X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dolby Pro Logic m.m


Svar
jaesjaesSkrevet 29/05-03 19:43 
Lige er par surround sprg.:

- Er Dolby Pro Logic I og II kompatible, så man får surroundlyd i DPL II-spil, selvom forstærkeren kun understøtter DPL I?

- Hvilket surround-format sender tv-stationerne i?
RJKRJKSkrevet 29/05-03 19:58 
jaes >
- Er Dolby Pro Logic I og II kompatible, så man får surroundlyd i DPL II-spil, selvom forstærkeren kun understøtter DPL I?

Ja og nej. Du får i hvert fald ikke DPLSII-agtig lyd, men svjv skulle du få noget der svarer til DPLSI (men det er jo et vidt begreb).

- Hvilket surround-format sender tv-stationerne i?

Stereo. Derfra er det op til hver enkelt udsendelse, hvordan den bruger lyden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 29/05-03 20:09, rettet 29/05-03 20:11 
RJK >
(men det er jo et vidt begreb).

Gider du nævne et par eksempler?

Stereo. Derfra er det op til hver enkelt udsendelse, hvordan den bruger lyden.

Hvad er det mest normale?

Jeg overvejer nemlig at købe en forstærker der kun understøtter DPL og DD, og vil helst ikke snydes for SR-lyd i de spil og TV-programmer der understøtter det.
At SR-lyden så evt. ikke er optimal gør mindre.
RJKRJKSkrevet 29/05-03 20:20 
Nogen kan ikke lide at høre det her, men det er min sikre overbevisning.

(Analog) surroundlyd er en dødssejler. Det er et system lavet til Star Wars omkring 1980 og det er totalt forældet.

Uanset hvad Nintendo måtte påstå om DPLS2, så er det mere af det samme. Denne gang er alternativerne bare så gode, at der ikke er mange andre end Nintendo selv, der tror på det.

Jeg tror der er DPLS1-understøttelse i alle digitale surroundforstærkere, så du kan ikke gå galt i byen. DPLS2 får du ikke, men værdien af det er til at overse.

Sats i stedet for hellere på at den digitale del (Dolby Digital/DTS) er i orden - det er kvaliteten og det er fremtiden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 29/05-03 21:33 
Takker.
Så kan jeg vidst roligt bestille forstærkeren...
KoludaKoludaSkrevet 29/05-03 21:43, rettet 29/05-03 21:44 
RJK >
Sats i stedet for hellere på at den digitale del (Dolby Digital/DTS) er i orden - det er kvaliteten og det er fremtiden.

ENIG!

Dolby Prologic II er bare en forbedring af en forædlet format.

DD er klart det mest brugte, men DTS bliver heldigvis mere og mere brugt.

Gå heller ikke så meget op i 6.1 og 7.1 kanalers sound, men gå hellere efter en "BEDRE" 5.1 ,da det er her du får mest for pengene.
RJKRJKSkrevet 29/05-03 21:58 
Jeg er ikke DTS-fanatiker, men lad være med at købe noget, der ikke understøtter dette. Det ville være fjollet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 29/05-03 22:09, rettet 29/05-03 22:10 
Jeg kan da godt røbe hvilke SR-sæt jeg overvejer at købe, hvis I lover ikke at grine ;D

Det bliver nok et Creative Console 5500.
Den understøtter kun DD og DPL, og lyden skulle kun være acceptabel, men jeg har ikke råd til et bedre nu, og får det nok ikke forløbig.
Men på et tidspunkt skal jeg sikkert have en "rigtig" forstærker, eller et bedre sæt.
AmbyAmbySkrevet 30/05-03 08:30, rettet 30/05-03 09:43 
Lidt OT, men stadig inden for lyd :)
Jeg skal have skaffet mig et forlænger-scartkabel, så jeg kan skifte mellem konsoller omme foran fjernsynet. Så vidt jeg har forstået vil det være en god idé at "tage" lyden ud i et selvstændig stik, så man kan slutte den til anlægget.
Men giver dette nogle problemer hvis man slutter f.eks. xbox med advanced scart kabel til, som allerede har en digital udgang ?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RJKRJKSkrevet 30/05-03 09:11 
Nej. Der er selvfølgelig både digital og analog (stereo) lyd ud.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 30/05-03 11:18 
Jeg synes nu faktisk at PL2 er meget fedt. I hvert fald en del bedre end alm. PL. Tænk på at man får 5.1 lyd i stedet for 4.0 lyd som ellers er i begrænset frekvensområde i surround kanalen!
Desuden er PL2 bagudkompatibel, eller så at sige. Jeg tror vist nok at 24 timer udsendes i PL, men det lyder sgu fedt nok i PL2!

Men udover det, så er DTS klart at satse på, det ville være dumt ikke at gøre!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
MajorPMajorPSkrevet 30/05-03 11:30 
Hvis nogle skal ud og investere i et par surround højtallere, så kan jeg klart anbefale Z-680, har haft meget glæde af dem, ligesom mange andre.
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
jaesjaesSkrevet 30/05-03 11:37 
Dem har jeg også hørt rigtigt godt om. Specielt til prisen skulle de være suveræne...
RJKRJKSkrevet 30/05-03 14:38 
Azalon >
Tænk på at man får 5.1 lyd i stedet for 4.0 lyd

Om det så var 100.10, så gjorde det ikke den store forskel. Det er stadig udtrukket af et 2.0 signal, med alt hvad det indebærer af "støj", frekvensopdeling, overlap osv.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 30/05-03 14:58, rettet 30/05-03 15:01 
MajorP >
Hvis nogle skal ud og investere i et par surround højtallere, så kan jeg klart anbefale Z-680, har haft meget glæde af dem, ligesom mange andre.

Jeg købte et sæt Z-640 i den tro at jeg ville kunne få ordentlig lyd til mine konsoller.

Skuffet blev jeg dog da jeg fandt ud af at det på med dem kun var muligt at få Dolby Pro Logic lyd, da de ikke indeholder en optisk indgang.

Det kan heller ikke svare sig at bruge dem med en ordentlig forstærker (ved at snitte kablerne til og føre dem direkte ind i en forstærker) da center højtaleren og sub'en sidder sammen så det ikke er muligt at skille dem fra hinanden.

Derfor endte det for nyligt med at jeg benyttede mig af et af Electronic Worlds fødselsdags tilbud, og købte en Sony home theater sæt, som understøtter ALLE formater, og har en krystalklar lyd.
Vote Ficus!
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 30/05-03 15:29 
RJK >
Det er stadig udtrukket af et 2.0 signal, med alt hvad det indebærer af "støj", frekvensopdeling, overlap osv.

Ja, men er det ikke der er det "smarte" ved? At man får 5.1 ud af et 2.0 signal!!
Det er jo udviklet for relativt kort tid siden, dvs at matrix-encodningen formentlig er en del bedre en ved alm. Pro Logic!
Selve decodningen er jo fastlagt, så alt hvad der kommer af overlap og fnidder afhænger af hvor godt encod'et materialet er!
Desuden er der ikke nogen frekvensopdeling udover LFP ved sub'en!

Dolby.com: A Listener's Guide To Pro Logic II
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
jaesjaesSkrevet 06/06-03 22:44 
Kender nogle Dantax DVS 2500?

Det fåes i Føtex til 1799,- og skulle angiveligt indeholde DVD-afspiller, receiver der understøtter DD og DTS, samt højttalere.

Det kan umuligt spille særlig godt, da det vidst ikke en gang er på tilbud, men jeg er alligevel lidt nysgerrig :)

Link til PDF-fil
tastasSkrevet 07/06-03 01:58 
Efter jeg lige (med hjælp herfra) har fået mit dolby digital til virke istedet for Dolby Pro Logic, vil jeg i hvert fald sige, at du skal gøre hvad du kan få at få DD i stedet for DPL.
Forskellen er meget stor.

Anyway, måske ikke så teknisk indlæg, men bare lige et råd fra én som er blevet klogere over de sidste par dage :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
ckruseckruseSkrevet 07/06-03 19:25 
Hvis du kan få et surround anlæg med DVD til 1799, så er det måske lidt for faretruende billigt.. Du skal op på en 4000 før du får noget ordentligt, ellers snyder du dig selv. :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig