X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
AzzkikrAzzkikrSkrevet 12/11-13 17:00, rettet 12/11-13 17:01 
Forskellen ligger jo i at supermans nr.1 job netop er at redde mennesker, han er ikke nogen "crime fighter" eller lignende som så mange andre "helte". Det synes jeg også at første halvdel af MOS giver indtryk af at han er, men det står i skarp kontrast til anden halvdel af filmen, hvor det tilsyneladende rager superman langsomt at det hele bliver smadret og folk dør.

Den klassiske superman er ikke en figur der bare sådan smider sine grundlæggende principper ud til fordel for et eller andet revenge trip og så være ligeglad med folks velbefindende.

Det er en hel fundamental ændring af figuren superman, der gør at han egenligt ikke er den samme figur som han burde være og tilbage står vi så med et eller andet ligegyldigt.
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 12/11-13 17:45 
Spot on Azzkikr.
Det er nemlig det der er galt, at Superman går på kompromis med sine idealer. Superman ville aldrig skade nogen fatalt, ej heller en hel boligblok. Hvis man kender Superman, så er det jo netop det, der er hans achilleshæl, nemlig det at han ikke går på kompromis på det punkt.
Den nye Superman kunne godt gå hen og blive lidt en vigilante. Han tager sig tid til at kysse kvinder, imens folk ligger og dør i ruinerne... Det kunne jeg ikke forestille mig man så med milde øjne på i Justice League ;-)

Nu sætter jeg Oblivion i afspilleren, så må vi se om den holder vand.
slk486slk486Skrevet 12/11-13 18:07 
Så vidt jeg husker er han ved at finde sine værdier, hvorfor det går helt galt, men det er noget tid siden jeg så filmen.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 12/11-13 18:32, rettet 12/11-13 18:32 
Han har fint styr på proriteterne i starten af filmen (olie riggen og bussen) men glemmer det så snart Zod kommer ind i billedet.
nerosnerosSkrevet 12/11-13 21:39 
Superman blows out Eternal Flame at Olympics!

Husker i den?
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 12/11-13 21:48 
I Superman 3? Det var onde (syg) Superman...
nerosnerosSkrevet 13/11-13 07:24 
Ja der var Superman ond og syg! Faktisk kan jeg bedst lide ham sådan ;-)
Bashful Neophyte
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 15/11-13 15:04 
Oblivion er en glimrende film. Godt plot, godt skuespil og god CGI. Det var meget få gange jeg ikke troede på filmens miljøer. Helt klart at foretrække i forhold til de sidste film jeg har skrevet om her (Pacific Rim og Superman - Man of Steel).
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/11-13 15:55, rettet 15/11-13 15:56 
Du er den første jeg har set der synes om Oblivion :)

Jeg synes den var temmelig fesen, mildt sagt. Så var Pacific Rim og selv MOS bedre, men det er selvfølgelig en smagssag.
nerosnerosSkrevet 15/11-13 16:01 
SuperMikkel>
Oblivion er en glimrende film.

Oblivion er et af dette års værste film! Det er en omgang religiøst vås hvor herre bevares. Tom Cruise har det med at gå den vej iøjeblikket alle hans film har undetoner af scientology. Det er faktisk lidt latterligt!
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 15/11-13 16:08, rettet 15/11-13 16:12 
Ja, Reacher var især noget Hubbard pjat.
j/k
DunwichDunwichSkrevet 15/11-13 18:17 
neros>
Oblivion er et af dette års værste film! Det er en omgang religiøst vås hvor herre bevares. Tom Cruise har det med at gå den vej iøjeblikket alle hans film har undetoner af scientology. Det er faktisk lidt latterligt!

Med dine egne ord, hvorhenne i filmen er der referencer til scientology?
NaieraNaieraSkrevet 15/11-13 18:41 
Azzkikr>
Du er den første jeg har set der synes om Oblivion :)

Jeg synes den var temmelig fesen, mildt sagt. Så var Pacific Rim og selv MOS bedre, men det er selvfølgelig en smagssag.

Jeg gav alle tre film 5/6. Nogle karakterer lidt mere venlige end andre, men bestemt alle over 4/6.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/11-13 18:42 
Der er masser af ting i oblivion hvor man kan direkte drage paralleller til scientologi, det var der også en masse en medie ballade om da filmen udkom. Hvor bevist det hele er kan så diskuteres, det er altid nemt at finde paralleller når man ved hvad man leder efter.

Derudover er det jo heller ikke unormalt at skuespillere godt kan lide at medvirke i film der direkte støtter op omkring deres eget vrøvl (religion).... Om det er scientologi eller islam eller kristendommen kan vel komme ud på et, det er noget forbandet vrøvl det hele alligevel.

Når det er sagt, så er det svært at se film med Tom Cruise efterhånden, fordi det scientologi crap er umuligt at ignorerer.
DunwichDunwichSkrevet 15/11-13 18:51 
Azzkikr, jeg kunne stille dig samme spørgsmål:

Med dine egne ord, hvorhenne i filmen er der referencer til scientology?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/11-13 18:59 
Kan du ikke bare søge efter det på nettet når jeg nu giver dig en direkte reference?

Er da håbløst at jeg skal sidde og skrive en halv roman over noget du kan finde frem til ved at google oblivion + scientologi.

Vejer "mine egne ord" da mere, selvom de i princippet kunne være ren omformulering fra noget læst på en anden side? Nej vel...
NaieraNaieraSkrevet 15/11-13 19:06 
Azzkikr>
Der er masser af ting i oblivion hvor man kan direkte drage paralleller til scientologi, det var der også en masse en medie ballade om da filmen udkom.

Jeg vil skyde på at det kun er på grund af at det er Tom Cruise i en science fiction film. Jeg ved godt hvad scientology er, sikkert mere end de fleste, og der var ikke noget der faldt mig for brystet. Der er al mulig grund til at være efter Tom Cruise for Scientology, men hans film mener jeg ikke umiddelbart man kan sætte en finger på. Ikke M:I'erne, Reacher eller Knight & Day, etc.

Mel Gibsons fuldskabsinducerede jødehad og tossede fortolkning af katolicismen influerer heller ikke umiddelbart de film han laver.

Jeg har det meget svært med især Cruise udenfor film, men begge to kan jeg sagtens se, og nyde, film med, uden problemer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 15/11-13 19:36 
Jeg kunne godt lide oblivion. Især efter et par gensyn, er jeg begyndt at værdsætte den mere.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 15/11-13 19:47 
Jeg må se Oblivion igen med mine nye, hundedyre hørebøffer, så underboens ekskæreste ikke kommer og klager anden gang.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 15/11-13 20:25 
Azzkikr>
Kan du ikke bare søge efter det på nettet når jeg nu giver dig en direkte reference?

Er da håbløst at jeg skal sidde og skrive en halv roman over noget du kan finde frem til ved at google oblivion + scientologi.

Vejer "mine egne ord" da mere, selvom de i princippet kunne være ren omformulering fra noget læst på en anden side? Nej vel...

Ok, du melder dig bare i hylekoret, uden egentligt at vide så meget om det. Det var osse det der umiddelbart var min mistanke.
slk486slk486Skrevet 15/11-13 20:28, rettet 15/11-13 20:36 
Hubbard var sci-fi forfatter og brugte mange af de normale sci-fi temaer, som derfor er at finde i Scientology, men det betyder ikke at alle sci-fi film har noget med Scientology at gøre - heller ikke når Tom Cruise er med. Har man den hat på, kan man finde paralleler i alle sci-fi film. Oblivion er skrevet af Michael Arndt og instrueret af Joseph Kosinski - ingen af dem har forbindelse til Scientology.
j/k
vyssenvyssenSkrevet 15/11-13 20:44 
Jeg så den i biffen. Og nød den egentlig.
enfenenfenSkrevet 15/11-13 22:26 
Jeg synes også Oblivion var ganske fin. Blev ikke skuffet.

Scientology er jeg ikke den store tilhænger af. Men det var ikke noget, jeg kiggede efter i filmen. Tom Cruise er i mine øjne en fandens god skuespiller. Hvad han laver udenfor "banen", er jeg egentligt ret bedøvende ligeglad med.
What is the Matrix?
BeanoBeanoSkrevet 15/11-13 22:32 
Helt enig. Jeg er bedøvende ligeglad med hvem/hvad de tilbeder, boller eller råber efter i en brandert med efterfølgende mediehysteri. Deres arbejde er det essentielle. Oblivion var en overraskende god film for mig.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/11-13 23:08 
Dunwich>
Ok, du melder dig bare i hylekoret, uden egentligt at vide så meget om det. Det var osse det der umiddelbart var min mistanke.

Hvad vrøvler du om? Det har ikke noget med at melde sig i et hylekor, det har noget at gøre med at have den samme opfattelse som du let kan finde ved at google det.

Jeg forstår slet ikke hvad der er så svært for at forstå, man skulle tro du var formand for dansk scientology eller bare unormalt stort TC fan.

Tag dig sammen.
vyssenvyssenSkrevet 15/11-13 23:10 
Det er nemt at hate på Cruise generelt, men han kan sit pis. Så ham i Rock of Ages, som i øvrigt er værd at tjekke ud hvis man spørger mig. Han er kodyl. Og han kan synge helt loco.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/11-13 23:14 
Som jeg har sagt før, er han ganske begrænset skuespiller... Han kan godt spille forskellige roller, men personligheden i rollerne er altid den samme og det er lige fra cocktail til MI.

Jeg siger ikke han er helt nede på keanu reeves niveau, men det er ikke så langt fra.

Et kønt ansigt er stort set alt han har at byde på, jeg ryster altid på hovedet af folk der sammenligner manden med store skuespillere ala jack nicholson osv, det er patetisk.
NaieraNaieraSkrevet 16/11-13 00:02 
vyssen>
Det er nemt at hate på Cruise generelt, men han kan sit pis. Så ham i Rock of Ages, som i øvrigt er værd at tjekke ud hvis man spørger mig. Han er kodyl. Og han kan synge helt loco.

Jeg var også ret vild med Rock of Ages. Ikke mindst på grund af Cruise.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 16/11-13 00:54 
Azzkikr>
Hvad vrøvler du om? Det har ikke noget med at melde sig i et hylekor, det har noget at gøre med at have den samme opfattelse som du let kan finde ved at google det.

Jeg forstår slet ikke hvad der er så svært for at forstå, man skulle tro du var formand for dansk scientology eller bare unormalt stort TC fan.

Tag dig sammen.

Hylekor OG forudindtaget. Du har det da for vildt.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/11-13 02:46 
Hahaha

Og forudindtaget? Det er jo kun dig der er det din klovn....

Spar på alkoholen, giver bedre posts....
HankyHankySkrevet 16/11-13 03:02, rettet 16/11-13 03:09 
Sjovt der snakkes Oblivion, efter som jeg lige har siddet og set den på BD her til aften med fruen (2. gang for mit vedkommende - så den også i CinemaxX da den havde premiere).

Holder lige godt anden gang, og for fanden hvor er den altså stadig flot.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/11-13 08:39 
Har også et ret fedt soundtrack.

Antallet af store skuespillere, der IKKE spiller "de samme roller" om og om igen, kan vist tælles på én hånd, der har været i karambolage med en rundsav. Det virker lidt dumt, at påstå, at Cruise skulle være specielt slem til den slags. Om man så kan li' manden, er en anden sag. Men det ændrer ikke på, at Oblivion er en helt okay film.
AV Intelligent Terminal
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 16/11-13 09:25, rettet 16/11-13 09:25 
Nå, det lader til, det ikke kun var mig, der fandt at Oblivion var en okay film.
Jeg fik så til gengæld set Bourne Legacy med Jeremy Renner aka Hawkeye.... Den var godt nok temmelig ligegyldig både i skuespil og plotmæssig. Æv
Filmen i aften bliver Frankenweenie.
la0sla0sSkrevet 16/11-13 12:27 
Jeg synes heller ikke den var så slem, og eksempelvis en langt mere underholdende film end Elysium. Der er flere plusser end minusser, i min bog. Den fik lidt for hurtigt og ufortjent mærkatet uoriginal over sig, og selvom idéer er set før, synes jeg ikke det er dækkende for hele filmen.

Et mesterværk slet ikke, men 4/6 ca. i min bog.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 16/11-13 21:12, rettet 16/11-13 21:13 
SuperMikkel>
Jeg fik så til gengæld set Bourne Legacy med Jeremy Renner aka Hawkeye.... Den var godt nok temmelig ligegyldig både i skuespil og plotmæssig. Æv

Det mest underlige er, at de glemte den sidste 1/4 del af historien. :-D den stopper jo bare. Whoops, rulletekster - hvor kom de fra?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 16/11-13 21:34 
Ja, det gav ikke meget mening. Hele filmen er bare en lang flugtsekvens. Da den slutter er de stadig på flugt. Hele gruppen jeg var i biffen med for at se den var alle forbløffede over at den sluttede der.
millenniummillenniumSkrevet 17/11-13 08:11 
I stand corrected...

I forhold til den tidligere debat om supermans destruktive hang, så har folkene hos Honest Trailers tydeligvis fået samme indtryk...

Super Spoilers.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/11-13 12:06, rettet 17/11-13 12:06 
Umiddelbart er der vist kun to herinde der synes at Oblivion er decideret dårlig, og begge på den baggrund at der skulle være Scientology-paralleller, som flere i tråden modbeviser, men ingen kan argumentere for? :)

Jeg må hellere få set den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/11-13 14:26, rettet 17/11-13 14:39 
Filmen Oblivion handler om eksistentialisme. Når man snakker eksistentialisme er det umuligt ikke at tænke på religion. Eksistentialisme er filmens omdrejningspunkt og kerne.

Der er for og imod, og det kan sikkert diskuteres til endeløshed, men sådan som jeg ser det er der en del som tyder på det. Jeg kan ihvertfald ikke sluge filmen uden at tænke religion! Især slutningen gav mig lidt opkast i munden ;-)

Fra noget jeg fandt ved en hurtig Google søgning:

"Just weeks before After Earth hit theaters and began drawing connections to Scientology, the church's poster-boy Tom Cruise’s Oblivion was released and also raised the eyebrows of a few commentators. Some noted that alien conflicts with Earth, mind-wiping, and the lack of identity are all common themes in the Church of Scientology, especially when you go back to L. Ron Hubbard’s distrust of the psychology field, which he felt was a means of mind control under the guise of helping people.

It's easy to see how some people could draw a parallel between the movie and Scientology, but on the other hand, aren’t just these conventional sci-fi beats too? The problem is that Hubbard was a science-fiction writer before he became the head of a religion, so much of his philosophy has its roots in the genre. Plus, the movie stars Tom Cruise, and people will try to find a Scientology connection with anything he does.

The evidence is clearly there for both sides, and we’re not going to say one way or another whether this was all intentional or happenstance. But we’re sure the debate will continue."
Bashful Neophyte
DunwichDunwichSkrevet 17/11-13 19:47 
"Some noted that alien conflicts with Earth, mind-wiping, and the lack of identity are all common themes in the Church of Scientology."

Spændende. Specielt taget i betragtning at ovenstående også er almindelige temaer i mange andre sci-fi film.

Vil man se spøgelser, så ser man spøgelser, og det er så det.
nerosnerosSkrevet 17/11-13 20:38 
Der er film hvor spøgelserne virker mere troværdige og ægte end som så.

Igen filmen handler altså om eksistentialisme det er ikke så svært og faktisk ganske simpelt.
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 17/11-13 20:57 
Tjaaa.. men det gør The Matrix jo også. I høj grad. :-P
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 17/11-13 21:00, rettet 17/11-13 21:03 
Det gør mange sci-fi film ;-)

Nogen bedre end andre..

Det handler vel om hvor meget man gør sig i det og på hvilken måde det bliver illustreret.

The force will be with you....ALWAYS!
Bashful Neophyte
enfenenfenSkrevet 17/11-13 23:31 
Gravity:

Fantastisk film. Super flot filmet. Lyden er fænomenal. Sandra Bullock og George Clooney viser rigtigt gode præstationer. Og heldigvis er filmen ikke alt for amerikansk.

Jeg havde foretrukket at se filmen i 2D. Men det var umuligt at finde en biograf i nærheden, hvor filmen gik om aftenen. Med det sagt, så er Gravity er den bedste 3D oplevelse, jeg har oplevet siden Avatar. Og jeg vil næsten mene, at den også overgår denne.

Nok bedste filmoplevelse for mig i år i biffen.
What is the Matrix?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 18/11-13 00:24 
Sumez>
Umiddelbart er der vist kun to herinde der synes at Oblivion er decideret dårlig, og begge på den baggrund at der skulle være Scientology-paralleller

Min negative holdning til filmen har skam intet med Scientology-paralleller at gøre, det er jeg sådan set ligeglad med. Film er det eneste sted religion hører hjemme, så det gør mig intet.

Men filmen har bare kke noget at byde på. Ekstremt svagt plot og generelt ikke megen spænding fra start til slut. Tom Cruise spiller heller ikke rollen særlig godt, langt fra overbevisende.

Det tog mig 3 forsøg at gennemføre filmen, jeg faldt i søvn forskellige steder 2 gange før det omsider lykkedes.

En utrolig ligegyldig Sci-fi film, selv Elysium er bedre og det siger jeg til trods for jeg ikke kan udstå Matt Damon, at Elysium ikke er specielt god og at Jodie giver noget nær den værste skuespiller præstation i film historien.
HankyHankySkrevet 18/11-13 00:31, rettet 18/11-13 02:33 
Elysium er på ingen måde bedre :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JmogJmogSkrevet 18/11-13 01:27 
Tjaa, jeg var fint underholdt af Oblivion. Flot, underholdende, velspillet og så kunne jeg godt lide handlingen og de afsløringer der kom undervejs. Jeg levede mig glimrende ind i fortællingen. En solid fire ud af seks stjerner for mig.

Elysium var ok, men havde ikke nær så meget at byde på. Noget ok action men ligegyldige karakterer, der ikke bidrog med noget til plottet.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/11-13 10:20 
Både Oblivion og Elysium er lidt fjollede, men Elysium kammer desværre helt over og bliver akavet fjollet. Elysium var en ret stor skuffelse for mig, og jeg ser den netop som temmelig ligegyldig. Oblivion formår at holde tåbelighederne på et niveau, hvor man tilgiver den og hopper med på legen. Den virker bare på alle måder langt mere vellykket og formfuldendt. Jeg siger ikke, at det er en direkte fantastisk film, men hvis man tillader sig selv at betragte historien som et uforpligtende bindeled mellem flotte billeder, god stemning og en lækker lydside, er den helt klart et kig værd.
AV Intelligent Terminal
DunwichDunwichSkrevet 18/11-13 12:18, rettet 18/11-13 12:23 
Azzkikr>
Min negative holdning til filmen har skam intet med Scientology-paralleller at gøre, det er jeg sådan set ligeglad med. Film er det eneste sted religion hører hjemme, så det gør mig intet.

"Når det er sagt, så er det svært at se film med Tom Cruise efterhånden, fordi det scientologi crap er umuligt at ignorerer."
millenniummillenniumSkrevet 23/11-13 23:33 
Elysium:

Cool:
- skaldet Matt Damon

Meeeeeh:
- pænt f***ing rodet historie
- baddien med en overdrevet sydafrikansk accent
- ved ikke helt om filmen ville være "ligesom District 9" eller moderne tegneserie-sci-fi.
- rimeligt skematisk og ensrettet plot
- påtagede dårlige accenter.

Konklusion: tilbage til tegnebrættet, Neill Blomkamp. Det var den svære to'er.
The medium is the message.
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig