X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

4 x Final Fantasy XIII


Svar
SephirothSephirothSkrevet 09/05-06 00:42 
Ja!
Tretten!
Annonceret!
Billeder!
Bedste!
E3!
Ever!
Allerede!

;) Jeg elsker Square Enix!
Malkning ja, men jeg elsker det!

Screens og info
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
361 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »

Svar
JmogJmogSkrevet 08/03-10 21:25 
Hvorfor skulle de også. Udgiverne går efter folk der sælger tingene før `release` date. At man køber det før er jo komplet uskyldigt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/03-10 22:07 
Jeg har en ven der spillede PS3 versionen allerede i sidste uge - han lever endnu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 08/03-10 22:09, rettet 08/03-10 22:13 
Nu har jeg slet ikke fulgt med i FFXIII ellers, så måske skriver jeg bare noget helt åbenlyst, men alligevel mine tanker efter den første håndfuld timer:

Spillet er enormt flot. Både teknisk og artistisk, hvormed det tilsammen er blandt det allermest imponerende jeg har set i et spil. Produktionskvaliteten er meget høj. Sådan stilmæssigt minder det indtil videre meget om starten på Final Fantasy VII, og er altså meget storbysagtigt, industrialiseret og scifi-præget - langt fra det fantasy der har præget de seneste titler.

Gameplaymæssigt og strukturelt minder det - som jeg husker det - meget om starten på Final Fantasy X. Alt der ligner XI og XII er i hvert fald indtil videre helt væk, og det er på den ene side lidt ærgerligt, men på den anden side gør det oplevelsen mere genkendelig. Som anmelderne har noteret er det helt lineært og blottet for udfordring, og man sejler bare igennem den ene kamp efter den anden - men sådan husker jeg altså også FFX og starten på mange af de andre FF'er, så det er vel ikke usædvanligt overhovedet.

Til de to ting der egentligt betyder noget, så virker historien og settingen som det første ret forvirrende. Der bruges rigtig mange navne på alle mulige ting, som man ikke aner hvad er. Man får dog en klar fornemmelse, og derudover er der en masse datalogs man kan læse når man vil, som forklarer de begreber i universet, som man er stødt på, i detaljer. Det synes jeg faktisk fungerer ret godt, indtil videre. Det er ikke åndede dagbøger man skal samle op som i andre titler, men bare information man kan gå ind og læse som man vil og beriger. Det er selvfølgelig alt for tidligt at sige noget om historiens kvaliteter, men det er allerede åbenlyst, at det er en mere reel handling end den der meget overfladiske, vestligt-inspirerede "historie" der var i XII.

Så er der personerne, som der indtil videre skiftes rigtig meget i mellem - der "krydsklippes" hver tiende minut - men de befinder sig i samme område, så det er ikke fordi det er negativt. Men i hvert fald regner jeg med at Lightning er den primære hovedperson, og det er da umiddelbart en befrielse oven på Tidus og Vaan. Hun er vel mere en Ashe-agtig krigertype, og i hvert fald indtil videre interessant, og på ingen måde ulidelig. Ham Richard Pryor-lookaliken er da irriterende at se på, men indtil videre slet ikke det belastende "comic relief", jeg havde frygtet. Men det var min største fordom overfor spillet, så jeg er farvet :) Oprøreren Snow, der vel er den anden hovedperson, virker heller ikke slem. Så har jeg så gemt de to børn, Vanille og Hope, til sidst, for de er indtil videre det eneste der skærer i øjnene. Drengen Hope virker bare malplaceret, mens den Rikku-teen-agtige Vanille er seriøst irriterende. Hun er træls at se på, alt for overgearet i stemmen og opfører sig meget bizart i forhold til hvad der ellers foregår i spillet. Forhåbentligt kommer der en mening i galskaben med hende senere...

Men indtil videre er jeg postiv, og det virker overordnet som et slags mix af FFVII og FFX i mere moderne præsentation og HD. Derfor kan det selvfølgelig sagtens gå fuldstændig galt endnu :)

Jeg blev forresten - apropos ovennævnte - smidt af PSN lige så snart jeg startede spillet. Så dog ikke ud til at der skete andet, så det var sikkert rent tilfældigt, omend jeg ikke har oplevet det før.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 08/03-10 22:37, rettet 08/03-10 22:40 
Konsolkongen>
Jeg har en ven der spillede PS3 versionen allerede i sidste uge - han lever endnu :)

LOL :-)

RJK du skriver at der ingen udfordring er! Det har jeg lidt svært ved at sluge. Det må da trække voldsomt ned i oplevelsen hvis man bare glider igennem den ene kamp efter den anden?
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/03-10 22:46 
RJK>
Forhåbentligt kommer der en mening i galskaben med hende senere...

Jeg vil nødigt afsløre slutningen, men det viser sig at hun har... drukket alt for meget Worchester Sauce!!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 08/03-10 22:50, rettet 08/03-10 22:50 
Neros>
Tjah, men sådan er JRPG'er nu engang normalt. Eller helt generelt er spil der varer 50-agtig timer vel normalt sådan, at de første mange timer mere handler om at lære spilleren systemet, historien, verdenen og figurerne - ikke at det skal være en udfordring, hvor man rent faktisk skal kæmpe for at overleve. Det kommer normalt først senere i forløbet.

Når det er sagt, så ER det virkelig meget let og hurtigt overstået, og der virker ikke til at være nogen opskalering eller særlig indlæring. Det er mest fyld - popcorn-fjender. Man har fra start fuld af potions, og de healer hele partyet, så man skal virkelig fucke op for at fucke op :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 08/03-10 23:12, rettet 08/03-10 23:12 
Ok så er jeg lidt mere rolig, men jeg er heller ikke så vandt i RPG genren :-) Stadigvæk har det her spil en lidt dragende effekt på mig.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 08/03-10 23:13 
Nu er det jo alt for tidligt at sige om det ændrer sig :) Jeg siger bare at starten ikke er så voldsomt anderledes end det plejer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 08/03-10 23:22 
OK :-)
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 08/03-10 23:25, rettet 08/03-10 23:34 
Jeg har heller ikke fulgt med overhovedet i FFXIII, men har nu prøvet det i "noget tid" (ikke to-cifret time antal). Men vil også gerne komme med nogle indspark.

Jeg er primært enig i at produktionsværdien er rigtig høj, men jeg synes dog at visse 3D modeller lider af at være af lav kvalitet, og kameraet laver til tider noget sært. Jeg havde ikke haft noget imod den gode gamle med 3D karakterer i en 2D verden, ofte præsenteres omgivelserne næsten sådan, og friheden til at panorere rundt og se på omgivelserne er begrænset. Dog vil jeg sige at der er masser af opfindsomhed og skaberlyst til i universet. Der er fantastiske designs og look'et har en spændende kant.

Spillet er meget linært. Det skulle være tilfældet at spillet først åbnes op efter 30 timer, og det behøver ikke at være skidt. Jeg vil dog sige, at et af de første miljøer man befinder sig i, er enormt uinspireret at se på (Vile Peaks), og ikke låner noget til spillets korridoragtige design. I stedet bliver det meget transparent, hvad idéen er.

Det efterfølgende miljø (længere er jeg ikke nået), virker ret spændende. MEN! Igen det er så korridorbaseret at det næsten minder om Phantasy Star Online, blot turbaseret. Det er meget minimalistisk tænkt og ikke på nogen måde forsøgt skjult: smalle gange, fyldt med encounters, brudt op af cutscenes. Jeg vil i forbindelse med det her sige, at jeg i starten slet ikke kunne mærke at det var FF. Så spillede jeg videre og er blevet interesseret - ikke mindst i historien.

Historien virker umiddelbart som om der er tænkt kreativt med base i en stereotyp fortælling. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men der blev nævnt at Square havde gjort lidt af en genistreg i den måde de fleste af karaktererne var skrevet på. Eksempelvis at de ikke lod den arrogante karakter gå hele planken ud, men faktisk gav karakteren positive egenskaber, såsom medfølenhed, og vedkommende der skrev det har ret. Hvilket gør at de fleste karakterer ikke er nær så irriterende så man vil råbe af dem, som i tidligere spil. Der holdes lidt igen på det enstrengede, som måske har været lidt af et problem tidligere. Overordnet er de fleste karakterer interessante og fine, omend Lionel Ritchie ser enormt fjollet ud når han løber.

Desværre er Vanille skræmmende frygtelig. Jeg ved ikke om det er med vilje at der til tider titter australsk dialekt igennem til tider, men det virker lidt uskarpt (imodsætning til en "fuldaustralsk" karakter man møder). Personlighedsmæssigt er hun dog en irritation hele vejen igennem og ikke det mindste charmerende og sød. Det er ramt så skidt ved siden af, og jeg kan ikke tro andet end at det må være med vilje. Måske sluger japanere den slags, men jeg håber det ikke. Måske vil Square irritere?

En lille anke i øvrigt, hvorfor skal alle karakterer falde på knæ når bare noget halvtraumatisk sker? Jeg er helt med på at vi er et det ekspressive hjørne og der er skruet op for soapdramaet, og at det "hører med", men det er næsten morsomt. Det virker bare tosset, fordi Square her i spillet faktisk beviser at de kan formidle ganske komplekse følelser, med den måde karaktererne ser på hinanden på. Faktisk har jeg flere gange været imponeret over hvor meget de kan sige med karakterernes blikretning og ansigtsudtryk, måske er det derfor at det skærer i mig, når det kammer over?

Sidste ting omkring historien, det er rigtig at man kan læse små sammenfatninger af hvad der er sket, og det er slet ikke sådan noget parfumeret bras som i Lost Odyssey, men til gengæld synes jeg der er et andet problem, nemlig den psykologisering der foregår der i. Når man læser en sammenfatning af noget man lige har spillet og set i cutscenes, så tilføjes der i tekstdelen ting som på ingen måde kan registreres eller opfattes i det man lige har set. Eksempelvis (meget lille SPOILER) da Hope kommer ud for noget traumatisk meget tidligt i spillet. Han er kun tilbageholdende og ser forpint ud med et meget nervøst og bange blik. I teksten tales der om at han føler vrede og den slags, men det er ikke noget man kan spore i det man spiller og ser. Det giver et ulige forhold synes jeg. Som om de har haft problemer med at videregive den historie de vil formidle, og jeg synes ellers det kører fint i spillet. Tilføjelserne burde efter min mening hellere have været miljøbeskrivelser eller den slags. Det jeg måske savner, hvis det giver mening, er udvidelse fremfor tilføjelse (og hvad forskellen er, håber jeg I er med på?).

Gameplaymæssigt er der ikke meget at sige. Kampsystemet åbner sig betydeligt op, sværhedsgraden stiger støt synes jeg og Paradigmsystemet er virkelig interessant at bruge, man begynder at skifte i mellem de forskellige paradigms og det er en fed fornemmelse når det virker. Kampene er hurtige og mit gæt er at man senere hen i spillet skal være på dupperne for at vinde. Under alle omstændigheder er kampsystemet meget positivt og gør spillet "sjovt" at spille.

Slutteligt: jeg er tilfreds. Det er et godt og spændende spil. Det underholder, men der er skønhedspletter og det ER altså begrænsende, eller måske er jeg bare konservativ, men jeg savner byer og de pauser de tilførte. Spillet lægger ikke skjult på at det kun er én vej frem og intet andet. Det er helt eksplicit og det er både godt og skidt. Men historien trækker og de fantastiske områder og opfindsomheden ligeså.
Hvad sker der?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 08/03-10 23:28 
Jeg vil nu ellers mene at starten for det meste er det sværeste i de fleste RPG's.
RJKRJKSkrevet 08/03-10 23:47 
la0s>
Det er ramt så skidt ved siden af, og jeg kan ikke tro andet end at det må være med vilje.

Vi ser jo tit folk udtale sig negativt om meget japansk-agtige designs, figurer osv. i japanske spil, som jeg og de fleste af os herinde generelt opfatter som interessante og charmerende aspekter. Men hende Vanille er da så ekstremt ulidelig, at selv japanerne vel ikke kan klare hende. Så deraf min konklusion om at der måtte komme en eller anden mening med det senere i spillet. Ellers er det bare virkeligt... skidt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 08/03-10 23:52, rettet 08/03-10 23:53 
Azzkikr>
Jeg vil nu ellers mene at starten for det meste er det sværeste i de fleste RPG's.

Så tænker du vel generelt på lidt mere gammeldags hardcore RPG'er, hvor man skal bruge de første mange timer på at levele up? Som jeg husker de fleste "nyere" FF'er (og de fleste sammenlignelige titelr) så har de en meget blød kurve, hvor kampene er meget tutorial-agtige i starten. Og selvom man så kan dø, så er kampene jo stadig meget "lette" i og med deres simplicitet på dette tidlige stadie af spillene. Man har jo endnu ikke lært alle de evner osv., som gør kampene dybere. Når man i et turbaseret spil kun kan vælge at angribe eller bruge en potion, så kan det vel umuligt være "svært" uanset hvad? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 08/03-10 23:53 
Ja absolut og aldeles enig. :) De få anmeldelser jeg har læst, mere end antyder bare at det fortsætter sådan her... hehe. Puha. Bare vildt når de andre karakterer er langt mere vellykkede, selv Hope blev hurtigt mere spændende og knap så tude-tude agtig.
Hvad sker der?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 00:09 
RJK>
Så tænker du vel generelt på lidt mere gammeldags hardcore RPG'er, hvor man skal bruge de første mange timer på at levele up? Som jeg husker de fleste "nyere" FF'er (og de fleste sammenlignelige titelr) så har de en meget blød kurve, hvor kampene er meget tutorial-agtige i starten. Og selvom man så kan dø, så er kampene jo stadig meget "lette" i og med deres simplicitet på dette tidlige stadie af spillene. Man har jo endnu ikke lært alle de evner osv., som gør kampene dybere. Når man i et turbaseret spil kun kan vælge at angribe eller bruge en potion, så kan det vel umuligt være "svært" uanset hvad? :)

Jeg mener generelt i både nye og gamle RPG's. Det er rigtigt at mange spil har en lille tutorial del til at forstå kampsystemet som selfølgelig er let, men med starten mente jeg nu også de første 5~ timer.

Fjenderne i diverse RPG's udvikler sig sjældent mere end at de blot stiger i hp og stats og så måske kan kaste en spell eller to de sjældent bruger, hvorimod ens characters jo udvikler sig i langt højere grad med spells, abilities, items, diverse level systemer osv.

Der kan selfølgelig være en besværlig boss i ny og næ, men hvad gælder almindelige encounters/fjender synes jeg altid det bliver lettere og lettere som et rpg skrider frem.
RJKRJKSkrevet 09/03-10 00:30 
Deeet bliver vi så ikke enige om :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/03-10 08:05 
RJK>
Neros>
Tjah, men sådan er JRPG'er nu engang normalt. Eller helt generelt er spil der varer 50-agtig timer vel normalt sådan, at de første mange timer mere handler om at lære spilleren systemet, historien, verdenen og figurerne - ikke at det skal være en udfordring, hvor man rent faktisk skal kæmpe for at overleve. Det kommer normalt først senere i forløbet.

Er jeg den eneste, der kan huske FF6 og tidligere? :\
Synes genren er blevet vattet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 09/03-10 08:29, rettet 09/03-10 08:29 
Jeg er iøvrigt enig med Azzkikr, det er muligt at f.eks. FFX og Lost Odyssey starter nemt, men det bliver kun endnu nemmere senere hen. De steder jeg døde mest i netop de to spil var i starten af spillet. Jeg kan slet ikke huske at jeg er død i anden halvdel i nogen af dem, bortset fra mod de der super-ekstra-bosser i FFX.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/03-10 08:42 
RJK>Drengen Hope virker bare malplaceret, mens den Rikku-teen-agtige Vanille er seriøst irriterende. Hun er træls at se på, alt for overgearet i stemmen og opfører sig meget bizart i forhold til hvad der ellers foregår i spillet.

Ja, jeg sad også et par gange og tænkte "hvad sker der lige her?" i går - virkeligt bizar opførsel :D
Hun er irriterende men ikke Jar Jar Binks niveau.. endnu ;)
NaieraNaieraSkrevet 09/03-10 12:32 
RJK>
Sådan stilmæssigt minder det indtil videre meget om starten på Final Fantasy VII, og er altså meget storbysagtigt, industrialiseret og scifi-præget (...)

Dette er som musik i mine ører :) Jeg har virkelig savnet det steampunk-agtige miljø siden VII.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 09/03-10 13:12, rettet 09/03-10 13:13 
Sumez>
Jeg kan slet ikke huske at jeg er død i anden halvdel i nogen af dem, bortset fra mod de der super-ekstra-bosser i FFX.

Der er vel en meget stor forskel på folks spillestil, hvor meget man tager sidequests, udforsker og generelt grinder? Jeg går normalt altid direkte efter historien og i alle de nyere (post-SNES) RPG'er og SRPG'er jeg kan komme i tanke om, så giver det klare udfordringer i spillets sidste halvdel. FFXII er fx nok det RPG nogensinde, jeg er død flest gange i. Også til andet end bosser.

Jeg døde forresten også i FFXIII i går :) men det var nok mere fordi jeg nægtede at bruge potions, end fordi det var "ikke-let". Men kampsystemet blev pludselig noget mere omfattende, og nu kan jeg godt se sammenhænge til både FFXII og FFX-2, og det er noget længere fra de klassiske FF'ere, end jeg først opfattede det.

Heldigvis er belastende Vanille også blevet noget mere afslappet og tilbagetrukket, hvilket hjælper persongalleriet generelt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 09/03-10 13:19 
Ang. strukturen, så synes jeg det er ganske interessant, at SE ikke ser FFXIII specielt meget som et rollespil, og har hentet en del inspiration i FPS'er.

http://www.1up.com/do/previewPage?cId=3178060
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 15:38 
Sumez>
Jeg er iøvrigt enig med Azzkikr, det er muligt at f.eks. FFX og Lost Odyssey starter nemt, men det bliver kun endnu nemmere senere hen. De steder jeg døde mest i netop de to spil var i starten af spillet. Jeg kan slet ikke huske at jeg er død i anden halvdel i nogen af dem, bortset fra mod de der super-ekstra-bosser i FFX.

Præcis, en stor del af grunden i mange RPG's er at man får diverse angreb og magier der rammer alle fjender på en gang. Fx i FF7 med enemy skills som fx beta der kan læres mega tidligt i spillet, så kan man stort set "one shotte" 90% af alle regulære encounters indtil langt ind i spillet. Generelt stiger ens characters styrke i langt højere grad end de encounters man render ind i på et givent tidpunkt i stort set alle RPG's.
RJKRJKSkrevet 09/03-10 15:52, rettet 09/03-10 16:00 
Det er da trist at I oplever det sådan. Jeg synes da at det er dét der gør kampene interessante, fx i Persona 3, Persona 4, Valkyria Chronicles og Disgaea 3, for nu at tage nogle af de seneste jeg har spillet, at man sagtens kan komme til at dø, og så må lære af sine fejl og finde nye strategier.

Hvis I seriøst mener at I bare kan x'e jer igennem hele anden halvdel af disse spil, så må I altså grinde for meget eller spille på easy :) Jeg vil medgive at Final Fantasy-serien post-SNES generelt (minus XII) er alt for let, men jeg oplever stadig stigende sværhedsgradskurve og ikke faldende.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/03-10 15:56, rettet 09/03-10 15:57 
Jeg synes bare I bør spille FF4 i DS-udgaven :P
Sådan burde alle spil med den type kampsystem være IMO.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 16:03 
Jeg grinder personligt aldrig med mindre det er absolut nødvendigt, hvilket det heldigvis meget sjældent er i RPG's nu om dage.

Jeg synes egenligt bare det er et spørgsmål om at bruge sine abilities optimalt, så klarer man en encounter hurtigere i mid/late game end i starten.
RJKRJKSkrevet 09/03-10 16:28, rettet 09/03-10 16:30 
Vi er enige om, at vi snakker om alle kampe, inklusive bosser?

Når du snakker om at bruge din abilities optimalt, så antager jeg så også at dette kræver noget mere end bare at trykke X, som man typisk kan slippe afsted med i begyndelsen?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dpldplSkrevet 09/03-10 16:30 
Så fik jeg spillet de første 3 timer, men bliver nød til spørger. Passer det virkelig, man kun kan styre 1 person af gange, eller ændre det sig senere hen?
For mig er det nok største problem der kan kom, fordi jeg nyder at styre alle. (Nok også derfor jeg altid kunne lide turn based Jrpg mere end spil som star ocean)

Uheldigvis er det mit brors spil, og kan enlig kun spil når han ikke har tid. Så næste gang bliver først imorgen tidligt(Ikke nok penge på kontoet :'( ).

Enlig enig med RKJ, altid hadet man bare kan "x" igennem et spil. Vis tider er det fint, efter set samme monster 100gange i samme zone. Udover det har jeg altid været under level´et når jeg kom til diverse boss i gamle FF spil. Så spillet enlig altid været sværere end det nok var menig.
Fortryder stadig jeg grinded til max i blue dragon(Levels og classes) før jeg gik efter den sidse boss. Lærte af den fejl med LO og nød det langt bedre pågrund jeg skulle bruge både spell og rings rigtig.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 17:11, rettet 09/03-10 17:13 
RJK>
Vi er enige om, at vi snakker om alle kampe, inklusive bosser?

Når du snakker om at bruge din abilities optimalt, så antager jeg så også at dette kræver noget mere end bare at trykke X, som man typisk kan slippe afsted med i begyndelsen?

Nej, som nævnt tidligere snakker jeg kun om almindelige encounters.

Starten/begyndelsen er et relativt udtryk, jeg sagde tidligere med 'starten' mener jeg de første 5~ timer eller deromkring tidligt i spillet, der laver man trods alt mere end blot bruge attack og potions.

Der er ikke nogen der har nævnt noget med bare at trykke 'x' hele tiden. Men at gå ind i en menu og vælge en bestemt magi der ryder skærmen på 5 sec kræver altså ikke mere end at trykke 'x' hele tiden, det er ikke ligefrem nogen stor videnskab at vælge de optimale spells og abilities.

Et spil bliver vel ikke mere krævende eller sværere af at man skal gå ind i en menu og vælge en spell der nakker hele skærmen, end at trykke 'x' konstant i 3x længere tid.

Tidligt i et RPG har man mindre midler til rådighed, ergo er det generelt sværere og en encounter tager længere tid end senere i spillet, fordi ens karaktere udvikler sig i langt højere grad med stats/spells/abilities end de encounters man møder.
RJKRJKSkrevet 09/03-10 17:42, rettet 09/03-10 17:43 
Okay, jeg (og Sumez, går jeg ud fra) snakker om alle kampe som helhed, så det gør jo sammenligningen noget skæv :) Men...

Hvis man fx har et stort antal spells, og skal have viden om hvad der virker på hvad, så mener jeg det er "sværere" end at trykke X tre gange. Jvf. fx Persona, hvor man kan dø til simple fjender, som man ellers let kan klare, hvis man ved hvad man laver. Har man spells der altid klarer alting, så er jeg enig med dig.

Når jeg taler om "sværhedsgrad" så taler jeg jo primært om valgmuligheder og konsekvensen af at vælge dem rigtigt eller forkert, og ikke hvorvidt spilleren har 100 HP og fjenden 1000 HP. Som du siger har man jo så få midler i starten af et RPG, at både man selv og fjenden typisk kun kan vælge at angribe. Så er der jo ikke andet end predefinerede stats og tilfældigheder der afgører, hvem der vinder. Og det har jo ikke noget med sværhedsgrad at gøre - højest noget med balance.

Ergo er kampe generelt lette i begyndelsen af RPG'er :)

Så er der nogle titler hvor man nærmest skal starte med at levele up i fem timer, før man kan klare begyndelsen. Det er vel bare idiotisk tidsudtrækkeri - ikke sværhedsgrad.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Captain NCaptain NSkrevet 09/03-10 17:49 
Lige et hurtigt tip til alle der skal købe FFXIII

I Fona koster det kun 400kr.. Helt nyt og det hele.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
dpldplSkrevet 09/03-10 17:54 
Sjovt nok er kun 365 for PS3 version og 389 til 360 i elgiganten efter deres hjemmeside (siden der ikke står internet pris, skulle butil prisen være det samme).
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
GreaseballGreaseballSkrevet 09/03-10 18:17 
Pusigt.. syns ellers normalt det er PS3 udgaven der normalt ligger lidt højere i pris.
Men pas på med El-Mutantens vare.. man ved aldrig om de har været ud af butikken før og så bare returneret.
SumezSumezSkrevet 09/03-10 18:23 
Captain N>
Lige et hurtigt tip til alle der skal købe FFXIII

I Fona koster det kun 400kr.. Helt nyt og det hele.

Jeg vil hellere vente et par dage og få det billigere fra shopto :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 18:24 
RJK@

Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg vil stadig sige at det afgørende er den tid det tager at nakke fjenderne og kampene i stort set alle RPG's går hurtigere jo længere du kommer ind i spillet pga du kommer til at give så meget damage at encounters for det meste ikke holder mere end en enkelt runde. I de fleste RPG's i mid/late game er forholdet mellem din damage og fjendernes hp langt mere ulige end den er tidligt i spillet, ergo dør tingene hurtigere hvilket gør det nemmere.

Det er som sagt ikke nogen stor videnskab at finde ud af hvilke spells og abilities man skal bruge.
NaieraNaieraSkrevet 09/03-10 18:37 
RJK>
Så er der nogle titler hvor man nærmest skal starte med at levele up i fem timer, før man kan klare begyndelsen. Det er vel bare idiotisk tidsudtrækkeri - ikke sværhedsgrad.

Sådan startede min oplevelse med FFIV på DS. Det gik mig lidt på, for hvis jeg ikke grindede temmeligt meget (hvor jeg i øvrig gemte efter hver kamp, for der var indtil flere fjender der kunne jorde mig i ét hug) i forhold til hvor meget jeg synes jeg normalt grinder, så gik det overhovedet ikke. Og jeg er vant til at powergame mine RPGer; jeg gider ikke prøve flere gange :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 09/03-10 19:53, rettet 09/03-10 19:53 
Azzkikr>
Well, jeg er ikke enig :) Men kan så - for at holde os til subject - sige at langt de fleste første kampe i FFXIII varer mellem 5 og 25 sekunder ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 19:58 
Jeg kunne godt have tænkt mig at der var en 'wait' funktion i FF13, som i de fleste andre FF's, så man havde tid til ordenligt at input commands til at afprøve forskellige combo'er, det bliver lidt forhastet tit selvom det er meget sjovt.
SephirothSephirothSkrevet 09/03-10 20:04 
Så er fire års ventetid endelig overstået. Jeg er kun en lille håndfuld timer inde, men allerede nu synes jeg, at spillet føles mere "Final Fantasy" end noget andet, der har været udgivet siden FFX - som spillet i øvrigt er hverken mere eller mindre lineært end.

Velkommen tilbage, Final Fantasy. Du har været savnet :)
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
BeanoBeanoSkrevet 09/03-10 20:05 
Sumez>
Jeg vil hellere vente et par dage og få det billigere fra shopto :)

Eller endnu bedre: bestille den fra shopto.net et par dage tidligere og få leveret dagen før udgivelse :)

Min Yakuza 3 er lige sendt fra dem i dag og mon ikke jeg har den inden fredag? :D
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 21:07, rettet 09/03-10 21:09 
Jeg er dog nød til at (som jeg også gjorde efter at have spillet demo'en i sommers) klage over negeren. Han er virkelig definitionen på at være malplaceret. Jeg forstår virkelig ikke meningen med at have en neger med afrohår hvor der bor en chocobo som en central figur i et FF spil. Jeg har virkelig lyst til at banke hovedet ind i væggen hver gang denne klovne figur siger ngoet eller er på skærmen, jeg forstår simpelthen ikke hvad square-enix har tænkt dengang de formede karaktere til spillet. Alt det her politisk korrekthed i spil er til at brække sig over.

Dermed ikke sagt at der ikke må være negere med i spil, selfølgelig må der det, men det skal ligsom passe ind og det gør ham her såsandeligt ikke, mage til langt ude karakter skal man lede længe efter. Hvis han ikke havde afrohår og ikke lignede et eller andet fra en dårlig 70'r film og var spillets klovn kunne jeg sagtens acceptere ham, men det der holder simpelthen ikke.

Nu skal jeg nok lade være med at tude mere over det :P, men det skulle ud.
JmogJmogSkrevet 09/03-10 22:41 
Det har skam intet at gøre med politisk korrekthed. HVis man ser en del anime finder man hurtigt ud af at afro er højt oppe på crazy-cool listen i japansk popkultur.

Så hvor utroligt det end lyder så er en neger med stor afro faktisk en MEGET japansk ting at have med i et spil ;-)

Lige til noget helt andet. Jeg nåede ikke at hente mit spil i dag, så jeg får først prøvet det i morgen aften og jeg har ikke kunne finde klar bekræftelse af det her: Har spillet både engelsk og japansk tale? Jeg håber kraftigt på det sidste.
dpldplSkrevet 09/03-10 23:09, rettet 09/03-10 23:20 
Nope, det har den ikke. Og hende med orange hår passer bare ikke til engelsk stemme efter min menig. (Minder omen typisk anime pige)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
BeanoBeanoSkrevet 09/03-10 23:09 
Desværre kun engelsk... damnyouxbawks ;)
JmogJmogSkrevet 09/03-10 23:11 
Argh! Typiske animepiger fungerer kun på japansk. På engelsk bør de spærres inde i en mørk kælder og nøglen skal smides væk.
JmogJmogSkrevet 09/03-10 23:16, rettet 09/03-10 23:18 
Hmm, nogen der ved om den amerikanske indeholder dual audio eller om den er identisk med den europæiske? Man kunne jo håbe på at grunden til at den europæiske ikke har plads er engelsk, fransk og tysk lydspor mens den amerikanske jo så burde have plads til engelsk og japansk.

Jeg er villig til at importere fra antarktis, hvis jeg kan få den med originalsproget. JRPG'er sutter hård abenumse på engelsk. Det er altid alt for tydeligt at skuespillerne prøver at lave noget der bare ikke duer på engelsk.

Der er en del reporter online fra november om at der vil være dual audio, men det betyder jo ikke at spillet endte med at have det.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/03-10 23:44 
Jmog>
Det har skam intet at gøre med politisk korrekthed. HVis man ser en del anime finder man hurtigt ud af at afro er højt oppe på crazy-cool listen i japansk popkultur.

Så hvor utroligt det end lyder så er en neger med stor afro faktisk en MEGET japansk ting at have med i et spil ;-)

Mon dog. Det er ikke ligefrem et enestående tilfælde, mange spil og enda også nogle film har præcis EN neger med, det virker totalt meningsløst. Jeg siger ikke der ikke må være negere med, men så put dog flere ind istedet for præcis en og lav dem så de ikke virker somom de er fra et helt andet solsystem end resten af spillet/filmen som er tilfældet med ham stodderen i FF13.

Det er også sjovt at han er den eneste neger i den verden der overhovedet. I FF7 var der i det mindste et par andre end Barret og Barret er ikke fuldstændig tilgrin som ham her er, det kan virkelig ødelægge en spiloplevelse for mig når nogle karaktere er så latterlige som ham.

Jeg forstår heller ikke hvorfor alle RPG's absolut skal have en klovn efterhånden, hvorfor kan de ikke finde ud af at lave nogle sjove moments og inputs, som i fx ff6, uden at der skal være en reel klovn som er til at brække sig over, det er virkelig et stort irritationsmoment for mig.

Nå /end rant :)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 10/03-10 21:31, rettet 10/03-10 21:32 
Jeg er efterhånden små 17 timer inde i spillet nu. Jeg synes generelt spillet er ok, selvom der er mange ting der irriterer mig. Historien i spillet er efter min mening elendigt fortalt og man har ikke fået nok baggrundsviden igennem spillet så det hele virker overfladisk og en smule bla bla-agtigt, men det kan selfølgelig ændre sig. Jeg er bare af den holdning at der skal være en solidbaggrundshistorie i et RPG og ikke en masse ævl man trævler op som man går frem. Så har vi de skandaløse karaktere, negeren har jeg omtalt rigeligt så det vil jeg ikke bruge mere tid på, men så har vi Hope knægten der tilsyneladende er en blanding af Vann og Tidus så det kan faktisk ikke blive en mere skodagtig karakter. Det er utroligt at square ikke kan finde ud af at lave et karakter sæt man kan holde ud.
RJKRJKSkrevet 10/03-10 21:40, rettet 10/03-10 21:42 
Jeg må spørge... Det er omkring 30 timer siden du har fået spillet, og du har spillet det i 17 timer...? Og det er ikke engang fordi du synes det er godt...? Når du spiller et godt spil, får du så tid til at sove og spise? ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 10/03-10 21:53 
Det er ikke blevet til de helt store kulinariske oplevelser, men jo jeg har da spist og sovet :P. Jeg har ventet på det spil her, så der bliver powergamet.

Og jeg synes sådan set spillet er godt nok, der er bare en masse irritationsmomenter og så synes jeg ikke historien er helt strikket ordenligt sammen.

Forhåbenligt er det blevet bedre efter de næste 17 timer.
361 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig