X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Wii release/pris


Svar
HankyHankySkrevet 09/08-06 12:01, rettet 09/08-06 12:02 
IGN skulle eftersigende, have postet en nyhed i går, som efter kort tid blev fjernet igen. Det kan enten skyldes, at nyheden var rygte, eller de har fået besked fra Nintendo om at fjerne den.

Ikke desto mindre, skrev de blandt andet en releasedate der lyder d. 2.november i USA, samt en pris på $229.

Link
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
649 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 13/11-06 17:43 
John Doe>
Ahh, de har da et lille udvalg hos Læsehesten, dog til vanvittige priser.

Selvfølgelig. Den regnes åbenbart ikke som en "rigtig" butik ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 13/11-06 17:44, rettet 13/11-06 17:45 
toAt>
Jo sagtens.!
Hvorfor skulle den ikke kunne det?!

Tænke bare at hvis man syntes 2200,- for en tunet GC er en fair pris, hvad der så skulle til før man syntes det var for dyrt.

Burde være tydeligt for alle at den er højt sat prismæssigt.
StarmanStarmanSkrevet 13/11-06 17:48 
sonico>
Damn. Troede at ekstra wii remote og nunchuck blev solgt sammen. Kan det virkeligt passe at for sådan et sæt er man nødt til at smide ca 750 bobs. Det er jo for sindsygt.
http://gamebits.dk/shop/productlist.asp?Id=1336

Så ryger salgsargumentet med at Wiiskulle være den billige af de nye kosoller.

750kr for wii remote og nunchuck er helt hen i vejret, jeg sælger dem for :remote 365kr og nunchuck 215kr ialt 580kr

Nes Bozz
BeanoBeanoSkrevet 13/11-06 17:51 
Faldt lige over mit indlæg fra d. 9 august.. damn jeg er go' ;)

Beano>
Mit gæt er 2195,- ;)
JinkJinkSkrevet 13/11-06 17:51 
Wehner>
Hvis du blot ønsker at læse pressemeddelelser og så ellers ikke tænke/snakke videre om dem. Så lad være med at færdes på debatfora. Er det ikke så let?
Det er jo så heller ikke det jeg vil.
Det er bare sjovt at folk kan bruge så meget tid og energi på at diskutere pris, når man kender folk så godt herinde, til at vide at de alligevel køber dem uanset pris. Desuden var det bare et spørgsmål og det er også tilladt på et forum.
dpldplSkrevet 13/11-06 18:00, rettet 13/11-06 18:04 
2200kr er da en god pris. Især når man tænker hvad en wiimote med nunchuk koster og samme tid for du også et spil(som i butikker ville koste 250kr, vil jeg tro). Også koster wiimote med nunchuk vel 250kr mere end Xbox360 controller. (ikke engang nævnte virtual dims, wii connect24 , og de andre channels som internet og vejr dims). 2xGC i power, der passer en pris på 1500kr da fint. Hvilket vi enlig også er nede på når man ser hvad følger med Wii

Så selve Wii konsol er enlig nede på den pris folk be´er om. Helt ærlig så can man jo ikke sammeligne Wii controller med de andre når man snakker pris. Da jeg vil tro nintendo har brugte mere tid og penge på dem(ffs PS3 og xbox360 bruger jo næsten de samme som den gamle konsol!). "Ny" teknologi koster ALTID mere. Plus xbox og PS controller ligner de gamle så meget, hvilket gør production af dem LANGT billiger også.

Billig konsol og dyr controller eller dyr consol og billige controller. HVilket af de 2 ser bedst ud når folk køber en ny konsol? det gør billig konsol selvfølig


(Ja skrev enlig kunne det her fordi jeg keder mig af helveds til ;) )

EDIT: doh, bah skrevet mest på engelsk forum sidste på år har sgu skadet mit dansk >< (skriver good instead for god, og så videre)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
BeanoBeanoSkrevet 13/11-06 18:09 
Fact er at Nintendo tjener penge på Wii hardwaren fra dag 1 mens både Sony og MS taber på deres maskiner - så helt objektivt er Wii dyrere i forhold til den faktiske hardware. Det var pointen :)

Men ikke det samme som at jeg mener at Wii er "for dyr" for mig personligt - om den koster 1500 eller 2500 er ikke afgørende for om jeg køber den for at kunne spille Zelda, Mario Galaxy, Metroid 3 og andre guldkorn som Nintendo måtte komme med.
RJKRJKSkrevet 13/11-06 18:10 
Beano>
Mit gæt er 2195,- ;)

Den nye regneregel kan være amerikansk pris + 50% = dansk pris... Fantastisk...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KLTKLTSkrevet 13/11-06 18:17 
Jink>
Så lad være med at købe den. Er det ikke så let?

Jeg mener den vej Nintendo går med Wii er ret spændende, og jeg er altid glad for at se nytænkning på spil markedet.

Min pointe med mit indlæg var sådan set bare at understrege min egen undren over, at Nintendo tydeligvis vælger ikke at udnytte den fordel de kunne have haft rent prismæssigt.
Jeg mener en noget lavere pris allerede fra introduktionen, helt alvorligt kunne have givet Nintendo mulighed for at få et godt fodfæste i kampen mellem de nye konsoller.
9/11 Was An Inside Job
dpldplSkrevet 13/11-06 18:23 
Beano>
Fact er at Nintendo tjener penge på Wii hardwaren fra dag 1 mens både Sony og MS taber på deres maskiner - så helt objektivt er Wii dyrere i forhold til den faktiske hardware. Det var pointen :)

Tjene penge er vel enlig også det, det går ud på for et hver firma? At tjene en helveds del penge imens man ligger på sidste plads af sidste konsol krig var da smart træk IMO. Nintendo har jo ingen andre indkom end konsol market. Hvor både sony og MS har noget andet de kan bruge (selv om det vidst ikke går for godt i sonys tilfælde)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
happyEDhappyEDSkrevet 13/11-06 18:26 
Tro nu de kommer til at klare sig fint:) I forhold til de andre.
Og jeg er også glad for de tænker nyt.

Nu er der jo to andre der laver det helt samme, så hvis nintendo også gjorde det, ville jeg da være skuffet og trist som "Gamer"
Så også gerne der var større forskel på PS3 og Xbox.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
JinkJinkSkrevet 13/11-06 18:47 
KLT: Fint nok. Dit svar minede bare mere om end sur forbruger end en egentlig diskussion af prisen :)
RJKRJKSkrevet 13/11-06 18:48 
Er det (rimeligt) fastslået at det medfølgende AV-kabel i PAL-land bare er standard composite? Ingen håb for RGB? Eller composite+component?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 13/11-06 19:23 
dpl>
Tjene penge er vel enlig også det, det går ud på for et hver firma?

Så absolut, men ændrer jo ikke på at hardwaren er prissat relativt højt.

Men nok om det ;)


RJK>
Den nye regneregel kan være amerikansk pris + 50% = dansk pris... Fantastisk...

ja, godt nok lidt anden regneregel jeg brugte - men altid lækkert af være dansker og "numse-taget" i skatter og afgifter :!
jaesjaesSkrevet 13/11-06 20:08, rettet 13/11-06 21:45 
Beano>
Burde være tydeligt for alle at den er højt sat prismæssigt.

Ikke for mig :)

Jeg synes folk ser på regnestykket lidt for ensporet.

Jeg har sikkert glemt noget i nedenstående opstilling, men det er bare for lige hurtigt at slå den overordnede pointe fast.

Wii:

1. Kun ca. dobbelt så kraftig som GC, og bygger på meget af den samme elektronik, men en ny konsol er en ny konsol - kabinet, drev, den øvrige elektronik og den forbedrede ydelse koster alt sammen at udvikle og at producere. Recieveren til controllerne skal vi også huske, gør konsollen dyrere.

2. En to-delt controller, så som vi nok ikke kan være uenige om, både har kostet betydeligt mere at udvikle end X360-joypaddet, og også er både dyrere i materialer og produktion.

3. Nintendo har valgt at sælge konsollen med overskud, et fair valg, og det hiver prisen op.

Xbox 360 Core:

En del kraftigere end Wii, MS taber på den, og joypaddet er billigere i alle henseender.

Så nej, jeg forstår ikke folk synes 2200,- er meget for en ny konsol, lige når den kommer på markedet. Også sammenlignet med X360 Core. Men sådan er vi jo så forskellige :)

EDIT: Jaja, jeg læste ikke tråden 100%, så noget er allerede nævnt.
QQSkrevet 13/11-06 20:50 
RJK>
Er det (rimeligt) fastslået at det medfølgende AV-kabel i PAL-land bare er standard composite? Ingen håb for RGB? Eller composite+component?

Kan ikke forestille mig andet end regulære composhit kabler hos os. Der medfølger også kun compositkabler i USA og Japan, det samme gælder til PS3(!). Når nu component og RGB kabler sælges separat, bekræftiger det vel bare min tanke...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
HeroldHeroldSkrevet 13/11-06 20:52 
jaes>
Ikke for mig :)

Jeg synes folk ser på regnestykket lidt for ensporet.

/signed

Jeg synes det nærmere sig hysteri for hysteriets skyld.

zomg, PS3 koster 7000+ med alle kabler, controllers osv.!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 13/11-06 21:14 
jaes>
Jaja, jeg læste ikke tråden 100%

Det kan jeg se :)
QQSkrevet 13/11-06 21:15, rettet 13/11-06 21:17 
Jeg benytter lige lejligheden til at smide Play.com's Wii priser op.
Har man, som mig, købt en Gamecube og benyttet den i GAME's forudbestillingstilbud(GC+4 spil på dba.dk > 550 kr > 1200 kr rabat hos GAME = Wii pris 1550 kr) og samtidig køber resten hos Play, synes jeg nu udgifterne er overkommelige, dog ikke billige. Og det kan måske endda blive bedre når Play-Asia smider deres priser op på hardware... RIP Lik-Sang

Play.com (Priser i €, da vi ikke kan handle i £ hos Play længere)

Nintendo Wii € 249.99 (~1856 DKK)
Wii Remote € 44.99 (~335 DKK)
Nunchuck € 22.49 (~168 DKK)
Classic Controller € 22.49 (~168 DKK)
Component Cable € 26.99 (~202 DKK)
RGB Scart Cable € 26.99 (~202 DKK)
Wii 2000 Points Card € 26.99 (~202 DKK)

Spil - De bemærkelsesværdige - Alle € 56.99 (~425 DKK)
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Red Steel
Rayman: Raving Rabbids
Super Monkey Ball: Banana Blitz
Far Cry: Vengeance
Call of Duty 3
Madden NFL 07
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
jaesjaesSkrevet 13/11-06 21:38, rettet 13/11-06 21:38 
Beano>
Det kan jeg se :)

Du hentyder sikkert til dette:

Beano>
Fact er at Nintendo tjener penge på Wii hardwaren fra dag 1 mens både Sony og MS taber på deres maskiner - så helt objektivt er Wii dyrere i forhold til den faktiske hardware. Det var pointen :)

Men ikke det samme som at jeg mener at Wii er "for dyr" for mig personligt - om den koster 1500 eller 2500 er ikke afgørende for om jeg køber den for at kunne spille Zelda, Mario Galaxy, Metroid 3 og andre guldkorn som Nintendo måtte komme med.

Jeg synes bare ikke det harmonerer med at skrive, at den er "højt sat". Det tolker jeg som, at du mener, at prisen burde være lavere.

Men mit indlæg var ligeså meget rettet mod den tilsyneladende dominerende holdning (i hvert på P:R), om at Wii er for dyr i forhold til hvad man får, og det er jeg så ikke enig med disse folk i :)
Bede-xBede-xSkrevet 13/11-06 23:52 
Vil du så heller ikke synes, at de andre konsoller er for dyre, hvis de begynder at prissætte efter at tjene penge på hardwaren?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 14/11-06 00:51 
Nej. Men prissætningen på henholdsvis konsoller, udstyr og spil, og i denne generation også online-tjenester og udbud, skal naturligvis på et eller andet plan balancere i sidste ende. Fra vores betragtervinkel, først og fremmest for forbrugeren, men firmaerne vil selvfølgelig også helst ud af en generation med overskud. Med mindre de anlægger en specifik strategi, som eksempelvis Microsoft har gjort det.

Nintendos spil til Wii er i øvrigt også billigere end til de to kompetanter, hvilket skal med i eventuelle regnestykker.
Bede-xBede-xSkrevet 14/11-06 00:56, rettet 14/11-06 00:59 
Ja, men de er billigere at producere, hvilket OGSÅ skal med.

Nintendo er på ingen måde billige. Hverken med hardware eller software.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 14/11-06 01:06 
Bede-x>
Ja, men de er billigere at producere, hvilket OGSÅ skal med.

Bestemt. Men de er næppe $10 billigere at producere, så noget må tilkomme forbrugerne.

Nintendo er på ingen måde billige. Hverken med hardware eller software.

Jeg har ikke sagt, at de er billige. Blot, at Wii for mig at se, giver omtrentlig det samme for pengene som en Core.
Bede-xBede-xSkrevet 14/11-06 01:18 
jaes>
Bestemt. Men de er næppe $10 billigere at producere, så noget må tilkomme forbrugerne.

Jeg snakker om udviklingsomkostninger. De er væsentlig billigere. Om end THQs Brian Farrell nok sætter det for lavt, så er der en betydelig forskel:

"[The Wii] wasn't a whole new programming environment," Farrell said. "So we had a lot of tools and tech that work in that environment. So those costs--and again, I hate these broad generalizations--but they could be as little as a third of the high-end next-gen titles... Maybe the range is a quarter to a half."

http://videogames.yahoo.com/newsarticle?eid=462516&page=0%20-%2012k%20-

Lidt googlede links om emnet, der bekræfter det åbenlyse(at Wiispillene er billigere):

http://www.google.dk/search?hl=da&q=development+cost+for+Wii+games&meta=

Igen: Nintendos spil er på ingen måde billige, selv om de ligger ti dollars under de andre.

Jeg har ikke sagt, at de er billige. Blot, at Wii for mig at se, giver omtrentlig det samme for pengene som en Core.

Her virker det til, at du laver en brugervurdering (altså hvad kan jeg bedst lide). Laver du derimod en producentvurdering, vil du nok se lidt anderledes på det. For så taber du penge på Core(og Premium/PS3), mens du tjener penge på Wii.

Det er det, som er forskellen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 14/11-06 01:41, rettet 14/11-06 02:22 
Bede-x>
Igen: Nintendos spil er på ingen måde billige, selv om de ligger ti dollars under de andre.

Fair nok. Men selv uden at inddrage spillene, synes jeg stadig, at Wii er et godt køb for den brede målgruppe.

Her virker det til, at du laver en brugervurdering (altså hvad kan jeg bedst lide). Laver du derimod en producentvurdering, vil du nok se lidt anderledes på det. For så taber du penge på Core(og Premium/PS3), mens du tjener penge på Wii.

Så har jeg enten ikke tydeliggjort det, eller du har misforstået mine indlæg/ikke læst dem godt nok. For jeg beskriver begge dele. Jeg beskriver fx også, hvem der tjener eller taber penge.

Men jeg lægger selvfølgelig vægten på en brugervurdering, da det jo er det debatten indtil videre hovedsagelig er gået på. Men ikke nødvendigvis "hvad kan jeg bedst lide", jeg har da forsøgt at gøre vurderingen så objektiv som muligt, omend det i sagens natur kun delvis kan lade sig gøre.
KalicolaKalicolaSkrevet 14/11-06 08:41 
Hvad nu hvis man starter med at spille wii I venstre side af sin sofa... Hvad sker der så i spillet hvis man ændrer sidde stilling eller sætter sig over i højre side af sofaen?
For The Love Of The Game
OdinOdinSkrevet 14/11-06 12:19 
Ikke ret meget andet end at den karakter/cursor/what-have-we som er knyttet til controlleren formentlig vil rykke lidt rundt mens du rykker på dig, alt afhængigt af hvilke teknologier i controlleren spillet gør brug af.

Wiimoten består som bekendt af to teknologier. En række accelerometre og en IR-transmitter/receiver-enhed. Førstnævnte sidder både i Wiimoten og Nunchuk-enheden.
Sidstnævnte kun i Wiimoten. Ingen af dem ved hvor du befinder dig i et tredimensionelt rum.

Accelerometrene registrerer kun gestikulationer. De har ikke noget referencepunkt i selve rummet du befinder dig i. De måler med andre ord kun hvor hurtigt du svinger eller drejer din enhed i en given retning (hvilket i visse spil løst bliver oversat til hvor store bevægelser du laver), hvorefter de resetter. Om du går fra den ene ende af rummet til den anden, kan de ikke registrere (andet end de bump du laver undervejs).

IR-enheden har, ulig accelerometrene, et referencepunkt, idet den registrerer hvordan du bevæger controlleren i forhold til sensor-bar'en. Den registrerer til gengæld kun din bevægelse i to dimensioner, så den er også ligeglad med hvor du er henne i rummet, nøjagtigt som en lyspistol ville være det.

Så du kan være ganske (u)rolig. ^_^
Din spiloplevelse bliver ikke påvirket af at du vil undgå siddesår eller ømme fødder.
KalicolaKalicolaSkrevet 14/11-06 12:41 
godt svar. tak :)
For The Love Of The Game
ChronoChronoSkrevet 14/11-06 13:34 
Der kommer en ny udgave i Wii i 2007. Den kan afspille DVD'er...

Kan sådan noget ikke bare laves som en software-opdatering? Drevet er der jo allerede.

they'll be releasing a DVD-compatible version in Japan
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KalicolaKalicolaSkrevet 14/11-06 14:07 
Det er jo latterligt. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke laver deres konsoller færdig inden de sætter dem på gaden. Det samme med ps3 så jeg på igen, så snart du får den er der en update som skal installeres.. altså come on!

Det samme gjalt for xbox360, billedet var forsinket i forhold til lyden når man så dvd. Det blev rettet i en patch senere.
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 14/11-06 15:02 
Nintendo kan jo godt li' at lave opdaterede udgaver af deres håndholdte og folk står jo i kø som en flok lemminger for det... så hvorfor ikke en Wii i ny farve, 720p support og DVD playback i 2007/2008 ;)
BeanoBeanoSkrevet 14/11-06 15:06 
Darknon>
Hvad nu hvis man starter med at spille wii I venstre side af sin sofa... Hvad sker der så i spillet hvis man ændrer sidde stilling eller sætter sig over i højre side af sofaen?


I det nyeste 1Up Show og GameShots Wii marathon fra forleden, taltes der om at man skulle sidde i midten for sensor bar'en for at den virker korrekt.
OdinOdinSkrevet 14/11-06 15:25 
Chrono>
Der kommer en ny udgave i Wii i 2007. Den kan afspille DVD'er...

Kan sådan noget ikke bare laves som en software-opdatering? Drevet er der jo allerede.

Naturligvis, og det _er_ også en softwareopdatering. Atter engang opfører 1UP sig som bolchehoveder ved at poste halve nyheder uden yderligere research.

Det eneste pressemeddelelsen bekræfter er, at softwaren vil være preloadet i nye Wii-maskiner fra en gang i 2007.
Vi andre får selvfølgelig muligheden for at downloade softwaren (se URL). Det store spørgsmål bliver så om Nintendo påtager sig licensudgiften på deres BOM eller om vi som forbrugere må betale for det.
Der skal ihvertfald som minimum betales til DVD Forum, Macrovision og Dolby. Spørgsmålet er om de slipper for Dolby Digital- og DTS-licens idet det rent faktisk ikke kan reproduceres, men skal downmixes.

GWN klapper alle de svære ord for os.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 14/11-06 15:34 
Damn Odin du er sleeping beauty (eller noget).
Registreret i 2003, med sølle 3 forumsvar, de to i denne tråd :-)
Velkommen tilbage!

I Wii specialbladet fra Edge, står der i øvrigt, at Wiimoten osv kører via Bluetooth?
Sandt eller falsk?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
OdinOdinSkrevet 14/11-06 16:28, rettet 14/11-06 16:47 
Mange tak. ^_^
Jeg har har været mangeårig lurker, men så meget som jeg bruger sitets øvrige funktioner (samler-delen og review-databasen især) måtte det være på tide at gabe op og deltage lidt i diskussionerne.

Hvad angår Bluetooth, så er det helt korrekt hvad Edge skriver.
Jeg er imidlertid ikke klar over hvilken variant der bruges. Vi har eksperimenteret med det på mit arbejde for et par år siden, da vi overvejede det til tovejskommunikation i en produktprototype og løb hele tiden panden mod en mur mht. strømforbrug. Bluetooth, ulig mange proprietære RF-protokoller, transmitterer nemlig keep-alives hele tiden for at holde sin session igang (en ulempe ved sikrede protokoller, der samtidig skal være responsive hele tiden) og derved forbruger radioen uhyggeligt meget strøm, selv når der ikke sendes brugerdata gennem forbindelsen.
Du kan sikkert huske de første Logitech-mus med Bluetooth, der holdt et halvt døgn før de skulle oplades, modsat deres tidligere trådløse mus på proprietære RF-protokoller, der kunne gå et par måneder mellem batteriskift.
Det er grangiveligt af samme grund at Microsoft valgte at udvikle deres egen protokol til Xbox 360 da den blev designet.
Der har dog været flere landvindinger over det seneste halvandet års tid, og jeg ved at der har været flere varianter oppe til godkendelse som er langt bedre gearede til et device som Nintendos Wiimote. De annoncerede 30 timers batterilevetid ligner ihvertfald en indikation.
OdinOdinSkrevet 14/11-06 16:40, rettet 14/11-06 21:17 
I det nyeste 1Up Show og GameShots Wii marathon fra forleden, taltes der om at man skulle sidde i midten for sensor bar'en for at den virker korrekt.

Det er naturligvis rigtigt. Da jeg skrev, at IR-sensoren var ligeglad med hvorhenne man befandt sig i rummet, skulle jeg måske nok have været lidt mere præcis og angivet, at der selvfølgelig skal være god line-of-sight. Det er trods alt optisk kommunikation der er tale om. Dog synes jeg også at kunne se udfra billederne, at sensorerne ikke er fysisk skærmede (de har til gengæld nok et smalt frekvensområde for at kompensere for unødig "støj") og derfor burde opfange impulser reflekteret på andre overflader i rummet. Men det er bare kvalificeret gætværk.
For de spil der udelukkende benytter sig af accelerometrene (Excite Truck, f.eks) gør det dog ingen forskel hvor man sidder.

[UPDATE: Zzap! har venligst gjort mig opmærksom på, at jeg siger noget vrøvl i relation til antallet af akser der aflæses på. Læs videre.]
Zzap!Zzap!Skrevet 14/11-06 18:05 
Odin>
IR-enheden har, ulig accelerometrene, et referencepunkt, idet den registrerer hvordan du bevæger controlleren i forhold til sensor-bar'en. Den registrerer til gengæld kun din bevægelse i to dimensioner, så den er også ligeglad med hvor du er henne i rummet, nøjagtigt som en lyspistol ville være det.

Forkert Odin. Jeg har skrevet om hvordan den fungerer her i forummet før, men jeg skal da gerne gentage det </selvtilfreds_arrogance> ;)
Prøv at se nogle af alle de videoer der er af opsætningen af en Wii.
På et tidspunkt kommer der sikkert et punkt der hedder indstilling af følsomhed, eller noget i den retning.
På skærmen ser man et vindue, med to lyspletter der bevæger sig rundt når brugeren bevæger wiimoten.
Det man ser er i virkeligheden en "direkte transmission" af det billede IR-kameraret i wiimoten ser af sensorbaren.

Hvorfor to prikker? En havde jo været nok, hvis det bare var x,y koordinater man var ude efter. Der er to prikker for at gøre z-akse aflæsning mulig.
Programmet ser på om de to prikker flytter sig væk eller nærmer sig hinanden, og kan ud fra dét afgøre om controlleren nærmer sig eller fjerner sig og hvor meget.
Born to kill space
quadquadSkrevet 14/11-06 18:23 
Hench hvorledes zoom-funktionen i Zelda-spillet blev beskrevet.
dpldplSkrevet 14/11-06 19:48 
Zzap!>
Hvorfor to prikker? En havde jo været nok, hvis det bare var x,y koordinater man var ude efter. Der er to prikker for at gøre z-akse aflæsning mulig.
Programmet ser på om de to prikker flytter sig væk eller nærmer sig hinanden, og kan ud fra dét afgøre om controlleren nærmer sig eller fjerner sig og hvor meget.

Vel enlig det der bruger f.eks i Red Steel, hvor man zoomer in med sniper vis man "thurster"(ikke sikker på stavning) wiimote frem.
(Vis jeg altså forstod det rigtig.)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
EchoEchoSkrevet 14/11-06 20:28 
For at komme back to topic, vil jeg lige tilføje at jeg var nede i min lokale EB games idag. De havde endelig fået de officelle priser på Wii og wiispil i butikken.
Selve konsoller Wii vil ligge på 2199,-
Mens spillene vil lige mellem 499,- og 549,-.
Det kommer på ingen måde som en overraskelse for mig.
Jeg er glad for at Wii ikke bliver dyere, da jeg var bange for, at den kunne komme op på 2599,- og i den omegen.
Spillene måtte gerne være billigere, men EB games er meget stive (ikke berusede) og vil vel gerne have en nogenlunde lige pris henover konsollerne.
Nu går der cirka en uge, så har kæden et bundle eller to klar, og det skal selvfølgelig tjekkes ud.
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
WikzoWikzoSkrevet 14/11-06 20:42 
Echo>
Nu går der cirka en uge, så har kæden et bundle eller to klar, og det skal selvfølgelig tjekkes ud.

En uge efter launch eller en uge fra nu af?

Forrresten; hvilken by var du i? :)
dpldplSkrevet 14/11-06 20:42 
Synes enlig spil priser lyder lidt dyrt. Men EBgames er jo ikke kendt for det billigest ting. ><


"WII" for internet
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
OdinOdinSkrevet 14/11-06 21:10 
Forkert Odin. Jeg har skrevet om hvordan den fungerer her i forummet før, men jeg skal da gerne gentage det </selvtilfreds_arrogance> ;)

[snip]

Hvorfor to prikker? En havde jo været nok, hvis det bare var x,y koordinater man var ude efter. Der er to prikker for at gøre z-akse aflæsning mulig.
Programmet ser på om de to prikker flytter sig væk eller nærmer sig hinanden, og kan ud fra dét afgøre om controlleren nærmer sig eller fjerner sig og hvor meget.

Det er jeg ked af. Den diskussion havde jeg desværre overset. Det lykkedes mig til gengæld at finde den tråd hvor du redegør for det, og det glæder mig faktisk mere end du tror, for du skriver præcis den konklusion som jeg med min egen forståelse af simpel geometri og optisk teknologi var kommet frem til.

Jeg var nemlig fra første færd klar over, at der fandtes enten en CMOS eller CCD-sensor bag det tintede plast i fronten af wiimoten som kiggede efter de 2x4 fixpunkter på sensorbar'en. Problemet var at jeg gang på gang blev ved med at støde ind i artikler, der manede i jorden, at der var tale om triangulation. Jeg burde dog have vidst bedre end at lade skribenters meninger på X-arcade, IGN og desvidere veje tungere end min egen forstand.
Summa summarum blev imidlertid, at jeg til sidst måtte tage til takke med den eneste semi-plausible forklaring der var: At de mange LEDs var der for redundans, og dermed større sikkerhed for modtagelse (ja, det virkede også sært i mit hovede, at man så overhovedet havde bekymret sig om at placere dem i to klynger for enden af et langt aggregat). I bagklogskabens lys kan jeg dog godt se nu, at artiklerne - hvor tåbelige de end måtte have været - faktisk havde ret i én ting: Der ER ikke tale om triangulering, men trilateration. Subtil forskel, men ikke desto mindre en forskel. Hvilket du jo så fint har gjort rede for.

Nåmmen mange tak. Så var det slet ikke mig der var dum alligevel.

Det efterlader mig imidlertid med nogle af de samme overvejelser jeg gjorde mig ved præsentationen på E3 (før jeg læste de uinformerede, spekulative artikler om teknologien), og jeg håber du vil lege med her:

Når vi nu rent faktisk opererer i 3D space så længe controlleren har frit udsyn til sensor-bar'en, så må udviklerne af de spil som benytter sig af alle tre dimensioner af dens positionering nødvendigvis rekalibrere grundpositionen meget ofte, da det ellers vil skabe nogle problemer for brugerens bevægelse af controlleren langs Z-aksen, n'est ce pas?

Eksempel: Man rykker lidt frem på sædet eller tager et skridt frem mod sensoren, hvilket resulterer at der konstant aflæses en Z-position tættere på bar'en, hvilket vil have en effekt på spillet i form af f.eks. konstant zoom på ens riffel (arbitrært eksempel) til man sætter sig tilbage i sin startposition. For at tillade brugeren noget fysisk bevægelsesfrihed (og undgå kramper) tror jeg det er en situation udviklerne helst vil undgå, så

A) enten bliver grundpositionen (som nævnt) rekalibreret ofte, hvilket svarer til at smide konstanten væk i ligningen med en vis frekvens og dermed opnå en behandling af dataen, der stort set er analog til hvordan accelerometrene bliver benyttet, eller

B) Z-informationen bliver i virkeligheden ikke brugt, og en af accelerometrene bliver i stedet taget i brug til lige netop Z-akse-gestikulation.

(Jeg undskylder den lange post, der jo strengt taget ikke har noget med subject at gøre mere)
EchoEchoSkrevet 14/11-06 21:25 
LTWW>
En uge efter launch eller en uge fra nu af?

Forrresten; hvilken by var du i? :)

En uge fra i dag. Jeg var i lyngby, nær KBH.

Odin, lav en anden tråd og tag diskussionen dér. Jeg vil ikke lyde gammelmandssur, men det bliver hurtigt forvirrende, hvis der bliver diskuteret 117 i en tråd.
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
Zzap!Zzap!Skrevet 14/11-06 21:45 
Odin>
A) enten bliver grundpositionen (som nævnt) rekalibreret ofte, hvilket svarer til at smide konstanten væk i ligningen med en vis frekvens og dermed opnå en behandling af dataen, der stort set er analog til hvordan accelerometrene bliver benyttet,

Jeg tror du at de fleste spil bare vil benytte et high pass filter, der smider alt andet end de første centimeter af bevægelsen væk. Ellers kunne man næsten, som du skriver, lige så godt bare have haft et sensor punkt, i stedet for en bar og have benyttet accelerometrene til z-aflæsning.

Z-aflæsningen blive sandsynligvis ikke så præcis og generelt brugbar som x,y aflæsningen, men det er helt klart en "nice to have" feature, hvilket brugen i TP da også vidner om.
Born to kill space
OdinOdinSkrevet 14/11-06 21:54, rettet 14/11-06 22:04 
Jeg tror du at de fleste spil bare vil benytte et high pass filter

Nemlig. Dit forslag til high pass-filter er så bare styret af afstand, hvor det i mit forslag var styret af tid.

Zzap!>
Z-aflæsningen blive sandsynligvis ikke så præcis og generelt brugbar som x,y aflæsningen, men det er helt klart en "nice to have" feature, hvilket brugen i TP da også vidner om.

Helt bestemt. Uanset hvad bliver vi nok kun klogere på teknologien herfra når vi får lov at eksperimentere med det fysiske produkt i december.

And now back to your regularly scheduled programme. Tak for tålmodigheden fra Echo et al. Jeg ved godt det blev langt og off-topic.
ChronoChronoSkrevet 14/11-06 22:03 
Echo, jeg synes emnet passer fint til tråden. Vi kan da diskutere alt vi ikke helt forstår om Wii op til release. Teknikken er en af de ting.

Mon den egentlig kan isolere rysten-på-hånden fra bevidste bevægelser, uden at det går ud over responstiden? Vi har jo hørt at responsen skulle være super god, men det betyder vel så at det bliver temmelig svært at holde en curser helt stille?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
OdinOdinSkrevet 14/11-06 22:20, rettet 14/11-06 22:29 
(Undskyld jeg lige stikker hovedet frem igen i teknikkens hellige navn).

Mon den egentlig kan isolere rysten-på-hånden fra bevidste bevægelser, uden at det går ud over responstiden?

Det er faktisk lige præcis relateret til det som Zzap! bringer på bane: Det er nemlig noget et highpass-filter kan løse. Hvis du var en af dem som så GameSpots Wii-marathon, kunne du se, at i menuerne (f.eks. mens de skabte en Mee af Ricardo) rystede cursoren meget. Da de senere satte Twilight Princess på, var cursoren rock steady. Det skyldes at der netop i Twilight Princess er et high pass-filter som simpelthen smider bevægelser under en vis tærskel væk. Et blødere bevægelsesmønster kan også laves ved at smide en del af aflæsningerne væk og kunstigt "tweene" mellem datasæt der ligger tidsmæssigt længere fra hinanden. Begge dele går ud over præcision og responstid. Hvor lavt man sætter filteret afgør hvor god balance der er mellem respons og registrering af små bevægelser på skærmen. Jeg tror sagtens det er muligt at finde et godt kompromis, og jeg er sikker på, at mange som Ubisoft vil inkludere en brugerjustérbar følsomhedssetting i deres spil.
WehnerWehnerSkrevet 14/11-06 22:25 
Bare rolig, jeg skal nok skrive med stor fed moderator-skrift, hvis der bliver noget problem. Ligenu er tråden mere interessant end titlen antyder. Det er bare fint.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
649 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig