X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

PS2 shoot em ups?


Reply
nerosnerosSkrevet 09/05-06 23:11 
Jeg ved ikke rigtig hvad man kalder den genre mere, men jeg søger at finde ud af hvad der findes af gode shooters, eller shoot em ups til PS2 f.eks ligesom Radient Silvergun og Thunder Force eller R-type. Er der nogle gode bud på hvad jeg skal gå på jagt efter?
Bashful Neophyte
124 topic(s).
« < 1 2 3

Reply
SumezSumezSkrevet 30/04-09 09:06 
Hvis man kalder R-Type eller Gradius for simple, har man vist ikke spillet dem. :)
R-Type er faktisk langt mere "avanceret" end det meste andet i genren pga. hele "bit"-systemet. Personligt synes jeg da netop at spil som ESPGaluda og Mushihime-sama er blandt de mest simple, NETOP fordi de "kun" går ud på at undgå tusind skud, og skyde tilbage.

Derudover er Gradius III vist et af de (fuldstændig uretfærdigt) sværeste spil i genren. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 30/04-09 09:32 
Ja nu når jeg tænker over det er alle shump's egentlig ret simple, men handler måske mere om strategier.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 30/04-09 09:53 
Man kan jo argumentere for at shmups generelt er den mest simple form for gameplay, ægte action skåret helt ind til benet, ment på den absolut mest positive måde. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 30/04-09 09:54 
Sumez>
Hvordan kan det iøvrigt være at alle har spillet Progear No Arashi? Er det ikke kun ude i arcade, og iøvrigt voldsomt dyrt?

Naiera har haft arcadeversionen, og det er i hvert fald dén, jeg har spillet :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 30/04-09 09:56, rettet 30/04-09 09:57 
Iøvrigt skulle jeg egentlig også mene at de to Contra-spil til PS2 (og i PAL) må kvalificere som shoot em ups. De er heller ikke blevet særlig positivt modtaget, men jeg mener også at de er noget af det bedste man kan få til PS2, i hvert fald i PAL.

Shattered Soldier, hvis man ikke har noget imod høj udfordring og en god portion udenads-lære, Neo Contra hvis man hellere vil have top-down view og rå action.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 30/04-09 11:13 
Sumez>
Hvis man kalder R-Type eller Gradius for simple, har man vist ikke spillet dem. :)
R-Type er faktisk langt mere "avanceret" end det meste andet i genren pga. hele "bit"-systemet. Personligt synes jeg da netop at spil som ESPGaluda og Mushihime-sama er blandt de mest simple, NETOP fordi de "kun" går ud på at undgå tusind skud, og skyde tilbage.

Det var da også en måde at gejle R-Type og Gradius op til at være andet end røvsyg udenadslære :p Ikke at det ikke kan være sjovt nok, men så skal temaet eller musikken dælme være med til at bære spillene. Det har jeg aldrig kunne se i R-Type og Gradius.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
JuggernautJuggernautSkrevet 30/04-09 11:28 
Sumez>
Iøvrigt skulle jeg egentlig også mene at de to Contra-spil til PS2 (og i PAL) må kvalificere som shoot em ups.

Er de ikke at placere i kategorien Run'n Gun? Eller er denne betegnelse bare en afstikker af shmup? Er lidt undrende..
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 30/04-09 11:55 
Juggernaut>
Sumez>
Iøvrigt skulle jeg egentlig også mene at de to Contra-spil til PS2 (og i PAL) må kvalificere som shoot em ups.

Er de ikke at placere i kategorien Run'n Gun? Eller er denne betegnelse bare en afstikker af shmup? Er lidt undrende..

Det er jo lidt det... i og for sig ligger de ret tæt op ad hinanden så jeg syntes de fortjente at blive nævnt. Og Neo Contra er jo overhead view, så der er ikke den store forskel fra det til "jeg-er-et-lille-fly"-shmups.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 30/04-09 11:59 
Sumez>
RJK>
Sengoku Blade er altså også ude i PAL. Det hedder bare Tengai.

Hmm det ligner et spil for mig!


Samme her. Solgt!
NaieraNaieraSkrevet 30/04-09 15:19 
Sumez>
Når jeg så til gengæld er mindre vild med de spil du nævner, og tilsvarende med Naieras favoritter, er at det ekstremt simple gameplay gør at spillene er meget ens, hurtigt overståede og ikke særlig åbne for genspilning, medmindre man er helt besat af genren.

At du skriver sådan noget her om Caves bedste viser blot at du ikke har forstået dem. De har overhovedet ikke _ekstremt simpelt_ gameplay, de er ikke hurtigt overståede, og de er i allerhøjeste grad åbne for genspilning! Jeg ved ikke hvorfor du kan spille R-Types og Gradius igen og igen, men jeg gætter på det er på grund af at du kan lide at forbedre scoren? Det er præcis samme årsag til, at man kan spille f.eks. ESPGaluda igen og igen. Dodonpachi Dai-Ou-Jou og Mushihime-sama er i øvrigt heller ikke 'meget ens'. Hvis de er dét, så er R-Type og Gradius i hvert endnu mere ens, og så har du jo vel nærmest skudt dit eget argument i sænk?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 30/04-09 15:21, rettet 30/04-09 16:47 
Sumez>
Hvordan kan det iøvrigt være at alle har spillet Progear No Arashi? Er det ikke kun ude i arcade, og iøvrigt voldsomt dyrt?

I forhold til andre gode arcadespil uden konsolkonverteringer er det ikke voldsomt dyrt. Problemet er nok nærmere at få har mulighed for at spille jamma-spil derhjemme. Er man tilstrækkeligt glad for Cave-shmups er det ikke så vildt at give 1200-1500,- for et ikke-konverteret spil fra dem. Især et der er så godt som Progear, som jeg anser for at være det bedste horisontale shmup, by far, nogensinde.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 30/04-09 15:27, rettet 30/04-09 16:48 
Sumez>
Personligt synes jeg da netop at spil som ESPGaluda og Mushihime-sama er blandt de mest simple, NETOP fordi de "kun" går ud på at undgå tusind skud, og skyde tilbage.

Det er da rart som du fuldstændig kan demonstrere din ignorance ;) Det er vel nok et groft ord at bruge, men det er det der er galt her; du har simpelthen ikke forstået de spil du nævner. Der er i allerhøjeste grad taktik, eller forståelse af gameplayet/scoringssystemet, påkrævet for at opnå en god score. Indtil man fatter hvad et spil som ESPRade går ud på kan det vel sagtens virke lidt simpelt. Men det er som sagt indtil man fatter det! Donpachierne har så nok, blandt Caves shmups, det mest simple gameplay, men for at opnå en ordentlig score (altså holde gang i scoringsmultiplieren) skal man i allerhøjeste grad have fat i noget taktik og til en vis grad udenadslære. Det må da være noget du kan sætte pris på, og det er vel nok af samme årsag at jeg foretrækker Caves andre spil som ESPRade, ESPGaluda og Mushihime-sama.

Sammenlignet med dine horisontale favoritter hvor man, udover at skyde forskellige skud af variende styrke, opsnappe droner og andre power-ups, groft sagt kun skal undgå diverse forhindringer, mener jeg så absolut ikke, at Caves shmups mangler noget på komplicerethedsfaktoren.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 30/04-09 15:33, rettet 30/04-09 15:37 
Det er jo netop det jeg siger, at man skal være virkelig inde i genren, da hele kompleksiteten i de spil ligger i scoresystemet, og ikke som et åbenlyst gameplay-element.

Jeg beklager hvis jeg trådte på en nerve, når jeg brugte ordet "simpelt". Men jeg holder stadig på at -samtlige- shooters, rent gameplaymæssigt er blandt de mest simple skåret-ind-til-benet spil, man kan finde. Det afholder dem jo ikke fra at have en masse dybde, der tillader score-whores at spille spillene i flere år fremover. :)


Uddybning: Det fleste shooters roder ikke rundt med inventory, historie, exp-system, muligheder for at tage flere veje (kun i simplificeret format, som f.eks. Darius og R-Type Final), osv. osv. som det ellers nærmest er standard i alle andre genrer nu om dage.
Det er det jeg hentyder til, når jeg snakker simple spil. Og der bliver det jo ikke meget mere "råt" end en cave-shooter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 30/04-09 15:38, rettet 30/04-09 15:39 
Sumez>
Det er jo netop det jeg siger, at man skal være virkelig inde i genren, da hele kompleksiteten i de spil ligger i scoresystemet, og ikke som et åbenlyst gameplay-element.

Jeg mener også at man skal være VIRKELIG inde i genren, for at gide komme langt i vanvittigt svære spil som R-Type og Gradius! Scoringssystemerne i de mere indviklede af Caves spil er måske ikke åbenlyse, men det kræves åbenlyst at man lærer dem at kende, hvis man vil have en god score. Jeg kan ikke se hvorfor denne dedikation (som ikke engang behøver være specielt stor; jeg husker meget få lange shmup-sessions mens jeg spillede mange spil i genren. Oftest spillede jeg en halv eller en hel time om dagen, når jeg havde fri) skulle være anderledes end den der kræves for at komme langt i R-Type og Gradius.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 30/04-09 15:53, rettet 30/04-09 15:54 
Sumez>
Iøvrigt skulle jeg egentlig også mene at de to Contra-spil til PS2 (og i PAL) må kvalificere som shoot em ups.

Arrgh ikke helt de er og bliver Run n' Gun genren IMO.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 30/04-09 15:55, rettet 30/04-09 15:56 
Hvis du går tilbage til det indlæg hvor jeg skriver det, kan du se at min pointe blot er, at det ikke er en spiltype der tiltaler mig.

Personligt kan jeg bedre lide at genspille svære spil indtil jeg kan "ace" alle de svære passager. Og du kan bedre lide at forbedre dit spil for at opnå en bedre score. Smag og behag, ikke andet. :)

Jeg har aldrig påstået at Cave-shooters er dårligere spil. Det ville være direkte plat.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 30/04-09 15:57 
neros>
Arrgh ikke helt de er og bliver Run n' Gun genren IMO.

Jeg synes ikke der er meget langt fra det her:
PS2 shoot em ups?

til det her:
PS2 shoot em ups?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 30/04-09 16:13 
Sumez>
Hvis du går tilbage til det indlæg hvor jeg skriver det, kan du se at min pointe blot er, at det ikke er en spiltype der tiltaler mig.

Du skriver at gameplayet er _ekstremt simpelt_, hvilket leder mig til den opfattelse, at du simpelthen ikke har forstået spillene, og derved ikke kan udtale dig om spillenes kompleksitet, eller mangel på samme, på et fornuftigt grundlag.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 30/04-09 16:34, rettet 30/04-09 16:34 
Sumez>
Jeg synes ikke der er meget langt fra det her:


Ingen kommetar andet end at Under Defeat er et godt spil :-)
Bashful Neophyte
Le RoofLe RoofSkrevet 10/07-14 17:34, rettet 10/07-14 17:38 
dRxL>
Ah, det er meget muligt at det er denne remake alá MegaMan 9 som Le Roof har været i selvsving over (søg erfter DX i følgende artikkel):
http://hg101.classicgaming.gamespy.com/fantasyzone/fantasyzone2.htm

Jeg vidste ikke at der var sådan én remake Sega Ages Fantasy Zone Complete Collection, og nu fortryder jeg at jeg ikke tog den da jeg havde chancen i Japan. Play-asia har den dog til ca. 170dkr, så der snupper jeg den lige fra.

Det ser ud til at det kommer til 3DS'en nu igennem eShop. Indtil videre udkommer det i Japan den 16/07, men mon ikke vi snart en vestlig dato. Derudover er der tilføjet en score attack mode, kaldet Fantasy Zone II: Link Loop Land, med ny bagrund og nye bosser. Det er selvfølgelig M2 som selv står bag konverteringen så jeg glæder mig personligt jævnt meget :)

EDIT: Burde måske have været oprettet i en ny tråd.


3D Fantasy Zone II Double
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
--Skrevet 10/07-14 17:43 
neros>
Jeg ved ikke rigtig hvad man kalder den genre mere

PS2 shoot em ups?
Spiller nu: Animal Soccer World
nerosnerosSkrevet 10/07-14 19:52, rettet 10/07-14 19:55 
Hahaha! Billedet passer så fint til trådens emner :D Tænk at jeg har skrevet sådan en omgang gylle den gang. Det er flovt og jeg rødmer...!
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/07-14 22:16 
Ligesom Sonic er et spil i Hurricanes Genren :D

http://youtu.be/TXQMbH1EPt0
nerosnerosSkrevet 10/07-14 22:25 
Folk nu til dags ;-) tsk tsk..
Bashful Neophyte
124 topic(s).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Username
Password
Remember me