X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fjern multiboot?


Svar
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 15/05-06 20:39 
Jeg har haft Windows Vista installeret på en partition af min harddisk, men har nu fjernet det igen. Når jeg starter computeren får jeg dog stadig multiboot skærmen, hvor jeg så skal vælge hvilket OEM jeg vil køre. Hvordan får jeg nu min computer til bare automatisk at køre XP igen?
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
AmbyAmbySkrevet 15/05-06 20:49, rettet 15/05-06 20:50 
Er det den "normale" menu ala Safe Boot eller er det noget "smartere" vista noget?

Hvis det er safe boot menu'en: c:\boot.ini
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 15/05-06 20:54 
boot.ini ser sådan her ud:

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

BCDEDIT.exe aner jeg dog ikke hvor ligger!
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
BobbeBobbeSkrevet 15/05-06 21:14 
Den ligger i \Windows\System32.
Spiller nu: Wii
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 15/05-06 22:04 
Nope, ikke her.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
ElgenElgenSkrevet 16/05-06 08:43, rettet 16/05-06 09:57 
Nu kan jeg jo ikke lige ud fra det du skriver høre om det her multiboot snask er noget der ligger direkte i din MasterBootRecord (mbr) på harddisken; meeeeen der er jo altid den med hemmelige udokumenterede commandline option '/mbr' til Windows versionen af fdisk. Den skriver en frisk Windows mbr på din harddisk.
MEN: USE IT WISELY!

Husk ALTID at have en bootdisk DER VIRKER når du roder med den slags, og lav altid sikkerhedekopier af vigtigt data inden du går igang.

- og start evt. med at google efter 'fdisk /mbr' og læs lidt om hvad en mbr er for noget, hvordan man kan tage en sikkerhedskopi først osv.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig