X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

360 update gav dvd upscaling


Svar
3of193of19Skrevet 08/06-06 13:28, rettet 08/06-06 13:29 
Faldt lige over den nyhed på dreisechzig.net. Dashboard updatet giver mulighed for at 360 upscaler dvd'er hvis man bruger VGA kablet. Har lige hugget Sørens VGA kabel og smidt Spider-Man 2 i 360'eren og det er da en sand fryd at se DVD på den måde uden alle de irriterende scaling artefakter man plejer at få på en 720p projektor. Desværre kan jeg så kun se region 2 på 360'eren, men det er da lækkert alligevel. Godt jeg købte en tysk special edition af Serenity forleden. Så må jeg vist bare købe en region 2 af Brokeback Mountain også ;). /joke, venter til HD-DVD udgaven :)
HeroldHeroldSkrevet 08/06-06 13:44 
Orv, så bliver jeg næsten nødt til at finde et VGA-kabel et sted, så jeg kan prøve det.

Hvordan kan det egentlig være at man kan se et HD-signal fra spil, og ikke fra film via komponent?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 08/06-06 13:51 
Lyder godt... men jeg går udfra at PAL film stadig hakker via VGA 60hz?
NaieraNaieraSkrevet 08/06-06 13:52 
Det manglede da også bare, nu mulighederne jo tydeligvis var i hardwaren fra starten. Så vidt jeg har forstået, er det heller ikke en skod-afspiller, på samme måde som den første Xbox, så det rent faktisk er en brugbar løsning, hvis ikke man vil smide lidt gysser på en ordentlig opskalerende afspiller.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 08/06-06 13:58 
Beano>
Lyder godt... men jeg går udfra at PAL film stadig hakker via VGA 60hz?

Nej, det er også blevet rettet. Lagde ikke mærke til noget hakkeri i de hurtige sekvenser i Spidey 2
3of193of19Skrevet 08/06-06 14:00 
Herold>
Hvordan kan det egentlig være at man kan se et HD-signal fra spil, og ikke fra film via komponent?

Det er Macrovision der forbyder DVD at blive opskaleret men kun hvis komponent bruges. Ved VGA er det i orden af en eller anden årsag.
BeanoBeanoSkrevet 08/06-06 14:07 
3of19>
Nej, det er også blevet rettet. Lagde ikke mærke til noget hakkeri i de hurtige sekvenser i Spidey 2

Kanont - det vil jeg da lige teste i aften ;)
DeluxScanDeluxScanSkrevet 08/06-06 18:04 
Opskalere...? Til 720p, eller hvor'n?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HeroldHeroldSkrevet 08/06-06 18:30, rettet 08/06-06 18:32 
3of19>
Det er Macrovision der forbyder DVD at blive opskaleret men kun hvis komponent bruges. Ved VGA er det i orden af en eller anden årsag.

Ligger den beskyttelse i maskinen? Jeg har hørt noget om at de første skiver ville komme uden beskyttelsen, for at gavne salget, men det kan være jeg husker forkert - måske er det regionerne jeg tænker på.

Edit: Quoten skulle lige med.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
3of193of19Skrevet 08/06-06 18:53 
DeluxScan>
Opskalere...? Til 720p, eller hvor'n?
Til hvilkensomhelt opløsning du sætter din 360 til når VGA er tilsluttet.
3of193of19Skrevet 08/06-06 18:56 
Herold>
3of19>
Det er Macrovision der forbyder DVD at blive opskaleret men kun hvis komponent bruges. Ved VGA er det i orden af en eller anden årsag.

Ligger den beskyttelse i maskinen? Jeg har hørt noget om at de første skiver ville komme uden beskyttelsen, for at gavne salget, men det kan være jeg husker forkert - måske er det regionerne jeg tænker på.

Edit: Quoten skulle lige med.

Du foveksler Macrovision med det der HD-DVD/Blu-ray nedskalering ved ikke digital signaloverførsel (AACP eller noget i den stil).
Macrovision ligger på stort set alle DVD-er. Og jeg tror nok at Microsoft som "hæderlig" hardwareproducent stort set er tvangsindlagt til at acceptere det (ligesom regionslås).
JmogJmogSkrevet 08/06-06 19:44, rettet 08/06-06 19:48 
På HD-DVD og Blu-ray er det HDCP-beskyttelse, der er omdrejningspunktet. Filmene kan kodes med HDCP og hvis de er det, så kan de kun outputtes over HDMI med HD-opløsning (720p/1080i/1080p) eller i en sær hybrid opløsning over component (960*540 over component).

Indtil videre har de fleste studier dog tænkt sig at vente med at kode deres HD-udgivelser med HDCP. I Japan vil de ligefrem officielt vente fire år, så folk kan få tid til at udskifte deres displays med nogen der er HDCP-kompatible (alle med HDMI-port og de fleste med DVI).

Der _er_ dog enkelte amerikanske studier, der vil bruge HDCP fra starten. Universal har i hvert fald endnu ikke (som en af de få) meldt ud at de lader være.

Og så er der også muligheden for, at det slet ikke bliver nødvendigt at få fat i HDCP-kompatible displays. Macrovision har netop udviklet en ny kopibeskyttelse, som skulle være lige så effektiv som HDCP, og som virker over analoge forbindelser (såsom component). Studierne er efter sigende _meget_ interesserede i den. Hvis den går hen og bliver standard (og ikke degraderer billedet som DVD macrovosion gør), så er der intet at bekymre sig over. Det er dog stadig kun et måske og ikke skrevet i sten.
NaieraNaieraSkrevet 22/07-06 00:19 
Nu fik vi prøvet en 360er med et VGA kabel på et HDTV, men det ser da ærligt talt ikke voldsomt meget bedre ud, end 576p på den efterhånden ret gamle og lidt billige DVD-afspiller, som vi plejer at bruge. Er der noget der skal indstilles Xboxen? Det lyder ikke sådan på det første emne, men der var godt nok ikke nogen synlig forskel, på 640*480 og 1366*768...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 22/07-06 00:54 
Nu er min dvd afspiller også ret crap, Denver fra Netto (dog med progressive component), så det var måske det der gjorde forskellen så tydelig for mig. Specielt i menuerne er det nemt at se forskel.
Eller måske er scaleren i dit HDTV bare bedre end den i min 720p projektor...
NaieraNaieraSkrevet 22/07-06 01:19 
Det sidste er også det jeg tænkte måske var årsagen. Det er ikke mit TV, men det er et af de nyere fra Samsung, som, så vidt jeg kan huske, har kostet en pæn slat penge.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KalicolaKalicolaSkrevet 22/07-06 11:33 
spørgsmål: Jeg købte et VGA kabel til min 360er for nogle måneder siden, prøvede det og det hele stod mega uskarpt, og herinde siger i allesammen at det er det bedre? hvad gør jeg forkert? er der nogle instillinger som jeg har overset på xboxen eller hvad?

Mit tv er et 42t plasma HD tv, og jeg satte VGA kablet til RBG indgangen i tv'et
For The Love Of The Game
NaieraNaieraSkrevet 22/07-06 12:31 
Det er ret godt klaret, hvis du har sat et VGA kabel til en normal RGB indgang...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KalicolaKalicolaSkrevet 22/07-06 12:41 
den hedder RGB når jeg slår om på den, og det er ikke en scart indgang, det er sådan en computer agtig indgang? Ja, jeg er ikke expert i hvad de kabler og indgange hedder
For The Love Of The Game
NaieraNaieraSkrevet 22/07-06 12:43 
Ja, det er også RGB der kommer igennem VGA-kablet, men man plejer nu bare at kalde det VGA.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KalicolaKalicolaSkrevet 22/07-06 14:50 
jeg har lige prøvet kablet igen. Det viser sig at når jeg plugger et andet kabel i 360'eren, så stiller den selv screen settings tilbage til 640x480. Det var derfor det hele var meget slørret. så jeg satte opløsningen op igen, og nu ser det sgu meget godt ud... Jeg syntes dog ikke at forskellen på VGA og Component er sønderligt stor, faktisk har jeg svært ved at se forbedringen :-/
For The Love Of The Game
NaieraNaieraSkrevet 22/07-06 15:15 
Det er heller ikke rigtig meningen, at der skal være nogen forskel på component og VGA, i hvert fald ikke mht. spil. Begge signaltyper er analoge. VGA skulle give opskalering ved DVDer, men det er så spørgsmålet om skærmen ikke kan gøre det ligeså godt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KalicolaKalicolaSkrevet 22/07-06 18:12 
I det mindste har de forbedret det med lyden... På de fleste film var lyden lidt bagud. Det er den heldigvis ikke mere
For The Love Of The Game
SonicSonicSkrevet 04/08-06 21:04 
Lige et hurtigt spørgsmål her.
Jeg har nu lagt mærke til flere DVD'er, hvor billedet bliver vist i 4:3 istedet for 16:9. Dette er jo ikke særligt smart på et widescreen tv, da det er træls med sorte kanter ude i begge sider (højre og venstre).
Jeg bruger et VGA kabel til min X360. Er der ingen måder man kan få den til at fylde hele billedet ud på?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
NaieraNaieraSkrevet 04/08-06 22:22 
Ikke uden at strække eller zoome, og ingen af de to ting kan anbefales at gøre.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SonicSonicSkrevet 04/08-06 22:49 
Well ok, så må man jo leve med, at ens gamle "non widescreen" DVD'er har et letterbox-agtigt udseende :(
Parental Advisory: Explicit Lyrics
NaieraNaieraSkrevet 04/08-06 22:53 
Du kan godt sandsynligvis zoome med dit fjernsyn, men du må gøre op med dig selv, om det er værd at kigge på.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 06/08-06 22:58 
Sonic>
Dette er jo ikke særligt smart på et widescreen tv, da det er træls med sorte kanter ude i begge sider (højre og venstre).

Lige for at komme med et fremragende eksempel på hvorfor der ikke bør "gøres noget ved det":

Har du været i biografen fornylig? Set en film i formatet 1.85:1? Det svarer stort set til samme format som dit widescreen tv. De har altid sorte barrer i siderne.

"WTF??", tænker du sikkert, men den er skam god nok. Film som Saving Private Ryan, Indiana Jones-filmene, Shrek og flertallet af alle biograffilm... har sorte barrer i siderne. Du lægger bare ikke mærke til det i de fleste biografer, fordi de dækker barrerne med enten tæppet der bliver trukket for, mekanisk afmaskning ("sorte plader") eller slet og ret ingenting (Empire Bio f.eks.).

Så biograferne udnytter faktisk kun hele lærredet, når filmen er skudt i 2.35:1, som er det format biograflærredet er i. For dit vedkommende, så _kan_ du vælge at udnytte hele din skærm, men på bekostning af, at det hele ser ud af helvede til. Og her vil jeg vælge at være så arrogant at mene, at hvis nogen mener "det ser da fint ud når man strækker", så har de altså ikke en brik forstand på billedkvalitet.

Det er i øvrigt ikke kritik, de det da er en stor fordel ikke at være kræsen. Så kan man jo få fornøjelse ud af næsten alt :-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig