X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
Mes1983Mes1983Skrevet 01/08-16 20:59 
Jeg fik faktisk selv konen med til at se Enterprise, og derefter var hun totalt hooked på Voyager og dernæst Deep Space Nine. Next Generation er hun ikke så vild med, og når hun selv skal vælge, så er Voyager den hun synes bedst om.
TOS kan jeg slet ikke få hende til at se.
JmogJmogSkrevet 01/08-16 21:36 
Next Generation har en kær plads i mit hjerte, da det var noget jeg så som barn fra start til slut. Det var vist også noget nær det eneste scifi jeg havde set på TV dengang hvis vi fraregner tegnefilm.

Jeg har genset nogle episoder for et par år siden og på trods af lidt corny handling og skyespil, så er den stadig enormt charmerende. Patrick Stewart formår dog at overstråle alle andre og gør næsten egenhændigt hver episode til en fornøjelse.

En af mine favoritter er dog episoden med Riker i fokus, hvor de ret overbevisende skildrer en mand der langsomt sætter spørgsmålstegn ved virkeligheden indtil han selv begynder at tro han er blevet sindssyg. Det er virkelig godt lavet. Der er mange episoder med koncepter væsentligt forud for deres tid, som stadig holder i dag.

Glæder mig til om et par måneder når alle serierne kommer på Netflix. Vil gense hele TNG og give de serier jeg ikke har set (alle de andre) en chance.
JmogJmogSkrevet 01/08-16 21:43 
Jason Bourne

Rimelig underholdende, men de er virkelig ved at tærske langhalm på "Bourne finder ud af ENDNU mere om sin fortid".

Det positive: Alicia Vikander er dejlig som altid og Tommy Lee Jones er perfekt som CIA-chefen med en stemme som grus der bliver kværnet i en morter.

Det negative: Alt, ALT for meget shakycam. Hvis kameraet havde zoomet lidt længere ud og været mere roligt havde et par af biljagterne været noget af det flotteste på film. Istedet fremstår det rodet, svært at følge og anstrengende. Der er flere actionscener, hvor jeg tabte tråden og min hjerne begyndte at vandre.

En biftur værd? Ja. Men hvor er det ærgerligt, at cinematografien prøver at smadre filmen.
3of193of19Skrevet 02/08-16 01:12 
Jmog>
En af mine favoritter er dog episoden med Riker i fokus, hvor de ret overbevisende skildrer en mand der langsomt sætter spørgsmålstegn ved virkeligheden indtil han selv begynder at tro han er blevet sindssyg. Det er virkelig godt lavet. Der er mange episoder med koncepter væsentligt forud for deres tid, som stadig holder i dag.

Frame of Mind, ja det er et fedt afsnit.

Ang. de forskellige serier,
TOS og til dels TNG (især de første sæsoner mens Gene stadig var iblandt os) er nok det der kræver mest villighed at overgive sig til serien's præmisser, forstået på den måde at der er en del stilistiske ting der kan forekomme underligt set med nutidige øjne.
TOS' billige kulisser, effekter og det generelt langsommere tempo (afsnittene var ca 52 minutter istedet for de idag gængse 42), her og der underlige kvindesyn ect.
TNG's persongalleri er ret så stiv i betrækket i de første sæsoner, det løsner lidt op senere, men figurene var allerede meget sat til at være disse arketyper. Der var ret mange problemer bag kulisserne de første sæsoner af TNG pga Gene's skrantende helbred, som var grunden til hans advokat Leonard Maizlish fik en masse mulighed for at blande sig, som skræmte mange af de gode forfattere fra TOS væk.
Til gengæld synes jeg at det er klart her Star Trek "ånden" er bedst præsenteret; store ideer og koncepter.

De senere serier, DS9, VOY og ENT er nemmere at gå til, men synes at de til tider kan mangle lidt af den virkelig ærligt følte humanisme Gene bragte til blandingen. Især VOY og ENT, som Rick Berman (som overtog styringen efter Gene Roddenberry's død i 1991) er lidt vanilla. Det bærer præg af at Berman havde stor respekt for Gene's vision, men ikke selv havde fantasien til virkelig lave noget nyt med det, selvom han som producent formåede at holde skuden kørende så godt han nu kunne.
F.eks. ville han hellere holde et år pause efter VOY inden Enterprise, men presset fra Paramount var at det skulle være klar i sommer 2001, og hvis det ikke var Berman ville de bare finde en anden.
Efter Voyager startede fik DS9 holdet mere frihed, og det er her vi begynder at se Dominion-historien virkelig tage fat fra sæson tre og et skift til mere sammenhængende historier istedet for det meget episodiske drama i det meste af Star Trek.
SumezSumezSkrevet 02/08-16 08:34 
Jmog>
Glæder mig til om et par måneder når alle serierne kommer på Netflix. Vil gense hele TNG og give de serier jeg ikke har set (alle de andre) en chance.

?? Troede de havde været der siden Netflix launchede i Danmark?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 02/08-16 08:47, rettet 02/08-16 08:57 
Ex Machina, i går i Kgs. Have

Ved endnu ikke helt hvad jeg skal synes om den. Det er en god film, og alt er godt lavet, men den er også så "by the book" og klichéfyldt at jeg føler jeg har set det hele før, og der ikke rigtig var nogen overraskelser eller interessante drejninger undervejs. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men interessant at man nærmest føler at man kender hele filmen blot ved at se plakaten og titlen.
Det er en dejligt nedtonet og simpel historie, hvilket er rart i disse overmættede Hollywood-tider (og på den måde minder den mig meget om Moon), og af samme grund er der også et par meget Hollywood-ificerede scener som virker upassende og overdramatiske SPOILER-TEKST:
primært der hvor Caleb opdager alle de gamle robotter i Nathans skabe
, og som filmen sagtens kunne have undværet helt. Det hele bliver en smule plat i tredje akt, men tror nok bare at man skal affinde sig med det. :)

edit: Iøvrigt interessant at begge manglige hovedroller er med i den nye Star Wars-film, men begge gør det langt bedre i denne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 02/08-16 09:01 
Movies with Mikey havde et afsnit om Ex Machina for nogen måneder siden, gode observationer om filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=5-IYg__0RIk
SumezSumezSkrevet 02/08-16 09:41, rettet 02/08-16 09:41 
Udover hans forsøg på at efterligne Mike Stoklasa-"humor", synes jeg ikke han siger noget andet end hvad filmen selv gør sig umage for at male med meget store bogstaver udover sin egen facade? :) Meget traditionel Philip K. Dick opsætning uden det store hurlumhej eller nytænkning. Men helt klart et af de bedste eksempler på hvordan den slags skal gøres.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 02/08-16 13:50 
Sumez>
Jmog>
Glæder mig til om et par måneder når alle serierne kommer på Netflix. Vil gense hele TNG og give de serier jeg ikke har set (alle de andre) en chance.

?? Troede de havde været der siden Netflix launchede i Danmark?

Nogen af dem har været der, men aldrig dem alle og ikke samtidigt. US havde på et tidspunkt (måske stadig, jeg kan ikke tjekke) dem alle. Lige nu er ingen af dem der på den danske.
JmogJmogSkrevet 04/08-16 23:11 
Ghostbusters (den nye)

Overraskende god. Der er nogle jokes her og der som falder lidt til jorden, men til gengæld bliver de langt overstrålet af den store mængde som fungerer. Den er ærligt talt pissesjov. Den har den samme stemning og tone et langt stykke henad vejen som de gamle film med den forskel at nogle scener faktisk lykkes at være decideret skræmmende.

Skuespillerne gør det alle fint, men Chris Hemsworth og Kate McKinnon stjæler showet som hhv. verdens skøreste receptionist og gruppens vanvittige opfinder. De er næsten alene nok til at se filmen. Underholdningsværdien er forrygende med de to.

Folk der sabler den ned er nogle bitre gamle fans. Filmen er ikke perfekt, men det er svært at forestille sig de kunne være sluppet bedre fra det. Overvejer at købe den til samlingen for at gense på Bluray, når den kommer. Dan Aykroyds indflydelse (han producerede og var medforfatter) skinner igennem hele filmen.
3of193of19Skrevet 05/08-16 00:24 
Fedt at høre Jmog. Skal "desværre" til Tyskland denne weekend til min lillesøsters bryllup, så jeg må vente til næste uge.
Så du den i 3D? Nogle US anmeldelser nævnte at den skulle være meget god i GB?
OdinOdinSkrevet 05/08-16 00:37 
Hvorfor nævner US anmeldelser at den skulle være god i England?
3of193of19Skrevet 05/08-16 06:55 
Træt. GB refererede til Ghostbusters, og "den" til 3D, men det kan jeg godt se var lidt uklart her til morgen :)
3of193of19Skrevet 05/08-16 07:07, rettet 05/08-16 07:22 
I øvrigt en spøjs artikel jeg faldt over her til morgen ang. Ghostbusters' anmeldelser og metascores fra statistikjunkie site fivethirtyeight.com.

Link...
SumezSumezSkrevet 05/08-16 08:01 
Jeg er godt nok træt af at høre fjolser der påstår at den backlash filmen (og især traileren) har fået har været på baggrund af skuespillernes køn, når det er tydeligt for enhver at den trailer ganske enkelt bare får filmen til at se virkelig, virkelig elendig ud, uanset hvem der spiller hovedrollerne.
https://www.youtube.com/watch?v=UWROBiX1eSc

Faktum er ikke at det er en forfærdelig film, men bare at det er en komplet uinteressant og ligegyldig film, og den fortjener ikke halvdelen af den omtale den har fået. Men hvis man er stor fan af de originale Ghostbusters kan jeg dog godt forstå hvorfor man føler sig fornærmet over at få sådan noget her serveret efter al den tumult der har været omkring den rigtige 3'er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 05/08-16 15:57 
3of19>
Så du den i 3D? Nogle US anmeldelser nævnte at den skulle være meget god i GB?

Nope. Ser aldrig film i 3D. Eneste undtagelse er hvis filmen udelukkende vises i 3D (typisk tegnefilm på originalsprog).

Ghostbusters er i øvrigt fake 3D. Den er filmet i 2D.
JmogJmogSkrevet 05/08-16 15:58 
Sumez>
Faktum er ikke at det er en forfærdelig film, men bare at det er en komplet uinteressant og ligegyldig film

Så du har set den?
3of193of19Skrevet 05/08-16 16:23 
Nogen fra Kotaku eller Polygon nævnte at de laver nogle sjove ting med 3D i filmen, som feks gå ud over kanterne osv som skulle give en fornemmelse af spøgelser der nærmest kravler ud af billedet.
Men ok forstår holdningen :)
GreaseballGreaseballSkrevet 06/08-16 09:38 
Jmog>
Ghostbusters (den nye)

Overraskende god. Der er nogle jokes her og der som falder lidt til jorden, men til gengæld bliver de langt overstrålet af den store mængde som fungerer. Den er ærligt talt pissesjov. Den har den samme stemning og tone et langt stykke henad vejen som de gamle film med den forskel at nogle scener faktisk lykkes at være decideret skræmmende.

Interessant at læse, har selv været meget skeptisk over for filmen. Både på grund af div. trailers og div. udtagelser instruktøren og nogle af skuespillerne er kommet med. Om at folk der hakkede på filmen bare var mandschauvinister. Der har været noget ret heftigt backlash på div. youtubers som syns at ideen med at lave en reboot uden nogen synlig forbindelse til de originale film var en dum ide.
Har 2 fribilletter til filmen så skal da ind og se den. Har bare ikke de store forventninger,
JmogJmogSkrevet 06/08-16 10:30 
Hvordan laver man en reboot MED synlige forbindelser til de gamle? Hvis du tænker på referencer til dem, så er der masser. Og bortset fra Rick Moranis, så er samtlige skuespillere fra de gamle, som du kender navnene på, med i den nye.
OdinOdinSkrevet 06/08-16 15:03 
Og bortset fra Rick Moranis, så er samtlige skuespillere fra de gamle, som du kender navnene på, med i den nye.

Orv. Nu bliver jeg jo nærmest lidt spændt på at vide hvordan de har fået Harold Ramis med.
GreaseballGreaseballSkrevet 06/08-16 15:29 
Ja men de spiller ikke de gamle roller. Kunne havde været fedt hvis de havde lavet det så de gamle Ghostbusters eller bare nogen af dem havde overdraget ansvaret til de nye. At en eller 2 af dem var efterkommere af nogle af de gamle. Så havde man nok nemmere fået fans af de originale film med på ideen.
ExceptionExceptionSkrevet 06/08-16 16:14 
Odin>
Orv. Nu bliver jeg jo nærmest lidt spændt på at vide hvordan de har fået Harold Ramis med.

Det er Ghostbusters, så han er med i "ånden", hehe :D (sry kunne ikke dy mig).
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/08-16 16:49 
Jeg vil egentlig gerne se den nye Ghostbusters film på et tidspunkt, men alt det ballade der har været omkring filmen har taget helt overhånd. Det har været en meget underlig måde at markedsføre den på.

Jeg har sagt lidt om det kort i den hér videoanmeldelse af New Ghostbusters II jeg lavede tidligere på ugen.

https://youtu.be/nli_cfz4ywA
JmogJmogSkrevet 06/08-16 18:16 
Odin>
Og bortset fra Rick Moranis, så er samtlige skuespillere fra de gamle, som du kender navnene på, med i den nye.

Orv. Nu bliver jeg jo nærmest lidt spændt på at vide hvordan de har fået Harold Ramis med.

Host. Manglede lige et "alle levende" ;-)
3of193of19Skrevet 09/08-16 01:21, rettet 09/08-16 01:22 
Der er så en dedikation i slutningen af rulleteksterne "For Harold Ramis".

Nå, men fik så lige set filmen her i aften i Field's, fem folk i en 200 plads biograf...
Anyhow, ingen klassiker som den første, men langtfra den katastrofe folk havde ventet baseret på de første trailers.
Den har en mere fjollet tone end de gamle, og den mangler lidt den interne kontinuitet de gamle film har (det ser ud som om man meget nemt kan "dræbe" spøgelser f.eks., som jo var et stort no-no i de gamle film og tegneserien), og Holtz spytter upgrades ud med en fart der minder om Ghostbusters The Videogame.
Persongalleriet er nok den stærkeste del af historien, Abby og Erins venskab er velskrevet og har et godt emotionelt counterpoint til skurken.
Solid underholdning og især Hemsworth ser ud til at nyde at spille "dum blondine" mm.
Cameos ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om, især Murray's (som har den meste tid på skærmen af det gamle cast) gør meget lidt for plottet, hvor Akroyd, Hudson og Pots slipper afsted med en hurtig scene og en god joke at man næsten kan tro de faktisk ER de gamle figurer efter de droppede spøgelsesjagten. Weaver er med i en scene i rulleteksterne der er ok sjov, men man kan næsten tro hun siger sin ærlige mening da hun udbryder "I hate this"... Weird.
6/10
solid snakesolid snakeSkrevet 11/08-16 21:49 
Den næste der anbefaler suicide Squad får en lammer.

Spoiler..... Lad vær med og læs dette, hvis du har tænkt dig og se filmen, det afsløre ikke noget om filmen, men ødelægger det nok for dem som skal se den..

Hold kæft en skrækkelig film, det er længe siden jeg har fået så tynd en kop te for 105kr.
Tåbeligt og tyndt manuskript, jeg havde forventet en badass joker, men han er sgu for slap, han virker ikke engang ond, selv Jack Nicholson gjorde det bedre i sin tid.

Men ja det kunne jeg nok leve med, hvis der bare havde været noget kød på historien, efter 20-25 bliver filmen total ligegyldig.. Og jeg ventede bare på den skulle slutte, men jeg håber på den blev bedre igen, men forgæves.. :-/

Er der nogen som mener den er fed?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
jaesjaesSkrevet 11/08-16 23:55, rettet 12/08-16 00:06 
Jason Bourne:

Ok underholdning. Jeg vil placere den ca. midtvejs i serien. En slat over 3'eren pga. et lidt bedre plot. 6/10.

Karakterpaletten er dog ikke særligt spændende, og især Alicia Vikanders figur kunne godt have haft flere lag og mere karisma, både i betragtning af hvor vigtig en karakter hun på flere måder er og pga. aspekter ved plottet. Til gengæld indimellem fængende handling, og actiondelen er generelt udmærket, men smadres dog delvist af alt for heftige kamerabevægelser. Ikke en film hvor man skal sidde alt for tæt på lærredet.

En serie de godt må sende på pension meget snart, og den har intet på klassiske spionfilm i hverken spænding eller karakterer. Og taler vi spion-action, så synes jeg Enemy of the State opnåede en meget bedre blanding af action og klassiske spionfilm end Bourne-serien.
millenniummillenniumSkrevet 12/08-16 08:45, rettet 12/08-16 08:46 
Jeg er efterhånden overbevist om, at shaky-cam film simpelthen er bedre egnede til fjernsynet derhjemme. Kan godt huske hvordan biljagten i Bourne Ultimatum simpelhen var for uoverskuelig på det store lærred.

Prøv at se denne scene med næsen 20 cm fra skærmen :D

Link...
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/08-16 13:55 
Ja, jeg fattede hat af kampscenerne i Lord of the Rings da jeg så dem i biografen. Det hjalp at komme lidt på afstand af billedet derhjemme.
millenniummillenniumSkrevet 12/08-16 14:27 
Især Star Trek Beyond var storslem. I Imperial blev kampene bare reduceret til en masse virvar af bevægelser, som jeg fattede bjælde af. :)
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/08-16 14:35 
Jeg synes altid at motion resolution (slør) er forfærdeligt i biograferne :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 12/08-16 14:47 
Er det afstanden der gør det?
Jeg var også virkelig skuffet over biografen da jeg var inde og se Star Trek: Beyond, men jeg troede bare det var fordi jeg var inde i en dårlig biografsal.
millenniummillenniumSkrevet 12/08-16 14:50, rettet 12/08-16 14:51 
Ved ikke om IMAX måske er bedre, men Imperial kunne i hvert fald håndtere Justin Lins kamera-virvar.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 12/08-16 16:05, rettet 12/08-16 16:05 
Jeg tror alderdommen er ved at hale ind på jeres opfattelse af bevægelse, venner :p
Lige bortset fra noget hurtig 3D, der bare ikke fungerer godt, så har jeg aldrig haft problemer med det :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/08-16 16:26 
Soren47>
Er det afstanden der gør det?
Jeg var også virkelig skuffet over biografen da jeg var inde og se Star Trek: Beyond, men jeg troede bare det var fordi jeg var inde i en dårlig biografsal.

Det er nok bare projektorer der gør det. Ligesom at LCD også er dårligere end Plasma på dét punkt.
Synes ikke det gør nogen forskel hvor tæt på lærredet jeg har siddet når jeg har været i biografen. Det er jeg nu heller ikke så tit, bryder mig generelt ikke vanvittigt om at være i biografen. Lyden er god, men ofte er der idioter der ikke kan holde mund eller sidde stille :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 12/08-16 16:38 
Ja, det værste ved biografen er sgu de andre mennesker. Har det på samme måde, det hører desværre til sjældenthederne, at folk generelt kan finde ud af at opføre sig ordentligt under filmen.
j/k
JmogJmogSkrevet 12/08-16 18:28 
Soren47>
Er det afstanden der gør det?
Jeg var også virkelig skuffet over biografen da jeg var inde og se Star Trek: Beyond, men jeg troede bare det var fordi jeg var inde i en dårlig biografsal.

Selvom der kan være forskel af kvalitet af projektoren, så vil motion resolution altid styrtdykke, hvis kameramanden laver en for hurtig panorering. Ikke til at undgå uden at mangedoble framerate, hvilket de ikke gør.

Så det er en blanding af dårlig cinematografi og teknikkens begrænsninger.
jaesjaesSkrevet 12/08-16 20:39, rettet 12/08-16 20:43 
Soren47>
Er det afstanden der gør det?

Afstanden må have en betydning. Eller størrelsen på lærredet/skærmen, hvilket jo er den anden side af samme mønt i denne sammenhæng. Jeg kan selv se tydeligt forskel på film/serier jeg har set både på tv og computerskærm.

Der giver også matematisk mening - Ser man en film på skærm A, og sidder man bagefter samme afstand fra skærm B der er dobbelt så stor i højden og bredden, så skal dine øjne bevæge sig dobbelt så langt for at følge de samme objekter i filmen. Det vil nok være mindre i praksis, da dette jo kun gælder hvis man ser lige i centrum af objektet. Men uanset vil billedet dermed føles mere uroligt og uoverskueligt. Ikke at der er samme afstand til skærmene her, bare et eksempel :)

Dertil vil det nok også være delvist subjektivt - hvor meget der skal til før man synes det er ubehageligt for øjnene. Eller, grrr, hvor gammel man er (mon der dog ikke går lidt flere år før det er udtalt). Har også hørt man bliver mere til ballader med alderen. Begynder jeg at høre Céline Dion må I godt banne mig.
millenniummillenniumSkrevet 12/08-16 21:31 
slk486>
Jeg tror alderdommen er ved at hale ind på jeres opfattelse af bevægelse, venner :p
Lige bortset fra noget hurtig 3D, der bare ikke fungerer godt, så har jeg aldrig haft problemer med det :)

Tænker jeg også. :D Måske er det bare min hang til overblik, som spænder ben for mig. Mens nutidens unge alligevel aldrig har haft overblik over noget som helst. ;D
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 13/08-16 12:57 
Ha ha, det er nok meget godt ramt, millennium :D
j/k
JmogJmogSkrevet 16/08-16 21:32 
Suicide Squad

Fin underholdning. Den halter lidt mod slutningen, men jeg fik en god filmoplevelse. Første halvdel er stærkest, hvor man lærer karaktererne at kende. Men i forhold til andre superheltefilm er det ikke meget anderledes i anden halvdel. Alt i alt ikke en af de bedste superheltefilm, men jeg synes den ligger fint i midterfeltet.

Harley Quinn stjal showet og de få Joker-scener synes jeg var fremragende. Han er anderledes men jeg synes han leverer en yderst passende Joker. Skal lige siges at jeg vidste på forhånd at han havde en lille rolle i filmen, så det skuffede mig ikke den mængde han var med.

Tror der er en god chance for den bliver genset på Blu-ray, når den udkommer. Jeg elsker de to karakterer (Joker/Harley) og den her film realiserer rigtig godt en non-tegnefilm combo med dem.
GreaseballGreaseballSkrevet 17/08-16 09:34 
Ny Ghostbusters film. Ok nogen steder. For meget krops humor og lidt tynd kop te I forhold til den gamle.
Plus, siden hvornår går spøgelser i stykker ved at blive ramt af en proton stråle? Meget underligt følte jeg.

Glad for jeg havde fribilletter og ikke har betalt biograf priser for at se den :p
3of193of19Skrevet 29/08-16 16:32 
Finding Dory
Lækker Pixar i den gode ende.
Formår at strikke en rørende historie om familie ud af en "sjov" sidekick, der virkelig formår at sætte tilskueren i Dory's sko, og til tider er det direkte hjerteskærende.
Pixar viser igen at de er i en liga over mange andre studier, der virkelig bare direkte går efter de billige grin.
jaesjaesSkrevet 05/09-16 12:35 
The Perks of Being a Wallflower:

Aka The Breakfast Club x Juno. Det er ikke så tit samme person er forfatter, manuskriptforfatter og instruktør på samme værk. Måske er det derfor 'Perks' er en ganske glimrende film om en gruppe udstødte gymnasieelever.

Det er en film som vil ganske meget, måske *for* meget. Men det gør nu ikke det helt store, for det er en sympatisk og charmerende film, med to langt hen ad vejen fint fungerende handlingstråde - hovedpersonens historie og klikens strabadser. Vi er tilbage i starten af 90'erne, med The Smiths, "Kelly fra Beverly Hills"-hår og klassisk teen-angst. Der manglede kun Tine Bryld som fortæller.
SumezSumezSkrevet 05/09-16 14:08, rettet 05/09-16 14:09 
Perks irriterede mig grænseløst med sine karikerede figurer som rammer langt forbi realititen for de udstødte eksistenser som den forsøger at bygge en historie omkring. Det gør at filmens "morale" føles påtaget og utroværdig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 05/09-16 15:11, rettet 05/09-16 15:12 
Jeg synes de fleste mere er arketyper end karikaturer. Fx illustreret ved at der typisk er mindst to elementer der har gjort deres liv besværligt. Det er fx ikke kun gothen Alice, men den rige kleptoman-goth Alice.

Men jo, der der da aspekter af karikatur. Fx Brads og Patricks forhold. Og med et ensemble cast er det efter min erfaring mere reglen end undtagelsen at grænsen overskrides indimellem. Goonies, Stand By Me, Aliens osv.

Jeg synes nu heller ikke, at det er de individuelle personer, som er filmens største styrke, men deres fællesskab kombineret med, at der gås mere i dybden med én af personerne. Og Logan Lerman får mig da også til at tro på, at Charlie er dybt neurotisk.

Jeg mener heller ikke, filmen har en samlet morale, men at der derimod er flere mindre ting der belyses. Nogle fungerer bedre end andre, men samlet set synes jeg, der er flere gode ting at tage med fra filmens budskaber.
SumezSumezSkrevet 05/09-16 15:58 
Arketyper passer nok klart bedre på det jeg mener :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 05/09-16 22:21 
Ok, men arketyper ses jo normalt som noget neutralt eller svagt positivt - et narrativt greb for hurtigt at involvere publikum uden at skulle forklare en masse, eller noget man bruger for at lave kontraster, igen på en lidt simpel måde.

Anyway, jeg hader selv karrikaturer (selvfølgelig med mindre de er satirisk ment), så forstår udmærket hvis det kan trække ned i din bog. Er bare glad for, at jeg oplever de fleste karakterer i filmen med lidt mildere øjne :)
JmogJmogSkrevet 25/09-16 18:31 
Sausage Party

Ganske fin underholdning. Absolut ikke for børn, selvom det er en tegnefilm. Ikke bare er der seksuelle referencer galore, der er et decideret gruppesexorgie.

Lidt for meget af humoren er baseret på folk der bander og nogle af allegorierne mellem specifikke madvarer og etnicitet er smurt for tykt på, men jeg grinede en del.
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig