X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

60hz på 50hz-tv?


Svar
XiwanaXiwanaSkrevet 25/06-06 10:57 
Hejsa.. Jeg har et lidt mærkeligt spørgsmål: Jeg har et 50hz-tv. Det står der i al fald bag på. Men jeg har altså været ude for, at når min udgave af såvel MP1 som Eternal Darkness spørger om det skal afspilles i 60hz, og jeg så trykker "yes", at spillet så faktisk afspilles fuldt ud i farver, hvilket ikke er tilfældet når mit tv forsøger at afspille ps2-spil i 60hz (her forsvinder farverne og skærmen bliver helt grumset). Hvorfor kan jeg afspille gc-spil i 60hz og ikke ps2-spil i 60hz? Er det fordi gc-spillene i virkeligheden afspilles i 50hz eller er 60hz ikke det samme for gc-spil som for ps2-spil?
[inspirational quote here]
Zzap!Zzap!Skrevet 25/06-06 12:11 
Det har muligvis noget at gøre med, at PS2 spillene outputter i alm. NTSC, mens GC outputter i PAL 60. Men det kan også have noget at gøre med, at du bruger forskellige typer indgange til de to konsoller, og fjernsynet kun understøtter 60Hz på visse signaltyper.
Born to kill space
JmogJmogSkrevet 25/06-06 12:20 
Det kunne sagtens tænkes. Hvis TV'et ikke kan klare NTSC-farvekodning, så vil han kun kunne få farver, hvis han bruger RGB-scart. Her er farvekodningen nemlig uden betydning.
RJKRJKSkrevet 25/06-06 13:16, rettet 25/06-06 13:25 
Zzap!>
fjernsynet kun understøtter 60Hz på visse signaltyper.

Nej, det passer vist ikke ;) Enten kan fjernsynet synce 60 Hz eller også kan det ikke. Kan det ikke, så ruller det, når du kører 60 Hz.

60 Hz siger noget om billedopdateringsfrekvensen. Det siger ikke noget om farvekodningen.

En del PS2-spil outputter rigtig nok NTSC, når du vælger 60 Hz, hvilket vil sige at dit fjernsyn også skal understøtte NTSC-farvekodning.

Men den eneste og rigtige løsning er selvfølgelig at køre RGB, hvormed der ikke er farvekodning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/06-06 14:35 
Xiwana>
Jeg har et 50hz-tv. Det står der i al fald bag på.

Det der står er sikkert noget lign. 230V~ 50Hz, right?
Det har ikke noget med hvilken billedfrekvens tv'et "kører".
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
XiwanaXiwanaSkrevet 25/06-06 15:20 
Azalon>
Det der står er sikkert noget lign. 230V~ 50Hz, right?
Det har ikke noget med hvilken billedfrekvens tv'et "kører".

Jeps lige præcis. Så blev jeg da så meget klogere. Grunden til jeg egentlig spørger i første omgang er, at jeg meget gerne ville kunne spille MP2 Echoes og Geist, hvor der udtrykkeligt står, at spillene kun kan afspilles i 60hz. Men om mit tv vil kunne afspille det er jo så spørgsmålet - jeg vil så nødigt ende med kun at kunne afspille dem i sort/hvid. Vil alt dette kunne undgåes med et RGB-kabel?
[inspirational quote here]
RJKRJKSkrevet 25/06-06 15:30, rettet 25/06-06 15:30 
Kører du RGB (og alt udstyret understøtter det) får du aldrig sort/hvid-problemet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
GoodtimesGoodtimesSkrevet 25/06-06 16:38 
Jeg vil lige tilføje, at jeg er i præcis den samme situation. Mit fjernsyn afspiller alle GameCube spil i 60Hz i farver, mens alle PS2 spil bliver i sort/hvid hvis jeg sætter dem i 60Hz.

Det jeg egentlig vil sige er vist, at mit TV ikke har nogen problemer ved at vise de GameCube-spil, som kun kan spilles i 60Hz (for mit vedkommende Metroid Prime 2 og Geist)
JAAJAASkrevet 25/06-06 17:29 
Og med RGB kabel vil alle dine PS2 spil selvfølgelig også være i farver.
NaieraNaieraSkrevet 25/06-06 18:00 
Ligemeget hvilken type spil man spiller, er det temmelig fjollet ikke at bruge et RGB-kabel. Selvfølgelig med mindre man har noget imod god billedkvalitet ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 25/06-06 18:08 
SCART-RGB er for tabere. VGA-RGB og DVI-RGB er for vindere! :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/06-06 18:16, rettet 25/06-06 18:40 
Det er bare forbandet svært at hive den slags ud af en retro-konsol... pånær Dreamcasten selvfølgelig :D
AV Intelligent Terminal
XiwanaXiwanaSkrevet 25/06-06 18:52 
Men forudsætter rgb-kablet ikke at mit fjernsyn er i stand til at vise PAL60 (eller hvad den tekniske term nu end er)? Vil det altså sige at selv mit 6-7 år gamle skrummel af et fjernsyn vil kunne afspille MP2 o.lign.?
[inspirational quote here]
RJKRJKSkrevet 25/06-06 18:53, rettet 25/06-06 18:54 
Du har jo selv lige forklaret, at det kan køre 60 Hz...

Igen: Farvekodning (PAL/NTSC) er fuldstændig irrelevant, når du kører RGB. For RGB er ikke farvekodet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
XiwanaXiwanaSkrevet 25/06-06 19:03, rettet 25/06-06 19:05 
Jeps. Det har jeg forstået. Lige for at få det hele slået fast med syvtommersøm: Når MP1 spørger om det skal afspille i 60hz. og jeg trykker "yes", hvorefter spillet siger "Now running on 60hz" hvorefter indgangsmenuen fremtoner i farver (fuldstændig lig 50hz-modellen) så betyder det altså at spillet bliver afviklet i 60hz, ikke sandt?

Jamen så betyder det altså at jeg vil kunne spille alle gc-spil, der kræver 60hz. for at kunne afspilles - også UDEN RGB-kabel. Eller er kablet stadigt nødvendigt for at kunne afvikle NETOP MP2 og Geist o.lign?

Det handler vel i sidste ende om, at GC'en afspiller 60hz. i PAL60 og PS2'en afspiller 60hz. i NTSC. Har jeg ret?
[inspirational quote here]
NaieraNaieraSkrevet 25/06-06 19:05 
Nej, RGB-kablet er ikke NØDVENDIGT for lige netop de to spil (eller nogen spil, overhovedet), men de vil se en del bedre ud, så se at få købt sådan et kabel. Til alle dine konsoller :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/06-06 19:14, rettet 25/06-06 19:15 
"Mmmmm... RGB in 60 Hz" - Homer Simpson :)
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 25/06-06 19:32 
dRxL>
SCART-RGB er for tabere. VGA-RGB og DVI-RGB er for vindere! :-p
Og 100Hz SCART-RGB er for de ægte fighters, de ægte champs. :!
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 25/06-06 19:49 
Xiwana>
Jamen så betyder det altså at jeg vil kunne spille alle gc-spil, der kræver 60hz. for at kunne afspilles - også UDEN RGB-kabel.

Det handler vel i sidste ende om, at GC'en afspiller 60hz. i PAL60 og PS2'en afspiller 60hz. i NTSC. Har jeg ret?

Så vidt jeg ved har du IKKE ret. Om en konsol sender sit 60 Hz signal ud i PAL60 eller NTSC60 har så vidt jeg ved intet med konsollen at gøre. Det har noget med spillene at gøre. Og derfor kan vi ikke sige noget definitivt om det.

Som jeg startede med at skrive er der så desværre en del PS2-spil der outputter NTSC60 når de kører 60 Hz i PAL-udgaverne. Hvor de selvfølgelig burde outputte PAL60. Om det bare er sløs eller noget teknisk pga. PS2'ens opbygning ved jeg ikke, men jeg føler mig overbevist om førstnævnte. Hvis jeg finder tid til det engang, kan jeg da godt teste det i nogle af de PS2-spil, som jeg ved er ordentligt lavet.

Hvorom alting er, er det af mindre betydning. Du bør købe RGB-kabler uanset hvad, fordi kvaliteten er meget bedre og det udelukker alle problemer. Uoriginale RGB-kabler koster typisk mellem 10 og 50 kroner, hvilket er så lille en investering, at det ikke er værd at bruge tid på at diskutere. Og kan dit fjernsyn ikke køre RGB, så skal det udskiftes :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/06-06 19:54 
Zzap!>
Og 100Hz SCART-RGB er for de ægte fighters, de ægte champs. :!

Det fik mig til at tænke på noget. Har spil, som er blevet 50 Hz optimerede på den ulækre måde, stadigvæk et billede, der er "klemt sammen", når de afvikles i 100 Hz?

I så fald er det stadigvæk 60 Hz RGB, som styrer ;)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 25/06-06 20:02 
100 Hz styrer ingenting, spilmæssigt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/06-06 20:23 
Det er vel egentlig også bare 50 Hz i forklædning.
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 25/06-06 20:54 
Killer Bean 2>
Det er vel egentlig også bare 50 Hz i forklædning.
Nej, der er ingen konsolspil (jeg kender til) der understøtter 100Hz opdatering af framen, men man kan sætte nogle fjernsyn til at lave en slags intelligent motion blur, eller interpolering mellem to 60/50Hz frames.
På samme måde er der heller ikke nogen spil der understøtter en VGA monitors evne til at opdatere med mere end 60Hz.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 25/06-06 21:35 
Så var du ironisk da du skrev dit første indlæg? Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl :-!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/06-06 21:47, rettet 25/06-06 21:56 
Zzap!>
men man kan sætte nogle fjernsyn til at lave en slags intelligent motion blur, eller interpolering mellem to 60/50Hz frames.

Det var det, jeg mente med 50 Hz i forklædning ;)

Men som det er nu, bliver de 100 Hz ikke udnyttet fuldt ud, da der, som du også sagde, endnu ikke er nogen spil/hardware der kan spytte 100 fps ud... af en eller anden mærkelig grund.

Mmmm ja, det kunne egentlig være en fed feature ved en evt. Dreamcast 2... 100 Hz VGA :D
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 25/06-06 22:19 
dRxL>
Så var du ironisk da du skrev dit første indlæg? Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl :-!
Jeg tror du mener andet... men nej, jeg er af den crazy overbevisning at en 100Hz CRT skærm (som den jeg har) stadig giver et bedre billede end et LCD fjernsyn/monitor til samme pris.
Om en LCD skærm opdaterer med 100 eller 60Hz, er lige meget for flimren, da måden skærmen bliver opdateret på er helt anderledes end CRT. Forskellen ligger i farvegengivelsen og i mindre grad hastigheden.
Born to kill space
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/06-06 23:03 
Du er i hvert fald ikke den eneste, som har den crazy'e overbevisning. Har endnu ikke set en LCD-skærm som fik mig til at tænke "Wow! Det der kan en alm. CRT-skærm godt nok ikke stikke!" :)

Har så ganske vist en vild drøm om at bygge min egen koloenorme LED-skærm ud af 1440000 RGB-LED'er (1600x900), men det kunne godt gå hen og blive pænt uoverskueligt/stort... og pænt dyrt :/
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 25/06-06 23:57 
Det ser desværre ud til at vi kommer til at vente et par år endnu, på en SED skærm der er til at betale (http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-conduction_Electron-emitter_Display).
Born to kill space
JAAJAASkrevet 26/06-06 13:34 
Jeg er endnu ikke stødt på et PS2 spil, der viste PAL60. Derfor var jeg faktisk overbevist om, at det var selve hardwaren, der var årsagen til, at de bliver vist i NTSC ved 60 hz. Der har jeg så åbenbart taget fejl, eller hvad? Lad os høre, hvad din test viste, Rune! Nu vil jeg vide det med sikkerhed.
RJKRJKSkrevet 26/06-06 13:57 
Skrev jeg ikke, hvis jeg fandt tid? ;) Og jeg vidste faktisk kun det med NTSC60, fordi jeg kan huske du har klaget over det :) Jeg tror aldrig jeg selv har set det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 27/06-06 00:05 
Hehe, ok så. Falder det dig ind at checke det en dag, så må du gerne give resultatet videre :)
RJKRJKSkrevet 27/06-06 00:08 
Det gør jeg selvfølgelig. Er da meget sjovt at vide, om Sony vitterligt har lavet en bøf i hardwaren.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 27/06-06 01:52 
Det skulle ikke være den første ;)
Jeg synes også det lyder sandsynligt, at det er hardwaren, der som udgangspunkt laver 60 i NTSC.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 28/06-06 01:40, rettet 28/06-06 01:41 
Blandt de spil jeg havde mest tiltro til, var der ingen PAL60 at hente. DVD-film i NTSC ryger også ud i NTSC60 og ikke PAL60. Så jeg er ret fristet til også at sige "hardware-fejl" nu. Især efter at have kigget nærmere på 60Hz-moden i Shadow Of The Colossus, hvor der helt tydeligt og udførligt står, at der outputtes NTSC60. Nogle andre spil (bl.a. Tekken 5) påstår at det outputter PAL60, men det er altså løgn.

Så, ja, det ser ud til at PS2 altid outputter 60Hz i NTSC. Tåbeligt lavet, mener jeg. Men igen... Køb et RGB-kabel og glem alle problemer i den retning :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 28/06-06 15:52 
Tak for udredningen :)
XiwanaXiwanaSkrevet 29/06-06 21:07 
Ville da lige opdatere min egen situation. Jeg er netop vendt hjem fra en tysklandstur med både et MP2 og et RGB-kabel i bagagen tilbage. Spillet måtte jeg slippe blot 20 euro for og kablet (originalt) kostede overraskende kun 5 euro. Begge ting viser sig at virke PERFEKT på mit fjernsyn. Spillet kører fuldstændigt som MP1 på det normale scartstik - men plugger man RGB-kablet i så sker der godt nok underværker. Aldrig før har Samus Arans suit set SÅ flot ud. Mange tusind tak for tippet om at købe et RGB-kabel. Det er alle pengene værd.
[inspirational quote here]
Zzap!Zzap!Skrevet 29/06-06 23:30 
RGB since day one! (smug smiley)
Første gang jeg for alvor oplevede *hvor* stor forskel kabler kan gøre, var da jeg lavede et SVHS kabel til min gamle brødkasse.
For dælen da! De pixels blev bare så meget mere firkantede og skarpe!
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig