X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

360 garanti?


Svar
anarchoianarchoiSkrevet 01/06-06 09:06 
Hej

Jeg har for nyligt købt en Xbox 360 i ElGiganten. Da sælgeres spurgte om jeg havde overvejet en "udvidet garanti/forsikring" sagde jeg hurtigt nej tak da tænkte at jeg ikke skulle være en del af deres forsikrings fup numre. Been there done that :)

MEN, så sidder man også læser om alle de maskiner der er gået i stykket og blevet sendt retur. Jeg har også læst om nogle der var enormt kede af ikke at have købt en "udvidet garanti", eftersom deres maskine nu var gået i stykker og det ville koster en mindre formue at få den repareret.
Jeg kan se at der står på xbox's hjemmeside at der er 90 dages garanti.
Hvordan og hvorledes er det her i DK? Gælder vores 2 års garanti regel pludseligt ikke længere eller hvad?
Hvad sagde jeg nej til i elgiganten? En speciel microsoft xbox garanti udvidelse, eller en El giganten "fup" garanti.

Jeg er ret nernøs for familiens nye medlem.

/A
HeroldHeroldSkrevet 01/06-06 09:48 
Hvor ser du det med de 90 dage på Xbox-siden? Er det den danske?

Ifølge den danske købelov har du 2 års reklamationsret, hvilket betyder at hvis din Xbox eller andet elektronisk udstyr går i stykker inden for to år, så kan du få manglen rettet. Det første halve år fungerer som en "garanti" - hvilket betyder at det formodes at fejlen var der allerede ved købet. Resten af tiden, skal du "bevise" at du ikke selv har lavet den - eller noget i den stil.

De såkaldte udvidede forsikringer tæller oftest også hvis din Xbox 360 falder ned i akvariet, og med mindre det sker, er de oftest spild af penge, med mindre de dækker en længere periode.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
anarchoianarchoiSkrevet 01/06-06 10:02 
Nu kan jeg ikke lige finde det igen, men jeg er stødt på det flere gange. Og jeg læste også på et forum om en (ikke dansker) der ikke havde tegnet en udvidet forsikring. Hans maskine var så gået i stykker (efter de 90 dages garanti), og han skulle nu betale en mindre formue i reperation. De andre på forummet sagde til ham at det var da også for dumt han ikke havde tegnet en ekstra forsikring.
Så jeg tænkte at det var en speciel Microsoft Xbox 360 Officiel ekstra forsikring jeg måske havde valgt fra, istedet for Elgigantens "tab dit maskine i et akvarie og kør den over med en bulldozer bagefter og vi dækker stadig" garanti.
HeroldHeroldSkrevet 01/06-06 10:08 
Reglerne er også anderledes i udlandet, men her i Danmark har du _altid_ 2 års reklamationsret (ikke garanti) på et nyt produkt. :) Du kan aldrig været stillet dårligere end loven tillader det - så ekstraforsikringer skal altid give dig mere end de to år du ellers har (fx. druknegaranti ;).
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
anarchoianarchoiSkrevet 01/06-06 10:16 
reklamationsret / garanti? Forskellen er?
Kan det så ikke være at hvis maskinen begynder at fryse konstant som man har hørt mange problemer om, så er den pludseligt ikke længere dækkes af reklamationsretten, men istedet garantien og så er det Microsofts 90 dages garanti der træder i kraft?
JmogJmogSkrevet 01/06-06 10:31 
anarchoi>
reklamationsret / garanti? Forskellen er?

Garanti = fejl opstår og de bytter uden problemer.
Reklamationsret = fejl opstår og du har ansvar for at bevise det ikke er din skyld.

Det er stort set hvad det dækker over. Som regel vil der ikke være større problemer med at få ting byttet under reklamation. Forretningen kan dog slippe afsted med det, hvis de vil.

Microsofts 90 dages garanti der træder i kraft?

Glem alt om de 90 dage. Det er en amerikansk ting og har ingen inflydelse på dig.
FizbanFizbanSkrevet 01/06-06 10:31 
Reklamtionsret:
Du har bevisbyrden

Garanti:
De har bevisbyrden
Spiller nu: Rocket League, World Of Warcraft
anarchoianarchoiSkrevet 01/06-06 10:36 
takker.

Men jeg har da også læst her på siden, om en der fik en defekt og han skulle kontakte Microsoft og ikke butikken der var købt i her i DK.

Jeg stoler ikke på Micro$ - og er bange for at de vil kræve at jeg skal bevise det ene og det andet.
HeroldHeroldSkrevet 01/06-06 10:44 
Garanti stiller dig bedre - der skal forhandleren bevise at du har ødelagt maskinen, før du ikke er dækket. De første seks måneder kan godt betragtes som garanti, men er reelt en udvidet reklamationsret.

Jeg har svaret på dit andet spørgsmål én gang før :) Du kan _aldrig_ været stillet dårligere end loven. Der er ingen der kan undertrumfe de to års reklamationsret du har, i tilfælde af at din maskine går i stykker (af sig selv).
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
anarchoianarchoiSkrevet 01/06-06 10:48 
Jeg håber ikke jeg virker som om jeg bare VIL være på tværs men :

Det er jo netop varmeproblemer der får mange 360'ere til at gå i stykker, og så vidt jeg har forstået så anklager microsoft dem bare for ikke at have sørget for ordentlig ventilation. Hvordan i hulen ville jeg nogensinde kunne bevise at jeg har haft min box stående med fin ventilation?
tastasSkrevet 01/06-06 11:07, rettet 01/06-06 11:31 
Du må vel bare sige at den har stået ventilleret nok, ved at henvise til at du har overholdt kravene oplyst i deres manual. Er der ingen krav i manualen, hvordan skulle du så være klar over at der var problemer med varmen (ud over hvad der vel betegnes som almindelig sund fornuft; stiller du den i en tændt ovn, er problemet jo nok selvforskyldt)?

I såfald er det jo Microsoft's egen skyld (hvis der ingen krav er, eller du har overholdt kravene), så må de jo selv bøde for deres fejl ved at give dig en ny X-box eller free of charge reperation.

Men eksempelvis:

Som sådan vil det jo blive ”ord mod ord”. Men det er netop der at garantien er bedre end reklamationsretten. Det er Microsoft som skal bevise at du har gjort noget galt. Det ”gavner” næppe deres argumentation at de selv henviser til at masser af andre maskiner har varmeproblemer, hvis du samtidig fastholder at du har overholdt de specifikation som de har selv har opstillet.

Fejlen må i såfald have været i maskinen fra købstidspunktet.

Modtager de en maskine med buler, flækker i kabinettet og løsedele inden i, et par måneder efter købstidspunktet er der jo nemmere for Microsoft at hævde at disse fejl ikke har været der fra start og altså må skyldes at køberen ”har tabt” x-boxen eller lignende og dermed selv har forårsaget problemet.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
HeroldHeroldSkrevet 01/06-06 11:55 
anarchoi>
Det er jo netop varmeproblemer der får mange 360'ere til at gå i stykker, og så vidt jeg har forstået så anklager microsoft dem bare for ikke at have sørget for ordentlig ventilation. Hvordan i hulen ville jeg nogensinde kunne bevise at jeg har haft min box stående med fin ventilation?

Jeg tror ikke det bliver et problem i DK :) Xbox'en er som så meget andet et stykke elektronik, og hvis du behandler den som alt andet elektronik, så er det ikke din fejl, hvis den går i stykker af sig selv. Du kan selvfølgelig godt tage den ud af TV-møblet, når du bruger den, men du skal ikke på nogen måde gøre noget særligt for at din maskine skal kunne fungere. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 01/06-06 12:03 
anarchoi>
Men jeg har da også læst her på siden, om en der fik en defekt og han skulle kontakte Microsoft og ikke butikken der var købt i her i DK.

Nej nej, du misforstod det. Microsoft er faktisk rigtig flinke når det gælder problemer med maskinerne. Du kan (og har ret til) at gå ned i forretningen og få den sendt til reparation/ombytning.

Eller

Du kan selv kontakte MS, som så sender dig en kasse til at sende den retur og ret hurtigt efter sender dig en helt ny. Ikke noget pis med reparation.

Så har man en defekt Xbox 360, er man faktisk rigtig godt stillet i DK. Det er en meget fin service, at man kan bytte direkte hos producenten.
anarchoianarchoiSkrevet 01/06-06 12:23 
Tusind tak for svar. Problemet kommer altså først til at opstår når garantien ikke gælder længere, men derimod reklamationsretten - dvs efter 6 måneder.
Jeg håber aldrig det kommer på tale, men jeg kan da snildt forestille mig at de siger at jeg ikke har sørget for at stille den et "rigtigt" sted, og hvis der er gået mere end 6 måneder siden købs dato vil de forlange at skal betale reperationen.
Paranoid? Måske, men det er ikke så mærkeligt efter jeg har læst alle de tråde om 360'ere der går i stykker og at Micro$ ikke vil høre på dem.
HeroldHeroldSkrevet 01/06-06 12:35 
Nej, der gives IKKE garanti ifølge den danske købelov. Der er 2 års reklamationsret, hvori de første 6 mnd er udvidede - det er vigtigt at skelne mellem garanti og reklamationsret, da det er to vidt forskellige ting.

Efter de 6 måneder burde der heller ikke være nogen forskel - du står bare med bevisbyrden, hvis der opstår tvivlsspørgsmål, og det gør der kun i de ekstreme tilfælde.

Altså - går din maskine i stykker i op til 2 år efter købet, så har du lovmæssigt ret til en reklamation - altså at få udbyttet eller repareret din vare. Og det at det er et alment kendt problem at maskinerne fryser stiller dig kun bedre, da det øger sandsynligheden for at fejlen har været der fra starten af.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CoreCoreSkrevet 01/06-06 12:50 
Nogle butikker/kæder tilføjer selv 6 måneder mere på den "udvidede reklamationsret", så den varer et år.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
DevcorDevcorSkrevet 01/06-06 12:50, rettet 01/06-06 12:51 
I kan ikke være sikre på at MS bare bytter defekte konsoller. I øjeblikket går der også noget længere tid end de 5 hverdage de reklamerer med en reperation / ombytning tager.

Jeg har hørt om et par stykker som fik en endnu mere defekt konsol retur, efter den var hentet af UPS og sendt til Irland(?)

Gå bare ned i butikken hvor den er købt, og forlang ombytning / reperation - det er ligeså godt, og butikkerne kan heller ikke længere undskylde sig med at de ikke har maskiner på lager, som de kan bytte med. Der er nok Xbox 360'ere til rådighed nu, på forhandlernes og distributørenes lagre.
WehnerWehnerSkrevet 01/06-06 12:50 
Jeg har lutter god erfaring med Microsofts service hvad garanti/reklamationsret angår. Har i tidens løb fået tilsendt 3 stk. af det gamle Xbox Live headset (som jeg havde et ret svagt samleled) - uden problemer.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 01/06-06 12:57 
At gå ned i butikkerne og få dem til at sørge for reparere maskinen vil kun forlænge processen, da man blander endnu et led ind i sagen. Det er jo ikke sådan at ekspedienten i EB lige tager maskinen med om i baglokalet og finder sin skruetrækker frem.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 01/06-06 13:00 
Min fætters 360'er lyste rødt her for noget tid siden, og efter at have læst en tråd her på PR, så kontaktede han MS og fik tilsendt den omtalte kasse. Ugen efter kom en ny 360'er med posten.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DevcorDevcorSkrevet 01/06-06 13:03 
Hos MS kan det snildt løbe op i en 3 ugers ventetid, inden man har sin konsol tilbage.

I butikkerne tager det noglegange ligeså lang tid, men ikke over en måned.

Skulle der ske det, at man får en defekt konsol retur fra MS, efter den har været til reperation hos dem, så er det lidt nemmere bare at gå ned i butikken, og fortælle hvad man lige har været igennem, og så forlange en ombytning dér.
HeroldHeroldSkrevet 01/06-06 13:05 
Du kan ikke forlange en ombytning sådan lige uden videre. De har ret til at reparere, hvis det er billigere for dem.

Maskinen skal igennem nøjagtigt samme led, hvis du afleverer den i en forretning, så du kan lige så godt kontakte Microsoft direkte. Det går i teorien stærkere.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
anarchoianarchoiSkrevet 03/06-06 15:19, rettet 03/06-06 15:33 
Tusind tak for alle disse gode svar.

Faktisk er problemet pludselig blevet aktuelt for mig:
Mit ene controllers højre directional button er begyndt at irritere mig efter jeg er begyndt at spille GRAW hvor den bruges meget. Den skal trykkes en smule hårdere ind, end de andre knapper.
Garantien dækker vel så her. Foreløbigt har jeg skrevet en mail til Microsoft om problemet, men jeg skulle måske i virkeligheden tage ned i Elgiganten? Sidstnævnte har jeg ikke så meget lyst til, da den elgigant jeg købte i ligger et godt stykke væk, og for det andet fordi jeg kan forestille mig dem være besværlige ;-)
HeroldHeroldSkrevet 03/06-06 17:00, rettet 04/06-06 14:03 
Reklamationsret - ikke garanti :)

Jeg tror du kan tage ned i enhver Elgigant - jeg mener de har landsdækkende service. Der er umiddelbart ingen grund til at de skulle være besværlige. Din controller er defekt, du skal have en ny - længere er den ikke. Jeg tvivler stærkt på at den skal sendes til reparation, testes eller noget som helst andet. Så det er bare afsted.

At henvende sig til Microsoft selv, er vist kun aktuelt hvis det er maskinen alene, det er galt med.

Edit: Rettede reklamtationsret til reklamationsret :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
amigaforeveramigaforeverSkrevet 03/06-06 23:06 
Herold>
Du kan ikke forlange en ombytning sådan lige uden videre. De har ret til at reparere, hvis det er billigere for dem.

Maskinen skal igennem nøjagtigt samme led, hvis du afleverer den i en forretning, så du kan lige så godt kontakte Microsoft direkte. Det går i teorien stærkere.

Efter forbrugerrådets tolkning kan du netop forlange ombytning, undtagen hvis det ikke er muligt eller påfører sælger urimelige store udgifter.

Forbrugerråd købelov
HeroldHeroldSkrevet 03/06-06 23:50 
Det ligger i "De har ret til at reparere, hvis det er billigere for dem." Jeg har været igennem den der mølle flere gange, godt nok med et tv, men med en maskine til 3000 er jeg ret sikker på at de har ret til at reparere - det er ikke småpenge.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CoreCoreSkrevet 04/06-06 00:44, rettet 04/06-06 00:46 
Herhjemme leveres al Microsoft af Boston. Disse har for nemheds skyld skruet et system sammen, så enhver forhandler i princippet bare kan ombytte en defekt tilbehørsdel til en ny med det samme.

Om forhandleren så er bekendt med denne løsning er så en anden sag, der er fatsvage ekspedienter alle steder ;)

Det kan dog også være at proceduren er anderledes hvis der er tale om en kæde der bruger centrallager (hvilket EB Games vist nok gør), eller udenlandsk indkøb.

Bostons forhandler-support>
Joypads mv. bundlet med konsoller, kan byttes med retailpakker og vil blive krediteret tilsvarende. Dette for at kunne bytte straks for kunden.


Det hele står under "RMA Support/Specielle regler for Xbox"
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HeroldHeroldSkrevet 04/06-06 14:03 
Får EB ikke alt deres fra UK?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 04/06-06 15:56 
Sverige så vidt jeg ved. Jeg kan også bekræfte, at det er langt nemmere for kunden at selv kontakte MS og arrangere en "pick-up". Som forhandler skal jeg igennem nogenlunde samme led, blot at jeg sender maskinen til mit hovedlager først, som så derefter udbytter hos MS. Det vil ALTID tage længere tid end at selv kontakte MS.

Og man har forøvrigt ingen ret til at få sin maskine ombyttet her og nu...
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Bede-xBede-xSkrevet 12/06-06 11:19 
DeluxScan>
Min fætters 360'er lyste rødt her for noget tid siden, og efter at have læst en tråd her på PR, så kontaktede han MS og fik tilsendt den omtalte kasse.

Jeg har lige sendt min 360 til reperation, men har ikke fået tilsendt nogen kasse.

Til gengæld kom de og hentede min maskine ved døren. Tilmed første hverdag efter jeg ringede.

Imponerende service.

Dog er jeg lidt bekymret, da jeg valgte ikke at smide harddisken med, fordi jeg ikke nænnede at skille mig af med mine savings.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DevcorDevcorSkrevet 12/06-06 12:26 
Hvis du ikke har fået nogen kasse tilsendt, hvad transporterer fragtmanden så maskinen i?

Har du en Premium, kan manglende harddisk ved retur til rep. resultere i returnering af maskine, uden udbedring af problemet. Har du en Core, så er det ligemeget med harddisk.
Bede-xBede-xSkrevet 12/06-06 14:21 
Devcor>
Hvis du ikke har fået nogen kasse tilsendt, hvad transporterer fragtmanden så maskinen i?

Jeg kom maskinen i en kasse.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig