X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
nerosnerosSkrevet 09/04-11 12:01, rettet 10/04-11 11:35 
Core>
Dt skal du også være velkommen til. Men når du gerne vil give indtryk af at vide hvad du snakker om, så giver det ingen mening at bashe en instruktør som f.eks., Bay for det han laver. For jeg er ret sikker på at hans film, er endt med at være præcis som han havde som målsætning fra start af, hvad enten du kan lide dem eller ej.

Det er din kæphest ja, men jeg undre mig meget over at du ikke selv kan se hvor sindsygt dumt det lyder? Man skal jo kunne vende og dreje alting det er en god evne at have, også set ud fra værkets målsætning. Det er da sund fornuft!

Nu er det sådan at film er en af mine store ynglingsbeskæftigelser, og ser det hele både gode og dårlige film. Danner mig et indtryk og analysere dem, og kan lide at diskutere dem. Jeg har set en del Bay film og kender udmærket til hans målsætning. For mig taler han til den laveste fællesnævner. Det kan godt være de fleste elsker hans film og de fleste synes Per Arnoldi er fortryllende men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis man stiller de to ting op mod noget andet i samme genre findes der noget meget mere begavet at sætte sine øjne på IMO. Du kan så have ret i at jeg måske ikke burde spise den bøf når den er tilberedt så ufatteligt ringe ;-) Det må være min lærer streg, men på den anden side så synes jeg det er vigtigt at fortælle omverdenen om hvad man har af synspunkter på alverdens ting og for dens sags skyld BattleLA for den er da uhyrlig ringe!


Her er et originalt neros indlæg :-)


(Det hele er noget jeg selv har fundet på, set ud fra mit eget synspunkt)

"Skide flot special effects film med lyd der brager igennem, det kan du have ret i, men så stopper de gode sager også!

Jeg tror ALDRIG i mit liv jeg har siddet og krummet så meget tæer under fremvisningen af en film! Det er et stykke magelyst og patriotisk Black Hawk Down, mesterligt propaganda, United States Of Amerika marine heroes pladder af værste skuffe jeg længe har set! Aaaah det lettede ;-)

Selvom filmen er et teknisk vidunder af første klasse når det kommer til speciel effects og soldater der løber rundt og skyder, kan den ikke reddes på absolut nogen måder når jeg kan sidde i en hver scene hele filmen igennem og gætte mig til hvad der skal ske om 10 sek. Der er absolut ingenting i den film som kunne overraske mig hvad angår de forskellige hovedpersoners handlinger og rollefordeling! Den er sindsygt forudsigelig hele vejen igennem. Jeg viste hvem der ville dø og overleve fra starten af. Den eneste sjove replik må være "Who the fuck is John Wayne?" :-)

"What the fuck is a good Sci-fi invasion movie?", burde Jonathan Liebesman og Christopher Bertolini måske spørge sig selv, men det her må så være deres svar!?

Den har det hele hvad sådan en RIGTIG klam patriotisk marine film skal have. Aargh! Måske mangler der lige en araber på de godes hold med en hvid cowboy hat! Ellers er den helt hjemme på det punkt!

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvordan den her film ville have set ud hvis USA ikke var i krig! Fordi det er det eneste budskab den her film vil nemlig at fortælle omverdenen om deres unge helte som ligger nede i Afghanistan og så at USA ALDRIG giver op lige meget hvad! De spiser ikke engang morgenmad når det går løs!

HUYAAAAH eller hvad er det nu man siger over there!

Flot film!"
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/04-11 12:36 
Herold>
Men det er vel også de fleste, der har en eller anden form for "guilty pleasure" overfor elementer eller genrer, der gør det lidt for nemt at kunne lide noget, der ikke er særligt godt. Spørgsmålet er så bare om man er selvbevidst nok til at vide det. :D

Enig. Nu kender jeg ikke Kalicola, så jeg æder gladeligt mine ord i mig igen, hvis det viser sig, at jeg tager fuldstændigt fejl med følgende antagelse: Men jeg har lidt en fornemmelse af, at Kalicola's jobbeskrivelse hænger rimeligt meget sammen med de ting, han værdsætter i en film.

Kalicola, det virker lidt som om, at du stirrer dig blind på de tekniske aspekter af film og lukker øjnene mht. alle de andre bærende elementer.

Battle: LA er så åbenlyst en elendig film, at jeg ikke kan komme i tanke om ét eneste argument, der evt. ville kunne få mig til at ændre mening bare en smule. ALT andet end det tekniske er simpelthen så usselt, at man skal være en grøntsag for ikke at kunne se det.. eller fornægte det på en eller anden måde, hvilket jeg tror, du gør.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 10/04-11 13:09, rettet 10/04-11 20:34 
Core>
Og jeg mener især at navne som Bay og Emmerich understreger hvad du får, når du ser deres film. Det har aldrig været anderledes. Og når folk, som er ret velbevandret i filmverdenen, stadig kan vælge og se disse film, og samtidig forarges over deres elementer, så har de enten bevidst valgt at se en film, som de på forhånd vidste at de ville syntes var dårlig, eller også er de ikke i stand til at se den ud fra dens præmisser.

Jeg er enig i, at når en film lugter 100% af noget bestemt, må man også forvente, at den smager af noget bestemt. Men det er jo langt fra tilfældet med Bay/Emmerich, som du faktisk selv er lidt inde på et andet sted i dit indlæg - deres film indeholder andet end action, og deres film markedsføres på andet end action, dermed kan det da ikke undre dig, at de folk der synes, at disse aspekter falder igennem, kritiserer filmene. Desuden har begge instruktører lavet et par (og ganske gode IMO) film, der fokuserer lidt mindre på action og mere på personer/plot, så det er jo ikke sådan, at man på forhånd ved præcis hvad man får. Specielt hvis man, som jeg selv, ikke læser anmeldelser, fordi man ikke vil vide for meget om en film. Og fordi ens venner siger, at en film primært bare er flot action, betyder det jo ikke, at man selv vil opfatte den sådan - film er ret subjektive, så nogle gange tager man bare en chance.

Men det gør ikke hverken Stallone, Emmerich eller Bay mindre dygtige filmskabere. Hvis deres målsætning er at lave et letfordøjeligt actiondrøn, som sælger røven ud af bukserne og som henvender sig til flertallet, så er det da en massiv bedrift at de kan gøre det, gang på gang.

De er på sin vis bestemt dygtige, men det er degenererende for et hvert kreativt medie, hvis brugerne stiller sig tilfredse med mindste fællesnævner. Så kritiske briller er et must, i min bog.

Nej. Men hvis man gerne vil bryste sig af et stort filmkendskab, så er det selvmodsigende at man stadig ikke er blevet bedre til at læse en trailer.

Filmtrailere er jo sjældent bare tilnærmelsesvis fyldestgørende, og nogle gange endda misvisende, da de er lavet for at sælge filmen. Så jeg håber da, at de fleste i denne diskussion ikke vælger at se en film med traileren som det primære udslag.

Når en film så mestrer at rumme flere eller alle elementer, på en optimal måde, ja så er det helt sikkert en rigtig god film, men det gør ikke nødvendigvis "niche-filmene" dårlige.

Jeg tror, du misforstår. Med elementer mener jeg ikke kun temaer (action osv.). For at forsætte opremsningen: Narrativitet, dialog, cinematografi, osv.

Pointen er, at spillefilm jo er et historiefortællende medie. Derfor vil en film, hvis eneste force er actionscener, i manges øjne ikke være en god film. Så simpelt er det jo faktisk.

Bay og Emmerich er måske ikke gode til at levere andet end action ud fra dine præferencer, men der er dælendyleme mange mennesker der bliver fuldt ud tilfredsstillet af Independence Day, The Rock, Bad Boys 2, The Patriot og Armageddon, og dette også med fokus på andet end action.

Ja, men samtidig er de to meget kritiserede instruktører.

Der er talentløse filmfolk nok at tage af, så der er ingen grund til at bashe dem, der (selvom de ikke taler til dig) rent faktisk er gode til det de er ansat til, bare fordi at man gerne vil lyde lige så "klog" som ham fra Empire der bashede dem sidst. Heraf: Kejserens Nye Klæ'r.

Hvis du med "selvom de ikke taler til dig", bogstavelig talt mener mig, og ikke bruger ordet "dig" som "folk", så synes jeg, du fejlfortolker mit indlæg. Eller sagt på en anden måde, hvad har jeg skrevet, der indikerer, at jeg gerne vil lyde klog? :)

Generelt er dit forsvar i denne diskussion lidt spøjs. Film er jo ret subjektive, så lad dog folk bashe :) Der er nok ting du selv basher, som andre synes fortjener mindre kritik (kan faktisk nævne et konkret eksempel, men det er vel irrelevant). Dermed ikke sagt, at du ikke må være uenig, og det fede ved filmdiskussioner er vel netop blandingen af noget subjektivt og objektivt :)

EDIT: "Hjernelam action" rettet til "flot action" - mente sådan set bare flot action, hvor resten af filmen er hjernelam...
EDIT 2: Gik lidt hurtigt før: Forkert "quote-afsender" fjernet og smiley indsat, da en af kommentarerne ellers måske kunne virke negativ.
jaesjaesSkrevet 10/04-11 13:31, rettet 10/04-11 20:35 
Kalicola>
Angående handling. Handlingen er, at jorden bliver angrebet af en fremmed race. Er det ikke interessant nok? Hvad mere vil i ha i sådan en film? Personligt syntes jeg at det er spændende at se hvordan sådan en event kunne se ud.

Nu har jeg ikke set filmen, men det du beskriver lyder mere som et afsæt til handlingen, eller første led i handlingen om man vil. Resten af filmen skal jo også tages i betragtning.

Men et svar kunne være: Jo, det er interessant nok i en film som The War of the Worlds, fordi der er flere lag i handlingen, og det meste er godt udført (ved godt flere kun synes, det er en hæderlig film, men jeg kan ret godt lide den). Og selv hvis man skrællede de lidt dybere lag af en film som Aliens, ville det IMO være en god film, fordi personerne er interessante + man får en masse fed action :)

EDIT: Hmm, kan godt være jeg læste dit indlæg for hurtigt - i hvert fald skriver du "event", så kan vel godt være, du mener det som et samlet forløb :) Men generelt er det vel sådan, at udførelsen er vigtigere end plottet. Så historien i film med generiske plots kan IMO sagtens være fantastisk, hvis plottet er godt fortalt. Die Hard 3 er vel et fint eksempel :)
EDIT 2: Ok, skal vi ikke bare kalde historien i Die Hard 3 "god". Fantastisk er måske lige at stramme den ;)
KalicolaKalicolaSkrevet 10/04-11 16:08 
Killer bean. Du har nok fuldstændigt ret i at jeg er blendet af mit job, og generel stor interesse i FX. Og jeg går udelukkende ind og ser battle la for at se action. Derfor er det det jeg dømmer den ud fra. Jeg ved godt at det er en ringe film. Men jeg regnede heller ikke med mere end action, og derfor kan jeg ikke hidse mig op over dårlig dialog og billig propaganga. Couldn't care less. Jeg fik det action jeg betalte for at se :-)
For The Love Of The Game
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/04-11 16:27, rettet 10/04-11 16:52 
Kalicola>
..og billig propaganga.

Det er så den del jeg ikke kan se igennem fingre med. Undskyld at jeg bruger endnu en madmetafor men... Hvis man er virkelig glad for bacon, skal man ikke æde en lort, bare fordi den er pakket ind i det. Det er bare ikke sundt :/
AV Intelligent Terminal
KalicolaKalicolaSkrevet 10/04-11 20:09 
Det jeg hører dig sige er, at hvis man ikke er til action film så skal man ikke se dem? :-) hvis man ikke kan li lort, så skal man ikke spise det.
For The Love Of The Game
nerosnerosSkrevet 10/04-11 20:17, rettet 10/04-11 20:18 
Hehe :-) Jeg synes nu Deadly Prey er en fantastisk action film. Måske den bedste i verden!

Jeg mener det!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/04-11 20:49, rettet 10/04-11 21:16 
Kalicola>
Det jeg hører dig sige er, at hvis man ikke er til action film så skal man ikke se dem? :-)

Nej, jeg siger bare, at hvis en "action-film" i virkeligheden har en skjult dagsorden.. eller måske ikke så skjult det her tilfælde, så skal man sgu forholde sig kritisk til det. Når man skal tilkendegive sin mening om en film, skal man da beskive den som en helhed og ikke bare vælge nogle stumper ud som man personligt vægter højere.
(selvom det er skide svært... jeg er heller ikke for go' til det)

Men du har også allerede skrevet:
Kalicola>
Det er rigtigt. Det ER ikke en go film overhovedet.

og:
Kalicola>
Jeg ved godt at det er en ringe film.

Så når det kommer til stykket, har vi jo den samme mening om filmen Dvs: Elendig film, med flot SFX/CGI.

Men du har vel heller ikke rigtig været med til at ophede debatten. Så vidt jeg kan se, var det mest Core, som har følt sig ramt og har prikket en del til hvepseboet. Spøjst nok på trods af, at han slet ikke har set filmen??? :D

EDIT: Jeg vil også godt lige understrege, at jeg virkelig, virkelig (seriøst!!) godt kan li' at se hjernedøde action-film. Men lige præcis Battle: LA begiver sig ind på et område af idioti, der får mit pis til at antage instantan dampform.
AV Intelligent Terminal
KalicolaKalicolaSkrevet 11/04-11 08:30 
Godt med en film som fylder meget i forum'et. Det bliver spændende når Transformers 3 har premiere ;)
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 11/04-11 08:33 
Ja, man ærgrer sig gang på gang om at alle de interessante film der kommer sjældent får tildelt mere end et halvt indlæg i den her tråd. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 11/04-11 08:38 
Det kan du have ret i haha!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/04-11 08:39 
Al omtale er god omtale. Måske skulle jeg for fremtiden bare forsøge at begrænse mig til et enkelt indlæg pr. film, og så ellers holde mig i skindet :D
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 11/04-11 08:45 
Transformers 3 bliver et drama uden lige!
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 11/04-11 09:06 
Jeg tør ikke se den uden at have sikkerhedssko på - mine tæer var krummet helt op under knæene efter 2'eren. 1'eren var fed nok så håber 3'eren trækker i den retning.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/04-11 09:06, rettet 11/04-11 09:07 
neros>
Transformers 3 bliver et drama uden lige!

Arguing on the internet... :D

Hvis jeg gerne vil have, at Battle: LA skal lave en Pluto Nash, er det nok ikke den her tråd, der gør udslaget.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 11/04-11 09:37 
Ja, jeg fatter heller ikke hvordan Transformers kunne tage drejningen fra 1'erens underholdende, komiske og behageligt uforpligtende væsen, til 2'erens ulideligt selvhøjtidelige og pinagtigt kedsommelig omgang juks.

Samme instruktør, samme team, samme længde, større budget, flere productplacements og en skamplet af en film.
The medium is the message.
CoreCoreSkrevet 11/04-11 19:09 
LOL

Hvordan kan i ikke se hvad jeg mener?

Én nævnelse af Transformers 3, og BANG:

3-4 indlæg der handler om hvor dårlig forgængeren, filmfolkene og forventningerne til 3'eren er.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 11/04-11 19:14 
Vi roser etteren men langer ud efter toeren - men det må man åbenbart heller ikke for dig.
CoreCoreSkrevet 11/04-11 19:20 
Jo - Giv den gas!
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 11/04-11 19:27, rettet 11/04-11 19:44 
Jeg synes Transformers 1+2 var fantastiske så jeg har skyhøje forventninger til Trans-3 !
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 11/04-11 19:38 
Har du skiftet mening? :)
nerosnerosSkrevet 11/04-11 19:44 
Ja Core har omvendt mig!
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 11/04-11 20:02, rettet 11/04-11 20:03 
Seriøst: Evner du ikke at forstå hvad jeg prøver at pointere, eller misforstår du alt hvad jeg skriver med vilje?

For mig at se, er der kun disse to muligheder, og er det den første, så syntes jeg da at det er synd for dig, og er det anden, så er det jo dybt useriøst.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 11/04-11 20:24, rettet 12/04-11 09:07 
Core>
For mig at se, er der kun disse to muligheder, og er det den første, så syntes jeg da at det er synd for dig, og er det anden, så er det jo dybt useriøst.

Tror den taler for sig selv!

"Sur smiley med glimt i øjet og en klaphat"!
Bashful Neophyte
HankyHankySkrevet 11/04-11 20:42 
Thumbs up til Core - jeg har fulgt med adskillige indlæg baglæns, og må tilstå at have samme holdninger selv - til trods for, at jeg fuldt ud forstår de fleste argumenter der er blevet smidt på bordet fra alle sider.

Transformers-filmene synes jeg aldrig rigtig har været gode. Ikke engang god action-badum-koble-fra-underholdning, selvom de teknisk set er ret godt skruet sammen.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
nerosnerosSkrevet 11/04-11 20:44 
Hanky>
Transformers-filmene synes jeg aldrig rigtig har været gode. Ikke engang god action-badum-koble-fra-underholdning, selvom de teknisk set er ret godt skruet sammen.

Nåh? :-)
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 11/04-11 20:48, rettet 11/04-11 20:49 
neros>
Tror den taler for sig selv!

"Sur smiley med glimt i øjet og en klaphat"!

Jamen så syntes jeg da at det er synd for dig, og jeg forstår da også godt at du gerne vil gemme det væk med en mærkelig tekst-smiley.

Og med det issue klarlagt, skal jeg nok prøve at tydeliggøre min pointer endnu mere fremover.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 11/04-11 20:56 
Jeg har fået en direkte, højere form for erkendelse, der implicerer en skjult sammenhæng mellem Transformers 1+2 der gør at jeg forventer et mirakel hvad 3'eren angår! Glæder mig.
Bashful Neophyte
HankyHankySkrevet 11/04-11 21:19, rettet 11/04-11 21:21 
neros>
Nåh? :-)

Det var da flabet.

Hedder topic ikke "Hvad-syntes-du-om-filmen-tråden"?
- og skulle andre kommentere med et "Nåh?", de gange du udtrykte dig om en film?

Lame.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
CoreCoreSkrevet 11/04-11 21:34 
Jeg så The Crazies igår. Og den syntes jeg godt nok var langt bedre end jeg havde turde håbe på.

Den er meget voldsom, enormt ondskabsfuld og flexer flittigt imellem ren horror, og action-thriller.

Timothy Olyphant gør sig rigtig godt i hovedrollen, og filmen undgår mange af de pinlige faldgruber andre lignende film ofte falder i (baby-zombier (Dawn Of The Dead), folk der med vilje gør dumme ting (bortløbne børn i 28 weeks later) osv).

Selvom sammenligningerne begrænser sig til landsbysamfund, fejlslagne militære forsøg og den danske distributør, så leder den ofte mine tanker hen på den fantastiske The Mist.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 11/04-11 21:51 
Cool. The Mist er en af de største film-overraskelser jeg har haft i nyere tid, af den positive slags, så The Crazies kommer da på listen over film der evt. skal købes.

Og nu fik jeg lyst til at se X-Files :/ Der er godt nok mange fede enkeltstående afsnit de første par sæsoner.
CoreCoreSkrevet 11/04-11 21:54, rettet 11/04-11 21:58 
Stereo Studio sælger Bluray-versionen for 69,95 ;)

EDIT: Altså The Crazies.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
NaieraNaieraSkrevet 11/04-11 22:03, rettet 12/04-11 00:31 
Den nye Crazies fandt jeg også rigtig underholdende. Den var bedre end jeg havde regnet med, og MEGET bedre end originalen.

Timothy Olyphant er iøvrigt bare for sej. Han holder hele vejen i tv-serien Justified, hvor han spiller det der vel bedst kan beskrives som en moderne sheriff fra det vilde vesten.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CoreCoreSkrevet 11/04-11 22:04 
Jeg syntes også at han var ret cool i Die Hard ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 11/04-11 22:06, rettet 12/04-11 09:26 
Hanky>
Det var da flabet.

Det må du da undskylde det var slet ikke ment på den måde. Ser hvad du mener nu Hanky ;-)

Jeg er lodret uenig med Cores naive film anskuelse da jeg synes den taler ned til selve mediet og hvordan man skal se på film idag.

Samurai Cop:

Utrolig cheesy trash action film fra 1989 omhandlende Joe Marshall (Samurai Cop) som hvis opgave det er at nedlægge damer og få ramt på byens kriminelle japanske overlord hvis navn er Fujiyama med mullet frisurer! Filmens handling er noget ubarmhjertigt sludder og kliche agtige bras jeg længe har set, men det gør det bestemt ikke mindre underholdende af. Der er også uhørt mange nøgenscener i som tangere til softporn universet :-) Filmen går også under navnet: Greatest Terrible movie EVER!!! Filmen gemmer på noget af det mest frygtlige trash action jeg nogensinde har set og med sine nogengange random klip redigeringer kan jeg ikke andet end at elske den for hvad den er :-) Bestemt en film man skal se hvis man vil se noget af det bedste B-films materiale out there!

Klip fra filmen her.
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 11/04-11 22:38 
Naiera>
Den nye Crazies fandt jeg også rigtig underholdende. Den var bedre end jeg havde regnet med, og MEGET bedre end originalen.

Timothy Olyphant er iøvrigt bare for sej. Han holder hele vejen i tv-serien Justified, hvor han spiller det der vel bedst kan beskrives som en moderne cowboy.

Han er RIGTIG cowboy i Deadwood!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 12/04-11 00:32 
NÅ OK DET ER DA GODT!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-11 09:36 
Core>
Jeg syntes også at han var ret cool i Die Hard ;)

Hvilken rolle havde han i 1'eren? Jeg kan slet ikke huske ham deri ;)
AV Intelligent Terminal
CoreCoreSkrevet 12/04-11 17:49 
McClanes søn
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
NaieraNaieraSkrevet 16/04-11 20:54 
Jeg lejede Hobo With A Shotgun på amerikansk iTunes. Den er dælme god. Helt vanvittigt blodig, og udover Rutger Hauer er der ikke én eneste ordentlig skuespiller med i filmen. Med andre ord: en rigtig Grindhouse-film ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 18/04-11 08:59, rettet 18/04-11 09:02 
Tre vidt forskellige film:

Gran Torino:
Fuldstændig klichéfyldt opsætning, især i starten, men den udvikler sig hurtigt til at have sin egen personlighed og bliver gradvist mere og mere hjertevarmende indtil den forudsigeligt rørende slutning.
Ingen overraskelser, og på visse områder en smule letkøbt, men skidegodt sammensat, man kan ikke undgå at blive bevæget. Clint Eastwood er fantastisk i rollen som den arrogante og aggressive gamle mand, der ellers på alle områder er en virkelig god person.

Harry Potter and the Deathly Hallows part 1:
Det er helt ufatteligt hvor langt man kan gå med det vås man fodrer børn med nu om dage. Vi så den på engelsk uden undertekster, og i og med at hver eneste sætning bestod af omkring 50% ord fra Harry Potter-universet jeg ikke kender (på trods af at jeg har set de fleste af de andre film), var det ret svært at følge med, men eftersom der tydeligvis ikke var nogen logik bag nogen af figurernes handlinger alligevel føler jeg ikke at jeg gik glip af noget.
Den skal have en lille credit for rent faktisk at have et handlingsforløb i modsætning til de andre film, der blot omhandler en række børns uinteressante hverdag på en usypatisk trylleskole.
Den skal også have credit for at få Star Wars, den filmserie der tidligere har ageret målestok for den der sorthvide god vs. ond personkarakteristik der kun findes på film, til at ligne mangefacetteret og nuanceret politisk socialrealisme til sammenligning.

Ponyo:
Fantastisk og sprudlende eventyrlig børnetegnefilm som kun Hayao Miyazaki kan skabe dem.
Et tydeligt throwback til Totoro, som den har alt til fælles med. Selv tegnestilen virker mere primitiv og 80'er-agtig end Ghiblis andre nyere outputs, men undgår ikke at omfatte en række imponerende organiske animationer der medvirker til at få hele filmen til at virke utroligt levende.
Modsat Totoro, formår Ponyo dog at være langt mere absurd og nærmest surrealistisk i sin virkelighed end nok samtlige andre Miyazaki-film, og er flere stæder bare virkelig underlig. Man skal bestemt ikke hænge sig i detaljerne, men det er også lige meget så længe filmen formår at være både sød og sjov hele vejen igennem. Et langt "Awwww" fra start til slut, for både store og små.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 18/04-11 10:35 
Er din kritik af Harry Potter kun gældende for filmen/filmene eller omfatter det også bøgerne?
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 18/04-11 10:45 
Udelukkende filmene! Det kan ikke understreges nok at jeg ikke har læst bøgerne, og det spiller selvfølgelig en tydelig rolle, men jeg står 100% ved min kritik af filmene, for jeg synes ikke der er noget der kan forsvare at man laver sådan noget usammenhængende numsegas, selv hvis man formoder at folk har læst bøgerne. Det sælger jo 100% fordi børnene i forvejen er kæmpefans, men jeg synes der skal mere end gode salgstal til at forsvare en film - det er ikke noget jeg nogensinde vil udsætte mine børn for.

Igen, uden at have læst bøgerne, kan det kun forventes at de på fornem vis har undgået de fleste af de problemer jeg har med filmene (f.eks. den komplette mangel på historie-drive), men andre ting har jeg meget svært ved at forestille mig kan forsvares selv i bogform - f.eks. det der koncept med at seriens superskurk er en forfærdelig ondskab som ingen overhovedet tør nævne ved navn, og nu pludselig blot behandles nærmest som et politisk ideal, som en stor del af seriens unavngivne befolkning nu støtter fuldstændig op omkring på bedste Hitler-manér. Iøvrigt baseret på en stadigt enormt dårligt forsvaret "racisme" mod folk der ikke kender noget til magi.

Jeg tror det der irriterer mig allermest er at serien har et rigtig godt potentiale som aldrig nogensinde udnyttes på den baggrund at forfatteren ganske enkelt ikke gider.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/04-11 11:13, rettet 18/04-11 11:16 
Potter filmene har heller aldrig sagt mig en disse - har virket som overproduceret middelmådighed der virker mere irriterende end underholdende for mig. Jeg har heller aldrig læst bøgerne - måske er det bare det jeg mangler for at "se lyset". De personer jeg kender som elsker filmene, har også læst bøgerne. Eller så er det min dåbsattest der er problemet ;)
RJKRJKSkrevet 18/04-11 11:35 
Sumez>
aldrig nogensinde udnyttes på den baggrund at forfatteren ganske enkelt ikke gider.

Var det ikke filmene du kritiserede? :)

Jeg synes det er lidt interessant, da det her faktisk er én af de få gange, jeg har skiftet holdning til noget jeg troede ret fast på. Jeg mente tidligere, som dig, at en filmatisering skulle stå på egne ben og ses 100% uafhængigt af bogforlægget. At bogen bare skulle ses som et oplæg, og så skulle filmen være selvstændig - for at filmen kan fungere for sig selv er man jo nødt til at ændre mange ting, da man også er nødt til at skære mange ting. Faktisk har jeg i sin tid anmeldt de første HP-film på MSN og kritisterede dem for netop dette - at de i for høj grad var afhængige af bøgerne og ikke fungerede så godt selvstændigt.

Og, ja, så har jeg skiftet 100% mening siden da, netop pga. HP-filmene. Ikke at jeg nu siger filmene selvstændigt ville være bedre sådan, men jeg mener det for den samlede oplevelse for hovedparten af publikum - der er rigtig, rigtig mange der har læst bøgerne - ville være bedre at filmene var lavet som en slags illustration til bøgerne. At man havde holdt sig helt tro til forlægget, i stedet for at begynde at lave alle mulige ændringer for at få ændringerne til at passe sammen. Så havde det været helt i orden, at mange detaljer ikke havde givet mening for dem, der ikke havde læst bøgerne og at pacingen og skabelonen var endnu mindre Hollywood-agtig. Det havde givet fans af bøgerne bedre filmoplevelser og det kunne måske have givet andre lyst til at læse bøgerne, for bedre at forstå hvad der foregik.

Jeg siger heller ikke det altid vil være tilfældet. Der er jo masser af film baseret på bøger, som er helt anderledes og fungerer meget bedre end bøgerne. Jeg siger at der er forlæg der er så store at vi som helhed ville være bedre tjent med at filmatiseringerne fungerede som illustrationer til bøgerne, end at de blev mast ind i Hollywood-kasser. Et andet eksempel kunne være Ringenes Herre eller måske Narnia. Jeg er helt klar over at det ville give mindre biografsalg og at det dermed ikke kommer til at ske fuldt ud (Ringenes Herre i de forlængede udgaver er dog noget i den retning) - blot at jeg er blevet klogere ift. at bruge dette kritikpunkt mod filmatiseringer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/04-11 11:47 
RJK>
Et andet eksempel kunne være Ringenes Herre

Det kan godt være, jeg lyder som en landsbytosse, når jeg siger det her, men: Filmene er 1000 gange bedre end bogen! Ringenes Herre noget af det tørreste fis, jeg nogensinde har forsøgt at læse. Jeg kunne simpelthen ikke finde motivation til at komme det hele igennnem. Den virker så meget bedre, når det hele er blevet kogt ned til noget brugbart. Hvis filmene også brugte 90% af tiden på at forklare, hvor hvad ligger og hvem, som er i familie med hvem, ville jeg nok hellere lytte til et Nik&Jay album end jeg ville se dem.
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 18/04-11 12:04 
Killer Bean 2>
Filmene er 1000 gange bedre end bogen! Ringenes Herre noget af det tørreste fis, jeg nogensinde har forsøgt at læse.

Damn, så må bøgerne være kedelige, for jeg synes at filmene er noget af det tørreste fis, jeg nogensinde har forsøgt at se (og jeg skriver 'forsøgt', da jeg er begyndt på dem 2 gange og faldet i søvn begge gange!)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 18/04-11 12:06, rettet 18/04-11 12:07 
Killer Bean 2>
Ringenes Herre noget af det tørreste fis, jeg nogensinde har forsøgt at læse.

Total Jakogi stun!

Alt det jeg holdt mest af ved bøgerne var udeladt eller pillet i filmene. Så det tørre fis er det jeg elsker ved trilogien.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 18/04-11 12:12 
RJK>
Var det ikke filmene du kritiserede? :)

Jo, men det stykke du citerer er jo taget fra et følgende indlæg hvor jeg prøver at gøre rede for forskellen mellem filmene og bøgerne ud fra den baggrund at jeg i virkeligheden ikke kan udtale mig om bøgerne.

De ting jeg tager udgangspunkt i er ting som fans af serien accepterer som almene fakta og må derfor formodes at være en del af den originale historie i bogform også.


Mht. din kommentar på hvorvidt filmene kan stå på egne ben uden at man har læst bøgerne synes jeg især det er noget der præger de tidligere film (uden at kunne huske dem i detajler, mener jeg især at Fønixordenen og Flammernes Pokal bærer ekstremt meget præg af denne svaghed), og jeg kan godt se det interessante i en film der blot fungerer som illustration til bogen (det må filmatiseringen af 1984 f.eks. kunne siges at være, den giver INGEN mening overhovedet hvis man ikke har læst bogen!), men synes ikke det er det Harry Potter-filmene forsøger at være. De er bare reelt dårlige. (og ja, man kan sikkert mene at jeg ikke kan udtale mig om det uden at have læst bøgerne, og man vil sikkert have ret, men jeg kan slet ikke se hvad der skulle kunne redde dem :))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig