel af jeg bedre lide historien i LO og den måde har rammer ens følelser. Følte mig aldrig "ked af det" når jeg spillede FF førhen. Men LO er det lykkes mere end 2 gange.(Måske fordi jeg kun var mellem 14 og 16 dengang :p)

Synes ikke jeg set nok af FF13 til at overhovedt kunne tyde på hvordan spillet bliver.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
jaesjaesSkrevet 18/02-08 21:15 
Bede-x>
Ja. Spillene(minus Enchanted Arms) er seriøst undervurderede(i forhold til hvad visse sites ellers giver).

Det er så din vurdering, som jeg da respekterer - og når det kommer til personlige spilkøb lytter jeg da selv mindst ligeså meget til gamerne som anmelderne - men lige i denne her sammenhæng er sites som Gamerankings og Metacritic det eneste tilnærmelsesvis objektive vi har at vurdere efter :)

I stedet for at se på karakterene, så prøv at se på mange forums, hvad de mener om spillene. Eller prøv dem selv.

Jeg har skam også læst på forums, og gamerne er da gladere for spillene end anmelderne, men ikke voldsomt meget.

I stedet har jeg på fornemmelsen, at mange vestlige anmeldere er blevet lidt genre biased. Tror det er lettere for et fps, at score 80% end for jrpg.

Det er så også en af de tanker, jeg har omkring situationen. Men det kan jo også skyldes, at de omtalte spil ikke skiller sig specielt meget ud. Der ligger nok lidt sandhed i begge dele.

Sjovt nok er de tre nævnte spil alle med 9/10 i gennemsnit pr anmelder hos Famitsu. Se det er tankevækkende :)

Eller også er Famitsu/japanske anmeldere også en smule biased :)
NaieraNaieraSkrevet 18/02-08 21:15, rettet 18/02-08 21:16 
dpl>
ah nu er jeg med. Kan enlig ikke være meget uenig. Men hvorfor skulle BD have nogen FF-agtige kvaliteter? Virker jo mere som han prøvet lavet noget ligne Dragonquest serien.


Nu er der jo ikke vanvittigt langt fra FF til DQ. Men jeg mener ikke at spillene burde minde vanvittigt meget om hinanden i tema, gameplay osv.; bare den samlede kvalitet, som jeg stadig mener ikke er fundet højere end i Final Fantasy- og Chrono-serierne.

dpl>
Synes ikke jeg set nok af FF13 til at overhovedt kunne tyde på hvordan spillet bliver.

Det er rigtigt at vi har set meget lidt, men den smule der har været til at se, synes jeg peger i den rigtige retning.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 18/02-08 23:35 
dpl>
Personlig minder LO mig meget om de gamle FF spil(7, 8 og 9), hvilket også dem jeg elsker mest. Eneste forskel af jeg bedre lide historien i LO og den måde har rammer ens følelser. Følte mig aldrig "ked af det" når jeg spillede FF førhen. Men LO er det lykkes mere end 2 gange.(Måske fordi jeg kun var mellem 14 og 16 dengang :p)

Syntes nu der er en scene i FF7 der rykker ret hårdt. Og hvis man er lidt romantisk anlagt er bade scenen med Tidus og Yuna da alt for sukker sød - på den gode måde.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Bede-xBede-xSkrevet 19/02-08 02:13, rettet 19/02-08 02:21 
jaes>
men lige i denne her sammenhæng er sites som Gamerankings og Metacritic det eneste tilnærmelsesvis objektive vi har at vurdere efter :)

jaes>Det er så også en af de tanker, jeg har omkring situationen. Men det kan jo også skyldes, at de omtalte spil ikke skiller sig specielt meget ud.

Spillene skiller sig netop ikke ud. De er meget traditionelle rollespil. Men er det nu det, man søger og det ikke er det, vestlige anmeldere søger...

I alle fald bør anmelderne ligge nogle mere klare linier. Det virker som om, de er ret unfair mod de store spil. Lost Odyssey(76%). Enchanted Arms(71%). Really?

Et andet eksempel: Fik at vide, at Gamereactor havde givet Lost Odyssey 6/10. Ikke at jeg har lyst til at hakke på bladet, for de er blevet ret gode gennem det seneste lange stykke tid, men jeg kan ikke se den røde tråd i deres anmeldelser. Blue Dragon fik 8/10. Lost Odyssey 6/10. Det giver simpelthen ikke mening i mit hoved, ligegyldigt hvordan jeg vender og drejer det :)

Og sådan synes jeg, mange jrpg anmeldelser er.

la0s>
Jeg har virkelig indtrykket af at retningen er ved at vende sig i forhold til RPG-genren. Folk der ikke bryder sig om jRPGer er enten ved at blive flere eller ved at få mere taletid. Det føles for mig i hvert fald som om genren ikke modtager samme respekt. Herover for virker det som om vestlige RPGer derimod får langt mere positiv omtale. Personligt virker det for mig som et præferenceskift, vRPGer er mere i tidens ånd, og folk (modsat "fans) er blevet mætte af jRPGer.

Jeg har det helt samme indtryk og jeg kan sagtens følge hvorfor. Der er meget få spilgenrer, som er opbygget med så mange frustrationer som jrpg'er. Ofte ting som er lette at tolerere, når man er yngre, men som bare synes at blive mere og mere irriterende, som tiden skrider frem. Det er i hvertfald det indtryk, jeg har fra min omgangskreds.

la0s>
Nu har jeg prøvet både Oblivion og Mass Effect (to populære vRPGer) og er da også ok tilfreds med dem, men at de af en eller anden grund betyder nybrud for RPG genren på konsoller forstår jeg slet ikke.

Der er vel heller ikke noget vildt nyskabende i dem, men de flyder bedre(her taler jeg mest om Mass Effect. Har kun brugt ca ti timer på Oblivion). Japanske rollespil har ofte mange brud i oplevelsen, som om de er strikket sammen af flere i sig selv uafhængige dele. Fx man sejler i Lost Odyssey med et miniature skib i en miniature verden. Når man går i land, skiftes der til figuren og verdenen i fuld størrelse. Men man er kun én karakter, til der sker noget. Så kommer resten af partyet frem. Og er der kamp, forgår det et andet sted, end det rent faktisk "forgår".

Der må selvfølgelig godt være brud af den slags i spil, men i en tid hvor fps og til dels "realistisk" grafikstil hitter, er det for mig ikke nogen overraskelse, at spil med mange af den slags brud synes i tilbagegang. De vestlige spil er mere håndgribelige.

Når man så tager med, at selv samme spil ofte trækker tiden, samtidigt med at der går ting tabt i oversættelsen i spil som lever meget på deres tekst, så er der altså lang vej hjem for genren.

Er klar over, at nogen sikkert mener, at man knytter sig mere til spillet, hvis der gøres brug af tidsspilde - som det jo er efter min mening - men det kan jeg slet ikke se. Det er ligesom når visse Resident Evil fans påstår, at den gamle stive styring gjorde spillene mere skræmmende, fordi det så er sværere at undgå monstrene...

En sidste ting er det japanske markeds tilstand, som stadig synes grebet af en casual feber. Det kan næppe være gunstigt for de traditionelle spil i genren.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 19/02-08 08:18 
Jeg tror også ganske enkelt at den vestlige verden er begyndt at blive trætte af japanske RPG'er, som der i grunden ikke rigtig er sket den store udvikling i siden FF6/7.

At generiske FPS-spil som Half-Life 2 så stadig får absolutte topkarakterer er lidt tankevækkende. Det er ikke fordi HL2 ikke fortjener en høj karakter, men kommer der et JRPG af samme kvalitet, tænker anmelderne "Det er bare Final Fantasy-formlen endnu en gang".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 19/02-08 08:57, rettet 19/02-08 08:57 
Jeg er helt enig Bede og Sumez. Jeg synes personligt dog at det ikke-flydende blot er en af de genrekonventioner som hører til jRPGer. Ikke at de ikke kan udngåes, men selvom de kommer af hardwarebegrænsninger oprindeligt (nogle af dem i hvert fald) så er de blevet en del af de genregreb som genren gør brug af.

Mass Effect er et af de spil der på sin vis er flydende, men på det alter ofrer en del. Misforstå mig ikke jeg gennemførte det hurtigt, men mange af de der ekstramissioner på planeterne er så generiske at det er kedeligt, ligesom den dungeon-struktur der er i spillet. Det er en flad openendedness.

Nå ikke for at bashe ME, det er fint at det får de karakterer det gør, det er på mange måder rigtig fint. At man giver LO omkring de 60-7x% handler for mig om at man ikke bryder sig om jRPGer eller bare er dum. Jeg kan ikke lade være med at tænke på det der Capcom fighter spil vi for nylig så et review linket til her på siden. :)
Hvad sker der?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig