X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS2 shoot em ups?


Svar
nerosnerosSkrevet 09/05-06 23:11 
Jeg ved ikke rigtig hvad man kalder den genre mere, men jeg søger at finde ud af hvad der findes af gode shooters, eller shoot em ups til PS2 f.eks ligesom Radient Silvergun og Thunder Force eller R-type. Er der nogle gode bud på hvad jeg skal gå på jagt efter?
Bashful Neophyte
124 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
WonderboyWonderboySkrevet 24/01-09 00:39 
Er der kommet nogle nye shoot’em up til PS 2, kunne godt bruge lidt nyt?.
I love monster land
nerosnerosSkrevet 24/01-09 10:18, rettet 24/01-09 13:13 
Der er ihvertfald Thunder Force VI ellers har jeg ikke hørt om noget?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 24/01-09 16:37 
Den opdaterede udgave af Fantasy Zone 2, Le Roof spillede på J-Popcon så virkelig god ud!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 24/01-09 17:41 
Mener du den her: http://playright.dk/infotitel.php?id=35424 ?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 24/01-09 17:43, rettet 24/01-09 17:43 
Kan ikke huske om det var en AGES-udgivelse.
Men så du ham ikke også demonstrere det? Han var meget begejstret for det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 24/01-09 18:13 
Der er en Windows-demo af Fantasy Zone 2. Det er sjovt og flot.

Fantasy Zone 2
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 25/01-09 15:54 
Ah, det er meget muligt at det er denne remake alá MegaMan 9 som Le Roof har været i selvsving over (søg erfter DX i følgende artikkel):
http://hg101.classicgaming.gamespy.com/fantasyzone/fantasyzone2.htm

Jeg vidste ikke at der var sådan én remake Sega Ages Fantasy Zone Complete Collection, og nu fortryder jeg at jeg ikke tog den da jeg havde chancen i Japan. Play-asia har den dog til ca. 170dkr, så der snupper jeg den lige fra.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 25/01-09 16:48 
Der er noget smukt i at man forbedrer grafikken og teknikken i et spil, men alligevel lader sig begrænse af 20 år gammel hardware. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 26/04-09 22:20, rettet 26/04-09 22:21 
Hvilke 10 shoot em ups spil til PS 2 i Pal version er Bedst?, eller bare en liste over de bedste shoot em ups i Pal version?.
I love monster land
nerosnerosSkrevet 27/04-09 08:56 
Der er ikke en top 10 IMO. Du må hellere anskaffe dig en PS2 med chip ;-)

De 2 kandidater i pal må være Raiden III og Gradius V.
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 27/04-09 11:32, rettet 27/04-09 11:33 
Der er også Taito Legendes 2, med Darius Gaiden, G-Darius. Metal Slug Anthology og SNK Arcade Classics: Volume 1, hvor der er Last Resort og Shock Troopers. R-Type Final. Men er helt enig med Neros få en chip, så får du også gode spil :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/04-09 12:03 
Der findes også Gunbird Special Edition hvor både etteren og toeren er på. Det koster ingen penge og er en rigtig god konvertering med både 60Hz og TATE.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 27/04-09 12:26 
Der er også XII Stag og Steel Dragon...
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/04-09 12:36 
Og Psyvariar.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 27/04-09 13:08 
Fælles for de nævnte er jo at de langt hen ad vejen er noget crap ;) Metal Slug er selvfølgelig fedt, men det er nok ikke den slags man tænker på først. Faktum er at de _gode_ shmups til PS2 kun er udkommet i Japan, men så er der til gengæld også en del at købe, og kvaliteten tangerer det allerbedste man overhovedet kan få i genren.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 27/04-09 13:54 
DoDonPachi Dai Ou Jou, Ibara, Mushihime Sama og Espgaluda. Og så er der vist heller ikk' flere er der?
Hoid to colony C05 where the computer is...
JAAJAASkrevet 27/04-09 17:57, rettet 27/04-09 17:58 
Ok, hvis Gradius V ikke tælles som et af de _gode_ shmups, og det bliver præsenteret som et "faktum", så er vi vist så langt ude i Cave fanatisme, at udsagnenes pålidelighed begynder at være seriøst tvivlsomme.
NaieraNaieraSkrevet 27/04-09 18:41 
OK, det var for firkantet skrevet alligevel. Afhængig af smag kan man selvfølgelig godt regne ting som Gradius V og R-Type Final med blandt de bedste.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 27/04-09 18:48, rettet 27/04-09 18:49 
Enig :D Havde faktisk lige glemt R-type Final. Mushihime Sama er iøvrigt et af de bedste shoot-em-ups ever.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 27/04-09 19:54, rettet 27/04-09 19:56 
ESPGaluda er bedre ;) Det er måske dét bedste shmup nogensinde, i PS2-udgaven, hvis man kan følge med i den noget vilde Arrange-mode.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 27/04-09 22:25 
Ja det er også MEGET godt :-)
Bashful Neophyte
WonderboyWonderboySkrevet 27/04-09 23:24 
Kan man lave en Top 5 over de bedste shoot em ups i Pal version og en Top fem i Jap version?.
I love monster land
JAAJAASkrevet 28/04-09 12:38, rettet 28/04-09 12:53 
Foranlediget af denne tråd smed jeg lige (Strikers) 1945 I&II i PS2'en igår, og pludselig var det blevet meget sent. Det er sgu en meget fornøjelig lille pakke. Anbefales.
Alf81Alf81Skrevet 28/04-09 15:30 
Hvis man absolut skal over i noget Psikyo PAL land, vil jeg mene man ikke kan undlade at nævne Dragon Blaze. Der har de da i det mindste prøvet :)
Ting om dét og pis.
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 28/04-09 15:39, rettet 28/04-09 15:41 
Så kommer der nok noget mere Cave-fanatisme når jeg vil kalde det Psikyo kedeligt :p Der er ikke rigtig meget ved at spille efter scores i hvert fald. Så er Gunbird som Konsolkongen foreslår noget mere tiltalende i tema, hvis det endelig skal være, eller Dragon Blaze fordi man kan.
Et bud på shooter top fem i jap (øverst) og Pal til Wonderboy:

1. DodonPachi DAI-OU-JOU
2. ESPGaluda
3. Mushihime-sama
4. Thunder Force VI
5. Ibara

1. Gradius V
2. Dragon Blaze
3. Gunbird
4. Steel Dragon EX
5. Homura

Jeg ændrer nok mening i løbet af dagen, men så er der lidt at gå efter :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
nerosnerosSkrevet 28/04-09 15:48 
Alf81>
Hvis man absolut skal over i noget Psikyo PAL land, vil jeg mene man ikke kan undlade at nævne Dragon Blaze. Der har de da i det mindste prøvet :)

Whaaaaat...! Findes Dragon Blaze til PS2 ;D Genial lille shooter jo.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 28/04-09 17:03 
Kristensen>
5. Homura

Det er godt nok skidt når Homura skal have femtepladsen på sådan en liste ;) Men det bekræfter vel også bare at PAL shmups generelt er noget hø, med mindre man er vild med Gradius.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 28/04-09 17:12 
Jeg er helt enig, og Homura var også i mangel af bedre, men selv nu hvor jeg tænker kan jeg virkelig ikke kommet på andet at smide ind. Og inden nogen skriger R-Type så er den serie en værre løg-serie IMO ;)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
RJKRJKSkrevet 28/04-09 17:26, rettet 28/04-09 17:27 
Er GigaWing Generations ikke voldsomt meget bedre end Homura? :) Shikigami-spillene er vel også. Eller også fatter jeg bare ikke Homura...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 28/04-09 18:14 
Jo, man kan vel hævde, at systemet i Gigawing Generations er nogenlunde den samme som i de andre Gigawing-spil :) Men om det er så voldsomt meget bedre end Homura ved jeg ikke. Begge ville for mit vedkommende sejle rundt på en 4-5 på tiskalaen. Shikigami-spillene vil jeg ikke udtale mig for meget om, men der har jeg bare ikke set noget der skulle få det meget højere op.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
NaieraNaieraSkrevet 28/04-09 18:45 
Kristensen>
Jeg er helt enig, og Homura var også i mangel af bedre, men selv nu hvor jeg tænker kan jeg virkelig ikke kommet på andet at smide ind.

Jeg havde også glemt det, men Giga Wing Generations ville jeg sætte ret højt på den liste. Det er dårligere end de andre i serien, men stadig et fornuftigt shmup.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 28/04-09 19:19 
Så hellere Raiden 3.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 29/04-09 08:13, rettet 29/04-09 08:13 
Kristensen>
Og inden nogen skriger R-Type så er den serie en værre løg-serie IMO ;)

Whoa dér!
Jeg er enig i at R-Type Final ikke ligefrem er på niveau med de bedste (men et underholdende spil i sin egen ret, med en rimelig lang levetid), men det første R-Type og 3'eren til SNES er efter min mening voldsomt geniale shooters!

Man skal iøvrigt heller ikke tage det for seriøst, når Naiera basher Gradius V. De fleste af os er rimelig enige om at det er en af de bedste shooters, vi har spillet. Nogle folk er bare ikke så glade for når det går fra venstre mod højre, det må Wonderboy jo så selv vurdere hvad han synes om. :) Jeg synes i hvert fald ikke det skal snyde nogen for at spille så godt et spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 29/04-09 09:29, rettet 29/04-09 10:03 
Progear No Arashi er et af de bedste shmups jeg har spillet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Alf81Alf81Skrevet 29/04-09 09:31 
Hørt.

Iøvrigt vil jeg mene, at Gradius V er det bedste i serien. Men det er stadig bare... Gradius :P
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 29/04-09 09:52 
Naiera>
Proger No Arashi er et af de bedste shmups jeg har spillet.

Kender det ikke men er ikke vild med den puttenuttede grafik.
Bashful Neophyte
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 29/04-09 21:41 
Sumez>
Whoa dér!
Jeg er enig i at R-Type Final ikke ligefrem er på niveau med de bedste (men et underholdende spil i sin egen ret, med en rimelig lang levetid), men det første R-Type og 3'eren til SNES er efter min mening voldsomt geniale shooters!

Hver mand sin lyst, men R-Type er en tristhedens lakaj. Der findes så mange bedre alternativer når det skal foregå fra venstre mod højre. Thunder Force, Progear, Cotton, Sengoku Blade osv. Og for at holde det inden for emnet så har Sengoku Blade fået en japansk PS2 release.

Hvis man så sådan skal være rigtig kæk, så tror jeg desuden, at Gradius V lever højt på Treasure står bag det for det er stadig kun Gradius.
Sådan lidt på samme måde som folk falder alt for meget på halen over Ikaruga.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
RJKRJKSkrevet 29/04-09 21:50, rettet 29/04-09 21:51 
Sengoku Blade er altså også ude i PAL. Det hedder bare Tengai.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 29/04-09 22:00 
Kristensen>
Hver mand sin lyst, men R-Type er en tristhedens lakaj. Der findes så mange bedre alternativer når det skal foregå fra venstre mod højre. Thunder Force, Progear, Cotton, Sengoku Blade osv.

og Hyper Duel :D

Ikaruga er heller ikke helt min kop te. Så ville jeg hellere spille Radiant Silvergun hvis jeg havde det.
Bashful Neophyte
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 29/04-09 22:05, rettet 29/04-09 22:06 
RJK>
Sengoku Blade er altså også ude i PAL. Det hedder bare Tengai.

Hvorfor nævnte du det så ikke i går som alternativer til Homura? :p
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
JAAJAASkrevet 29/04-09 22:16, rettet 29/04-09 22:31 
Kristensen>
Hver mand sin lyst, men R-Type er en tristhedens lakaj. Der findes så mange bedre alternativer når det skal foregå fra venstre mod højre. Thunder Force, Progear, Cotton, Sengoku Blade osv. Og for at holde det inden for emnet så har Sengoku Blade fået en japansk PS2 release.

Hvis man så sådan skal være rigtig kæk, så tror jeg desuden, at Gradius V lever højt på Treasure står bag det for det er stadig kun Gradius.
Sådan lidt på samme måde som folk falder alt for meget på halen over Ikaruga.

Selv er jeg ikke til Ikaruga, men måske så mange falder på halen over det, fordi det er et utroligt godt spil, som bare ikke lige falder i din smag? Måske det samme gør sig gældende med R-Type? Måske er Progear, Cotton og andet godt gode spil, men ikke nødvendigvis de bedste, bare fordi de falder i din smag? Jeg ved godt, at du indleder med at sige "hver sin smag", men du underkender udsagnet i de tre efterfølgende sætninger.

Men bevares, jeg kan da godt fortsætte stilen!

Border Down er det bedste shmup, der nogensinde er lavet. Zero Gunner 2 er det næstbedste. Dermed er Dreamcast den bedste platform, hvis man vil have de bedste shmups. Det er ikke bare min mening, det er et ufravigeligt faktum. Tilskriver man sig ikke dette faktum, må man på den ene eller anden vis være at anse som inhabil.

Så kan vi jo prøve at se, hvor langt vi kan komme fra hinanden.

Nu karikerer jeg selvfølgelig, men i er altså nogle stykker, der af en eller anden årsag fremstår som selvbestaltede kvalitetsdommere, som ikke nøjes med at fortælle os, hvad i godt kan lide, men også SKAL have med, hvor dårligt alt andet er. Sjovt nok virker det som om, i alle er maniske vertikalfolk :P
RJKRJKSkrevet 29/04-09 22:39 
Kristensen>
Hvorfor nævnte du det så ikke i går som alternativer til Homura? :p

Det er jo horisontalt... ;)

Jeg spillede arcadeoriginalen en del for nyligt, og jeg var ikke så overvældet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 29/04-09 23:16, rettet 29/04-09 23:18 
@JAA
Det kan da godt være det lyder som smagsdommeri, men hvor om alting er, så kritiserer jeg én serie, R-Type. Angående Gradius V og Ikaruga mener jeg det er lettere overdrevet, hvis man synes det er blandt de bedste shootere der findes. Eller måske har man bare ikke prøvet ret meget når man siger sådan, hvilket godt kunne være en ilde hørt sandhed for de fleste.
Det handler ikke om at pille noget ned, men hvis man lytter til de stemmer der forekommer mest elitære, så kommer der shooter-anbefalinger på samlebånd fordi de taler af kærlighed om genren. Det kan jeg viderebringe af erfaring :)

@RJK
Overvældelse er vel meget at forvente :p Det er en temmelig standard Psikyo shooter der så bare er horisontal. Jeg synes så det scorer rigtig gode point på temaet, men det handler jo i sidste ende også om smag :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
JAAJAASkrevet 29/04-09 23:28, rettet 29/04-09 23:29 
Jo, og enig angående Ikaruga og til en vis grad Gradius V. Jeg kunne egentlig bare godt have ønsket mig, at en enkelt af de højtråbende var ikke-manisk orienteret.

Ok, én ud over mig :P
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/04-09 23:33 
Ikaruga har verdens bedste soundtrack, men et øvv gameplay.
Hoid to colony C05 where the computer is...
RJKRJKSkrevet 29/04-09 23:49 
Kristensen>
Jeg synes så det scorer rigtig gode point på temaet

Bestemt, og jeg kan også rigtig godt lide grafikken. Nu skal du jo bare tænke på, at PerS har optalt det spil så meget, at det næsten kun kan skuffe :) Det virker som en fin og god lille shooter, bestemt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 30/04-09 08:33, rettet 30/04-09 08:35 
Kristensen>
Hvis man så sådan skal være rigtig kæk, så tror jeg desuden, at Gradius V lever højt på Treasure står bag det for det er stadig kun Gradius.
Sådan lidt på samme måde som folk falder alt for meget på halen over Ikaruga.

Smag og behag, virkelig. Jeg er rimelig ligeglad med om det er Treasure der står bag. Rent faktisk er den primære årsag til at navnet Treasure står som kvalitetstegn hos mig lige netop spil som Ikaruga og Gradius V, som jeg mener er geniale.
Og "kun Gradius" er da en forfærdelig dømmende udtalelse. Jeg er selv ret vild med Gradius-spillene, og Gradius 2 er helt klart også blandt de bedste shooters jeg har spillet. Men med de spil du namedropper, er det jo tydeligt at du går efter andre ting i en shooter. (mere hektisk action, flere skud på skærmen, mindre taktisk gameplay, etc)
Når jeg så til gengæld er mindre vild med de spil du nævner, og tilsvarende med Naieras favoritter, er at det ekstremt simple gameplay gør at spillene er meget ens, hurtigt overståede og ikke særlig åbne for genspilning, medmindre man er helt besat af genren.

Igen, smag og behag, og ovenstående er blot min vurdering - Men at kalde R-Type og Gradius for dårlige spil synes jeg er meget langt ude.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 30/04-09 08:36 
RJK>
Sengoku Blade er altså også ude i PAL. Det hedder bare Tengai.

Hmm det ligner et spil for mig!
PS2 shoot em ups?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 30/04-09 08:43 
Hvordan kan det iøvrigt være at alle har spillet Progear No Arashi? Er det ikke kun ude i arcade, og iøvrigt voldsomt dyrt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 30/04-09 09:01, rettet 30/04-09 09:02 
Om man kan lide de mere simple shooters frem for et af de mere vanvittige af slagsen som f.eks Mushihime-sama eller ESPGaluda har jo nok noget at gøre med, at det kræver mere af spilleren at mestre med deres hektiske gameplay. At komme igennem den vildeste bye af skud er der et stort opløftende element i den genre. Jo vildere jo bedre IMO :-) Jeg siger så ikke, at de mere simple shump's som Gradius, Image Fight eller Truxton er lettere spil fordi det synes jeg bestemt ikke, men de har bare ikke det samme feel som jeg går efter, men charme det har de. Faktisk er Image Fight et af de aller sværeste shump's nogensinde hvis man spørger mig.
Bashful Neophyte
124 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig