X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Problem med DVD-afspiller


Svar
MadsMadsSkrevet 07/08-06 13:51 
Jeg har et problem når jeg afspiller DVD-film, så snart der er bevægelse i billedet (menneskelig bevægelse,kamera-panorering), opstår en masse horisontale linier, på det givne område hvor bevægelsen finder sted. Det ligner nærmest en slags "digitalisering". Troede først det var selve DVD-skiven, idet det var udlejningsfilm, men jeg nægter at tro, det kan være en fejl på alle fire film vi har lejet. Har desværre ingen af mine egne film at teste med her.

Er der nogen der kender til problemet, og evt. har en løsning? Eller er afspilleren kaput?
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KTCKTCSkrevet 07/08-06 17:47 
Det er ikke bare almindelig interlacing du oplever?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MadsMadsSkrevet 07/08-06 20:22 
Nej
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KTCKTCSkrevet 07/08-06 21:07 
Vil du så ikke forklare, hvordan dit problem adskiller sig fra interlacing?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MadsMadsSkrevet 08/08-06 15:09 
Det her er ikke i nærheden af at ligne interlacing. Når der ingen bevægelse er i billedet, står det helt klart, men så snart at kameraet laver en panorering, eller en skuespiller bevæger sin arm, da bliver det område linieret, som beskrevet før, ligner det en eller anden slags "digital forstyrrelse". Første gang jeg så det, troede jeg det var et bevidst valg i filmens intro. Det er altså en rimelig kraftig liniering, og ikke bare en hoppen/flimren, som ved interlacing.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KTCKTCSkrevet 08/08-06 18:39 
Det beskriver stadig hvordan interlacing kan ses. Det er ikke kun flimren. Signalet bliver jo sendt af to omgange, hvor ulige horisontale linier bliver sendt ved den ene opdatering, og de lige bliver sendt ved den næste. Derfor kan de ofte ses som horisontale linier ved panoreringer og hurtige bevægelser. Jeg kan specielt se det ved NTSC, som godt nok har højere opdateringshastighed, men så til gengæld har en lavere opløsning, som gør linierne mere tydelige.

Jeg skal ikke påstå at det bare er interlacing du oplever, men som du beskriver problemet, virker det bare stadig sådan...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MadsMadsSkrevet 08/08-06 19:11 
Underligt. Jeg var ikke klar over at interlacing kunne fremstå så tydeligt, det er jo her en decideret hæmning for at kunne gennemse filmen, i noget der bare ligner ordentlig DVD-kvalitet. Det er ikke NTSC.

Skal heller ikke gøre mig videre klog på interlacing, men jeg har trods alt oplevet fænomenet, bare ikke i denne boldgade...
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
PalsgaardPalsgaardSkrevet 08/08-06 19:54 
tydelig interlacing???
-Tag en gamecube med rgb kabel
-Sæt den til et LE40R72 samsung hdtv
-Sæt rgb kablet i AV porten
-Start så Resident Evil 4 op

jeg lover dig at du skammer dig over dit flæberi! :)

pointe: kontroller at du har sat dit kabel i den rigtige port i dit tv :)
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
KTCKTCSkrevet 08/08-06 20:03 
Interlacing er ret uafhængigt af signalet, så umiddelbart ville jeg ikke mene at der burde være stor forskel mellem RGB og composite f.eks., hvis du ser efter interlacing.

Men, for at komme tilbage til emnet, så mener jeg at man på mange afspillere har mulighed for at sætte et filter til, som gør interlacing mindre tydeligt. Prøv at kigge menuerne og din manual igennem.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PalsgaardPalsgaardSkrevet 08/08-06 20:10 
Flere så i hvert fald resultatet af et rgb kabel i av indgangen til træffet og kan vel bekræfte hvor meget tudefjæs det lå op til :) (wehner og bede med flere)
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
KTCKTCSkrevet 08/08-06 20:13 
Vi er enige i at der er stor forskel på kvaliteten af billedsignalet fra composite til RGB, men interlacing er jo noget helt andet.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 08/08-06 20:20, rettet 08/08-06 20:24 
Nu husker jeg at KTC har haft et meget interlace-tydeligt fjernsyn, så han ved sikkert mere til det praktiske end jeg, men glemmer man ikke lige at tænke på fps?

Et spil der kører 50/60 fps har tydelig(ere) interlacing, fordi de to halvbilleder er forskellige. MEN en film der kører 25/30 fps, har jo netop IKKE forskellige halvbilleder (handlingsmæssigt), så her vil man aldrig se den form for interlacing. Her begrænser problemet sig til "flimren".

Jeg har nogle gange set billigt producerede tegnefilm (som tegnes i 12 fps), hvor man bevidst laver den slags frame-forskydende interlacing for at lave billedovergangen "blødere" - men det er specielle tilfælde, og næppe det du oplever. En anden undtagelse er tv-film/direkte-til-video, der kan være optaget i 50/60 fps. Men jeg aner faktisk ikke hvor udbredt det er.

Anyways, prøv en PAL biograffilm for at udeluk dén fejlkilde. NTSC film kan vel snildt være mærkeligt kodet, med sammensatte frames.

Jeg tror din DVD-afspiller fejler noget der får den til at dekode filmene dårligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 08/08-06 22:33 
Der er udelukkende tale om PAL biograffilm. Jeg har prøvet diverse indstillinger på afspilleren, så vi kan vidst godt konkludere, at det er denne som fejler noget. Hvilket også var min første teori, men ville lige afprøve om det var et kendt problem, inden jeg bad min svigerfar om at udskifte den.

Omend det ikke førte til hvad jeg håbede, så mange tak for hjælpen til KTC og RJK :)
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig