X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gears of War


Svar
SephirothSephirothSkrevet 03/08-06 17:15, rettet 27/10-06 14:11 
Amerikansk GoW releasedato: 12 november 2006
Amerikansk PS3 lancering: 17. november 2006

Europæisk GoW releasedato: 17. november 2006
Europæisk PS3 lancering: 17. november 2006 - Edit: nok nærmere september 07 ;)

Hovsa, en tilfældighed!
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
230 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Svar
JinkJinkSkrevet 01/02-07 23:51 
Core>
Det er rigtigt, det er de også på konsoller. Men på konsollerne er der i høj grad også konkurrenceprægede spil i andre genrer. PGR3 er nok lige p.t. det spil hvor konkurrenceelementet er størst, men hele onlinestrukturen i Dead Or Alive 4, ligger også i høj grad op til konkurrence-ånd. Det samme gør alle spil med leaderboards vel. Så tæller det også spil som Tony Hawk, Burnout og endda flere offline-spil også (Dead Rising, Ninja Gaiden m.m.). Gør det så konsollerne til bedre konkurrenceplatform end PC, når nu udbuddet er så meget større?

Et konkurrencepræget spil er et spil der er accepteret som et konkurrencepræget spil. Tony Hawk, Ninja Gaiden osv tænkes der ikke på. Bare fordi et spil er multiplayer er det ikke det jeg mener når jeg snakker om konkurrencepræget spil. Det er spil der kan komme med til store events (både xbox og pc)

Hvilke tegn tyder på at de ikke allerede er der?
Du kan som sagt spectate en næsten hvilken som helst Live-kamp. Det samme kan du i rigtig mange spil når du dør (præcis som i CS). I PGR3 kan alle se de store kampe. I Burnout uploades de bedste crashes, som så kan ses, indøves og udføres, udfra en topscore. I Call Of Duty 2 (og sikkert flere) er her Killcam (til at lære fra dem der er bedre end dig selv). Og så er der med sikkerhed også noget jeg har glemt, eller endnu ikke kender til. (Her kommer bl.a. Halo ind i billedet, og har det noget der bør nævnes, samler Wehner eller Bede sikkert op herfra).
PGR3 lyder virkelig spændende og kan godt være at det er en ligeså god mulighed. Det lyder dog mere som noget GTV/UTV/HLTV end demo/replay. Altså mangler denne feature i xbox konkurrencepræget spil.

Hvis de udgives til konsol, så er det præcis med controllerens opsætning de SKAL spilles. Det er immervæk udgiveren der har retten til at bestemme, hvordan de SKAL spilles. Det er alt sammen et spørgsmål om porteringen. Enten er den god, eller også er den ikke. Konkurrencen foregår stadig på lige vilkå for alle parter, og det er ikke nødvendigvis nemmere at være bedre end de andre, bare fordi at der spilles med controller. GOW-spillere ville jo også sige at det SKAL spilles med controller, og at det ikke kan lade sig gøre på PC.

Nu skal du også tænke på at udviklere gerne vil tjene penge. Derfor sender de dårlige ports ud af UT og Quake fx. At det er med controller gør det ikke lettere og det har jeg heller aldrig sagt.
Der ville sikkert være GOW spillere der mener at det bør spilles med controller, men keyboard og mus vil sagtens kunne klare dette spil ligesom en controler.
Controler vs. mus er ligegode indtil der kommer for mange muligheder. Det er der, hvor UT og Quake ikke kan spilles på konsol mere.

Jeg har ikke selv spillet Quake 3, men kontrollen af 4'eren manglede som sådan ikke noget på 360'eren (bortset fra et ordentligt spil at bruge den i).
Du synes den er fin, men den er underlegen i forhold til med et keyboard og mus.

Det har det med det at gøre, at hvis det er hvem som helst udover Epic selv der har designet dem, så betyder det at, konsollerne allerede er der, hvor du mener at de ikke kan måle sig med PC'ens hjemmelavede maps. Map-editors ses da i mange spil, jeg bruger dem ikke selv, så jeg glemmer nemt hvor de er, men lige fra hoften: Timesplitters, Tony Hawk, Far Cry, Test Drive m.m.
Du snakker om et kæmpe sponsor som sikkert har en 100 millioner omsætning har mulighed for at frigive maps. De mest populære maps i konkurrencepræget spil på PC er lavet af en almindelig person som mig og dig, der ved hvordan et map skal bygges op. At der en map editor i nogle spil er lidt ligegyldig hvis de kun kan bruges offline.

Jink>
Quake3 brugte/bruger OSP og CPMA og UT2k4 bruger UTcomp. Vi snakker ikke om funmods, men ting der ER brugt i turneringer.

OK, hvem har lavet dem? Er du sikker på, at det er en eller anden søndagsprogrammør, der har siddet og kastet det op på nettet? Udefrakommende mods skal da stadig en test- og godkendelsesfase igennem, før de bliver inkluderet i officielle konkurrencer, og så kan de i princippet lige så godt komme fra baglandet. Og når du generaliserer på tværs af platforme, er det ikke voldsomt overbevisende at du bliver ved med at trække på de samme 2-3 titler.
Jo det er faktisk. UTcomp blev lavet af Lotus(ut2k3 spiller)sammen med 2 andre vidst. CPMA og OSP er lavet af en masse frivillige. Altså en masse søndagsprogrammører.
Når jeg netop snakker om de samme spil er det fordi at det er dem jeg har bedst kendskab til og nok dem der er bedst kendt. Som sagt, vi snakker ikke om ethver multiplayer spil, men om spil der er med til events.


Derfor er det også rart at man også kan det på konsoller.

En cup kræver selvfølgelig en tilmelding, her er nettet klart det nemmeste, da det unægteligt ville være noget besværligt med posten. Men tilmeldingsprocessen indvirker vel ikke på spiloplevelsen, når konkurrencen først er i gang.
Det er den kedelig del af konkurrencepræget spil, men den er så forholdsvis hurtig og let i forhold til xbox. (mine erfaringer er mest med xbox i min tid, dengang UC var på xbox) Så det er nok lettere dog ikke ligeså let som på PC

Al konkurrence kræver organisering. En fodboldturnering kræver tilmelding, planlægning, skemaudfyldning, leje af baner og andet papirnusseri. Gør det så bordfodbold bedre?
Hvis det kunne undgåes ville det være bedre.

Det kunne også være fordi at folk er meget objektive her, og at du rent faktisk tager fejl.
Doubt it ;)

Hvis de findes til konsol, så er det med controller konsol-versionen SKAL spilles. Hvordan kan du udtale dig om udviklernes vision om hvordan deres spil SKAL spilles? Dårlige porteringer går begge veje, se bare Halo.
Lad os bare tage UT2k3 og UC. Næsten to identiske spil teknisk. Der er 9 våben i det spil. To funktioner til hvert våben. Da det er vigtig hele tiden at være i bevægelse, vil venstre analog ikke kunne bruges til movement. Derfor hører det til D-pad. + der skal en hoppe knap med. Våben kan ikke tilføjes til venstre analag, men for din skyld kan der. Please fortæl mig en måde, hvorpå en xbox controller ville fungere til dette spil?

D-pad til venstre, nu har jeg shotgun, D-pad til højre nu har jeg riffel. Et tryk, en knap, et våbenskifte. Så jo det kan vi godt.
Ye, hvis der kun var to våben i de fleste FPS. I de fleste er der en del flere :>
Fundamentet for alle konkurrencer er de lige vilkår. Evnerne ligger så i at udnytte det sigte der er, uanset hvor præcist det måtte være.

Hvis to bøffer smager ens, så er det ligegyldigt om den ene blevet lavet på induktionskogeplader, mens den anden blev lavet på gaskomfur. Mindre ligegyldigt er det, hvor dygtig kokken er til at bruge det redskab, han foretrækker.

Derfor jeg sammenligner med racercykel og trehjulet cykel. Det er ligesvært at blive verdensmester i, men de fleste ville nok fortrække at konkurrere i racer cykelløb.

Og på PC kan systemkravene nemt komme til at udelukke folk.
True, men det har ikke så meget med konkurrencepræget spil. Det er mere et generelt problem.

Skal du så træne til at blive hardcore, her i weekenden?
Ye, har du et problem med det? Jeg er skam ikke den eneste som spiller spil på den måde. Synes det lavt, hvis det er en provokation fra din side.

KingChaos og Pallejensen: Jeg tror ikke PR betragter sig selv som "casual gamers". Indenfor 'esports' verden er de dog. For jer er casual gamers sikker børn på 10 år, der får deres mor til at købe spil for dem?

SøgAArd: Tak for lidt support. Og ja du har nok ret. Alle odds imod mig :)

Må i seng, men får tid til at svare imorgen kl 18.
KTCKTCSkrevet 02/02-07 00:35 
Nu kan jeg altså ikke holde min kæft mere, selvom store dele af denne tråd burde stoppes i en ny kaldet "Onlinegaming PC vs. konsol"...

Der er meget rigtigt i de punkter, som begge parter fremsætter, men i begge lejre synes jeg samtidig at man overdriver og forherliger tingene. Derfor vil jeg give mit syn på det, da jeg vil ikke vil betragte mig selv som fanboy af hverken konsol eller computer.

Xbox Live har mange gode ting med hensyn til matchmaking og kommunikation, men der er alligevel nogle punkter, hvor PC stadig i min mening er foran.

Servere: På PC spiller man ofte på faste servere, som man ved har god ping og kører stabilt på PC. På Xbox Live skal man enten selv hoste eller tage chancen og i de fleste tilfælde havne på en server, som lagger af helvede til. Der er enkelte spil, hvor man reelt kan se hvor god forbindelse man har til hosten, men generelt fungerer det meget skidt.

Klaner og kommunikation: Ganske vist har Xbox Live friendslister, men personligt synes jeg det er meget rodet, da jeg aldrig kan huske hvem der spiller hvad, og invite systemet generer mere end det gavner. At man heller ikke kan lave klaner i ret mange spil eller holde gruppemøder uden for spillene, er heller ikke ret smart.
På PC findes der et hav af voice- og tekst-chat programmer, hvor man kan have grupper og rum, alt efter hvem man vil have fat i og hvad man laver.

Online gaming er måske mere let tilgængeligt og hurtigere at sætte sig ind i på konsollerne, men det medfører altså også nogle begrænsninger. Man har stadig flere muligheder på PC i dag med servere, MODS, maps, klaner og andre gode ting og sager.

Delte replays (demoer) er langt fra udbredt på konsollerne, og på PC kan man bare smide dem på en hjemmeside, så folk kan hente og afspille dem. Det bliver ikke meget lettere. På Xbox Live virker det lidt som en gimmick, og man kan ofte kun gemme 30 sekunder eller lignende (i hvert fald i Burnout Revenge).

Med hensyn til rankings, leaderboards og så videre, så er det noget mere etableret på Xbox Live. Det findes i mange PC-spil, men det er langt fra et generelt integreret element på samme måde. Der er dog mere community på PC, hvor der afholdes konkurrencer og turneringer, og der laves diverse ladders på hjemmesider.


Og så til de typiske konsol-fanboy-udtalelser om PC:

De er ustabile: Hvis man køber nogle gode dele og sætter dem rigtigt sammen, så er der generelt ingen problemer. De gamle skrøner burde altså være skudt i sænk for længe siden, og specielt efter Windows XP kom på markedet. Min PC kan stå tændt i månedsvis uden så meget som en genstart. Og prøv så lige at spørge hvor mange ombyttede Xbox 360 maskiner der har været i hænderne på P:R brugere.

En controller er lige så god som en mus: Der findes selvfølgelig personlig præference, men jeg vil altid foretrække en mus og et tastatur til FPS og RTS spil. Jeg synes nu ellers jeg føler mig godt tilpas med en controller i hånden, men en analog stick bliver aldrig det samme som en mus...

MODs på PC er noget hjemmelavet skrammel og ikke værd at bruge tid på: Men til gengæld er de i langt de fleste tilfælde gratis. Generelt synes jeg der er noget charme ved at følge med i et MODs udvikling fra de tidlige beta-versioner, men langt de fleste hører man først om, når de er ved at være af en så god kvalitet, at fejl og mangler ikke er større end et typisk konsolspil :P
Det er et spændende community, som man desværre ikke får lov at opleve på konsollerne (endnu i hvert fald).
Personligt kan jeg fortælle, at jeg har brugt oceaner af tid på et "amatør-mod" kaldet "Action Quake 2", som navnet antyder er et MOD til Quake 2. Jeg kan ikke påstå at jeg har haft større glæde af noget "professionelt udviklet spil"...

Hjemmelavede maps er noget lort: Igen generaliseres der, og selvfølgelig findes der maps af svingende kvalitet, men det er jo kun de bedste, som finder vej i maprotationen på serverne rundt omkring. Og så er de altid gratis, i modsætning til tendensen på konsollerne!


På den anden side kan jeg ikke respektere, at Jink er i mod at konsollerne er på vej ind i esport. Der går da ikke noget af PC-platformen, fordi konsollerne er ved at udvikle sig til at fungere godt på nettet. Det handler ikke om at PC kommer til at dø, men nærmere at konsoller og PC nærmer sig hinanden mere og mere. Udover det er jeg stort set enig i de fleste af hans argumenter...

Jeg spiller på både PC og konsoller, også online, og jeg kan lide begge dele, på trods deres indbyrdes fordele og ulemper. Hvad jeg ikke bryder mig om, er når folk begynder at argumentere på fordomme og forherligelse af deres foretrukne platform.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HeroldHeroldSkrevet 02/02-07 00:46 
Jink>
Det mister wow effekten fra mig. Det er bare ikke fedt at en hjælpende hånd er skyld i at man rammer. Ligesom det heller ikke er fedt at køre med støtteben. Note: Jeg siger ikke at det er lettere, men bare tamt at det ikke er en selv.

Igen - det er tilpasset styreformen - PC'ens styreform er overlegen, ja, det vil jeg give dig ret i... Men styreformen er ikke så sensitiv, og derfor er sigtet tilpasset. Alle er desuden lige på konsol.

Jink>
Som skrevet tidligere i indlægget kan mange af spillene faktisk ikke spilles som de skal. Du vil sikkert have eksempler. Well fx kan du ikke skifte direkte til et våben i et spil som Quake eller UT på konsol. At musen er mere præcis synes jeg heller ikke er uvedkommende. Hardwaren skal jo helst ikke begrænse hvad man ønsker.

Eller som du synes det skal. Spillet er tilpasset platformen. Instant Weaponchange kan du sagtens få på konsol - d-pad'en er brugt flere gange med succes. Hardwaren begrænser dig heller ikke - problemet er at du er vant til at det virker på den anden måde, og derfor bryder du dig ikke om det. Det samme ville gælde for en konsolspiller, der blev tvunget til at spille med mus - han ville også føle at det er malplaceret. Jeg har vænnet mig til, og nyder at spille begge dele, netop fordi tilvænning er så vigtigt for spillet. Der er jo ikke reelle begrænsninger i selve spillet, og især ikke på konkurrenceniveau, da alle er lige på konsol. Mere lige end på pc i hvert fald.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 02/02-07 00:57, rettet 02/02-07 01:06 
Som bl.a. Herold nævner; det handler om lige vilkår for de konkurrerende spillere, derfor kan der ikke argumenteres for, at den ene platform er bedre end den anden til FPS'er og RTS'er (for lige at begrænse debatten til den type spil). Jo, lidt mht. den måde man kommunikerer på konsollerne, men med lidt planlægning betyder det ikke meget. Og nu taler vi også mest live events, og her skal der ikke kommunikeres særlig meget udover via headsettet i selve spillet.

Om man personligt bedre kan lide mus/tastatur eller joypad betyder altså intet - bare alle spillere benytter samme udstyr.

Og mht. den, trods alt for de fleste, større præcision og hurtighed med mus fremfor analog stick, så kan man vel argumentere for, at joypad for mange netop er sjovere fordi det er sværere, eller i hvert fald ikke mindre sjovt. Samtidig er det også mere realistisk - at sigte med et virkeligt og tungt gevær tager altså lidt tid. Og den måde man hurtigt kan pege og lave headshots på med mus ligger længere fra virkeligheden (ingen siger det skal være virkeligt, bare en tanke).

Og i samme dur, at det skulle være federe at man hurtigt kan vælge våben på et tastatur; igen et spørgsmål om smag, og ser man igen lidt på realismen, så tager det også lidt mere end 1 sekund at skifte våben for soldater :)

Så det kræver på visse områder lidt mere taktik at spille med joypad, og det kan vel ikke gøre denne styremetode dårligere... bare anderledes...

EDIT: Herold kom lige først (nogle pointer er de samme).
Bede-xBede-xSkrevet 02/02-07 03:57, rettet 02/02-07 10:39 
Jink>
Har faktisk spillet på live før. Der spillede jeg UC og CS og jeg var netop "god" til det. Vandt for det meste i UC og selvom jeg ikke var noget specielt til CS, var det alligevel ikke så svært mod de gode til det.

Du joiner bare op i et af Halo spillene, så skal du nok få din sag for. Jeg tør garantere for, at du ikke bare spadserer hen over de gode spillere. Ja, faktisk tror jeg ikke, at du evner at komme i nærheden af dem.

Jink>
Støtteben = autoaim (Halo2).

Her beviser du, at du ikke har spillet spillet. Du har slet ikke et begreb om den designfilosofi, som ligger bag det. Tænk lidt over det: Våben i Halo 2 skyder ofte med spredeeffekt. Standardvåbenet er battleriflen, som modsat Halos et-skudspistol, skyder tre spredte skud af gangen. Tilfældigt? Nej, for formålet er jo netop, at ligge skillsættet et andet sted. At tilpasse spillet til formatet. I modsætning til andre FPS, så nedprioterer Halo 2 sigtningens vigtighed. Til gengæld er andre skills så opprioteret. Fx hoppet. Og ligesom Mario 64 egner sig perfekt til et analogstick, så gør det at hoppe i Halo 2 det også.

Jink>
- Mus og keyboard giver MANGE flere muligheder og kræver specielle færdigheder

Det er jo bare et andet færdighedssæt. Om man spiller med det ene eller det andet er for så vidt ligegyldigt. Det vigtige er at være bedre med det forliggende redskab, end dem man kæmper imod.

Jink>Du kan studere dine modstander eller hvis du ikke er så god, kan du lære ved at se fra de bedste spillere. Eller hvis en af dine venner vil vise dig en fed kamp, som han synes man kunne lære meget af.Hvilke tegn tyder på at det er på vej mod xbox?

Jeg har prøvet tidligere at forklare dig, hvordan Bungie.net hænger sammen med Halo 2. Det tror jeg ikke, at jeg orker igen. Ganske kort, så kan man vha diverse kort og statistikker se alle de Halo 2 kampe, der er spillet. Whener kan fx se, hvor han stod, da han i sin kamp nummer 4047 slog Playkid ihjeld og med hvilket våben han gjorde det osv.

Iøvrigt har Bungie annonceret, at man i Halo 3 vil kunne optage sine kampe og sandsynligvis dele dem med sine venner. Det vil selvfølgelig aldrig kunne gøre ud for Bungie.net, men det forventes at være integreret i Halo 3, ligesom i Halo 2(om end intet er annonceret).

Quake3 brugte/bruger OSP og CPMA og UT2k4 bruger UTcomp. Vi snakker ikke om funmods, men ting der ER brugt i turneringer.

I nogle tilfælde vil det bestemt også være en fordel. Ideelt set skal et givent spil dog ikke blive for omfattende mht content. Det bedste ville være en eller to gode maps, som man så gentager i undelighed. Ligesom man ikke behøver - og måske heller ikke vil vinde noget - ved at redesigne et skakbræt igen og igen, så er det heller ikke givet, at en FPS fx har brug for nye maps hele tiden. Til tider er det dog godt.

Eller du skal lige have gamertag før du kan adde ham, så du kan spille mod ham. Er det fx muligt at sige "1on1 mid skill. Pm me" og så finde en med det samme?

Man kan selvfølgelig sagtens spille mod fremmede på konsol. Angående hvordan man finder folk på forskellige skilllevel, så er det lidt forskelligt fra spil til spil.

PR er jo også rent konsol folk?

Playright er vel for spilinteresserede. Formaten er irrelevant.

Svjv spilles Halo2 med auto-aim, så at det KAN slåes fra er ligegyldigt. Det kan bare ikke hamle op mod musen.

Du skal til at prøve Halo 2 snart, så du får lidt mere indsigt i, hvordan det virker og hvilket skillset spillet prioriterer...

Jink>
Mit "had" til at konsol kommer ind i et konkurrencepræget miljø er at det truer PC.Konsollerne er virkelig hot i USA og hvis trenden fortsætter, så vil alt konkurrenceprægede spil på PC ryge ud.

Det er så forskellige oplevelser, at der fint er plads til dem begge. Jeg kan ikke se, at den ene har taget noget fra den anden.

Jink>
At folk spiller på Xbox er jeg da ligeglad med, men hvis det er på bekostning af PC er det noget lort :<

Det ved jeg slet ikke, hvad jeg skal sige til...

Herold>
Der er jo ikke reelle begrænsninger i selve spillet, og især ikke på konkurrenceniveau, da alle er lige på konsol. Mere lige end på pc i hvert fald.

jaes>
det handler om lige vilkår for de konkurrerende spillere, derfor kan der ikke argumenteres for, at den ene platform er bedre end den anden til FPS'er og RTS'er


Ligehed er efter min mening enormt vigtigt, når det kommer til konkurrencespil. Alle skal spille med og på sammenligneligt hardware. Og så skal det selvfølgelig ikke forgå over nettet, hvis det skal være rigtigt seriøst.


For lige at vende tilbage til Gears of War, så er der stadig chance for at MLG - ligesom WCG - tager det med på tuneringsprogrammet på et tidspunkt. De kører i øjeblikket flere(mindre seriøse) online turneringer i det og er det ordentligt balanceret, samt populært nok, kan det måske komme med på deres program. Mere info her:

http://www.mlgpro.com/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 02/02-07 10:32, rettet 02/02-07 10:42 
Jink>
Støtteben = autoaim (Halo2).

Jeg bliver lige nødt til at kommentere denne her igen, denne gang særligt det faktum, at du bliver ved med at snakke om autoaim, men aldrig nævner aim assist. Dermed har jeg på fornemmelsen, at du ikke kender forskellen.

Halo var et gennembrudsspil på så mange vigtige punkter, det indeholdte så mange små designbeslutninger som opfandt eller genopfandt genrens standpunkter på konsol. En af disse var aim assist. Der var ingen tvivl om, at der var problemer med sigtemekanismerne i konsol FPS da det oprindelige Halo udkom. Den vante løsning var, at benytte sig af autoaim: så at sige, at tillade spilleren at ramme, selv om sigtekornet ikke var lige på fjenden. Halo valgte at gå en anden vej og havde som sit primære sigtehjælpemiddel aim assist. Når man i Halo bevægede sigtekornet hen over en fjende, begyndte selve skærmbevæggelsen at gå langsommere. Man kører så at sige med en drejehastighed, når man kigger rundt i rummet, men sænkes til en anden i det øjeblik, man kigger direkte på en fjende.

Det gør en KÆMPE forskel.

For hvor man med autoaim rammer noget uden at sigte på det, så kræver aim assist, at du stadigvæk har peget på fjenden til at begynde med.

Det er en af de små revolutioner - blandt mange fra Halo spillene - som har dannet skole for, hvordan en FPS opbygges på konsol. Således kom det ikke som nogen overraskelse for mig, da jeg i weekenden gennemførte Rainbow Six Vegas og med det samme erfarede, at spillet benyttede sig af aim assist. For de intelligente designvalg Bungie tog dengang, er stadig standarden i dag.

Som oftest vil du se (hardcore)Halo spillere bakke op om aim assist, men ikke autoaim. Det kan faktisk lede til nogle lange diskussioner, hvis emnet falder på Halo vs Halo 2, da de to spil vægter de to sigtemåder lidt forskellligt(om end aim assist selvfølgelig er enormt vigtigt i begge).
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JinkJinkSkrevet 02/02-07 16:51 
KTC>
Xbox Live har mange gode ting med hensyn til matchmaking og kommunikation, men der er alligevel nogle punkter, hvor PC stadig i min mening er foran.

Servere: På PC spiller man ofte på faste servere, som man ved har god ping og kører stabilt på PC. På Xbox Live skal man enten selv hoste eller tage chancen og i de fleste tilfælde havne på en server, som lagger af helvede til. Der er enkelte spil, hvor man reelt kan se hvor god forbindelse man har til hosten, men generelt fungerer det meget skidt.

Klaner og kommunikation: Ganske vist har Xbox Live friendslister, men personligt synes jeg det er meget rodet, da jeg aldrig kan huske hvem der spiller hvad, og invite systemet generer mere end det gavner. At man heller ikke kan lave klaner i ret mange spil eller holde gruppemøder uden for spillene, er heller ikke ret smart.
På PC findes der et hav af voice- og tekst-chat programmer, hvor man kan have grupper og rum, alt efter hvem man vil have fat i og hvad man laver.

Online gaming er måske mere let tilgængeligt og hurtigere at sætte sig ind i på konsollerne, men det medfører altså også nogle begrænsninger. Man har stadig flere muligheder på PC i dag med servere, MODS, maps, klaner og andre gode ting og sager.

Delte replays (demoer) er langt fra udbredt på konsollerne, og på PC kan man bare smide dem på en hjemmeside, så folk kan hente og afspille dem. Det bliver ikke meget lettere. På Xbox Live virker det lidt som en gimmick, og man kan ofte kun gemme 30 sekunder eller lignende (i hvert fald i Burnout Revenge).

Med hensyn til rankings, leaderboards og så videre, så er det noget mere etableret på Xbox Live. Det findes i mange PC-spil, men det er langt fra et generelt integreret element på samme måde. Der er dog mere community på PC, hvor der afholdes konkurrencer og turneringer, og der laves diverse ladders på hjemmesider.

QFT :>

MODs på PC er noget hjemmelavet skrammel og ikke værd at bruge tid på: Men til gengæld er de i langt de fleste tilfælde gratis. Generelt synes jeg der er noget charme ved at følge med i et MODs udvikling fra de tidlige beta-versioner, men langt de fleste hører man først om, når de er ved at være af en så god kvalitet, at fejl og mangler ikke er større end et typisk konsolspil :P
Det er et spændende community, som man desværre ikke får lov at opleve på konsollerne (endnu i hvert fald).
Personligt kan jeg fortælle, at jeg har brugt oceaner af tid på et "amatør-mod" kaldet "Action Quake 2", som navnet antyder er et MOD til Quake 2. Jeg kan ikke påstå at jeg har haft større glæde af noget "professionelt udviklet spil"...

Hjemmelavede maps er noget lort: Igen generaliseres der, og selvfølgelig findes der maps af svingende kvalitet, men det er jo kun de bedste, som finder vej i maprotationen på serverne rundt omkring. Og så er de altid gratis, i modsætning til tendensen på konsollerne!

Igen, QFT :>

På den anden side kan jeg ikke respektere, at Jink er i mod at konsollerne er på vej ind i esport. Der går da ikke noget af PC-platformen, fordi konsollerne er ved at udvikle sig til at fungere godt på nettet. Det handler ikke om at PC kommer til at dø, men nærmere at konsoller og PC nærmer sig hinanden mere og mere. Udover det er jeg stort set enig i de fleste af hans argumenter...

Det er iorden du ikke respekterer mig, når du støtter mig så godt :) Jeg tror sagtens at PC kan dø ud, når det kommer til spil i turneringer. Only time will tell, men konsoller rykker ihvertfald nærmere og det synes jeg er synd når de fleste spil er genre, som hører bedst hjemme på PC. Hvis det var fighting spil osv, ville det ikke genere mig.

Herold>
Eller som du synes det skal. Spillet er tilpasset platformen. Instant Weaponchange kan du sagtens få på konsol - d-pad'en er brugt flere gange med succes. Hardwaren begrænser dig heller ikke - problemet er at du er vant til at det virker på den anden måde, og derfor bryder du dig ikke om det. Det samme ville gælde for en konsolspiller, der blev tvunget til at spille med mus - han ville også føle at det er malplaceret. Jeg har vænnet mig til, og nyder at spille begge dele, netop fordi tilvænning er så vigtigt for spillet. Der er jo ikke reelle begrænsninger i selve spillet, og især ikke på konkurrenceniveau, da alle er lige på konsol. Mere lige end på pc i hvert fald.

Du får udfordringen. Forklar mig, hvordan controllen for UT2k4 (UC på xbox) skal se ud, hvis der skal være individuelle binds til våbene (instant weaponchanges er noget andet)?

jaes>
det handler om lige vilkår for de konkurrerende spillere, derfor kan der ikke argumenteres for, at den ene platform er bedre end den anden til FPS'er og RTS'er (for lige at begrænse debatten til den type spil). Jo, lidt mht. den måde man kommunikerer på konsollerne, men med lidt planlægning betyder det ikke meget. Og nu taler vi også mest live events, og her skal der ikke kommunikeres særlig meget udover via headsettet i selve spillet.

Cykelracerløb eller trejulet cykelløb? Begge er lige svære at blive mester i, men hvilken disciplin egner sig bedst til et mesterskab?

Og i samme dur, at det skulle være federe at man hurtigt kan vælge våben på et tastatur; igen et spørgsmål om smag, og ser man igen lidt på realismen, så tager det også lidt mere end 1 sekund at skifte våben for soldater :)

Så det kræver på visse områder lidt mere taktik at spille med joypad, og det kan vel ikke gøre denne styremetode dårligere... bare anderledes...

Det vil jeg ikke kalde taktik. Det er en forhindring. De fleste spil har en våbenskiftetid, så den tid kan bare sættes op, hvis man ønsker at det skal være realistisk. Altså en forhindring. Keyboard og mus er jo egentlig også en forhindring, da den ultimative måde ville være ens 'mind', men nu er det den letteste og bedste måde.

Bede-x>
Du joiner bare op i et af Halo spillene, så skal du nok få din sag for. Jeg tør garantere for, at du ikke bare spadserer hen over de gode spillere. Ja, faktisk tror jeg ikke, at du evner at komme i nærheden af dem.

Ja, og på samme måde tror jeg du vil få det i diverse PC spil. Your point? Det var jo bare et svar til Rooneys provokerende svar.

Tilfældigt? Nej, for formålet er jo netop, at ligge skillsættet et andet sted. At tilpasse spillet til formatet. I modsætning til andre FPS, så nedprioterer Halo 2 sigtningens vigtighed. Til gengæld er andre skills så opprioteret. Fx hoppet. Og ligesom Mario 64 egner sig perfekt til et analogstick, så gør det at hoppe i Halo 2 det også.

Tror du virkelig Halo2 er det eneste spil, hvor der prioteres andet end aim? Du får det til at lyde som det er specielt på det område. Her bør du virkelig se Quake, hvis movement vel nok er det ypperste. I en almindelig kamp, skal der laves rocketjumps og plasmaclimp. Ligesom ordenlig strafejumping næsten kunstform(se eventuelt masse defrags film. Det er ikke movement der bliver brugt i kampe, men viser hvad der er muligt med quake movement).

Jeg har prøvet tidligere at forklare dig, hvordan Bungie.net hænger sammen med Halo 2. Det tror jeg ikke, at jeg orker igen. Ganske kort, så kan man vha diverse kort og statistikker se alle de Halo 2 kampe, der er spillet. Whener kan fx se, hvor han stod, da han i sin kamp nummer 4047 slog Playkid ihjeld og med hvilket våben han gjorde det osv.

Iøvrigt har Bungie annonceret, at man i Halo 3 vil kunne optage sine kampe og sandsynligvis dele dem med sine venner. Det vil selvfølgelig aldrig kunne gøre ud for Bungie.net, men det forventes at være integreret i Halo 3, ligesom i Halo 2(om end intet er annonceret).

Det viser bare, hvor gode udviklere Bungie er. Men det samme ville jo være muligt, rettere oplagt på PC. At der forventes demoer/replays i Halo3 viser jo netop at det er en mangel på konsol.

I nogle tilfælde vil det bestemt også være en fordel. Ideelt set skal et givent spil dog ikke blive for omfattende mht content. Det bedste ville være en eller to gode maps, som man så gentager i undelighed. Ligesom man ikke behøver - og måske heller ikke vil vinde noget - ved at redesigne et skakbræt igen og igen, så er det heller ikke givet, at en FPS fx har brug for nye maps hele tiden. Til tider er det dog godt.

True, men det har INTET med det jeg skrev at gøre. Min pointe var at på PC var man uafhængig af udviklerne og indtil videre har jeg ikke set et eneste spil der er blevet brugt i konkurrence på PC, som ikke har krævet et eller andet form for mod. (måske WC3?)

Man kan selvfølgelig sagtens spille mod fremmede på konsol. Angående hvordan man finder folk på forskellige skilllevel, så er det lidt forskelligt fra spil til spil.

Der findes allerede en standard indenfor PC, som virker. Det tyder på at man er mere afhængig af udviklerne igen.
WC3 har fx også et godt matchmaking system, men alligevel bruger de konkurrencepræget PC spillere diverse programmer. Der må altså være en fordel ved det.

Jeg bliver lige nødt til at kommentere denne her igen, denne gang særligt det faktum, at du bliver ved med at snakke om autoaim, men aldrig nævner aim assist. Dermed har jeg på fornemmelsen, at du ikke kender forskellen.

Undskyld, jeg har kaldt det forkerte. Jeg mener dog stadig at det er støttehjul, da det er en hjælp til spilleren.


Det bliver nævnt at alle mine antagelser er helt fokerte. Men når I ikke ved hvad en demo er, eller at I ikke forstår at det er en FORDEL at være uafhængig af udviklerne, så har jeg også en stor skepsis over at I har prøvet at være en del af et konkurrencepræget miljø på PC.
HeroldHeroldSkrevet 02/02-07 17:05 
Jink>
Du får udfordringen. Forklar mig, hvordan controllen for UT2k4 (UC på xbox) skal se ud, hvis der skal være individuelle binds til våbene (instant weaponchanges er noget andet)?

D-pad'en kan sagtens bruges til det. Jeg antager at du mener muligheden for at binde et våben til en specifik knap?

Det bliver nævnt at alle mine antagelser er helt fokerte. Men når I ikke ved hvad en demo er, eller at I ikke forstår at det er en FORDEL at være uafhængig af udviklerne, så har jeg også en stor skepsis over at I har prøvet at være en del af et konkurrencepræget miljø på PC.

Nu generaliserer du. Jeg vil give dig ret i at det er en klar fordel af være uafhængig af udviklerne, men det betyder ikke at en konsol er dårligere stillet som konkurrence-platform.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Bede-xBede-xSkrevet 02/02-07 17:13, rettet 02/02-07 17:17 
Jink>
Jeg tror sagtens at PC kan dø ud, når det kommer til spil i turneringer. Only time will tell, men konsoller rykker ihvertfald nærmere og det synes jeg er synd når de fleste spil er genre, som hører bedst hjemme på PC.

Der er jo stadig spilformer, som PCen egner sig bedst til og omvendt. Jeg tror ikke, at vi skal forvente nogen af dem smutter lige med det samme.

Du får udfordringen. Forklar mig, hvordan controllen for UT2k4 (UC på xbox) skal se ud, hvis der skal være individuelle binds til våbene (instant weaponchanges er noget andet)?

Men man skal jo ikke lave det spil til konsollerne. De spil der kommer på en given format, bør (ideelt set) være optimeret til formatet.

Cykelracerløb eller trejulet cykelløb? Begge er lige svære at blive mester i, men hvilken disciplin egner sig bedst til et mesterskab?

Det er en for forsimplet analogi. Wehners med pistol og riffelskydning oven over er meget bedre.

Ja, og på samme måde tror jeg du vil få det i diverse PC spil. Your point?

Min pointe var, at du gav udtryk for, at du bare kunne spadsere hen over de gode konsolspillere. Og det er selvfølgelig(sandsynligvis) noget sludder.

Jeg har aldrig påstået, at jeg kan spadsere hen over de gode PC spillere, så ved ikke hvorfor du vil i den retning.

Tror du virkelig Halo2 er det eneste spil, hvor der prioteres andet end aim?

Det er jo IKKE min pointe. Min pointe er, hvis du stadig ikke fanger den, at man i Halo 2 har forsøgt, at skabe spillet omkring formatet. Derfor virker det godt og man kan sagtens holde konkurrencer i det.

Her bør du virkelig se Quake, hvis movement vel nok er det ypperste. I en almindelig kamp, skal der laves rocketjumps og plasmaclimp.

Det er jeg da klar over. Det ændrer bare intet på mit argument.

At der forventes demoer/replays i Halo3 viser jo netop at det er en mangel på konsol.

På samme måde som Bungie.net er en mangel i mange spil...

Der findes allerede en standard indenfor PC, som virker

Jamen det er da fint. Det betyder bare ikke, at man ikke kan tilpasse konsollerne ind efter andre eller i nogen tilfælde samme standarder.

Undskyld, jeg har kaldt det forkerte. Jeg mener dog stadig at det er støttehjul, da det er en hjælp til spilleren.

Ja, på sigte området er der visse hjælpemidler i de fleste - men ikke alle - konsol FPS. Det betyder bare, at man for at finde den bedste spiller, må kigge på andre skills, for at finde ud af, hvem der er den bedste, hvilket jeg har prøvet at forklare dig.

Men når I ikke ved hvad en demo er, eller at I ikke forstår at det er en FORDEL at være uafhængig af udviklerne, så har jeg også en stor skepsis over at I har prøvet at være en del af et konkurrencepræget miljø på PC.

Nu skal du altså ikke skære os alle over samme kam. Samtidigt fremgår det af denne og tidligere tråde, at du måske også burde kigge lidt nærmere på konsollernes konkurrencespil...

For mig er det ikke en kamp mellem PC og konsol. Det er bare to formater, som gør hver sit og er gode/dårlige på hver deres måde. Selvfølgelig kan man holde konkurrencer i dem begge og også uden at føle, at der er tale om cykelracerløb vs trehjulede cykler.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JinkJinkSkrevet 02/02-07 17:17 
D-pad'en kan sagtens bruges til det. Jeg antager at du mener muligheden for at binde et våben til en specifik knap?

Forklar mig, hvordan controlleren skulle fungere til UT2k4 på konsol. Lige fra hvor man hopper til hvor de 9 våben våben er binded.

Nu generaliserer du. Jeg vil give dig ret i at det er en klar fordel af være uafhængig af udviklerne, men det betyder ikke at en konsol er dårligere stillet som konkurrence-platform.

Woot? Hvorfor generaliserer jeg, når ALLE(svjv) spil der er blevet brugt på PC konkurrencemæssigt har brugt form for mods. Mods gør spillene bedere og derfor er PC en bedre platform til Konkurrencepræget spil, fordi det netop er muligt at udvikle mods dertil.
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 17:18 
Jink>
Du får udfordringen. Forklar mig, hvordan controllen for UT2k4 (UC på xbox) skal se ud, hvis der skal være individuelle binds til våbene (instant weaponchanges er noget andet)?

På PC skal man holde styr på - nogle gange - ni taster, som hver i sær er en vælg-våben-knap.

Her foretrækker jeg klart, at jeg kan skifte våben med LB og RB i f.eks Fear på 360'eren. Så behøver jeg ikke flytte fingerne fra controlleren. På PC - hvor man bevæger sig med w,a,s,d - er man altid nødt til at flytte fingerne væk fra tasterne, når man vælger våben.

Hvad betyder QFT iøvrigt? Jeg er ikke så stiv i SMS sprog.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Bede-xBede-xSkrevet 02/02-07 17:22, rettet 02/02-07 17:24 
Jink>
Mods gør spillene bedere og derfor er PC en bedre platform til Konkurrencepræget spil, fordi det netop er muligt at udvikle mods dertil.

Ærgeligt at skak ikke har et modcommunity. For hvis man ikke konstant ændrer på brættet og brikkernes bevægmønstre, kan man jo ikke holde konkurrencer i det...

Min pointe er her, hvis du misser den, Jink, at jeg er ikke sikker på, at skak ville blive et bedre spil, af at have et modcommunity.

Nogengange, ja. Andre gange, nej.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 17:32, rettet 02/02-07 17:32 
Bede x, dit svar havde langt mere punch, inden du rettede det og tilføjede de sidste tre linjer.

Jeg skulle lige til at tilføje et stk. stort LOL som svar på det :-)
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Bede-xBede-xSkrevet 02/02-07 17:34 
Sorry. Det var bare sådan, at jeg ikke blev misforstået :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JinkJinkSkrevet 02/02-07 17:37 
Men man skal jo ikke lave det spil til konsollerne. De spil der kommer på en given format, bør (ideelt set) være optimeret til formatet.

Ja. Halo2 er optimeret til xbox, hvorimod et spil som UC ikke er og aldrig vil kunne blive det med den nuværende controller. PC derimod ville sagtens kunne spilles på PC. Derfor mener jeg at PC formatet er bedst da der ikke er samme begrænsninger.

Min pointe var, at du gav udtryk for, at du bare kunne spadsere hen over de gode konsolspillere. Og det er selvfølgelig(sandsynligvis) noget sludder.

Jeg har aldrig påstået, at jeg kan spadsere hen over de gode PC spillere, så ved ikke hvorfor du vil i den retning.

Jeg har lige skrevet, at jeg ikke tror at jeg sagtens kan spadsere over de bedste Halo2 spillere? :s Mit svar var til Rooney, hvor jeg svarede igen til hans provokerende svar. Det var dengang UC blev spillet og der er selvfølgelig sket meget siden.

Det er jo IKKE min pointe. Min pointe er, hvis du stadig ikke fanger den, at man i Halo 2 har forsøgt, at skabe spillet omkring formatet. Derfor virker det godt og man kan sagtens holde konkurrencer i det.

Ja, misforstod dit indlæg. Og ja Halo 2 ER skabt omkring formatet, men ville ligeså godt kunne klare sig på PC.

På samme måde som Bungie.net er en mangel i mange spil...

Diskussionen er omkring formattet, PC og konsol. Det Bungie.net lyder som noget genialt! Men muligheden ER der på PC. Og faktisk kræver det ikke at Bungie skifter til PC platformen. 'søndagsudvikleren' ville selv kunne udvikle det, hvis han var god nok. Derfor er min pointe igen. At på konsol er man afhængig af udviklerne, som ikke kan være en fordel.

Ja, på sigte området er der visse hjælpemidler i de fleste - men ikke alle - konsol FPS. Det betyder bare, at man for at finde den bedste spiller, må kigge på andre skills, for at finde ud af, hvem der er den bedste, hvilket jeg har prøvet at forklare dig.

Ja, det forstår jeg godt. Det er en sammenblanding af movement, brain og aim, der gør én til en god spiller. Både på PC og konsol. På konsol får man dog hjælp til aim. DET BETYDER IKKE AT DET ER LETTERE PÅ KONSOL! men bare en lidt tam følelse at man skal hjælpes, ligesom det heller ikke er fedt at skulle køre med støttehjul.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 02/02-07 17:42 
Rooney>
Hvad betyder QFT iøvrigt? Jeg er ikke så stiv i SMS sprog.

Quit Fucking Trolling.
Home is where the hardware is..
JinkJinkSkrevet 02/02-07 17:46, rettet 02/02-07 17:53 
Rooney:
Her foretrækker jeg klart, at jeg kan skifte våben med LB og RB i f.eks Fear på 360'eren. Så behøver jeg ikke flytte fingerne fra controlleren. På PC - hvor man bevæger sig med w,a,s,d - er man altid nødt til at flytte fingerne væk fra tasterne, når man vælger våben.

Jeg kender ikke noget til FEAR, så hvis du kunne forklare styremåden nærmere kunne jeg give et bedre svar :>
btw, det er ikke nødvendigt at fjerne fingre fra wasd. Det er op til hvordan du selv indstiller styringen.

Hvad betyder QFT iøvrigt?

Quoted for truth

Bede-x:

Ærgeligt at skak ikke har et modcommunity. For hvis man ikke konstant ændrer på brættet og brikkernes bevægmønstre, kan man jo ikke holde konkurrencer i det...

Skak er vel det ultimative 1on1 spil. Jeg tror der er mange der har prøvet at lave forbedringer til spillet, men uden succes. Alle de mods jeg har nævnt er jo fuldt ud accepteret i communityet. Det er ikke fordi de er valgt fordi noget nyt skal ind i spillet, men fordi alle er enige om at det er nødvendigt for spillet.
Hvordan kan det fx være en ulempe at GTV blev udviklet til Quake3, så andre kunne følge med i kampe?
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 17:59 
Jink>
Jeg kender ikke noget til FEAR, så hvis du kunne forklare styremåden nærmere kunne jeg give et bedre svar :>
btw, det er ikke nødvendigt at fjerne fingre fra wasd. Det er op til hvordan du selv indstiller styringen.

Jamen, Fear styres på 360'eren som de fleste FPS'ere til maskinen. Min pointe var bare, at jeg synes det at skifte våben på 360'erens controller er bedre, end at skulle flytte fingerne fra f.eks den ene analoge controller - som ville bevirke at jeg ikke kunne bevæge mig eller kigge rundt.

Hvordan indstiller du styringen på PC, så du kan beholde fingerne på WASD og samtidigt skifte våben?
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 02/02-07 18:03 
Er LB og RB triggerne?

Well, du kan bruge venstre shift, alt og space på keyboard. På musen findes der også knapper der kan bruges til det.
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 18:12 
Jink>
Er LB og RB triggerne?

Well, du kan bruge venstre shift, alt og space på keyboard. På musen findes der også knapper der kan bruges til det.

LB og RB er triggers, ja.

Hvis du bruger shift, alt og space på keyboardet, så giver du dig til at scrolle igennem de forskellige våben. Det var det du tidligere kritiserede, at man var nødt til at gøre på Xbox, fordi controlleren ikke har nok knapper til at binde alle våben til én knap hver.

Jeg tvivler også på, at der på din mus, sidder op til ni knapper, som hver i sær står for et unikt våben.

Så med mindre jeg tager fejl, så scroller du også igennem de tilgængelige våben på PC, li'som vi gør det på konsol - med mindre du altså bruger f.eks tasterne 1-9 på keyboardet, men så er du nødt til at slippe WASD, når du skifter våben.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 02/02-07 18:24, rettet 02/02-07 18:46 
Mit setup i UT2k4:

WASD movement:
Q = Shockrifle
E = Shieldgun
R = Rocket Launcher
F = Lightning Gun
x = Assault Rifle
c = Bio Rifle
Shift = Flak Cannon
Wheel up = Mini
Wheel down = Link Gun
Space = hop

På den måde kan jeg skifte til alle våben med det samme. Du har ret at én finger må forlade sin knap for et halvt sekund, men du har stadig mulighed for at holde dig i bevægelse, som du ikke ville kunne med xbox controller i UC.

Du nævner FEAR som du synes har en god styring fordi 2 knapper er skyld i at du ikke bliver påvirket. Jeg pointerer bare at det samme er muligt med FEAR på PC.

Selvom man mister dette halve sekund, er det til enhver tid bedre end at scrolle igennem alle våben.
HeroldHeroldSkrevet 02/02-07 18:38 
Jink>
Forklar mig, hvordan controlleren skulle fungere til UT2k4 på konsol. Lige fra hvor man hopper til hvor de 9 våben våben er binded.


D-Pad = otte retninger. Sort/hvid knap holdt inde mens man vælger våben = 24 våben. Alternativt kan man bruge et menusystem som i fx. Rachet & Clank, der også kan fungere instant. Problem solved.

Woot? Hvorfor generaliserer jeg, når ALLE(svjv) spil der er blevet brugt på PC konkurrencemæssigt har brugt form for mods. Mods gør spillene bedere og derfor er PC en bedre platform til Konkurrencepræget spil, fordi det netop er muligt at udvikle mods dertil.

Du generaliserer på folk herinde ;)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JinkJinkSkrevet 02/02-07 18:45, rettet 02/02-07 18:49 
D-Pad = otte retninger. Sort/hvid knap holdt inde mens man vælger våben = 24 våben. Alternativt kan man bruge et menusystem som i fx. Rachet & Clank, der også kan fungere instant. Problem solved.

1.I dette tilfælde ville du blive nød til at flytte begge(hvis du vil have 24/36 muligheder) fingrene fra analog styrepindene. Altså ville du stå helt stille mens din modstander kan skyde på dig.

2. UT virker på den måde at for at kunne bevæge sig hurtigst muligt, og den måde som man altid har bevæget sig, er ved at holde 'forward' inde, mens man dodger til siden. Denne mulighed kan altså ikke lade sig gøre med venstre analog og våbenskifte ville have samme problem som 1).
jaesjaesSkrevet 02/02-07 20:06 
Jink>
jaes>
det handler om lige vilkår for de konkurrerende spillere, derfor kan der ikke argumenteres for, at den ene platform er bedre end den anden til FPS'er og RTS'er (for lige at begrænse debatten til den type spil). Jo, lidt mht. den måde man kommunikerer på konsollerne, men med lidt planlægning betyder det ikke meget. Og nu taler vi også mest live events, og her skal der ikke kommunikeres særlig meget udover via headsettet i selve spillet.

Cykelracerløb eller trejulet cykelløb? Begge er lige svære at blive mester i, men hvilken disciplin egner sig bedst til et mesterskab?

De er jo lige gode, det er pointen. Det er alene et spørgsmål om præferencer og at alle spiller med samme udstyr.
WehnerWehnerSkrevet 02/02-07 20:09, rettet 02/02-07 20:09 
Jink>
Mit setup i UT2k4:

WASD movement:
Q = Shockrifle
E = Shieldgun
R = Rocket Launcher
F = Lightning Gun
x = Assault Rifle
c = Bio Rifle
Shift = Flak Cannon
Wheel up = Mini
Wheel down = Link Gun

Mit Halo 2 setup:

Y: Battle Rifle
Y: Mit secondary weapon (typisk sværd, raket eller sniper)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 02/02-07 20:33, rettet 02/02-07 20:41 
jaes: Hvis du mener at et trehjulet cykelløb med støtteben er ligeså spændende som et almindelig cykelløb, så er der ikke meget mere at diskutere.

Du synes ikke at et almindeligt cykelløb er mere spændende, fordi ideen om at finde manden der er hurtigst på 2 hjul i verden er interessant?

Hvad kan gøre trehjulet cykelløb med støtteben mere spændende, andet end at man selv, er en del af det? Eller kan du forklare hvorfor denne disciplin ikke findes?
Fordi det er tåbeligt at konkurrerer i noget der egentlig er det samme, men alligevel så anderledes og latterligt. (Altså FPS'er specielt i tanke)

Wehner: Dit Halo2 setup, kan jeg let lave på PC.
Shift = Battle rifle
Shift = secondary weapon

Men prøv og se om du kan lave UT2k4 på Xbox controlleren.


Jeg kan forstå jeres mening omkring controller mod mus og keyboard, omend jeg mener den er forkert. Jeg kan dog IKKE FORSTÅ at i ikke vil acceptere at det er en fordel ikke at være afhængig af udvikleren. Det er imo den største grund til at jeg ser PC som overlegen i forhold til konsol, når det kommer til konkurrencepræget spil.
WehnerWehnerSkrevet 02/02-07 21:09 
Jink>
Du synes ikke at et almindeligt cykelløb er mere spændende, fordi ideen om at finde manden der er hurtigst på 2 hjul i verden er interessant?

Men Jink, den hurtigste mand på to hjul kører på motorcykel.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 02/02-07 21:13 
Lad mig omformulere så. 'For at finde manden der er hurtigst på 2 hjul, ved egen kraft, i verden'.
WehnerWehnerSkrevet 02/02-07 21:23 
Du misser (igen) min pointe.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 02/02-07 21:29, rettet 02/02-07 21:30 
Så prøv at forklare den, istedet for at antyde at jeg er dum.

Du kan fx ikke se at UT2k4 ikke er muligt på xbox controller? Du kan heller ikke se fordelen i ikke at være uafhængig af udvikleren? Det er jeg interesseret i at høre.
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 21:49 
Hvorfor skulle UT2k4 ikke være muligt på Xbox controlleren? Mon ikke man ville optimere spillet til den controller spillet udkom til; Det plejer at være praksis, når man udgiver spil.

Hvis man følger din logik, så kan det slet ikke lade sig gøre at porte fra PC til Xbox, men det kan det faktisk godt, i og med at udviklerne optimerer et givent spil, til maskinen. Jeg nævner igen F.E.A.R. Det styres SÅ fortrinligt på 360'eren. Det samme gælder Quake 4.

Jeg synes selv at jeg er ret kritisk med mine spil, og hvis et spil styrer som l... så gider jeg slet ikke spille det.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 02/02-07 21:58, rettet 02/02-07 22:03 
Rooney>
Hvorfor skulle UT2k4 ikke være muligt på Xbox controlleren? Mon ikke man ville optimere spillet til den controller spillet udkom til; Det plejer at være praksis, når man udgiver spil.

Jo. Det er gjort med Halo 2 fx. Men ikke med UC eller Quake4. Det er ikke muligt, før en overbeviser mig. Men du kan jo forklare mig, ligesom jeg har givet andre lov til, at sige hvordan ut2k4 er muligt på xbox controller.

Hvis man følger din logik, så kan det slet ikke lade sig gøre at porte fra PC til Xbox, men det kan det faktisk godt, i og med at udviklerne optimerer et givent spil, til maskinen. Jeg nævner igen F.E.A.R. Det styres SÅ fortrinligt på 360'eren. Det samme gælder Quake 4.

Så har du ikke forstået min logik. Jeg siger at NOGEN spil, ikke er muligt med xbox controller. Ikke alle.

Kan du strafejumpe, for derefter at crouchslide imens du skifter våben på xbox i Q4? Ligesom et rigtigt circle jump er meget svært på konsol. Du må gerne fortælle dit setup.

Jeg synes selv at jeg er ret kritisk med mine spil, og hvis et spil styrer som l... så gider jeg slet ikke spille det.
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 22:12 
Aner ikke hvad strafejump og crouchslide er; Det må være noget man kun bruger på PC.

Som jeg skrev, så optimerer man oftest et givent spil til en given platform, så hvis alle mulige underlige og fancy moves, ikke er særligt bevendte på en konsol controller, så er der ikke rigtigt nogen grund til at inkludere dem.

På samme måde, porter man ikke fuldblods konsol spil til PC, med alle konsol-specifikke kontrolmuligheder osv intakte. For hvad er pointen; Hvis man prøver at inkludere alle mulighederne, og det bare ikke virker, så bliver styringen noget l...
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
WehnerWehnerSkrevet 02/02-07 22:14 
Jink>
Så prøv at forklare den, istedet for at antyde at jeg er dum.

Nænej, det kunne ikke falde mig ind. Det klarer du skam fint uden hjælp.

Som også skrevet tidligere anerkender jeg fuldt ud pc'ens stærke evner. Det, jeg ikke kan acceptere, er, at sammenligne konsol med trehjulet cykel og støttehjul, du kan evt. prøve at læse mine indlæg igen, hvis du har glemt det.

Uafhængighed af udvikleren kan vel både være en fordel og en ulempe. Fordelen er, at det giver alle kreative sjæle frit slaw, ulempen er - hvad skal man vælge som standard, hvis man har uendelige muligheder. Men her bevæger jeg mig ud i gætterier, da jeg ikke har erfaring med begge dele, så det vil jeg helst ikke sige mere om. Modsat andre ynder jeg nemlig at tale på baggrund af viden.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 02/02-07 22:37, rettet 02/02-07 22:38 
Wehner: Jeg har bemærket at du anser PC for overlegen i forhold til konsol. Det er derfor jeg undrer mig over, at du bliver irriteret når jeg sammenligner med en trehjuletcykel. For den er underlegen til en almindelig cykel, ligesom konsollen er til PC. Mit eksempel er nok groft, men er mere for at det kunne være nemt at forstå.

Rooney:
Aner ikke hvad strafejump og crouchslide er; Det må være noget man kun bruger på PC
Nååå. Du kender altså så slet ikke strafejump, som er KENDETEGNET for Quake og som gør det UNIKT(sammen med de andre moves) i forhold til alle andre fps spil.
Har du overhovdet nogensinde spillet en konkurrencepræget kamp i det spil?

Som jeg skrev, så optimerer man oftest et givent spil til en given platform, så hvis alle mulige underlige og fancy moves, ikke er særligt bevendte på en konsol controller, så er der ikke rigtigt nogen grund til at inkludere dem.

MEN DE ER INKLUDERET, omend tæt på umulige at udføre.

På samme måde, porter man ikke fuldblods konsol spil til PC, med alle konsol-specifikke kontrolmuligheder osv intakte. For hvad er pointen; Hvis man prøver at inkludere alle mulighederne, og det bare ikke virker, så bliver styringen noget l...

Nævn, nogle moderne spil som er udgivet PC, men som ikke understøtter samme mulighed som på konsol.

På konsol har man fighting spil. På PC har man strategi spil. FPS har man på begge platforme, selvom PC er bedre her.
King ChaosKing ChaosSkrevet 02/02-07 22:38 
Jink>
...UT virker på den måde at for at kunne bevæge sig hurtigst muligt, og den måde som man altid har bevæget sig, er ved at holde 'forward' inde, mens man dodger til siden...

...Ahaha... det er det bedste... når du forklarer Herold hvordan man spiller UT... hører du efter, Jacob!? :D
jaesjaesSkrevet 02/02-07 22:57 
Jink>
jaes: Hvis du mener at et trehjulet cykelløb med støtteben er ligeså spændende som et almindelig cykelløb, så er der ikke meget mere at diskutere.

Du synes ikke at et almindeligt cykelløb er mere spændende, fordi ideen om at finde manden der er hurtigst på 2 hjul i verden er interessant?

Hvad kan gøre trehjulet cykelløb med støtteben mere spændende, andet end at man selv, er en del af det? Eller kan du forklare hvorfor denne disciplin ikke findes?
Fordi det er tåbeligt at konkurrerer i noget der egentlig er det samme, men alligevel så anderledes og latterligt. (Altså FPS'er specielt i tanke)

Du rører her, hvad der det største problem med denne diskussion: Du antager, at alle synes FPS på konsoller er at sammenligne med trehjulede cykler, støtteben etc. Altså med andre ord er underlegne. Hvis du stadig tænker på diverse former for sigtehjælp, så se lige bort fra dette et øjeblik - specielt fordi ikke alle FPS'er til konsoller er sat op med sigtehjælp som standard, desuden kan det slåes fra i mange spil.

Så ser vi dermed bort fra sigtehjælpen, er der ikke rigtig noget objektivt argument for at konsoller er underlegne til FPS'er. Alt andet er stort set bare smag og behag. At du ikke kan lide konsoller/joypads til FPS'er betyder jo ikke, at det er et faktum at konsoller er dårligere til FPS'er.
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 22:59 
Jink>
Nååå. Du kender altså så slet ikke strafejump, som er KENDETEGNET for Quake og som gør det UNIKT(sammen med de andre moves) i forhold til alle andre fps spil.
Har du overhovdet nogensinde spillet en konkurrencepræget kamp i det spil?

Jeg spiller kun Quake 4 i singleplayer. Når jeg spiller multiplayer, så spiller jeg oftest co-op; Co-op er desværre ikke så udbredt på PC, som på konsol, så det snupper jeg på 360'eren. Når et givent spil ikke understøtter online co-op, så spiller vi det i splitscreen co-op på TV'et; Det dersens splitscreen fungerer ret dårligt på PC, så det blev ikke rigtigt til noget, hjemme hos mig.

Nævn, nogle moderne spil som er udgivet PC, men som ikke understøtter samme mulighed som på konsol.

Jeg snakkede om ports af spillene, på tværs af platformene. Er der egentligt noget i vejen for at du selv slår nogle titler op?

På konsol har man fighting spil. På PC har man strategi spil. FPS har man på begge platforme, selvom PC er bedre her.

Jeg elsker FPS'ere, men der er én primær grund til at jeg ikke spiller dem på PC'en længere: De FPS'ere som PC'en får, er slet ikke ligeså gode som på konsol. På PC'en i dag, fokuseres der alt, alt for meget på ren multiplayer, pakket ind i en lille skrøbelig gang singleplayer. Det gider jeg ikke selv spille. Jeg vil ha' en fed singleplayer campaign og noget co-op, og det fåes bedst på konsol.

I dag er der en underlig tendens til, at alle spil på PC skal være enten FPS eller RTS, og det er efterhånden overkill så meget bras der udsendes, at jeg til sidst gav op og helt droppede FPS på PC. Tror slet ikke der er kommet noget interessant FPS på PC'en, siden F.E.A.R og Quake 4; Det er som om alt det der kommer, bare er en gang standard multiplayer halløj, og det bliver jeg rigtig hurtigt træt af.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 02/02-07 23:20, rettet 02/02-07 23:23 
Så ser vi dermed bort fra sigtehjælpen, er der ikke rigtig noget objektivt argument for at konsoller er underlegne til FPS'er. Alt andet er stort set bare smag og behag. At du ikke kan lide konsoller/joypads til FPS'er betyder jo ikke, at det er et faktum at konsoller er dårligere til FPS'er.

Man er uafhængig af udviklerne, som jeg har erfaring med, aldrig har ramt 100% rigtig. Det er der mulighed for at rette op på med PC. Det er spillerne der tit har fingeren på pulsen.
Det er lettere/muligt at kunne følge med i kampe direkte og kunne arrangere klan halløj osv. som KTC forklarede.
Det er væsentlige objektive ting, der gør PC overlegen.

At mus og keyboard er bedre end controller er vidst også fact. At man synes at controller er "OK" til fps og strategi er en smag og behag sag. Ville egentlig ikke diskutere end mus mod controller diskussion, men er lidt usikker på om du mener det er en smag og behag sag, hvad der er bedst? Jeg har ihvertfald ovenfor nævnt objektive ting der er bedre.

...Ahaha... det er det bedste... når du forklarer Herold hvordan man spiller UT... hører du efter, Jacob!? :D

Kan jo ikke vide, hvis han har spillet meget UT. Jeg har dog aldrig set ham i UT2k4 communityet. Hvis han er så meget inde i det, burde han vide at det også ikke var muligt at spille UT2k4 ordenligt på konsol.

Jeg spiller kun Quake 4 i singleplayer. Når jeg spiller multiplayer, så spiller jeg oftest co-op; Co-op er desværre ikke så udbredt på PC, som på konsol, så det snupper jeg på 360'eren. Når et givent spil ikke understøtter online co-op, så spiller vi det i splitscreen co-op på TV'et; Det dersens splitscreen fungerer ret dårligt på PC, så det blev ikke rigtigt til noget, hjemme hos mig.

Oh, hvis du ikke har fattet det, snakker vi om konkurrencepræget spil. Altså spil der bliver spillet til turneringer. Du snakker om single player, SOM ER NOGET HELT ANDET!?

Jeg snakkede om ports af spillene, på tværs af platformene. Er der egentligt noget i vejen for at du selv slår nogle titler op?

Ja, der er det ivejen, at jeg ikke kan nævne ét fps/strategi spil, som kan spilles på konsol, men ikke på PC. Hvordan jeg selv skulle finde de spil, når jeg selv mener det ikke findes, er som at lede efter en nål i en høstak, hvor der ingen nål er :S

Jeg elsker FPS'ere, men der er én primær grund til at jeg ikke spiller dem på PC'en længere: De FPS'ere som PC'en får, er slet ikke ligeså gode som på konsol. På PC'en i dag, fokuseres der alt, alt for meget på ren multiplayer, pakket ind i en lille skrøbelig gang singleplayer. Det gider jeg ikke selv spille. Jeg vil ha' en fed singleplayer campaign og noget co-op, og det fåes bedst på konsol.

Oh, guess again. Vi snakker om konkurrencepræget spil. Det har intet med det at gøre du nu snakker om.

I dag er der en underlig tendens til, at alle spil på PC skal være enten FPS eller RTS, og det er efterhånden overkill så meget bras der udsendes, at jeg til sidst gav op og helt droppede FPS på PC. Tror slet ikke der er kommet noget interessant FPS på PC'en, siden F.E.A.R og Quake 4; Det er som om alt det der kommer, bare er en gang standard multiplayer halløj, og det bliver jeg rigtig hurtigt træt af.

Så er det nok ikke denne diskussion du skal være med i. Vi snakker kun om multiplayer. Og ikke om det er bedre end single player eller ej.
RooneyRooneySkrevet 02/02-07 23:46 
Når jeg snakker om noget du ikke har forstand på, eller ikke ved hvad du skal svare til, så går du i angrebsposition.

Det er spild af min tid, så jeg står af her.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 02/02-07 23:51, rettet 02/02-07 23:52 
Ej nu må du stoppe. Du snakker om single player spil. Det prøver jeg at forklare, at hele diskussionen ikke handler om.

Jeg kan heller ikke se at jeg går i angrebsposition. Hvem begyndte på "skal du gå hardcore i weekenden?" eller "du er sikkert dårlig på konsol og kan kun finde ud af at spille PC spil".

Please, der må da være en udestående der kan se at Rooney tager fejl her, eller er dybt dobbeltmoralsk?
WehnerWehnerSkrevet 03/02-07 00:02 
Jink>
jeg sammenligner med en trehjuletcykel. For den er underlegen til en almindelig cykel, ligesom konsollen er til PC. Mit eksempel er nok groft, men er mere for at det kunne være nemt at forstå.

Nej. Du bliver ved med at bruge et dårligt eksempel, fordi du vil provokere.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 03/02-07 00:14, rettet 03/02-07 00:16 
Tja tjo. Jeg prøver at gøre mig forståelig. Kan godt se at det er et provokerende svar, at få at vide at ens platform/spil er en trehjulket cykel. Jeg prøver bare at forklare hvad jeg mener der er forskellen.

PC > konsol konkurrence mæssigt. Det er du enig i.

Cykel > trehjulet cykel. Det alle vel enig i?

Derfor finder jeg det svært, at det jeg siger er forkert. Hvor ligger fejlen deri i mine to uligheder?

Vi kan da også lave det om til en smuk dame overfor en grim dame. Prøvede bare at beskrive mig på et plan, hvor alle måske kunne være med.
CoreCoreSkrevet 03/02-07 00:37, rettet 03/02-07 00:43 
Jeg er træt af at quote, men vil gerne lige svare på det indlæg der var rettet mod mig.

Kan vi ikke lige få lavet et skel om hvad der snakkes om. Der bruges ustandseligt ordene "konkurrence-præget spil", og jeg tror der snakkes meget forbi hinanden på grund af det.

Der er (for mig i hvert fald) en markant forskel på udtrykket "konkurrencepræget spil" og spil der rent faktisk afholdes konkurrencer i.

Siger vi "konkurrencepræget spil", så inkluderer det jo rent faktisk alt på Xbox Live der er enten leaderboards eller rangkampe i, og så tæller både Ninja Gaiden, Tony Hawk og alverdens andre titler i høj grad med.

Snakker vi om spil der rent faktisk afholdes konkurrencer i, så er det spektret ligeså bredt, men Jink får lov til at sortere "singleplayerspillene" fra.

Dog skal der lige tages højde for alle de store arrangerede konkurrencer i konsolspil, der afholdes som sociale aktiviteter med alt hvad det indebærer af speakere, tilskuere og lysshows. Rigtig nok er der her oftest tale om spil som Fifa, Street Fighter (har stadig min Daigo at Evo 2004-film liggende ;)) og lignende. Dog er FPS'ere stadig ikke udelukket, og selvom vi allerede har sat os for at det kun er FPS der tales om her, gør det så ikke konsollerne til en mindst ligeså god konkurrenceplatform, når nu spektret er så meget bredere?

GOW-konkurrencen er måske en af de første stort opslået konkurrencer, men jeg har da selv deltaget i en GRAW-konkurrence online, arrangeret af bladet Manual (og vundet :D), og den for nyligt afholdte Nordic Xbox League indeholdte kampe i både GRAW, COD2 og flere andre genrer. Så det er muligt at nogen mener at konsollerne står tilbage, og at det vil blive noget skrammel, men vi andre kan så fortælle at det eksisterer faktisk allerede, og det fungerer sgu meget godt.

Mods-argumentationen afholder jeg mig helst fra, da jeg ikke kender voldsomt meget til den. Men kan det virkelig passe at officielle turneringer kræver af deltagerne at de skal have installeret udefrakommende tilføjelser? Det syntes jeg bare lyder sært.

Dog kan Mod-faktoren vel i lige så høj grad være en hæmsko for at nogle spil overhovedet bliver spillet på konkurrenceplan. Enten i form af at der er så mange at spillerne bannes fra servere for at have noget hosten ikke bryder sig om, eller spillere helt afholder sig fra at spille udvalgte spil, bare fordi de ikke er eller ikke kan moddes (?).

Jeg syntes mange af dine argumenter bliver mere og mere febrilske, og jeg syntes at udgangspunktet ret ofte bliver glemt i debatten her.

Det er jo ikke en Konsol Vs. PC-diskution. Den handler vel egentlig kun om hvorvidt konsoller egner sig til at blive brugt på konkurrenceplan. Der er sådan set ikke nogen der hævder at de er bedre til det end PC, bare at de er mindst ligeså gode, og som sagt byder de endda på flere genrer.

Så kan jeg egentlig ikke se hvorfor kontrol og våbenskifte har så meget at sige. I eksempelvis Counter Strike har man kun to skydevåben alligevel. Og din evindelige cykelsammenligning er mildest talt noget af det åndsvageste, jeg længe har læst.

Jeg lagde ud med at sige at jeg tvivler på at du nogensinde får mig overbevist. Det har ændret sig. Nu er jeg sikker på at du aldrig får mig overbevist, og uanset hvor velargumenteret du mener din sag er, så syntes jeg egentlig ikke, at jeg er stødt på et eneste argument, jeg mener jeg bør tage til efterretning.

Når det så er sagt, syntes jeg godt jeg tør tillade mig at melde mig ud af diskutionen. Jeg er hamrende uenig, men jeg orker ikke at skulle til at diskutere i en tråd, hvor det hele ser ud til at køre i selvsving, og folk får sværere og sværere ved at tale ordentligt.

Jeg er jo en skrøbelig mand, og jeg er lige kommet ud af et langt og bittert forhold til en Wii-tråd, og jeg magter ikke et nyt allerede ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
WehnerWehnerSkrevet 03/02-07 01:20 
Jink>
Prøvede bare at beskrive mig på et plan, hvor alle måske kunne være med.

Hold nu op med at fornærme min intelligens - jeg ved udmærket godt, hvorfor du bruger netop den analogi i stedet for en acceptabel - og du ved, jeg ved det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 03/02-07 01:52 
Snakker vi om spil der rent faktisk afholdes konkurrencer i, så er det spektret ligeså bredt, men Jink får lov til at sortere "singleplayerspillene" fra.

Hvilke single player spil, bliver brugt i turneringer? Men når jeg nævner konkurrencepræget spil, mener jeg spil, som opfylder følgende:
- Er multiplayer
- Har et godt solidt ellrt stort community
- Har et standardseret regelsæt der altid bliver brugt
- Bliver spillet i online- og eventuelt lan turneringer.

GOW-konkurrencen er måske en af de første stort opslået konkurrencer, men jeg har da selv deltaget i en GRAW-konkurrence online, arrangeret af bladet Manual (og vundet :D), og den for nyligt afholdte Nordic Xbox League indeholdte kampe i både GRAW, COD2 og flere andre genrer. Så det er muligt at nogen mener at konsollerne står tilbage, og at det vil blive noget skrammel, men vi andre kan så fortælle at det eksisterer faktisk allerede, og det fungerer sgu meget godt.

Mods-argumentationen afholder jeg mig helst fra, da jeg ikke kender voldsomt meget til den. Men kan det virkelig passe at officielle turneringer kræver af deltagerne at de skal have installeret udefrakommende tilføjelser? Det syntes jeg bare lyder sært.

Ja, konsol konkurrencer findes. At du synes det fungerer godt, mener jeg bare at det er fordi du er vant til konsol miljøet og ikke rigtig har prøvet det på PC verdenen.
Jeg vil lige rette mig selv, og sige at det ikke er ALLE spil i konkurrencer der har mods. Men så har de custom maps i map poolen. Altså udefra content er med i alle spil.

Jeg har prøvet det hele på konsol(i de tidligere dage) og er nu på PC. Situationen er sikkert meget bedre på konsol, men alligevel ikke ligeså godt.

Fx vil jeg spille mod en bestemt spiller. Så skal jeg først finde ham på et forum på en PC. Jeg skal så have fat i hans gamertag. Derefter skal jeg hen til min konsol starte konsol op og få addet hans gamertag og så sende en invite før han kan komme ind. Du synes måske det er let og tager max 5 min. Jeg synes det er besværligt.

Dog kan Mod-faktoren vel i lige så høj grad være en hæmsko for at nogle spil overhovedet bliver spillet på konkurrenceplan. Enten i form af at der er så mange at spillerne bannes fra servere for at have noget hosten ikke bryder sig om, eller spillere helt afholder sig fra at spille udvalgte spil, bare fordi de ikke er eller ikke kan moddes (?).

De mods jeg snakker om, er mods der accepteret af communityet. De hører under det "standardseret regelsæt". Serveren bestemmer reglerne, så du vil ikke blive kicket eller bannet fordi du har en masse ekstra ting(cheats undtaget).
Hvis et spil ikke er godt, og spillet ikke kan moddes, ja så er spillet ikke godt og vil ikke blive brugt. Tit er det de mindste ting og så er det altså heldigt, at muligheden for at fixe det er der.

Det er jo ikke en Konsol Vs. PC-diskution. Den handler vel egentlig kun om hvorvidt konsoller egner sig til at blive brugt på konkurrenceplan. Der er sådan set ikke nogen der hævder at de er bedre til det end PC, bare at de er mindst ligeså gode, og som sagt byder de endda på flere genrer.

Jeg siger ikke at det ikke er klar til konkurrenceplan, det bare ikke lige så godt som på PC. Som sagt er der hele dette ekstra content der er en af grundene. Den anden er kommunikation. Det hele forgår direkte gennem chatprogrammer på PC, mens det på konsol er gennem det 'langsomme' forum ;) Du kan måske se det som, at på konsol er det langt mere bureakratisk(stavning?).

Så kan jeg egentlig ikke se hvorfor kontrol og våbenskifte har så meget at sige. I eksempelvis Counter Strike har man kun to skydevåben alligevel. Og din evindelige cykelsammenligning er mildest talt noget af det åndsvageste, jeg længe har læst.

Ja, lad os bare droppe den sammenligning. Jeg har aldrig sagt at controlen af cs ikke kan lade sig gøre på konsol. Det er quake, ut og strategi spil jeg har den mening.

Jeg lagde ud med at sige at jeg tvivler på at du nogensinde får mig overbevist. Det har ændret sig. Nu er jeg sikker på at du aldrig får mig overbevist, og uanset hvor velargumenteret du mener din sag er, så syntes jeg egentlig ikke, at jeg er stødt på et eneste argument, jeg mener jeg bør tage til efterretning.

Jeg kan se fordele ved begge platforme, som den anden ikke har. Dog mener jeg at PC opvejer dem. Jeg synes også at jeg har været åben omkring det. Jeg siger at Bungie er et genialt udviklingshold, men alligevel vil ingen af jer give jer det mindste. Selv ikke custom content overbeviser jer.

Når det så er sagt, syntes jeg godt jeg tør tillade mig at melde mig ud af diskutionen. Jeg er hamrende uenig, men jeg orker ikke at skulle til at diskutere i en tråd, hvor det hele ser ud til at køre i selvsving, og folk får sværere og sværere ved at tale ordentligt.

Det var ægerligt jeg har skrevet denne smøre så :( synes ellers jeg har talt ordenligt. Du behøver ikke at quote hver enste ting, men en sidste kommentar til dette indlæg ville da være rart.
JinkJinkSkrevet 03/02-07 01:58 
Det var så ikke forsøg på at fornærme dig Wehner. Min analogi var dum og dårlig, okay? Jeg undskylder hvis jeg har fornærmet dig! Det har ikke været meningen, selvom du tror det.(og nej det her er ikke sarcasme eller ironi)

"hvor alle måske kunne være med" skal forståes, som at jeg prøvede at forklare dem der måske bare læser tråden uden at deltage i den aktiv.
Bede-xBede-xSkrevet 03/02-07 02:14, rettet 03/02-07 02:24 
Jink>
'søndagsudvikleren' ville selv kunne udvikle det, hvis han var god nok.

Det er ikke nok, at det bliver udviklet. Det skal også bruges af ALLE. Og jeg mener alle her, for at gøre forholdene ens. Alle kampe, uden undtagelse, bliver registreret på Bungie.net. Du kan ikke vælge det fra. Der er ingen privatsfære her.

Spiller du over nettet, spiller du for hele verden.

En sjov side effekt til det er, at hvis man fx ser folk vurdere eller anmelde Halo 2, så kan man straks se, om de har spillet spillet. Pinligt nok ser man til tider vurderinger, hvor der ikke er blevet spillet en eneste kamp over nettet. Hvilket vil sige, at spillet reelt ikke er blevet testet...

At på konsol er man afhængig af udviklerne, som ikke kan være en fordel.

Som jeg skrev ovenover, er det ikke entydigt, men det kan være både en fordel og en ulempe. Igen: Skak ville ikke nødvendigvis blive bedre af at have et mod community.

Skal jeg sammenligne, ville jeg nok sidestille Bungie og MLG med fx UEFA/FIFA indenfor fodbold. Bungie er godt nok eneskaber af deres produkt og har i sidste ende kontrollen over det, men reelt ændrer Halo 2 sig også efter MLGs ønsker.

Det skaber ens forhold for alle.

At benytte mods er én retning man kan gå i, når man vil skabe de bedste konkurrenceforhold, men det er ikke den eneste.

Skak/fodbold og andre sportsgrenes regelsæt bør ikke nødvendigvis demokratiseres. Og det betyder ikke betyde, at regelsættet er statisk. Er der nok modstand mod offside reglen, kan den sagtens ændres. Men det sker ud fra idéen om top-down styring. Ligeledes kan man få fx Bungie/MLG(indirekte) til at ændre ubalancer i Halos grundsystem(mere melee skade/kortere granatlunter osv).

En sidste ting man skal huske på, er at der faktisk findes en del mods til Halo spillene. Måske ikke så mange som visse PC spil, men et større antal end man kan nå at stifte bekendtskab med. Er man interesseret i at lave dem, kan det godt lade sig gøre. At få dem anerkendt hos de forskellige tuneringsforbund bliver noget sværere, for de bestræber sig på at skabe ensartede forhold, ligesom FIFA...

DET BETYDER IKKE AT DET ER LETTERE PÅ KONSOL! men bare en lidt tam følelse at man skal hjælpes, ligesom det heller ikke er fedt at skulle køre med støttehjul.

Der bliver FORHOLDSMÆSSIGT bare lagt vægt på andre skills.

Jink>
Jeg kan dog IKKE FORSTÅ at i ikke vil acceptere at det er en fordel ikke at være afhængig af udvikleren. Det er imo den største grund til at jeg ser PC som overlegen i forhold til konsol, når det kommer til konkurrencepræget spil.

Jeg mener, jeg har argumenteret for, at ensartethed kan være en fordel. Jeg siger ikke, at det er det altid, men det kan være det.

De fleste professionelle sportsgrene har ikke noget mod community. De bliver styret af diverse forbund/unioner osv.

Der er noget smukt over at konkurrere i noget, som ændrer sig langsomt eller slet ikke. Noget hvor grundstenen er så god, at der hvert år kun er brug for minimale justeringer. Man ser på det(basalt set) samme spil/system, men fordi det er blevet spillet i så lang tid, har den mængde af viden og forståelse omkring de muligheder som grundkernen indeholder, ændret spillet til noget andet. Noget højere.

Jink>
Men du kan jo forklare mig, ligesom jeg har givet andre lov til, at sige hvordan ut2k4 er muligt på xbox controller.

Men det jo netop hele pointen. At et spil skal bygges op omkring værtsplatformen og således giver det ikke(altid) mening at porte til andre platforme.

Grundoplevelsen i Unreal er skabt omkring PC. Og alt respekt for det. Jeg tror ikke, at vi kommer til at se mange konkurrencer i Unreal på konsol.

Skulle man lave konkurrencer i Unreal på konsol, skulle spillet ændres til at understøtte platformene. Det blev faktisk forsøgt i UC2: Liandri Conflict. Her er fokus lagt på diverse fighterspilsnærkampe, skudpareringsmuligheder, blandet med skyde elementer og til tider absurde hoppemuligheder. Man fik muligheden for at se sin karakter, således at man lettere kunne lave dobbelthop(til tider mange hop i luften uden at røre nogen overflade, hvis man benyttede powerup).

Det lykkedes delvist og ville med lidt mere tid, penge og snilde, kunne være blevet et fantastisk eksempel på, hvordan Unreal skulle se ud på konsol.

Igen er pointen, at der er tale om to forskellige platforme. De har hver især styrker og kan begge bruges fornuftigt til konkurrencespil, hvis man ønsker det.

At snakke om racercyker og trehjulede med støtteben er både arrogant, ignorant og ikke mindst fornærmende over for de folk, som bruger tusindvis af timer på at dygtiggøre sig i et givent konsolspil.

Jink>
Kan du strafejumpe, for derefter at crouchslide imens du skifter våben på xbox i Q4?

Igen og jeg håber, at du snart fanger pointen: spillet skal optimeres til værtsplatformen.

De tilsvarende moves vil se helt anderledes ud på konsol. De vil ligne en typisk canned combo fra et fighterspil. Således backpack reload, quick camo, double melee/melee cancel, quick punch, head roll osv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JinkJinkSkrevet 03/02-07 02:54, rettet 03/02-07 02:56 
Inden for de respektive konkurrencepræget spils miljøer, bliver diverse mods brugt af alle. Det er simple features, som udviklerne ikke ønsker i deres spil eller ikke har formået at lave godt nok.

Jeg mener ikke at skak vil blive værre med et mod miljø. Jeg vil faktisk sige at det findes, fordi det ER muligt at ændre spillet. Men spillet er så godt og det er accepteret at det ikke skal have forandringer da det ikke bliver bedre. Hvis der findes tiltag der gør skak bedre tror jeg sagtens på at spillereglerne kan ændres, ligesom dit eksempel med offsidereglen.

Du nævner Bungie og MLG der i samarbejde kan gøre det hele bedre. Det er jo hele ønske situationen. Ikke alle udviklere er ligesom Bungie, desværre.

En lille historie: Da UT2k3 kom, blev der plaget og plaget om brightskins fra det konkurrencepræget miljø. Da Epic er imod det og mener grafik = All ville de ikke ændre det. Ikke engang en warmup mode var kommet med i UT2k4 i et spil der kalder sig selv "Unreal Tournament". Her kom UTcomp til gode og vi, det konkurrencepræget miljø, levede lykkeligt ligesiden da x)

Du fatter ikke hvor mange crap mods, maps og mutator der findes ude omkring nettet i diverse spil. Men de bliver altså ikke bare addet med det samme. Det er kun anderkendte maps, mod osv. der bliver brugt og en del af spillet.

Der er noget smukt over at konkurrere i noget, som ændrer sig langsomt eller slet ikke. Noget hvor grundstenen er så god, at der hvert år kun er brug for minimale justeringer. Man ser på det(basalt set) samme spil/system, men fordi det er blevet spillet i så lang tid, har den mængde af viden og forståelse omkring de muligheder som grundkernen indeholder, ændret spillet til noget andet. Noget højere.

Fuldt ud true. Sådan er det dog også bare på PC. Mod osv. ødelægger ikke det.


Ja, jeg har forstået din værtsplatform og er enig med dig. Men er du ikke enig i at Halo 2 ville kunne spilles ligeså godt på PC som på xbox? Det er du selv ihvertfald enig i, ikke gælder modsat.

Derfor mener jeg at det konsol konkurrencepræget miljø, istedet skulle udvikle sig der, hvor det kommer til sin ypperste. Fx Fighting.
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 03/02-07 03:30 
Lad nu hellere alle dine udtalelser om skak ligge. Du ved meget mere om fps'ere, så der er ingen grund til du underminerer den viden, og din egen troværdighed, ved at udtale dig om noget du tydeligvis ikke har så meget forstand på.
Ellers er det eneste jeg ikke kan lide ordlyden af din argumentation, der får alle andre spilgenrer til at virke inferiøre i forhold til fps'ere.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
230 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig