X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Lav dollarkurs


Svar
BlossomBlossomSkrevet 15/05-06 11:32, rettet 15/05-06 11:35 
De fleste af jer ved det sikkert allerede, men jeg synes lige jeg ville gøre opmærksom på den meget lave dollarkurs.

hvis man lige står og skal have lidt ved Lik-Sang, eller som jeg, engang imellem bestiller en lille stak spil fra USA, så er det en god tid nu.

sidst jeg kiggede var den nede i 5.87 for betaling til udlandet.
Det er måske ikke alverden, men penge sparet i sidste ende.

F.eks er DS Liten ved Lik-Sang ca. 150 kr billigere alt i alt end da jeg købte min for 2 uger siden
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 15/05-06 13:57 
Ja, den er så langt nede nu, at det kan mærkes hos de private forbrugere... Det er en ret fed situation for den gennemsnitlige forbruger af import spil :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 15/05-06 16:49 
Great stuff! Måske skulle jeg lave en lille Korea-DVD-bestilling.

Det er vel den sindssyge oliepris, der gør, at dollaren falder?
BlossomBlossomSkrevet 15/05-06 17:52 
Nope.. Amerikanerne er bare nogle fattiglus..

Den mere seriøse udlægning er at det faktisk går rimelig dårligt for amerikansk økonomi i øjeblikket.
Og sammen med de store udgifter i forbindelse med Irak udgør det størstedelen af grunden til den lave kurs.

Amerikanerne har ingen penge, og tør ikke bruge dem de har.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
dRxLdRxLSkrevet 15/05-06 18:20 
Eller rettere amerikanerne har et kæmpe underskud på handelen med udlandet og de synes ikke at fatte det. Tværtimod fortsætter privatforbruget ufortrødent.

Problemet er at udenlandske investorer på den måde kommer til at eje stadig mere af USA. På en indirekte måde er det udlandet der betaler for amerikanernes forbrugsgilde, for når landet går bankerot kan vi ikke få vores investerede penge tilbage.

Det bliver spøjst at se verdensøkonomien bryde sammen (igen).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
silverstarsilverstarSkrevet 15/05-06 18:59 
Hehe, ah ja, lad os nu se hvor galt det går... :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
BlossomBlossomSkrevet 15/05-06 20:24 
dRxL>
Eller rettere amerikanerne har et kæmpe underskud på handelen med udlandet og de synes ikke at fatte det. Tværtimod fortsætter privatforbruget ufortrødent.


Se nu der.. ;-)
Der var heldigvis én der var klogere end mig.

men mit bud var da rimelig ok.. bare lidt omvendt ;-D
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
dRxLdRxLSkrevet 15/05-06 20:27 
Bare rolig, en rigtig økonomi-nørd ville kunne tvære mig ud af banen i det her emne, men jeg ved at jeg ikke er helt galt på den ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CronossCronossSkrevet 15/05-06 21:03 
Du tager i alle tilfælde ikke helt fejl, bortset fra dine dommedagsprofetiske ytringer :p.

Et af problemerne, er at USA's økonomiske pricip faktisk bygger på at have en høj udlandsgæld - i alle tilfælde hvis man ser lidt groft på det.
Reagan gjorde det, og Bush 1 og 2 har også været gode til at føre stilen videre.
dRxLdRxLSkrevet 15/05-06 21:17 
Clinton fik faktisk styr på økonomien.

Så det er åbenbart kun de semi-fascistiske idioter der kører det princip.

Hvis USA gerne ville vedblive med at have en høj udenlandsgæld til gengæld for en mere stabil verden kunne de jo bare have ladet være med at bryde med Bretton Woods systemet i 1971 (hvilket minder mig om endnu en hel-fascistisk idiotisk amerikansk præsident, Nixon, der var ved at lave landet til et diktatur, hvilket Bush klanen tilsyneladende senere er lykkedes med).

Læs om Bretton Woods systemet her
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CronossCronossSkrevet 15/05-06 21:23 
Og det er hele pricippet med amerikansk økonomisk politik. Demokrater stabiliserer økonomien, republikanere øger udlandsgæld, for til gengæld at skabe vækst i det private forbrug = Velfærd.

Det er nok også derfor Clinton er den eneste demokrat, udover Roosevelt der har siddet i to fulde perioder - folk kan vel godt lide at bruge penge :p
DeluxScanDeluxScanSkrevet 15/05-06 23:23, rettet 15/05-06 23:24 
Clintons biografi er i øvrigt interessant læsning, hvis man vil vide lidt mere om USAs udlandsgæld (Defecit) - og selvfølgelig en helt masse andet!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
la0sla0sSkrevet 15/05-06 23:42 
Den amerikanske økonomi fører jo stadig, i en nylig og årligt genkommende undersøgelse fortaget i Schweiz, Danmark ligger på 5 pladsen (og Italien helt i bund). Man taler også her om det paradoks, at det amerikanske underskud på ufattelig kort tid er vokset så meget, samtidig med at det stadig er den mest konkurrencedygtige økonomi, efterfulgt af Hong Kong (taget som selvstændig provins). Men ja det er udlandet der finansierer den amerikanske økonomi. Så vidt jeg er informeret, er det primært Kina der har lånt til amerikanerne, hvilket nok skal blive spændende.
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 15/05-06 23:58 
Så vidt jeg har forstået har de ikke så meget udlånt, men snarere investeret overskuddet fra deres egen betalingsbalance tilbage i USA.

Det tilsyneladende eneste der holder det amerikanske circus/paradoks kørende er at alle de parter der har mulighed for at vælte korthuset selv vil tabe på det.

Men det der foregår med amerikansk økonomi i disse år er efter sigende stik i mod alle økonomiske teorier.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/05-06 01:56, rettet 16/05-06 01:57 
Hyakotake>
Great stuff! Måske skulle jeg lave en lille Korea-DVD-bestilling.

Inkluderede selv en del japanske, der jo i forvejen er latterligt dyre ift alt andet...nok min største japanske dvd-bestilling hidtil (men det var så i sidste uge - husker ikke kursen dér ;p).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig