X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

NEED HELP, vvs råd!!! Haster.


Svar
DarkenDarkenSkrevet 10/06-06 00:05 
Okies jeg er kommet lidt i knibe.
mit bad afløb og mit håndvask afløb, går sammen et sted ned i gulvet og ud af samme rør i samme vandlås/rist/gulv afløb.
Det har det med af blive stoppet engang i mellem, og efter et råd jeg fik brugte jeg Kaustisk Soda. Første gang jeg gjorde dette, da den stoppede første gang efter jeg havde købt lejligheden, virkede dette perfekt ned ved den der vandlås ting (som var RIGTIG skidt)

Godt så, her forleden var afløbet til badet ved at stoppe til (det tog længere og længere tid for at vandet løb ud.

Her begik jeg så en stor fejl, jeg kunne se der var vand i afløbet og (pga tidspress da jeg skulle på arbejde) hælt jeg noget soda direkte i afløbet og tændte for vandet, lod det løbe lidt, slukkede og tog på arbejde.

Nu er skaden så at afløbet er helt stoppet, og det er lige som at sodaen er "hærdet" nede i røret (som forresten er af metal), kan ikke hælde mere vand på da der allerede nu lægger en go sjat. Har stukket en skruetrækker ned og rode rundt, og det virker som om at pulvet sidder fast. (kan langs kanterne lige som føle at jeg kan "grave i det")

Hvad pokker gør jeg, hvis der overhovedet er noget jeg kan gøre inden jeg ringer efter en vvs mand?

Er desperat, så hvis der er nogen der har nogle råd må I meget gerne komme med dem.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Zzap!Zzap!Skrevet 10/06-06 00:11 
Hvis det er fordi der er for langt ind til stedet hvor proppen sidder så ret en metalbøjle ud og hug til i den indtil der er hul igennem (en metalbøjle er fleksibel, men stadig stiv nok til at den ikke giver efter).
Born to kill space
DarkenDarkenSkrevet 10/06-06 00:21 
problemet er ikke længere proppen. Men at soda er hærdet i afløbt.. har lige checket efter og det er det der er sket, da jeg har kunne grave noget af sodaen fri, og jeg har ikke den fjerneste ide om hvad jeg kan gøre for at opløse dette.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Zzap!Zzap!Skrevet 10/06-06 00:29 
Det var nu også soda proppen jeg mente. Hvis du kan grave lidt i den, må du kunne arbejde dig langsomt igennem ved at stikke i den med noget der kan nå. Men mindre du har hældt en hel pose i, kan jeg ikke forstille mig at det kan være så svært at komme igennem.
Born to kill space
JinkJinkSkrevet 10/06-06 00:39 
Du har ladet vandet stå i timer mens du har været på arbejde? Hvis det er tilfældet ville jeg prøve at hælde mere vand ned i, selvom du siger det ikke er muligt(få det gamle vand ud og hæld nyt i).
Hvis det ikke virker kunne du prøve at hælde noget stærk syre derned, men der skal du så være klar over at der kan ske nogle reaktioner og det kan sprøjte.
DarkenDarkenSkrevet 10/06-06 00:53 
takker prøver vandet først da det er lige det jeg kan klare.
at grave er no go, skrue trækkeren kan kun lige når ned igennem hullerne, jeg kan ikke få noget op igennem.

og ja i min naivitet lod jeg det stå, da jeg var så optimistisk at tro at det ville klare proppen og så blive skyllet ud bagefter =(
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Zzap!Zzap!Skrevet 10/06-06 00:55, rettet 10/06-06 00:57 
Syre tror jeg er en lidt farlig ide, prøv med opvaske sæbe først, det har også en opløsende effekt på kaustisk soda.

Det gælder måske bare om at få det øverste lag løsnet så vandet kan komme ind og gøre sit job.
Born to kill space
King ChaosKing ChaosSkrevet 10/06-06 08:26 
Ok, Benny. Du skal ikke hælde syre i. Det er generelt en dårlig idé at blande base og syre "i hånden".

Hvis du ikke allerede har forsøgt det, kan du hælde meget varmt vand i afløbet, MEN vær opmærksom på at kombinationen af vand og kaustisk soda får temperaturen i røret til at stige ret voldsomt. Det betyder små mængder vand af gangen, og at du ikke har hovedet i nærheden når du hælder. Du ved selvfølgelig at kaustisk soda er stærkt ætsende og at du derfor skal bruge gummihandsker og ALDRIG må bruge det i kombination med en "svupper".

Jeg kan ikke garantere dig at det varme vand virker. Klumpen er formodentlig hård som sten, så når du får din VVS-mand ud for at løse problemet vil han sikkert anbefale at du for eftertiden bruger flydende afløbsrens, hvis du absolut skal hælde kemikalier i afløbet. ;)
Per SPer SSkrevet 10/06-06 09:46, rettet 10/06-06 11:52 
Man bør - opløse - kaustisk soda i vand - inden - man hælder det i afløbet. Som King Chaos også gør opmærskom på, så skal man være yderst forsigtig med at hælde vand på.

Det du har lavet er desværre en klassisk "brøler" fejl, så hvis det kan trøste lidt, så sker det ret tit. Selvom det havde hjulpet hvis du havde kigget på brugsanvisningen. ;)

Hold dig til flydende afløbsrens fremover, og gør dig selv den tjeneste at hælde en sjat (1 deciliter) i én gang om ugen. Vent til du går seng, så det kan virke hele natten uden større risisko for at afløbet bliver brugt.

Om morgen koger du en liter vand som du så (forsigtigt) hælder i afløbet. Så belaster man afløbet mindst muligt og risikoen for en kemisk reaktion er minimal.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
DarkenDarkenSkrevet 10/06-06 14:59 
er lige stået op og har fjernet så meget vand fra afløbet som muligt og hældt kogende vand på, det har taget en del af det, nu tror jeg at den er nede til bunden af røret (tror!), hvor den et eller andet sted drejer af og fiser videre (kan ikke mærke det dernede). Er igang med at koge en kande til og så håber jeg på det bedste.
Jeg er lidt fortrøstningsfuld over det er en kendt fejl, især når man så har en masse råd man kan hente =)

Jeg havde læst brugsforvirringen, men valgte så (fordi jeg er uintelligent vel =D ) bare at hælde det ned og på komme vand oven i.

For at gøre min weekend endnu bedre, var jeg til firma fest i går hvor jeg blev så solskoldet på arme og ansigt at jeg har fået de der blærer, plus jeg forstuvet min fod i en af aktiviteterne (volleyball)... så har pææænt nederer på og vil gerne i bad inden jeg finder udaf hvilket sygehus jeg skal tage til nu jeg bor i ishøj (råd fra vagtlægen)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
DarkenDarkenSkrevet 10/06-06 15:11 
Før var jeg altid træt og deprimeret, så prøv't jeg elkoger, nu har jeg det meget bedre, tak elkoger....

Folkens, skulle I nogensinde komme i nærheden af ishøj, har jeg kolde bajser og cola på køl.

Lige som børn der brænder nallerne, har jeg vist også lært min lektie.

Jeg takker mange gange, jeg smutter i bad og finder mig et sygehus (lige efter min GBA er ladet op ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/07-06 17:19, rettet 21/07-06 17:20 
Så er det hos mig den er gal :(

Kun få dage efter at badeværelset ser ud til at være helt færdigt stopper afløbet. Det er kun sket én gang i de 4 år jeg har boet her, så jeg frygter lidt, at det er alle mulige fliseklæb/fugemasse/spartel-rester der stopper det. Sidst det stoppede pillede jeg risten af (det er ikke den i badet den er gal med, men "hovedafløbet" hvor både håndvasken og badets vand løber ud gennem) og gav den med svupperen. Det virkede. Problemet bliver ydermere kompliceret af, at mureren i sin iver efter at gøre det solidt er kommet til at sætte risten fast med fliseklæb.

Jeg har efterhånden hældt halvanden liter afløbsrens i fordelt på 5 timer, men det virker ikke som om det hjælper det mindste. Jeg har nået at bruge badet to gange inden det stoppede til, ved ikke om det har noget at skulle have sagt mht om det kan være rester fra byggearbejdet der stopper det
TLTLSkrevet 21/07-06 17:29 
Måske er det hår der stopper det. Prøv med "afløbsrenser". Sådan en af metal der er er formet som en sammenpresset fjeder. Jeg har lånt en i min boligforening, men hvis du bor i hus skal du nok selv ud og købe en, eller låne af naboen..
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/07-06 17:44 
Jeg har prøvet at rode dernede, men det føles ikke umiddelbart som om det der stopper sidder så man kan nå det. Desuden kan jeg ikke rigtigt få noget større derned pga risten :/
King ChaosKing ChaosSkrevet 21/07-06 17:55 
Jeg vil tro TL mener sån en rensefjeder spiral som nedenstående link peger på. Det kan du nå langt med... bogstaveligt talt :D

Jeg fatter ikke at din murer har forseglet risten, det kommer der da kun problemer ud af. Jeg ville nok un-forsegle den. Men det er da tumpet.

Hvis fjolset så også har læsset affald derned, ja så er det jo lige til at græde over. Mørtel/cement i afløbet er en killer :(

Rensefjeder spiral
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/07-06 17:59, rettet 21/07-06 18:03 
Men den ting du linker til... Hvor meget kan sådan en klare? Den ser jo umiddelbart lidt fesen ud, men skindet kan jo bedrage :)

Med hensyn til forsegling af risten, yup, det er dårlig stil :( Heldigvis er han en af mine venner, så han kommer ud og kigger på det i morgen. Hvis det viser sig at være helt af helvede laver han det om, selvom jeg selvfølgelig helst havde været foruden alt besværet.

Jeg ved med sikkerhed at der ikke er hældt mørtel og den slags direkte deri*. Jeg var selv tilstede under hele forløbet, men jeg tænker stadig at der kan være en masse små stykker der er røget deri når vi f.eks. har vasket gulvet inden vi lagde fliser og den slags. Måske?

* Den slags var jeg nemlig selv med nede og hælde direkte i kloakken, i ly af nattens mørke :)
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/07-06 09:05 
Den er selvfølgelig til sæbe, fedt og hår-boller. Og du kan ikke få den igennem hullerne i risten alligevel. Men når han og fixer risten har du en bedre chance ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig