X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
nerosnerosSkrevet 02/02-12 22:42 
Core>
men her virker det mere som om, at Refn ikke rigtig har forstået de idéer han prøver at copy/paste.

Prøv lige om du kan uddybe det lidt mere det lyder interessant?
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/02-12 23:01, rettet 02/02-12 23:01 
Han har stadigvæk ikke hentet den GameGear, som jeg har sat nye kondensatorer i for ham. Når ham skriver sådan noget om Drive, får jeg helt lyst til bare at sige: "Hva'for en GameGear?", når han engang kommer forbi for at hente den ;)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 02/02-12 23:08, rettet 02/02-12 23:14 
A.I. Artificial Intelligence:

Spielbergs berygtede A.I film! Faktisk havde jeg valgt ikke at skulle se den af en eller anden underlig grund. Måske fordi vandene var delt i øst og vest den gang filmen kom frem, eller måske bare fordi jeg havde travlt med studierne på det tidspunkt ;-)

Nu har jeg så endelig fået den set sådan omkring 11 år efter. Historien er rørende som jeg også havde fået fortalt, og den piller lidt ved vores eksistentielle forståelse hvilket jeg godt kan lide. Den har sådan en lidt underlig undergangs stemning over sig hvilket kom lidt bag på mig også. Den er tydeligvis fortalt som kun Spielberg kan udfører det og jeg synes, at filmen faktisk er ganske overraskende fantastisk sådan helt hen over midten af filmen, men så begynder det lidt af gå ned bakke for mig desværre. Slutningen og de scener der udspiller sig der (uden at spoile noget) gør sig ikke rigtig fortjent til første halvdel af filmen underligt nok. Det føles lidt som om Spielberg smækkede med døren og ind kom en eller anden B-films instruktør som prøver at rede stumperne sammen. Dog skal det siges at slutningen, og her snakker vi de sidste 5 minutter åbner filmen lidt op til eftertanke. Der er også brugt helt unødvendige CGI effekter som jeg slet ikke kan med!

Når alt kommer til alt har den nogle helt fantastiske scenerier, og jeg elsker den lille bamsebjørn som følger drengen David som i øvrigt spiller røven ud af bukserne, men trods skuespil og historie går der noget galt hen imod slutningen, og den fiser sådan lidt stille ud til sidst. Det er sjældent det sker, men med den her film kan jeg ikke blive enig med mig selv om hvad jeg står overfor? Et mesterværk ligesom Stanley Kubricks Space Odyssey 2001, som nogle påstår, at den har lighedstegn med kan jeg nu slet ikke se?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 02/02-12 23:18, rettet 02/02-12 23:18 
Det er bestemt mit indtryk, at det er fåtallet, der synes, det er et mesterværk. Husker også den første halvdel som bedst. Alt det omkring familien er rigtig godt sat sammen, men derefter bliver den lidt Hollywood-flad.
CoreCoreSkrevet 02/02-12 23:34, rettet 02/02-12 23:35 
neros>
Prøv lige om du kan uddybe det lidt mere det lyder interessant?

Overordnet kan jeg sagtens se, hvad folk fascineres af, både ved Drive og Gosling. Men jeg sad med en konstant følelse af, at hele fortællerstilen, var set et utal af gange før, og også bedre udført.

Hele "Billeder siger mere end tusinde ord"-konceptet, fungerer andre steder langt bedre, og udtrykker langt flere følelser/indtryk, end det gør i Drive. I stedet sad jeg bare med en utålmodig "kom nu bare videre"-følelse.

De tavse og slowpaced sekvenser, der uventet og pludseligt ender i brutal vold, er især set hos Kitano tidligere. Se evt. Violent Cop, den vil du sikkert syntes er fed. Især hvis Drive's "anti-hollywood'ske" stil, i din verden er en af dens forcer.

Mens den generelle tavse/dvælende fortællestil er set mange gange før (Sergio Leone som den umiddelbart mest åbenlyse).

Gosling kan jeg derimod godt lide. Ikke så meget pga. Drive, men aftenen før jeg så Drive, så jeg Crazy Stupid Love, som egentlig bare er en simpel kærlighedskomedie, men heri stjæler han billedet, i enormt høj grad.

KillerBeanTooUSA>
Når ham skriver sådan noget om Drive, får jeg helt lyst til bare at sige: "Hva'for en GameGear?", når han engang kommer forbi for at hente den ;)

Drive er for Fed. Klart den fedeste film i 2011. Jeg PB'er dig i morgen, og lægger en plan ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 02/02-12 23:39 
jaes>
Det er bestemt mit indtryk, at det er fåtallet, der synes, det er et mesterværk. Husker også den første halvdel som bedst. Alt det omkring familien er rigtig godt sat sammen, men derefter bliver den lidt Hollywood-flad.

Ja :-)

Jeg trænger sådan til en ny Space Odyssey 2001. En film som bare river gulvet væk under fødderne på Hollywood ! Et mesterværk af de HELT store..
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 02/02-12 23:41 
En Alien-mand som dig, kan vel slå dig til tåls med Prometheus, mens du venter...

Prometheus Trailer
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 02/02-12 23:50, rettet 02/02-12 23:56 
Hehe :-) Jeg tror ikke den når Stanley Kubricks Space Odyssey 2001 til sokkeholderne...men man kan da håbe.

Core tror du ikke bare du skal se Drive igen :-) Man kan sommetider godt blive lidt unødvendig irriteret over hypen og hipsterriet, men jeg synes nu filmen er ret så cool lavet.

Vender tilbage imorgen om hvorfor jeg kan lide den :-)

Iøvrigt tak for Violent Cop :D
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 02/02-12 23:55 
Derfor: mens du venter... ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 08:22, rettet 03/02-12 08:23 
A.I. havde nogle kvaliteter, men det er især i filmens sidste halve time at det går galt. Jeg mærker en tydelig konflikt mellem Kubriks kyniske manuskript og Spielberg sentimentale holdning. Han BURDE ende historien ulykkeligt, men kan ikke - så prøver han alligevel - men kan ikke rigtigt - osv, osv. En tydelig konflikt mellem to filmskabere og to holdninger til film.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 03/02-12 08:28 
Fuldstændig enig Spielberg har en forfærdenlig sentimental side jeg bare ikke kan snuppe.

Jeg kan nu stadig ikke få den scene ud af hovedet hvor alle cyborgs mødes og finder spare parts i den store skrotbunke! Jeg tror ikke jeg har set noget ligeledes i andre film af samme genre. Ret fantastisk!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 10:02 
Så var Spielberg mere farverig i sine unge dage, bl.a. med nærkontakt af 3. grad, hvor en familiefar trækker sig væk fra sin familie, fordi han vil eftersøge ufoer. - Og det betragtes som det RIGTIGE at gøre :)

Eller i JAWS, hvor en dreng bliver dræbt af hajen, og en alene-mor efterlades med sorgen. Det er koldt, Spielberg. Koldt.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-12 10:11 
millennium>
bl.a. med nærkontakt af 3. grad, hvor en familiefar trækker sig væk fra sin familie, fordi han vil eftersøge ufoer. - Og det betragtes som det RIGTIGE at gøre :)

Seriøst? Nærkontakt Af 3. Grad er netop en de Spielberg-film, jeg ikke kan snuppe, fordi jeg finder den voldsomt pladdersentimental (og så kan jeg desuden ikke døje Richard Dreyfuss). Det er den slags, som gør, at jeg skal have nogle overordentligt gode anbefalinger på bordet, før jeg kunne drømme om at bruge penge på en biografbillet til War Horse.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 03/02-12 10:13 
Richard Dreyfuss er da fænomonal i JAWS.

The Duel og JAWS er Spielbergs bedste film!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-12 10:18, rettet 03/02-12 10:18 
Jeg ved godt, det lyder vanvittigt det her, men.. jeg har ikke set JAWS.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 03/02-12 10:31, rettet 03/02-12 10:48 
Core>
Hele "Billeder siger mere end tusinde ord"-konceptet, fungerer andre steder langt bedre, og udtrykker langt flere følelser/indtryk, end det gør i Drive. I stedet sad jeg bare med en utålmodig "kom nu bare videre"-følelse.

Mens den generelle tavse/dvælende fortællestil er set mange gange før (Sergio Leone som den umiddelbart mest åbenlyse).

Gosling kan jeg derimod godt lide. Ikke så meget pga. Drive, men aftenen før jeg så Drive, så jeg Crazy Stupid Love, som egentlig bare er en simpel kærlighedskomedie, men heri stjæler han billedet, i enormt høj grad.

Hmmm...Jeg kan ikke helt forstå den der med, at det skulle være dårligt fortalt bare fordi det er set før? Godt nok skriver du det er fordi det er set bedre før og derfor ikke nær så godt. Det lader til du har haft det som mange andre også skriver rundt omkring. Filmen keder dig, og der var ikke nok action! Det er jo NETOP det som for mig giver filmen så stor betydning. Refn flirter jo med de gamle mestre på en ny måde. Det er jo som om at se Bullitt (1968) med Steve McQueen igen fortalt på en ny måde. Så har vi musikken som lægger et utrolig lækkert soundtrack ned over filmen 80s style. Jeg synes det er befriende at se en film som denne i vores tid. Ja det er set før men hvad gør det når filmen gør så godt et visuelt arbejde. Det hele hænger godt sammen. Dialog, musik og skuespil. Der er folk som virkelig hader Drive og hvad den står for. Det kan jeg slet ikke forstå det burde være en film alle kunne lide. Det er Macho film i højeste klasse.

Hvis du er til Ryan Gosling så vil jeg anbefalde dig at se The Believer og Half Nelson det er meget bedre end det der Hollywood plader Crazy, Stupid Love ;-)

Faktisk var der vist noget med, at Mel Gibson skulle have haft hovedrollen i filmen Drive, men heldigvis skete det ikke og man fjernede det meste af dialogen og man fik en ny instruktør sat på. Gud ske tak og lov for dette!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 10:31, rettet 03/02-12 10:33 
KillerBeanTooUSA>
Jeg ved godt, det lyder vanvittigt det her, men.. jeg har ikke set JAWS.

NOOOOOooooooo.....!!

Men ti vilde heste kunne heller ikke drive mig ind og se War Horse (hø hø, plat - I know)
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 03/02-12 10:32, rettet 03/02-12 10:32 
KillerBeanTooUSA>
Jeg ved godt, det lyder vanvittigt det her, men.. jeg har ikke set JAWS.

Wuuuuuuuut!! Nej, nej, nej KillerBeanTooUSA dog. Hvis du kan leve med en fjernstyret gummihaj, og tager filmen for hvad den er har du en fantastisk film!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 10:35 
Og så har JAWS en af filmhistoriens bedste og mest snedigt udtænkte chock-scener.
Faktisk to, men det ville være synd at spoile.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-12 10:36 
Så må jeg jo få den set :)

Kan jeg nyde den, selvom jeg slår lyden fra og lukker øjnene hver gang Richard Dreyfuss er på skærmen?
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 03/02-12 10:45, rettet 03/02-12 10:46 
Killer@: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaws_(film)

Det er en kæmpe film!

Mener også det var her (kan ikke huske hvad det hedder) hvor man brugte kameraet til at zoome ud, mens det kørte på skinner hen imod det som bliver filmet for første gang. Ja det er dårligt fortalt, men det er det bedste jeg kan :D
Bashful Neophyte
silverstarsilverstarSkrevet 03/02-12 13:51 
Ja, den første film i Jaws-serien er en klassiker:
"We're gonna need a bigger boat." :)

Derefter bliver de gradvis dårligere, de bevæger sig i det fulde spektrum fra klassiker til pinligt dårlige.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SonicSonicSkrevet 03/02-12 13:55 
Kan kun være enig. Jaws var såmen fed nok for sin tid, men derefter gik det godt nok ned af bakke.

Syntes desuden Spielberg har lavet andet der er bedre.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
jaesjaesSkrevet 03/02-12 17:39, rettet 03/02-12 18:29 
Så stopper I med at hade på Spielberg! :)

Hans film er da bestemt amerikanske med stort... alt... men samtidig er han, IMO, en af de få instruktører, der kan kombinere action/spænding med drama-genren på en god måde. Selvfølgelig kammer det lidt over engang imellem, men det er da vand i forhold til 90% af de mere rendyrkede actionfilm, som mange folk, også herinde, sluger og det sentimentale undskyldes af samme personer delvist med, at "det er bare en actionfilm" ;)

Jeg vil betegne Spielberg som lidt i samme kategori som Cameron på det område - det er indimellem stort og svulstigt, men sjældent kvalmt. Popcorn-film med tilpas dybde. Noget andet der er fedt ved Spielberg er, at han ikke er bange for at ændre tempoet fuldstændigt, selv i hans actionfilm.

Der er selvfølgelig også hans mere drama-agtige portefølje, som også er helt ok IMO.

Man ja, Jaws er fed. Scenen på båden er en stor klassiker, og typisk Spielberg - et miks af stemning, mindst én længere dialogsekvens og action.

EDIT: Dialog rettet til "mindst én længere dialogsekvens".
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-12 17:55 
jaes>
Så stopper I med at hade på Spielberg! :)

No way. Da han lavede Indiana Jones 4, blev han, efter min mening, lovligt bytte :D
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 03/02-12 18:33 
Spielberg har lavet både skidt og rigtig godt. Han er bestemt en af de største vi har.
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 03/02-12 18:38, rettet 03/02-12 20:27 
KillerBeanTooUSA>
No way. Da han lavede Indiana Jones 4, blev han, efter min mening, lovligt bytte :D

Der er kun tre film i Indiana Jones-serien :)
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 19:15, rettet 03/02-12 19:18 
Det er rigtigt. Naturens lov siger:

Der findes tre star wars film, tre indy film, to godfather film og én robocop. Lad ikke kætterne bedrage jeres sind.

Men alle der ikke tror på spielbergs fantastiske evner, kan jeg anbefale denne video essay:

The spielberg face
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 03/02-12 19:47 
millennium>
én robocop.

A-Hva for noget?

I øvrigt findes der også kun 3 Alien film!
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-12 19:47 
De to første RoboCop-film er fantastiske :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 03/02-12 19:54, rettet 03/02-12 19:55 
Interessant essay, omend lidt svært at forholde sig til uden at se nogle sammenligninger. Jeg mener, umiddelbart virker det en anelse søgt, da close-up kombineret med zoom-in bruges af stort set alle instruktører til at vise, hvad skuespilleren føler lige dette øjeblik.

Lidt relateret, om Spielberg om hans gentagne brug af tema:
http://featuresblogs.chicagotribune.com/entertainment_popmachine/2008/05/indiana-jones-a.html

Er lidt overrasket over, at det går igen i så mange film. Man glemmer jo let detaljer om film man har set for mange år siden, så interessant og overraskende at se det gennemgået.
nerosnerosSkrevet 03/02-12 19:58 
Konsolkongen>
De to første RoboCop-film er fantastiske :)

Jeps :-)

NUKE!... The most addictive stuff in human history. People want paradise osv :D

"Close up kombineret med zoom", der var den tak jaes ;-)
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 03/02-12 20:06 
Alt hvad spielberg har lavet i dette århundrede har været middelmådigt i bedste fald.
SumezSumezSkrevet 03/02-12 20:10 
neros>
I øvrigt findes der også kun 1 Alien film!

Jeg rettede den lige for dig
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 03/02-12 20:12 
Aarrgh Sumez din bandit det er jo som at tage slik fra børn ;-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-12 20:20 
Jeg synes ligsom Neros at de tre første Allan film er rigtig gode. Allans er dog klart den bedste.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 03/02-12 21:03 
Jeg er voldsomt enig med at Robocop 3 og Indiana Jones 4 aldrig burde være skabt, og at forgængerne var geniale. Og ja, Aliens er stadig den bedste i serien.

Mht. Drive, så har jeg det faktisk lidt som Core. Det blev lige sløvt nok i perioder, men den fede 80'er stemning, musikken og ultravolden, trækker filmen op på et niveau, så den alligevel var en god oplevelse, samlet set. Jeg har bare svært ved at se på Goslings cool-fjæs så lange perioder som man gør i denne film.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 21:16 
...og én Matrix film.
Ikke engang biljagten kan retfærdiggøre to'eren. Treeren findes ikke.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-12 21:52 
Konsolkongen>
Jeg synes ligsom Neros at de tre første Allan film er rigtig gode. Allans er dog klart den bedste.

Jeg kan nu ret godt li' Allan 4 :)
AV Intelligent Terminal
JuggernautJuggernautSkrevet 03/02-12 22:03 
Allan 4 er super lækker.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 03/02-12 22:47 
Aliens kommer meget tæt i røven på Ridley Scott's den første Alien film, som jeg synes er den bedste helt uden tvivl.

Alien 4 (the comedy) knækker mig til sidst..!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-12 22:56 
Men... Aliens er jo også en komedie?
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 22:58 
IMO... Alien og Aliens er komplet ligeværdige film med fokus på forskellige kvaliteter. Alien 3 er mega undervurderet. Alien 4 ... Findes heller ikke.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-12 23:08 
Alien 4 er slet, slet ikke på samme bundniveau som Robocop 3 og Indiana Jones 4. Jeg vil faktisk gå så langt som at påstå, at Alien 4 er tæt på at være i samme klasse som Aliens. 2'erne er stadigvæk langt bedre, men 4'erne har mange af de samme kvaliteter.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 03/02-12 23:10 
Hvis man ser bort fra scriptet, har Alien 4 faktisk rigtig mange kunstneriske kvaliteter der kan tilskrives instruktørens faste charmerende og eventyrlige stil.
Derudover synes jeg ikke der er den store forskel på Alien 3 og Alien 4 :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 03/02-12 23:21, rettet 04/02-12 00:53 
KillerBeanTooUSA>
Men... Aliens er jo også en komedie?

Nej det er en dybt seriøs film! Jeg mener det.

Alien 3 = David Fincher!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 03/02-12 23:57 
Forskellen ligger i arven efter Alien "legenden". Både Cameron og Fincher respekterede oplægget fra Scotts original. Derimod var Jean-Pierre Jeunet fuldstændig ligeglad med præmissen, og skabte i stedet sit helt eget univers.

Kunstneriske kvaliteter, ja.

En del af Alien serien, nej.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 04/02-12 00:14, rettet 04/02-12 00:14 
Selv Fincher kan ikke trække et godt koncept igennem tre runder Paradise Hotel, uden det ender med at blive noget gris. Men 3 er bestemt over middel. 4 er et underligt afkog uden vision.
SumezSumezSkrevet 04/02-12 12:18 
millennium>
Forskellen ligger i arven efter Alien "legenden". Både Cameron og Fincher respekterede oplægget fra Scotts original. Derimod var Jean-Pierre Jeunet fuldstændig ligeglad med præmissen, og skabte i stedet sit helt eget univers.

Den konklusion synes jeg lyder så langt ude. :) Jeg vil til enhver tid gruppere 2'eren til 4'eren sammen og holde 1'eren selvstændigt. Den er så meget bedre hvis man ikke forestiller sig at alt det andet skulle være en del af samme univers.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 04/02-12 19:59, rettet 04/02-12 21:40 
millennium>
Forskellen ligger i arven efter Alien "legenden". Både Cameron og Fincher respekterede oplægget fra Scotts original. Derimod var Jean-Pierre Jeunet fuldstændig ligeglad med præmissen, og skabte i stedet sit helt eget univers.

Kunstneriske kvaliteter, ja.

En del af Alien serien, nej.

Fuldstændig enig! Jeg husker da jeg så filmen i bio og sad og tænkte det hele var ødelagt.

David Fincher's Alien 3 var jeg heller ikke helt overbevist omkring, men i de følgende år har jeg forstået mere og mere hvad han ville med den film. Bare ærgeligt at der ikke var penge nok til at lave de sidste scener som skulle have været med :-(

Sumez du burde se The Making of Aliens inden du kommer med så vanvittig en holdning til den! 4'eren når ikke 2'eren til sokkeholderne hvad angår special effects og produktions værdi. Helt utroligt hvad man nåede til den tid og deadline som filmen havde fået.

Alien 4 er lidt for meget eventyr-goth til mig ;-)
Bashful Neophyte
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig