X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS2 videokabel?


Svar
SonicSonicSkrevet 04/05-06 15:44 
Nu er jeg jo blevet den lykkelige ejer af et 40" LCD TV fra Samsung, og alt er fint og flot. Men jeg vil gerne lige høre jer hardcore "kendere" af, om man ikke kan få et bedre billede på sådanne en skærm fra sin PS2 ved at bruge et andet signalkabel? Jeg har pt. kun det der fulgte med, og det er da ganske ok, men det kan da sikkert gøres bedre, eller?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
NaieraNaieraSkrevet 04/05-06 16:07, rettet 04/05-06 16:44 
Det kan gøres MEGET bedre end med det composite kabel der følger med, også for folk der kun har normale fjernsyn.

På PS2 kan du få S-VHS, RGB og Component, som alle er betydeligt bedre end composite. Eftersom du har mulighed for progressive scan med dit LCD TV burde du nok vælge component. Enkelte PS2-spil kan smide et progressivt signal ud.

Alle med normale fjernsyn bør vælge RGB.

Mere om billede i vores FAQ
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
MrCaseMrCaseSkrevet 04/05-06 16:31 
Og dem der ikke kan så smider den bare et interlaced signal ud over component-udgangen?
Have you considered sucking less?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/05-06 16:36 
Ja.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SonicSonicSkrevet 04/05-06 17:09 
Takker for hjælpen såvidt, så må jeg se om jeg kan finde et component kabel som er fornuftigt et sted :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
QQSkrevet 04/05-06 20:56 
MrCase>
Og dem der ikke kan så smider den bare et interlaced signal ud over component-udgangen?

Konsolkongen>
Ja.

? Det troede jeg ikke? Er det så kun på GameCube det ikke lader sig gøre, eller smider den også bare et interlaced signal over component med mine PAL spil? (alle interlaced)
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 04/05-06 21:15, rettet 04/05-06 23:26 
Med mindre Nintendo på en eller anden måde har gjort noget andet, så er der intet i vejen for at spille interlaced med component. Component kræver som udgangspunkt på ingen måde, at signalet skal være progressivt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 04/05-06 22:51 
Alle konsoller med component kan køre component interlaced i alle spil. I de spil, der understøtter progressive, kan de så _også_ køre progressive.

-I PS2-spil får man "aktiver progressive scan"-muligheden frem ved at holde X og trekant inde ved boot af spillet. I nogen spil er det dog som et menupunkt i options.
-I Gamecube spil skal man holde B inde under boot. Det virker kun i NTSC-spil (som understøtter det altså).
-I Xbox-spil er det hele styret centralt, så intet skal gøres per spil. Kører man NTSC dashboardet (via mod), kan man aktivere progressive scan 480p, 720p og 1080i i dashet. De spil der understøtter det vil så atuomatisk boote i de aktiverede modes. Understøttes flere vil den vælge det "højeste".
SonicSonicSkrevet 04/05-06 22:58 
Nu for at vende tilbage til hele historien om component kabel, så ser det meget ud til, at jeg pt. kører min xbox 360 over det kabel også... findes der en anden løsning på at både ps2 og x360 skal køre i den port, andet end at skifte stik hver gang man vil spille på en af de to konsoller?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SumezSumezSkrevet 05/05-06 00:18 
Naiera>
Component kræver som udgangspunkt på ingen måde, at signalet skal være progressivt.

RGB kræver heller ikke at signalet skal være interlaced, men det gør tv'et, der modtager det desværre. Component er kun en form for encoded RGB, så det er lidt fjollet, at der er den forskel. Men det har vi vist været indenover før, så nu skal jeg nok lade være med at forvirre jer yderligere...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 05/05-06 03:02 
Sonic>
Nu for at vende tilbage til hele historien om component kabel, så ser det meget ud til, at jeg pt. kører min xbox 360 over det kabel også...

Så har du forhåbentligt flippet den lille switch på kablet over til "HD" og valgt den opløsning, dit TV kører med, i dashboardet, ikke?

findes der en anden løsning på at både ps2 og x360 skal køre i den port, andet end at skifte stik hver gang man vil spille på en af de to konsoller?

Medmindre dit TV også har en VGA-port (VGA-kabel til X360 kan køre HD), så er det eneste alternativ en component-switchbox. De koster ikke så meget, hvis de kun skal køre 480p, men hvis den skal klare HD uden at billedkvaliteten skal lide under det, så kan det godt blive lidt halvpebret. Den eneste, jeg selv har overvejet, ligger dog på et par tusinde, så jeg vil lade det være op til andre at komme med forslag.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/05-06 07:13, rettet 05/05-06 12:08 
Sumez>
Component er kun en form for encoded RGB

Jeg plejer mere at betragte det som Super-Super-VHS :D
...men ja, endnu et forsøg fra amerikanernes side på at lave noget RGB-agtigt.
AV Intelligent Terminal
SonicSonicSkrevet 05/05-06 08:27 
Jmog>

Så har du forhåbentligt flippet den lille switch på kablet over til "HD" og valgt den opløsning, dit TV kører med, i dashboardet, ikke?

findes der en anden løsning på at både ps2 og x360 skal køre i den port, andet end at skifte stik hver gang man vil spille på en af de to konsoller?

Medmindre dit TV også har en VGA-port (VGA-kabel til X360 kan køre HD), så er det eneste alternativ en component-switchbox. De koster ikke så meget, hvis de kun skal køre 480p, men hvis den skal klare HD uden at billedkvaliteten skal lide under det, så kan det godt blive lidt halvpebret. Den eneste, jeg selv har overvejet, ligger dog på et par tusinde, så jeg vil lade det være op til andre at komme med forslag.

Jo det har jeg da selvfølgelig husket :) Prøvede for sjov her til morgen at sætte den til med det gule "Composite" stik... gode gud, det var ikke noget kønt syn da. Jeg er faktisk lidt overrasket over, hvor hæsligt det er i forhold til Component stikket.

Anyways, et VGA kabel må da egentligt være vejen frem, sådanne et sidder der da bagpå kan jeg se :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
JmogJmogSkrevet 05/05-06 14:32 
Sonic>
Anyways, et VGA kabel må da egentligt være vejen frem, sådanne et sidder der da bagpå kan jeg se :)

Fint, fint. Tjek lige for en sikkerheds skyld i manualen om den eventuelt er kræsen på den indgang. Den _burde_ acceptere din native res, men der er visse emsige producenter, der kun gider standard computeropløsninger på deres VGA-inputs.
SonicSonicSkrevet 05/05-06 15:07 
Too late... har hentet et VGA kabel idag, og det spiller fint :) kører med en opløsning der hedder 1366 x 768, og det ser ganske glimrende ud :) Så mangler jeg bare at få mit PS2 kabel hjem, så dens billede kan blive mindre "gnidret" :)

Takker mange gange for alle gode og brugbare tips herinde fra :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SonicSonicSkrevet 06/05-06 13:20 
Fik jo mit Component kabel idag, og det gav virkelig den sidste forskel der skulle til :) Tusinde tak for hjælpen :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SonicSonicSkrevet 09/06-06 21:10 
Har lige et spørgsmål mere.
Kører jo nu med komponent kabel, men der er "sorte kanter" rundt om hele billedet, en slags letterbox, bare omkring hele PS2 billedet. Er der nogen måde til at fjerne dette?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
JmogJmogSkrevet 09/06-06 23:53, rettet 12/06-06 22:19 
Hvor meget snakker vi om? En tomme eller sådan noget? PS2 er kendt for at have langt mindre overscan end de andre konsoller, så på displays med ingen eller meget lidt overscan vil der være sorte kanter rundt om billedet.

PS2'ens videoutput er slet og ret målrettet mod folk, hvis TV er zoomet for meget ind fra fabrikkens side. Og ja, et display kan godt have forskellige grader af overscan på de forskellige inputs.

Det kan rettes ved at gå ind i servicemenuen (hvis du kan finde en guide til det på nettet), men det kan ikke anbefales. Selv hvis det lykkes dig, så vil prisen være, at alle de andre kilder (Xbox, DVD osv.), der ikke er lavet med overscan-kompensation, pludselig vil mangle dele af billedet, som du kunne se før. Og så er det selvfølgelig også et brud på garantien. Det er af gode grunde, at servicemenuen ikke er nemt tilgængelig.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig