X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Identificering af bootlegs?


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 03/05-06 18:21 
Jeg er igang med at åbne mine kort for at rense dem og kommer til at tænke på om man skulle være så uheldig at ligge inde med bootlegs. Er man 100% på at spillet er originalt når "SNK" er trykt på printet?
Hvad er jeres erfaringer?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 03/05-06 18:34 
Nej, overhovedet ikke.
Det kan sagtens være et gammelt MVS board med udskiftede ROMs.
Den letteste måde at genkende bootlegs på er at se efter sløsede (håndlavede) lodninger ved ROM'erne.
Men det bedste tjek er altid at tage billeder og poste dem på neo-geo.com forummet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 03/05-06 18:53 
Det må jeg gøre hvis jeg skulle komme i tvivl. Indtil videre ser det professionelt ud, hvilket jeg også regnede med.
Ved du om der er nogle titler der er mere udsat end andre for "bootleg-eri"? :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 03/05-06 19:17 
Helt bestemt. Visse titler kan du være så godt som sikker på er originale (f.eks. fordi de ikke er nogen penge værd i dag, eller fordi der ikke var så mange arkade-ejere, der var interesseret i dem, dengang de blev udgevet), mens spil som Puzzle Bobble 2 og Neo Bomberman helt klart er mere hyppige som bootlegs end som originale.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 21/07-11 14:35 
I stedet for at oprette en ny tråd, har jeg været så fræk at lave Juggernauts gamle tråd om MVS bootlegs om til en generel tråd om identificering af arcade bootlegs, da jeg synes det vil være fornuftigt at have den slags samlet ét sted.

Er der nogen herinde der ved noget om Atomiswave bootlegs? Jeg går og overvejer at investere i et system, da spillene tit er relativt billige i forhold til deres alder, men dertil kommer så også at rigtig mange af dem, så vidt jeg kan se, er bootlegs... Er der nogen der har en idé om hvor omfattende problemet er, og hvad man skal kigge efter for at undgå dem? Så vidt jeg kan se, ligner kopierne originaler på en prik...

Eksempel den her butik: http://www.aliexpress.com/store/400143/203738003/game-board.html
Der står intet om at de er boots, men efter prisen at dømme må det vel næsten være for godt til at være sandt, hvis de ikke var!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/07-11 14:55 
Jeg var slet ikke klar over at der fandtes Atomiswave-bootlegs, men Dolphin Blue til $30 er vel helt utænkeligt. Også selvom der vist nok var relativt meget mere Atomiswave på de mindre asiatiske markeder, som Taiwan, Hong Kong og Kina. Det gør det jo vildt besværligt at købe cartridges på eBay :-/
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/07-11 15:02, rettet 21/07-11 15:03 
Lige Netop Dolphin Blue er jo ikke et af de dyrere spil, men det er stadig en alt for lav pris, og de andre Atomiswave-spil sælges til samme pris.
Nu er det jo ikke uset at man falder over en batch med billige spil fordi sælgeren ikke kender deres værdi, eller er ligeglad, men uden nogen måde at angive hvorvidt spillene er bootlegs, ville det være umådeligt dumt at formode at de ikke er. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/07-11 15:28 
På netop Dolphin Blue kan man meget nemt se at det er en bootleg.

http://www.aliexpress.com/product-gs-img/455450686-Dolphin-blue-arcade-game-card-suitable-for-atomiswave-mother-board-good-quality-low-shipping-fee-wholesalers.html

Klistermærket er skåret dårligt ud og man kan se rester af et gammelt et flere steder :(

Jeg læste for et par måneder siden på Jamma Nation X at der var en eBay sælger der solgte bootlegs til Atomiswave, men jeg kan desværre ikke finde det nu. Jeg tænkte ikke så meget over det, andet end at mine egne planer om Atomiswave blev udskudt en del pga den slags.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 21/07-11 15:33, rettet 21/07-11 15:34 
Jeg tror ca. halvdelen af dem der er oppe på eBay har "bootleg" i overskriften, så folk er rimelig ærlige omkring det, men på den anden side varsler det jo nok også om at mange af dem i den anden halvdel også er det.

Man undres over hvilke Atomiswave-spil er så billige, at det kan betale sig at konvertere dem til et andet spil og sælge dem til det der svarer til 150kr...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 26/07-11 08:40 
Jeg skrev en masse omkring hvordan man genkender AW boots i går, men det er røget i kloakken sammen med alt andet der blev skrevet før P:R pludselig forsvandt, så her er en kort opsummering:

1. Label bør have afrundede kanter hjørner og ingen eller sort kant, og selvfølgelig være tilpasset den fordybning det sidder i.
2. Stort set alle boots kommer fra den salgsside jeg linkede til! Følgende serienumre går typisk igen på disse boots:
Metal Slug 6: 3500510
Samurai Shodown 6: 3000086
Battle Colliseum: 1702636
Knights of Valour: 0901669
Dolphin Blue: 0701200
Rumble Fish: 1401163
Guilty Gear Isuka: 1100342
KOF NeoWave: 1702036
Fist of the North Star: 3400167
KOF XI: 3200964
Demolish Fist: 0601236
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 07/09-11 14:08, rettet 07/09-11 14:09 
Ved ikke lige om emulerede piratspil også kan smides i samme bøtte som bootlegs, men jeg syntes ikke dette fortjente sin anden tråd, til gengæld synes jeg der burde skabes opmærksomhed på virksomheder som denne her:

http://arcademaskiner.dk/side2.html

Én ting er etablerede og ellers hæderlige arkade-butikker som arcadeshop.de og gremlin solutions der sælger X-in-1 PCBs og cartridges til privatforbrugere, men når nogen opretter en virksomhed udelukkende med fokus på at UDLEJE maskiner fyldt til renden med piratspil til offentlig brug, så synes jeg virkelig de går alt for vidt. Skal man ikke have tilladelse/en eller anden form for aftale for at leje den slags ud selvom det er originale og lovlige spil der sidder i?

Er det kun mig der synes det er helt absurd at nogen kan tillade sig den slags?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 07/09-11 15:30 
Det kan ikke få mit pis i kog.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/09-11 15:41 
Jeg synes også det er noget mærkeligt noget :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 07/09-11 17:14 
Sumez>
1. Label bør have afrundede kanter hjørner og ingen eller sort kant, og selvfølgelig være tilpasset den fordybning det sidder i.

Tror ikke det er tilfældet med alle carts? Mit Ninja Commando har en label med skarpe hjørner som passer perfekt ned i den fordybning det sidder i. Det ser meget originalt ud, men nu kommer jeg egentlig i tvivl..
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 07/09-11 17:30 
Det var kun vedrørende Atomiswave boots. :)

Iøvrigt ser Ninja Commando da temmelig sejt ud, hvorfor har jeg ikke det...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 07/09-11 17:31 
Der er jo også nogen der laver repoduction labels til kassetter hvor labelet er ødelagt. Så hvis jeg ville være helt sikker, så ville jeg åbne kassetten, og se om printene er originale.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
nerosnerosSkrevet 07/09-11 17:45 
Sumez>
Det var kun vedrørende Atomiswave boots. :)

Iøvrigt ser Ninja Commando da temmelig sejt ud, hvorfor har jeg ikke det...

Ah Ok :D

Ninja Commando er helt ok men har nogle temmelige urimelige bosser.

Jeg er meget spændt på om mit kommende Blazing Star er en boot eller hvad søren de havde gang i at sælge det så billigt. Har en bange anelse, men man skal jo også have lov til at være heldig en gang imellem.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 18/12-11 22:54 
Nogen der kan sige mig om det her MVS Ninja Master's er en boot eller ej?

Billede 1:
http://imageshack.us/f/828/l1040576.jpg/

Billede 2:
http://imageshack.us/f/10/l1040575.jpg/

Krydser mine fingre...!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 18/12-11 23:08 
Ser legit nok ud. Muligvis nemmere at se på undersiden, om der skulle være nogen lodninger der ser "hjemmelavede" ud.
Søg evt. på neo-geo.com forummet efter billeder af enten legit eller boot udgaver af spillet, der er tit nogen der uploader den slags for alle titler. Så har man noget at sammenligne med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 18/12-11 23:22 
Ok det prøver jeg takker :-)

Det er så stenet med det MVS spil label siger noget fuldstændig andet end hvad cartridge indeholder ;-)

På label står der et eller andet på japansk med blå skrift og så 97-98 kan umiddelbart ikke lige komme på hvad det skulle være for et Neo Geo spil?
Bashful Neophyte
silverstarsilverstarSkrevet 19/12-11 08:26, rettet 19/12-11 20:42 
Boards og chips er originale.
Har du et billede af labelen? Den lyder spændende, det kan være at plastic-skallen er "høstet" fra et andet cart.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 19/12-11 09:14, rettet 19/12-11 09:15 
Det lyder godt :-) Puha var ellers bange for det var en boot.

Ja det tror jeg faktisk også den er. Bare ret underligt, og så var der bare klistret sådan et ældgammelt lærreds agtigt label henover hvor der stod "Ninja Masters". Sjovt men sådan gør man åbenbart i Kina ;-)

Jeg prøver at uploade et billede af label senere så vi kan få opklaret hvad der står på den der nu sidder der.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 24/10-14 21:58, rettet 24/10-14 21:59 
Det frustrerer mig ret meget at der er så mange reproduction æsker til SNES-spil i omløb på eBay... jeg kunne sådan set godt finde på selv at købe nogle billige der markedsføres som reproduction, men så længe det ikke er tydeligt markeret at de ikke er ægte, skal der jo intet til før en intetanende sælger, sælger dem videre som den ægte vare - for ikke at nævne alle de sælgere der baserer deres forretning på de intetanende kunder, der køber i god tro.

Nu om dage er priserne på SNES- og NES-spil efterhånden steget til det vanvittige hvis man vil have æsken med. Det er virkelig vildt i forhold til bare ti år siden, hvor der måske var en prisforskel på ca. 50% oveni hatten. Nu er det ikke unormalt at de koster fire gange så meget når pappet følger med, så det er klart at der er mange der udnytter det.
Af samme årsag er jeg også begyndt at købe flere cart-only spil i nyere tid. Men af og til overvejer jeg at gå på eBay og investere i en æske og/eller manual til de af dem jeg godt kan lide, eller for at få udskiftet dem der ikke er i særlig god stand. Men jeg er godt nok tilbageholdende med at begive mig ud i den slags, når der er en konstant risiko for at støde på bootlegs.
Er der nogen der har tips til hvordan man kan sikre sig? Man kan selvfølgelig spørge sælger, men selv når jeg står med æsken er jeg ikke sikker på at jeg vil kunne se forskel. Jeg har hørt rygter om at der skulle være nogle virkelig vellignende nogen i omløb. Er der nogen herinde der nogensinde er stødt på nogen, eller måske endda har købt dem bevidst?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig