X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spørgsmål angående Play.com


Svar
kooikkooikSkrevet 14/04-06 20:01, rettet 14/04-06 22:37 
Når man bestiller hos play.com kommer der så told på?
QQSkrevet 14/04-06 20:04 
Play.com sender fra Jersey og har prepayed-import-VAT så i reglen skal du ikke betale told. Det fatter Post DK desværre bare ikke så du kan være uheldig at de kræver told alligevel.
Jeg har både oplevet at få krævet told og ikke fra Play.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 14/04-06 20:07 
Måske. De hører toldmæssigt ikke til EU, så alt over 85kr i værdi kan blive fortoldet og momsbelagt, når det kommer til DK. I realiteten er det dog forholdsvist sjældent at lige Plays ting bliver nuppet. Det er dog begyndt at ske lidt oftere end normalt.

Hvis du vil føle dig mere sikker, så se om ikke samme spil kan fås til samme pris hos cd-wow. De sender via andre EU-lande, hvilket gør dem næsten 100% sikre. Til film er Axel-music den eneste af de billige, som aldrig bliver nuppet i tolden.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/04-06 20:56 
Lige p.t. sidder jeg i "saksen", da en pakke fra play.com har fået pålagt told (en region 2 dvd til cirka 240 kroner, som har fået ca. 140 kroners told på).

Jeg er ved at være pænt træt af alle de forskellige meldinger der er omkring emnet, og det ville være rart en gang for alle at få det definitive svar. Alt det væven frem og tilbage gør det bare frustrerende, når man skal stå og argumentere overfor en papnakke-postarbejder, at man ikke skal betale told fra play.com... eller skal man??? Eller i nogle tilfælde??? Og hvorfor bliver kun hver 50. af mine pakker pålagt told??? Er deres stikprøvekontrol virkelig SÅ hullet?

Alternativet er irriterende: at nægte at modtage pakken, og den bliver sendt tilbage, og man får refunderet sine penge fra play... og så kan man bestille igen og håbe at det går godt. Men det ville være rarere at kunne sige "Giv mig min f.... pakke, lær reglerne og drop jeres told-pis!" og selvtilfreds udvandre fra posthuset.
GreaseballGreaseballSkrevet 14/04-06 21:20 
Jeg fik faktisk nappet en pakke fra play.com for nogen tid siden. Mand jeg blev muggen, ikke nok med at det havde forskinket pakken, de krævede også 140,- i told og så kunne jeg først hente den på posthuset næste dag.

Jeg kontaktede play.com og fortalte om situation og jeg fik at vide at siden pakken havde været over 14dage undervejs så kunne de sende mig en erstatning, med 0,- i værdi, så var jeg sikker på den ikke blev standset i tolden. Den første pakke som nu lå på posthuset skulle jeg bare ignorere så ville den automatisk blive sendt retur.
Eller jeg kunne få pengene tilbage.
3 dage senere kom min "anden" pakke fra play.com, denne gang uden told :)

Men ja, det ville være rart hvis PostDK kunne tage sig bare smule sammen. Men det er måske for meget forlangt.
JmogJmogSkrevet 14/04-06 21:28 
Hyakotake>
når man skal stå og argumentere overfor en papnakke-postarbejder, at man ikke skal betale told fra play.com... eller skal man???

Det skal man. Der er ingen kære mor. Hvis pakkens værdi er større end bagatelgrænsen, så er det kun et spørgsmål om held, hvis den ikke bliver nuppet. Vi har bare været meget heldige indtil nu.

Eller i nogle tilfælde??? Og hvorfor bliver kun hver 50. af mine pakker pålagt told???

De hverken gider eller har tid til at tage hver eneste pakke. Selvom de reelt godt må nuppe pakker til omkring 100-150 kroner, så gør de det sjældent, da det bedre kan betale sig at gå efter pakker med lidt større værdi på.

Er deres stikprøvekontrol virkelig SÅ hullet?

Jeg tror tværtimod, at der ligger en bevidst strategi om stor profit bag, men det er stadig ikke nogen garanti for at en eventuel "billig" pakke ikke bliver taget.

lær reglerne og drop jeres told-pis!" og selvtilfreds udvandre fra posthuset.

Det er faktisk dem der har helt ret. Det med "import VAT prepaid" er i forhold til forsendelse gennem UK mener jeg. Desuden så ville det aldrig kunne afholde post DK fra helt at afkræve moms, da den britiske moms (14% mener jeg) er lavere end den danske. De ville med andre ord stadig have ret til at opkræve momsforskellen (11%).
WehnerWehnerSkrevet 14/04-06 21:42 
Jeg tvivler, jmog, for hvis en ting først er importeret til EU, så kan du jo frit handle den videre til et andet land uden yderligere afgifter.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
QQSkrevet 14/04-06 22:30 
Som nævnt er Jersey IKKE en del af EU... Man skulle tro det var en del af UK men nej, ligesom Wales og andre miniputstater er de selvstændige og ikke medlem af EU...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 14/04-06 22:40, rettet 14/04-06 22:42 
Ingen er SÅ heldige med ikke at blive opkrævet told på så mange pakker. "Import VAT pre-paid" holder hvad det lover; der er betalt told til England og så må vi gerne få det her over uden at betale videre for varen. Personligt har jeg købt atten gange hos dem (og nær familie yderligere 7 gange) og aldrig skullet betale mere, og det er ikke kun DVDer under 100 kr. der er tale om, der har også været Star Trek sæsoner til 400 kroner stykket iblandt mine ordrer.

Hvis man bliver bustet er det Play der hoster op med erstatning i form af en rabatkupon. De gør det dog, så vidt jeg har fået at vide, kun første gang.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/04-06 22:43, rettet 14/04-06 22:53 
Jmog og Wehner har helt præcis ridset de 2 store spørgsmål op ved deres 2 modstridende udlægninger. Det er dét hele situationen handler om.

EDIT 2: Jeg har ræsonneret mig frem til samme slutning som Jmog, men logik og lovgivning har sjældent noget med hinanden at gøre. Derfor håber jeg inderligt at Wehners EU-frihandels-udlægning er den rigtige.

EDIT: Jeg er oppe på omkring 70 play-handler, og jeg mindes at have betalt told 2 gange... om nogle dage måske 3 :-)
NaieraNaieraSkrevet 14/04-06 22:50 
Ja, og hvis det virkelig var meningen at du skulle betale told på de ting, så var det nok sket oftere end 1 ud af 35 gange...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/04-06 22:57 
Ja, det lyder da mest rigtigt, at det er en fejl, når det sker så sporadisk.

Jeg kan også prøve at skrive til play og klage min nød og se om jeg kan få en rabatkupon på de måske uberettiget opkrævede 140 told-kroner.
NaieraNaieraSkrevet 14/04-06 23:00 
Jmog>
De ville med andre ord stadig have ret til at opkræve momsforskellen (11%).

Momsforskellen skal kun betales hvis firmaet sælger til Danmark for et bestemt beløb om året. Amazon i England er et eksempel. Det skal dog ske direkte i butikkens system, så hvis Play ikke har noget kørende, så skal der intet ske.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 14/04-06 23:02, rettet 14/04-06 23:06 
Hyakotake>
Ja, det lyder da mest rigtigt, at det er en fejl, når det sker så sporadisk.

Første gang jeg nogensinde bestilte direkte fra Deep Discount DVD kom jeg af med told. Det er selvfølgelig fair nok, men det er sjovt at værdien var meget lav (under 200,-), og at det skete første gang jeg nogensinde bestilte noget hos dem. De reklamerer ca. ligeså godt for sig selv på deres pakker, som Play gør.

Pointen er selvfølgelig, at det nok nærmere er et uheld når de opkræver told på ting fra Play, end når de ikke gør.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 14/04-06 23:30 
Hølmkjær>
Som nævnt er Jersey IKKE en del af EU... Man skulle tro det var en del af UK men nej, ligesom Wales og andre miniputstater er de selvstændige og ikke medlem af EU...

Jatak det er jeg klar over, men pointen (som du åbenbart missede i dit forsøg på at spille bedrevidende) er, at der højt og tydeligt står "UK Import VAT Paid" på pakkerne. Ikke "Jersey Import VAT Paid".
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 15/04-06 00:52 
Wehner>
højt og tydeligt står "UK Import VAT Paid" på pakkerne. Ikke "Jersey Import VAT Paid".

På min seneste pakke fra Play står der nu intet om UK. Der står slet og ret "Import VAT pre-paid". Ikke andet.
JmogJmogSkrevet 15/04-06 00:55 
Naiera>
Momsforskellen skal kun betales hvis firmaet sælger til Danmark for et bestemt beløb om året. Amazon i England er et eksempel. Det skal dog ske direkte i butikkens system, så hvis Play ikke har noget kørende, så skal der intet ske.

Men det gælder jo kun for EU-firmaer. Toldmæssigt ligger Play jo netop ikke i EU, så der gælder de samme regler som hvis det var f.eks. USA pakken kom fra.

Men de opkræver jo netop aldrig momsforskel - kun fuld moms. Det passer så fint sammen med teorien om at toldvæsenet behandler Play som en forretning udenfor EU.
WehnerWehnerSkrevet 15/04-06 00:59 
Jmog>
På min seneste pakke fra Play står der nu intet om UK. Der står slet og ret "Import VAT pre-paid". Ikke andet.

Det er så noget nyt, men det må vel stadig betyde det samme? Altså faktisk en klarificering til diverse postvæsner i Europa at de ikke skal lægge told på. Der menes næppe import VAT til Jersey.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 15/04-06 01:06 
Ahem.. Det er nu ikke post Danmark der vælger om der skal være told på en forsendelse...


Og . Hvis der står Import VAT Uk.. så kommer der ikke told på ..
står der Import VAT JErsey.. så kommer der..
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
QQSkrevet 15/04-06 01:12 
Jmog>
På min seneste pakke fra Play står der nu intet om UK. Der står slet og ret "Import VAT pre-paid".

Det gør der også på min. Og den er over en måned gammel.

Wehner>
Altså faktisk en klarificering til diverse postvæsner i Europa at de ikke skal lægge told på.

Netop, det er det jeg mener.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
BeanoBeanoSkrevet 15/04-06 08:08 
Jeg fik engang i oktober en pakke fra Play.com som der var kommet told på i DK. Brokkede mig så til Told&Skat som så ville refundere beløbet. Dette er aldrig sket og jeg har ikke hørt et pip fra dem siden - flot service!

Har dog ikke gjort mere ud af sagen da Play.com refunderede beløbet, men det gør de kun en gang :(
RitesRitesSkrevet 15/04-06 10:10 
Lyder umiddelbart lige lovligt groft hvis de smider told på en vare, som allerede er betalt...
» a winner is you «
BeanoBeanoSkrevet 15/04-06 10:11 
Det er jo Told&Skat...
Wired NickyWired NickySkrevet 15/04-06 10:24 
OT:

Hølmkjær>
...ligesom Wales og andre miniputstater er de selvstændige og ikke medlem af EU...

Bare lige for at bevare et geografisk helhedsbillede af situationen, så skal det nok nævnes at Wales er en del af UK og EU. Landet har knap tre millioner indbyggere.

Undskyld afbrydelsen!
Lunch is for wimps.
RitesRitesSkrevet 15/04-06 10:50 
Beano>
Det er jo Told&Skat...

Jeg har så absolut heller ikke nogen respekt for dem. Men der er jo klare regler om hvad der skal betales told af.

De kan heller ikke vente på dig uden for supermarkedet, og sige at der lige skal betales told af din 1l letmælk.
» a winner is you «
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 15/04-06 11:27 
well.. Er der nogen der kontakter DR Profilen/kontant eller Ekstrabladet...
det lyder da som et emne som burde tages op...
lige som hardwareonline.dk gjorde med ham der.. Uffe fra chippen.dk
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
NaieraNaieraSkrevet 15/04-06 11:47, rettet 15/04-06 11:51 
Jmog>
Toldmæssigt ligger Play jo netop ikke i EU, så der gælder de samme regler som hvis det var f.eks. USA pakken kom fra.

Nej, ikke når de kommer igennem England og tolden til England er betalt. Så er de jo frit inde i EU og vi kan få dem herover uden at skulle betale mere.

Jeg nægter simpelthen at tro, at de tager fejl så ofte. De er meget gode til at opkræve told på de ting der skal. De gør det langt over 50% af tiden hvis pakken har en rimelig størrelse/værdi. Så sker det altså ikke 100 gange at pakker fra Play slipper igennem, der, ifølge dig, også skal fortoldes hele tiden. Det hænger jo ikke sammen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 15/04-06 12:47 
Rites>
Jeg har så absolut heller ikke nogen respekt for dem. Men der er jo klare regler om hvad der skal betales told af.

Jeg er helt enig!

Syntes bare man får en meget arrogant behandling når man taler med dem og får et indtryk af at de rager dem en fjer om de har lavet en fejl eller ej.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 15/04-06 12:56 
Godt så! Jeg har lige modtaget 5 pakker fra play.com, 2 af dem var under bagatel-grænsen, så ligemeget hvad skulle der ikke told på dem.

De 3 andre er over bagatel-grænsen, cirka 15 pund stykket, og to af dem er gået "rent" igennem. Den sidste har et rødt klistermærke, som jeg kun kan deducere mig frem til stammer fra Told&Skat. Der står på det halve klistermærke "for besigtigelse..... handling...." så den har været markeret til at blive "chekket" for manglende told. Den er dog IKKE told-belagt, og jeg fik dem allesammen udleveret af postmanden uden yderligere kommentarer.

Jeg ringer til Told&Skat tirsdag og spørger om nogle ting fra denne tråd specifikt angående den pakke jeg har liggende med 140,- toldkroner på.

Jeg skal nok lave en opdatering af min nyfundne viden (ikke at EN toldarbejder hjælper så meget, da de ligesom Skattevæsenets afdeling måske tolker love og regler MEGET forskelligt. Der har været masser af sager, hvor myndighederne roder rundt i lovgivningen og giver forkerte oplysninger til borgerne).
RitesRitesSkrevet 15/04-06 17:16 
Beano>
Rites>
Jeg har så absolut heller ikke nogen respekt for dem. Men der er jo klare regler om hvad der skal betales told af.

Jeg er helt enig!

Syntes bare man får en meget arrogant behandling når man taler med dem og får et indtryk af at de rager dem en fjer om de har lavet en fejl eller ej.

Ikke for at være led (måske lidt...), men de folk der arbejder der flager nok snarere når det sker, at de ikke laver fejl. De andre gange er bare en normal hverdag.
De ved jo også at de er beskyttet i hoved og ..., når det sker de laver fejl.
Det værste der sker er, at folk brokker sig og får deres penge igen.
» a winner is you «
HyakotakeHyakotakeSkrevet 15/04-06 17:40 
I øvrigt: Postdamen jeg snakkede med og spurgte om tolden ville INTET have med en begrundelse at gøre. Det eneste hun kunne gøre var at give mig et telefonnummer, som står på toldpapirerne. PostDK er åbenbart "kun" budbringere, og sådan nogle skyder man ikke, har jeg hørt. Så hun fik et pænt "God påske!" med på vejen. :-)
RJKRJKSkrevet 15/04-06 18:03 
Hyakotake>
Den sidste har et rødt klistermærke, som jeg kun kan deducere mig frem til stammer fra Told&Skat. Der står på det halve klistermærke "for besigtigelse..... handling...."

Jeg fik tre pakker fra Canada i dag. Den ene har en stump rødt klistermærke, hvor der står "...tigelse" på ;) Alle lå omkring 100 kroner i angivet værdi, men gik åbenbart igennem (eller også får jeg en regning senere).

Kort sagt virker der ikke til at være nogen nærmere strategi bag, hvad der sker...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-06 10:04 
Jeg ringede i dag og forhørte mig hos Toldvæsenet, og fik at vide, at det er Play's beliggenhed - Jersey - som er grunden til fortoldning.

Dvs. at selvom "Import VAT Prepaid" står på pakken gælder dette kun for UK, og hvis produktet skal sendes internationalt gælder almindelige toldregler.

Jeg spurgte om ikke det kun gjaldt, når sælgende butik havde en vis størrelse (som nævnt tidligere f.eks. Amazon, som sælger for et stort beløb internationalt), men dette havde ingen betydning. Det eneste der betyder noget er tilsyneladende beliggenhed mht. EU/ikke-EU.

Toldmedarbejderen sagde desuden lidt bebrejdende at Play udmærket var klar over risikoen ved at sende internationalt, og de havde advaret om det på hjemmesiden:

32. If your delivery address is outside of Jersey, you may be subject to import duties and taxes, which are levied once a shipment reaches your country. Any such additional charges for customs clearance must be borne by you. You should note that customs policies vary widely from country to country; Play.com advises each customer to contact their local customs office for further information.

33. Please note that when shipping products internationally, you should be aware that cross-border shipments are subject to opening and inspection by customs authorities.

Hun sammenlignede også Jersey-told direkte med fortoldning af grønlandske varer.

Nu er spørgsmålet om hvor meget styr Toldvæsenet reelt har på sagen, så jeg vil da gerne høre om der er idéer til andre instanser, man kan rette henvendelse til for at få det belyst/bekræftet fra en anden side.
AmbyAmbySkrevet 19/04-06 10:48 
Det har altid været kendt at man kan risikerer told fra Play.com, da de ligger i Jersey.
Altså over de 80 kroner, kan man risikerer der kommer told på.
Jeg ved ikke lige hvad du har tænkt dig at gøre, andet end betale?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 19/04-06 11:27 
Jeg røg også i toldfælden forleden dag. Som jeg ser det har man to muligheder:

1. Betale de ekstra omkostninger, og være tilfreds med at man ca. kun skal betale told hver 20. gang.

2. Nægte at modtage pakken, så beløbet bliver refunderet. Man kan efterfølgende bare bestille pakken igen.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 19/04-06 16:03 
Hyakotake>
Dvs. at selvom "Import VAT Prepaid" står på pakken gælder dette kun for UK

Men UK er jo i EU. Så reglerne må/burde jo være de samme i forhold til os?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-06 18:59 
Det sagde tolddamen at det ikke var. Danmark har ikke samme aftale omkring fortoldning som UK har med Jersey. Det var noget, der skulle forhandles udenom EU, lød det til (nærmere kom vi ikke ind på det).

Så:
Told er betalt Jersey-->UK via "intern" aftale mellem de to "lande".
Told er ikke betalt Jersey-->Danmark
(og så skal man betale hvis toldvæsenet berigtiger tolden)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-06 22:06 
Jeg har tænkt videre over det, og efter at have talt med en venlig postmand har vi konstrueret følgende tese:

Grunden til at så få pakker fra Play bliver taget i tolden er, at posten fra Jersey sendes sammen med almindelig post fra England. De ankommer i store PC (Post Containere - fagsprog :-) ) da Play sender store mængder post, både det som betegnes breve og pakker.

Toldvæsenet er enten underbemandet eller meget nøje afpasset efter et cost-benefit-projekt, så nogle få PC gennemchekkes fra tid til anden. Der er hverken mandskab eller incitament for at chekke AL post fra England, så derfor går en meget stor del af Jersey-posten igennem uden problemer.

Anderledes er det selvfølgelig med post fra f.eks. USA, som (vel) tæt på altid bliver toldberigtiget. Dette må skyldes at der ikke er så meget at tage fejl af (alm. USA-post kontra USA-netbutikskøb-breve/-pakker). Cost-benefit for Told er højere her.

Lyder det plausibelt?
MadsMadsSkrevet 19/04-06 22:32 
Jeg er aldrig blevet taget i tolden når jeg har bestilt Play, uanset pakkens værdi, men har hørt om mange der er blevet det. Ovenstående forklaring fra Hyakotake lyder logisk.

Nu har jeg f.eks. i længere tid, bestilt større pakker af gangen fra koreandvds.com, og er aldrig blevet fanget i tolden? Er dog altid blevet taget med pakker fra USA.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-06 23:44 
Det kommer an på, om koreandvds.com sender fra Korea (eller USA eller hvad?). Jeg har bestilt DVD'er hos Yesasia.com (mest asiatiske region 3 titler) men de sender fra Tyskland, så der kommer ikke told på. Nice! :-)
JmogJmogSkrevet 19/04-06 23:46 
Mads, når det er pakker fra et land udenfor EU, så er alfa og omega, hvad der står på pakken. Nu har jeg ikke selv handlet med KoreanDVDs men det kunne jo være at de ikke angiver den rigtige værdi. Hvis der står på pakken at den er 80 kroner værd (eller mindre), så vil toldvæsenet være bedøvende ligeglade selvom den måske indeholder et DVD box set.
MadsMadsSkrevet 19/04-06 23:54 
Jeg er godt klar over, at det kommer an på hvilken værdi der er angivet, svjh har det dog været den korrekte værdi. Måske har jeg bare være meget heldig - mange gange =)
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig