X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anbefal en sci-fi-bog


Svar
jaesjaesSkrevet 25/05-06 17:24, rettet 29/12-09 09:10 
Der var en engang en lignende tråd, men den ser ud til at være forsvundet i harddisk-crashet.

Nå, men jeg er ved at være færdig med Neuromantiker/Neuromancer, som jeg er ved at læse for første gang. Inden jeg (muligvis) går i gang med næste bind i trilogien, kunne jeg godt tænk mig at læse noget sci-fi med en lidt lettere stemning, og gerne lidt humor. Ikke direkte en komedie, men måske noget henad bogverdenens svar på Star Wars (og ikke Star Wars-bøger, tak ;) ).

Jeg har læst meget lidt sci-fi, så jeg burde være nem at anbefale noget til. Dog ser jeg helst, at det er "nyere" sci-fi (ca. 1980 og frem), og at det er på dansk. Engelsk er også ok, jeg foretrækker bare at læse bøger på dansk.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 25/05-06 17:31 
Måske kan jeg lokke dig til at dele din mening om Neuromancer? Jeg har haft den stående på hylden i en del tid efterhånden, siden en kammerat anbefalede den for længe siden. Problemet er bare, at jeg efterhånden også har så mange andre bøger jeg gerne vil have læst, og jeg ved ikke helt hvor højt Neuromancer skal prioriteres.
jaesjaesSkrevet 25/05-06 17:49, rettet 25/05-06 22:01 
Det kan så kun blive en vurdering som selvstændig bog, da jeg som sagt ikke har læst så meget sci-fi. Jeg er dog stor sci-fi-fan mht. film, så det hjælper måske lidt på vurderingsgrundlaget. Men primært vurderet som en bog uden for genre, synes jeg den er ret god.

Måske lige 5-10% dårligere end jeg havde håbet, men det kan være tiden, der er vokset lidt fra den. Den føles lidt 80'er-agtig i sprogbrugen, men på den måde ældes mange bøger vel. Det føles bare mere markant i en sci-fi-bog, tror jeg. Nogle af teknologispådommene fra Gibsons side, er også skudt ved siden af, men mange af dem føles modsat friske endnu.

Gibson skriver godt, i en let stil, der sjældent bliver kedelig og overfladisk. Lidt af en bedrift egentlig. Det eneste skår i den retning er vel, at han en sjælden gang forfalder til det pompøse og det overdrevne billedsprog.

Plottet og stemningen er god, men man skal nok være sci-fi-fan for at nyde det fuldt ud. Jeg mangler ca. en femtedel, men indtil nu er det vel en 8/10-bog, hvis der skal limes en karakter på.
WehnerWehnerSkrevet 25/05-06 17:54 
Ikke for at komme og spille smartass, for jeg har aldrig fået læst Neuromancer-trilogien, men betegnes den ikke normalt som værende cyberpunk og ikke sci-fi?

Hvis det er tilfældet, og hvis det er den slags, du søger mere af, så kan jeg klart anbefale The Termination Node af Robert Weinberg og Lois Gresh.

Ellers kan dette indlæg ignoreres :)

Termination Node
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 25/05-06 18:04 
Som jeg ser det, er cyberpunk en undergenre af sci-fi, men det skal jeg ikke kloge mig for meget på.

Jeg søger i hvert fald ikke noget specielt i den retning, så er dit forslag indenfor de nævnte rammer, tager jeg med glæde i mod forslaget :)

Dog kan det være, at noget andet end cyberpunk i sidste ende får højere prioritet, for variationens skyld...
la0sla0sSkrevet 25/05-06 18:07 
Arthur C. Clarke skriver fint. Jeg ved ikke om Rama-serien er oversat til dansk. Den burde virkelig være det, for den er ret så god. Jeg foretrækker den over 2001-serien, men der er i hvert fald i begge serier nok at læse til to somre.

Go for Rama.
Hvad sker der?
KilroyKilroySkrevet 25/05-06 18:12 
Hmm, Rendevouz med Rama findes på dansk, men jeg tror det er den eneste.

Jeg kan anbefale en serie kaldet Necroscope. Den bevæger sig nu kraftigt ind på horror a la H.P. Lovecraft, men den er ganske god.
Kilroy Was Here
JAAJAASkrevet 25/05-06 19:21, rettet 25/05-06 19:30 
Ender's Game og efterfølgere af Orson Scott Card er helt fantastiske. Varmeste anbefalinger herfra.
HolisticHolisticSkrevet 25/05-06 20:05 
en anden serie der klart er anbefalelsesværdig er
Hyperion serien af Dan Simmons den består af 4 bøger
og er rendyrket science fiction + de er på dansk alle 4

en anden bog er stumper af Michael Marshall Smith
igen rendyrket SF men meget mere dyster og voldsom
helt klart en af mine all-time favoritter
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
DenverDenverSkrevet 25/05-06 21:53 
JAA>
Ender's Game og efterfølgere af Orson Scott Card er helt fantastiske. Varmeste anbefalinger herfra.

Cool, skulle selv lige til at anbefale den. Læste den på dansk for mange år siden. Tror nok den hedder Enders Strategi på dansk. Vidste faktisk ikke der var fortsættelser.
CoreCoreSkrevet 25/05-06 22:21 
Ikke en direkte anbefaling, da jeg tror at samtlige brugere herinde har læst den. Men på et forum som Play:Right, i en tråd som denne, så SKAL Djævlens Hule af Dennis Jürgensen nævnes ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 26/05-06 00:03, rettet 26/05-06 11:53 
Tak for de gode bud indtil videre. Hyperion er nok den bog/serie, som forløbig tænder mig mest, men de andre lyder også gode.

Djævlens hule er lov. Får helt lyst til at læse lidt Dennis Jürgensen :)

EDIT: Jeg er vist ikke videre god til at læse korrektur, uden at bruge flere forsøg, JürgenSEN...
millenniummillenniumSkrevet 26/05-06 08:09 
"Do androids dream of electric sheep?" af Philip K. Dick.

...den skal man da have læst. :-)
The medium is the message.
HolisticHolisticSkrevet 26/05-06 08:10 
Hyperion serien går du ihvertfald ikke fejl af, har efterhånden læst den en del gange, og vil gå så langt som at sige at den bliver bedre for hver gang.

det er en af de der man bare ikke kan lægge fra sig når man først er gået i gang.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
GakuGakuSkrevet 26/05-06 09:31 
Her er nogle anbefalinger(ved ikke om de findes på dansk) :

Vernor Vinge - "Fire Upon the Deep, a" og "Deepness in the Sky, a"
Jack Womack - Random Acts of Senseless Violence
Richard Morgan - Altered Carbon
Stephen Donaldson - "Gap into"-serien

og her er lidt old-school sci-fi

Alfred Bester - Stars My Destination, the (fra 1956) og Roger Zelazny - Lord of Light (fra 1967)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 26/05-06 14:07 
holistic>
en anden serie der klart er anbefalelsesværdig er
Hyperion serien af Dan Simmons den består af 4 bøger
og er rendyrket science fiction + de er på dansk alle 4

Vil klart tilslutte mig denne anbefaling. Jeg læser ikke meget science fiction, men Hyperions to tusinde og nogle sider var hurtigt slugt. Desuden kan de fire bind fås meget billigt, hvis man leder de rigtige steder. Købte mine for 150,- fra nye af.
元気ですか。
SeventhSunSeventhSunSkrevet 26/05-06 20:12 
Da jeg læste overskriften tænkte jeg med det samme: Hyperion serien.

Men da den lissom ER nævnt vil jeg anbefale Larry Nivens Ringverden, som Halo vist er ret meget inspireret af :-)

Ellers er der Sagaen om Det pliocæne Eksil af Julian May.
Første bog hedder Det Mangefarvede Land.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Zzap!Zzap!Skrevet 27/05-06 00:00, rettet 27/05-06 00:54 
Jeg forstår ikke rigtigt dit kriterium, med at det helst skal være skrevet efter 1980. Efter min mening var det netop her, at SF som litterær genre begyndte at falde i kvalitet.
Ikke dermed sagt, at der ikke er meget god SF der er yngre end 1980, men langt de fleste af genrens/skrivemetodens hovedværker ligger efter min overbevisning før den tid.

Jeg ved ikke om det måske har noget at gøre med at forfatterne føler sig overvældet af, at der efterhånden ikke er noget der ikke vil være muligt på eet eller andet tidspunkt, og de derfor simpelthen har svært at sætte grænserne og rammerne for et plausibelt univers... Det er i hvert fald grunden William Gibson gav for skiftet i stil i hans nyest bog "Pattern Recognition".
Det er lidt mærkeligt synes jeg, for god SF har stort set intet at gøre med korrekte "fremtids forudsigelser" eller videnskabelig korrekthed.

Men tilbage til emnet.
Eftersom the City and the Stars er den bedste SF bog nogensinde (PO) og en af de bedste bøger overhovedet, så vil jeg naturligvis anbefale dig at læse den, hvis du af uransagelige årsager ikke allerede har gjort det. :)

Så er det også en anden Clarke bog, Tales from the White Hart. Her er vi dog helt klart ovre i komedie SF genren, men et af de bedste forsøg ud i den, sammen med Douglas Adams værker.

Hvis du kan godtage en tegneserie, så er en af de bedste SF værker nogensinde Miyazakis Nausicaä.
Tegnet over 13 år fra 1982 til 1994 og på over 1000 sider må det nok betegnes som Miyazakis hovedværk ved siden af hans suveræne film.
Den er inspireret af Tolkiens værker og muligvis har der også været bladret lidt i Moebius tidlige værker (jeg vil dog vove at påstå at Miyazaki langt overgår ham), men den er på alle måder et selvstændigt og banebrydende værk.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 28/05-06 12:58, rettet 28/05-06 16:50 
Tak for forslagene til alle, det er lækkert at have lidt at gå videre med.

Zzap!>
Jeg forstår ikke rigtigt dit kriterium, med at det helst skal være skrevet efter 1980.

Det skal ikke tages 100% bogstaveligt, og jeg burde nok have beskrevet årsagen til afgrænsningen. Jeg har det bedst med sci-fi, som føles up-to-date, troværdigt og i takt med tiden. Det sagt, glemmer jeg hurtigt firserhåret i Star Wars eller de kæmpe billedrørsmonitors, som indgår i universerne i meget ældre sci-fi.

Det klaskes bare mere op i ansigtet på én i bøger, hvor alting som regel beskrives i detaljer, til forskel fra film hvor objekter og genstande ofte blot portrætteres visuelt uden tilhørende forklaring.

Fx beskriver Gibson på et tidspunkt en håndholdt computer med 3 MB RAM i Neuromantiker. I betragtning af, hvad den computer kan, lyder det meget usandsynligt, at den ikke bruger flere RAM. Og den bog er så fra 1984, så hvordan vil bøger fra 40'erne eller 50'erne ikke opleves :)

Men igen, det er en flydende grænse, og de store klassikere af eksempelvis Clarke og Dick vil jeg meget gerne læse på et tidspunkt, da jeg er vild med mange af filmatiseringerne.
nerosnerosSkrevet 28/05-06 16:42 
Jeg kan meget varmt anbefalde "THE MAN IN THE MAZE" af Robert Silverberg. Mener den er skrevet i 1969. Fantastisk fortælling fra start til slut. Jeg vil mene et must hvis man er til sci-fi.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 29/12-09 00:00, rettet 29/12-09 00:01 
Nogen der kan anbefalde en Alien/Aliens roman? Altså ligesom i de berømte Ridley Scott og James Cameron film. Mener jeg engang har set sådan en i boghandlen, men har aldrig kunnet finde den igen.
Bashful Neophyte
DarkenDarkenSkrevet 29/12-09 03:54, rettet 29/12-09 04:02 
Der er nogle Aliens/Predator bøger som ikke er fra filmene, blot i samme univers (med dertil hørende ref's til filmene). Har ikke tænkt mig at skrive om bøgerne, det må du selv læse dig til :P

Aliens: Earth Hive (Steve Perry)
Aliens: Nightmare Asylum (Steve Perry)
Aliens: The Female War (Steve Perry & Stephani Perry)
Disse 3 er en serie og er helt klart en anbefaling, skal du læse nogle, skal det være dem.

Aliens: Genocide (David Bischoff)
Aliens: Alien Harvest (Robert Sheckley)
Disse 2 er sat efter de 3 overstående, og er også værd at læse.

AvP: Prey (Steve Perry & Stephani Perry)
AvP: Hunter's Planet (David Bischoff)
Jeg kunne godt lide disse, grundet predator synsvinkelen (hvor det ikke blot var predator vs. mennesker). Men må tilstå at jeg kun har læst dem en gang.

Kender ikke disse (nævner dem blot så du ved de eksistere):
Aliens: Rogue
Aliens: Labyrinth
Aliens: Original Sin
Aliens: DNA War
Aliens: Cauldron
Predator: Concrete Jungle


Men kan fraråde:
Aliens: Music of the Spears
Ikke lige en bog jeg gider læse igen.

Aliens: Steel Egg (John Shirley)
Der er intet galt som sådan med denne bog, jeg bryder mig bare ikke om at den pre-dates alt andet og foregår i vores sol system. Tror ikke jeg har tænkt mig at læse den igen.

------

Edit:
Skal lige tilføje at alle de overstående ikke er tung læsning, til sammenligning må jeg vel sige dragonlance/ravenloft/forgottenrealms niveau.. ved ikke hvad den rigtige betegnelse er (hvis der er en), så forvent ikke mere end det ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
nerosnerosSkrevet 29/12-09 10:09 
Aha fedt alt sammen. De første tre du henviser til tror jeg godt jeg kender men har aldrig læst dem. Jeg er usikker på om de er rene tegneserier? Jeg har Aliens: Book One som er helt fantastisk tegneserie læsning, men nu var det jo ikke lige tegneserie læsning jeg var ude efter denne gang. Jeg har kikket på Wikipedia om Aliens: Earth Hive, men kan ikke blive klog på om det er en tegneserie eller roman/novelle?
Bashful Neophyte
DarkenDarkenSkrevet 29/12-09 16:25, rettet 29/12-09 16:29 
Nu er jeg lidt usikker på hvad du mener med tegneserie læsning. Hvis du ikke kender til den type bøger jeg sammenligner med, så ved jeg ikke lige hvordan jeg skal forklare det. Kan se på wiki at de omtales som "comic books", så hvis det er det du mener så er de ikke tegneserie-bøger... eneste billede er på forsiden ;)

edit: hmn wiki har nogle andre navne som forfatter, så det er muligt at der er både skrevne og tegnet versioner af dem? ahh kig på denne side:

Wiki Aliens bøger
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
nerosnerosSkrevet 29/12-09 18:53 
Darken>
Nu er jeg lidt usikker på hvad du mener med tegneserie læsning. Hvis du ikke kender til den type bøger jeg sammenligner med, så ved jeg ikke lige hvordan jeg skal forklare det. Kan se på wiki at de omtales som "comic books", så hvis det er det du mener så er de ikke tegneserie-bøger... eneste billede er på forsiden ;)

Ah ok just what I want to know :-)

Jeg kender nemlig alt hvad der findes i tegneserie - altså dem med billeder ;-) Jeg er interesseret i læsning/tekst baseret Aliens bøger så det lyder rigtig godt nu det du har linket til. Mange tak!
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig