X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anbefaling af sci-fi TV serie


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/06-06 16:23 
Der blev tidligere efterlyst sci-fi bøger her på P:R.
Og lige for tiden er jeg fantastisk underholdt af en sci-fi TV serie, så hvorfor ikke anbefale den til jer andre nørder :-)

Battlestar Galactica - se den!

Det er den nye "re-imagined" version jeg tænker på. Har aldrig set den gamle.

Miniserien, første sæson og halvdelen af anden sæson er u... Se hele indlægget
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
54 emne(r).
1 2 > »

Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/06-06 16:23 
Der blev tidligere efterlyst sci-fi bøger her på P:R.
Og lige for tiden er jeg fantastisk underholdt af en sci-fi TV serie, så hvorfor ikke anbefale den til jer andre nørder :-)

Battlestar Galactica - se den!

Det er den nye "re-imagined" version jeg tænker på. Har aldrig set den gamle.

Miniserien, første sæson og halvdelen af anden sæson er ude på DVD.
Det hele kan købes på iTunes, og de nyeste afsnit kan endda downloades lovligt på hjemmesiden: http://www.scifi.com/battlestar/downloads/podcast/index.html
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 17/06-06 18:18 
Da du spurgte mig forleden, troede jeg du mente den originale serie :) (men hvem er Beano lige?)

Kender godt den nye serie og er 100% enig (for en gang skyld ;))... helt fantastisk og kan varmt anbefales herfra også!

Har dog kun set mini-serien fra 2003 og sæson 1 på DVD, men S2 skal også hentes hjem snarest.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/06-06 19:02 
Hmm jeg afslører vist ikke det store, hvis jeg siger at Beano er en viperpilot, der dør på et tidspunkt.

Jeg havde i hvert fald ikke lagt mærke til ham før :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/06-06 00:48, rettet 18/06-06 00:55 
Jeg har ikke set så meget af den gamle Battlestar Galactica, men den nye til halvdelen af anden sæson. Vil tilknytte mig jeres begejstring, for den kom virkelig bag på mig, og er nu blandt de bedste sci-fi-serier, jeg har kendskab til. Indenfor sit "menneske vs cyborgs/androider/whatever"-tema mindes jeg faktisk ikke at have set noget meget bedre. Alene seriens brug af lyd i rummet, fortæller hvor seriøs en sci-fi-serie den er, IMO. Battlestar Galactica ligger så langt fra Star Trek, at den er en direkte forfriskende afveksling (da jeg forinden havde set en hel del af den seneste Star Trek-serie Enterprise).

Næsten lige så højt på min liste må være http://www.axelmusic.dk/productDetails/024543202455]Space Above And Beyond[/LINK]" target="">Space Above And Beyond, jeg så på dansk tv i løbet af gymnasietiden. Blev desværre droppet efter første sæson af vistnok - for seernes vedkommende - åndssvage produktionsårsager (desværre må mange gode serier jo lide en krank skæbne på trods af høje seertal).

Min egen ubetingede favorit må være http://www.axelmusic.dk/list?searchstring=Farscape&searchMediaType=1&searchType=narrow&search=S%D8G]Farscape[/LINK]" target="">Farscape. Den fangede mig fra begyndelsen med sin skøre kombination af komik, originalitet og troværdigt dukkedesign, som jeg synes fungerer fint nok her sammen med CGI (er normalt ikke tilhænger af begge dele brugt i samme produktion). Må snart få taget mig sammen til at hente det sidste af 3. sæson og resten hjem på dvd (der kom fire samt en miniserie).

Så kan man vel heller ikke komme udenom http://www.axelmusic.dk/list?searchstring=Firefly&searchMediaType=1&searchType=narrow&search=S%D8G]Firefly[/LINK]" target="">Firefly, der senere blev til den fan-motiverede film http://www.playright.dk/forumemne.php?id=19641#259231]Serenity[/LINK]" target="">Serenity. Sci-fi som dette er også lidt af en sjældenhed.

Derudover er der http://www.axelmusic.dk/list?searchstring=andromeda&searchMediaType=2&searchType=narrow&search=S%D8G]Gene Roddenberry's Andromeda[/LINK]" target="">Gene Roddenberry's Andromeda som jeg har set de ti første afsnit af på dvd. Den virkede lovende så jeg skal med garanti have fingrene i mere. Med fem sæsoner ude er der nok at gå igang med :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 18/06-06 10:41 
"The Visitor" blev vist på TV2 for nogle år siden og selvom den var kort, så var den genial :D
Adam McArthur forsvinder i Bermuda Trekanten og 50 år senere styrter han ned med en 'UFO' - i de 50 år har han været forsøgskanin for 'små grønne mænd' og det lykkedes ham at flygte - de mange tests gav ham visse evner som han havde tænkt at bruge for menneskehedens bedste... Men da myndighederne nok ikke vil forstå hans hensigter, er han på evig flugt...

The Visitor
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
nerosnerosSkrevet 18/06-06 21:57 
Åh ja og så er der jo den legendariske V serie fra 1983. The Reptilian Invasion! Jeg prøver i øjeblikket at finde dem billigt på dvd. Der er vist også en ny remake på vej til år 2007. Glæder mig.

Link fra Imdb.
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 18/06-06 23:40 
SkyblazeR>
Næsten lige så højt på min liste må være http://www.axelmusic.dk/productDetails/024543202455]Space Above And Beyond[/LINK]" target="">Space Above And Beyond, jeg så på dansk tv i løbet af gymnasietiden.

Du er min nye bedste ven. jeg så det meste af den i sin tid og har prøvet her flere år efter at finde den igen, fordi jeg husker den som mere end almindeligt interessant.

Jeg havde dog noget af en hurdle at overkomme: Jeg kunne ikke huske titlen. Det nærmeste jeg kunne komme var noget lignende TV2s fordanskede titel ("Rummet år 2167"), men det hjælper ikke meget, når originaltitlen trods alt er noget anderledes.

Takker. Den skal indkøbes næste gang der er penge i kassen.
NaieraNaieraSkrevet 18/06-06 23:41 
Jeg så den også i sin tid og syntes temmelig godt om den. Den led dog en del under, at den bare sluttede.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 18/06-06 23:58 
Jeg er så lidt i den modsatte grøft mht. Space Above And Beyond. Den indeholder mange fine, selvstændige afsnit, men som serie fejler den lidt, efter min mening. De fleste afsnit er mest som enkeltstående missioner uden interessant udvikling i seriens historie eller univers. Men bestemt værd at købe for sci-fi-fans, hvis prisen er fordelagtig. God stemningen, forholdsvis interessante figurer og udmærket skuespil.

Havde sjovt nok også meget svært ved at finde frem til den.

V var godt nok uhyggelig, men nu var jeg heller ikke så gammel, da jeg så den :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 01:12, rettet 19/06-06 01:13 
Jmog>
Jeg kunne ikke huske titlen. Det nærmeste jeg kunne komme var noget lignende TV2s fordanskede titel ("Rummet år 2167"), men det hjælper ikke meget, når originaltitlen trods alt er noget anderledes.

Ditto problem her :)

Lige pludselig forsvandt serien fra TV2. "Den holdt nok kun en pause". Så skete der ikke mere, indtil jeg en dag faldt over en meget bekendt serie på http://www.imdb.com/title/tt0112173/]IMDb[/LINK]" target="">IMDb, ellers var det på http://www.episodelist.com/site/index.php?go=shows.view&show_id=39]Episode List[/LINK]" target="">Episode List. Hvis jeg ikke tager fejl, var det den dyreste sci-fi-serie pr afsnit dengang. Jeg husker i hvert fald at jeg aldrig før havde set en sådan overbrug af CGI i en tv-serie.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 01:41, rettet 19/06-06 01:43 
jaes>
De fleste afsnit er mest som enkeltstående missioner uden interessant udvikling i seriens historie eller univers.

Det er noget tid siden jeg har set serien, men jeg mindes det samme, og alligevel ikke. Godt nok var det enkeltstående missioner, men derigennem sker der mig bekendt en interessant udvikling af de enkelte personer - altså igennem deres indre kamp i kampen mod fjenden (jo mere de lærer deres fjende at kende). Det var vist seriens største tiltrækningskraft for mit vedkommende. Jeg har det lidt på samme måde med den nye Battlestar Galactica, men jeg finder den noget mere fuldendt (sikkert fordi dén fortsatte efter 1. sæson :)).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/06-06 11:04 
Jeg synes da, at BSG er én af de mest fortløbende serier, jeg kan komme i tanke om. Lige bortset fra 24 Timer naturligvis :-)

Selv de afsnit hvor hovedhistorien bliver afsluttet i samme afsnit, bygger på figurernes løbende udvikling og er krydret med "indslag" fra de løbende historier, f.eks de overlevende på Caprica, Gaius og Nr. 6, det politiske spil, de forskellige faste cylonfigurer osv.

Sci-fi Channel genudsender i øvrigt anden sæson for tiden, så hvis man kan kun har set første halvdel på DVD, har man chancen nu.
Og hvordan det?

http://www.channelchooser.com/ som også har Sci-fi Channel.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 19/06-06 11:07 
SeventhSun>
Jeg synes da, at BSG er én af de mest fortløbende serier, jeg kan komme i tanke om. Lige bortset fra 24 Timer naturligvis :-)

Snakker vi konstant plotudvikling, kommer vi ikke uden om Babylon 5 - et af de bedste eksempler på udvikling af både historie og figurer over alle fem sæsoner. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 16:22, rettet 19/06-06 16:23 
SeventhSun>
Jeg synes da, at BSG er én af de mest fortløbende serier, jeg kan komme i tanke om. Lige bortset fra 24 Timer naturligvis :-)

Absolut, og derfor jeg finder den mere fuldendt end SAAB (med de mere selvstændige afsnit, men også forrygende karakterudvikling).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 16:44, rettet 19/06-06 16:55 
Jeg fik slet ikke nævnt http://www.axelmusic.dk/productDetails/043396138032]Odyssey 5[/LINK]" target="">Odyssey 5, hvor Peter Weller (Robocop) er lige så cool som han var i http://www.imdb.com/title/tt0114367/]Screamers[/LINK]" target="">Screamers. Det siger heller ikke så lidt at manuskriptforfatteren er Manny Coto (Enterprise, 24). Den er over i retning af X-Files og Threshold (sidstnævnte kører på TV2 for tiden).

Jeg advarer lige, for det er endnu en "Hey produktionshold, vi dropper sgu Space Above And Beyond efter 1. sæson, selvom den blev nomineret til fire Emmyer og alle er vilde med serien. Vores CGI-folk er helt udbrændte og det var alligevel for dyrt for selskabet at lave serien. Lad os stoppe mens den er på toppen...". :/

Odyssey 5 nåede ikke engang igennem 1. sæson, men blev droppet efter afsnit 14. Afsnit 15-20 var lavet (!) og blev vist få år senere på vistnok Sci-Fi Channel. Det resulterede så i at hele serien kom på dvd (thats the spirit!).

Men seriøst. Et pilotafsnit der indledes ude i rummet med en håndfuld NASA-folk, der kredser rundt om jorden, mens U2's A Beautiful Day hamrer ud af højtalerne - dét er vel alt der skal til for at cementere begyndelsen på en fantastisk dommedags sci-fi-serie ;) Alt for fantastisk til at stoppe så uindfriet som den gjorde...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 19/06-06 18:57 
7 days er også udemærket, men desværre noget ensformigt i længden...

"The U.S. government adapts technology from an alien spacecraft at Roswell and creates a device that can travel back in time seven days. When Washington is devastated by a terrorist attack, the need to find a capable pilot becomes essential and with time running out, only mental patient and ex-military man Frank Parker proves suitable."

Der sker noget forfærdeligt fx. en supervirus slipper løs - der efterforskes i hvorfor det skete - på 4.-5. dagen rejser Parker 7 dage tilbage for at forhindre det...

7 days
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 20:22 
Marvel-Man>
"The Visitor" blev vist på TV2 for nogle år siden og selvom den var kort, så var den genial :D

Så den forresten også, men mindes det var på et lidt ukristeligt tidspunkt at den blev sendt, så jeg fik ikke set den fra begyndelsen (det tidspunkt ville dog ikke have rørt mig idag :)). Roland Emmerich havde vist i øvrigt en finger med i seriens kvalitet. Lidt ligesom (den undervurderede?) First Wave - kører hver torsdag aften på TV2 Norge - der sikkert ville have været crap uden Francis Ford Coppola som executive producer.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
jaesjaesSkrevet 19/06-06 20:53, rettet 19/06-06 20:56 
SkyblazeR>
Threshold.

Hvordan kunne jeg misse den, og nu er den snart slut :(

Er den god, og er tirsdag 00.25 den faste sendetid?

Brugte i øvrigt lidt tid på at undersøge, hvad der findes af interessante sci-fi-serier for nylig, og jeg kan da lige poste de serier, som ikke er nævnt. Har ikke set dem endnu, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten, men de virker lovende efter hvad folk siger om dem. Mener de alle fås på DVD.

Sliders:
http://www.imdb.com/title/tt0112167/

Dead Zone:
http://www.imdb.com/title/tt0281432/

Quantum Leap:
http://www.imdb.com/title/tt0096684/

The 4400:
http://www.imdb.com/title/tt0389564/

Og så vil jeg gerne fremhæve Dark Skies, som TV2 sendte for nogle år tilbage. Konspirationsteori i sci-fi-tøj er godt :)
http://www.imdb.com/title/tt0115151/

EDIT: Dark Skies er forresten ikke ude på DVD :/
NaieraNaieraSkrevet 19/06-06 21:30 
Jeg kunne rigtig godt lide Dark Skies, men jeg syntes bare at den led frygteligt meget under X-Files-syndromet, med at den bare HELE tiden fortsatte, uden at man fik en sk*d at vide. Den slags serier er spændende, men alt kan ikke forblive en hemmelighed i 117 afsnit...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 21:30, rettet 19/06-06 21:32 
jaes>
Er den god, og er tirsdag 00.25 den faste sendetid?

Både ja og nej (TV2's sendetider skifter jo fra det familielivsagtige til det helt ukristelige - Threshold lå vist på 22-et-eller-andet i begyndelsen, hver tirsdag er det i hvert fald ;)).

Jeg synes de første pilotafsnit af Threshold var ret spændende, men hvad ville ikke være det med et tema som "den 4. dimension". Overordnet virker den inspireret lidt for meget af Odyssey 5, som jeg havde set forinden. Derfor blev jeg ikke selv fanget helt så meget af Threshold i de senere afsnit. Dog nok til at jeg ikke ønsker at misse den tirsdag aften/nat :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NaieraNaieraSkrevet 19/06-06 21:34, rettet 19/06-06 21:37 
Hvad for noget Battlestar Galactica er godt at starte med? Såen helst noget der ikke koster en plovmand før man overhovedet har tjekket serien ud ;) Serierne virker spændende, men jeg ved ikke om det er de nye (og hvad for nogen af de nye!) eller den gamle man skal starte med.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 21:59, rettet 19/06-06 21:59 

Kører vist stadig på TV3? En forsvunden gruppe af folk i fortiden vender tilbage til nutiden fra outer space med superkræfter, og så går der ged i samfundet. Beverly Hills 9349872930874, nu som sci-fi-serie med Mulder og Scully-agtigt. Af de afsnit jeg har set, var der et enkelt jeg ikke glemmer, men herefter tabte jeg gradvist interessen for serien (nok mest måske fordi jeg ikke kan tage TV3 og skulle have optaget serien andetsteds). Det afsnit jeg ikke glemmer hedder (hurtigt tjek på Episode List) Life Interrupted. En af hovedpersonerne havner i en alternativ verden på jorden, og fatter ikke brikker af hvad der foregår. Mindede mig lidt om filmen The Butterfly Effect.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/06-06 22:07, rettet 19/06-06 22:08 
Naiera>
Hvad for noget Battlestar Galactica er godt at starte med?

Så ville jeg klart starte med http://www.axelmusic.dk/productDetails/BATTLE]miniserien[/LINK]" target="">miniserien, hvor det hele begynder (altså i den nye serie - orkede ikke selv at følge op på den gamle, men læste informationen på http://www.scifi.com/battlestar/]scifi.com[/LINK]" target="">scifi.com for at blive lidt up-to-date om forskelle og ligheder).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/06-06 00:57 
Naiera>
... men jeg ved ikke om det er de nye (og hvad for nogen af de nye!) eller den gamle man skal starte med.

Der er to serier. Den ene er gammel, og her snakker vi mere end 20 år gammel.

Den anden startede som 2 x 1,5 times afsnit, lavet som en hyldest i anledningen af den oprindelige series 25 års fødselsdag i 2003.
Det er dem der hedder The Mini Series, og de er starten på det hele, dem skal man klart se.

Derefter kommer sæson 1 og 2. Tredie sæson skulle gerne gå i luften til oktober.

Det er en re-imagined serie. Det vil sige grundideen er den samme, det samme med mange af personerne, men den fortæller historien forfra med nye detaljer osv.
Lidt lissom den nye Batman film ift. de gamle vel sagtens.


Alle afsnit kan sikkert downloades som TV rips, og jeg er faktisk lidt i tvivl om hvorvidt det er ulovligt.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
JmogJmogSkrevet 20/06-06 07:24 
Selv hvis de ikke var udgivet på DVD (hvilket de er), så ville det stadig være ulovligt. I hvert fald i Danmark. Bor man i Malmø, så er reglerne mildest talt anderledes. Der kan du stort set downloade hvad som helst af film, serier og musik lovligt, bare du sletter det igen, efter du har set/hørt det.
NaieraNaieraSkrevet 30/06-06 23:54, rettet 30/06-06 23:57 
Så fik jeg set mini-serien og den gamle film. Førstnævnte kunne jeg rigtig godt lide, men den gamle film var nok lidt noget hø, så selvom hele TV-serien koster kun 150,- hos Axel, så springer jeg lige over den ;)

Jeg har bestilt første sæson af den nye TV-serie hos Play. Det virker lidt dyrt at købe de næste sæsoner, men nu jeg for længst er færdig med Next Generation på DVD, så er der altså et sci-fi behov der skal opfyldes. Jeg kan ikke leve udelukkende af anime og "live action" film.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 02/07-06 01:06, rettet 02/07-06 01:09 
Dyrt? Sæson 2.5 koster vist det samme som sæson 1 og er kun to episoder kortere. Det er ikke ligefrem det der vælter budgettet.

Men glæd dig. Det er nok det bedste scifi siden Babylon 5. Og der _er_ ikke noget bedre scifi end Babylon 5 :-)

Jeg har i øvrigt lige bestilt Oddyssey 5 for et øjeblik siden. Havde aldrig hørt om den før den blev nævnt her i tråden, så jeg glæder mig til at opleve den. Derefter går jeg nok igang med at købe Stargate fra begyndelsen. Har egentlig set til og med sæson 8, men nu vil jeg altså have ordentlig billedkvalitet og 5.1 lyd. Rigtig mange af episoderne kan også tåle et gensyn. "Wormhole Xtreme"-episoden er faktisk værd at købe hele sæson 4 for.
NaieraNaieraSkrevet 02/07-06 01:19, rettet 02/07-06 01:30 
Jmog>
Dyrt? Sæson 2.5 koster vist det samme som sæson 1 og er kun to episoder kortere. Det er ikke ligefrem det der vælter budgettet.

Jeg synes det koster rigeligt, men nu var det jo også kun en kommentar baseret på min nuværende økonomiske formåen, og ikke en generel observation omkring priser på TV sci-fi generelt.

Er der en billigere måde at opleve noget Babylon 5 på, end at smide penge efter hele første sæson? Jeg fandt noget hos DVD Pacific der virker brugbart. Det lader til at være piloten + noget mere.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 02/07-06 02:12 
Piloten (som ikke er episode 1 i sæson 1) er ikke specielt interessant i forhold til selve sæsonen. Langt fra. Du vil næppe kunne lide den særligt meget medmindre du på forhånd har set sæsonen og er glad for karaktererne.

Den anden (In The Beginning) indeholder massive spoilers, og bør ikke ses før man er kommet forbi sæson 4, så den ville jeg også holde mig fra.

Der er desværre ikke en billigere måde at komme igang med serien end at købe første sæson. Men tro mig, det er 350 kroner der er givet godt ud. Jeg har aldrig set en bedre TV-serie i mit liv. Første sæson er fornøjelig opbygning og derefter kører det bare derudad med ét sammenhængende plot. Sæson 3 er ikke så meget episoder, som det er en film med 22 pauser. Nu fik jeg aldrig anmeldt videre end sæson 1 ovre på GC men sæson 2 og tre ville begge have fået 6 stjerner hvis jeg havde.

Sæson to ville svinge mellem 5 og 6 stjerner med en lille overvægt mod 6. Sæson tre ville blot få 6, fordi vores skala ikke går til 7 ;-). Sæson fire og fem er solide 5'ere.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/07-06 09:14, rettet 02/07-06 09:16 
Jeg vil lige komme med en smule Bab5-kritik.

Hvis ikke jeg var blevet presset til at se videre end sæson 1 med høje løfter om at det nok skulle blive bedre, tror jeg ikke jeg havde fortsat. Sæson 1 er altså noget tung i det, og når man ser på helheden (jeg har set sæson 1-4) er det bare en meget meget lang intro til de efterfølgende sæsoner, som heldigvis er bedre.

Sæson 1: Ok, men ikke noget specielt i forhold til hvad jeg ellers har set af sci-fi-serier.
Sæson 2: Bedre, mere sammenhængende plot
Sæson 3: En tand bedre endnu
Sæson 4: Så er vi ved at være der! Det hele falder på plads i en mægtig episk fortælling!

Så vidt jeg har forstået, kan man hoppe fra serien efter sæson 4, da sæson 5 foregår efter hovedplottet, som afsluttes i 4.

EDIT: Hvilken Bab-sæson har i øvrigt den største cliffhanger-sæson-afslutning? Som jeg husker det, er det klart sæson 3.
NaieraNaieraSkrevet 02/07-06 12:54 
Jmog>
Der er desværre ikke en billigere måde at komme igang med serien end at købe første sæson. Men tro mig, det er 350 kroner der er givet godt ud.

Første sæson koster heldigvis kun £18 hos Play, fandt jeg ud af i nat.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 02/07-06 20:39 
Hyakotake>
Så vidt jeg har forstået, kan man hoppe fra serien efter sæson 4, da sæson 5 foregår efter hovedplottet, som afsluttes i 4.

Det kan man godt, men jeg havde ingen betænkning ved at købe sæson 5 efter at have set sæson 4. Jeg måtte bare have mere.

Og selvom den ikke er nær så interessant som de tidligere sæsoner, så er seriens afsluttende episode "Sleeping in Light" intet mindre end fantastisk. For så lang en serie er det imponerende, at de kunne runde den af med maner, men det gør de så sandelig.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 30/03-09 21:32, rettet 30/03-09 21:35 
Jeg har set en del Star Wars: Clone Wars (2008) episoder på det sidste, og er blevet så glad for den, at jeg vil hævde at det er noget af det bedste der er kommet ud af universet.

Serien er målrettet et relativt ungt publikum og er derfor ret sort/hvid når det kommer til præmisserne (ligesom filmene!?), men evner alligevel at komme ind på mere "voksne" emner. Ofte er det klonernes selvforståelse og moral der med held udforskes.

Det er både Space Opera, episk krig og udforskning af fremmede livsformer og planeter. Det bliver en anbefaling herfra.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
XiwanaXiwanaSkrevet 31/03-09 00:17, rettet 31/03-09 00:26 
Jeg blev også vældigt positivt overrasket over serien. Den dog stadig langt fra tegnefilmsseriens niveau. Det, der er mest irriterende ved denne nye version, er de fuldstændigt overgearede danske stemmer - men de forsvinder jo, så snart serien udkommer på dvd.

Serien er faktisk allerede begyndt at blive udgivet i små bidder med 4 episoder i hver udgivelse - jeg venter dog spændt på en "complete season"-udgave!
[inspirational quote here]
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 31/03-09 00:27 
Jeg er så heldig at have mulighed for at se den med de engelske stemmer - jeg kunne kun forestille mig at de danske ødelægger den fuldstændigt!

Tegnefilms serien skulle efter sigende være rigtigt god, men det er selvfølgelig også Genndy Tartakovsky, der står bag, så det kan vel ikke undre nogen :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
XiwanaXiwanaSkrevet 31/03-09 00:40 
Tegnefilmsudgaven er simpelthen fantastisk!

Den eneste anden nyere serie, der er i liga med denne serie, er Peter Chungs fremragende "Aeon Flux" - men den behøver vel næppe nogen yderligere introduktion, vel :)
[inspirational quote here]
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 24/01-10 21:58, rettet 24/01-10 22:00 
Jeg har smugkigget på Caprica (via syfy.com), der foregår ca 60 år før hændelserne i Battlestar Galactica. Her begynder menneskeheden så småt (underdrivelse) at skabe avancerede "sjælelige" robotter. Jeg frygtede at Caprica ville malke videre på BSG-successen uden at bevare den "essens", der fik BSG til at hæve sig mindeværdigt over alt muligt andet sci-fi.

Caprica indeholder alt, hvad jeg havde håbet, og fører BSG videre i tilsvarende ånd, bare på et mere "jordnært plan". Jeg tror, at den serie har potentialet til blive for "real sci-fi", hvad Ghost In The Shell opnåede indenfor anime.

Jeg kan tage (meget) fejl, men det var også bare lige mit umiddelbare (førstegangs)indtryk af Caprica.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/01-10 23:40 
Så du har set noget af tv-serien? Jeg har kun set Caprica "The Movie" (men jeg har ikke researchet om det reelt bare er de 2 første afsnit, der er klippet sammen, som det ses nogle gange).

Den er godt nok MEGET anderledes end BSG-sæsonerne - den har et helt andet fokus. Jeg har ikke helt besluttet om jeg har lyst til at se mere, især efter den helt gudsjammerlige slutning på BSG (det gik jævnt ned ad bakke stort set hele vejen gennem de 4 sæsoner, for virkelig at blive smidt ud over en bundløs kløft til sidst, puuha).
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/01-10 01:15, rettet 25/01-10 01:15 
Hya, hvad tænker du helt specifikt på med et andet fokus?

Jeg har smugkigget trailers mv. Der kan ses hele afsnit på Syfy.com af Caprica, men de er desværre geografisk låst. Den nye pilot, der lige har haft premiere i USA, er de to første afsnit - en lidt kortere, men stort set identisk udgave af "The Movie" fra april 2009. Jeg ved ikke lige, hvad de har klippet ud i den nye pilot. Der er pt. købt 19 yderligere afsnit ifølge diverse kilder.

Jeg synes slutningen på BSG var lige lovlig "ambitiøs", men jeg tør ikke konkret nævne hvad, af frygt for at spoile. Caprica fortsætter i samme ånd, IMO. Det centrale fokus virker intakt, synes jeg: Det her eksistentielle halløj med om sjælen er overført/findes i de her "virtuelle avatarer" eller "robotter". Og det med "én almægtig/alvidende gud" fra BSG er også intakt.

Eric Stolt(z) ser forresten ud til at være på hjemmebane med sin "entusiasme" fra Fluen 2... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NaieraNaieraSkrevet 25/01-10 01:49 
Hyakotake: Du tager fejl. Slutningen på BSG var rigtig, rigtig god.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 25/01-10 05:07 
Er det ikke en smagssag?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/01-10 10:40 
Jo, og jeg SYNES den var fågging forfærdelig! Så er det sagt!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/01-10 10:50 
SkyblazeR>
Hya, hvad tænker du helt specifikt på med et andet fokus?

De dybere spørgsmål er som du siger intakte - sjæl / mono- vs polyteisme osv. men der er ekstrem forskel på at følge den sidste rest af menneskehedens rejse i en anspændt kamp mod overlegne robotter til at følge en post-pubertets-unge, der nærmest af vanvare opfinder Cylons.

Det jeg finder så anderledes er "skalaen"... men det er jo kun dømt ud fra Caprica the Movie, så det kan være det ændrer sig længere fremme i serien.
NaieraNaieraSkrevet 25/01-10 12:53 
Hyakotake>
Jo, og jeg SYNES den var fågging forfærdelig! Så er det sagt!

Hvorfor det? Var det ikke det serien lagde op til hele tiden? Lukkede den ikke serien godt?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GakuGakuSkrevet 25/01-10 15:03 
SPOILER...




Serien har meget fokus på mysterier, så her er et nogle af dem som jeg ikke fik svar på

Kara
Hvor fra kendt Kara's far "Musik er vejen til jorden"
Hvem genskabt Kara
Hvorfor blev hun genskabt to gange, og hvad skulle version 3 lave på den falsk jord
Hvordan forsvandt hun i sidst afsnit?
Hvordan kunne hun lave billeder af den nova som var over The Temple of the Five, før det var sket

The Temple of the Five
Hvad havde lagt en "film" ind af "the final five"
Hvem udløser nova'en over planet

Musik er vejen til jorden
Hvem spille musikken som vækkede "the final five"

Baltar
Hvordan overlever han eksplosionen i piloten
Hvorfra fik han visioner med nummer 6

Roslyn
Hvor kom hendes visioner fra
hvorfor kunne hun til sidst kun få visioner, når de var i ftl

Visioner
Hvor kunne forskellig folk se visioner om operahuset
Hvorfor havde den falsk jord og jorden samme stjernebilleder


Hvis man svarer "gud gjorde det" bliver man trykket 5 point og sendt tilbage til start.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/01-10 15:46, rettet 25/01-10 15:53 
Det er uundgåeligt at spoile lidt nu, for jeg endte med at se piloten (Caprica), så læs videre på eget ansvar...

Hyakotake>
De dybere spørgsmål er som du siger intakte - sjæl / mono- vs polyteisme osv. men der er ekstrem forskel på at følge den sidste rest af menneskehedens rejse i en anspændt kamp mod overlegne robotter til at følge en post-pubertets-unge, der nærmest af vanvare opfinder Cylons.

Det "pubertetsagtige" var jeg heller ikke helt vild med i begyndelsen, men jeg synes, at piloten senere tager en anden og mere moden drejning, der minder om det dybereliggende tema fra BSG. Jeg håbede nu også, at Caprica ville kunne stå på egne "politiske" ben uden at forvente den helt samme "BSG-action".

At hun "opfinder" cylons er måske så meget sagt. Hun følger måske nærmere i fodsporene på sin arrogante fars (Stolte Erics) vision. Han opfandt - svjhf - selve den virtuelle anordning, som hun brugte til at "skabe" den her præ-virtuelle-cylon.

Faren sætter så "prikken over i'et" eller "sjusker" sig til at få hendes virtuelle, bevidstfulde avatar over i en fysisk krop. Det er her, at jeg mener Caprica kan matche eller hæve sig over BSG.

Jeg var meget overrasket over den slagkraft, der kunne opleves i flere scener, måske mest i det øjeblik, hvor Adamas forfader møder sin rædselsslagne datter igen i form af en virtuel avatar.

Det jeg finder så anderledes er "skalaen"... men det er jo kun dømt ud fra Caprica the Movie, så det kan være det ændrer sig længere fremme i serien.

Jeg tror netop man skal passe med at bedømme "The Movie" som et enkeltstående værk, da den jo så endte med at blive de to første afsnit. Men jeg må indrømme, at slutningen på piloten også efterlod mig med en blandet (metal)smag i munden. Jeg håber ikke, at serien udvikler til at blive en "børnevenlig robotserie". Men det sker vel næppe.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/01-10 15:52, rettet 25/01-10 15:56 
Gaku>
Baltar
Hvordan overlever han eksplosionen i piloten
Hvorfra fik han visioner med nummer 6

Han er den almægtige/alvidende "gud", de alle snakker om - eller ikke...dunno. :) Det er længe siden, jeg har set BSG-piloten, så jeg husker kun at 6 "beskyttede" ham med sine lange lemmer... :D
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NaieraNaieraSkrevet 25/01-10 17:53, rettet 25/01-10 17:55 
Ja, det er ret tydeligt at Baltar overlever fordi sekseren beskytter ham.

Gaku>
Hvem spille musikken som vækkede "the final five"

Den spillede selvfølgelig bare inde i deres hoveder, så de kunne blive ført hen til det samme rum på Galactica. Det behøver ikke være så indviklet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/01-10 19:32 
SkyblazeR>
Jeg håber ikke, at serien udvikler til at blive en "børnevenlig robotserie". Men det sker vel næppe.

Altså, jeg hæftede mig da specielt ved, at der dårligt gik 10 sekunder før der var bare patter med :-D Så helt en børneserie er det nu nok ikke.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at de droppede deres åndssvage ed "Frak". Det skærer simpelthen i ørerne hver gang de siger det... og de bruger det 100% som vores engelske "Fuck" - sågar "Motherfrakker". Gods, det lyder kavt!
DarkenDarkenSkrevet 25/01-10 19:47 
og Farscape brugte "frell" (hvordan de ellers ville stave det). Jeg synes det er ok kompromis, for at kunne bande lidt i tv serier :)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
54 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig