X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
RJKRJKSkrevet 12/11-11 15:23, rettet 12/11-11 15:24 
Men er det ikke i høj grad et udtryk for, hvordan tegneserien er? Der var i hvert fald nogle gange undervejs, hvor den der "historiemæssige pistolklipning" mindede mig om Hergés måde at fortælle på.

Fx:
1. Tintin finder at ordet Karaboudjan er et spor.
2. Tintin slåes ned og ryger i en kasse, der står Karaboudjan på.
3. Kassen er ombord på skibet Karaboudjan.

Klippene kommer lige efter hinanden, og den slags historieudvikling føles meget forceret, fordi der aldrig er noget setup - det sker bare, tydeligt ført af forfatteren. Og sådan er tegneserierne jo også meget ofte, især de tidlige af dem, så vidt jeg husker.

Jeg tror det er i Den Blå Lotus, at Tintin er fanget i et rum med en masse banditter med pistoler og alt ser håbløst ud - og så skifter scenen til et uvejr, der udløser et lyn som vælter en elmast, så lampen tilbage i rummet går ud og blinder skurkene, så Tintin kan slå dem ud og flygte.

Selvfølgelig er det grundlæggende dårlig historiefortælling, men det er jo også noget af dét der gør seriens charme, og får den til at virke let, naiv og eventyragtig. Og dét element synes jeg filmen fangede fint, blandt andet ved at holde dette tempo, hvor der sker noget i hver scene, ligesom der i tegneserien ofte sker noget på hver billede. Det er for mig at se en del af tidsånden, som er fanget.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 12/11-11 15:59, rettet 12/11-11 15:59 
Jo, jeg blev bare noget amputeret i oplevelsen fordi kameraet konstant insisterer på suse rundt i scenen. Stilen mangler noget rytme, som opbygger forventningen til den næste rutsjebanetur, i stedet for bare at ske uvarslet. Jeg kan tydeligt se at Jackson og Spielberg virkelig har haft hjertet med i produktionen, men de gamle filmrotter har mistet en smule indsigt i selve oplevelsen. En gang imellem burde de lige tage trykket af kedlerne.

Film er ikke lig med tegneserie. Film er film.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 12/11-11 16:14 
millennium>
Film er ikke lig med tegneserie. Film er film.

Jeg vil igen påstå, at man ikke kan se så simpelt på det. Når man filmatiserer noget der er så fast forankret i så mange mennesker, så har man ikke kun en pligt til at lave en god film, men i lige så høj grad at være ansvarlige og trofaste overfor oplægget. Det er efter min mening ikke en acceptabel holdning, hvis filmskaberne bare sagde: vi tager de stumper der virker bedst på film, og så smider vi resten ud, uden hensyn.

Jeg tror som sådan ikke vi er uenige om effekten og resultatet. Jeg siger bare at noget af det, jeg tror du kritiserer som filmskabernes svaghed, i stedet er fuldstændig bevidste valg, der er truffet for at være mere tro overfor oplægget, hvilket jeg så sætter pris på. Omvendt, så har jeg det svært med de mest "kreative" scener, der ikke har grobund i tegneserien og som tydeligvis er lavet for at tilpasse historien formatet. Altså det du kredser om, at man skulle have gjort i højere grad.

Så man har vel valgt et kompromis, som så mange gange før :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 15/11-11 12:13, rettet 15/11-11 12:16 
RJK>
Men er det ikke i høj grad et udtryk for, hvordan tegneserien er? Der var i hvert fald nogle gange undervejs, hvor den der "historiemæssige pistolklipning" mindede mig om Hergés måde at fortælle på.

Fx:
1. Tintin finder at ordet Karaboudjan er et spor.
2. Tintin slåes ned og ryger i en kasse, der står Karaboudjan på.
3. Kassen er ombord på skibet Karaboudjan.

Det er positivt hvis filmen gør dette korrekt - altså gengiver hvordan tegneserien fortælles.
Men som jeg har hørt det, fra folk der har set filmen, er der lidt for meget en tjubang-actionfilm hele vejen igennem?

I Tintin-serierne er der også meget action, men i og med at det er en tegneserie, skimmer man ret hurtigt gennem disse scener, hvorimod det går langt mere sløvt så snart man støder på en serie af talebobler, der har en tendens til at fylde over halvdelen af panelerne i Tintin. Det gør at når jeg tænker Tintin tænker jeg på historier der er utroligt meget præget af dialog, mens scenerne hvor Tintin flygter fra utallige håndlangere med stormtrooper-præcision, kørt delvist i baggrunden.


Det er længe siden jeg har læst en Tintin-tegneserie, og det er også længe siden jeg har set serien af tegnefilm baseret på dem, men som jeg husker det, er disse nogen af de bedste "filmatiseringer" jeg har set af et tegneserieoplæg, da de virkelig bevarer stemningen fra serierne. Elendige eksempler, for at holde os i nogenlunde samtidige eruopæiske serier, må være Asterix og Lucky Luke, hvor den snedige humor der i stor grad præger tegneserierne er fuldstændig forsvundet i tegnefilmene til fordel for børnevenlig falden-på-halen komik.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 15/11-11 13:37, rettet 15/11-11 13:38 
Til sammenligning: Sin City er ikke nogen speciel dialog-tung tegneserie (undskyld, grafisk novelle) og mange af Millers tegninger indeholder meget dynamik og sprængfarlighed. Men jeg synes Rodriguez (for en gang skyld) forstod at dosere de filmiske virkemidler og bevare fatningen.
Han gav ofte tilskueren et par værdifulde sekunder til at nyde en særlig billedkomposition. Han fandt en rytme så de rolige scener fungerede som en katalysator til de eksplosive scener. Der er masser af levende kamerateknik og hurtig klipning, men ikke hele tiden. Det gav filmen en god og unik tegneserie-rytme.

Forskellen ved film og tegneserie er, at læseren kan tage en selvvalgt pause, mens filmen bare drøner derudaf.
The medium is the message.
KalicolaKalicolaSkrevet 15/11-11 13:42, rettet 15/11-11 13:42 
Apes of the rise of the planet: En overrasken go film, utroligt vel lavet når det kommer til pacing, og historie fortælling.
For The Love Of The Game
RJKRJKSkrevet 15/11-11 19:52, rettet 15/11-11 19:56 
Sumez>
Men som jeg har hørt det, fra folk der har set filmen, er der lidt for meget en tjubang-actionfilm hele vejen igennem?

Jeg er i hvert fald ikke fan af den sidste halvdels motorcykel-jagt og kran-kamp - som vel også er noget af det eneste, der er 100% opfundet til lejligheden.

Jeg forsøgte ikke så meget at sige noget om action eller ej, men om tempoet i historiens udvikling, hvor jeg synes der er stor sammenhæng. Altså fortællestilen, som du også nævner.

Som jeg husker det er Tintin da ikke specielt dialogtung, især de første albums er meget dialogfattige. Men der er da tendenser til Blake & Mortimer-dialoger især senere (jo også nogle personsammenfald dér). Og dét er der ikke meget af i filmen - der er masser af steder den skyder forbi.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 15/11-11 20:43 
RJK>
Som jeg husker det er Tintin da ikke specielt dialogtung

Det er måske en individuel ting, men især da jeg læste dem som lille, var det ret overvældende, når man var vant til Anders And og Asterix. :)

Hvad synes du om filmen?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HulleHulleSkrevet 15/11-11 20:55, rettet 15/11-11 20:56 
The Road:
Fantastisk film. 'Fallout the movie' for voksne og følsomme mennesker. Får en kraftig anbefaling fra mig.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/11-11 22:11 
TinTin:

En væsentligt bedre Indiana Jones -film end Indiana Jones 4.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 16/11-11 23:17, rettet 16/11-11 23:50 
Hulle>
The Road:
Fantastisk film. 'Fallout the movie' for voksne og følsomme mennesker. Får en kraftig anbefaling fra mig.

Det er en ret bemærkelsesværdig film især på grund af slutningen som man så kan tænke lidt videre over?

Jeg fik det ekstremt underligt af at se den. Den er virkelig sort og følelses kold, ond og grusom, men alligevel utrolig fængende. Farlig film...
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 17/11-11 09:51, rettet 17/11-11 09:52 
Harry Potter del et-eller-andet del 2 (den sidste film)

Endelig en film, der får Harry Potter-universet til at give mening. Ikke mindst den rodede og forfærdelige første halvdel. Den eneste film i serien der ikke har fået mig til at krumme tæer, og endda flere gange formåede at vække en smule interesse for seriens ellers temmelig u-kreative mytologi.
Af hensyn til længden giver det mening at dele historien op i to film, og det kan man mene at de også burde have gjort med flere af de foregående film. Men i og med at første halvdel kun giver mening når den sættes sammen med anden halvdel, er det idiotisk at det overhovedet er muligt at se den separat (her har vi igen den der "bør det være muligt at se filmen uden at have læst bogen"-debat).
Der er dog en positiv side ved opdelingen, da de horribelt pinlige forsøg på at give ondskaben i serien et twist af politik og "racisme" som især præger den første halvdel (altså forrige film), er fuldstændig forsvundet igen i Del 2, og skurken er tilbage i sin "Satan-rolle", og udfylder denne virkelig godt.


SPOILER SPOILER SPOILER NEDENFOR

Den eneste reelle "fejl" her, er at ligesom historien får hevet sig op over det middelmådige til rent faktisk at indeholde tvivl og stærke følelser, smider de det hele på jorden, når Harry lige pludselig kan blive genoplivet uden problemer (eller den store forklaring), mens alle i serien der hidtil har måttet lade livet altid er forblevet døde, endda til trods for at det er understreget meget kraftigt at hans offer var påkrævet for at kunne besejre skurken.
Lidt synd.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 17/11-11 10:11 
Det er også den første HP-film siden 2'eren jeg ikke har haft store issues med, for en gangs skyld er alting gjort rigtigt. Man har helt sikkert valgt at holde fokus de rigtige steder mht. flashbacks og baggrundshistorier, og fravalgt de helt rigtige ting.



SPOILER SPOILER SPOILER I FORLÆNGELSE AF SUMEZ'S SPOILER:

Genoplivningen, skyldes (i filmen) jo, at det er bygget op til at Voldemort er kommet til at gøre Harry til en Horcrux også, og ved at prøve at dræbe ham, dræber han i stedet Horcruxen, som jo er en del af ham selv (hvilket også er grunden til den fosterlignende klat på gulvet på "stationen". Så ret beset dør Harry slet ikke på noget tidspunkt. Det er dog forklaret lidt anderledes i bogen.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HulleHulleSkrevet 17/11-11 11:37 
neros>
Det er en ret bemærkelsesværdig film især på grund af slutningen som man så kan tænke lidt videre over?

Jeg fik det ekstremt underligt af at se den. Den er virkelig sort og følelses kold, ond og grusom, men alligevel utrolig fængende. Farlig film...

Enig. Jeg har virkelig tænkt over den film siden den sluttede, sjældent sidder film fast i mig, som det er tilfældet med The Road. Selv min kæreste har måtte høre om mine tanker omkring den, da jeg vitterligt havde brug for at dele mine tanker og følelser omkring den. Den er for mig ekstremt stærk og følelsesladet.
Jeg er vild med film som spiller på de mørke sider af det menneskelige sind, og den her går rent ind hos mig.
Slutningen er perfekt syntes jeg. Den opsumerer meget godt faderens bevæggrunde og handlinger, på en måde der er så fint implementeret at det er en lille genistreg i sig selv.
At man så er efterladt totalt tom og håbløs følelse, er en anden sag.
Det er uden tvivl en af de bedste film jeg har set i meget lang tid.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/11-11 12:41 
Hulle>
Jeg er vild med film som spiller på de mørke sider af det menneskelige sind, og den her går rent ind hos mig.

Har du set There Will Be Blood? Hvis ikke, så se den! :)
AV Intelligent Terminal
HulleHulleSkrevet 18/11-11 17:38 
Tak for tippet :) Men ja, har set den og fandt den ret så underlig ;)
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
JuggernautJuggernautSkrevet 18/11-11 17:44 
Hulle>
Selv min kæreste har måtte høre om mine tanker omkring den, da jeg vitterligt havde brug for at dele mine tanker og følelser omkring den. Den er for mig ekstremt stærk og følelsesladet.

Pædagoger siger jeg bare... ;)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
PapandPapandSkrevet 18/11-11 21:46 
Forstår slet ikke at i synes så godt om "The Road". Jeg var ellers hypet godt og grundigt, men endte med at bliver yderst skuffet. En kedelig gang piveri bræk.

Nææ, se "Book of Eli" og i vil opleve den rette Fallout stemning. Den er fantastisk.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
nerosnerosSkrevet 18/11-11 22:27, rettet 18/11-11 22:38 
Papand>
Nææ, se "Book of Eli" og i vil opleve den rette Fallout stemning. Den er fantastisk.

Undskyld men Book of Eli er dog noget af det værste religiøse pjat jeg nogensinde har set! Jeg brækker mig over den sorry! Den har intet med Fallout at gøre, og det har The Road nu heller ikke.
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 18/11-11 22:47 
Nej alt der er sat i en post-apokalyptisk setting er åbenbart "fallout" nu :P...

Men udover så synes jeg The Road var ganske udemærket. Book of eli not so much, men stadig værd at se en enkelt gang.
HulleHulleSkrevet 19/11-11 00:27, rettet 19/11-11 00:45 
Juggernaut>
Pædagoger siger jeg bare... ;)

Ja ok, jeg skal vist forsøge at vinde lidt mandlighed tilbage efter min udtalelse.. Hmhmm.. Pik er gud! Kød, død og mjød!

Kan godt se at Fallout paralellen var misvisende og fejlformuleret af mig. Det dækkede også mere over termen post-apokalyptisk tema og fordi Fallout kom i mine tanker da jeg så filmen.

Og nu må i have mig undskyldt, jeg kommer for sent til min pedicure og genudsendelsen af Vild med dans..
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
nerosnerosSkrevet 19/11-11 11:04 
Hulle>
Kan godt se at Fallout paralellen var misvisende og fejlformuleret af mig. Det dækkede også mere over termen post-apokalyptisk tema og fordi Fallout kom i mine tanker da jeg så filmen.

Haha! Post-apokalyptisk er den ihvertfald :-) Faktisk synes jeg det er svært at finde en film der tilnærmelsesvis ligner Fallout?
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 19/11-11 11:54 
Doomsday?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 19/11-11 12:29 
Det er næsten synd at sammeligne det spil med den film ;-) Det er et ok bud, men synes det kunne være mere epic end Doomsday.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 19/11-11 19:36, rettet 19/11-11 19:36 
Eller bare en smule mindre rædsomt :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 19/11-11 20:22 
Enig :-)
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 19/11-11 22:14, rettet 19/11-11 22:15 
Gætter bare, har ikke spillet Fallout...endnu ;)

Nemesis?
Cyborg?
Mad Max?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 19/11-11 22:24, rettet 19/11-11 22:26 
BTW - jeg kan egentlig godt lide Book Of Eli. Jeg er dog enig i at slutningen var givet væk fra start, og at den er ret corny. Men alt op til de sidste 15 min. nød jeg i fulde drag. Ideen om følgerne af kannibalisme, Mila Kunis, actionscenerne (tunnellen og bymidten), Mila Kunis, brutaliteten (overfaldet i første halvdel), Mila Kunis og det fede ved at det aldrig siges direkte at det er en atomeksplosion der har ryddet kloden (det omtales hele tiden bare som 'the bright light'). Sidst bør Mila Kunis også lige nævnes.

Ud af Hughes-brødrenes 4 film, er dette ikke den svageste, og ud af de samme 4 syntes jeg ingen af dem er direkte dårlige, mens 2 af dem er SUPER-fede.

Det er da lidt sejt ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 24/11-11 15:57 
neros>
Hulle>
The Road:
Fantastisk film. 'Fallout the movie' for voksne og følsomme mennesker. Får en kraftig anbefaling fra mig.

Det er en ret bemærkelsesværdig film især på grund af slutningen som man så kan tænke lidt videre over?

Jeg fik det ekstremt underligt af at se den. Den er virkelig sort og følelses kold, ond og grusom, men alligevel utrolig fængende. Farlig film...

Nu fandt jeg så The Road i Fona til en 30'er, og var bestemt ikke skuffet, så jeg siger tak for anbefalingerne!
Jeg kan godt lide den for det den er - en, i grunden, simpel historie om en fars kærlighed til hans barn, og viljen (eller manglen på samme) til at overleve i en verden uden det der minder om håb forude. Minder mig på mange måder om Grave of the Fireflies.

Jeg bemærkede dog ikke noget særligt ved slutningen. Hvad er der ved den, der får Jer til at tænke?
Jeg synes tværtimod det er en film hvor slutningen er umådeligt ligegyldig. Filmen er en samling af små selvstændige begivenheder og citater på deres vej, der alle er med til at cementere forholdet mellem de to personer og deres forhold til den verden de er havnet i. Der er på intet tidspunkt noget at opnå for dem, intet mål eller nogen god slutning i sigte, og selv en "dårlig slutning" virker i sammenhængen, ja, "ligegyldig". Det er en del af filmens koncept, men medfører også at den egentlig kunne slutte når som helst, hvilket den så også gør. :)

Alt i alt synes jeg den er lige Hollywood-poleret nok til at være rigtig følelsesladet, men tager man den for hvad den er, uden at have vilde forventninger til den, er det en rigtig god film!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 24/11-11 22:45 
Cowboys & Aliens:

Bedre end forventet, men jeg kunne ikke lade være med at sidde og tænke over hvor meget bedre en film det kunne have været hvis historien ikke havde været så fjollet og tynd.

Med så godt et skuespiller-hold kunne man have fået så meget mere ud af potentialet, istedet drukner det meste i en åndsvag alien-historie... støn.
Tjek lige listen af skuespillere:
Harrison Ford
Daniel Craig
Sam Rockwell
Clancy Brown
Keith Carradine (Deadwood, Dexter)
Walton Goggins (The Shield, Justified)

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på den seneste Indiana Jones med krystalkranier og aliens, jeg var også slemt skuffet over den dårlige historie, de havde fået brygget sammen i den film.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/12-11 22:09 
In Time:

Et eller andet ved den film virker bare ikke. Jeg tror ikke, det er skuespillerne, der er dårlige. De prøver virkelig. Men manuskriptet og instruktionen kæmper imod dem. Man føler ikke rigtig noget for nogen af karakterene, og forholdet mellem hovedpersonen og tøsen virker hverken dybfølt eller flammende, mest fordi det bliver beskrevet alt for sobert og overfladisk.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 04/12-11 20:58 
Harry Potter og Dødsregalerne del 2: Ja denne lørdag aften blev brugt på ENDELIG at afslutte Potter. Og må sige at jeg var svært overrasket. Del 1 var noget uheldig fokuseret, usammenhængende og havde en uheldig dosering af sort komik og seriøse toner. Det har del 2 virkelig fået vendt. Et stærkt opgør og et kompetent brug af flashbacks til de tidligere film (fik mig til at tænke på, at tidligere instruktører jo ikke havde nogen idé om hvordan serien blev afsluttet, men alligevel passede brikkerne sammen). Del 2 og Flammernes Pokal er klar de bedste i serien.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 04/12-11 22:00 
Engle & Dæmoner:
Fint setup og en ganske cool afslutning, men det meste derimellem er en overfladisk turisttur gennem Rom og dens (fiktive) historie anført af den småtørre Robert Langdon med en Tom Hanks inden i, der ikke formår at tilføre rollen meget andet end middelmådigt skuespil. Jeg har ikke læst bøgerne, men hvis det er meningen, at Langdon skal være lidt vissen, må Hanks så være fejlcastet eller halvskidt instrueret. Også synd at temaet om videnskab vs. religion ikke har ret meget tyngde. Hæderlig underholdning, hvis man er til action-thrillers, men dårligere end Da Vinci Mysteriet, som efter min mening var ganske god.
millenniummillenniumSkrevet 05/12-11 11:47 
jaes>
dårligere end Da Vinci Mysteriet, som efter min mening var ganske god.

Heh - jeg havde det lige omvendt. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 05/12-11 11:51 
Så tror jeg jeg har det mere som jaes, men jeg er nok mere hård... Da Vinci Mysteriet var underholdende, men ikke særligt god. Engle og Dæmoner er elendig og formålsløs.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 05/12-11 15:26 
Som genfortællinger af de forløb der foregår i bøgerne, er Engle og Dæmoner også klart den dårligste filmatisering.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 05/12-11 16:39 
Limitless:
Spændende, underholdende og flyder utrolig godt. Men underligt og fjollet at historien tager udgangspunkt i en myte, og generelt placerer en lidt for stor slat af historien sig fra "hmm" til utroværdig. Æstetik og cinematografi er på godt og ondt i tråd med popcorns-fortællingen - det virker som om, filmfolkene godt selv var klar over historiens svagheder, men i stedet for at rette den til, har de satset på underholdningen. Det er der sådan set ikke noget i vejen med, men personerne er interessante nok til, at hvis de havde gået den modsatte vej med indpakningen, ville filmen måske have virket mere troværdig. Kartoffel, kartåffel.

Det er en film som godt kan anbefales, og filmens temaer, er stadig tankevækkende, på trods af, at de er kørt igennem en si med temmelig store huller.
millenniummillenniumSkrevet 08/12-11 09:18 
Transformers 3

Afhænger vel meget af hvad man synes om det forrige: Den første havde en klædelige selvironi til de patriotiske robotter. Jeg var godt underholdt. Den anden ... puuha ... aldrig har så meget larm fået mig til at kede mig så meget.

Det er som om Michael Bay, trods sit ego, har erkendt fejlene fra 2'eren. Transformers 3 har bedre actionsekvenser, en mere solid (men banal) historie og har strammet tøjlerne en anelse omkring sit patos.

Jeg ville nok fordele gejsten sådan:
Transformers 1 = 4 stjerner.
Transformers 2 = 1 stjerne.
Transformers 3 = 3 1/2 stjerner.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 08/12-11 14:07, rettet 08/12-11 14:17 
District 9:
Virkelig god, og blandt de bedste sci-fi-film fra de seneste fem år. Jeg kan se, at Neill Blomkamps næste film også er sci-fi - håber meget på at den ikke skuffer, da der med District 9 er lagt op til, at han er i samme skuffe som Steven Spielberg og James Cameron, både kvalitetsmæssigt og hans tilgang til genren. Den måde han formår at blande underholdning med en god historie og en pæn mængde menneskelig dybde, taler for en ny, interessant "sci-fi-instruktør" (håber bestemt også, han vil lave andet end sci-fi). Skuespillet er desuden imponerende fra næsten alle kanter, og Sharlto Copley er suveræn i hovedrollen.

Source Code:
Som en whodunit med koffein-shock fungerer den ganske godt. De mere eksistentielle elementer virker fint noget af tiden, men potentialet udnyttes ikke helt.
jaesjaesSkrevet 10/12-11 19:46 
Knowing:
Andre der har/havde afskrevet den, fordi de troede det var en af Nicolas Cages tåbelige actionfilm? Jeg læste på et tidspunkt en lille smule om den (kan ikke lide at vide for meget om en film jeg ikke har set), kiggede på karaktererne (IMDb, Metacritic og Scope) og tænkte, at det nok var tilfældet. Men for nylig, da jeg lurede lidt på nyere film, der måske kunne være værd at se, så jeg, at den anerkendte filmkritiker Roger Ebert havde givet den topkarakter, og endda senere skrevet et blog-indlæg, hvor han forsvarer filmen. Nu kendte jeg ikke meget til Ebert, men det var med til at gøre mig nysgerrig. Og filmen er jo fed!

For det første er det ikke en actionfilm, men nærmere en X-Files-agtig thriller krydret med lidt action. For det andet Spiller Cage fint - ikke så godt som i flere af hans drama-film, men en del bedre end i de af hans actionfilm, jeg har set. Efter at jeg havde set den, så jeg, at den er instrueret af Alex Proyas, og så gav det hele pludselig god mening. Han har instrueret Dark City, I, Robot og The Crow - specielt er jeg glad for Dark City, men I, Robot er også ganske cool (The Crow så jeg for mange år siden, og kan ikke bedømme den fair uden et genkig). Jeg tjekker for det meste, hvem der har instrueret en film, men min idé om at det var en Cage-actionfilm, var åbenbart nok til at jeg ikke gad læse mere om filmen :)

Knowing er vel på niveau med I, Robot i kvalitet og lidt under Dark City - omkring 7/10. Jeg vil i hvert fald opfordre til, at man ignorerer anmeldernes dom på ca. 4/10 og giver filmen en chance. Og jeg synes ikke man bør vide mere end, hvad jeg har skrevet om filmen, tror den er bedst på den måde.
RJKRJKSkrevet 10/12-11 20:10, rettet 10/12-11 20:11 
Jeg fulgte Richard Kelly en del efter han lavede Donnie Darko, og Knowing var jo i lang tid den store film, han arbejdede på derefter. Deraf vidste jeg godt hvad jeg gik ind til, og blev i hvert fald ikke positivt overrasket :) Idéen er bedre end resultatet - også med tanke på at det er Alex Proyas der har lavet den (samme vil jeg dog sige om I, Robot, men de to andre er fremragende). Richard Kelly lavede jo så i stedet The Box, som også har rigtig mange lighedspunkter med Knowing, men er noget mere personlig og interessant efter min mening.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 10/12-11 20:42 
Knowing synes jeg også var under-rated. Ikke fantastisk, og Proyas guddommelighedsfokus gik lige over kanten. De bibleske referencer blandet med science var jo også rimeligt indflydelsesrige i i,Robot, så det er nogle tematiske tangenter han genbruger. Det er en mainstreamfilm men har noget mere kant og innovation end hvad genren ellers tilbyder.

The Box, derimod (siden den nævnes) synes jeg var uhyrligt uvedkommende. Det er svært at sige præcist hvad Donnie Darko gjorde rigtigt med sit abstrakte tema, men det lykkedes på ingen måde med The Box. For meget underlig-for-underlighedens-skyld.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 10/12-11 21:26 
millennium>
Proyas guddommelighedsfokus gik lige over kanten. De bibleske referencer blandet med science var jo også rimeligt indflydelsesrige i i,Robot, så det er nogle tematiske tangenter han genbruger.

SPOILER

Kan være vi tolker filmen forskelligt, eller du mener det anderledes, men som jeg ser det er religion* hovedtemaet i filmen, dermed bør det primære fokus også være på det sted, IMO :)

* Den meget korte udgave - det er jo specifikke områder af religion der tages op.

SLUT PÅ SPOILER
KalicolaKalicolaSkrevet 10/12-11 22:51 
Jeg syntes ikke at nicolas cage har lavet noget ordentligt siden leaving las vegas.. Der er dog enkelte untagelser som knowing, og wicker man..
For The Love Of The Game
millenniummillenniumSkrevet 11/12-11 07:52, rettet 11/12-11 07:55 
Knowing har også tydelige videnskabelige brikker. nicolas cage arbejder i filmen bl.a som astrofysiker og erkender sandheden med rationelle metoder. Ikke spirituelle. Det er lidt scientology-agtigt.

I i,robot var den nye messias en robot, så jeg synes i høj grad at Proyas favorittema omhandler science + Gud.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/12-11 10:08 
Det forklarer måske en del for mig. Da jeg så I,Robot, var jeg ikke specielt imponeret, og jeg glemte den hurtigt igen. Jeg har dog ikke tænkt nærmere over, hvorfor den efterlod mig så kold.

Der er ikke noget, der kan få det til at vende sig i mig, som når folk begynder at postulere Intelligent Design. Så det kan være, det var det, der gjorde det.
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 11/12-11 10:45 
Kalicola>
Jeg syntes ikke at nicolas cage har lavet noget ordentligt siden leaving las vegas.. Der er dog enkelte untagelser som knowing, og wicker man..

Smag og behag, men jeg syntes han gjorde det strålende i bl.a. Matchstick Men, Adaptation, The Weather Man og Lord Of War :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/12-11 10:51 
Jeg har ikke set The Weather Man, men derudover er jeg enig. Han er også meget cool i Kick-Ass :)
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 11/12-11 10:54 
Også den ja :)
KalicolaKalicolaSkrevet 11/12-11 11:02 
Beano: fire film som jeg ikke har set, så det kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om.. Tror jeg stod af efter National treasure.
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig