X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nyhederne


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 23/07-06 17:18 
Følgende indlæg har ikke nogen politisk vinkel, men er ment som en generelt observation:

Jeg er træt af at se nyhederne.

Fordi over halvdelen af indslagerne handler om folk der klager deres nød over for andre.
De har ikke fået den betjening de har forventede af en virksomhed, de har ikke fået de gratis goder de regnede med de er berretigede til af det offentlige. De kan ikke få et arbejde fordi de er ung/gammel/overvægtig/ryger/ordblind/indvandre.
Jeg er træt af konflikten i Mellemøsten, hvor det tilsyneladende handler om at vise flest billeder af nød. Sårede børn i Beirut eller grædende folk i Isreal.

Det er så synd for alle sammen, så synd at vi skal holde med lige præcis dem.

Folk der stiller krav efter krav til personalet på plejehjemmene, uden at de selv vil hjælpe med at tage sig af deres alderende forældre.

Folk der tager pladderhumanismen til nye højder: "Forholdene for nyedanskere er som jøderne havde det i Nazi-Tyskland..."

Det kan dreje sig om stor eller små sager, som kan være intetsigende eller livsvigtig, men hvorfor skal man altid fremstille sig selv om et ofre?
Lunch is for wimps.
WehnerWehnerSkrevet 23/07-06 17:35 
Du er måske ikke klar over det, men ude i verden er der temmelig mange ofre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Wired NickyWired NickySkrevet 23/07-06 18:21 
Det er dér.

Og nu blander jeg jo mange sager sammen. Det jeg hentyder til, er det jeg oplever som en manglende værdighed hos enkelte personer.

Jeg kunne selvfølgelige begynde med at snakke løs om at folk burde være knap så sortseende og mere taknemmelige for det de har (nu snakker jeg altså om DK, ikke Mellemøsten), men så ville jeg blive beskyldt for at være gammeldags konservativ stodder, hvilke synes at være langt fra realiteten.
Lunch is for wimps.
RaGeRaGeSkrevet 23/07-06 18:37, rettet 23/07-06 18:37 
Jeg er helt enig med dig der Wired Nicky.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
Zzap!Zzap!Skrevet 23/07-06 18:49, rettet 23/07-06 21:08 
Vent til du selv bliver et udsat for en eller anden uretfærdighed eller alvorlig ulykke en dag, hvor du bare bliver nødt til at bide det i dig.
Så kan du snakke med.

Det er vel generelt et af de helt centrale problemer i et samfund som vores, at vi begynder at se på mennesker der ikke er i vores umiddelbare bekendtskabskreds, som mere eller mindre irriterende objekter.

Jeg ved godt, at der har været meget snak om at offerrollen som værende misbrugt alt for ofte i dag.
Det er der måske et gran af sandhed i, men der er mange mennesker hvis eneste udvej er, at piske en storm op i medierne for at få den opmærksomhed de har brug for.

Mennesker er jo generelt meget empatiske væsener, men der er alligevel grænser for hvor meget energi men kan skyde i medfølelse med et menneske man ikke kender.
Det er dog ikke ensbetydende med at dette menneske ikke har fortjent medfølelse.
Born to kill space
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 23/07-06 20:47 
Zzap!>
Det er vel generelt et af de helt centrale problemer i et samfund som vores, at vi begynder at se på mennesker der ikke er i vores umiddelbare bekendtskabskreds, som mere eller mindre irriterende objekter.

Så du mener altså, at man skal tage det på sine skuldre, hver gang man ser et eller andet tragisk i nyhederne? En familie der ikke kan få asyl, en mor der ikke kan få sådan en operation som hun har set i "Merete's Mave" og ellers havde glædet sig sådan til, osv osv.. Jeg siger ikke at det ikke er sørgeligt, men på trods af at jeg føler med de her mennesker kan jeg da ikke føle, at jeg skal varetage alle deres problemer. Jeg synes også det er ret belastende at tænde for nyhederne, for at finde ud af hvad der sker ude i verden, og så i stedet blive mødt af den ene offerhistorie efter den anden...

Problemet i mine øjne er hovedsagligt, at det er "spildt arbejde" i en eller anden grad. Når familien Danmark hører om den her unge asylsøger, der skal sendes tilbage til hendes hjemland, fordi hun ikke vil bo hos sin voldelige mand, kan det nok være de kan komme op af sofaen. Men det hjælper jo ikke det fjerneste på det generelle problem. Hende der var hurtig og gik til medierne med sin tragiske historie blive hjulpet, men alle de stakler der ikke var lige så hurtige er glemt en uge efter..
Zzap!Zzap!Skrevet 23/07-06 21:08 
Nej, jeg mener netop at vi ikke kan, eller skal overkomme alle de uretfærdigheder og grusomheder der sker i Danmark eller i hele verden hver dag.
Det er så tragisk og symptomatisk for vores type samfund, at enkeltsager bliver blæst op i medierne og bliver "fanget" af goodwill søgende politikere, eller andre folk med midler og magt, når der er tusinder der ikke er så heldige at have kunnet fange pressens interesse.
Der er alt alt for mange mennesker der ikke har noget nævneværdigt socialt netværk, som af den grund enten syner hen, eller går ned på grund af den mindste "bump på vejen".
Alt hvad de har er et kold og kynisk "socialt sikkerhedsnet", hvor mennesker bare bliver behandlet i grovkornede vektoroperationer.
Born to kill space
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/07-06 22:50 
Et spændende eksperiment, jeg synes en af kanalerne skulle gennemføre:

Én tilfældig dag om ugen sendes en nyhedsudsendelse, hvor der KUN må rapporteres om positive ting. Bagefter skal seertallene analyseres i forhold til de "normale" nyhedsudsendelser.

:-)
Danny SallingDanny SallingSkrevet 23/07-06 23:08 
Det er fuldstændigt rigtigt at der er meget død og ødelæggelse i nyhederne det har du ret i, men at sige at "nyDanskerne" har det som Jøderne i Nazi-Tyskland, synes jeg nu ikke passer. Tror ikke man så mange Jøder dengang lave alt det ballade som "nyDanskerne" laver herhjemme, det er naturligvis ikke dem allesammen der gør det, det er jeg godt klar over, men der er den ondtelyneme mange :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 24/07-06 00:07, rettet 24/07-06 00:08 
Hyakotake>
Et spændende eksperiment, jeg synes en af kanalerne skulle gennemføre:

Én tilfældig dag om ugen sendes en nyhedsudsendelse, hvor der KUN må rapporteres om positive ting. Bagefter skal seertallene analyseres i forhold til de "normale" nyhedsudsendelser.

:-)

Jeg ser din pointe :) Jeg synes bare ikke, den kan retfærdiggøres i denne sammenhæng. Pointen er ikke, at der skal trækkes bind over vore øjne, så vi ikke ser verdens ulykke, men blot at "kræfterne" skal bruges på helheden og ikke de enkente tilfælde.

Måske synes den almene dansker at den enkeltes ulykke er vildt spændende, men det vil jeg (undskyld mig) skide på. Og det lader det heldigvis til, at der også er andre der vil.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig