X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dragonlance filmatiseres


Svar
CoreCoreSkrevet 02/07-06 19:12, rettet 02/07-06 19:18 
Så skete det endelig.

Det har jeg gået og håbet på i flere år. Selvfølgelig ville en højt-budgetteret spillefilm (altså af den slags med skuespillere) være det optimale, men jeg nøjedes gerne (primært p.g.a. udsigten til at det aldrig ville ske).

Skulle der alligevel være nogen der fandt på at hyre de rigtige folk til en spillefilm, er jeg sikker på at Dragonlance ville overgå Lord Of The Rings-filmene på alle områder.

Dragonlance
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
RJKRJKSkrevet 02/07-06 19:35 
Endnu en barndomsdrøm på vej mod opfyldelse ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SnoopySnoopySkrevet 02/07-06 19:45 
Den serie er bare kanon god. Vi har tilbragt mange timer i hinandens selskab :)
JmogJmogSkrevet 02/07-06 20:35 
Core>
Skulle der alligevel være nogen der fandt på at hyre de rigtige folk til en spillefilm, er jeg sikker på at Dragonlance ville overgå Lord Of The Rings-filmene på alle områder.

Jeg tillader mig at tvivle. Dragonlance er glimrende men det er nu engang blot LOTR-light. Det er popcornsfantasy.

Dragonlance Legender ville der egentlig være gods nok i til at lave et par gode film, men det har nok lange udsigter, da man er nødt til at lave Krøniker først. Og på trods af sin charme så er Krøniker simpelthen for klichéfyldt til at det ville holde vand på lærredet.
King ChaosKing ChaosSkrevet 02/07-06 20:48 
Det var da forfærdeligt! Serien er på alle måde latterlig og umulig! De omrindelige moduler og den oprindelige roman-serie er noget af det mest amatør-agtige og ulæselige! Læs dog noget ordentlig fantasy!
dRxLdRxLSkrevet 02/07-06 21:00 
Vent lidt før i farer i totterne på hinanden. Jeg skal lige have tid til at sætte mig godt til rette med nogle gode snaks så jeg rigtig kan nyde showet =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CoreCoreSkrevet 02/07-06 21:15 
Jmog>
Jeg tillader mig at tvivle. Dragonlance er glimrende men det er nu engang blot LOTR-light.

Delvist derfor tror jeg den holder bedre på det store lærred. Større og mere heltedyrkende persongalleri, ikke noget halv-filosofisk og lommepoetisk vrøvle-dialog, ikke nogle for store omhandlingspunkter som filmen enten taber undervejs, eller samler for sent op på, og ikke nogen hændelser der er så afgørende at de ikke kan enten undværes helt, eller i det mindste blive fortalt fra start til slut.

Det er stort set alle de ting LOTR-filmene gør forkert, hvis du spørger mig. Derudover byder Dragonlance på drager og magikere der rent faktisk udfører magi, i stedet for at fjolle rundt med lysende pinde og langt skæg ;)

Inden, du/I koger helt over:
Jeg har egentlig ikke noget imod Lord Of The Rings-bøgerne, men filmene syntes jeg er voldsomt overvurderede, dermed ikke sagt direkte dårlige.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 02/07-06 21:25 
King Chaos>
Det var da forfærdeligt! Serien er på alle måde latterlig og umulig! De omrindelige moduler og den oprindelige roman-serie er noget af det mest amatør-agtige og ulæselige!

Det'jo løgn. Du må være enten gal eller misundelig ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
dRxLdRxLSkrevet 02/07-06 21:40, rettet 02/07-06 21:41 
Den ene Dragonlance bog jeg har læst var også af mere end tvivlsom kvalitet. Selv som børnebog betragtet.

Jeg synes også at filmatiseringen af LoTR er noget noget overvurderet, overproduceret og unødvendigt kulturaffald og at forlæget måske heller ikke så interessant igen, hvis man ser på det med kritiske øjne.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CoreCoreSkrevet 02/07-06 21:46, rettet 02/07-06 21:49 
dRxL>
Den ene Dragonlance bog jeg har læst var også af mere end tvivlsom kvalitet. Selv som børnebog betragtet.

BLASFEMER!

dRxL>
Jeg synes også at filmatiseringen af LoTR er noget noget overvurderet, overproduceret og unødvendigt kulturaffald og at forlæget måske heller ikke så interessant igen, hvis man ser på det med kritiske øjne.

Det er tæt på at være første gang nogensinde vi er enige i noget ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/07-06 22:22 
Hmmm, animeret med 3D-elementer? Jeg havde håbet på live action med et stort i LOTR-området... :-( Nå, vi får se om det holder.

Enig i, at Dragonlance generelt er banal børnebogs-fantasy. De var rigtig gode... da jeg var 12-13 år, men jeg kunne aldrig drømme om at åbne en af de bøger igen.
WehnerWehnerSkrevet 02/07-06 22:31 
Bøgerne vil altid have en speciel plads i mit hjerte, fordi det var dem, der lærte mig engelsk, da jeg læste dem i sommerferien mellem 7. og 8. Dengang var de næsten magiske.

Da jeg for to år siden tog Annotated Chronicles med på skiferie, måtte jeg give op efter en 2-300 sider. De er altså ikke skrevet for voksne - i hvert fald ikke voksne, der er vant til at læse.

Prøv at tælle efter, hvor mange gange, der står "Goldmoon softly whispered" eller lign. Banal og klichefuld.

Når det er sagt, så skal jeg selvfølgelig se tegnefilmen, selvom den bliver ringe :D
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DenverDenverSkrevet 02/07-06 23:45 
Jeg glæder mig også. Det var faktisk nogle af de første fantasy bøger jeg læste da jeg var omkring 13 år.

Da jeg så senere læste LOTR syntes jeg altså der skete for lidt i Tolkiens bøger ifht. Dragonlance. Tror egentlig nok at balancen har ændret sig nu, men hold op hvor er der også kommet mange dårlige spinoffs i Dragonlance universet.
nerosnerosSkrevet 03/07-06 09:25, rettet 03/07-06 09:33 
WOW! Det er jeg glad for at høre. Jeg får helt lyst til, at begynde at læse "krøniker" serien igen. Jeg husker at jeg ikke kunne slippe bøgerne fra start til slut, men om de vil holde idag er jeg ikke sikker på.
Bashful Neophyte
salsalSkrevet 03/07-06 13:34 
Meget pudsigt. Jeg har lige skrevet eksamensopgave om Da Vinci Mysteriet, og det var så tåbeligt, at jeg tænkte, at jeg også lige så godt kunne give mig i kast med Krøniker. Hvilket jeg så har gjort, selvom jeg ikke ved hvorfor. Jeg mangler cirka en halv bog af serien, så jeg har ikke læst slutningen. Men den skal godt nok være god for at redde serien. En semi-ond troldmand der ikke er videre sympatisk. En pseudo-leder der ikke kan finde ud af noget - men konsekvent er heldig. Troldmandens tvillingebror der åbenbart er meget stærk (Kliché, kliché, kliché). Min yndlingshadefigur må være kendaren Tasselhoff. Forfærdelig usympatisk og løgnagtig. Han stjæler og lyver om det konsekvent. Jeg håber, han dør. Men problemet er jo, at alle figurerne er så gennemført flade og karikerede. Der er faktisk stort set ikke tale om nogen karakterudvikling. Og det er altså for dårligt på tusind sider med en temmelig uinteressant handling. Filmen(e?) kan næsten kun blive bedre. Men jeg tager sandsynligvis med i biografen, hvis jeg får en fribillet. En films kvaliteter måles udfra antallet af eksplosioner og kæmpemonstre, det er klart.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
RJKRJKSkrevet 03/07-06 13:57 
Får man ikke meget tit dårlige oplevelser med mange forskellige ting, når man har sådan en indgangsvinkel til dem...? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
salsalSkrevet 03/07-06 14:39 
Bøgerne er primært dårlige, fordi selv heltene ikke er sympatiske. De er allerhøjest gemytlige. Egentlig kan jeg vist bedst lide den aldrende dværg. Og Kitiara, selvfølgelig. Den dejlige, hedonistiske amazone. En kliché handling kan tit være god, dog. Jeg føler mig ret godt underholdt af bøgerne, men ferien går stadig for langsomt.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
RJKRJKSkrevet 03/07-06 15:08, rettet 03/07-06 15:09 
A. Du læser poppet mainstream fantasy-triviallitteratur målrettet mod børn, i øvrigt skrevet på bestilling som slet skjult reklame for et rollespil.

B. Du føler dig ret godt underholdt af det.

A+B. Undskyld mig, men hvad er lige problemet? ;) At du kan piske det op til en større og negativ kritik, siger langt mere om dig, end om serien :)


Personligt læste jeg Krøniker og Legender da de kom ud på dansk, hvilket så vidt jeg ved var i 88-90, så jeg har været 10-12 år dengang. Der var ikke rigtig andet fantasy værd at læse for børn dengang efter mit vidende (jeg læste Ringenes Herre, men nok lidt svært tilgængelig dengang), så jeg slugte dem med glæde. Tror dog ikke deres status dengang skal vurderes ud fra at nogen betragtede dem som mesterværker; det var de tydeligvis ikke. Der var bare ikke så meget andet i den dur. De øvrige tillægsserier og -bøger husker jeg i øvrigt som værende middelmådige til elendige.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 03/07-06 23:10 
Ooh, så kan det være vi også snart får lov at se Matt Damon som Drizzt..!
» a winner is you «
SeventhSunSeventhSunSkrevet 04/07-06 00:27, rettet 04/07-06 00:31 
Angående personernes klichéhed, så husker jeg da noget om, at de første bøger, er skrevet ud fra et faktisk rollespil.

Så hvis personerne er flade, er det måske ikke kun forfatternes skyld?


Jeg læser i øvrigt serien The Sovereign Stone Trilogy lige nu, af de samme forfattere. Den er ret god velskrevet af fantasybøger at være, men nu læser jeg selvfølgelig også på engelsk, hvilket ofte har stor betydning.

Det foregår ikke i Dragonlance universet. Men det gør til gengæld War of Souls trilogien, som jeg også kan anbefale.


Ang. LOTR synes jeg godt nok at de (på dansk) er overvurderede som litterært værk.
Det er tydeligt, at de er skrevet af en professor og ikke en forfatter. Jeg tænker ofte, at hvis ikke Tolkien nærmest havde opfundet fantasy genren, så ville man ikke sætte de bøger så højt.

[EDIT]
Og så synes jeg i øvrigt, at det nærmest grotesk, at på trods af succesen fra film om LOTR, Harry Potter og diverse superhelte, så kan Dragonlance stadig ikke blive til mere end en tegnefilm.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
DarkenDarkenSkrevet 04/07-06 01:44 
dragonlance bøgerne var også med til at lære mig engelsk, den primær grund var at de danske bøger kostede ca 4 gange så meget og at fantask kørte med et 3 for 100,- den gang.

Jeg har dog ikke megen lyst til at samle bøgerne op igen, da jeg også har det lidt med at som helhed er serien noget under andre serier jeg læser. Men jeg er da meget spændt på hvad denne film kommer til at byde på.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Bede-xBede-xSkrevet 04/07-06 03:31, rettet 08/07-06 12:43 
sal>
Min yndlingshadefigur må være kendaren Tasselhoff. Forfærdelig usympatisk og løgnagtig. Han stjæler og lyver om det konsekvent.

Nu er det nogen år siden, jeg læste bøgerne, men jeg husker ikke Tasselhoff som specielt usympatisk. Godt nok lå det til hans natur(race)at lave forskellige regelbrud, men netop fordi intentionen ikke er at såre folk, opnår man en vis sympati for ham. Husker ham også som næstekærlig.

Personligt elskede jeg Dragonlance bøgerne, da jeg var mindre. Læste dem, da de først kom på dansk, siden på engelsk. Tvivler dog på, at jeg ville finde dem særligt underholdende idag...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HeroldHeroldSkrevet 04/07-06 13:45 
Jeg synes de burde Rotoscope hele lortet - det virkede for LOTR!!1 :P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Krans.KKrans.KSkrevet 05/07-06 19:08 
Jeg tror også jeg forbliver skeptisk indtil andet er bevist. Som det tilsyneladende også er tilfældet for mange andre herinde elskede jeg også bøgerne - men i det tidsrum jeg læste dem, har jeg jo altså heller ikke været andet end 8 - 9 - 10 år. Jeg har ikke rørt dem siden, men tvivler også på de vil have meget at byde på for mig i dag.

Altså er grundmaterialet filmen skal bygges på måske lidt tyndt, og ærligt talt så er de folk der står bag vel heller ikke nogen, der ligefrem får tænderne til at løbe i vand? Jeg tror vi ender med noget af samme kaliber som den Dungeon & Dragons film, der udkom for et par år siden, og som jeg ikke har set, men alligevel forbeholder mig ret til at rynke kraftigt på næsen ad =P (efter alt hvad jeg har hørt og set KAN jeg ikke tro på den er værd at bruge tid på).
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
HyakotakeHyakotakeSkrevet 05/07-06 20:44 
Krans, det bliver altså svært at lave noget på "lavde" med D&D-filmen. (Toeren var lidt bedre) :-)
nerosnerosSkrevet 06/07-06 09:23 
Ja jeg har godt nok heller ikke set D&D filmen endnu, fordi den ser så ringe ud at man tror det er løgn, og var godt nok ikke klar over at der nu også var kommet en 2'er..?

Man kan kun håbe Dragonlance bliver bedre.
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 06/07-06 15:29 
neros>
Ja jeg har godt nok heller ikke set D&D filmen endnu, fordi den ser så ringe ud at man tror det er løgn, og var godt nok ikke klar over at der nu også var kommet en 2'er..?

Jeg har set den og den ER så ringe at man tror det er løgn. Den første DVD-film jeg nogensinde solgte fra min samling.
HeroldHeroldSkrevet 06/07-06 23:18 
Jeg synes den er værd at se - netop fordi den er så uhyggeligt ringe... Derudover er det umiddelbart en af de film, som Marlon Wayans har været mest i sit es.

(Men ret skal være ret - han var udmærket i Requiem for a Dream.)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
nerosnerosSkrevet 07/07-06 09:18 
Herold>
Derudover er det umiddelbart en af de film, som Marlon Wayans har været mest i sit es.


Hahaaah! Hvad laver han i sådan en film det er nok en af de dårligste castinger jeg har hørt om. Instruktøren må da have været på crack!
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 28/04-08 19:23 
Okay, det ser slemt ud, men man skal vel næsten have og se den alligevel...

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
tastasSkrevet 28/04-08 19:49 
Jeg har den faktisk. Animationen er ikke speciel god i den hvilket er lidt synd. De er kommet OK omkring historien, som man nu kan forvente når man laver en lang bog om en til halvanden time. Voice acting er for det meste OK og musikken er sådan set også god. Hvis man ikke er fan af bøgerne tror jeg ikke man vil blive grebet, men har man læst bøgerne og er vilde med dem tror jeg at man egentlig vil syntes den er OK.

Jeg kunne godt tænke mig at de færdiggjorde serien, men med kvaliteten i filmen virker det lidt til at være et halvhjertet projekt som aldrig har fået tildelt de resourcer der skulle til for at få lavet det ordentligt.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
WehnerWehnerSkrevet 28/04-08 22:34 
Jeg føler mig hensat til omkring 1987, hvor min morfar fik Sky og Super Channel, så jeg kunne se Mask og GI Joe i ferierne. Det var vel også dengang, jeg læste bøgerne, så det passer meget godt - måske er de gået efter at ramme det look.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 28/04-08 22:39 
Næppe ;-)
Bashful Neophyte
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 29/04-08 15:39 
Wehner>
Jeg føler mig hensat til omkring 1987, hvor min morfar fik Sky og Super Channel, så jeg kunne se Mask og GI Joe i ferierne. Det var vel også dengang, jeg læste bøgerne, så det passer meget godt - måske er de gået efter at ramme det look.

Ahhh... de gode gamle hyggelige dage - man bliver helt nolstalgisk :)
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/04-08 16:09 
Traileren har i hvert fald været 100% turnoff for mig. De animationer er jo helt af hælvæd' til! Føj, det ligner noget, der er produceret for alt, alt for få penge i 80'erne til at køre på - ja, netop som Lasse siger - Sky eller Super Channel. Fandt produceren ud af at kassen var tom, da de havde betalt for stemmeskuespillet? Jeg skal hverken spilde tid på denne eller fremtidige Dragonlance-DVD'er med mindre de opper sig firehundredetusind procent.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig