X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 23/07-12 23:09 
Nu har jeg også set Batman - The Dark Knight Rises, og hold nu op hvor blev jeg skuffet.
Jeg havde på ingen måde regnet med at filmen skulle være så Super Patriotisk, specielt ved betjentenes stormløb manglede der kun en lille trommeslager ... Ak ak.
Herudover vil filmen bare for mange ting og er så fuld af tåbeligheder og dumme beslutninger og det i en sådan grad at man næsten kan sammenligne The Dark Knight Rises med The Room.

2 andre ting sprang mig dog så tydeligt i øjnene at jeg bliver nødt til at høre om jeg har forstået dem korrekt

SPOILER-TEKST:

Hvordan kan man, ved at hænge i et reb, i en oubliette i en ørken i Indien, med et "nyrestød" samt begrænsede mængder dårlig fængselmad genvinde føreligheden samt opbygge betydelig muskelmasse ! Og det i en sådan grad at man kan kravle ud i friheden !

og

Talia siger i sin ”bad guy speech” at det var hende der forlod fængslet som barn og ikke Bane, men at Bane beskyttede hende. Ras bandlyste herefter Bane fra ”The League of Shadows”. Talia fortæller herefter at Bane beskyttede hende fordi han elskede hende!!! Undskyld mig, men en meget ældre fænglet mand, uden håb for fremtiden, der elsker en lille pige der er klippet som en dreng. Man kan vel kun gisne om hvorfor Bane blev smidt i hullet i første omgang og ikke længere helt fortænke Ras i at forvise Bane fra The League of Shadows. .
la0sla0sSkrevet 23/07-12 23:25 
SuperMikkel>
... Ak ak.

Haha, smukt formuleret! Samme følelse her.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 24/07-12 08:26, rettet 24/07-12 08:35 
SPOILER-TEKST:
Herold>
Og hvad med at Blake gætter hvem Batman er? Det er da, om noget, filmens absolut svageste punkt - indtil nogen forklarer at han så ham skifte maske i en telefonboks i en tidligere film eller whatever, men at han vader ind og siger "Du er Batman" - den køber jeg fandeme ikke.

Jeg synes det fungerede meget godt egentlig.

Filmen illustrerer slutningen af Batmans karriere, hvor alt er ved at ramle sammen, og flere har gennemskuet hans identitet. Selina Kyle ser jo også hurtigt gennem det, og det er måske ikke i tråd med tegneseriens ånd, men det -er- jo rimelig nemt at gennemskue.

At det så ikke er konsistent med at f.eks. Gordon og resten af politiet ikke har luret den, er en anden side af sagen...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 24/07-12 08:44, rettet 24/07-12 08:45 
SPOILER-TEKST:
la0s>
EDIT: jeg synes det er lidt trylle trylle at han bliver så fit igen, meget Rocky-agtigt og kulørt, men det er ok. Jeg synes det er mere ærgerligt, at de ikke udnytter hvor smadret han er til noget mere, går det til noget gennemgående.

Ja, det virker ret underligt at de overhovedet har gjort det. Det giver mening at han er fysisk smadret efter Bane har knækket ham, ikke i starten af filmen. Det med at han ikke har nogen brusk bliver ikke brugt til noget, derfor virker det plothul meget unødvendig for at filmen skulle kunne fungere, og sværere at retfærdiggøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 24/07-12 10:45, rettet 24/07-12 10:46 
Sumez>
SPOILER-TEKST:
Jeg synes det fungerede meget godt egentlig.

Filmen illustrerer slutningen af Batmans karriere, hvor alt er ved at ramle sammen, og flere har gennemskuet hans identitet. Selina Kyle ser jo også hurtigt gennem det, og det er måske ikke i tråd med tegneseriens ånd, men det -er- jo rimelig nemt at gennemskue.

At det så ikke er konsistent med at f.eks. Gordon og resten af politiet ikke har luret den, er en anden side af sagen...


SPOILER-TEKST:
Selina fatter det først, da Bane afslører det. Hun er tydeligt overrasket nede i kloakkerne, da det afsløres.

Der er bare ingen opbygning eller noget - det er en eller anden random fyr, der vader ind og siger "Du er Batman" - havde de haft nogen som helst opbygning, havde det været mere plausibelt, men det her er reelt en knøs, der bare går ind og siger "Du er Batman, fordi vi begge er forældreløse". Snak om en fesen reveal.

Jeg mener ikke man skal forklare alt, men de springer over hvor gærdet er lavest flere gange. De mest grelle er Waynes helbred og Batgætte-lotteriet, der bare accepteres.

This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 24/07-12 11:51 
SPOILER-TEKST:
Herold>
Selina fatter det først, da Bane afslører det. Hun er tydeligt overrasket nede i kloakkerne, da det afsløres.

Ok, det er -bestemt- ikke min opfattelse. Hun siger sarkastisk "your powerful friend" når hun aftaler at mødes med Batman i kloakkerne, og begge er åbenlyst med på at hun ved hvem han er. Fordi det -er- tydeligt at han er Batman, især i forhold til hans tilgang til netop Selina Kyle.
Mit indtryk af hendes reaktion var ikke overraskelse over hans identitet, men fortrydelse af at hun har været med til at lokke ham i fælden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 24/07-12 14:31, rettet 24/07-12 14:32 
SPOILER-TEKST:
Det er en vending som Wayne selv har brugt om Batman, som hun genbruger - hvis du har ret, så har han selv indrømmet det, hvilket kun gør det endnu svagere skrevet. :D

Anywho, så mener jeg bestemt at forskrækkelsen kommer ved afsløringen. Hun ved jo godt at han bliver rundsmadret i samme sekund hun lokker ham i fælden, men det kan vi nok først få bekræftet når den kommer på deeveedee.

Edit: Og hvis det er som du siger, så er det fandeme et mirakel at der overhovedet er nogen der er i tvivl om hvem Batman er. :D

This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 24/07-12 19:59, rettet 24/07-12 19:59 
Mike Stoklasa siger noget ret klogt omkring plothuller fra omkring 27:10 inde i RLM's Dark Knight Rises-anmeldelse indtil slutningen af videoen.
http://redlettermedia.com/half-in-the-bag/2012-episodes/
SPOILER-TEKST:
Det er bl.a. sådan noget jeg synes retfærdiggør at John Blake kan gennemskue Batmans identitet, og flere andre ting, ligesom det gør mange af filmens plothuller til at leve med.
Lige det med at han når at kravle op af hullet før man overhovedet når at fornemme hans fortvivlelse, og dermed også taber "the emotional core", som Stoklasa kalder det, synes jeg f.eks. også går væsentlig mere ud over filmen end en ligegyldig detalje om hvorvidt man overhovedet kan komme sig når man har smadret sin brusk. (for selvfølgelg kan man ikke det)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 25/07-12 11:45 
SPOILER-TEKST:
Jeg kan godt se hans pointe, især med det med Alfred, hvilket ikke rørte mig i sådan en grad at jeg har tænkt over det - selvfølgelig er det en mekanik der kan bruges, men jvf. brusken, som er en begrænsning de selv sætter op, så ramler korthuset for mig. De introducerer noget, understreger betydningen for Batman, og så ignorerer de det stort set resten af filmen. Blakes gæt symboliserer lidt det samme - det går uden for rammerne på "suspension of disbelief" - reaktoren midt i byen og at League of Shadows ved hvem Batman er, og hvor hans gadgets gemmer sig er til at overse når det står alene, men når der er to større ting, så virker de små også meget mere markante.

De havde både midlerne, evnerne og værktøjerne til at styre uden om dem - det er jo folk, der ved hvad de laver, og måske derfor er skuffelsen dét større. Det er stadig en god film - jeg kan bare ikke sidde blindt og rose den til skyerne, når de har været så klodsede.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 25/07-12 11:51, rettet 25/07-12 11:54 
Jeg synes faktisk aldrig rigtig at de understreger betydningen af det for Batman. Jeg vil i hvert fald meget gerne give dig ret i at det er underligt at det element overhovedet introduceres. Måske missede jeg det bare, men jeg forstår heller ikke hvad det kommer af? Der er ikke rigtig nogen forklaring, han kunne sagtens have fejlet hvadsomhelst andet. Eller for mit vedkommende intet. Der er intet i vejen med at han er faldet af på den på egen hånd, det synes jeg også de prøver at give indtryk af, og det ville give mere mening i henhold til det "emotionelle" i det der sker senere i filmen.

SPOILER-TEKST:
At League of Shadows ved hvem Batman er, er vel ingen overraskelse, det har de vidst siden Batman Begins?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/07-12 12:11, rettet 25/07-12 12:12 
SPOILER-TEKST:

Jeg forstår slet ikke hvorfor de overhovedet har inkluderet alt det pjat med hans knæ.

De gør et stort nummer ud af at vise os at hans knæ er fuldstændig ødelagt. Fint nok, han får en benskinne som de igen gør et stort nummer ud af at vise at han nu kan sparke igennem beton med, uhada nu er der lagt i kakkelovnen til et godt slagsmål hvor han kan benytte dette superspark.

Men hvad sker der? Han bruger ALDRIG det der beton smadrende spark til noget som helst og så vælger de totalt at ignorerer at knæet er smadret og lader han spadsere normalt rundt nede i fængslet som om der aldrig havde været et problem i første omgang. Seriøst hvad sker der?

Det er imo ikke bare et plot hul, det er noget af det dummeste jeg nogensinde har set i en film overhovedet. Hvorfor fanden gøre et stort nummer ud af noget så betydningsfuldt som han knæ problemer og så bare "glemme" det midtvejs i filmen.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere irriteret bliver jeg over det, det er simpelthen så sløvt og tåbeligt lavet.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/07-12 12:13, rettet 25/07-12 12:17 
Herold>
SPOILER-TEKST:
... men jvf. brusken, som er en begrænsning de selv sætter op, så ramler korthuset for mig. De introducerer noget, understreger betydningen for Batman, og så ignorerer de det stort set resten af filmen...


SPOILER-TEKST:
Som jeg husker scenerne omkring knæbrusk-snakken (og dér er jeg måske lidt mere interesseret end de fleste, da jeg arbejder med det :-) ), så var de enige om, at "det var da noget skidt at brusken er slidt", og i næste scene får Bats en jerndims omkring knæet, som godt nok giver ham lidt smerter, men bevirker at knæet kan bøje helt som normalt. Det er selvfølgelig noget Deus Ex-bollocks at man bare kan smide en gadget ind og så er alt fint og det forklarer heller ikke hvordan brusken kan hele så fint mens han er max presset i hullet og skal genoptræne fra scratch (og hvor han ikke har magisk jernkonstruktion på knæene).

EDIT: Ååh ja, da han har skinnen på og sparker til betonpillen, dér tænkte jeg godt nok "Hvad fanden har de gang i Han har sgu da ikke noget protection på foden!" Fint nok, at gadget gør hans knæ superhuman, men hans hæleben var sgu blevet til smulder, hvis han havde sparket sådan til pillen :-D

SumezSumezSkrevet 25/07-12 13:56, rettet 25/07-12 13:58 
Azzkikr>
SPOILER-TEKST:
De gør et stort nummer ud af at vise os at hans knæ er fuldstændig ødelagt.


SPOILER-TEKST:
Med al respekt, så bruges det udelukkende som en mindre "joke" hos doktoren, hvor Bruce skal finde en undskyldning for at komme til lægen. (heli-skiing-tingen). Det er det -eneste- sted, det med hans brusk nævnes specifikt.


Azzkikr>
SPOILER-TEKST:
Men hvad sker der? Han bruger ALDRIG det der beton smadrende spark til noget som helst

SPOILER-TEKST:
Jeg husker nok forkert, så, men er det ikke det spark, han "besejrer" Bane med inden Talia giver sig selv til kende?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 25/07-12 23:24 
Beano>
Tråden er til generel luftning af meninger om diverse film og holdes normalt spoilerfri af de fleste (inkl dig). Jeg klikkede på linket i oversigten (er interesseret i at høre meninger om filmen) og fik dit indlæg at se som det første - surt når man ikke har set filmen endnu. Kedeligt jeg skal angribes personligt for at pointere det.

Men det er sgu da lidt dumt at gå ind i en tråd, som du med 100 % sikkerhed ved, indeholder spoilers om den nyeste Batman - uagtet om der er spoiler tags eller ej.

Jeg så filmen i dag, og var godt underholdt hele vejen. Der var lige et stykke midt i filmen, hvor der manglede noget for mig. Med hele den historie, Nolan ønsker at fortælle, burde filmen have været længere (alternativt lavet til to film). Man får ikke rigtigt indtrykket af, at Batman har været gemt væk i fængslet (og livet for de andre har forsat) så længe, som han egentligt har. Det hele er kogt meget ned.

Jeg kan dog uden tvivl anbefale filmen. Uden helt at have fordøjet filmen endnu, mener jeg stadig at 2'eren er bedre, men 3'eren er bedre en 1'eren. Jeg overvejer kraftigt at se den en gang til.
What is the Matrix?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 26/07-12 00:00, rettet 26/07-12 12:14 
Sumez>
Azzkikr>
SPOILER-TEKST:
De gør et stort nummer ud af at vise os at hans knæ er fuldstændig ødelagt.


SPOILER-TEKST:
Med al respekt, så bruges det udelukkende som en mindre "joke" hos doktoren, hvor Bruce skal finde en undskyldning for at komme til lægen. (heli-skiing-tingen). Det er det -eneste- sted, det med hans brusk nævnes specifikt.

SPOILER-TEKST:
Hvad mener du med "mindre joke", manden kan jo tydeligvis ikke gå? Scenen ved doktoren giver blot forklaringen på hvorfor han ikke kan gå og at han kun tager til lægen for at se gordon er irrelevant.. Han skriger i smerte da han får benskinnen på, men det gør han måske bare for at narre alfred eller hvad(....)? Men i fængslet kan han lige pludselig, som ved et trylleslag, spadserer normalt rundt.

Ja han tager til lægen for at have en undskyldning for at besøge gordon, men derfor

Knæet er netop blevet gjort til en kæmpe stor ting i første halvdel af filmen, men så vælger de at ignorer det i anden halvdel, det er da topmålet af sløset filmmaking
jaesjaesSkrevet 26/07-12 00:14, rettet 26/07-12 00:15 
enfen>
Men det er sgu da lidt dumt at gå ind i en tråd, som du med 100 % sikkerhed ved, indeholder spoilers om den nyeste Batman - uagtet om der er spoiler tags eller ej.

Dels bliver der jo skrevet om andre film end DNR i tråden, og dels er det vel almindeligt lige at skimme (starten af) et indlæg for at se, hvad det handler om, og man kan på den måde let komme til at få spoilers, hvis de ikke er markeret eller skjult :)

Man kan vel vende den om, og sige, at vil folk diskutere noget frit, må de lave en dedikeret tråd til spillet, filmen osv. og skrive i overskriften eller starten af første indlæg, at det er en spoiler-tråd.

Og vi har vel spoiler-tags af en årsag ;)
enfenenfenSkrevet 26/07-12 07:32 
Jo, men alle kan glemme at skjule en lille detalje om en film. Af den grund læser jeg aldrig denne tråd, når der lige er udkommet en ny film. Men ja, de store blockbusters burde have deres egne tråde, da der kommer mange indlæg.
What is the Matrix?
jaesjaesSkrevet 26/07-12 16:44 
Ja, klart man kan glemme det. Men synes, det virkede mere som om, at der blev kritiseret fordi en eller flere var ligeglade med at bruge dem/glemte det mange gange. Hvis ikke, skal respekten selvfølgelig ændres, så den går begge veje :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/07-12 00:07 
millennium>
Det underlige er, at jeg selv er ret pjevset mht logik i manuskripter i nutidens film (Prometheus var dog ikke noget problem for mig), mens jeg i fortidens film lystigt vælger at ignorere en hullet logik.

Hehe, zappede lige tilfældigvis over på Total Recall på Zulu, så det endte med et gensyn. Shiiit, den film har også mange problemer. Det er ikke på højde med Commando, men det er sat'me tæt på. Man kunne bruge timer og atter timer på at pille den fuldstændig fra hinanden, men alligevel er det en udødelig klassiker i mine øjne.

Så nu øjner jeg et lille håb for, at jeg kommer til at holde af Prometheus med tiden :)
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 28/07-12 08:13, rettet 29/07-12 15:55 
Btw ang Total Recall. Vidste I at den danske titel oprindelingt var Sidste Udkald. WTF? Hvad har den film overhovedet at gøre med udkald? Er det toget til Mars de mener?
The medium is the message.
enfenenfenSkrevet 28/07-12 08:21 
Ja. Men bare endnu et eksempel på de tåbeligste oversættelser af filmtitler.
What is the Matrix?
nerosnerosSkrevet 29/07-12 13:16 
millennium>
Btw ang Total Recall. Vidste I at den danske titel oprindelingt var Sidst Udkald. WTF?

Ja det er sku for dumt ;-)
Bashful Neophyte
QQSkrevet 31/07-12 03:21 
Det kan umuligt være en god ide...

Peter Jackson To Turn The Hobbit Into A Trilogy
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
DarkenDarkenSkrevet 31/07-12 03:40 
"I'm delighted that New Line, MGM and Warner Bros. are equally enthusiastic about bringing fans this expansive tale across three films," Jackson said in a statement.

Det eneste de hørte var $chi-ching$ :P
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 31/07-12 08:02 
What? Ringenes Herre er 1200+ sider, så tre film var måske i underkanten.
Men Hobitten er 200 sider! Det er ikke verdens længste og mest detaljerede plot. Jeg var faktisk ikke klar over at de havde planer om at udgive den som to film, der er ikke rigtig nogen steder i bogen, det ville være passende at slutte en film.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 31/07-12 09:25 
Det er 'confirmed'. Nu har jeg ikke læst Hobitten, så jeg ved ikke hvor meget, der kan trækkes ud af den. Men ud fra hvad andre har fortalt mig, så er det jo ikke ligefrem en bog, der byder på slag som i LOTR. Og så tænker jeg, at det måske kan ende med at blive en anelse kedeligt i form af tre film.
What is the Matrix?
SumezSumezSkrevet 31/07-12 09:35 
Nu synes jeg at netop slagene er de absolut mest kedelige scener i LOTR-filmene, men med det sagt, så giver de også en slags forløsning der er nødvendigt når man bygger op til klimakset i en film, især når enterne invaderer Sarumans tårn i den anden film, gav det virkelig et rush.
Jeg kan slet ikke se hvordan man skulle kunne opbygge en lignende fornuftig spændingskurve ud fra den første halvdel, og da slet ikke den første -tredjedel- af Hobitten.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 31/07-12 19:49 
Så er jeg med på bølgen...

Dark Knight Rises. (ingen spoilere)

Er SLET ikke skuffet, selvom to'eren (og Jokeren) var en svær banan at overtrumfe. Historien fortsætter linjen efter de to forgængere ved, at bevæge sig væk fra det personcentrerede mod det politiske. Batman Begins var primært en film om personen. Dark Knight Rises er mest en film om byen.

Til tider begynder plottet dog at arbejde lidt for meget i et symbol-univers, men det er til at overkomme.

Nolan har dog overgivet noget af sin stædighed til CGi-effekterne, men det bruges meget, meget moderat. Det meste af det føles 100% ægte. Dejligt at se en ny, helstøbt trilogi som ikke mister mæglet i sidste time, men den lange spilletid vil nok sinke min købetrang når den kommer på Blu-ray. Det er en film man virkelig skal investere sin tid og sit engagement i.

Min stjernefordeling:
Batman Begins: 4/6
Dark Knight 5/6
Dark Knight Rises 4/6
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 31/07-12 20:03 
Batman Begins: 5/6
TDK: 6/6
Rises: 6/6

;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ProzelProzelSkrevet 31/07-12 20:12 
Naiera har talt! /fuldstændig enig! :P
NaieraNaieraSkrevet 31/07-12 20:14, rettet 31/07-12 20:17 
Det er nogle noget subjektive vurderinger, men det er nu engang sådan jeg har det med filmene :)

millennium>
Det er en film man virkelig skal investere sin tid og sit engagement i.

Jeg synes egentlig at de alle sammen er utroligt nemme at sluge, selvom spilletiden bliver længere med hver film.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 31/07-12 20:32 
Prozel>
Naiera har talt! /fuldstændig enig! :P

Husk at neros ikke har set den endnu...!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 31/07-12 21:30, rettet 31/07-12 21:32 
Naiera>
Jeg synes egentlig at de alle sammen er utroligt nemme at sluge, selvom spilletiden bliver længere med hver film.

Ikke ligeså nemme som en brain freezer fra Michael Bay.

Men se hvad der har været af trilogier i nyere tid...

LOTR ... Succes, men hvorfor skal slutningen i treeren være så lang?
Matrix ... Fejlede med 2 og 3.
Pirates of the Carebian ... Fejlede med 2 og 3
Jurassic Park ... Fejlede med 2 og 3.
Spider-man ... Fejlede med 3'eren.
Transformers ... 2'eren ... Jesus christ, hvad skete der?

tak Nolan for endelig at levere en vellykket trilogi. Bum.
The medium is the message.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 31/07-12 21:50, rettet 31/07-12 22:00 
Meget enig, udover at jeg synes nu ikke Pirates 2&3 fejlede, de var udmærkede, 4'eren er tilgengæld forfærdelig.

Transformers 3 er også noget rigtig lort og det var mission impossible 3 også (2006 er vel forholdsvis nyt)

Der er faktisk utroligt mange 3'ere i trilogier der stinker eller i det mindste er det svageste led i trilogien (som jeg mener TDR er).

Ja vi kan gå endnu længere tilbage, blade 3 og T3 er begge pinlige film, godfather 3 er selvfølgelig også crap. X-men 3 var "ok" men den klart svageste film af de 3, samme kan vel siges om Alien 3 og Return of the Jedi selvom sidste nævnte er bedre end "ok".

Men der er selvfølgelig også nogle få eksempler på det modsatte.
la0sla0sSkrevet 31/07-12 23:39 
Naiera, sådan helt konkret, når du for eksempel giver TDK 6/6, har jeg et par spørgsmål:

1. Betragter du 6/6 som en karakter der definerer et mesterværk, eller bare en helt vild god film?

2. Færgescenen i TDK, er du (ja og jer andre) helt med på den, og synes at den både i opbygning, udsigelse og tone, er fin?

Jeg er oprigtig nysgerrig.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 31/07-12 23:53, rettet 31/07-12 23:56 
Jeg kan slet ikke se noget galt i færgescenen. Nej, det er ikke filmkunst, men hvis man ikke synes den fungerer, hænger man sig IMO i de forkerte ting. Der er tusind flere ting galt i Rises.

Ja, den er måske lige lovlig lyserød og blødsøden, men jeg synes at filmen gennem hele sit forløb havde formået at opbygge en situation hvor den kunne tillade sig det. Og hvis man ikke synes filmen (Dark Knight) som helhed er et fornuftigt sammenhængende og underholdende indspark i nutidens pøl af intetsigende actionblockbusters, så forstår jeg ikke hvad man sammenligner den med. Gør Avengers det meget bedre?


edit: Masser af uddybning, stavefejl og manglende ord, skal vist i seng snart
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 31/07-12 23:58 
Nå, nejnej, Rises er værre, helt enig. Jeg synes TDK var ganske velfungerende, men har personligt bare altid følt at den scene var voldsomt konstrueret, meget svær at sluge og grænsende til det pinlige. Den klæder simpelthen ikke den film, og er som dilemma alt for studendikost.
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 01/08-12 00:15 
TDK er et mesterværk. Den er på min personlige top-10.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 01/08-12 06:58, rettet 01/08-12 08:03 
Færgescenen i TDK er ligesom fangehullet i Rises, en meget symbolsk konstrueret scene brugt til at skabe en særlig betydning, men virker derfor ikke som en naturlig integreret del af historiens virkelighed. Derfor skiller scenen sig ud, og kan give noget bismag. Færgescenen var dog knap så overtydelig som det enigmatiske og labyrint-konstruerede fangehul.

I stedet for at hænge sig i scenernes unaturlige karakter, skal man hellere fokusere på hvad de bidrager med til historiens helhed og tematik.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 01/08-12 08:05 
millennium>
I stedet for at hænge sig i scenernes unaturlige karakter, skal man hellere fokusere på hvad de bidrager med til historiens helhed og tematik.

Præcis præcis!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 01/08-12 08:18, rettet 01/08-12 08:25 
Netop den omtalte færgescene fik mig helt ud på kanten af sædet, men efterlod et tomrum der kunne have udmundet i den sidste stjerne af min personlige karakter til filmen.
Jeg forventede, eller rettere håbede, på at én af bomberne på bådene ville blive detoneret. Imens scenen kørte over skærmen, tænkte jeg at de gør det. Og kort efter igen, nej det tør instruktøren nok ikke. Det sidste blev desværre en realitet. Det kunne ellers lige have gjort Jokeren det ekstra kæk...
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 01/08-12 09:32, rettet 01/08-12 09:32 
Ok, jeg synes lige modsat at det havde været svagt at Nolan hvis han bare havde ladet scenen køre som den havde lagt op til, og sprunget en af bådene i luften i et spektakulært festfyrværkeri.

Nej, jeg havde faktisk regnet med at scenen sluttede med at enten den ene eller anden båd besluttede for at springe de andre, men at Batman selvfølgelig reddede dagen, når nu det -er- filmens klimaks. Hvis de bare havde ladet den ene båd springe, eller jokeren springe begge i stykker, havde scenen været flad og formålsløs, uanset hvor "råt" man må synes det er at lade en masse mennesker dø i sin film.
Det der reelt sker, hvor Batman "fejler", og ikke når at disarmere bomberne, men at det er Gothams borgere selv der udviser heltemod i sidste ende, synes jeg er en fantastisk konklusion, uanset hvor sukkersødt det må fremstå. Det er trods alt det, Nolans Batman-trilogi handler om.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 01/08-12 09:49, rettet 01/08-12 09:52 
millennium>
I stedet for at hænge sig i scenernes unaturlige karakter, skal man hellere fokusere på hvad de bidrager med til historiens helhed og tematik.

Det er tæt på at være vrøvl. Move along nothing to see here. Færgescenen er ikke bare unaturlig, men dårligt tænkt, skrevet og iscenesat. Det hører til i en film af meget lavere karakter.

I en film der gør meget ud af sin "realisme", bliver det her karikeret og enormt søgt, deraf ordet studendikost. Det er ikke kun sædvanlig Nolan-manipulation, men virkelig et eksempel på hvordan instruktøren vil hive beskueren rundt i ringen, nu skal du føle dét og nu skal du føle dét. Jeg kan bedst sammenligne det, med det følelsesmarmelade man ofte ser i amerikanske sportsfilm.Her klinger det mere end hult, og når scenen har så vigtigt en betydning, at fortælle at folk er gode (også dem der ser størst og farligst ud), kan jeg ikke ignorere hvor meget det forbliver illustration.

Sumez>
men at det er Gothams borgere selv der udviser heltemod i sidste ende, synes jeg er en fantastisk konklusion, uanset hvor sukkersødt det må fremstå. Det er trods alt det, Nolans Batman-trilogi handler om.

Jeg stejler bare helt vildt, når jeg ser en film der arbejder så hårdt på at hænge sammen, arbejder med detaljerne, og med det mål at alt skal være realistisk, at man så hiver en så kulørt kanin op af hatten. Jeg synes ikke der arbejdes nok for at det skal være troværdigt. For mig er det at snyde, trylle trylle og alt blev godt ca.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 01/08-12 11:23, rettet 01/08-12 11:24 
Jeg synes din indgangsvinkel i forvejen er meget skæv, hvis din opfattelse på nogen måde er at Nolans Batman-film skal være spor realistiske, eller for den sags skyld troværdige!

Ja, han har valgt at fjerne alt det "magiske" og overnaturlige, for at styrke indlevelsen i filmen, men det betyder ikke at det absurde og usandsynlige er fjernet. Jeg synes tværtimod det er en væsentlig del af den form for fortælling. Batman er jo så langt fra socialrealisme som vi kan komme, Batman ER en karikatur.
Jeg ved det er en enormt langstrakt sammenligning, men en David Lynch film bliver jo heller ikke kritiseret for at være "utroværdig", når det ikke er de handlinger der udfolder sig foran kameraet, filmen handler om.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/08-12 11:40 
Sumez>
Det der reelt sker, hvor Batman "fejler", og ikke når at disarmere bomberne, men at det er Gothams borgere selv der udviser heltemod i sidste ende, synes jeg er en fantastisk konklusion, uanset hvor sukkersødt det må fremstå. Det er trods alt det, Nolans Batman-trilogi handler om.

Jeg synes bare på ingen måde, at det hører hjemme i et Batman-univers. I mit hovede skal Gothams borgere være 100% patetiske og hykleriske. De skal IKKE på noget tidspunkt vågne op til dåd. Det kunne ikke på nogen måde falde dem ind. Gotham er et håbløst sted, som driver folk til vanvid. Det virker naturligt for dem, at sætte deres lid til en psykopat i et kostume.

Jeg har ikke læst Dark Knight -tegneserierne. Men hvis det også er sådan noget rosenrødt pladder, gider jeg slet ikke bruge tid på dem...

Men nok om det. Jeg kunne godt leve med det kedelige "realistiske" univers i filmene. Det er nogle helt andre ting, der gør, at jeg ikke kan få mig selv til at betragte dem som værende andet end lidt over middelmådige.

la0s>
Jeg stejler bare helt vildt, når jeg ser en film der arbejder så hårdt på at hænge sammen, arbejder med detaljerne, og med det mål at alt skal være realistisk, at man så hiver en så kulørt kanin op af hatten. Jeg synes ikke der arbejdes nok for at det skal være troværdigt. For mig er det at snyde, trylle trylle og alt blev godt ca.

Præcis. Filmen en proppet med påklistret realisme, som i sidste ende virker dybt utroværdigt. Jeg kan sagtens holde til den slags. Men kun hvis filmen selv anerkender det i form af en smule ironisk distance. Det gør DKR bare ikke. Så "realismen" ender med at fremstå som noget corny fis.

SPOILER-TEKST:
Alfreds brandtale. Han snakker og snakker (selvfølgelig 100% fejlfrit, som om han læser op fra et stykke papir, og med store tårevædede hundeøjne), og først da han er færdig, går Bruce igang med sin stor-pik-rutine.

Jeg kunne simplethen ikke lade være med at fnise, da jeg så den scene. Pinligt meget konstrueret.

Hvis Alfred kun havde fået mulighed for at snuble sig igennem en 2-3 sætninger, hvorefter Bruce afbrød ham, ville jeg måske have slugt den.
AV Intelligent Terminal
la0sla0sSkrevet 01/08-12 11:48 
Det kommer vel også an på hvordan du vælger at læse det jeg skriver. Jeg er jo godt med på at det ikke kan lade sig gøre, og at der er tale om fiktion. Men, jeg synes det er meget tydeligt i filmene selv, såvel som hos instruktør/forfattere, at de har tilstræbt at alt skal have en plausibel forklaring. De bruger ord som realistic og grounded i deres beskrivelser af filmen, og det synes jeg er med til at forstærke billedet af, at man har villet skabe et univers der gav følelsen af at det kunne ske. Med understregning af "følelsen". Det er selvfølgelig bare en repræsentationsform og taktik, og det er meget fedt gjort.

Min kritik bunder i, at man med den slags valg også bør følge en eller anden form for konsekvens og logik, der ligger indbygget heri, og man skal helst ikke bryde den slags. Man har lagt nogle regler ned, og dem skal der spilles efter. Helt overordnet vil jeg mene at det er at snyde og "trylle trylle", hvis man tager short cuts, fordi man har lavet nogle valg der siger "den slags gør vi ikke".

Når folk kan ryste vilde tæsk af sig i andre superheltefilm, er det fordi universet er mere kulørt. Jeg synes det mestendels er fedt, at vi får lov at se Batman som en slidt mand, at de har de lag med, eller at hvis man tager et valg så dør ens dame. Den slags konsekvens er jeg glad for, men når de begynder at bøje det, for at få enderne i manus til at hænge sammen, så synes jeg det er snyd.

Så når jeg snakker om troværdighed, handler det om det univers og den ramme plus løfter en film giver mig, og som jeg forventer den lever op til. Jeg synes det er at læse meget imod mig, at gå udfra at jeg mener "som i virkeligheden" og taler om socialrealisme. Og nu er realisme jo altså ikke mere virkeligt end meget andet, det er stadig en repræsentationsform, nothing more.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 01/08-12 11:56 
Jeg ser slet ikke de regler, du mener filmen lægger ned. Måske ville det forbedre din oplevelse af alle tre film, hvis du prøvede at se den i et andet lys. Filmen -er- meget kulørt, og det synes jeg hverken man kan eller bør tage fra den. Jeg forstår slet ikke behovet for at hænge sig i den slags ting i en netop meget karikeret film som denne.

Hvis vi nu sagde at du ikke kunne fjerne båd-scenen helt fra TDK, hvordan ville du så lave samme scene anderledes så den i din opfattelse blev bedre? Alt hvad jeg kan tænke på, som skulle gøre hele den scene mere "realistisk" ville, som jeg ser det, i sidste ende være langt mere formålsløs og give mindre mening i filmens helhed.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 01/08-12 12:08 
Det ved jeg sgu ikke, jeg mindes at have læst at det var hans bror (Jonathan) der fandt på scenen, og fik overtalt Christopher Nolan til at tage den med. Personligt ville jeg nok have undladt den, jeg synes den er overflødig, og have fokuseret mere på at det valg Batman tager kan redde byen med ødelægge ham på et personligt plan.

Skulle jeg lave bådscenen, ville jeg nok gøre den mindre illustrativ, så den største og øjensynligt farligste fange ikke er den som redder dagen. Måske også betonet musik, indstillinger og sentimentalitet på en anden måde. Men grundlæggende, ville jeg nok have brugt min tid på et andet dilemma. Tror jeg.
Hvad sker der?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/08-12 12:44 
la0s>
Så når jeg snakker om troværdighed, handler det om det univers og den ramme plus løfter en film giver mig, og som jeg forventer den lever op til. Jeg synes det er at læse meget imod mig, at gå udfra at jeg mener "som i virkeligheden" og taler om socialrealisme. Og nu er realisme jo altså ikke mere virkeligt end meget andet, det er stadig en repræsentationsform, nothing more.

Jeg tror også, at "realismen" mest har noget at gøre med, hvorvidt filmen leverer det, der skal til, før man hopper med på legen. Nolan har aldrig rigtig formået at hive mig fuldstændigt ind i nogen af hans universer. Han leverer ikke den type magi, som jeg kræver, før jeg bliver blind for stilladser og kulisser og overhører suffløren. Men hans metoder virker åbenbart fantastisk på langt de fleste. Ellers ville folk nok ikke gå helt i selvsving, hver gang han spytter en ny film ud.

I sidste ende kan man nok blive ved med at diskutere det fra nu af og til solen brænder ud uden at komme nogen vegne.

I det mindste havde jeg det okay med mange af det helt store tosserier i DKR.
SPOILER-TEKST:
En fusionsreaktor kan ikke nedsmelte på samme måde som en fisionsreaktor, og når man kobler den fra dens kraftkilde bliver den fuldkommen inaktiv. Nolan kan umuligt have lavet så dårlig research, så jeg går ud fra, at han med fuldt overlæg har valgt at skide fysiklovene et langt stykke. Det er så tåbeligt, at jeg vælger at godtage det :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 01/08-12 12:58, rettet 01/08-12 12:58 
SPOILER-TEKST:
Jeg havde til gengæld ret svært ved at acceptere at de vidste præcis ned til sidste sekund hvornår den ville eksplodere. Endda med en timer direkte på den, som var den bevidst lavet som tidsindstillet bombe fra dag ét.

Hvis man skal tro på at den eksploderer fordi den bliver frakoblet kraftkilden, hænger det vel sammen med at den bliver ustabil? U-stabil!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig