X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil i 60Hz


Svar
SnoopySnoopySkrevet 15/04-06 18:34 
Jeg har netop købt en xbox 360, men er dog kun i besiddelse af et 50Hz tv:(
Jeg ved at et spil som Dead or Alive 4 kræver at man har et 60Hz tv, og jeg vil lige høre om der er andre spil der kræver dette, da jeg jo så nok skal holde mig væk fra de spil.

På forhånd tak!
NaieraNaieraSkrevet 15/04-06 18:42 
Er du helt sikker på, at dit TV ikke kan klare 60Hz? Jeg tror ikke jeg har et sådan et i 15-20 år...

Hvis ikke dit TV kan klare 60Hz, så burde du nok have købt et nyt TV i stedet for en ny konsol.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GreaseballGreaseballSkrevet 15/04-06 18:47 
Hvis det er tilfældet at dit TV ikke kan køre 60Hz, så kan et nyt jo skaffes for små penge idag.
SnoopySnoopySkrevet 15/04-06 20:29 
Det kan godt klare 60Hz, men billedet ser bare ikke lige så godt ud. Jeg har flere gange prøvet at køre ps2 spil i 60Hz, men kvaliteten er ikke helt den samme, og jeg gik ud fra at det betød at den ikke rigtig kunne klare 60Hz.
Jeg har såmænd et udemærket Panasonic fjernsyn, som jeg købte for ca 3-4 år siden (lige inden fladskærme begyndte at falde i pris).
Men vil det så sige at jeg godt kan køre spil som DOA 4 på mit tv.
JmogJmogSkrevet 16/04-06 03:31 
Snoopy>
Det kan godt klare 60Hz, men billedet ser bare ikke lige så godt ud.

Det må du lige uddybe. Snakker vi billedfejl eller blot at det virker lidt mindre skarpt? Hvis det er sidstnævnte så er det helt normalt. 60hz-spil kører med en lavere opløsning end 50hz-spil, så det vil altid virke en smule mindre skarpt for folk med et godt blik for det.
lightyear dklightyear dkSkrevet 16/04-06 11:43 
Vil det så sige når jeg kører 60 hz på x 360 så kører jeg en lavere opløsning?

Hvilken fordel er der så ved 60 hz, som jeg troede skulle være at foretrække?
are you CHICKEN?
NaieraNaieraSkrevet 16/04-06 11:52 
60Hz kører i den rigtige hastighed.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 16/04-06 14:13 
Er du 100% sikker på at spillene hastigghed varierer afhængigt af frekvensen på en Xbox?
Det var mit indtryk at spilles videosignal blev genereret af Xboxen, fuldstændig uafhængigt af selve spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SnoopySnoopySkrevet 16/04-06 20:44 
Der er ingen billedfejl. Det er blot et mindre skarpt billede.
JmogJmogSkrevet 17/04-06 06:07, rettet 17/04-06 06:12 
Vil det så sige når jeg kører 60 hz på x 360 så kører jeg en lavere opløsning?

Korrekt. Her er de forskellige billedformater, som spil bruger i dag (HD udeladt):
-PAL: 576i@50hz
-NTSC: 480i@60hz
-PAL60: 480i@60hz (med PAL farvekodning)

480i hentyder til den vertikale opløsning, som er 480 pixels. "i" står for interlaced, som er den måde et "normalt" TV genererer billedet ved at veksle mellem lige og ulige linier. Det modsatte er progressive (480p/576p/720p) som f.eks LCD, plasma, HDTV, projektorer og computerskærme kører.

@60hz hentyder til den frekvens billedet opdateres med. Tænk på det som at dit TV reelt ikke lyser - det blinker. Ved 60hz er det så 60 gange i sekundet. Konsolspils framerate (hvor flydende spillene kører) er som regel linket til opdateringsfrekvense, hvilket er grunden til at NTSC/PAL60-spil som regel kører mere flydende end PAL-spil.

Så reelt er den eneste forskel på NTSC og PAL60 faktisk farverne. Opløsningen og opdateringsfrekvensen er den samme.

Snoopy>
Der er ingen billedfejl. Det er blot et mindre skarpt billede.

Jamen så fejler dit TV intet, og det er "tiptop moderne" ;-)
SaftenSaftenSkrevet 20/07-06 13:26 
Jeg bumper lige den her, for at få svar på det her:
Min fjernsyn er KUN PAL50hz, og det KAN ikke køre andet, og da jeg overvejer at købe en xbox 360 for til dels at kunne spille oblivion er det rimelig vigtigt for mig at få at vide om det kan køre på mit fjernsyn, og hvis det kan, vil der så være fejl i spillet eller andet?

Jeg har4 hørt om en metode hvor man måske kan narre Xbox360'eren, og den lyder:

Here is the solution to switch from PAL50 to PAL60 on XBOX360 without a tv or monitor connected or if your tv only supports 50HZ other than through an HD connection like my Phillips 32PF9986/12.

Blind Setup: (Start at step h if you have a 50Hz TV and can see what you are doing).

a) Plug in the original cable that came with the xbox (if it is the componant cable put the switch to tv)
b) Switch on XBOX 360
c) Switch on Controller
d) Move the left stick 3 time to the right
e) Press A
f) Press A
g) Move the left stick down 2 times
h) Press A
i) Move the left stick up 1 time
j) Press A
k) Move the left stick up 1 time
l) wait for 1 second
m) Press A
n) Turn the XBOX360 off and plug in and use as you would normally.

Your xbox will now be set to PAL60.

Vil den eventuelt virke?
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
NaieraNaieraSkrevet 20/07-06 13:42 
PAL60 er stadigvæk 60Hz, så det vil ikke virke hvis dit fjernsyn virkelig ikke kan 60Hz.

Men det lyder som om, at du burde skaffe et nyt TV, i stedet for en ny konsol.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SaftenSaftenSkrevet 20/07-06 13:50 
Suk

Der er bare ikke penge til både et nyt tv OG en Xbox360.

Oh well.
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
RJKRJKSkrevet 20/07-06 14:10 
Hvis dit tv ikke kan køre 60Hz, så kan du formentligt finde et brugt der er bedre, for nogle få hundrede kroner...

Desuden skulle Oblivion da være spilbart i 50Hz, så vidt jeg husker.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 20/07-06 14:46 
RJK>
Desuden skulle Oblivion da være spilbart i 50Hz, så vidt jeg husker.

Spilbart, men vist ikke så behageligt. Der er i hvert fald mange meninger om Oblivion i 50Hz. Flere taler om jævnlig hakken (stutter) i lyd og video.

Anyway, der er efterhånden en del spil til X360, som enten kun kan køre 60Hz eller kører bedre i 60Hz, så det er næsten spild at købe en X360 uden at have et tv, der understøtter dette.
RJKRJKSkrevet 20/07-06 14:54 
I en verden hvor 95% af forbrugerne kan leve med composite, så kan de fleste nok også leve med 50Hz...

Jeg tilhører selvfølgelig de 5%, men det er en anden sag ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 20/07-06 15:15 
Jeg synes ikke, man særlig godt kan sammenligne et småsløret billede, og så et problem som hakken i lyd- og videosekvenser. Desuden er det sværere at leve med noget, der allerede oplyses som et problem på spilæsken. Ulempen ved composite går uden tvivl lettere over hovedet på ukyndige, med mindre ekspedienten lokker dem til at købe et bedre kabel.
RJKRJKSkrevet 20/07-06 15:37 
Nu har flere jo tidligere fastslået at videosekvenser ikke har nogen plads i Xbox 360-spil ;) og det er jo ikke ligefrem SAMTLIGE Xbox 360-titler der bliver "ødelagt" af 50Hz-hak i lyden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SaftenSaftenSkrevet 20/07-06 15:37 
Hmm, et 100 hz fjernsyn det dækker osse 60 hz området, gør det ikke?
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
RJKRJKSkrevet 20/07-06 15:39 
Det har ikke noget med hinanden at gøre. Men jeg tvivler på der findes 100Hz fjernsyn, som ikke kan tage 60Hz.

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 20/07-06 15:53 
Præcis. 60hz er som regel bare et spørgsmål om hvor nyt TV'et er. De fleste der er lavet efter 100hz blev introduceret kan også klare 60hz.
jaesjaesSkrevet 20/07-06 16:26, rettet 20/07-06 16:27 
RJK>
Nu har flere jo tidligere fastslået at videosekvenser ikke har nogen plads i Xbox 360-spil ;)

Det er jo så deres problem. De repræsenterer næppe flertallet :)

RJK>
og det er jo ikke ligefrem SAMTLIGE Xbox 360-titler der bliver "ødelagt" af 50Hz-hak i lyden...

Til gengæld er der nogle spil, som har endnu værre problemer end hak i grafik og lyd, så vidt jeg ved.

Men forstår slet ikke, hvorfor du i første omgang drager casual/mainstream-gamere frem. Vi taler jo primært om Murray, og så lidt om hvad den generelle holdning er på Internettet. Og Murray virker da, som en der ved lidt om tingene, ellers ville han jo heller ikke spørge. Så jeg synes ikke der er så meget at diskutere. Det handler om at oplyse Murray, og jeg gav så mit bud mht. Oblivion...
RJKRJKSkrevet 20/07-06 16:38 
Jeg synes nok bare det er dårlig rådgivning*, at folk ikke skal købe en konsol, hvis de ikke også køber dit og dat udstyr. Det vigtige er spillene, så man skal da købe en konsol, hvis der er spil man vil spille. Så kan man altid løbende supplere op med det ekstra udstyr, som forbedrer oplevelsen. For der er jo ingen af de forbedringer eller mangel på samme, som gør dårlige spil gode eller omvendt :)

* Tænker ikke mindst på alle dem der mente at man ikke kunne have en Xbox 360 uden et HDTV...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 20/07-06 19:00, rettet 20/07-06 19:00 
Essensen er jo, at der ikke altid bare er tale om "dit og dat udstyr" og "For der er jo ingen af de forbedringer eller mangel på samme, som gør dårlige spil gode eller omvendt."

Fx er der så stor forskel på frame raten i henholdsvis 50Hz og 60Hz i Full Auto, at der bestemt er tale om en pæn forbedring at spille i 60Hz. Der er jo også en grund til, at der direkte står bag på æskerne på nogle af spillene, at de kun understøtter 60Hz.
RJKRJKSkrevet 20/07-06 19:11 
Du må selvfølgelig mene som du vil :) Jeg fastholder at jeg synes det er et dårligt råd, at fravælge en Xbox 360 fordi man ikke lige har et 60Hz kompatibelt tv.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 20/07-06 19:19 
Jeg går ud fra, at Murray kan tænke så langt, at han undersøger _hvilke_ spil, der er problemer med, samt hvor mange spil, han overvejer at købe nu og i fremtiden. For der udkommer næppe færre spil, som ikke officielt understøtter 50Hz.

Og så er det næppe et dårligere råd end at postulere, at 60Hz i bedste fald blot er en lille forbedring ;)
RJKRJKSkrevet 20/07-06 19:27 
Det har jeg vist heller ikke ligefrem skrevet...

Så vidt jeg husker er det mig, der fx påstår at SNES-spil bliver så relativt meget bedre i 60Hz, at ikke engang Sumez gider høre på det ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 20/07-06 19:32 
RJK>
Det har jeg vist heller ikke ligefrem skrevet...

Du har i hvert fald tonet det så meget ned, at jeg har svært ved at se, at det kan opfattes meget anderledes.

Men lad os stoppe og lade Murray drage sine egne konklusioner :)
SaftenSaftenSkrevet 20/07-06 21:01 
Jeg tror at jeg istedet for at købe en xbox360 begynder at snuse rundt efter et brugt 60hz kompatibelt tv.
Så kan jeg måske være heldig at prisen på en xbox360 er faldet, når ens konto igen kommer op i de 3-4000 kroners højde.

Men tak for hjælpen
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
SumezSumezSkrevet 20/07-06 22:33 
RJK>
Så vidt jeg husker er det mig, der fx påstår at SNES-spil bliver så relativt meget bedre i 60Hz, at ikke engang Sumez gider høre på det ;)

Og jeg er jo ellers helt vild med at diskutere SNES spil i 60hz!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig