X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
nerosnerosSkrevet 07/06-12 14:54 
Beano>
SPOILER-TEKST:
Gør man?.. får man ikke bare oplyst et nummer (LV-223)?


Beano check nu det link med interview af Ridley Scott 2:07 inde ;-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 07/06-12 14:57, rettet 07/06-12 15:32 
SPOILER-TEKST:
Duke, jeg havde mange af de samme spørgsmål undervejs - nogen var direkte huller, mens andre ting må være op til fortolkning.

"Hvis David eksperimenter på Holloway efter ordre fra Weyland (hvilket man må formode), hvorfor helvede gør han det ved at slippe en ukendt smittekilde løs på samme skib som Weyland er på?"

Enig - det var idiotisk.


"Hvorfor er Auto-Doc-maskinen ikke kalibreret til kvinder, når der er 3 ombord deriblandt hende der tog tingesten med?
Den kunne være beregnet til Weyland, men det harmonerer meget dårligt med Vicker's overlevelsesglade karakter at medbringe potentielt livsvigtigt udstyr som hun ikke selv ville kunne benytte."

Den faldt jeg også over - det blev fortalt at det var en meget sjælden maskine så det kan være den er dårlig supporteret og ikke udgivet firmware updates til quinner :D


"Efter at ham "Engineeren" ofrer sig i starten af filmen, hvorfor tager det så stadig flere millioner års gradvis evolution at nå frem til mennesket? Det virker ikke som en særligt effektiv metode til at skabe liv "i sit eget billede".

Det virkede på mig som om det var er eksperiment der gik galt (skibet forlader jo ham først) og hans nedbrudte celler bliver frø til vores langsomme evolution.


"Hvis Engineer DNA og menneske DNA matcher 100%, hvorfor er vi så ikke 3 meter høje med gennemsigtig hud og sorte øjne?"

Computeren rundede op fra 99.99% :D


"Hvordan kan Shaw's blæksprutte-baby forøge sin masse flere hundrede gange i løbet af et par timer uden nogen fødekilde?"

Ja det var helt vildt hurtigt. Men igen - men spekulativt hvordan kæmpe-facehuggers udvikler sig.


"Efter at have ligget i dvale i 2000 år, bliver den sidste Engineer vækket af (for ham) fremmede væsener der kan kommunikere med ham. Alligevel vælger han at fortsætte med sin mission med det samme. Han prøver ikke at tage kontakt med andre Engineers for at finde ud af hvordan situationen har ændret sig efter 2000 år. Hvis hans mission virkelig var så vigtig, ville de så ikke have sendt et andet skib afsted for lang tid siden for at gøre den færdig? Måske har stemningen ændret sig i løbet af 2000 år?"

Der kunne være sket kommunikation da han startede skibet op, eller der var en protokol for situationen.
Måske var vi allerede på håbløs forkert kurs 2000 år tidligere - eller de opdagede fejlen?


"Hvis den planet de lander på ikke er Engineers hjemplanet, hvorfor er det så den vi er DNA-kodede til at kunne genkende?"

Måske havde planeten en religiøs betydning for dem (enkodet i deres DNA) ud over bare at være en slags base. Et helligt sted hvorfra de skaber liv i galaksen - gud-central.


"Hvorfor styrer engineers deres computer ved at spille på en blokfløjte?"

Måske var det deres svar på unik stemme genkendelse som David kunne genskabe det perfekt efter at have hørt det een gang fordi han perfekt mestrede mange sprog/dialekter/tonerarter.


"Hvorfor er der flere tusinde vaser med sort snask ombord på skibet, når et par stykker ville være rigeligt til at ødelægge alt liv på Jorden?"

Jeg opfattede det klart som de var involveret i projekter i hele galaksen/universet og jorden kun var eet sted af mange.


"Hvorfor vil de ødelægge Jorden? Og hvorfor så vente så lang tid med at gøre det?"

Hvis det var en fejl at vi skulle være lavet (starten af filmen), er det sandsynligt at de først opdagede det da vi mødte op på deres base (hellige område til skabelse af nyt liv i galaksen) og proceduren var at rette fejlen inden vi udviklede os mere og værre. Eller som tidligere nævnt, at kreationer (mennesket) er begyndt at lege gud ved at skabe liv (David) selv - ikke noget guderne (dem) tillader og er fy-fy. Han havde jo stor opmærksomhed på David inden han gik amok.
BeanoBeanoSkrevet 07/06-12 15:15 
SPOILER-TEKST:
neros>
"Beano check nu det link med interview af Ridley Scott 2:07 inde ;-)"

Jeg har hørt det - men ikke sikker på hvad du mener.

Jeg har fattet at det er to forskellige planeter... tror på dig... JO JEG GØR!! :D

Det får slutningen til at give mere mening når man ved det, ellers virker det bare forvirrende fordi det er så ens scenarier. Man kan ikke forvente at publikum husker og bemærker de to forskellige numre når stederne ligner hinanden ekstremt meget, crashet rumskib, space jocky der får alien ud af brystet, osv. Kan være det er meningen at det skulle være filmens store overraskelse eller skjult så det kun var de "rigtige fans" der fangede den vinkel, men hvorfor forklarer Scott det så så firkantet interviewet?
Hørte du interviewet inden du så filmen eller bemærkede du de to forskellige numre selv i starten af filmen og konkluderede at det var et andet sted?
TheDukeTheDukeSkrevet 07/06-12 15:37 
Beano>
SPOILER-TEKST:
"Det virkede som om det var er eksperiment der gik galt (skibet forlader jo ham først) og hans nedbrudte celler bliver frø til vores evolution."

Hvis det gik galt, hvad var det så de prøvede på at opnå?

"Ja det var helt vildt hurtigt. Men igen - men spekulativt hvordan kæmpe-facehuggers udvikler sig."

Den ekstra masse skal jo komme et eller andet sted fra. Uden nogen næringskilde den kan omdanne til energi til celledeling/whatever kan det bare ikke lade sig gøre. Det ville kræve vanvittige mængder af energi for at den kunne vokse sig så stor.

"Der kunne være sket kommunikation da han startede skibet op, eller der var en protokol for situationen.
Måske blev han stødt over at mennesker selv var begyndt at lege gud = skabe liv (David)

Men skibet var jo allerede klar til at tage afsted til Jorden 2000 år tidligere da der gik Umbrella Corp. i lortet.
David opdager dette da han hacker sig ind på rummandens account v.h.a. sine leet blokfløjte-skills.

"Måske havde planeten en religiøs religiøs betydning for dem (enkodet i deres DNA) ud over bare at være en slags base. Et helligt sted hvorfra de skaber liv i galaksen."

Men der er jo ikke noget på den planet der underbygger den tese. Det sorte snask er tydeligvis bio-våben, ikke frø til at plante nyt liv. Og hvorfor ville de kode placeringen af deres våbenfabrik ind i deres DNA til at begynde med?

"Måske var det deres svar på unik stemme genkendelse som David kunne genskabe det perfekt efter at have hørt det een gang fordi han mestrede mange sprog/dialekter/tonerarter."

Jeg har svært ved at sluge at en så udviklet art ikke kunne finde på en mere sikker metode til at beskytte deres computersystem.

"Jeg opfattede det klart som de var involveret i projekter i hele galaksen/universet og jorden kun var eet sted af mange."

Men det skib var specifikt på vej til Jorden. Det kunne selvfølgelig tænkes at de ville bombe et par hundrede andre planeter ved samme lejlighed, men det bliver ikke nævnt på noget tidspunkt.

"Hvis det var en fejl at vi skulle være lavet (starten af filmen), er det sandsynligt at de først opdagede det da vi mødte op på deres base (hellige område til skabelse af nyt liv i galaksen) og proceduren var at rette fejlen inden vi udviklede os mere og værre. Eller som tidligere nævnt, at menneskede er begyndt at lege gud ved at skabe liv (David) selv - ikke noget gud (dem) tillader."

Igen, skibet var klar til at tage afsted mod Jorden 2000 år tidligere, så det hænger bare ikke sammen.

nerosnerosSkrevet 07/06-12 16:17, rettet 07/06-12 16:42 
Et mere raskt syn på Prometheus findes her. Det er virkelig god og interessant læsning om filmen:
Læs det kun hvis man har set filmen selvfølgelig ;-)
http://www.cinefil.dk/?p=4112
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 07/06-12 17:10 
SPOILER-TEKST:
TheDuke>

"Hvis det gik galt, hvad var det så de prøvede på at opnå?"

Skabe noget mere i deres eget billede (som ansigtsskupturen kunne antyde)?


"Den ekstra masse skal jo komme et eller andet sted fra. Uden nogen næringskilde den kan omdanne til energi til celledeling/whatever kan det bare ikke lade sig gøre. Det ville kræve vanvittige mængder af energi for at den kunne vokse sig så stor."

Det virkede fjollet, ja.


"Men skibet var jo allerede klar til at tage afsted til Jorden 2000 år tidligere da der gik Umbrella Corp. i lortet.
David opdager dette da han hacker sig ind på rummandens account v.h.a. sine leet blokfløjte-skills."

Beklager, Jeg rettede min indlæg senere da jeg misforstod dig lidt. Forklarer det længere nede.


"Men der er jo ikke noget på den planet der underbygger den tese. Det sorte snask er tydeligvis bio-våben, ikke frø til at plante nyt liv."

Det syntes jeg der er - det store ansigt foran beholderne kunne sagtens fortolkes som noget religiøst eller cermonielt. Mener også en af personerne spørger om det skal forestille guds ansigt eller lign.
Aktitekterne ser naturligvis ikke selv massen (altså det inde i flaskerne i beholderne som David tester en dråbe af) som et våben men et genetisk værktøj til at skabe liv. Er det ikke det arkitekten drikker i starten? Hvorfor hvis det er et våben - selvmord? Han virkede overrasket syntes jeg.


"Og hvorfor ville de kode placeringen af deres våbenfabrik ind i deres DNA til at begynde med?"

Hvis stedet har en vigtig religiøs eller spirituel betydning for dem netop pga de selv har det i DNA'et - ikke sikkert de selv har kodet det ind.
Jeg er ikke enig i at det blot er en fabrik eller lager for genetiske våben - selv om slut effekten er den samme for menneskeheden: udrydelse.


"Men det skib var specifikt på vej til Jorden. Det kunne selvfølgelig tænkes at de ville bombe et par hundrede andre planeter ved samme lejlighed, men det bliver ikke nævnt på noget tidspunkt."
...
"Igen, skibet var klar til at tage afsted mod Jorden 2000 år tidligere, så det hænger bare ikke sammen."

Hvis de allerede har opdaget fejlen kort før (hvis det er en fejl) da de selv mister kontrollen over deres genetiksjask og den sidste aktitekt på stedet går i dvale i 2000 år. For at følge din tanke, så kunne det godt være en race der rejser rundt i galaxen for at udradere andre livsformer, men hvorfor så vise det i starten på jorden og er det deres mest effektive at udrydde livsformer på?

Jeg tror også David har noget at sige rent tematisk - skabelse af liv, men om det er meningen at det direkte har noget med arktikternes vrede at gøre, tør jeg ikke satse på.

Anyway, det er blot min teori og slet ikke min påstand at det er den absolutte måde tingene skal fortolkes på. Der er flere aspekter som er vage og kan fortolkes flere måder. Hvis de vil lave opfølgere, kan det være helt bevidst.
TheDukeTheDukeSkrevet 07/06-12 18:45 
SPOILER-TEKST:
Det sorte snask skal jo bruge eksisterende DNA før det bliver aktivt. Det kan du se med den melorm der bliver til det væsen der dræber biologen og laver Fifield om til en Nemesis, samt det sker med Holloway. Derfor virker det ulogisk at det skulle være andet end et bio-våben.
la0sla0sSkrevet 07/06-12 22:44, rettet 08/06-12 06:24 
Jeg synes personligt Prometheus er tæt på at være et scifi mesterværk, og er en ret interessant film, fyldt med ti g at snakke videre om.

Det er altid let at spolere en film ved at pille i logikken og hive ting ud. De folk der holder af filmen vil hele tiden være i forsvarposition ved at prøve at besvare den slags halvtåbelige "hvorfor gør han ikke sådan og sådan". Jeg kender selv metoden og den er fin hvis man vil smadre ting på en billig baggrund.

Anyway det er fint hvis man synes det er lort og AvP er bedre, men så er man måske også typen der gerne vil have alt serveret i pap? :)

Anyway The Duke:

SPOILER-TEKST:
1. Han lader ham drikke det i håbet om at det har en livsforlængende kur. Weyland er isoleret, og dør alle kan David flyve dem hjem, omend Weyland er døende. Det er vel et sats så at sige.

2. Fordi maskinen er kalibreret til bypassoperationer mao. den er KUN til Weyland. Vickers har ikke noget at sige der.

3/4. Det er vel noget af det som må stå hen i det uvisse. Det er netop det jeg fascineres af... der er ikke forklaringer, der er måske antydninger osv. Filmen ansporer til at tænke og snakke, tingene pakkes ikke ind så alle pænt kan tage hjem uden at noget rumler. Det er selvfølgelig nemmere hvis alt går op og helten vinder, men også lidt kedeligt. I øvrigt, husk nu at Engineer er en betegnelse de får, og ikke noget de kalder sig selv. Og evolution.. Vi bliver større og større... who knows.

5. Hvem ved? Er det ikke ligegyldigt? Jeg kunne sagtens opdigte en forklaring.. noget i stil med at den er et biologisk våben, og måske indbygget til det, måske har den ikke brug for mad... who cares.

6. Jeg synes det er ret så fantastisk at han reagerer på den lille delegation af dumme mennesker ved at mose dem. Han er uden interesse i dem... filmisk giver det heller ikke mening at "stoppe" og lige ringe hjem. Jeg synes det er et element som er med til at gøre dem mystiske og interessante.

7. Ja, hvorfor? Det spørgsmål synes jeg også er interessant.

8. Dunno... men alt behøver vel ikke at være et cockpit.. det er sært, og tenderer lidt noget pjat, men samtidig et anderledes valg.

9. Det skal vel gøres effektivt...

10. Igen et interessant spørgsmål... skabere der vil ødelægges deres skabninger, et klassisk tema. Eksperimentet der gik galt osv. meget bibelsk. Måske er mennesket i sig selv et fejlagtigt udviklet kemisk eksperiment... altså en våbentest i sig selv Og planen var vel at udrydde 'jorden' tidligere, men så gik alt galt?



I øvrigt, det er ikke samme planet som i Alien. Kan ikk huske navnet på planeten i Alien, og Sir Scott siger også at det er to forskellige steder.

I øvrigtx2: er det ikke fedt med en film man KAN snakke om? der skal være plads til gåder og tvetydighed, alt andet er dødt og ligegyldigt.. aka AvP ;)

Edit: ordkløjs
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 07/06-12 23:13, rettet 07/06-12 23:17 
la0s>
Det er altid let at spolere en film ved at pille i logikken og hive ting ud. De folk der holder af filmen vil hele tiden være i forsvarposition ved at prøve at besvare den slags halvtåbelige "hvorfor gør han ikke sådan og sådan". Jeg kender selv metoden og den er fin hvis man vil smadre ting på en billig baggrund.

Jeg er rørende enig med dig La0s, og iøvrigt med alt hvad du skriver!

De to første film udspiller sig på planeten LV-426 mener jeg den kaldes.
Bashful Neophyte
TheDukeTheDukeSkrevet 08/06-12 03:16 
@la0s
Så du mener altså ikke at logik, sammenhæng, troværdighed og konsistens er nødvendige elementer i et "sci-fi mesterværk"? Hvordan har du det så med de tre Star Wars prequels? Er de så også STOORR KÅNST?

Og jeg betalte altså ikke 80 kr. for at sidde at finde ting ved filmen jeg ikke brød mig om, men jeg kan heller ikke sidde og nyde en film der konstant begår så mange fejl. Som det blev nævnt før, så står sci'et i sci-fi for science, og jeg syntes kritik er velbegrundet når den del halter så voldsomt som i Prometheus. Oveni det kommer så et persongalleri af stereotypiske clicheér, og så kan jeg altså ikke tilgive den længere. At du så føler dig overlegen fordi du kan lide en film der er så ringe håndværk forstår jeg slet ikke. Hvis du virkelig var så stor en filmconnoisseur ville du kunne se at den ikke hænger sammen.

Ridley Scott sagde engang at han ikke ville lave en film om en mand i en gummidragt.
SPOILER-TEKST:
Lidt spøjst når man lige har set Guy Pearce i verdens dårligste gammelmands make-up.
la0sla0sSkrevet 08/06-12 06:23 
TheDuke, jo ting må gerne hænge sammen, og det synes jeg også de gør fint i Prometheus. Det jeg siger er bare at man kan gå til alt med trods minen skruet helt fast og pille alt i stykker, og jeg anerkender den barnlige ved at være destruktiv... det kan være skovt at splitte ting ad.

Jeg synes bare ikke det giver mening her, flmen handler vel om de helt store spørgsmål, og kommer ikke med lette svar. Jeg synes den pointe der er i, at der blot er nye spørgsmål som en kinesisk æske, er ret så passende. Ting må godt stå hen i det uvisse.

Du må gerne trække KÅÅÅNST-kortet alt det du vil, men der hvor du ser manglende logi ser jeg oftest bevidste udeladelser. Jeg synes ikke Prometheus er verdens bedste film, jeg skrev vist også at den var tæt på at være et mesterværk... jeg synes klart at filmen fungerer men til tider har for travlt og det går udover karaktertegningen eksempelvis. Men jeg synes tone, stemning, look, ambition og generel ramasjang-faktor sidder lige i skabet. Og igen hele trangen til at ville have alt forklaret deler jeg bare ikke.

Det er fint at du mener at jeg ikke kan være en stor filmconnoiseur fordi jeg synes den her film er noget af det bedste jeg længe har set i biffen, men kan jeg så få lov at være filmelsker?

Hvad du så ikke må have lov til at være ved jeg ikke, men det burde være noget mere grundlæggende når du er AvP-fan.... måske stemmeberettiget? ;)

Aaaaanyway, hvorfor skulle jeg synes SW1-3 er mesterværker, det er da helt andre typer film.
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 08/06-12 07:02, rettet 08/06-12 07:04 
TheDuke>
Så du mener altså ikke at logik, sammenhæng, troværdighed og konsistens er nødvendige elementer i et "sci-fi mesterværk"? Hvordan har du det så med de tre Star Wars prequels? Er de så også STOORR KÅNST?

Det eneste sted jeg kan se en sammenligning mellem Prometheus og de der Star Wars prequels må være at Prometheus muligvis bliver til en trilogi forud for den første Alien film ligesom Lucas's tre nye film i Star Wars universet, ellers har de jo absolut intet tilfældes?

Ridley Scott's film er dybere end det..MEGET!

Hvorfor også blive sur over at man skal se en film hvor man skal tænke selv?
Bashful Neophyte
TheDukeTheDukeSkrevet 08/06-12 07:43 
Nu har jeg ikke særligt høje tanker om AvP, jeg nævnte den kun fordi jeg fandt det chokerende at den rent faktisk var bedre skruet sammen end Prometheus. Hvis jeg skal ranke samtlige film der indeholder Giger's Alien, kommer det til at se sådan her ud:

Alien
Alien 3
Aliens
Alien 4
------------------------ Bæ-grænsen--------------------
AvP
Prometheus
AvP2
BeanoBeanoSkrevet 08/06-12 09:17 
Alien
Aliens
-------------- a-bit-smelly-but-still-edible grænsen------------
Prometheus
Alien 3
Alien 4
------------------------ never-existed-neevarh! grænsen--------------------
AvP
AvP2

Ja jeg ved godt at Prometheus ikke er en "rigtig" Alien film :)
nerosnerosSkrevet 08/06-12 09:26 
TheDuke>
Nu har jeg ikke særligt høje tanker om AvP, jeg nævnte den kun fordi jeg fandt det chokerende at den rent faktisk var bedre skruet sammen end Prometheus.

Det er så din mening ja :-)
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/06-12 11:29, rettet 08/06-12 12:44 
la0s>
Det er altid let at spolere en film ved at pille i logikken og hive ting ud. De folk der holder af filmen vil hele tiden være i forsvarposition ved at prøve at besvare den slags halvtåbelige "hvorfor gør han ikke sådan og sådan". Jeg kender selv metoden og den er fin hvis man vil smadre ting på en billig baggrund.

Jeg tror mest, det er fordi, der er andre vigtigere aspekter af filmen, som ikke rigtig virker for mig. Når filmen provokerer mig på den måde, ender det bare ud i irritation og frustration, og så kan jeg ikke lade være med at myrekneppe detaljer, jeg ellers sagtens kunne være overbærende med.

Mit største problem med Prometheus er behandlingen af dets persongalleri. Når en figur stiller træskoene, forventer jeg, at man forinden har fået et godt indtryk af personen, så man kan føle et eller andet for dem. Det kunne feks. være syndig tilfredsstillelse eller tristhed, hvis personerne var henholdsvis et dumt svin eller elskværdig. Men i Prometheus er personbeskrivelserne så hullede, at jeg personligt ikke når til andre følelser end lettelse og ligegyldighed.

Jeg oplevede flere gange i løbet af filmen, at der, efter en "action"-scene blev taget tilløb til, at den følgende scene skulle vise personernes reaktioner på det, der lige var sket. Men så blev der bare klippet direkte videre til en ny handling. Og de få gange, hvor man faktisk fik lov til at se lidt reaktioner, virkede det overfladisk og karikeret på en kikset måde.

Jeg kan godt forestille mig, at mine kritikpunkter hovedsageligt skyldes, at filmens pengemænd har haft lidt for meget at skulle sige i klipperummet, og at Prometheus først bliver en ordentlig film, når Scott engang kommer med en 4 timer lang director's cut.


la0s>
Anyway det er fint hvis man synes det er lort og AvP er bedre

Bare rolig, jeg synes også, at AvP er en stinkende lort. Forskellen på de to film er bare, at AvP bevidst blev lavet som en stinkende lort, mens de kedelige ting ved Prometheus kun kan tilskrives sjusk.

la0s>
men så er man måske også typen der gerne vil have alt serveret i pap? :)

neros>
Hvorfor også blive sur over at man skal se en film hvor man skal tænke selv?

Der er jeg så bare fuldstændig uenig med jer to. Der er rigtig mange ting, som bliver skåret ud i pap i den film. De fleste af de ting, der bliver serveret som raffinerede gækkebreve, peger, efter min mening, på nogle temaer, som er så slidte og kedelige, at jeg overhovedet ikke kan se, hvordan de hører hjemme i Alien universet. Langt hovedparten af de ledetråde, der bliver smidt i hovedet på én, kunne jeg sagtens være foruden. Jeg havde hellere set, at manuskriptforfatterne havde holdt filmen langt, langt mere kryptisk og uigennemskuelig. Der er tænkt alt for meget over de forkerte ting og er overladt alt for få af de gode ting til tilskuerens fantasi.

Jeg kan virkelig ikke se, hvordan i kan påstå, at filmen er hverken dyb eller tankevækkende. Jeg blev netop så glad, da jeg i sin tid hørte, at der IKKE var tale om en prequel, og at der derfor måske var en chance for, at den blev mindst lige så åben for fortolkning som den oprindelige Alien. Men da jeg så endelig sad i biografen og opdagede, at Prometheus helt fra begyndelsen af lagde en "Så lille ven, nu skal du høre, hvordan det hele hænger sammen"-tone for dagen, blev jeg dybt skuffet :/
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 08/06-12 12:50 
Jeg kan ikke holde ud at læse jeres kritik mere det gør faktisk helt ondt indeni,at folk kan misforstå sådan et film værk?!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/06-12 12:55 
Det gør også ondt indeni, når folk lader sig forblænde af en ikke særligt fantastisk film, bare fordi den beskæftiger sig med billige "store" emner :D
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 08/06-12 13:03, rettet 08/06-12 13:08 
Jeg lader mig ikke forblænde, og iøvrigt kan man jo sige det samme om dit synspunkt, at du lader dig forblænde af alle de små detaljer som gør dig sur og irriteret. Men det siger du jo også selv ;-)

Jeg synes filmen skal have credits for at ture tage nogle af de store emner op (kliche eller ej er mig ligegyldigt, menneskets tilblivelse bliver man aldrig træt af), i et ellers dødt og forladt sci-fi Hollywood som efterhånden kun spiller på en tangent nemlig 3d og effeckter..Som Ridley selv udtrykte så var Alien universet tøret helt ud og malket og han følte det var på tide at forny sit eget univers, som han skabte fra starten af. Hvilket jeg synes filmen gør på storartet vis.

Filmen er ikke uden mangler det er der sjældent noget der er, men er god film er det!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/06-12 13:16, rettet 08/06-12 13:19 
neros>
Jeg synes filmen skal have credits for at ture tage nogle af de store emner op (kliche eller ej er mig ligegyldigt, menneskets tilblivelse bliver man aldrig træt af), i et ellers dødt og forladt sci-fi Hollywood som efterhånden kun spiller på en tangent nemlig 3d og effeckter..

Det er netop det som jeg synes, Prometheus ikke gør særligt godt. De såkaldte store emner er alle sammen nogen, der er blevet tærsket igennem en milliard gange før, og filmen angriber dem så firkantet og uopfindsomt, at jeg næsten ikke kunne være mere fløjtende ligeglad. Udover det har Prometheus faktisk ikke ret meget andet end sine special effects at trække på.

Okay/god film, ja. Fantastisk/mesterværk, ikke på nogen måde.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 08/06-12 13:52 
Så er vi højre og venstre og kan ikke enes ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 08/06-12 15:21, rettet 09/06-12 18:57 
KillerBean2>
Udover det har Prometheus faktisk ikke ret meget andet end sine special effects at trække på.

Okay/god film, ja. Fantastisk/mesterværk, ikke på nogen måde.

Hmm det lyder lidt sjovt ;-) Men ok lige med den her er vi vist meget uenige. Håber du vil gense den måske vil du kunne lide den bedre...måske :D
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 09/06-12 18:12 
TheDuke>
Det er noget rod på et Star Wars-prequel niveau. Hvis det her er det bedste Scott kan præstere nu, så kan han godt se og få nallerne væk fra Blade Runner.

For at være fair, så er det trods alt ikke Scott, der er manuskriptforfatteren. Men det skal dog siges, at det er hans navn der lider under det, og han har en stor nok stjerne i Hollywood til at han helt sikkert ville kunne påvirke manuskriptet, hvis han var utilfreds med dele af det. Det er rigtig ærgerligt at han ikke har gjort det.

At Scott skal instruere Blade Runner 2 bekymrer mig ikke - det vil blot borge for at vi forhåbentlig får den samme visuelle oplevelse som den første (og Prometheus fejlede heller intet visuelt). Hvad jeg er langt mere interesseret i, for det vil afgøre om det bliver en god film, er hvem der skriver manuskriptet.

Giv Scott et godt manuskript og han laver en god film. Manden er en fremragende instruktør, men kun når han har noget ordentligt at arbejde med. De ting som Scott kan sætte sit præg på i en film, såsom skuespil, cinematografi osv syntes jeg var fremragende i Prometheus. Havde historien været godt skrevet og ikke mindst sammenhængende, så ville de færreste brokke sig nu.
millenniummillenniumSkrevet 09/06-12 23:52 
Headhunterne:

Der var sagt og skrevet meget godt om den, men jeg har virkeligt nogle problemer med den. Ellers også var det så fjernt fra mine forventninger. Jeg havde forventet en stram, intelligent og skarp skandinavisk thriller - men det er det ikke. Nærmere et ufokuseret og manisk virvar af konspirationer og blodudgydelser, som momentvis forsøger at bevare et par menneskelig dimensioner, men lykkedes ikke. Jeg interesserer mig ikke for personerne og deres kvaler. Den momentvise sorte komik, passer rigtigt dårligt ind i miljøet, og en stor del af filmen, er en kaotisk jagt-sekvens, hvor handlingen stort set står stille. Det bliver et lille 3 ud af 6 fra min side.
The medium is the message.
HulleHulleSkrevet 10/06-12 00:42 
Avengers:
Fantastik vellykket film. Det bliver rigtig svært for kommende superhelte film at overgå denne og jeg håber virkelig der kommer en efterfølger, helst med de samme skuespillere endnu en gang.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
nerosnerosSkrevet 10/06-12 10:28 
The Amazing Spider-Man måske selvom folk hagler den ned fortiden håber jeg den bliver bedre end de 3 andre.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 10/06-12 11:28 
Skal den ikke lige have premiere først? :)
nerosnerosSkrevet 10/06-12 11:50 
Behøver jeg virkelig uddybe det? ;-)
Bashful Neophyte
CronossCronossSkrevet 10/06-12 12:30 
Jeg tror at neros' semi-erotiske forhold til Prometheus har gjort ham helt forvirret :)
nerosnerosSkrevet 10/06-12 12:49, rettet 10/06-12 12:52 
Så lad mig skære det ud i pap til jer!

Jeg snakker om den trailer som er blevet udskældt angående The Amazing Spider-Man. Troede folk var med på den, men kan godt se folk måske er lige lovligt påståelige fortiden. Læg mærke til min kommentar: "håber den bliver bedre end de 3 andre".

CronossKlammeraffe:
Ja jeg ligger i med enhver facehugger der kommer min vej!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/06-12 13:15 
Det er jo ikke helt nemt at regne ud, at "den" = "traileren" ;)
AV Intelligent Terminal
la0sla0sSkrevet 10/06-12 13:31 
KillerBean2>

Jeg oplevede flere gange i løbet af filmen, at der, efter en "action"-scene blev taget tilløb til, at den følgende scene skulle vise personernes reaktioner på det, der lige var sket. Men så blev der bare klippet direkte videre til en ny handling. Og de få gange, hvor man faktisk fik lov til at se lidt reaktioner, virkede det overfladisk og karikeret på en kikset måde.


Jeg er ikke enig i at det virker overfladisk eller karikeret, men jeg er enig i at der savnes noget her. Det er ikke en undskyldning, men jeg tror virkelig at der må være klippet noget ud. Min "anke" omkring filmen er klart at der gerne måtte tilføjes 10 min. af miljø på rumskibet, hvor man får en fornemmelse af dagligdag og væren, samt lidt mere reaktion på nogle af de fucked up ting der sker. Da Scott dog er en af "pengemændene", så tror jeg ikke man skal putte ham i en offerrolle og at nogen har taget beslutninger for Sir Scott, men jeg håber der kommer en extended version.

Jeg synes dog elementet med at de fleste ikke kender hinanden, er ret så godt.

KillerBean2>
Jeg kan virkelig ikke se, hvordan i kan påstå, at filmen er hverken dyb eller tankevækkende. Jeg blev netop så glad, da jeg i sin tid hørte, at der IKKE var tale om en prequel, og at der derfor måske var en chance for, at den blev mindst lige så åben for fortolkning som den oprindelige Alien. Men da jeg så endelig sad i biografen og opdagede, at Prometheus helt fra begyndelsen af lagde en "Så lille ven, nu skal du høre, hvordan det hele hænger sammen"-tone for dagen, blev jeg dybt skuffet :/

Jeg synes netop ikke at alt forklares, jeg synes der åbnes op for en række døre, som ikke entydigt lukkes med svar (for at bevæge mig ud i en latterlig metafor). Jeg synes hele pointen med at spørgsmålet omkring vores eksistens, og det helt grundlæggende med at råbe mod himlen, kun munder ud i endnu flere spørgsmål er fint formuleret. Jeg er også interesseret i om spørgsmålet kan besvares i en toer, og om den motor der i det kan holdes kørende.

Hele Jacob-syndromet, det med at ville skændes med sin skaber/Gud, som filmen også slutter med, synes jeg er fedt behandlet. Jeg kan godt lide filmen slutter i vrede, "jeg kræver fuckme et svar".

Der er jo intet originalt ved spørgsmålet, men hvor Matrixserien degenererer ned i fulstændig entydig eksposition med Arkitektens foredrag i toeren, så synes jeg Prometheus skaber en række interessant billeder og spørgsmål som den lader stå, og mange svar har modhager. At det så er pakket ind i mainstream ramasjang med en R-rating gør mig i godt humør. Jeg var vidne til Avengers, og er stadig imponeret over hvor skidt og inkonsekvent det var.

Jeg mener også at hele David-figuren er en af de mest interessante og definitive androidkarakterer der længe er skabt. Hele Lawrence of Arabia elementet og det dermed ret androgyn/homoseksuelle synes jeg er ret fedt at få føjet ind (nogen mener at Lawrence jo var homoseksuel, og i filmen synes jeg det er tydeligt at han er mand for hvem hans drivkraft er et mysterium.. han vil videre fordi prik prik prik). David fremstår og enigmatisk, hvor meget vilje har han? Nå jeg rambler. Jeg synes bare der er masser at snakke om, fremfor at lukke ned for.
Hvad sker der?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/06-12 13:52 
neros>
Håber du vil gense den måske vil du kunne lide den bedre...måske :D

Jeg overvejer faktisk at se den én gang til i aften (dog kun i 2D). Jeg vil virkelig, virkelig gerne holde af den film. Men som det er nu, kan jeg overhovedet ikke se, hvad det er, folk synes er så fantastisk ved den. Jeg oplevede så mange graverende fejl, at jeg slet ikke kan retfærdiggøre det med "ingen film er uden mangler". Jeg er fuldstændig enig med dem, der påpeger, at manuskriptet er åbenlyst middelmådigt. Håber seriøst, at et gensyn kan bløde mig lidt op.. men jeg tvivler.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 10/06-12 14:12, rettet 10/06-12 14:18 
Jeg har ikke set Prometheus endnu, men husk i hvert fald én ting:

Blade Runner fik en meget blandet modtagelse i sin tid. Mange syntes den var underlig og/eller for langsom. Jeg har heller ikke noget problem med at sige, at jeg først fangede hvad den reelt gik ud på tredje gang jeg så den. Specielt fordi Harrison Ford stadig ikke rigtigt forstår den, og han havde ligesom en ret markant rolle i filmen :)

Tror jeg tolkede den for konventionelt. For på overfladen er det jo kun (IMO) en hæderlig krimi med en flot visuel side. Det der mere eller mindre gør den til et mesterværk, er alt det der foregår under overfladen. Temaerne og den måde de er behandlet på.

Så måske skal Prometheus også tolkes lidt utraditionelt.

EDIT: Jeg tør ikke læse la0s' nyeste indlæg ordentligt, da det virker lidt spoiler-agtigt, så ved ikke om jeg gentager noget.
nerosnerosSkrevet 10/06-12 14:25, rettet 10/06-12 14:59 
KillerBean2>
Det er jo ikke helt nemt at regne ud, at "den" = "traileren" ;)

Alle ved sku da at filmen ikke er ude endnu??
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 10/06-12 14:27, rettet 10/06-12 14:27 
jaes>
Jeg har ikke set Prometheus endnu, men husk i hvert fald én ting:

Blade Runner fik en meget blandet modtagelse i sin tid. Mange syntes den var underlig og/eller for langsom. Jeg har heller ikke noget problem med at sige, at jeg først fangede hvad den reelt gik ud på tredje gang jeg så den. Specielt fordi Harrison Ford stadig ikke rigtigt forstår den, og han havde ligesom en ret markant rolle i filmen :)

Helt det samme skete med 2001: A Space Odyssey af Stanley Kubrick ;-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 10/06-12 15:07 
neros>
Behøver jeg virkelig uddybe det? ;-)

Jeg gør gerne :)

Forstod godt det handlede om dine håb (som jeg deler), bare ingen grund til at lade sig påvirke af andres "haglen" da de næppe har set filmen og højst har vurderet den på nogle trailers. Det var alt.
nerosnerosSkrevet 10/06-12 15:34, rettet 10/06-12 15:58 
Fuldstændig enig men mit indlæg var også skrevet med kritisk øje for sagen.
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 10/06-12 16:03 
"Forvirringen" skyldtes nok også at titlen på denne tråd er "Hvad syntes du om filmen". Du postede reelt i den forkerte tråd :-)
la0sla0sSkrevet 10/06-12 16:38 
Jaes: Sorry.. glemte helt det der spoilerhejs. :)

Jeg vil dog lige skynde mig at sige at Prometheus er meget meget mere ramasjang og knald på end Blade Runner, det vil være farligt at forvente sig mere af den skuffe eller noget af helt samme kaliber, men det er Scotts bedste film i 10 år (det siger måske ikke så meget).
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 10/06-12 16:46 
Jmog>
"Forvirringen" skyldtes nok også at titlen på denne tråd er "Hvad syntes du om filmen". Du postede reelt i den forkerte tråd :-)

Jeg svarede skam bare på det som Hulle skrev ;-) Men kan godt se det kan være MEGET forvirrende for nogen :-)
Bashful Neophyte
CronossCronossSkrevet 10/06-12 17:04 
jaes>
Jeg har ikke set Prometheus endnu, men husk i hvert fald én ting:

Blade Runner fik en meget blandet modtagelse i sin tid.

Jeg vil meget nødig have dette til at handle om hvorvidt nogle er bedre end andre til at se og forstå film end andre. Det er meget nemt at trække "misforstået mesterværk"-kortet, når andre kritiserer noget man elsker, men det er bare en smule usagligt. Der er - som la0s nævner - enorm forskel på Prometheus og Blade Runner og endnu større på Prometheus og 2001.

Nogle af os kritiserer Prometheus for at have et ringe manuskript og for kun i enkelte scener at være spændende. Andre er vilde med filmen. Det er selvfølgelig fuldstændig legitimt at have forskellige holdninger - jeg er dog ikke helt klar over om alle deltagere i tråden erkender dette. Hvis det eneste man får tilbage i hovedet er noget i retning af "Prøv nu at læse alt om Alien-universet og lyt til hvad Ridley Scott har udtalt i utallige interviews", så er det altså svært for mig ikke at mene, at han nok bare skulle have indkorporeret dette i sin film i stedet. Lad mig gentage hvad jeg sagde tidligere - Prometheus er ikke svær at forstå. Prometheus er en letfordøjelig omgang action, der gerne vil være mere end den kan bære.

Jeg siger ikke at Prometheus er elendig - det er den langt fra - men den er i bedste fald en interessant idé, der som film er en smule mislykket.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/06-12 17:08 
la0s>
det vil være farligt at forvente sig mere af den skuffe eller noget af helt samme kaliber

Jeg lever livet farligt :D
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/06-12 17:26 
jaes>
Så måske skal Prometheus også tolkes lidt utraditionelt.

Gid det var så vel. Jeg har før ændret min holdning til en film på den måde. I mange år betragtede jeg RoboCop som en "almindelig" hjernedød action-komedie med nogle fede sci-fi-elementer. Det er først for nyligt, at jeg virkelig har lært at værdsætte den film, og den er røget direkte ind på førstepladsen mht. mine personlige yndlingsfilm. Men RoboCop er også bare sindssygt godt skruet sammen rent teknisk. Prometheus rammer mig ikke så meget ved siden af når det kommer til budskabet (eller... jo det gør den også lidt), men det, der virkelig hiver mig ud af illusionen er det tekniske. Den er simpelthen bare ikke skuet godt nok sammen. Filmen vil virkelig meget, men manuskriptforfatterne har bare ikke kunnet leve op til opgaven.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 10/06-12 17:28, rettet 10/06-12 17:46 
Cronoss>
Lad mig gentage hvad jeg sagde tidligere - Prometheus er ikke svær at forstå.

Det er der vist heller ingen der påstår? Jeg synes filmen åbner flere døre end den lukker og giver mig mulighed for at tænke ud over kanten hvilket jeg synes er super fedt, men det kan være jeg er for nem! At i så mener i har forstået filmen til fulde og bare synes det er en "actionfilm med et dårligt manus", er mig en gåde? Problemet for mig ligger nok i, at jeres kritik punkter omkring filmen ikke giver ret meget mening, og at filmen kun har fået lunkne modtagelser af filmkendere, men det må så være min egen mavepine ;-) Jeg synes det er en fremragende science fiction film.

Grunden til at jeg henviste til et interview med Ridley Scott var fordi jeg ville bevise at filmen ikke foregår på planeten fra de tidligere film hvilket jeg synes er ret så grundlæggende for filmens forståelse i forhold til Ridleys første film fra 1979.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/06-12 17:46 
neros>
men det kan være jeg er for nem!

Jeg har ikke kunnet få mig selv til at skrive det, da det får mig til at lyde som en pik..
Men når du nu selv skriver det ;)

Du skrev oprindeligt noget med, at filmen var proppet med mystik. Og jeg tror det er det, der giver Cronoss, mig og de andre non-believers krampetrækninger. Som jeg ser det er Prometheus en åben bog med alting bøjet i neon (to floskler på én gang!). Det kan godt være, at filmen tilsyneladende åbner op for en masse spørgsmål, men den slår også knuder på sig selv for indirekte at besvare dem.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 10/06-12 17:53, rettet 10/06-12 17:58 
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget i ved om Alien universet som jeg, men jeg har læst en del. Når man så tilføjer Prometheus til dette sætter det en stormende fantasi igang...Og det er måske kernen i filmen for mig!
Bashful Neophyte
TheDukeTheDukeSkrevet 10/06-12 17:53 
jaes>
Blade Runner fik en meget blandet modtagelse i sin tid. Mange syntes den var underlig og/eller for langsom.

Den version af Blade Runner der fik de meget blandede anmeldelser var også den ringeste inkarnation af den film.
For mig ødelægger Harrison Ford's voice over filmens stemning og udtryk fuldstændigt.
jaesjaesSkrevet 10/06-12 17:54, rettet 10/06-12 18:00 
Cronoss>
Jeg vil meget nødig have dette til at handle om hvorvidt nogle er bedre end andre til at se og forstå film end andre. Det er meget nemt at trække "misforstået mesterværk"-kortet, når andre kritiserer noget man elsker, men det er bare en smule usagligt.

Det skal det da heller ikke handle om, men så har du nok "misforstået" mit indlæg :P

Alt jeg siger er blot, at nogle film skal tolkes ukonventionelt. I den videnskabelige verden er man naturligvis så helhedsorienteret som det er muligt/nødvendigt i sin analyse og tolkning, men det er lidt anderledes med film. Dels kan man glemme at se dem helhedsorienteret fordi det meste underholdning er relativt traditionelt og overfladisk. Og dels er det ikke altid nok at se en film en enkelt gang, fordi der simpelthen er for meget information der skal fordøjes. At det så er sjældent, at der bombes med info er noget andet :)

Slutteligt: Det handler formentlig ikke ret meget om intelligens, hvordan man forstår ting, men mere om erfaring med emnet og erfaring med at analysere og tolke de ting, det nu handler om - så under alle omstændigheder kan jeg ikke se, der er noget fy over at sige, at det måske handler om et forståelsesspørgsmål.

Prometheus er ikke svær at forstå.

Der skal vist lidt mere statistik/tid på bordet, før du kan bevise dette, med mindre du har læst flere hundrede anmeldelser/vurderinger. Eller sagt på en anden måde, pas på ikke at trække forstå/misforstå-kortet, som du jo gerne vil undgå i diskussionen ;)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/06-12 18:06, rettet 10/06-12 18:10 
neros>
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget i ved om Alien universet som jeg, men jeg har læst en del. Når man så tilføjer Prometheus til dette sætter det en stormende fantasi igang...Og det er måske kernen i filmen for mig!

Er den så ikke også lidt noget lort, hvis den ikke kan stå alene?

Jeg er ret ligeglad med Alien-"universet". Jeg vil bare gerne ha' en virkelig god film :/
AV Intelligent Terminal
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig