X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS3: Konsol eller Media Center?


Svar
TLTLSkrevet 13/05-06 15:31 
Jeg har det lidt sådan at SONY ligger lidt for meget i at PS3 skal være mere end en konsol. Hvorfor skal vi have endnu en maskine som kan vise billeder, film og spille musik? Jeg ville være mere tryg ved at det var en spillemaskine og ikke andet. Det kan selvf. også bare være fordi de vil nå ud til flere kunder og imponere med at sige at den er cool, fordi den kan så meget mere end at spille spil... Se hele indlægget
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
65 emne(r).
1 2 > »

Svar
TLTLSkrevet 13/05-06 15:31 
Jeg har det lidt sådan at SONY ligger lidt for meget i at PS3 skal være mere end en konsol. Hvorfor skal vi have endnu en maskine som kan vise billeder, film og spille musik? Jeg ville være mere tryg ved at det var en spillemaskine og ikke andet. Det kan selvf. også bare være fordi de vil nå ud til flere kunder og imponere med at sige at den er cool, fordi den kan så meget mere end at spille spil...
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
MrCaseMrCaseSkrevet 13/05-06 16:30 
Øh..
*Kigger sig lidt forvirret omkring*

Har idéen om at alting gerne ville være medie-center ikke feset rundt i en del år nu?
Selv xbox og ps2 og dc og for den sags skyld ps1 har haft en idé om at man kunne bruge konsollen som medie-maskine...

Så... Det er lidt det samme som at en telefon er noget man taler i...
Have you considered sucking less?
TLTLSkrevet 13/05-06 16:50 
Jeg syntes det er en dårlig idé at det bliver alt for meget. For det ender med at vi kommer til at betale mere for de ekstra funktioner (Dem som ikke direkte har noget med spillene at gøre) end vi gør for den del af konsollen som er spillemaskine.

Hvad skal vi med en maskine mere, der kan det samme som en PC??
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
WonderboyWonderboySkrevet 13/05-06 17:07 
Det er det jeg syndes er godt ved Nintendo at de kun satser på spil.
I love monster land
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 13/05-06 17:11 
TL>
Hvad skal vi med en maskine mere, der kan det samme som en PC??

Jeg synes også det bliver for meget. Men Sony har jo haft succes med det de tidligere generationer, som der også er blevet nævnt. Først CD-mediet, så DVD-mediet. Spørgsmålet er, om det denne gang skaber den samme hype. Folk er blevet vænnet til disk-mediet over lang tid, og blu-ray er blot en videre udvikling af det. Det er ikke en revolution på samme måde som DVD-mediet, så jeg tror ikke de denne gang kan bruge det i lige så høj grad som et salgsargument. De vil uden tvivl forsøge, men det får næppe samme "impact" som PS2'en som dvd afspiller.
BeanoBeanoSkrevet 13/05-06 17:29, rettet 13/05-06 17:31 
TL>
For det ender med at vi kommer til at betale mere for de ekstra funktioner (Dem som ikke direkte har noget med spillene at gøre) end vi gør for den del af konsollen som er spillemaskine.

Hvad skal vi med en maskine mere, der kan det samme som en PC??


For det første betaler du næppe for disse multimedie specifikke funktioner da det alt sammen ligger i softwaren - så du tvinges næppe til at betale for noget.

PS3 har ingen tunerindgang i hardwaren (dvs. ingen mulighed for at optage) og du har endda valget at købe den lille udgave med mindre harddisk hvis du ikke vil bruge den til medie afspiller eller kun lidt.

En anden vigtig ting er at disse maskiner er tænk til at stå i stuen hvilket en almindelig PC ikke er. Mainstream forbrugerne har endnu ikke Media Center PC'er stående i stuen selv om MS abejder hårdt på det.

Se på det omvendt - mange har en spillekonsol stående i stuen, så hvorfor IKKE tilbyde disse features til dem også når det er muligt?
Tilbud, ikke tvang.

Jeg har haft en Xbox med XBMC stående i stuen i 3½ år og kan ikke undvære den - super lækkert at kunne spille musik, høre internet radio, se billeder, film, osv. direkte på TV'et :)
TLTLSkrevet 13/05-06 18:41, rettet 13/05-06 18:42 
Beano>

For det første betaler du næppe for disse multimedie specifikke funktioner da det alt sammen ligger i softwaren - så du tvinges næppe til at betale for noget.

Det er da ligemeget om det er Hardware eller Software, det koster alt sammen.

PS3 har ingen tunerindgang i hardwaren (dvs. ingen mulighed for at optage) og du har endda valget at købe den lille udgave med mindre harddisk hvis du ikke vil bruge den til medie afspiller eller kun lidt.

PS3 tror jeg heller ikke går over grænsen, det er nok mere PS4 jeg er bekymret for hvis udviklingen fortsætter i den retning.

En anden vigtig ting er at disse maskiner er tænk til at stå i stuen hvilket en almindelig PC ikke er. Mainstream forbrugerne har endnu ikke Media Center PC'er stående i stuen selv om MS abejder hårdt på det.

Jeg arbejder selv på at få min PC integreret i mit stue-miljø :p

Se på det omvendt - mange har en spillekonsol stående i stuen, så hvorfor IKKE tilbyde disse features til dem også når det er muligt?
Tilbud, ikke tvang.

Fordi de hører hjemme i en PC og kan laves nemmere til PC. Det er spild af kræfter og penge. Hvorfor ikke bruge de kræfter og penge på at lave spil, og lade MS om det andet..

Jeg har haft en Xbox med XBMC stående i stuen i 3½ år og kan ikke undvære den - super lækkert at kunne spille musik, høre internet radio, se billeder, film, osv. direkte på TV'et :)

Jeg syntes bare ikke det hører hjemme i en konsol.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
BeanoBeanoSkrevet 13/05-06 18:52 
TL>
Det er da ligemeget om det er Hardware eller Software, det koster alt sammen.

Koster lidt at få udviklet, ja - men ikke noget der koster pr. enhed konsol produceret. Reelt peanuts og ikke noget du som forbruger betaler ekstra for.


TL>
Fordi de hører hjemme i en PC og kan laves nemmere til PC.

Nonsens, det hører hjemme der hvor der er mest praktisk at have denne funktionalitet - i stuen eller hvor man ellers har underholdningen.
Det er bare mest udbredt til PC fordi har har været lettere hardware-mæssigt, men med kraftigere og kraftigere konsol hardware i stuen, er det totalt dumt ikke at udnytte det til mere end bare spil.


TL>
Jeg syntes bare ikke det hører hjemme i en konsol.

Ja, hvis man stadig lever i 90'erne :)
TLTLSkrevet 13/05-06 19:44 
Problemet er jo bare at hvis udviklingen fortsætter, er der rigtig mange ting som er fælles for div. maskiner, både PC'er og konsoller. Og man ender med at betale dobbelt så meget for dobbelt så lidt, forstået på den måde at hvis man allerede har en PS3, er det nærmest kun pga. tektsbehandling, billedebehandling og regnearks skyld man køber en PC ved siden af.

Hvis man allerede har en PC, er det kun for de eksklusive PS titler, hvis man køber en PS4 f.eks.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
NaidNaidSkrevet 13/05-06 19:48 
Nu kunne jeg aldrig selv drømme om at bruge en konsol som media center, lige på nær som DVD afspiller. Ligeledes er det ret begrænset hvad en konsol rent faktisk kan på det område i den store helhed, hvis man sammenligner med PC´en.
BeanoBeanoSkrevet 13/05-06 20:13 
kobsie>
Ligeledes er det ret begrænset hvad en konsol rent faktisk kan på det område i den store helhed, hvis man sammenligner med PC´en.

Mere vrøvl - kan forså at du aldrig har prøvet XBMC.
TLTLSkrevet 13/05-06 20:31, rettet 13/05-06 20:32 
Hvis det er sådan noget man vil bruge en konsol til, er det egentlig fint med mig, så længe det ikke er en PlayStation. Det er jo en SpilleStation ikke en MediaStation, så må de kalde den for MediaStation.. Men man kan bygge en billig PC til samme formål, hvis man alligevel ikke spiller på den mere...
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
NaidNaidSkrevet 13/05-06 22:10 
Beano>
kobsie>
Ligeledes er det ret begrænset hvad en konsol rent faktisk kan på det område i den store helhed, hvis man sammenligner med PC´en.

Mere vrøvl - kan forså at du aldrig har prøvet XBMC.

Nej det har jeg ikke. Jeg tilhører PC gruppen hvor mulighederne er uendelige. Jeg køber en konsol for at spille på den, PC´en bruger jeg til det den er bedst til...
AmbyAmbySkrevet 13/05-06 22:54 
kobsie>
(KLIP)
...PC´en bruger jeg til det den er bedst til...

Jamen, XBMC er jo netop bedst til at afspille? Den spiser lystigt enhvert format man kaster efter den. Det gør en pc ikke medmindre du uge/månedligt roder med codecs.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
NaidNaidSkrevet 13/05-06 23:26 
Dermed vil du altså påstå at boxen er ovelegen, pga sin simple brugerflade? :/
dRxLdRxLSkrevet 14/05-06 08:57 
Nej fordi den bare virker. Hvilket ikke nødvendigvis har noget med simpel brugerflade at gøre.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 14/05-06 09:58 
Jeg vil nu heller ikke kalde XBMC's brugerflade simpelt - det er gennemført, elegant og hurtigt at navigere rundt i med en remote selv om det er spækket med features.
Det er open source når det er bedst :)
Jeg kender tre personer (non-gamers) der efter at have prøvet XBMC, købte en Xbox og fik den moddet til det formål alene :)

Men det er ikke nemt at overbevise nogen der har indtaget en PC-godt-konsol-skidt holdning uden at vide noget om hvad de taler om.
TLTLSkrevet 14/05-06 13:10 
Beano.

Jeg siger ikke at XBMC er skidt. Jeg vil bare mene at det ikke burde være grunden til at købe en spillemaskine. Det er nok også derfor jeg ikke har en Xbox, for jeg kan ikke li' den mentalitet der omgiver den.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
WehnerWehnerSkrevet 14/05-06 13:35 
Der er faktisk ingen, der tvinger en til at få sin Xbox chippet :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaidNaidSkrevet 14/05-06 14:00 
jeg siger heller ikke at XBMC er noget lort. Jeg konstaterer bare at en PC er overlegen på det punkt. At man har muligheden på xboxen, har jeg sådan set intet imod. Det står bare meget lavt på min ønskeliste hvis jeg køber en ny konsol.
CronossCronossSkrevet 14/05-06 14:05 
Præcis hvordan er en PC overlegen?
Du har nu hørt flere forskellige mennesker - der rent faktisk HAR prøvet XBMC - udtale, at det fungerer bedre end end PC.
NaidNaidSkrevet 14/05-06 16:17 
Hvis man benytter PC´en, kræver en større indsats fra brugeren at sætte sig ind i tingene, men resultatet munder ud i det uendelige. Der er ikke det en PC ikke kan. Den bygger på mange års udvikling fra mange parter. Den æder alt du serverer for den, når først man har styr på hvordan formatet skal afvikles. Der er selvfølgelig enkelte formater som kører relativ dårligt, men det skyldes nok mere at de aldrig er blevet udbredte, og har derved ikke rigtig nogen interesse for ret mange af os.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/05-06 16:21, rettet 14/05-06 17:10 
Hvilket selvfølgelig er bedre end en konsol med et dejligt stykke software der helt automatisk æder alt hvad man byder den :p
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
NaidNaidSkrevet 14/05-06 16:30, rettet 14/05-06 17:11 
Den æder jo rent faktisk ikke alt..Den æder alt det relevante, hvor i mod pcen æder ALT! Man kan selvfølgelig diskutere hvorvidt man gider rode med pcens til tider kringlede konverterings programmer, men personligt finder jeg det ikke som som et reelt problem.
dRxLdRxLSkrevet 14/05-06 21:38 
Nu stopper du!

Sidst jeg så efter brugte xbmc en plugin-loader for at understøtte alt muligt. Hvis jeg ikke husker helt galt kunne denne plugin-loader tilmed bruge dll'er kompileret til windows.

Jeg lavede i hvert fald et eller andet i den retning med en tidligere version af programmet (xbmp) for en del år siden for at få den til at spille quicktime filer.

Installationsproceduren er selvfølgelig meget mere bøvlet, men muligheden er der grundet at xbmc bruger de officielle udviklingsværktøjer der kører på en variation af en win2000 kerne (så vidt jeg husker).

Sådan som jeg ser det, er du på pc'en afhængig af at nogen har skrevet codec'et til dig og giddet lave en fin lille install'er. Medmindre du selvføligelig selv skriver dine codec's til obskure formater, hvilket du så lige så godt kunne gøre til xbmc.

Dybest set finder jeg det også langt mindre bekymrende at smide filerne xbmc ind på min xbox harddisk, vel vidende at de ikke kan påvirke andre programmer (da alle xbox applikationer kører solo), end at downloade en codec pack fra et eller andet obskurt russik websted, hvis gode intentioner i bedste fald er tvivlsomme.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaidNaidSkrevet 14/05-06 22:15 
Hvad skal jeg stoppe med?. Det er tydeligt at jeg får svært ved rent faktisk at forsvare en PC på en konsolforum. PC´en er konsoller overlegen på faktisk alle punkter, inden for alt!. Jeg kan ikke se hvorfor det er så svært at forstå? Pc´en har hundrede gange større opbakning fra verden omkring os end en konsol har...en konsol lever kun højt inden for de rammer den rent faktisk er bygget til, og boxen får betydeligt mindre opmærksomhed end PC´en. Ang. codec, så har jeg endnu aldrig oplevet ikke har kunne finde noget på nettet...Nu er jeg da heller ikke selv hardcore nørd, langt fra. At en person som jeg, med en middel IQ, stadig kan få min PC til at afspille det jeg vil have den til...siger det ikke lidt om hvad jeg rent faktisk kan få ud af den?.

At du mener at boxen opfylder alle dine behov, jamen fint. Jeg kan jo så bare læne mig tilbage og tænke...fanboy?
dRxLdRxLSkrevet 14/05-06 22:36 
...
Stopper med at være unuanceret på et uoplyst grundlag.
Til din information har jeg lade min xbmc berigede krydskasse stå da jeg flyttede fra eks'en, da hun har større glæde af at kunne se alt muligt forskelligt på et fjernsyn. Selv er jeg tilfreds med at se ting på computeren (den eneste skærm jeg pt. har).

Det ændrer ikke på det faktum at du roder rundt i det. En xbox er "bare" en computer, omend én meget specifik én af slagsen. Man kan skrive lige så meget forskellige software til den som man kan til en windows pc, men men jeg vil stoppe her.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaidNaidSkrevet 14/05-06 23:14 
Du misforstår mig. Jeg definerer ikke boxen som værende en normal konsol, langt fra. Og ja, den er meget lig PC´en, hensyn til funktioner og kunnen. Du glemmer bare lige det faktum at udbuddet på boxen er langt mindre end på PC´en. Jeg tvivler dog ikke på at MS´s konsol med tiden, kan blive ret unik. Men lad os da bare stoppe her. Vores synspunkter er ret ens, bortset fra at vi prioterer forskelligt.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 16/07-06 17:03 
Kan det her virkelig passe?

Nedtur
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
ChronoChronoSkrevet 16/07-06 18:35 
Vildt at de bare vil fylde halv-defekte cells i... mon det bliver muligt at se om man får syv eller otte cores med inden man køber?

Man kunne vel i yderste konsekvens frygte at udviklerne vil lave effekter i spillene der kun kommer frem på de maskiner med otte cores. Eller AI der opfører sig klogere hvis maskinen har otte cores.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 16/07-06 18:43 
Ikke hvis PS3, som det fremgår af artiklen, er låst til kun at bruge 7 cores. Det antydes dog lidt at hvis man har 8 og én står af, så finde dyret selv ud af at bruge netop de 7 der virker.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 16/07-06 18:44 
Det lyder usandsynligt, at udviklerne ligefrem vil lave ekstra ting til de heldige med 8 fungerende cores... Det kan sagtens passe at devkits kun understøtter 7 cores, og det er desuden ret almindeligt, at hardware bliver solgt, selvom det ikke lever op til standarden. Det sker i hvert fald med processorer og grafikkort på PC-markedet.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HeroldHeroldSkrevet 16/07-06 19:44, rettet 16/07-06 19:44 
Der står reelt at der kun skal bruges syv i en PS3 - ikke mere eller mindre. Hvis der ryger en på en med otte, kan den den stadig fungere som den skal. Ryger der én mere, er skidtet defekt.

Arkitekturen i chippen lader den fungere, selvom en eller flere af de otte cores går i stykker.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 16/07-06 19:47, rettet 16/07-06 19:48 
En normal procedure helt tilbage til Spectrum ZX81 fortalte en museumsgæst mig i går. For at spare kørte de med halvdefekte RAM-kredse af dobbelt størrelse, og switchede så til den virkende halvdel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 16/07-06 19:52 
Xboxen kørte (ihvertfald i starten) også med 20GB harddiske, hvor den ene af de to platters var defekt, og den derfor kun havde den halve kapacitet.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HeroldHeroldSkrevet 16/07-06 20:03 
Havde de i mange tilfælde ikke bare kun partitioneret halvdelen af harddisken?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Zzap!Zzap!Skrevet 16/07-06 22:52 
RAM og cache redundans har være brugt i umindelige tider.
F.eks. er næsten alle nVidia og ATIs budget V/GPU, normale (dyre) chips, hvor nogle af pipesene eller cachen er defekt.
(af og til når de ikke har nok defekte chips, bliver "raske" chips software "forkrøblede". Der er så nogle smarte personer der har fundet ud af slå den software blokering fra og har derved fået en highend GPU til den halve pris).

Det geniale og nyskabende Sony/IBM/Toshiba gør med Cell er at de bruger logik redundans. Det er kun muligt fordi store dele af chippen er ens og tilsluttet samme on-die bus.
Det gør at Cell er langt billigere at producere end man skulle tro, hvis man ser på hvor stor den den er.
Selv Cells hvor to eller flere af SPEerne er i stykker, kan stadig bruges (ikke i PS3 dog).

Nu RJK nævnte Sinclairs brug af "defekt" RAM, så vil jeg da lige nævne at Sinclair (madman genius) havde planlagt at lave gigant (for den tid) ROM-wafer cartridges ved at bruge redundans. Ved at bruge en gammel proces og anden sortering wafers var det hans ide at lave et reelt alternative til disketter.
Born to kill space
KTCKTCSkrevet 16/07-06 22:57 
Herold>
Havde de i mange tilfælde ikke bare kun partitioneret halvdelen af harddisken?
Nej, det var defineret i harddiskens controller, så det var ikke muligt at partitionere det hele, selv om du smed den i en computer.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SlothSlothSkrevet 03/08-06 00:09, rettet 03/08-06 00:14 
Born2Play>
Kan det her virkelig passe?

Jeg tror at det skal tages med et gran salt. I det indlæg du linker til, synes jeg at de har taget det lidt ud af kontekst. IBM's Vicepræsident har givet en opfølgende kommentar til interviewet.

Jeg tror ikke at Sony vil risikere at levere en bunke PS3'ere med halvfungerende Cell-processorer. I Cell'en er der en Power Processing Element (PPE), der uddelegerer opgaver til 8 Synergistic Processing Elements (SPE). I en PS3 er én af de 8 SPE ikke i brug, så PS3'en har 7 SPEs til rådighed.

Jeg er ikke sikker på, om Cell chippen kan "reparere" sig selv hvis en SPE skulle brænde af - dvs. om den blot markerer den som "bad" (lidt á la bad sectors på en harddisk) og så bruger de andre, eller om chippen lukker helt ned. I PS3 ville det være nærliggende at den sidste SPE kan tage over, hvis en af de andre futter af. I Sony's beskrivelse er den 8. SPE betegnet som "Redundancy".

Dét der bliver sagt i IBM's interview er, at de har en meget lavt successratio mht. at lave 100% fungerende Cell chips (omkring 10-20%). Normalt er der omkring 80% af en produktion af chips der er ok, resten er enten ubrugelige, eller så kan de ikke køre med fuld hastighed. Det er normalt i PC-verdenen at de dårlige chips bliver brugt som billig-versioner af de "rigtige" chips, specielt med clock-hastigheder som eksempel.

Cut fra nedenstående link - opfølgende kommentar fra IBM:
Clarification
Tom Reeves, IBM’s VP of semiconductor and technology services, said he was not making any specific references to past or current Cell yields in an executive insight interview that ran last week. He was, instead, referring to large die yield challenges in general and the successful leverage provided by logic redundancy strategies. IBM does not release product specific yield information. This clarification was made on July 14, 2006

Det oprindelige indlæg
Kiss me, would you kindly?
Bede-xBede-xSkrevet 04/11-06 00:04, rettet 04/11-06 00:07 
Benytter lige denne tråd til lidt om Sonys onlineservice og det ser ikke godt ud:

Sony hasn't had a good year. The market leader has spent nearly twelve months watching Microsoft build a six million unit lead in the next-gen marketplace, while the embryonic PlayStation 3 has been dogged at every turn by delays and setbacks. Hostility has grown among both hardcore gamers and among the gaming press, a backlash of epic proportions against the company which has ruled the games industry for a full decade, fuelled by the remarkably high price of the console, the decision to drop rumble from the pad, the adoption of contentious Blu-Ray technology and the subsequent launch shortages, culminating in a hugely embarrassing delay into 2007 for the European launch.

None of this has been helped in the slightest by the arrogance of public statements from the father of PlayStation, Ken Kutaragi, or the head of SCEA, Kaz Hirai - who have turned into a double act whose pronouncements almost seem deliberately calculated to turn consumers against Sony and its products. However, in recent weeks, the tide has been turning for Sony, albeit slowly. Perhaps it's simply fatigue among the company's loudest detractors; more likely, it's the fact that since TGS, Sony has been much more focused on giving people hands-on time with the console and its software. The promise of PS3 is finally being delivered upon, at least to some extent, and it's natural that criticism will die down and the focus will shift from hardware to software as the launch draws near.

That isn't to say, though, that Sony is out of the woods yet - and the company is still entirely capable of dropping the ball in very dramatic ways. Perhaps the single most worrying factor remaining in the firm's plans for PS3 is its online service; this is an area where the company's previous efforts have been weak, to say the very least, and where Microsoft has built up five years of valuable experience and a massive degree of mind-share. Although we've seen the service up and running to some extent - network functionality is a key element of the Cross-Media Bar on the PS3, and the console's operating system has a built in buddy list, messaging system, voice chat and even video chat service, as well as the PlayStation Store e-distribution system - the word from developers so far has been that actually building online functions into games is currently a fraught process.

This week, some of our deepest fears about Sony's online service were confirmed when Insomniac's Ted Price revealed in an interview that one of the biggest launch titles for the console, Resistance: Fall of Man, is set to use its own buddy list, clan registry, in-game messaging and chat services, and so on. While the game sounds like it has a very extensive and comprehensive range of online gaming options, and it runs on Sony's international network of servers to guarantee a high standard of network performance for online play, the simple fact is that the last hurdle Sony needed to jump has been missed, at least for the launch titles. The central buddy list doesn't integrate into the game; you'll need to add all your friends again to play against them in Resistance.

The ball, in other words, has not so much been dropped; it has been hurled at the ground with alarming force. Sony has done the hard work - it has built a console operating system which can be updated over the network, which is always-on and network aware, which can handle multiple user profiles and friend lists, messaging and chat, and so on. It has built an infrastructure which can support multiplayer games running on remote servers with players all over the world taking part. Somehow, however, it has failed to take the final step - actually providing the single sign-in, single-ID, single profile service which lies at the core of a console multiplayer offering.

The reasons developers cite for this problem are simple; the libraries to do this were not available early enough. The speculation they offer for why that happened is intriguing, however; there is a strong suggestion that until relatively recently, Sony had planned on simply offering games a connection to the Internet and letting them get on with whatever buddy lists, profiles, match-making and so on they wanted, completely unaware of any other game on the system. This is how the PlayStation 2 worked online, much to the chagrin of users.

Someone, somewhere within Sony, wanted things to stay that way. It's an illustration of just how out of touch a company can be from what its consumers want or need to enjoy their experience of a console and its software, and thankfully it was overturned. PS3 will, eventually, sport a unified online interface - but the tragic thing is that whatever internal battle resulted in this decision was won far too late. PS3, at launch, will be crippled in an online sense by an admittedly promising service in the operating system which is not utilised by key, big-name online titles such as Resistance. As teething troubles go, it's an absolutely huge one - and Sony will have to work very hard to win back the confidence of gamers who had been drawn in by the promise of single sign-in online gaming on the platform. It may be forgiveable in launch titles - but if the second wave of PS3 games doesn't cement the vision of a unified online gaming service, the price Sony has to pay for this oversight may be one that's difficult for the company to stomach.

http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=20792

Det er simpelthen skuffende. Og iøvrigt ret frustrerende, da jeg for nyligt læste en artikel, hvor Sony fik servicen til at lyde bedre end Live. Ikke at jeg vil sige de lyver, men det minder mig da om, at de påstod at Killzone 2 traileren var ægte gameplay...

Måske er det bare mig, der i øjeblikket er irriteret over den dårlige nyhed eller måske skal Sony til at tage sig lidt sammen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 04/11-06 00:40 
Det her handler jo bare om at Resistance: Fall of Man, bruger online servicen på en (måske) kluntet måde. Sådan bruger nogle Xbox spil også Live servicen. Enten spiller man spillene på disse præmisser eller vælger at spille nogle andre spil, som bruger online servicen bedre.

Det er lidt for tidligt at disse hele Sony's online service, på baggrund af et enkelt spil.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Bede-xBede-xSkrevet 04/11-06 00:48, rettet 04/11-06 00:49 
Der er ingen, som disser hele online servicen endnu, Okotta. Men det er stadig skuffende, at et af de største inhouse spil ikke demonstrerer hvad servicen kan og reelt leverer noget, som er under Xboxen i niveau. Og her taler jeg om den originale Xbox...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 04/11-06 13:22 
Bede-x>
Der er ingen, som disser hele online servicen endnu, Okotta.

Du prøver da på det ihvertfald som altid :)

Vedr. servicen så har jeg forstået det på denne måde: man har et ensartet games navn/tag/whatever, friends liste, simpel messaging, osv.
Udviklerne er så mere frie til at gøre hvad de vil ud over dette (i modsætning til XBL) og er f.eks. ikke tvunget til at bruge Sony's servere.
Dette gør det også nemmere for udviklerne at have dedikerede servere til spillene som f.eks. Resistance har til at kunne køre 40 spillere samtidigt online. Peer-to-peer modellen (som de fleste konsol online spil benytter) har sine begrænsninger tror jeg godt de fleste XBL spillere kan blive enige om ;)

Jeg vil personligt foretrække XBL modellen som måske er mere restriktiv for udviklerne og tvinger nogle ting ned over hovedet på dem, men tilgengæld får forbrugeren en langt mere mere ensartet og komplet online oplevelse. Det burde dog stadig være gratis at spille når spillene kører peer-to-peer IMO.

Men om Sony's model trods alt er "god nok" og/eller udvikler sig løbende til det kan blive en success, må fremtiden jo vise... lidt tidligt at vurdere ;)
Bede-xBede-xSkrevet 04/11-06 14:18, rettet 04/11-06 14:28 
Beano>
Du prøver da på det ihvertfald som altid :)

Det er altså ikke rigtigt. Fx
Bede-x>
Det er ikke kun Sonys onlineservice, som lyder god, også deres downloadspil bliver bedre og bedre.

http://playright.dk/forumemne.php?id=22791&subid=283345#283345

Men har jeg en vis portion skepsis, når det kommer til Sony og online? Ja, det kan du bande på. Men jeg synes altid, at det bunder i realiteter.

Jeg begyndte at blive nervøs, da visse udviklere droppede online i PS3 versionerne af deres spil(vel og mærke multiformattitler, som får online på 360):

http://arstechnica.com/journals/thumbs.ars/2006/9/26/5411

Tror det var Sloth, der så linkede til en artikel, hvor der stod, at grunden til det var tidsmangel og det samme ikke ville være tilfældet med Resistance.

I mellemtiden blev der snakket lidt om Entitlements, Sonys svar på Achievements. For mig var det et tegn på sammenhæng i Sonys onlineservice. Da de så annoncerede, at det ikke ville komme i PS3 spil, begyndte alarmklokkerne for alvor at ringe.

Derefter kommer det frem, at man ikke kan høre/læse/se sine beskeder i det enkelte spil, men skal tilbage til dashboarded...

Og så nu Resistance fædæsen:

This week, some of our deepest fears about Sony's online service were confirmed when Insomniac's Ted Price revealed in an interview that one of the biggest launch titles for the console, Resistance: Fall of Man, is set to use its own buddy list, clan registry, in-game messaging and chat services, and so on.

Og
The central buddy list doesn't integrate into the game; you'll need to add all your friends again to play against them in Resistance.

På samme måde som Gamesindustry udtrykker deres skuffelse, gør jeg det også:

The ball, in other words, has not so much been dropped; it has been hurled at the ground with alarming force.

Og
PS3, at launch, will be crippled in an online sense by an admittedly promising service in the operating system which is not utilised by key, big-name online titles such as Resistance. As teething troubles go, it's an absolutely huge one

Men det er godt nok også svært, at ligge et positivt spin på nyheden. Alt taget i betragtning.

Jeg forbliver skeptisk og synes faktisk ikke, at det er uden grund.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 04/11-06 14:48 
God idé at droppe online i f.eks Virtua Tennis 3. Jeg har prøvet tennis spil på Xbox, og de laggede hele tiden. To spillere på samme skærm, i bl.a Top Spin og Table Tennis, kører, og spiller, som en drøm. Der er ingen grund til at putte online i et spil, bare fordi man kan. Langt fra altid der kommer noget godt ud af det.

Hellere splitscreen end lag - til enhver tid.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 04/11-06 14:58 
I mellemtiden blev der snakket lidt om Entitlements, Sonys svar på Achievements. For mig var det et tegn på sammenhæng i Sonys onlineservice. Da de så annoncerede, at det ikke ville komme i PS3 spil, begyndte alarmklokkerne for alvor at ringe.

Et godt eksempel på at Sony ikke kan gøre noget "rigtigt" hvis man bare spinner det.

Da Entitlements blev nævnt først gang, kom Sony under stor kritik for at stjæle af MS - nu hvor det så ikke er en del af selve servicen alligevel (men noget der måske kommer senere i nogle titler) kritiseres det også.

Så uanset hvad Sony gør online, vil det enten være "XBL rip-off" eller "alt for lidt".

Anyway, som sagt foretrækker jeg også XBL modellen og havde håbet at servicen ville have været mere uniform fra starten - så vi er nok meget enige her.

Men servicen bliver med garanti udvidet løbende (hvilket Sony heller ikke har lagt skjul på) og grunden til at online er droppet eller "bastardiseret" i nogle launch-titler, er simpelthen at Sony ikke har været ude med nok informationer mht. online og SDK'erne på dette punkt ikke er klar.
Så GI's doom'n'gloom artikel tager jeg ikke så alvorligt igen :)

GI får også Resistance online til at lyde direkte dårligt - tværtimod hører man fra flere der har prøvet det online, at der er enormt solidt. Så vi må bare se hvad der sker til launch hvor godt/skidt det rent faktisk er.
Bede-xBede-xSkrevet 04/11-06 17:00 
Beano>
Anyway, som sagt foretrækker jeg også XBL modellen og havde håbet at servicen ville have været mere uniform fra starten - så vi er nok meget enige her.

Det tror jeg også. Dog misforstår du mig mht til Entitlements. Det er ikke så meget dét, at de ikke er en del af servicen, som fik alarmklokkerne til at ringe hos mig. Det er mere det, at deres inkludering pegede i retning af en uniform service.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
lightyear dklightyear dkSkrevet 05/11-06 18:16, rettet 05/11-06 18:17 
Rooney>
God idé at droppe online i f.eks Virtua Tennis 3. Jeg har prøvet tennis spil på Xbox, og de laggede hele tiden. To spillere på samme skærm, i bl.a Top Spin og Table Tennis, kører, og spiller, som en drøm. Der er ingen grund til at putte online i et spil, bare fordi man kan. Langt fra altid der kommer noget godt ud af det.

Hellere splitscreen end lag - til enhver tid.


Top spin 2 til xbox 360 kører altså perfekt online (Kører som singleplayerdelen), jeg har nu spillet ca 200+ kampe over live alene og over 100 kampe med en guest på live (altså to fra min box mod to andre online) og har måske oplevet lag 5 gange.

Top spin 1 kørte af l... til gengæld, men at lave en perfekt netkode kan altså lade sig gøre.
are you CHICKEN?
Jack_DJack_DSkrevet 09/11-06 10:07 
Det jeg så ikke helt kan forstå det had der er mod Sony og PS3, hvor kommer det fra?
PS3 kan alt det Xbox360 kan og mere til, så hvordan kan det være en dårlig ting har jeg meget svært ved at se. Ja, prisen er muligvis lidt højere, men du får tilgængæld så også lidt mere, set på Hardwaren, på spil siden er det udelukkende op til udviklerne at udnytte dens potentielle og det sker nok for alvor først efter et år eller to.
Mht. online er det bekræftet der er single log on, til alle spil på samme måde som med XBL.
Så hvis man lægger al hypen til side, noget som både Sony og MS har været gode til, så står vi tilbage med en konsol som på en række måde er et skridt foran Xbox360, tænker her på ny controller SIXAXIS, Blu-Ray, HDD i alle version, HDMI osv, og er fremskridt ikke noget vi alle ønsker?
Spiller nu: World Of Warcraft: The ...
RooneyRooneySkrevet 09/11-06 10:43 
Jeg er ligeglad med hvad PS3 og Xbox 360 kan og ikke kan. Jeg vil bare spille nogle spil. I næste uge skal jeg voldspille Gears of War, og seriøst mishandle det i både splitscreen co-op og online co-op, samt selvfølgelig i singleplayer.

Nå ja, nuvel da - det kan jeg ikke på PS3. Supert. Eller noget i den stil.

Men så kan jeg sikkert spille så mange andre ting på PS3, men må jeg vente med at tage stilling til det, når maskinen fysisk er at forefinde i en butik og senere i mit hjem?
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
65 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig