X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DS - homebrew udvikling


Svar
ChronoChronoSkrevet 21/05-06 19:54 
I stedet for at bruge tråden om døde pixels, så svarer jeg lige i en ny.

Jeg er på ingen måde ekspert i DS-udvikling. Har bare lavet en engine der kan håndtere et simpelt 2d-spil med sprites, flere lags baggrundsgrafik, simpel fysik-simuleret bevægelse (rigid bodies) og tilfældig generering af levels (meget simpelt indtil videre). Og så er der et primitivt og gimmick-agtigt forsøg på kontrol via talegenkendelse. Omkring 12.000 linjer kode er det blevet til, og det kan stadig ikke betegnes som et egentligt spil. Pga. bachelorprojekt og almindelig mangel på tid har jeg heller ikke arbejdet på det i 3-4 måneder. Mangler også lidt nogle idéer til hvad alt den kode skal bruges til :)

Og så til det nødvendige udstyr der skal bruges for at komme igang.

Udstyr:
Som dRxL skrev i tråden om døde pixels, så er den letteste måde at komme igang med at udvikle noget til DS, at anskaffe sig en Max Media Launcher fra Datel, samt noget at fylde i DS'ens GBA-slot. Jeg bruger en GBA Movie Player v2 (Compact Flash-udgave), som er begrænset på den måde at den kun fungerer med homebrew. Andet er der ikke brug for. Der er også mange andre muligheder, men denne fungerer med selv den nye DS Lite.

Software:
Det eneste software der egentlig er brug for, er at downloade devkitPro (devkitpro.org). Med den pakke følger en compiler (GCC) og et low-level library kaldet libnds, som gør det forholdsvis simpelt at kontakte al den nødvendige hardware. Der er også mange eksempler og templates som gør det let at komme hurtigt igang - hvis man kan C eller C++ altså.

Gider man ikke selv skrive sin sprite-håndtering osv., er der også et high-level library kaldet PA_lib der næsten er en lille fleksibel engine i sig selv. Jeg har dog ikke selv prøvet PA_lib, da det jo er sjovest at lave det hele selv :)

Der er fornyligt også kommet et WiFi-library, akkit.org/dswifi, så det nu er muligt at skrive netværkskode. Har ikke selv prøvet det, og det forlyder at det stadig er ret ustabilt.

Spørg endelig hvis der er noget jeg har glemt.

Hvis andre kommer igang med at udvikle noget til DS, kunne det være meget sjovt at vi hjalp hinanden lidt her i denne tråd. Håber også det vil motiverer mig til at rode lidt videre med min egen engine, inden jeg glemmer alt om hvordan den hænger sammen... det er sket før :)

Hvis DS-udvikling er off-topic her, må en moderator lige flytte tråden.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 21/05-06 20:49, rettet 21/05-06 20:50 
Super - mange tak for det grundige beskrivelse :)

Har rodet med Xbox homebrew udvikling så jeg overvejede nemli' om jeg skulle lege lidt med DS homebrew også. Problemet er dog pt. tiden og selvfølgeligt at få en konkret idé til hvad man skal lave.

Lad os høre hvad der sker i dit projekt :)
happyEDhappyEDSkrevet 21/05-06 21:00 
hvor har i lært C kodning, er der nogen nem måde at lære det på?

Har mange ting jeg godt gad prøve kan jo bare ikke kode.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
dRxLdRxLSkrevet 21/05-06 22:07 
Beano>
Har rodet med Xbox homebrew udvikling ...

Kender du noget til lovlige værktøjer? Jeg kunne nemligt morderligt godt tænke mig at paralleludvikle den gennemarbejdede version af dRxLaX til xbox og dreamcast, men har ikke kunnet finde godt bibloteker til det på xbox'en.

Det bedste ville nok være at bruge "SDL" biblioteket, men hvis jeg ikke kan kompilere "lovligt", så kan det jo være ligemeget ;-)

Angående at lære programmering: Jeg startede med at låne nogle bøger på biblioteket. Derefter er det bare at hacke løs, kompilere og rette de fejl kompileren fortæller dig om. Noget af det fine ved programmering er nemlig at man som regel opdager sine fejl med det samme. Selv har jeg altid programmeret på den måde at jeg ændrer en smule ad gangen og så tester om det har den ønskede effekt.

Hvis jeg ikke husker helt forkert så havde jeg i sin tid stor glæde af en bog der hed "Teach yourself C++ in 21 days". Der er nemlig et appendix bag i den bog hvor de lynhurtigt lærer én grundlæggende C, som er det funktionsorienterede grundlag for den objektorienterede overbygning som C++ egentlig bare er.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 21/05-06 22:29 
Hmmm, har længe overvejet at købe en PassMe, men det her ser da klart federe ud.
Er der nogen der har fundet en liste over kompatible Flash Carts nogen steder?
Der skrives 'Compatible with most flash cards' på de fleste sider der sælger dem, men vil gerne være sikker på at det virker med mit.
Har et Flash2Advance 256Mb, ikke Ultra, men den gamle version (med parallelports-linkeren der linker direkte til GBA-link-porten, men det burde vel ikke gøre nogen forskel i denne her forbindelse?!).

Hehe og til toat: C er bare noget man ikke kommer uden om, hvis man på et eller andet tidspunkt har haft brug for at programmeret bare lidt mere end 'hello world' }:-), det er ikke så farligt. Ikke dermed sagt sagt at det er kønt. Jeg er personligt blevet utrolig glad for C# (er blevet er rigtig lille MS-luder efter jeg blev færdig fra KU (og DIKU) }:-) ), det er altså bare lækkert, at man i alle de trivielle tilfælde ikke behøver at bekymre sig om oprydning af hukommelse; og så er det jo bare C++ minus alt det grimme og plus en masse lækkert (ved godt at der nu sikkert allerede står mindst 10 linux-nørder parat med rebet til at hænge mig i) }:-).
Når men det hører sikkert til i en helt anden tråd, sorry }:-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 21/05-06 22:48, rettet 22/05-06 01:03 
Jeg er også ret glad for C#, som er det vi bruger på arbejde. Også selvom jeg normalt er meget kritisk overfor Microsoft. De har jo også gjort det rigtige at få det lavet til en ECMA standard, og der findes da også kompilere til andet end windows.

Jeg kender ikke selv Java, men alt jeg har læst har snarere påpeget C# som en viderudvikling af Java end af C++.

En fundamental lighed mellem Java og C#, som skiller dem fra C++, er i hvert fald at alle funktioner er metoder inde i objekter.

Noget af det fundamentale ved C er jo også alle de brugbare sprog som dets grundlæggende syntaks går igen i. Med skam må jeg indrømme at jeg kun programmerer C-syntaks sprog (C, C#, javascript og PHP).

Jeg vil dog ikke anbefale C# som et begyndersprog, da man så med det samme bliver konfronteret med objektorienteret teori. Min anbefaling er stadig, først funktionsorienteret og så objektorienteret.
Nogle af de i dag mest nyttige sprog jeg kender (php, C++ og javascript) er alle hybrider (eller bastarder om man vil ;-)) mellem funktions og objektorienterede sprog, med funktioner både som methods og som funktioner i traditionel forstand. De tilbyder derved en ikke alt for stejl indlæring af OOP synes jeg.

edit: Jeg kan i øvrigt ikke forstå hvorfor så mange først og fremmest påpeger den automatiske "garbage collection" som det lækreste ved C#. Det har vi jo set før i både Java og Javascript. For mig har det snarere været "Interfaces", "Atrributes" og "Accessors" (get/set) der har været det spændende nye.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 22/05-06 08:31, rettet 22/05-06 08:46 
toAt>
hvor har i lært C kodning, er der nogen nem måde at lære det på?

Jeg startede ikke med C++.
Lærte oprindeligt at kode med Assembly og Basic på C64 og Amiga (damn jeg er gammel), siden Borland Pascal og derfra til C++. Arbejder primært med VB.NET (ASP.NET og WinForms) på mit arbejde og kun C++ på nogle fritidsprojekter.

Men kig evt. på "Learn Yourself" bøgerne eller lign for at komme i gang.

Du kan evt. starte med at prøve VB.NET for at lære programmerings principperne og så skifte til C++ som er tungere.
Mener at man kan downloade Visual Basic Express gratis hos MS.


dRxL>
Kender du noget til lovlige værktøjer? Jeg kunne nemligt morderligt godt tænke mig at paralleludvikle den gennemarbejdede version af dRxLaX til xbox og dreamcast, men har ikke kunnet finde godt bibloteker til det på xbox'en.

Visual C++ er lovlig nok men XDK'en kan man desværre ikke få "officielt" som hjemmebrygger :(
Der skulle dog være nogen der er/var i gang med en Open Source SDK til Xbox, men tvivler på den er lige så omfattende som XDK'en.


dRxL>
Jeg kan i øvrigt ikke forstå hvorfor så mange først og fremmest påpeger den automatiske "garbage collection" som det lækreste ved C#. Det har vi jo set før i både Java og Javascript.

Også typisk noget man kun hører fra folk som kun har arbejdet med MS's udviklingsplatforme, og endnu værre... VB6 "programmører" der er vant til at kode med hovedet oppe i røven ;)
GC er dog fælles for alle .NET sprog, så VB.NET har det også.
ElgenElgenSkrevet 22/05-06 08:46 
Elgen>
Er der nogen der har fundet en liste over kompatible Flash Carts nogen steder?

BUMP
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoChronoSkrevet 22/05-06 09:01 
dRxL>
For mig har det snarere været "Interfaces", "Atrributes" og "Accessors" (get/set) der har været det spændende nye.

Hvis det er nyt, hvordan har du så brugt C++? :)

Anyway, jeg ser ikke nogen grund til ikke at starte med C#. Det er lækkert og let at bruge. Meget bedre end Java som jeg synes er noget frygteligt rod - især til GUI-programmering. OOP kan man ligeså godt lære fra starten, og laver man her alligevel små simple programmer er det også begrænset hvor meget man bruger det, så det kommer kun i små bidder.

Til DS-udvikling er C++ dog den bedste vej at gå (C# er naturligvis slet ikke en mulighed her). Jeg glemte lige at der findes nogle fine tutorials til DS-udvikling, som tager en igennem de grundlæggende ting. De kræver at man kan lidt C++ i forvejen.

http://www.double.co.nz/nintendo_ds/index.html
http://www.patatersoft.info/manual.html

Sidstnævnte har jeg ikke selv brugt da den er ret ny, men den ser rigtig god ud. Minder lidt om den jeg brugte da jeg skulle lære GBA-programmering.

På et tidspunkt bliver en hardware-reference guide nok også nødvendig:
http://neimod.com/dstek/dstek2.xml
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 22/05-06 09:12 
Elgen>
Er der nogen der har fundet en liste over kompatible Flash Carts nogen steder?

Jeg har ikke set en liste, men har læst at der er problemer med flere af de gamle GBA-flashkort. Blandt andet dit.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 22/05-06 10:26, rettet 22/05-06 11:58 
Chrono, kan du anbefale en butik hvor man kan købe de hardware dimser du nævner øverst på siden?
ChronoChronoSkrevet 22/05-06 10:50 
Jeg tror at codejunkies.com er det eneste sted at købe Max Media Launcher. GBA Movie Player v2 (Compact Flash) kan findes hos lik-sang.com. Skal det være til SD-kort tror jeg dRxL ved hvor det er billigst, da han jo lige har bestilt noget.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 22/05-06 11:41, rettet 24/05-06 09:35 
Chrono>
Hvis det er nyt, hvordan har du så brugt C++? :)

Meget overfladisk og for en del år siden (ca. 1998-1999) men jeg er ret sikker på at de features jeg hentyder til ikke var en del af C++ på det tidspunkt. Deres introduktion som formelle dele af (microsofts variation af) sproget synes at have haft med .NET at gøre, og implementationerne (af attributes og interfaces) synes stadig at adskille sig en smule fra dem i C#.
Men lad nu det ligge.

Jeg købte mit superCard-SD fra en dansk gut som Chrono pegede mig i retning af.
En super-skod side og han tager kun imod bank - overførsler, men det var det bedste jeg kunne finde: http://www.3esser.dk


edit rettet "han tager kun imod dankort overførsler" til "han tager kun imod bank overførlser" doh!

Se evt. C# terminologi her
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 22/05-06 11:50 
Jeg sidder lige og kommer i tanke om at GBA Movie Player v2 slet ikke vil virke sammen med Max Media Launcher, før den (GBAMP) har fået opgraderet sin firmware - og det kan man ikke gøre før man har en måde at køre unsigned kode. Med DS Lite er en SD-kort ting (Supercard) nok alligevel det letteste så, selvom den er lidt dyrere.

Hvis du har bestilt en GBAMP må du lige få en som allerede kan køre unsigned kode til at opgradere firmware for dig. Jeg kan godt gøre det.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 22/05-06 13:43 
Chrono>
Jeg har ikke set en liste, men har læst at der er problemer med flere af de gamle GBA-flashkort. Blandt andet dit.

Kan du huske hvor du har læst det? (links)
Er der evt. nogle fora jeg bør frekventere i den forbindelse?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoChronoSkrevet 22/05-06 15:37 
Det har sikkert været på forum.gbadev.org - det kan jeg godt anbefale at besøge jævnligt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 24/05-06 08:54 
Har haft kontakt til CodeJunckies. Men hmmmm, jeg ved ikke om jeg tør stole nok på svaret til at bestille.
Hvad er jeres mening?
Lyder gutten konpetent, eller vil han bare sælge for enhver pris?
Er der nogen der kender noget til CodeJunckies politik omkring returret osv.?

Spørgsmål:
==========
Hi,
I'm considering buying a Datel Max Media Launcher cart for my DS. I have one of the old Flash2Advance 256MB (not an Ultra, but the old one). Has the Media Launcher ever been testet with this particular flash card? And if so, are the two systems compatible? Could you many point me in the direction of a/some homepage(s) with compatabillity-lists for the Media Launcher? All the places I've looked, it just states 'Compatible with most flash cart'; what exactly is 'most' }:-)
Regards Morten

Svar:
=====
Dear Sir,
Further to your email we are not aware of any compatibility problems with any flash carts other than the EZ models which we are currently working to resolve.

Regards
Daniel Leese
Technical support advisor
Codejunkies
support@codejunkies.com
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoChronoSkrevet 24/05-06 16:05 
Jeg kan ikke kende forskel på alle de forskellige GBA-flashkort, så det er meget muligt at jeg har læst at EZ ikke virker. Hvis de siger at F2A virker så er det nok rigtigt.

Ellers tror jeg de er flinke til at bytte. Det var de da i sin tid da jeg skulle have en ny udgave af Freeloader til GC.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 24/05-06 17:52 
Jeg bestilte selv min Datel MediaMax Launcher her til ca. £13
http://www.cheapmod.net/item--Datel-MediaMax-Launcher--datelmmlauncher
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SonicSonicSkrevet 30/05-06 22:20 
Hvis der er nogen der mangler sådanne en datel media launcher der, har jeg en liggende der aldrig er brugt, dvs. nyforseglet. Send mig en PM eller noget hvis i er interesseret.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
ElgenElgenSkrevet 30/05-06 23:58 
Damn, har lige bestilt igår og har fået mail om at den er sendt. Nå, men £13 er jo heller ikke det helt vilde beløb }:-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 03/06-06 16:44 
Modtog MML'en igår og må melde at den ikke umiddelbart fungerer med Flash2Advance Pro 256Mbit, nogen der noget om hvor man finder en masse patchtools?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 03/06-06 18:56 
Nogen der kan lave et komplet cartdump af noget der booter med MML (kan gøres med fx en F2A linker) ikke kun RAM kortet! bare noget småt ala hello world el lign
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 03/06-06 19:23, rettet 03/06-06 19:57 
Jeg vil gerne hjælpe men forstår ikke forespørgslen. Måske forstår jeg den lidt bedre hvis du forklarer hvad du skal bruge dumpet til =)

Hvis jeg forstår dig ret, burde nogen kunne skrive noget der dumper sig selv fra hukommelsen til et flash-kort. Er det det du vil have?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 03/06-06 19:52 
Er det ikke noget med at du skal bruge en fil der ender med .nds.gba når du har et GBA-flashkort uden rigtig NDS-mode (som SuperCard har fra fabrikken og som GBAMP har hvis det får ny firmware)?

Jeg ved ikke noget om GBA-flashkort, og forstår ikke helt hvordan det fungerer med de menuer de bruger osv. så jeg kan nok ikke hjælpe.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 03/06-06 20:41 
.nds.gba been there done that. Det jeg skal bruge en gba-rom-fil med præcis det der ligger cartet som maskinen læser det ved boot. Er nogen af jer fra KBH el lign
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 03/06-06 20:58 
jeg har nemlig selv udstyr til at fulldumpe et gbacart. Hvis det vil boote fra mit f2a via MML, vil jeg disassemble og se om jeg kan skære det kode ud der gør det bootbar
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 03/06-06 21:13 
hvis det lykkes laver jeg så en custom f2a patcher. undskyld de mange posts men skriver fra en mobil (170 tegn);
er hos svigerforældre uden internet i pinsen }:-).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 03/06-06 21:20 
Jeg bor i Glostrup og har et enkelt originalt GBA spil (Metroid Zero Mission) som jeg da godt kunne tænke mig et dump af ;-) (hvis jeg har forstået dig ret).

Men det mest spændende ville vel være at dumpe mit SuperCard, da det, modsat M:ZM, booter med MML.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 03/06-06 22:23 
sender dig en pm
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 04/06-06 07:49 
Husker nu at mit flashprogram muligvis forsøger at auto-patche og -fejlkorrigere rommen inden den flasher. Har en gammel version hvor det kan slås fra. Det må lige prøves
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 16/06-06 22:17, rettet 16/06-06 22:18 
Damn, nu lykkedes det dæleme at få noget til at boote fra mit Flash2Advance Pro 256Mb med Max Media Launcheren.

Pt. er det eneste jeg kan boote dslinux.ds.gba, men wtf, den skal kun bruges til at udvikle med, så når dslinux booter, er der da lys for enden af tunnelen }:-)

Nu må jeg så se at få sat et godt nds dev miljø op og se om jeg kan lave en hello world eller lign der vil boote }:-)

hehe har allerede et lille TEMPEST spil skrevet i C# (men holdt rimeligt generisk uden for meget 'smart-ass-C#-kode') jeg vil forsøge at porte.

Hey, det ER jo allerede en god weekend }:-)

(smiley'rne hænger vist lidt løst idag }:-) ).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoChronoSkrevet 16/06-06 22:20 
Det ser jeg da frem til at prøve :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 16/06-06 22:21 
Elge smiley'er dog

}:-)

Lidt cool at have sin egen smiley der rent faktisk passer til éns nick.

Mine 100 timers uger er også ved at være ovre så kan jeg måske så småt komme i gang. Får dog nok også lidt problemer da jeg helst vil køre det på Mac'en. Vi får se =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 19/06-06 09:44, rettet 19/06-06 09:58 
Hmmmm, er ikke kommet meget videre.

Hva' dRxL, du har både et SuperCard SD og en MML right?
Kan du bekræfte, at du kan boote homebrew rommer bygget med devkitpro?

For så tror jeg måske køber et SuperCard i stedet for al besværet; så mange penge er det jo heller ikke }:-).

Har også overvejet at prøve at flashe DS-firmware til den der hacked version (hvis jeg altså kan boot flashme-filen).
Er der nogen der har erfaringer med det?

(Hvis jeg er ved at bryde P:R-codexet, then some moderator please stop me, jeg er i tvivl; men jeg har/vil faktisk kun snakke(t) om homebrew; ikke pirateri.)

EDIT: Der står på den der 3esser-side, at filer skal patches inden upload til SD-rammen; følger der patch-software med? -eller hvordan?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 19/06-06 09:59 
Softwaren kan downloades her:
http://eng.supercard.cn/download.htm
Men den skal muligvis kun bruges når man stjæler fra Nintendo.

Må indrømme at jeg ikke har kørt noget Homebrew på min DS endnu :-p men skal nok lige prøve i aften eller i morgen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 19/06-06 10:10 
Du skal igang med at kode noget så - alt andet er da sørgeligt :!

Pas på hvis i flasher firmware på jeres DS Lite - har hørt at man let kan ødelægge noget hvis man kortslutter den forkerte kontakt.

Men hvis i flasher jeres DS behøves i ikke MML længere. Min DS hopper direkte til GBA-slot hvis der sidder noget deri som har en DS-mode (f.eks. en patched GBA Movie Player eller SuperCard). Det er smart nok, og ingen spil har noget imod at DS'en er flashed.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 19/06-06 10:28 
Kan du huske hvilken version af flashme du brugte, v3 måske? (det er så vidt jeg kan se den nyeste).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 19/06-06 10:46, rettet 19/06-06 10:53 
Bare rolig Chrono =)

Meget inspireret af "Advance Wars" vil jeg skrive en super konfigurerbar server dreven tur baseret multiplayer strategispils engine.

Dybest set er der jo ikke andet til forskel på Advance Wars og skak end reglerne.
Skak med "fog of war" dog... :-p

Der skulle så være en DS klient og en javascript dreven klient til webbrowsere.

Kan du, slag på tasken, sige mig om der findes en brugbar tcp/ip stack til DS'en?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 19/06-06 12:17, rettet 19/06-06 12:17 
Ja, dswifi_lib

Jeg har ikke prøvet det, og ved meget lidt om netværksprogrammering, men det skulle være forholdsvist velfungerende:
http://akkit.org/dswifi/index.html

Det kan vist også aflæse den netværkskonfiguation som er gemt på DS'en hvis man har spillet Mario Kart DS eller et andet WFC-spil.

Nyeste (unofficial) DS-firmware kan altid findes her:
http://ds.gcdev.com/dsfirmware/

En anden god ting ved at bruge den firmware, er at hvis man kommer til at lave ulykker med sin kode så er der en funktion som kan genskabe den originale firmware. Ikke noget jeg har haft brug for, men det er da en fin sikkerhed at have. Fik jeg sagt PAS PÅ med at flashe DS Lite! Man skal kortslutte en kontakt i nærheden af batteriet, men på DS Lite sidder der andre ting i nærheden som også let kan blive kortsluttet samme tid. Folk har med succes brugt en skruetrækker med isolationstape omkring sådan at den kun kan kortslutte med spidsen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 19/06-06 12:30 
På adressen http://ds.gcdev.com/dsfirmware/ finder jeg kun en sider hvor der står:

BACK UP TOMORROW!!! (finally!) :)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 20/06-06 08:47 
Nu er der jo een altoverskyggende grund til at vælge et SuperCard frem for et andet system:
It features a picture of Bubba Fett! }:-)

Jeg vil straks bestille et hos 3Esser.

Kunne ikke for FlashMe til at boote med min F2A Pro.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 20/06-06 21:49, rettet 20/06-06 22:00 
Så fik jeg prøvet DS - linux, stærkt motiveret af at jeg måtte sikre mig at min pBook rent faktisk kunne route DS'en på trods af at Tetris og Mario Kart giver mig fejl 61020 (som evt. kan være at Nintendos servere er nede, er de det tit?).

Lidt spøjs oplevelse, men nu må jeg også hellere selv komme i gang med at lave lidt grafik og netværks tests =)

Edit: Fejlen skyldtes at firmaets netværk er meget restriktivt, er lykkedes med det nu =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 01/08-06 17:46 
Nu gik jeg så amok med at programmere min DS ugen op til sidste træf, og det lykkedes mig at få et fungerende spil op at køre :)

"Find Fem Fejl DS (tm)" blev alligevel prøvet af nogle stykker, så mit hårde arbejde var da ikke helt spildt :D

Jeg havde glemt alt om denne tråd da jeg gav mig i kast med at programmere, men RJK mindede mig om den til træffet, så nu vil jeg da lige sparke liv i den igen.

Kan vi få nogle binaries på bordet, og source-kode fra dem der tør?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dRxLdRxLSkrevet 01/08-06 17:54 
Du kan jo selv starte. Selv har jeg haft for travlt med mit rigtige arbejde til at komme rigtig i gang endnu, men jeg tager en uges ferie i midten af måneden, og så får vi se =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 01/08-06 21:00 
Nu kan jeg godt se at jeg også bliver nød til at krybe til tasterne i stedet for at spille så meget MarioKarts og DSTetris }:-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
TobiaswkTobiaswkSkrevet 20/11-06 15:55, rettet 20/11-06 15:57 
Hejsa... jeg håber det er okay jeg poster dette.

Jeg så denne tråd om homebrew til Nintendo DS/Nintendo.

DSrevolution.dk er et site som diskutere alt om homebrew og der bliver skrevet guides jævnligt! Vi kommer også med nyheder angående nintendo homebrew. På forummet kan du også få hjælp med diverse problemer du kunne have eller bare snakke! Hvis det er noget som du syntes er spændende, så smut en tur forbi os!
DSRevolution har holdt en længere pause... men er nu tilbage igen!

Jeg arbejder konstant med nye funktioner til siden når tiden ellers tillader det.
Er også igang med at skrive mit eget "homebrew" til DS'en - nemlig en RSS Reader.

Venlig hilsen Tobias W. Kjeldsen

www.dsrevolution.dk
KroeboCopKroeboCopSkrevet 04/07-08 18:09 
Brug din DS som telefon:http://youtube.com/watch?v=eJMliDSKDGY&feature=related
Hoid to colony C05 where the computer is...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig